 |
FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Forum Pirotechniczne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
maxlam Go¶æ
|
Wys³any: Pi± Wrz 02, 2005 6:09 pm Temat postu: Arkusz SRM teoria osi±gów a praktyka |
|
|
AdamSerock napisa³: | A co do arkusza pana Nakki, to mam co do niego mieszane uczucia, bo przewiduje tylko i wy³±cznie zapalenie mieszanki na ca³ej d³ugo¶ci kana³u. |
To nie jeden z problemów, jaki jest w arkuszu do pokonania by odwzorowaæ rzeczywisty silnik, ale istnieje na to prosty sposób, który znaj± wszyscy maj±cy laborki w szko³ach technicznych a mianowicie, je¶li co¶ nie wychodzi tak jak powinno mno¿ysz to przez wspó³czynnik Janosika i jest OK 
Ostatnio zmieniony przez maxlam dnia Wto Maj 23, 2006 1:32 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
egzekta

Do³±czy³: 19 Sie 2005 Posty: 38
|
Wys³any: Pi± Wrz 02, 2005 9:03 pm Temat postu: |
|
|
Hej maxlam, a co je¶li wspólczynnik Janosika zmienia siê w funkcji masy paliwa?  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
jaskiniowiec

Do³±czy³: 22 Lut 2004 Posty: 597 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Sob Wrz 03, 2005 12:21 am Temat postu: |
|
|
Po pierwsze gratulujê do¶æ udanego wej¶cia na forum. Rzadko sie zdarza, aby kto¶ napisa³ posta i pokaza³ od razu jakie¶ próby, udokumentowane filmikiem i wcze¶niej jeszcze poczyta³ co nieco oraz zdoby³ jak±¶ wiedzê. A ¿e próby nieudane? Bywa, a pora¿k± siê pochwaliæ to te¿ sztuka. Dlatego spróbujê odpowiedzieæ na to nie³atwe pytanie. Moim zdaniem ca³kiem zgrabnym rozmiarem na pocz±tki prac z silnikami, jest rozmiar 3/4 cala, czyli oko³o 20 mm ¶rednicy wewnêtrznej komory spalania. Nie bêd± to du¿e silniki, to i mniejsze ryzyko bêdzie w próbach, a jednocze¶nie nie s± na tyle ma³e, by sprawia³y k³opoty w konstrukcji (kwestia np. odlewania ziaren). Z tego co widzia³em, preferujesz zap³on lontowy. Ale przecie¿ mo¿na lont zabezpieczyæ przed zapaleniem wcze¶niejszych warstw paliwa i uzyskasz zap³on od ty³u. A choæby zawiniêcie go w rulonik z papieru ¶niadaniowego. Folia Al mo¿e byæ gorsza, bo to metal. Nagrzewa siê. Co do wielko¶ci kana³u i ¶rednicy krytycznej dyszy, to przy zap³onie "od do³u" do¶æ trudno powiedzieæ. Przy zap³onie od ty³u, to ³atwiej, bo jest w koñcu SRM. Ale dla ³adunków o spalaniu czo³owym nie zapominajmy o czeskim programie SHJ. Chocia¿ trudno mi potwierdziæ jego prawid³owo¶æ. Nie weryfikowa³em tego w praktyce. Pozostaje wiêc wykonanie kilku prób. Mam nadziejê, ¿e kto¶ kto pracowa³ z silniczkami o takiej konstrukcji i zap³onie pomo¿e Ci bardziej ni¿ ja....
POZDRAWIAM.. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
dziadek kermit

