Forum FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Strona Główna FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Projekt Stratus

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Strona Główna -> Modele rakiet.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zombek



Dołączył: 18 Maj 2003
Posty: 75

PostWysłany: Nie Kwi 03, 2005 7:50 pm    Temat postu: Projekt Stratus Odpowiedz z cytatem

Witam,
oto najnowszy projekt mojej rakiety, współwykonawcą jest kacper. Oto wstępne gabaryty:
wysokość : 1700mm
średnica zew : 74mm

Projekt wygenerowny przez SpaceCad :






- Projekt rozpoczołem od wykonania silinka o ciągu ~ 300N ( Silnik klasy I320 ), paliwem była kompozycja KN/SO 65/35 300g;
- Następną fazą będzie wykonanie modelu sylwetkowego ( tuba z włukna szklanego, stateczniki - laminat );
- Łoże sr - rura PCV fi 50mm będzie ona zespolona ze statecznikami, krązki centrujące dokręcane do tuby śróbami fi ~ 2mm;
- Głowica - drewno toczone lub tworzywo sztuczne ( odlew polistyrenowy plastyfikowany lub epoxydowy );
- System odzysku - Spadochron wyzwalany KMZ 51 lub Timerem elektronicznym;
- Spadochron - fi 1.5 m prawdopodobnie jako materiał posłuży tkanina do szycia namiotów;

Oto teoretyczne i wstępne obliczenia dla rakiety o masie 1500g:

współczynnik oporu : 0.70
masa : 1500.00 g
przyspieszenie max : 281.82 m/s/s
prędkość max : 248.04 m/s
apogeum : 869.62 m

Fazy lotu:
zejście z wyżutni : 0.11 sek
wartości ekstremalne przyspieszenia i prędkości : ~ 0.9 sek
koniec pracy SR : 1.1 sek
apogeum : 11.02 sek


A oto Sr po pracy...

W razie zajścia zmian w projekcie będę dokonywał poprawek w tym poście...
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość  
Gość






PostWysłany: Nie Kwi 03, 2005 8:07 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Spory silniczek. Mógłbyś przybliżyć i jego dane?
Powrót do góry
 
zombek



Dołączył: 18 Maj 2003
Posty: 75

PostWysłany: Pon Kwi 04, 2005 7:57 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam,
tak jak myslałem zaciekawił was SR. Zgodnie z prośbą kolegi slayer2005 "przybliżam jego dane" Wink .

Masa Paliwa : 300g
Typ Paliwa : KN/SO 65/35
Geomeria Ziarna : 4 Segmenty o wymiarach
L - 31mm
D - 65mm
L kanału - 15mm

Zacisk Kn : 185/150
Średnica wew : 32mm
Materiał korpusu : Rura PCV
Ciśnienie Max : 352 PSI
Ciąg : ~ 300 N
Czas Ciągu : 1,1 sek

Zapłon : Między segmentami 3mm-we przerwy; segmenty lekko pomalowane denaturatem, posypane PC; Zapłonnikiem jest 2g-wa słomka wypełniona KClO3/C gruboziarnisty/Al gruboziarniste 65/20/15

Generalnie SR jest "pewny" ( 2 próby statyczne dowiodły jego przydatności w rakiecie ), dolna granica zacisku zapewnia duże bezpieczenstwo SR. Huk przy pracy - niesamowity, ziemia drży Laughing ...

Prawdopodobnie jutro wykonam stateczniki, materiałem będzie laminat paula : papier/włukno szklane/balsa 1mm/włukno szklane/papier. Wszystko nasączone Że i lekko sprasowane; Robiłem już tego typu ustrzenie - wychodzi bardzo ładne, jedym problemem jest szlifowanie na papierze drobnoziarnistym. Po zeszlifowaniu zostają niteczki włukna - usuwamy je papierem gruboziarnistym.

Pirotechmanie : tak to prawda na ekranie komputera wychodzi wszystko pięknie, dlatego z góry zakładam to 100m mniej itp. Niemniej jednak obliczenia są bardzo przydatne - jak wielu się już przekonało, ciężko jest zrobic duzy SR na oko...


PS. Zapomniałbym Wink, SR nie jest od ksarda - wykonanie moje. Tym samym ogłaszam, że silniki na sorbicie do 300g mam juz opanowane Very Happy .
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość  
alpha



Dołączył: 24 Mar 2004
Posty: 51

PostWysłany: Pon Kwi 04, 2005 9:19 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

z ta slomka to bym radzil doglebnie potestowac bo to to lubi sobie stopic sie i skutecznie stlumic plomien
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość  
Bartosz J.



Dołączył: 30 Mar 2004
Posty: 73
Skąd: pomorze

PostWysłany: Wto Kwi 05, 2005 3:20 pm    Temat postu: Re: Projekt Stratus Odpowiedz z cytatem

zombek napisał:

...Głowica ... tworzywo sztuczne ( odlew polistyrenowy plastyfikowany lub epoxydowy )...


