 |
FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Forum Pirotechniczne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
Mateusz Kubica
Do³±czy³: 05 Lut 2006 Posty: 6 Sk±d: Bielsko - Bia³a (okolice)
|
Wys³any: Pon Lis 20, 2006 7:26 pm Temat postu: Dysza rakiety Proton - 4 |
|
|
Witam - po dluzszej nieobecnosci na Waszym forum.
Chcia³bym przedstawic przygotowana przeze mnie dysze i prosic o ocene jej jakosci i ewentualne uwagi oto zdjecia:
Sorry za zdjecia kiepskiej jakosci ale niestety nie posiadam aparatu. Moze wiec posluze sie danymi technicznymi:
Dysza jest podzielona na dwie czesci:
1. przykrecana do korpusu rakiety:
- wysokosc 70 mm,
- ¶rednica podstawy 90 mm
2. "sto¿ek":
- wysokosc 107 mm
- k±t rozwarcia sto¿ka 26 stopni
- srednica gardzieli 15 mm
- dlugosc gardzieli 20 mm
£±czone gwintem. Grubosc scian dyszy to 1.5 mm.
Materia³: stal hartowana i poddawana kapieli olejowej - co daje jej czarny, metaliczny kolor. Odpornosc temperaturowa i na scieranie. Wytrzymalosc temperaturowa bez zmiany struktury: górna granica ~1200 C.
Pytanie: z jakich materia³ów wykonac korpus? (dowolnosc dowolna ) - mysle ze jakis stop, ale licze na wasze opinie.
jak sadzicie, czy taka dysza bedzie dosc wytrzymala? Jak wykonac (proporcje i wymiary, paliwo) by nie spieprzyc calego projektu. Z gory dzieki za opinie i wyzwiska  _________________ My Journey to the Stars... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
kosimazaki

Do³±czy³: 25 Cze 2006 Posty: 26
|
Wys³any: Pon Lis 20, 2006 7:35 pm Temat postu: |
|
|
hmmmm robi±c rakiete nie zabiera siê najpierw za zrobienie dyszy ;D ...
co do korpusu to jest wiele mo¿liwo¶æ przej¿yj tematy na forum, wszystko tam znajdziesz ...
a co do korpusu ze stopu to nie jest dobry pomys³ ...
zacznij od zwyk³ej normalnej rakiety je¶li poleci to rób coraz wiêksze ciekawsze pod wzglêdem technicznym ,rakiety z "metalu" to wy¿sza szko³a jazdy ... _________________ elo pirotechnika elo |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Mateusz Kubica
Do³±czy³: 05 Lut 2006 Posty: 6 Sk±d: Bielsko - Bia³a (okolice)
|
Wys³any: Pon Lis 20, 2006 7:39 pm Temat postu: |
|
|
4 wlasnie dlatego ze to czwarta rakieta z tej serii. Bylo kilka innych o ktorych nie warto wspominac bo to proby - niektore udane, niektore tez nie
A temat wrzucilem tutaj, bo gdzie indziej nie mam uprawnie, jako ze malo sie wypowiadam na tym forum. Z drugiej strony smiecic tez nie chce
Pytanie; nadaje sie do czegokolwiek(ta dysza oczywiscie)?  _________________ My Journey to the Stars... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
kosimazaki

Do³±czy³: 25 Cze 2006 Posty: 26
|
Wys³any: Pon Lis 20, 2006 7:48 pm Temat postu: |
|
|
hmmm co z tego ¿e to 4 próba ? uwa¿asz ¿e to du¿o ?
nie wyci±gn±³e¶ wniosków z mojej wypowiedzi....