Do³±czy³: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"
|
Wys³any: Sob Wrz 03, 2005 6:21 am Temat postu: powtórka z "Xplozji" |
|
|
K³aniam siê piêknie
Wypisz wymaluj moja "xplozja"
A tak zupe³nie na powa¿nie to podobnie jak mój szanowny przedmówca ( przedpisacz w³a¶ciwie byæ powinno) gratulujê wej¶cia.
Po mojemu problem z waszymi silnikami sprowadza siê do zbyt s³abej zatyczki ( zw³aszcza w drugim przypadku) z drugiej jednak strony mechanizm tego zjawiska jest nieco bardziej skomplikowany, bo niby sk± przy zapalanym od ty³u silniku ogieñ wydostaje siê od strony zatyczki, uprzednio j± wysadziwszy
Dzieje siê tak dlatego, ¿e papierowe korpusy odkszta³caj± sie znacznie na skutek dzia³aj±cego ci¶nienia i dochodzi wtedy do oderwania ³adumku od ¶cianek silnika. Powstaj±ca szczelina jest miejscem gdzie bardzo ³adnie przedostaje siê p³omieñ, zapalaj±æ ³adunek na ca³ej bocznej powierzchni.
Zwiêkszenie powierzchni spalania daje znowu wzrost ci¶nienia i wszystko siê musi skoñczyæ xplozj±. Rada jest taka aby nie odlewaæ karmelki bezpo¶rednio w korpusie, ale daæ parê warstw sklejonego papieru do ¶rodka. Szczelina i tak zostanie ale do zapalenia ³adunku na bocznej powierzchni ju¿ nie dojdzie. Generalnie za du¿y macie zacisk dyszy.
Ciekaw jestem nastêpnych Waszych prób. Piszê Waszych bo widaæ z filmu, ¿e nie jedna osoba tam jest, no i rakiety te¿ dwie by³y jak s±dzê tak¿e ró¿nych autorów.
Trzymajcie siê i powodzenia. _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!" |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
maxlam Go¶æ
|
Wys³any: Sob Wrz 03, 2005 6:32 am Temat postu: |
|
|
egzekta napisa³: | Hej maxlam, a co je¶li wspólczynnik Janosika zmienia siê w funkcji masy paliwa?  |
Wspó³czynnik Janosika np. 0,9 jest jedno bardzo istotne miejsce w arkuszu gdzie ju¿ sam Nakka zastosowa³ taki wspó³czynnik gdzie okre¶lana jest sprawno¶æ dyszy polecam posty na forum rakietowym http://www.forum.rakiety.info/viewtopic.php?t=223 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
egzekta

Do³±czy³: 19 Sie 2005 Posty: 38
|
Wys³any: Sob Wrz 03, 2005 9:08 am Temat postu: |
|
|
Cytat: | Wspó³czynnik Janosika np. 0,9 jest jedno bardzo istotne miejsce w arkuszu gdzie ju¿ sam Nakka zastosowa³ taki wspó³czynnik gdzie okre¶lana jest sprawno¶æ dyszy polecam posty na forum rakietowym http://www.forum.rakiety.info/viewtopic.php?t=223 |
Wyniki prób na hamowni:
1-szy silniczek: masa paliwa 11g, Janosik=0,5
2-gi silniczek: masa paliwa: 15g, Janosik=0,4
3-ci silniczek: masa paliwa: 35g, Janosik=0,35
O dziwo czas spalania prawie w 100% odpowiada³ wyliczonemu, co ¶wiadczy o prawid³owym ci¶nieniu w komorze.
Szuka³em na tym forum i na rakietowym, ale nikt nie podejmuje tematu eksperymentalnego sprawdzenia zgodno¶ci osi±gów rzeczywistych z wyliczeniami SRM, a nie chce mi siê wierzyæ, ¿e w¶ród tylu fachowców wszyscy zadowalaj± siê czyst± teori±. Teraz ju¿ naprawdê nie wiem czy powinno byæ tak jak mi wychodzi czy co¶ skopa³em  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
egzekta

Do³±czy³: 19 Sie 2005 Posty: 38
|
Wys³any: Sob Wrz 03, 2005 9:22 am Temat postu: |
|
|
Mo¿e powinienem poprawiæ dyszê? |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
jaskiniowiec

Do³±czy³: 22 Lut 2004 Posty: 597 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Sob Wrz 03, 2005 10:01 am Temat postu: |
|
|
No w³a¶nie...Tak naprawdê w rakietach tym silnikiem zamieniaj±cym energiê paliwa na ruch rakiety jest w³±¶nie dysza. Wystarczy sobie w SRMie pozmianiaæ parametr doskona³o¶ci dyszy, by zobaczyæ jak niesamowicie du¿y ma to wp³yw na koñcowe wyliczone parametry silnika. Có¿, tak naprawdê dobry efekt to kwestia odpowiednio wyprofilowanej i wypolerowanej dyszy. Porównywa³e¶ swoje 3 silniczki. Efekt spada³ w miarê wzrostu masy paliwa. Poszukaj miêdzy nimi ró¿nic, mo¿e znajdziesz powód takiego stanu rzeczy. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|