Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
crave
Dołączył: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wysłany: Sro Lut 25, 2004 8:18 pm Temat postu: SRM.xls, czyli obliczanie parametrów silnika na karmelku |
|
|
Zabawe z programem rozpoczynamy od jego ściągnięcia :
http://members.aol.com/nakkarocketry/soft/SRM.zip
Odpakowywujemy archiwum i otwieramy arkusz SRM.xls w Exelu.
Przechodzimy do zakładki Data and KN (wybór zakładki odbywa się na dole okna) i wpisujemy dane, kolejno:
Title: nazwa i opis rakiety, dalej
średnica komory spalania
długość komory spalania
typ paliwa: 1 - kno3/glukoza(?), 2 - kno3/sorbitol, 3 - kno3/cukier (wszystkie paliwa w proporcjacch 65/35)
średnica ziarna paliwa
średnica kanału
długość segmentu paliwa
ilość segmentów paliwa
Po wypełnieniu tych punktów wypełni nam się poniżej "m grain" z wagą paliwa jaką będziemy musieli wlać do silnika.
Przechodzimy nieco niżej do pola KNo - tu wpisujemy parametr zależny od wytrzymałości korpusu - im mniejsza liczba tym większa średnica dyszy, tym mniejsze ciśnienie w komorze spalania. Dla KN 350 ciśnienie te wynosi około 800 PSI - jest to swoista wartość uniwersalna.
Nieco poniżej wyświetli nam się średnica dyszy dla danej wartości KN.
Nieco niżej wpisujemy przybliżoną wartość erozji dyszy (zwiększenia jej średnicy podczas pracy silnika).
Gdy wypełnimy te pola wciskamy przycisk Click to Slove (1) i przechodzimy do zakładki Pressure: tu nic nie zmieniamy, tylko naciskamy 2 przyciski (najpierw 2 potem 3) i oglądamy wykresy zmiany ciśnienia w fukcji czasu.
Przechodzimy do zakładki Preformance. Jest ona najbardziej interesująca, ponieważ zawiera dane o silniku, takie jak siła maxymalna, impusuls właściwy - tu zorientujemy się już bez problemów co jest co, ponieważ oznaczone jest to standardowymi, filzycznymi literkami jak F itd.
W zakładce Output mamy dokładny wykres funkcji siły przez czas i tabelke którą możemy przepisać do np. SpaceCada i zaprojektować rakiete z naszym silnikiem.
Temat przykleiłem proszę wyłącznie tu dyskutować o SRM i nie tworzyć nie potrzebnych wątków nowa zasada wszystko we właściwym miejscu na forum-> maxlam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
qrld

Dołączył: 30 Sty 2004 Posty: 50 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Czw Lut 26, 2004 7:56 pm Temat postu: Re: SRM.xls, czyli obliczanie parametrów silnika na karmelku |
|
|
Witam!
crave napisał: |
Przechodzimy nieco niżej do pola KNo - tu wpisujemy parametr zależny od wytrzymałości korpusu - im mniejsza liczba tym większa średnica dyszy, tym mniejsze ciśnienie w komorze spalania. Dla KN 350 ciśnienie te wynosi około 800 PSI - jest to swoista wartość uniwersalna.
|
Co oznacza ta wartość uniwersalna? Czy da się obliczyć wytrzymałość korpusu mając w danych tylko grubość, materiał (w moim przypadku papier klejony wikolem) i ew. np. powierzchnię wew. lub zew.? Bo jeśli jedyną drogą jest stopniowe zwiększanie ciśnienie wew. i czekanie, aż rozerwie, to dla mnie odpada. Czy może ktoś zna wartość tego KNo dla powiedzmy 1cm. warstwy ścianki z papieru i wikolu?
Pozdro
PS. A tak korzystając z okazji wielkie dzięki Crave za opis tego arkusza. Próbowałem go wypełnić używając słownika online, ale się w tym wszystkim trochę pogubiłem. Nie zapominaj jednak, że w Twoim opisie pozostało parę białym plam na których wypełnienie czekam z niecierpliwością
Pozdro2 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
crave
Dołączył: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wysłany: Czw Lut 26, 2004 8:22 pm Temat postu: |
|
|
Mów co jest baiłymi plamami (częśc poprostu nie wiem czym jest).
Wartość uniwerslana - dla tej wartości ciśnienie w komorze spalanie nie jest wygórowane - papier i ziarno powinno wytrzymać. Ale tródno mi dokładnie powiedzieć, nie mam tak dużego doświadczenia. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
qrld

Dołączył: 30 Sty 2004 Posty: 50 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Czw Lut 26, 2004 9:59 pm Temat postu: |
|
|
No chociażby:
Outer surface: 0 1=exposed, 0=inhibite Core: 1 1=exposed, 0=inhibited Ends: 1 1=exposed, 0=inhibited
A tak poza tym, co to jest ziarno paliwa? Pojedyncza cząsteczka karmelka? |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
crave
Dołączył: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wysłany: Czw Lut 26, 2004 10:15 pm Temat postu: |
|
|
Oh sorry zapomniałem:
Chodzi o to czy segment paliwa jest inhibitowany - zazwyczaj nie jest.
A ziarno paliwa to poprostu taki kawał paliwa w postaci np. walca z np. walcowym kanałem - to poprostu paliwo. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
jaskiniowiec

Dołączył: 22 Lut 2004 Posty: 597 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią Lut 27, 2004 11:12 pm Temat postu: |
|
|
Mam pytanko, czy da się na tym programie zaprojektować silnik o spalaniu "papierosowym", czyli czołowym, bez kanału ? Bo jak daję wartość średnicy kanału równą "0", to wychodzą banialuki. Podejrzewam, że program dotyczy tylko spalania wewnątrz kanału. Brak tam też opcji sposobu zapłonu (tył-przód), nie mówiąc już o wpływie ładunku zapłonowego na charakterystykę pracy. Dzięki za opis (i za link), ale podejrzewam, że jest to program dość ogólny i nie zaprojektuje się tym silnika w sposób wystarczająco dokładny. A więc znów ta ukochana metoda prób i błędów... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
crave
Dołączył: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wysłany: Pią Lut 27, 2004 11:18 pm Temat postu: |
|
|
Niestety - program jest bardzo ogólny i wyniki z rzeczywistością nie mają tak dużo wspólnego jakbyśmy chcieli (jak to z teorią bywa).
Program uwzglęndnia zapłon wyidealizowany - cała powieszchnia kanału spala się od początku.
Nie próbowałem projektować silnika o spalaniu czołowym w tym programie. Chyba jest to nie możliwe. A swoją drogą to silniki na karmelce o spalaniu czołowym mają marne szanse na udany lot (imho). |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
leszek
Dołączył: 27 Sty 2003 Posty: 102 Skąd: TORUŃ
|
Wysłany: Czw Mar 04, 2004 6:14 pm Temat postu: |
|
|
Na stronie:
http://raketky.ebox.cz/
jest program shj i liczy on też silniki o spalaniu czołowym
Pozdr. L. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
czarles

Dołączył: 20 Sie 2003 Posty: 7
|
Wysłany: Nie Lip 04, 2004 11:12 am Temat postu: |
|
|
Gdzie i jak można na neta wrzucić SRM po polsku  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
qrld

Dołączył: 30 Sty 2004 Posty: 50 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Nie Lip 04, 2004 11:26 am Temat postu: |
|
|
Jeśli po spakowaniu ma mniej niż 500kb to możesz wsadzić na
http://www.yetihehe.com/piro
Jest tam skrypt, którym możesz załadować na tą stronę.
Pozdrawiam!!
QRLD _________________ pzdr
STOP ENTROPII ! |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
czarles

Dołączył: 20 Sie 2003 Posty: 7
|
Wysłany: Nie Lip 04, 2004 2:41 pm Temat postu: |
|
|
Z góry przepraszam za ewentualne błędy, ale rzeczy których nie potrafiłem zrozumieć z kontekstu starałem się tłumaczyć dosłownie.
http://www.yetihehe.com/piro/SRM_pl.zip |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
qrld

Dołączył: 30 Sty 2004 Posty: 50 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Nie Lip 04, 2004 3:38 pm Temat postu: |
|
|
Czrles jesteś WIELKI !
Big thX! _________________ pzdr
STOP ENTROPII ! |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
alpha

Dołączył: 24 Mar 2004 Posty: 51
|
Wysłany: Czw Lis 11, 2004 10:13 am Temat postu: |
|
|
wartosc Kno ma byc taka zeby wyszla moja srednica dyszy, dobrze mysle?
np. jak mam wpisane wszystkie dane i srednice dyszy 7mm to jak wpisze wartosc Kno=90 to mam srednice taka jak w rzeczywistosci |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
crave
Dołączył: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wysłany: Czw Lis 11, 2004 3:42 pm Temat postu: |
|
|
Nie - wartość KNo ustawiamy na 150, 200, lub 300 w zależności od materiału z którego zrobiony jest silnik (im mniejsza wartość tym większa dysza). Otrzymujemy rozmiar dyszy, którą powinniśmy zazstosować w silniku. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
alpha

Dołączył: 24 Mar 2004 Posty: 51
|
Wysłany: Czw Lis 11, 2004 3:49 pm Temat postu: |
|
|
crave napisał: | Nie - wartość KNo ustawiamy na 150, 200, lub 300 w zależności od materiału z którego zrobiony jest silnik (im mniejsza wartość tym większa dysza). Otrzymujemy rozmiar dyszy, którą powinniśmy zazstosować w silniku. |
tyle ze ja juz mam silnik gotowy... no nic trudno  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
piroman

Dołączył: 16 Cze 2004 Posty: 244
|
Wysłany: Pią Lis 12, 2004 3:49 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Nie chcąc zakładać nowego tematu postanowiłem zapytać czy aby ktoś nie mógłby wrzucić SRM_PL na jakiś serwer i zapodać linka.Link Czarlesa juz dawno nieaktywny
pozdrawiam _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
darektbg
Dołączył: 24 Sie 2004 Posty: 32 Skąd: Podkarpacie
|
Wysłany: Sob Lis 13, 2004 12:43 pm Temat postu: |
|
|
Jak ktoś ma SRM po polsku to niech wyśle na maila pgpp@op.pl to wstawie na serwer |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
maxlam Gość
|
Wysłany: Sob Maj 07, 2005 10:01 pm Temat postu: |
|
|
Witam mam SRM_pl, więc daję go na razie na moim koncie na wp niestety jest darmowe, więc fajnie by było jakby ktoś wrzuciłby go gdzieś jeszcze.
http://maxlam.webpark.pl/SRMmaxlam01.rar
Sorrki za nazwę pliku ale ze względu na zapchanie serwerka podmieniłem En na PL a już w innym poście jest ten link a nie chce mi się teraz szukać i zmieniać go a chciałbym by był nadal aktualny. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
MadMax

Dołączył: 26 Mar 2005 Posty: 24 Skąd: Trzebnica
|
|
Powrót do góry |
|
 |
jaskiniowiec

Dołączył: 22 Lut 2004 Posty: 597 Skąd: Kraków
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|