Ciekawa koncepcja... Może opiszesz sposób wykonania takiej głowicy bo chyba masz już w tym jakieś doświadczenie(?) Wink

pozdrawiam

_________________
www.hpr.blo.pl
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora  
zombek



Dołączył: 18 Maj 2003
Posty: 75

PostWysłany: Wto Kwi 05, 2005 8:30 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam,
o tłumienie płomienia nie martwił bym się. Te zapłonniki nie mają najmniejszego problemu z odpaleniem na całej dług. kanału silnika na paliwie Amonowym - a jak wiemy te nie nalezą do "łatwych" w zapłonie. Jednak w locie Stratus'a na I320 zgodnie z twoją uwagą zastosuje koszulkę papierową...

Jasiaczq : Jest wiele możliwości wykonanie tego typu głowic. W Stratusie mam zamiar zastosować sprawdzoną już metodę na polistyren... Pierwszym etapem będzie wykonanie szablonu. Wykonujemy matrycę głowicy, jako materiał posłuży styropian ( duron ? ) - nie jest on jedanak zwyczajny, nie ma w nim kulek, przypomina on raczej piankę poliuretanową. Tak wykonaną matrycę obkładamy dwoma kawałkami cieńkiej tkaniny szklanej ( nie mają być nałożone na siebie, lecz tylko razem przykrywać styropian ), włukno szklane musi wystawać poza styropian. Matę nasączamy ŻE i formujemy "dziubki", z nadwyżki włukna. Po wyschnięciu rozpuszczamy styropian Acetonem, po czym rozcinamy szablon wzdłuż "dziubków". Tak wykonany szablon, smarujemy ( na chama!! ) mydłem. Wymarowany szablon uszczelniamy przy "dziubkach", poczym wyścielamy go włuknem szklanym/węglowym/kevlarem. Matę nasączamy i wlewamy lekką nawyżkę ŻE. Tak wykonaną głowicę wystarczy przeszlifować i usunąć b. możliwe pozostałości po dźubkach.


Wykonanie takich głowic jest bardzo pracochłonne lecz jesli ktoś nie ma stałego dostępu do tokarki pozwala otrzymać identyczną serię głowic. Generalnie można także zrobić szablon z papieru, i wyscielac papier - lecz to nie to samo Laughing .
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość  
piroman



Dołączył: 16 Cze 2004
Posty: 244

PostWysłany: Sro Kwi 06, 2005 12:48 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam Smile
Nie duron a depron, jest to nazwa zastrzeżona przez jakąś amerykańską firmę i raczej pod taką nazwą nie znajdziemy tego w polsce. Ja wyczaiłem depronowe ekrany zagrzejnikowe, trzeba tylko zdjąć folię. To o czym piszesz (właściwie jego część) to dobrze znana i sprawdzona modelarska metoda "traconego styropianu" a więc dajemy na szablon styro np pastę do butów podłóg (roździelacz) po czym laminujemy tkaniną szklaną z ŻE. Po wyschnięciu można nalać trochę benzyny lub rozpuszczalniku nitro i wymyć kadłub Smile
To tyle na ten temat
Pozdro[/b]
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość  
zombek



Dołączył: 18 Maj 2003
Posty: 75

PostWysłany: Sob Kwi 09, 2005 7:17 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam,
dziś przedstawię wam moje wyniki wytrzymałości laminatów na korpus :

1. 1 warstwa - tkaniny szklane o małych gramaturach - estetyczne, b. miękie, trzymają kształt formy, genialnie lekkie.

2. 2 warstwy - tkaniny szklane o małych gramaturach - estetyczne, ciężko się deformują, lekkie.

3. 3 warstwy - tkaniny szklane o małych gramaturach - brak testu, ale powinno być ok.

4. 1 warstwa - mata szklana o gramaturze 150g/m2 - dość estetyczne, twarde, grube ( 1mm ), CIĘŻKIE

Po testach postanowiłem użyć ciężkiego lecz mocnego materiału nr. 4
Do nasączania maty używałem mieszaniny EPIDIANU 5/EPIDIANU 53 1/2.



PS. Wykonałem materiał na ustrzenie którego konstrukcje niedługo zaprezętuje na forum. Very Happy
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość  
zombek



Dołączył: 18 Maj 2003
Posty: 75

PostWysłany: Pią Kwi 22, 2005 6:59 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam,
tak jak obiecałem prezentuje "konstrukcję" laminatu na stateczniki. Zdjęcia przedstawiają etapy laminowania z pominięciem pierwszego nakładania włukna. Laminat na ostatnim zdjęciu jest jeszcze nieprasowany - po sprasowaniu nienasączony papier nasiąka i laminat przybiera na estetyce.