co do pytania moim zdaniem :
1 bêdzie za ciê¿ka
2 trudno cokolwiek zobaczyæ na tych zdjêciach (ja nic nie widze)
3 ka¿da dysza musi byæ dostosowana do silnika i samej rakiety, i dok³adnie to wszystko musi byæ wyliczone np. w arkuszu nakki
my¶lê ¿e to Tobie siê ona nie nada narazie do niczego ... _________________ elo pirotechnika elo |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
maxlam Go¶æ
|
Wys³any: Pon Lis 20, 2006 9:35 pm Temat postu: |
|
|
Powiem tak dane, które przedstawi³e¶ nie s± kompletne zreszt± widzê tu ju¿ kilka niedoci±gniêæ, które pope³ni³e¶ w planowaniu po pierwsze dysza do takiego silnika powinna mieæ stosunek k±tów wylotowego do wlotowego powiedzmy 3:1 nie widzê te¿ w twojej dyszy zag³êbieñ pod uszczelki oring. To tyle, je¶li chodzi o dyszê, je¶li jest z dobrej stali to bêdzie OK. tylko martwi mnie to hartowanie przy takim kszta³cie i cienkich ¶ciankach mog³y siê zrobiæ dziwne rzeczy pytanie jak nagrzewa³e¶ palnikiem acetylenowo - tlenowym czy w kotlinie?
A cha, co ty tam masz ³±czone gwintowo?
Odno¶nie twego postu dziwi mnie uto¿samianie rakiety z silnikiem dla mnie to zupe³nie dwie odrêbne rzeczy. Dobry silnik mo¿na u¿ywaæ przez resztê ¿ycia do dziesi±tek modeli.
Odno¶nie korpusu dla twego silnika nie bêdzie to takie proste polecam stronê Nakka bêdzie ciê to trochê kosztowa³o jak masz dostêp do maszyn to sobie poradzisz w koñcu mo¿esz sam sobie wytoczyæ. Stal nie jest optymalnym rozwi±zaniem ze wzglêdu na masê, ale i takie rozwi±zania z powodzeniem siê stosuje.
Jednak poleci³bym ci silniki z PVC sporo mocy jest w tym temacie. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Mateusz Kubica
Do³±czy³: 05 Lut 2006 Posty: 6 Sk±d: Bielsko - Bia³a (okolice)
|
Wys³any: Wto Lis 21, 2006 5:09 pm Temat postu: |
|
|
Troche jednak wa¿y bo 450 g, ale biorac pod uwage rozmiar rakiety do której mog³aby zostac zastosowana, to jednak jest chyba w sam raz. Z drugiej strony liczy siê te¿ jej wytrzyma³o¶c. Dysza by³a hartowana w kotlinie, potem poddawana k±pieli olejowej.
Struktura jest nienaruszona, nie widac zag³êbieñ, ani miejsc "s³abszych".
Gwintem ³±czony jest sto¿ek wylotowy z "puszk±" - widac to na zdjêciu z lewej strony.
Co siê za¶ tyczy k±ta wlotowego to koncepcjê mam nieco inn±. Górna czê¶c dyszy, któr± widzisz na zdjêciu(owa puszka), s³u¿y jako mocowanie do rakiety. Za¶ sam sto¿ek w lotowy bêdzie mia³ k±t rozwarcia ok. 80 stopni - i jest osobn± czê¶ci± modelu.
Te¿ my¶la³em o silniku PVC i ten materia³ chyba wybiorê.[/quote] _________________ My Journey to the Stars... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
maxlam Go¶æ
|
Wys³any: Wto Lis 21, 2006 5:41 pm Temat postu: |
|
|
Twoja koncepcja jest powiedzmy dziwna... ale takie prawo autora. Raczej nie
dasz rady zrealizowaæ tego projektu, przynajmniej przez kilka nastêpnych lat a przynajmniej nie tak jak powinien byæ zrealizowany i bezpieczny. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
jaskiniowiec

Do³±czy³: 22 Lut 2004 Posty: 597 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Wto Lis 21, 2006 6:13 pm Temat postu: |
|
|
I jeszcze kilka uwag:
--- Z tego co widzê, sto¿ek wylotowy jest wkrêcany do czê¶ci z przekrojem krytycznym, co przy grubo¶ci ¶cianki 1,5 mm i braku zgrubienia w rejonie gwintu mo¿e zaowocowaæ po prostu upaleniem sto¿ka wylotowego na poziomie jego przymocowania. Obci±¿enie cieplne na przekroju i zaraz za nim bywa naprawdê ogromne.
--- Zastanawiaj± mnie rtozmiary tych elementów. Czy¿by silnik o ¶rednicy wewnêtrznej 90 mm? To naprawdê sporo. Albo bêdzie to baardzo ciê¿ki model, albo bêdziesz mia³ spore pu³apy. Warto pomy¶leæ, czy dysponujesz wystarczaj±co bezpiecznym poligonem.
--- Osobi¶cie uwa¿am, ¿e dla metalowej dyszy korpus PCV to chyba nie najlepsze rozwi±zanie. Gdy jest to tylko wk³adka metalowa mocowana na jakiej¶ masie cementowej, to mo¿e byæ. Ale dla samego metalu jest ryzyko szybkiego rozgrzania i wytopienia PCV. A wtedy dysza sruuuu.... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Mateusz Kubica
Do³±czy³: 05 Lut 2006 Posty: 6 Sk±d: Bielsko - Bia³a (okolice)
|
Wys³any: Wto Lis 21, 2006 6:27 pm Temat postu: |
|
|
Wiem ze 90 mm to spor i chcialbym przeprowadzic kilka - mozliwie tyle zeby zapewnic "pewnosc konstrukcji", jak bedzie trzeba to wiecej testow naziemnych zanim to ustrojstwo wysle w przestrzen.
Glownie zalezy mi na wysokich pulapach.
Mam mozliwosc wykorzystania przeroznych materialow do stworzenia rakiety, to samo sie tez tyczy paliw. Mozliwosci finansowe tez sa, prawde mowiac dosyc spore wiec...
Chcialbym zeby to byla naprawde mocna rakieta. Wiem, ze pracujac sam moge pope³nic wiele b³edów, dlatego te¿ zwracam siê do Was z pro¶b± o uwagi i opinie.
Bede Wam tutaj przedstawia³ moje propozycje, wy za¶ albo je zatwierdzcie, albo przedstawcie swoje .
Co do wysokosci rakiety - nie wliczam stozka dyszy, to byloby to ok. 160 cm.
W przekroju krytycznym - grubosc scianek wynosi w sumie ok.4 mm _________________ My Journey to the Stars... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
YagYelskY

Do³±czy³: 08 Gru 2002 Posty: 90 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Wto Lis 21, 2006 8:58 pm Temat postu: |
|
|
Witam!
Przyznajê, ¿e nie rozumiem zupe³nie podej¶cia - zaczynasz robiæ rakietê od dyszy silnika nie maj±c jeszcze pojêcia o tym, jak bêdzie wygl±daæ reszta. No i te 90 mm ¶rednicy. Je¶li silnika bêdzie mia³ 50 cm d³ugo¶ci, to zmie¶ci siê tam przesz³o 5kg paliwa W Polsce nie ma praktycznie terenów do odpalania modeli takiej wielko¶ci...
Z drugiej strony je¶li chcesz zainwestowaæ konkretne pieni±dze to mo¿na zrobiæ takiego kolosa (np. 30 kilo wagi) ale ryzyko pozostanie daleko wiêksze ni¿ przy modelach powszechnie uwa¿anych za "normalne" wymiarowo (w granicach kilograma). Powiadasz rakieta d³ugo¶ci 160 cm i do tego kilka kilo paliwa. Fajno, pu³ap bêdzie rekordowy tylko co z tego skoro model stracisz z pola widzenia na wysoko¶ci powiedzmy 1000 metrów (i ju¿ go wiêcej nie zobaczysz chyba, ¿e w Wiadomo¶ciach bo spad³ na dom i zabi³ 2 osoby...).
Tyle gderania. Osobi¶cie bym radzi³ wykorzystaæ który¶ z gotowych planów silników Nakki, s± wielokrotnego u¿ytku i sprawdzone "w boju". Na jego stronie (http://www.nakka-rocketry.net/) znajdziesz gotowe rysunki silników od 100 gramów paliwa do 1,5 kg. Je¶li chcesz jeszcze wiêkszy to zawsze mo¿na proporcjonalnie przeskalowaæ albo np. wyd³u¿yæ silnik (trzeba bêdzie przeliczyæ pewne parametry ale to nie problem).
Wrzuæ jeszcze jakie¶ koncepcje, zobaczymy do czego zmierzasz i co¶ bêdziemy radziæ
Pozdrawiam. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
maxlam Go¶æ
|
Wys³any: Wto Lis 21, 2006 11:37 pm Temat postu: |
|
|
Widzê, ¿e muszê sprostowaæ swoj± wypowiedz gdy¿ zabrzmia³a chyba trochê dwuznacznie a na pewno tak zosta³a odebrana. Mianowicie, gdy napisa³em, ¿e proponuje koledze silniki z PVC wcale nie mia³em na my¶li, aby ³±czyæ to z metalow± dysz±, pisz±c o silnikach, z PVC mia³em na my¶li PVC + beton + wk³adka metalowa. Na tej bazie mo¿na jak pokazuje Nakka mo¿na zrobiæ silnik klasy K1000. Prawdê mówi±c to od jakiego¶ czasu pracujê w kierunku tego silnika my¶lê, ¿e jeszcze kilka miesiêcy i bêdzie co¶ z tego albo i nie;-) |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Mateusz Kubica
Do³±czy³: 05 Lut 2006 Posty: 6 Sk±d: Bielsko - Bia³a (okolice)
|
Wys³any: Czw Lis 23, 2006 6:31 pm Temat postu: |
|
|
Mowiac o funduszach, mialem na mysli wydanie na ta rakiete konkretnych pieniedzy - to znaczy tyle, ile to bedzie konieczne.
Co do straty widocznosci - to faktycznie - po jakims 1000 metrow rakieta nie bedzie juz widoczna, ale chcialbym w niej zamontowac odpowiednia aparature: cos co pozwoli ja namierzyc po upadku oraz wysokosciomierz. Jesli bedize istniec mozliwosc przesylania telemetrii radiowo to bardzo dobrze.
Poligon: mieszkam w Beskidach i sa tu miejsca, tak mysle wyludnione i dobre na odpalanie rakiet takich rozmiarow. Oczywiscie jesli okaze sie potrzebna zgoda od odpowiednich wladz, wystapie o takowa. Zawsze mozna tez jechac w Bieszczady
Zanim jednak start sie odbedzie, chce wykonac konieczna liczbe testow.
Calkowita wysokosc rakiety: 160 cm
Dlugosc nosa: 250 mm
Dlugosc kad³uba: 1350 mm
4 stateczniki o wymiarach: podstawa 90 mm, 200 mm kazdy, kszta³t trójk±t.
Silnik "domyslnie" oparty na paliwie karmelkowym o dlugosci ~ 700 mm - z dwoma re¿imami pracy, podzielone mas± podpa³ow± oraz podk³adkami. Dla pierwszego fi kana³u wynosi 15 mm(h= 200 mm), dla drugiego(czlon "marszowy") 25 mm(h=500mm).
Oczywiscie najlepszy by³by silnik oparty na paliwie HP badz tez hybrydowy ale ta sugestie pozostawiam do omowienia Wam Swoja droga konstrukcja taka jest nieco bardziej skomplikowana, ale jakie efekty i dla chcacego nic trudnego
Przy moich "skromnych" funduszach i Waszej fachowej wiedzy mozna stworzyc cos wielkiego . Jestem otwarty na wszelkie uwagi sugestie, i gotow podzielic autorstwem tego projektu z Wami. _________________ My Journey to the Stars... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
jaskiniowiec

Do³±czy³: 22 Lut 2004 Posty: 597 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Czw Lis 23, 2006 8:29 pm Temat postu: |
|
|
Postawi³e¶ sobie zadanie, które bêdzie wymaga³o wielu nowych (w sensie praktyki forumowiczów) rozwi±zañ. Je¶li szmal nie gra roli, to mo¿esz w modelu zastosowaæ uk³ad SALT lub te¿ czesk± elektronikê do monitoringu parametrów lotu. Dla naprawdê wysokich pu³apów bêdzie moim zdaniem jeszcze potrzebny ci¶nieniowy uk³ad wyzwalania spadochronu, nadajnik do pó¼niejszej radiopelengacji w terenie oraz mo¿liwo¶æ zdalnego (radiowego) zdestabilizowania lotu rakiety. To niestety wymóg bezpieczeñstwa. Sumarycznie spowoduje to znacz±co masê modelu, wiêc równie¿ silnik bêdzie musia³ byæ bardziej krzepki. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
maxlam Go¶æ
|
Wys³any: Czw Lis 23, 2006 9:15 pm Temat postu: |
|
|
Kolego Mateuszu a jakie do tej pory robi³e¶ silniki? Masz hamowniê? Ciekawi mnie to, bo nie wiem, o czym rozmawiamy. Szczerze dla mnie te dane s± mocno wyssane z palca, dlaczego robi±c o wiele mniej skomplikowane uk³ady lataj±ce niejednokrotnie by³em zmuszony np. zmniejszaæ d³ugo¶æ jednego cz³onu a zmniejszaæ drugiego doci±¿aæ itp. nie mówi±c o ró¿norakich kompromisach materia³owych. I nie maj±c gotowego silnika elementów elektroniki odzysku itp. nie mo¿esz nic zak³adaæ, ¿e co¶ bêdzie mia³o tak± powierzchniê a tamto bêdzie takie d³ugie najpierw trzeba wszystko powa¿yæ przemy¶leæ rozk³ad zasadê dzia³ania i zobaczyæ jak model bêdzie wywa¿ony i zazwyczaj tu zaczynaj± siê schody gdy¿ zawsze chcemy by by³ jak najl¿ejszy.[/url] |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
YagYelskY

Do³±czy³: 08 Gru 2002 Posty: 90 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Czw Lis 23, 2006 10:32 pm Temat postu: |
|
|
Witam!
No niestety nie sposób nie zgodziæ siê z przedmówc±... Podane przez Ciebie parametry wydaj± siê byæ, ¿e tak powiem "losowe". Mój wniosek - albo nie wiesz o czym mówisz, albo wiesz ale nie mówisz tego nam. Przyk³ad? Podane wymiary ziarn paliwa wykluczaj± siê (przypominam, przedstawiana dysza ma Dkryt. 15 mm). No dajmy na to ten drugi re¿im pracy:
- spalanie w kanale? Kn od 222 (spoko, 5 MPa) do 755 (25 MPa, to ju¿ mniej spoko);
- nie w kanale? Kn blisko 1000 (bez komentarza).
- Bates? te¿ przesz³o 700.
Karmelka znaczy odpada ale nie wiedzia³em, ¿e dobiera siê paliwo do ¶rednicy kana³u...
Nie chce mi siê bawiæ SpaceCad'em ale pewnie podobne "rodzynki" by wysz³y (g³owica z materia³u gêsto¶ci osmu albo co¶ w tym rodzaju).
Mo¿e siê mylê, mo¿e nie wiem czego¶ o ca³ej konstrukcji ale jak czytam takie rzeczy to nie mogê siê wyzbyæ sceptycyzmu...
No cóz, ¿yczê powodzenia i
Pozdrawiam! |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|