Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
maslak666

Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 110 Sk±d: Radom
|
Wys³any: Pon Lut 07, 2005 8:05 pm Temat postu: MASLAK P-50 "VIRGINITY" |
|
|
Witam
Ostatnio (05.02.2005) odpala³em silniczek rakietowy.
Widok silnika od strony dyszy:
http://www.wnkinteractive.prv.pl/p50.jpg
Dane silnika:
http://www.wnkinteractive.prv.pl/p50dane.jpg
Czyli:
>>Korpus:
z tuby po folii Al
d³. 100 x ¶r. 30mm
gr. ¶cianki ok. 1,5mm
niczym nie nas±czany i nie wzmacniany
>>Dysza:
z folii Al
d³. ok. 5mm
¶rednica krytyczna 10mm
>>Paliwo:
KNO3/Sorbitol 35/65
masa paliwa ok. 50g
d³. 80 x ¶r. 27mm
kana³ przez ca³a d³ugo¶æ o ¶r. 12mm
odpalane od góry (lont w otulinie z folii Al, widaæ na fotkach)
Dysza i zatyczka zalane ¿ywic± poliestrow± (widaæ na fotkach).
Filmu niestety nie mam, ale zamierzam zrobiæ z nastêpnych prób tego silnika.
Teraz trochê o samym przebiegu testu.
Silnik odpala³em w nocy (niby by³em u kumpla po zeszyty ). Po zapaleniu lontu, jak ju¿ dosz³o do samej góry, najpierw przez ok. pól sekundy ¶liczny dym pod ci¶nieniem z dyszy w ziemiê, potem poleciaaaaaaa³o. Widzia³em tylko szybko oddalaj±cy siê ogieñ w k³êbach mistycznego dymu na niebie... Jak ja to kocham . Silnika ju¿ niestety nie znalaz³em, chocia¿ szuka³em d³uuugo i siem przez to przeziêbi³em . Nie chcê szacowaæ, jak daleko polecia³, wiem tylko, ¿e na bank go nie rozpetardzi³o. Móg³ polecieæ bardzo daleko, bo konstrukcja by³a solidna... No ale có¿, taki minus prób w nocy...
Acha¶, silnik puszcza³em na takim prêcie ¿eberkowanym o masie ok. 1kg.
No i jeszcze nazwa . Wzi±³em j± od tego, ¿e ten silnik by³ rzecz±, któr± nieodwracalnie zgubi³em w nocy - tak jak siem gubi to magiczne cosik w nazwie silnika .
Nied³ugo kolejne testy tego silnika. Piszcie swoje uwagi, ¿ebym móg³ udoskonaliæ konstrukcjê.
Pozd. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
tryt

Do³±czy³: 19 Maj 2004 Posty: 156 Sk±d: Gdañsk
|
Wys³any: Pon Lut 07, 2005 9:35 pm Temat postu: |
|
|
Witam!!!
Silnik do¶æ ³adny ale dziwiê siê ¿e go nie rozpetardzi³o
Kiedy ja robi³em silniki z rur po folii AL bez rzadnych wzmocnieñ
to zawsze wybucha³y  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
mikor
Do³±czy³: 06 Maj 2002 Posty: 51 Sk±d: tychy
|
Wys³any: Wto Lut 08, 2005 4:09 pm Temat postu: ........ |
|
|
eee mi to wogole jakos smierdzi 30mm sr. silnika 10mm krytyczna 5mm dl. dyszy i ciag na tyle duzy aby z pretem kg poleciec wysoko? troche dziwne jak dla karmelka.... grubosc scianki 1,5mm niczym nie nasaczony jeszce dziwniejsze przeciez karmelek ma duza temp spalania na moich korpusach tekturowych o grubosci scianki 4mm powstaja wrzery na 1,5mm _________________ mikor |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
DeTonix

Do³±czy³: 13 Maj 2003 Posty: 170 Sk±d: Kresy...
|
Wys³any: Wto Lut 08, 2005 4:35 pm Temat postu: |
|
|
witam...
mniemam ¿e koledze chodzi³o o "wyrzytnie" prêtow±, a prowadnica z prêta ¿eberkowanego - o to mi chodzi³o........ ale to nie istotne, gdy¿ przy takim impulsie to ¿eczywi¶cie dzwigna³by nawet i ten pret..
Pozdrawiam.... _________________ Memento Mori................
Ostatnio zmieniony przez DeTonix dnia Wto Lut 08, 2005 10:41 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
jaskiniowiec

Do³±czy³: 22 Lut 2004 Posty: 597 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Wto Lut 08, 2005 6:41 pm Temat postu: |
|
|
Podajê wynik symulacji w SRMie:
Czas pracy...............1s
Ci¶nienie..................0,65 MPa
Ci±g........................60N
Impuls.....................60Ns
Za³o¿y³em 3 mm erozjê dyszy. Jak widaæ, silniczek mia³ prawo polecieæ, a nawet d¼wign±æ kilogramowy prêt. Podejrzewam tylko, ¿e erozja dyszy by³a du¿o wiêksza ni¿ 3 mm i jako¶ nie mam przekonania, jak korpus z rurki po folii Al wytrzyma³ te 6,5 atmosfery. Podobnie jakim cudem nie wybi³o korka i dyszy. Ci¶nienie nie jest du¿e, ale dla cienkiego korpusu papierowego jednak spore. Podejrzewam, ¿e ze wzglêdu na wiêksz± erozjê dyszy, ci¶nienie by³o jednak ni¿sze. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
maslak666

Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 110 Sk±d: Radom
|
Wys³any: Wto Lut 08, 2005 9:12 pm Temat postu: |
|
|
Oczywi¶cie, ze taki silniczek mo¿e polecieæ . Korka i dyszy nie mia³o prawa wybiæ, bo by³y porz±dnie zalane ¿ywic±, poza tym zacisk max silnika to tylko ok. 85 - a wiêc do¶æ ma³o, bo zale¿a³o mi na bezpiecznym silniku. S±dzê, ¿e jest tu jeszcze spory zapas bezpieczeñstwa - w³a¶nie dziêki ma³emu7 zaciskowi - i ¿e nie ma prawa rozwaliæ silnika, ale mogê siem myliæ... Chocia¿ te rurki wygl±daj± solidnie.
No i nie wiem czy erozja dyszy wynosi³a a¿ 3mm... nie powiedzia³bym tego, bo to by³a karmelka sorbitolka (ma temp. spalania ni¿sz± od tej na sacharozie), a folia by³a porz±dnie ubita. Nieraz juz robi³em takie dyszki i ich nie poszerza³o albo poszerza³o tylko minimalnie.
Zgadzam siem co do czasu pracy silnika. Ogieñ dostrzegalny by³ przez w³a¶nie ok. 1 - 1,5 sek. To bardzo dobry czas.
PS. DeTonix chyyba nie skuma³em . Napisz ja¶niej .
Pozd. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
PINOT

Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Wto Lut 08, 2005 9:51 pm Temat postu: |
|
|
Witam,
Uwa¿am, ¿e ten silnik mia³ prawo a nawet powinien by³ polecieæ ....w koñcu w pocz±tkowej fazie lotu samo ziarno wlane do rury papierowej j± wzmacnia, a dobrze odlane ziarno karmela wytrzyma spokojnie kilka atmosfer przez kilkana¶cie sekund.
Je¶li dysza i zatyczka by³y solidnie zalane ¿ywic± (papier ni± siê przes±czy³), rura dobrze przylega³a do ziarna (lub odwrotnie) i do tego zacisk by³ jedynie 85 (po³owa zacisku stosowanego w silnikach z rur PCV) to powinno by³o wyj¶æ - i wysz³o.
W koñcowej fazie lotu, kiedy pozosta³a tylko s³aba papierowa rurka dysza mog³a byæ na tyle zerodowana, ¿e ci±g nieznacznie przekracza³ opory powietrza (dziêki czemu silnik wci±¿ lecia³ naprzód) a cisnienie mog³o byæ i pó³ atm. co nawet mizerny i cienki na 1,5mm papier wytrzymaæ powinien by³ _________________ Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
mikor
Do³±czy³: 06 Maj 2002 Posty: 51 Sk±d: tychy
|
Wys³any: Wto Lut 08, 2005 10:52 pm Temat postu: ......... |
|
|
Hmmm co prawda na sorbitolu nie robilem ale faktycznie to musi byc jakies magiczne paliwo w porownaniu do karmelka jesli prawda jest to co piszecie
(PINOT, JASKINIOWIEC) przeciez obliczenia to nie wszystko oczywiscie mozna zakladac idealne warunki troche zaokraglic obliczenia i nam wyjdzie ze poleci
z racji tego ze jestem pesymista i dla mnie wszystko musi byc o 25% mocniejsze i silniejsze niz sobie wyliczam to ten silnik jak dla mnie conajwyzej by polecial na 5m (przy zalozeniu ze na sorbitolu to jest magiczne paliwo) bo na normalnym karmelku to moze by podskoczyl... przy tak szerokiej i krutkiej dyszy. _________________ mikor |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
jaskiniowiec

Do³±czy³: 22 Lut 2004 Posty: 597 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Sro Lut 09, 2005 5:41 pm Temat postu: Re: ......... |
|
|
mikor napisa³: | przeciez obliczenia to nie wszystko oczywiscie mozna zakladac idealne warunki troche zaokraglic obliczenia i nam wyjdzie ze poleci |
Oczywi¶cie masz racjê. Mo¿na wszystko wyliczyæ, a spitoliæ paliwo lub technologiê silnika i wyjdzie cha³a. Ale na czym¶ trzeba siê opieraæ, a SRM jest wiarygodnym programem, nie tylko poprzez autorytet Nakki, ale jak porobisz wiêcej silników które wcze¶niej symulowa³e¶ w programie, to przekonasz siê, ¿e warto. Ten program znacznie ogranicza liczbê prób potrzebnych do dopracowania silnika.
mikor napisa³: | z racji tego ze jestem pesymista i dla mnie wszystko musi byc o 25% mocniejsze i silniejsze niz sobie wyliczam |
I super. Popieram w ca³ej rozci±g³o¶ci. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
maslak666

Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 110 Sk±d: Radom
|
Wys³any: Sro Lut 09, 2005 11:45 pm Temat postu: |
|
|
No dobra, bior±c pod uwagê Wasze opinie zwiêkszê grubo¶æ ¶cianek do 3mm. Mam juz nowy patent na konstrukcjê tego silnika - bardziej "seryjny", troszkê bardziej pracoch³onny, ale za to silnik bêdzie bardziej wytrzyma³y. Zwiêkszam te¿ masê paliwa do ok. 70g i zacisk do 100. Testy 2 silników zrobiê w ten weekend, bêdê mia³ filmiki, oczywi¶cie zamieszczê. Mam juz gotowe 2 bloczki paliwa .
Mam do Was tylko jedn± pro¶bê. Jak kto¶ ma do¶wiadczenie z formowaniem kana³u w paliwie sorbitolkowym, to bardzo bym prosi³ o opisanie, bo wydaje mi siem, ¿e to paliwo jest bardziej lepkie od sacharozowego, przez co przylepia siem do trzpienia i ca³y misternie uformopwany bloczek paliwa szlag trafia :/ .
Pozd. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
tryt

Do³±czy³: 19 Maj 2004 Posty: 156 Sk±d: Gdañsk
|
Wys³any: Czw Lut 10, 2005 1:37 pm Temat postu: |
|
|
Witam !!
Po prostu posmarój trzpieñ olejem.
Pozdro |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
mikor
Do³±czy³: 06 Maj 2002 Posty: 51 Sk±d: tychy
|
Wys³any: Czw Lut 10, 2005 1:53 pm Temat postu: ........... |
|
|
Hmmm ja to wierce kanaly.. _________________ mikor |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
tryt

Do³±czy³: 19 Maj 2004 Posty: 156 Sk±d: Gdañsk
|
Wys³any: Czw Lut 10, 2005 1:58 pm Temat postu: |
|
|
Witam!!
Przy wierceniu ziarno paliwa mo¿e pêkaæ co mo¿e powodowaæ
nag³y wzrost ci¶nienia w silniku i mo¿e go rozpetardziæ  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
maslak666

Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 110 Sk±d: Radom
|
Wys³any: Czw Lut 10, 2005 2:09 pm Temat postu: |
|
|
Jako formy do kana³u u¿ywam probówki - mo¿e to jest ca³y ból Mo¿e szk³o nie jest najbardziej odpowiednie ?
Próbowa³em smarowaæ t± probówke mas³em i olejem i to nic nie dawa³o :/
Pozd. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
PINOT

Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Czw Lut 10, 2005 3:18 pm Temat postu: |
|
|
Najlepsze s± trzpienie z rur plastykowych. S± PP do gor±cej wody w ¶rednicówce od chyba 12mm a tak¿e ruy PEX do ogrzeawnia.
Tw. sztuczne maj± du¿± rozszerzalno¶æ ciepl±, co powoduje, ze trzpieñ kurczy siê du¿o bardziej ni¿ blok paliwa. Oczywi¶cie nie zaszkodzi odrobina oleju. _________________ Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
maslak666

Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 110 Sk±d: Radom
|
Wys³any: Nie Kwi 24, 2005 11:29 am Temat postu: |
|
|
Troszkê czasu ju¿ minê³o, ale dopiszê . Ostatnio mia³em okazjê zwa¿yæ identyczny prêt, z którym polecia³ mój silniczek. Wynik: ok. 300g ;P ;P ;P . Jednak na oko siem nie zwa¿y dok³adnie .
Pozd. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|