Po długich rozwarzaniach postanowiłem jednak dokanać bardzo istotnej zmiany w projekcie - zmiana materiału tuby. Stwierdziłem, że PCV będzie dużo pewniejszym materiałem ( przy tym nie będę musiał tyle pracować - brak czasu mnie dobija Mad ). Ciężar będzie jednak większy niż przy tubie z włukna. Wcześniej zakładałem wagę korpusu ~ 600g, a przy PCV 1500g - jednak nie jest to dla mnie problem. Jeśli ten SR ( I320 ) nie poradzi sobie, skonstruuję większy Wink ...
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość  
zombek



Dołączył: 18 Maj 2003
Posty: 75

PostWysłany: Pon Lip 04, 2005 8:48 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam,
po długim przestoju coś się wreszcie ruszyło. Mianowicie udało mi się zrobić łoże SR ( Pozostało je tylko posklejać ). Oto dwie foty :





Zmontowałem także tubę ze statecznikami. Wygląda to tak Wink :










Generalnie najciężej było wyciąć otwór na statecznik, ale i na to jest rada Wink . W tej chwili pozostało poprzyklejać stateczniki oraz wykonać wygładzenia jakimś tworzywem. Niestety pojęcia nie mam czego użyć, myślałem o poksipolu, ale to jeszcze nie to... Chodzi mi o coś o konsystęcji pasty do zębów ( po zaschnięciu musi być jednak twarde ) - będę wdzięczny za wszelką pomoc.

Po udanym locie rakiety HTest postanowiłem użyć w STRATUSie układu UUWS zaprojektowanego przez jaskiniowca.

Zmianie ulegnie także silnik, gdyż jeśli nic konkretnego się nie stanie to użyje silnika na 450g paliwa ( O paliwie postaram napisać się później ).


Podsumowując - projekt małymi kroczkami posuwa się do przodu, następnym etapem będzie wykonanie głowicy i modułu elektronicznego.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość  
Doktor X



Dołączył: 01 Gru 2003
Posty: 27

PostWysłany: Pon Lip 04, 2005 9:25 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Z tego co widzę po zdjęciach to stateczniki wchodzą trochę w kałub, no i to mnie trochę martwi, czy nie będzie ci to przeskadzać w zamontowaniu silnika?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
zombek



Dołączył: 18 Maj 2003
Posty: 75

PostWysłany: Wto Lip 05, 2005 6:31 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam,
łoże Sr wchodzi na styk w stateczniki. Przyklejenie stateczników do łoża będzie kolejnym zabezpieczeniem przed ich odpadnięciem w locie. Takie zabezpieczenie było już wielokrotnie stosowane.

PS. Jeszcze raz pytam - czy ktoś nie ma pomysłu, na klej/tworzywo/uszczelniacz którym mógłbym wykonać wygładzenie połączenia statecznik/tuba.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość  
pessos



Dołączył: 27 Cze 2004
Posty: 153
Skąd: Trinneck

PostWysłany: Wto Lip 05, 2005 6:44 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat:
PS. Jeszcze raz pytam - czy ktoś nie ma pomysłu, na klej/tworzywo/uszczelniacz którym mógłbym wykonać wygładzenie połączenia statecznik/tuba.

ja bym proponowal zwykly klej Distal uadnie sie go szlifuje lub po prostu szpachle do karoserii samochodowej (i nie tylko Wink )

EDIT: hehe trzeba byc szybkim jak wiatr Cool <joke> (to do postu kermita ponizej Wink )

_________________

plany na dziś są takie, że ich nie ma


Ostatnio zmieniony przez pessos dnia Wto Lip 05, 2005 8:09 pm, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora  
dziadek kermit



Dołączył: 25 Kwi 2003
Posty: 516
Skąd: z okolicy "Żabidołka"

PostWysłany: Wto Lip 05, 2005 6:54 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Kłaniam się pięknie Very Happy

W sumie to pesssos uoprzedził mnie, ale i jednocześnie potwierdził moje spostrzeżenia co do distalu.

ELZA napisał:
distal rules!!!!
wiec udalo sie - stateczniki som na miejscu i nawet sie trzymaja Smile

najlepiej zobaczcie sami co ELZA i Charli nawyczyniali
STATECZNIKI - RATUNQ!!!!!!!!!!

_________________
Dziadek Kermit Smile
"co do reszty uważam, że Kartagina powinna być zburzona!"
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość  
jaskiniowiec



Dołączył: 22 Lut 2004
Posty: 597
Skąd: Kraków

PostWysłany: Wto Lip 05, 2005 7:27 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ja robiłem takie "przejścia" korzystając z samochodowej szpachli poliestrowej. Wszystko było jak należy. Do dostania w każdym sklepiku z samochodowym szpejem.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Strona Główna -> Modele rakiet. Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP