Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
knod
Do³±czy³: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Sk±d: 3miasto
|
Wys³any: Wto Pa¼ 01, 2002 8:30 pm Temat postu: Projektowanie dyszy |
|
|
Na forum jest sporo informacji o materia³ach stosowanych do budowy dysz amatorskich silniczków rakietowych. Niestety niewiele znalaz³em o kryteriach, którymi nale¿y siê kierowaæ podczas ich projektowania. Czy s± mo¿e jakie¶ g³ówne wytyczne dotycz±ce ¶rednicy przekroju krytycznego, k±tów sto¿ka wej¶ciowego i wyj¶ciowego oraz ich d³ugo¶ci?
Pozdrawiam
knod |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
$nop

Do³±czy³: 13 Kwi 2002 Posty: 211
|
Wys³any: Wto Pa¼ 01, 2002 9:39 pm Temat postu: |
|
|
hmmmm
Poszukaj w polskim internecie strone goscia ktory opisuje produkcjie silnikczkow amatorskich chyba z mlodego modelaza KNO3 + klej szkolny + cos tam
Bardzo ladnie przedstawione i rysunki sa ja niestety gdzies to wywalilem
wymiary dyszy do korpusu itp
jak znajdziesz to daj linka tutaj to sobie lukne jeszcze raz  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Do³±czy³: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Sk±d: 3miasto
|
|
Powrót do góry |
|
 |
$nop

Do³±czy³: 13 Kwi 2002 Posty: 211
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Do³±czy³: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Sk±d: 3miasto
|
Wys³any: Czw Pa¼ 03, 2002 2:51 pm Temat postu: |
|
|
Mo¿e nie wyrazi³em siê jasno – nie chodzi mi o dysze w postaci drewnianego kolka z otworem, lecz o stalowe lub ceramiczne. Jak dot±d stosowa³em dysze toczone ze stali st3 ale mam du¿e w±tpliwo¶ci czy s± odpowiednio zaprojektowane. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Pirotechman Go¶æ
|
Wys³any: Sro Pa¼ 09, 2002 3:27 pm Temat postu: |
|
|
knod napisa³: | Mo¿e nie wyrazi³em siê jasno – nie chodzi mi o dysze w postaci drewnianego kolka z otworem, lecz o stalowe lub ceramiczne. Jak dot±d stosowa³em dysze toczone ze stali st3 ale mam du¿e w±tpliwo¶ci czy s± odpowiednio zaprojektowane. |
Nie tocz dysz. To profesjonalnie wygl±da ale kosztuje - no chyba, ¿e masz tokarza w rodzinie. Dobieraj to co mozesz kupiæ. Szczególnie w sklepach z czê¶ciami samochodowymi. Na dyszkê ¶wietna jest za¶lepka od mufek hydraulicznych. Ale te¿ jest kilku producentów. Wybierz jeden wzór. jedank odradzam takie dyszki. Ja 5 kg wiert³o do betonu "poci±gn±³em" silniczkiem z dyszk± nie metalow±.
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Do³±czy³: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Sk±d: 3miasto
|
Wys³any: Czw Pa¼ 10, 2002 11:47 am Temat postu: |
|
|
Na szczê¶cie mam zaprzyja¼nionego cz³owieka, który wspiera mnie w moich rakietowych eksperymentach tocz±c dyszki Co do projektowania to uda³o mi siê w tym tygodniu dorwaæ ksi±¿kê w antykwariacie P. Elsztein, M³ody modelarz rakiet gdzie opisano podstawowe wytyczne. Zosta³ mi do rozwi±zania jeszcze problem korpusu i paliwa SR. Tekturowa obudowa nie zda³a niestety egzaminu i w tej chwili eksperymentujê nad zastosowaniem tworzywa sztucznego - rurki pvc-u o Dw-15mm i Dz-21mm. Z paliwem te¿ mam jeszcze ma³y problem. Do prochu czarnego jako¶ nie mam przekonania, S+Zn okaza³ siê dobry do petard nie za¶ do SR. Obecnie podj±³em próby nad zastosowaniem ZE+KNO3+Al ale mam problemy z zap³onem tej mieszanki. Podobno KNO3+sacharoza wygrzane kilka godzin w T=150C stanowi idealne paliwo ale strach pomy¶leæ co siê mo¿e staæ, je¿eli takie co¶ siê przegrzeje. A mo¿e kto¶ ma do¶wiadczenie w preparowaniu takiego paliwa ?? |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Pirotechman Go¶æ
|
Wys³any: Czw Pa¼ 10, 2002 12:54 pm Temat postu: Korpus |
|
|
knod napisa³: | Na szczê¶cie mam zaprzyja¼nionego cz³owieka, który wspiera mnie w moich rakietowych eksperymentach tocz±c dyszki Co do projektowania to uda³o mi siê w tym tygodniu dorwaæ ksi±¿kê w antykwariacie P. Elsztein, M³ody modelarz rakiet gdzie opisano podstawowe wytyczne. Zosta³ mi do rozwi±zania jeszcze problem korpusu i paliwa SR. Tekturowa obudowa nie zda³a niestety egzaminu i w tej chwili eksperymentujê nad zastosowaniem tworzywa sztucznego - rurki pvc-u |
I tak uwa¿am, ¿ê dyszki metalowe do celów amatorskich s± be, be Gdyby nie przepali³o korpusu rakiety jak na moim filmie to 5 kg wiert³o by na kilkana¶cie m "pofrunê³o". A i tak- jak widaæ na filmie -, ¿e do poprawienia jest zap³on. Wtedy rakieta dynamicznie wystartuje nie marnuj±c paliwa. Paliwo Zn/S jest "wybuchowe" ale daj do niego z 5 % NC i z 10 %acetonu do rozpuszczenia NC. Od razu ubijaj w korpusie. Potem przez kilka dni wyszusz. Takie paliwo powinno palic siê warstwami - równomiernie. Co do paliwa KNO3/ sacharoza to zrób tak ( ale to teoria bo praktycznie nie robi³em ). Do zmielonego 60 % KNO3 ( wysuszonego na pokrywce , na garnku z gor±c± wod± ) dodaj suchego cukru pudru. Ten cukier domowy ma w sobie 10 % wody wiêc na garnku równie¿ cukier wysusz. Potem mieszanke KNO3 z cukrem wrzuæ do jakiego¶ czystego pojemnika od np. lodów czy mas³a i dodaj z 10 % denaturatu. Wymieszaj i zostaw na kilkana¶cie godzin. Potem silnie ubijaj w korpusie silnika. Te¿ kilka dni trzeba poczekaæ aby paliwo wysch³o ( z denaturatu ). Powinno wyj¶æ co¶ podobnego do "sma¿enia" saltery z cukrem.
Co do paliwa na bazie KNO3 to Al nie jest dobre. Znacznie lepszy jest dodatek Mg. Paliwo takie ³atwo siê zapala i ma znacznie lepsze parametry ni¿ sam KNO3 z cukrem. Co do korpusu to papier jest lepszy. Bo siê nie topi. Tylko musisz daæ wiêcej warstw jego. Je¶li paliwo zawiera proszek metalu to trzeba jeszcze bardziej zabezpieczyæ korpus przed przepaleniem.
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Do³±czy³: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Sk±d: 3miasto
|
Wys³any: Pi± Pa¼ 11, 2002 4:03 pm Temat postu: Re: Korpus |
|
|
- Skoro rakieta za 'wolno' startuje to moze by tak zastosowac paliwo kombinowane: 1 warstwa - 'szybkopalna' mieszanka do dynamicznego startu, 2 warstwa 'marszowa'
- Bawiac sie paliwem Zn/S dodawalem nawet 10% lakieru NC rozpuszczonego w acetonie, paliwo ubite na mokro praktycznie nie zmienilo swoich wlasciwosci i dalej bylo za 'silne'
- Suszenie skladnikow na pokrywce lezacej na garnku z goraca woda nie wydaje mi sie najlepszym rozwiazaniem - wilgotnosc wokol takiego garnka jest spora i skladniki zamiast sie suszyc beda pochlanialy wode
- Udalo mi sie dorwac suszrke do szkla z regulacja temperatury 50-250C, bedzie idealna zarowno do suszenia skladnikow jak i do 'smazenia' saletry z cukrem W chwili obecnej jestem na etapie mielenia skladnikow w mini mlynku kulowym (nie ma kul jest mieszalnik), jak cos 'usmaze' to dam znac
Pozdrawiam
Knod |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Pirotechman Go¶æ
|
Wys³any: Pi± Pa¼ 11, 2002 6:50 pm Temat postu: Re: Korpus |
|
|
knod napisa³: |
- Bawiac sie paliwem Zn/S dodawalem nawet 10% lakieru NC rozpuszczonego w acetonie, paliwo ubite na mokro praktycznie nie zmienilo swoich wlasciwosci i dalej bylo za 'silne'
- Suszenie skladnikow na pokrywce lezacej na garnku z goraca woda nie wydaje mi sie najlepszym rozwiazaniem - wilgotnosc wokol takiego garnka jest spora i skladniki zamiast sie suszyc beda pochlanialy wode  |
Suszenie na garnku sprawdzi³em. Woda ma siê tylko nie gotowaæ, wtedy wszystko jest ok i schnie. Co do paliwa to jak eksploduje to nale¿y stopniowo zmieniaæ sk³ad. Np. próba 1 - 100 % Zn/S, próba 2 - 90 % Zn/S plus 10 % skrobi czy np. ¿ywicy epoksydowej albo co innego. Stopniowo nalezy zmieniaæ sk³ad i obserwowaæ wyniki. Albo mo¿esz zmieniaæ sk³ad mieszanki Zn/S. Zmniejszaæ ilo¶æ Zn a zwiekszaæ siarki. Jednak aby siê nie pogubiæ zmieniaj tylko jeden parametr.
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Do³±czy³: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Sk±d: 3miasto
|
Wys³any: Pi± Pa¼ 11, 2002 9:49 pm Temat postu: Re: Korpus |
|
|
Sklad paliwa Zn/S (2.04/1) wynika z prostej reakcji redoks ktora zachodzi: Zn+S=ZnS. Zmiana proporcji spowoduje wiec nadmiar jednego ze skladnikow i wyrzucanie go przez dysze razem z chmura siarczku (chyba ze jako mgr chemii masz inne zdanie). Moze i zmieni to szybkosc spalania ale jak dla mnie to zwykla strata odczynnikow. Zywicy epoksydowej probowalem dodawac jako lepiszcza do tej mieszanki. Okazalo sie ze nawet niewielki 5% jej dodatek calkowicie powoduje utrate 'palnosci' - mozliwe ze wewnatrz silnika sytuacja bylaby inna. Co do skrobi to nie za bardzo rozumiem jaka ona mialaby ona spelniac - bilans tlenowy cos mi sie nie zgadza
Pozdrawiam
knod |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Pirotechman Go¶æ
|
Wys³any: Pi± Pa¼ 11, 2002 10:48 pm Temat postu: Re: Korpus |
|
|
knod napisa³: | .........(chyba ze jako mgr chemii masz inne zdanie). Moze i zmieni to szybkosc spalania ale jak dla mnie to zwykla strata odczynnikow. Zywicy epoksydowej probowalem dodawac jako lepiszcza do tej mieszanki. ........Co do skrobi to nie za bardzo rozumiem jaka ona mialaby ona spelniac - bilans tlenowy cos mi sie nie zgadza
Pozdrawiam
knod |
Wp³ywu ¿ywicy nie poruszê bo po prostu nie testowa³em tego paliwa - nie interesuje mnie ono. A co do skrobi to s³ysza³e¶ o pirolizie ? Zreszt± ten kilku % dodatek skrobi w moim zamy¶le mia³ spowolniæ proces palenia i pewno tak zrobi. A ten Twój argument z mgr chemii mnie powali³.
Powodzenia w eksperymentach A. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Do³±czy³: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Sk±d: 3miasto
|
Wys³any: Sob Pa¼ 12, 2002 11:50 am Temat postu: Re: Korpus |
|
|
Pirotechman napisa³: | ... co do skrobi to s³ysza³e¶ o pirolizie ? Zreszt± ten kilku % dodatek skrobi w moim zamy¶le mia³ spowolniæ proces palenia i pewno tak zrobi. A ten Twój argument z mgr chemii mnie powali³. |
Wspominajac o mgr chemii chcialem jedynie podkreslic iz w przeciwienstwie do mnie laika Twoja ogromna praktytyczna wiedza oparta jest na solidnych podstawach teoretycznych Co do pirolizy skrobi to wstyd sie przyznac ale nie wpadlo mi to do glowy Z tego co wiem temp. spalania Zn/S wynosi cos kolo 1700K, wiec dodatek 'spowolniacza' ulegajacego odpowiedniemu rozkladowi termicznemu bylby eleganckim rozwiazaniem. Bede musial powrocic w najblizszym czasie do eksperymentow nad ta mieszanka
Pozdrawiam
knod |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Pirotechman Go¶æ
|
Wys³any: Sob Pa¼ 12, 2002 5:11 pm Temat postu: Re: Korpus |
|
|
knod napisa³: | .....Wspominajac o mgr chemii chcialem jedynie podkreslic iz w przeciwienstwie do mnie laika Twoja ogromna praktytyczna wiedza oparta jest na solidnych podstawach teoretycznych .... |
Nie lubiê takich "chwytów" jak z tym magistrem ale wazeliny te¿ nie Forum jest dla amatorów i takim jêzykiem piszê. Paliwa Zn/S nie znam z "badañ" bo i cynku nie mam i drobno mielonej siarki te¿ nie. Nie znam tez impulsu w³. tego paliwa a pewno z powodu zerowej ilo¶ci gazów ( o niskim ciê¿arze cz±steczkowym ) impuls ten chyba nie jest zbyt wysoki ( jaki nie wiem ) Ponadto lubiê sprawdzone przeze mnie paliwo na bazie KNO3 bo proste , tanie i "dobre" w po³±czeniu z Mg.
Skoro zauwa¿y³e¶, ¿e dodatek ¿ywicy epoksydowej ( ¯E ) powoduje zanik palno¶ci takiego paliwa to SUPER. Zacznij od 1 % ¯E. No i nie przejmuj siê zbytnio sk³adem stechiometrycznym ( obliczonym na spalenie np. wêgla do CO czy CO2 ). Czasami do paliw daje siê "drutu" aby siê szybciej paliwo pali³o. Jego rola jest inna ni¿ branie udzia³u w reakcji spalania
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Pirotechman Go¶æ
|
Wys³any: Nie Pa¼ 13, 2002 1:30 pm Temat postu: Re: Korpus |
|
|
knod napisa³: | ....Z tego co wiem temp. spalania Zn/S wynosi cos kolo 1700K.... |
Temp. spalania ? Chyba chodzi³o Ci o temp. topnienia. Z tablic wynika, ¿e t.t. ZnS wynosi ok. 1650 C . Pisze te¿, ¿e w tej temperaturze nastêpuje silne odparowywanie ZnS.
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Do³±czy³: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Sk±d: 3miasto
|
Wys³any: Nie Pa¼ 13, 2002 7:28 pm Temat postu: Re: Korpus |
|
|
Pirotechman napisa³: | Temp. spalania ? Chyba chodzi³o Ci o temp. topnienia. Z tablic wynika, ¿e t.t. ZnS wynosi ok. 1650 C . Pisze te¿, ¿e w tej temperaturze nastêpuje silne odparowywanie ZnS. |
" Do paliw, podobnych do mieszaniny cynku i siarki, tj. o temperaturze spalania 1700K (1427C) i predkosci spalania ok. 2,286cm/s, stosuje sie metalowe dysze wylotowe" P. Elsztein, Mlody modelarz rakiet, WNT, Warszawa (1975) s. 125 - Masz calkowita racje, nie powinienem ufac do konca tej ksiazce. Jutro dla pewnosci przejde sie do czytelni chemicznej i sprawdze
Pozdrawiam
knod |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Pirotechman Go¶æ
|
Wys³any: Nie Pa¼ 13, 2002 9:40 pm Temat postu: Re: Korpus |
|
|
knod napisa³: | ....." Do paliw, podobnych do mieszaniny cynku i siarki, tj. o temperaturze spalania 1700K (1427C) i predkosci spalania ok. 2,286cm/s, stosuje sie metalowe dysze wylotowe" P. Elsztein, Mlody modelarz rakiet, WNT, Warszawa (1975) s. 125 - Masz calkowita racje, nie powinienem ufac do konca tej ksiazce. Jutro dla pewnosci przejde sie do czytelni chemicznej i sprawdze  |
Nie napisa³em nigdzie , ¿e masz temu autorowi nieufaæ. Teraz rozumiem, o jak± temperaturê Ci chodzi³o ( odczyta³em Zn/S jako ZnS ). Ale temperatura ta powinna byæ wy¿sza bo wtedy w produktach palenia ZnS by³by w postaci sta³ej i impuls w³. takiego paliwy by³by bardzo lichy
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Do³±czy³: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Sk±d: 3miasto
|
Wys³any: Pon Pa¼ 14, 2002 1:05 pm Temat postu: Re: Korpus |
|
|
Pirotechman napisa³: | ...temperatura ta powinna byæ wy¿sza bo wtedy w produktach palenia ZnS by³by w postaci sta³ej i impuls w³. takiego paliwy by³by bardzo lichy ... |
W poradniku fizykochemicznym dorwalem jedynie temp. topnienia: nieco powyzej 1000C w zaleznosci od postaci pod jaka wystepuje. Niestety nie mam jeszcze dojscia do kamery termowizyjnej wiec osobiscie nie sprawdze (moze za rok mi sie uda ). Informacji o impulsie tego paliwa niestety tez nie znalazlem. Chetnie bym go sam wyliczyl tylko jeszcze nie za bardzo wiem jak.
Pozdrawiam
knod |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Pirotechman Go¶æ
|
Wys³any: Pon Pa¼ 14, 2002 7:48 pm Temat postu: Re: Korpus |
|
|
knod napisa³: | ....W poradniku fizykochemicznym dorwalem jedynie temp. topnienia: nieco powyzej 1000C w zaleznosci od postaci pod jaka wystepuje.... |
Podane przez mnie dane na temat t.t. ZnS pochodzi z ksi±¿ki "Preparatyka nieorganiczna" Wyd. Mir Moskwa 1985 t.4 Mo¿e gdzie¶ indziej t± temperaturê znajdê ??? No i obejrzyjcie sobie ( jest to na mojej stronie". To moje, dziesiejsze dokonanie
Film : http://pirote1.republika.pl/Auto.mpg
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Do³±czy³: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Sk±d: 3miasto
|
Wys³any: Pon Pa¼ 14, 2002 9:02 pm Temat postu: Re: Korpus |
|
|
Pirotechman napisa³: | ...obejrzyjcie sobie ( jest to na mojej stronie". To moje, dziesiejsze dokonanie |
Dokonanie jest naprawde imponujace szkoda tylko ze ladunki nie dotarly na miejsce dzieki silnikom rakietowym, ale pewnie i na to przyjdzie czas
Pozdrawiam
knod |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|