Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
crave
Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wys³any: Sro Lut 16, 2005 10:13 pm Temat postu: Odlewanie paliwa |
|
|
Jak (do cholery) odlewacie paliwo?
W szczególno¶ci pytam o karmelki - dzisiaj okr±g³e 3 godziny (sorbitolka na ³a¼ni wodnej) próbowa³em odlaæ sobie 3 g³upie segmenty po 5 cm d³ugo¶ci, 32 mm ¶rednicy i z 12 mm kana³em. Do tego celu nawet specjalnie wytoczy³em sobie takie urz±dzonko:
[]x[]
[]x[]
[]x[]
czyli walec z wywierconym otworem na prêt formuj±cy kana³.M
imo nak³adania ton oleju, wk³aniu papierków etc. paliwo nie da³o siê wyj±æ z formy nie zniekszta³caj±c go - albo paliwo jest za miêkkie, a jak twarde to prêt jest nie do wyjêcia. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
v-21
Do³±czy³: 24 Lip 2002 Posty: 834 Sk±d: Kaszuby
|
Wys³any: Sro Lut 16, 2005 10:38 pm Temat postu: |
|
|
mnie zaje³o to....2dni nerwówk PINOT juz pisa³ o tym na t³oczenie kan³u zastsowac tworzywo sztuczne o powirzchni hydrofobowej i wys wsp rozszezalnosci cieplne np PP \a na zew sred kilka warstw papierka wiec jakim jak moze sie przykleic
_________________ ....a reszta niech se jaja li¿e..... |
|
|
Powrót do góry |
|
|
maslak666
Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 110 Sk±d: Radom
|
Wys³any: Sro Lut 16, 2005 11:00 pm Temat postu: |
|
|
Hehehehe crave mia³em dok³adnie taki sam problem... Pomóg³ mi pinot (zob. jego post w temacie "maslak p-50 virginity" w komnacie "silniki rakietowe") oraz micha³.
Wa¿ne jest, aby nie wk³adaæ trzpienia od razu po wlaniu paliwa, ale dopiero jak ju¿ trochê przestygnie. Najlepiej w ogóle po zrobieniu paliwa czekaæ okr±g³e 5 minut a dopiero potem je umie¶ciæ (bo wlaæ ju¿ ciê¿ko bêdzie) w korpusie. Trzpieñ wsadzasz tylko na chwilê, wyjmujesz zanim jego temp. zrówna siem z temp. paliwa (bo wtedy to ju¿ klops). Micha³ u¿ywa trzpienia z metalu smarowanego mas³em b±d¼ olejem i jak wyjmuje to wychodzi czy¶ciutki, bez przylepionego paliwa. No i oczywi¶cie wyjmujesz póki jest jeszcze plastyczne.
Jutro robiê bloczek 200g to napiszê jak to siem u mnie sprawdzi³o.
Sorbitolka rulez
Pozd. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
v-21
Do³±czy³: 24 Lip 2002 Posty: 834 Sk±d: Kaszuby
|
Wys³any: Sro Lut 16, 2005 11:20 pm Temat postu: |
|
|
ja mia³em nie mniejszy k³opt pniewaz sred zew paliwa to 28mm- papierczyli jakies 27mm a kana³ 16mm wiec na "mieso" przypada ok 5mm przy sred prawi 3cm powiem ze nie ³atwa sprawa jeszcze sporo mi zosta³o do dopracowania _________________ ....a reszta niech se jaja li¿e..... |
|
|
Powrót do góry |
|
|
maslak666
Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 110 Sk±d: Radom
|
Wys³any: Czw Lut 17, 2005 1:17 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Jestem ¶wie¿o po testach, paliwko jeszcze stygnie .
First wymiary bloczka: fi 40, d³. 105, kana³ przez ca³± d³. paliwa fi 20.
Trzpieñ metalowy, smarowany olejem kujawski - z perwszego t³oczenia . Najpierw próbowa³em odczekaæ 8 min po przygotowaniu paliwa - qpa. Potem 15 - to samo, choæ paliwo przylepi³o siem tylko u samego do³u trzpienia. Uda³o siem dopiero, gdy czeka³em 20 minut. Wybra³em ³ych± paliwo (sz³o ciê¿ko, ¿e a¿ ³y¿ka siem pokrzywi³a) i wpakowa³em do korpusu (tuba po papierze toaletowym). Ubi³em palcami. Zasadzi³em trzpieñ. Wchodzi³ ciê¿ko - moja tuba pêk³a u do³u . Na szczê¶cie, jako¶ tam j± przytrzyma³em, tak ¿e zachowa³em kszta³t walca. Od razu po w³o¿eniu trzpienia, trochê go obrusza³em i wyj±³em. Wyszed³ czy¶ciutki, bez ¿adnego paliwa, a kana³ jest jak oszlifowany . Jak wychodzi³ to tak "plasn±³", jak strzykawka, gdy wyjmujemy t³oczek a palcem zatykamy t± szyjkê - znaczy, ¿e by³o podci¶nienie. Mo¿e to w³a¶nie ono jest win± psucia siem paliwa? Mo¿e trzeba robiæ kana³ na przestrza³, ¿eby przy wyjmowaniu dochodzi³o powietrze z drugiej strony, albo nie wiem... jakie¶ dziurki czy cosik...
V-21 co Ty na to?
Pozd. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
PINOT
Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Czw Lut 17, 2005 5:59 pm Temat postu: |
|
|
W³a¶nie - Ma¶lak dobrze pisze - najlepiej odczekaæ a¿ paliwo przestygnie i wpychaæ trzpieñ do lekko plastycznego bloku - je¶li jest zaostrzony spokojnie wejdzie.
Je¶li siê robi kana³ na przestrza³ np. w ziarnach odlewanych poza silnikiem to pó³ biedy. przestygniêty wa³ek bierzemy i rolujemy przytrzymuj±c trzpieñ tak jak siê trzyma wa³ek do ciasta przy wa³kowaniu. Wtedy poprzez lekki ucisk paliwo siê ugniata - kana³ staje siê wiêkszy o parê dziesi±tych mm i trzpieñ schodzi bez lipy.
Je¶li kana³ nie jest do koñca ziarna - sprawa jest trudniejsza. Trzpieñ siê zasysa i przy wyci±ganiu na si³ê dochodzi do deformacji kana³u. Wtedy trzeba go lekko pogibaæ na boki, pokrêciæ nim i wpu¶ciæ powietrze. _________________ Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum |
|
|
Powrót do góry |
|
|
v-21
Do³±czy³: 24 Lip 2002 Posty: 834 Sk±d: Kaszuby
|
Wys³any: Pon Lut 21, 2005 10:17 pm Temat postu: |
|
|
ja pozostaje przy swojej opcji zrobi³em jak na razie 8 seg pqaliwa
i idzie jak z p³atke idelnie równy itd...z rozbieranioe o problema _________________ ....a reszta niech se jaja li¿e..... |
|
|
Powrót do góry |
|
|
crave
Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wys³any: Pon Mar 14, 2005 3:59 pm Temat postu: |
|
|
Jeszcze jedno pytanie. Jak sobie radzicie z papierem przyklejonym do ziarna? |
|
|
Powrót do góry |
|
|
szpaner
Do³±czy³: 11 Pa¼ 2004 Posty: 561
|
Wys³any: Pon Mar 14, 2005 5:05 pm Temat postu: |
|
|
a poco sobie z nim wogole radzic?
mozna go potraktowac jako element ziarna:
np:forme wykladasz papierem
wlewasz paliwo
wkladasz zapapierkowany rdzen
wyciagasz go(papierek zostaje)
wyciagasz ziarno i robisz z nim co chcesz
papierek na zewnatrz nie ma nic do roboty, a w srodku spali sie przy odpalaniu, wiec nie bedzie zawadzal _________________
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
crave
Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wys³any: Pon Mar 14, 2005 5:07 pm Temat postu: |
|
|
Po co? Papierek inhibituje paliwo, fakt ¿e s³abo, ale jednak - a ja nie chce inhibitowaæ paliwa. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
razor
Do³±czy³: 12 Gru 2006 Posty: 2 Sk±d: Brzeg
|
Wys³any: Pon Sty 22, 2007 8:39 am Temat postu: |
|
|
A czy nie mo¿na zrobic bloczka paliwa a potem np wiertark± wywierciæ kana³ w paliwie. s±dzê, ¿e przy niedy¿ych segnemtech paliwa a tak¿e kana³ach w paliwie taki sposób móg³by byc dobry. Co wy o nim s±dzicie? _________________ obchod¼my sie dobrze z fajerwerkami to bêdziemy cali |
|
|
Powrót do góry |
|
|
beaker
Do³±czy³: 30 Lip 2006 Posty: 197
|
Wys³any: Pon Sty 22, 2007 9:22 am Temat postu: |
|
|
po pierwsze :Wys³any: Pon Mar 14, 2005 5:07 pm (ostatni post)
po drugie : bylo juz
po trzecie: tak mozna, ale czy masz wiertarke stolowa? bo zwyczajna to dosc trudno, do tego dochodzi ryzyko pekania ziarna
pzdr |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Mortan
Do³±czy³: 16 Lut 2008 Posty: 10
|
Wys³any: Nie Kwi 06, 2008 11:52 am Temat postu: |
|
|
Nie wiem o czym wy tu wogóle mówicie! U mnie jest tak, ¿e po zdjêcia karmelka z palnika zastyga on na ska³ê mo¿e po 1-2min i nie da rady nic dalej robiæ z nim, poniewa¿ nawet jak jest w formie proszku to nie ugniecie siê na jednolita masê, tylko siê wykruszy. Z segmentu 7cm, zawsze mi jaki¶ 1cm odpadnie, bo jest to warstwa któr± ubijam na samym koñcu.
Nie wiem te¿, o jakiej p³ynnej masie tu mówicie. Przecie¿ karmelek powinien wyj¶æ jak ciasto, da siê go ³y¿k± jedynie na³o¿yæ, nie jest w postaci p³ynnej! Próbowa³em nawet taki zrobiæ dodaj±c wiêcej wody, ale wtedy nic nie wysz³o, trzeba czekaæ a¿ woda odparuje, bo inaczej siê nie skarmelizuje!
Ja robiê tak, ¿e paliwo odlewam ju¿ w formie razem z trzpieniem formuj±cym kana³, wtedy wszystko wychodzi prosto, tyle ¿e ciêzko to paliwo ubiæ (kredk± )
Zastanawiam siê nad zainwestowaniem w ten zestaw za 160z³. Co o nim s±dzicie? |
|
|
Powrót do góry |
|
|
kastor
Do³±czy³: 03 Sty 2008 Posty: 64 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Nie Kwi 06, 2008 12:05 pm Temat postu: |
|
|
oj Mortan, Mortan ... karmelek jak najbardziej jest p³ynny, tylko trzeba go roztopiæ , je¶li chcesz, ¿eby ³atwiej siê topi³ i by³ bardziej p³ynny to rób sacharoza:glukoza (1:1) zamiast czystej sachorozy [to chyba wiem od Mirrora], normalnie niebo w gêbie _________________ Pirotechnika to nie zbieranie znaczków... |
|
|
Powrót do góry |
|
|
KYK
Do³±czy³: 31 Sie 2007 Posty: 116
|
Wys³any: Nie Kwi 06, 2008 1:17 pm Temat postu: |
|
|
Hmm ale to nie bêdzie tak ¿e glukoza siê rozpu¶ci a sacharoza zostanie w stanie sta³ym? Wtedy ziarno bêdzie bardziej kruche.
PS. Co do odlewania paliwa to strasznie denerwuj±ca sprawa |
|
|
Powrót do góry |
|
|
kastor
Do³±czy³: 03 Sty 2008 Posty: 64 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Nie Kwi 06, 2008 1:20 pm Temat postu: |
|
|
trzeba grzaæ tak d³ugo, a¿ siê obie roztopi± po czym to widaæ? nie wiem, trzeba próbowaæ, ale paliwo wychodzi przednie _________________ Pirotechnika to nie zbieranie znaczków... |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Go¶æ
|
Wys³any: Sro Maj 28, 2008 8:29 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Te¿ siê mêczy³em z tym d³ugo, smarowanie olejami, WD40 i innymi, ale teraz to ju¿ przesz³o¶æ, teraz trzpieñ owijam ta¶m± prze¼roczyst± lub izolacyjn± a la scotch. Po ca³kowitym zastygnieciu i po ruszeniu kombinerkami wychodzi bez uszkodzeñ bloku paliwa. Z kolei forma zewnêtrzna to papier którego i trak nie ruszam po zastygniêciu - inhibituje zewnêtrzn± powierzchnie ziarna |
|
|
Powrót do góry |
|
|
maciej najlepszy
Do³±czy³: 04 Lut 2009 Posty: 13
|
Wys³any: Sro Maj 20, 2009 11:34 am Temat postu: |
|
|
del
Ostatnio zmieniony przez maciej najlepszy dnia Czw Gru 30, 2010 12:55 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
|
sadafag
Do³±czy³: 18 Lis 2006 Posty: 405
|
Wys³any: Czw Lip 02, 2009 2:48 pm Temat postu: |
|
|
Mam pytanie.
Czy próbowa³ kto¶ formowaæ ziarno paliwa bezpo¶rednio na trzpieniu który to mia³by uformowaæ kana³?
Czy w takim wypadku lepiej sprawdza³by siê r-candy czy zwyk³y karmelek?
My¶lê ¿e by³oby to prostsze ni¿ wlewanie paliwa do formy i wsadzanie do takowej trzpienia?
Ogólnie to jak ten Pan:
http://www.nieboloty.fora.pl/amatorskie-silniki-rakietowe,5/silnik-z-rurki-pcv-do-zimnej-wody,149.html
wykona³ takie ³adne bloczki paliwa?
I czym najlepiej inhibitowaæ? Epoxem? |
|
|
Powrót do góry |
|
|
damianste1
Do³±czy³: 13 Sty 2010 Posty: 24
|
Wys³any: Sob Sty 16, 2010 4:12 pm Temat postu: |
|
|
A ja mam takie pytanie jak bloki paliwa wk³ada siê do silnika to jaki odstêp miêdzy nimi zachowaæ?? Czy bez odstêpu?? |
|
|
Powrót do góry |
|
|
|