Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
Rafa³

Do³±czy³: 27 Sty 2005 Posty: 81 Sk±d: to umiesz??
|
Wys³any: Sob Sie 06, 2005 7:39 pm Temat postu: SR Mustang |
|
|
Witam!
Zauwa¿y³em, ¿e na forum brakuje sprawdzonych opracowañ silników na prochu czarnym,
wiêc postanowi³em opublikowaæ jeden z pierwszych swoich udanych projektów na tym paliwie.
Jest to SR typu Mustang
Silnik ten skutecznie napêdza niewielkie modele rakiet, jak równie¿ po zmianie stosunku lepiszcza do prochu nadaje siê równie¿ do napêdzanie ró¿nych zabawek (³ódki samochody itp.) Jest to ¶wietny silnik dla pocz±tkuj±cych modelarzy, gdyz pozwala on opanowaæ wszelkie podstawy dotycz±ce budowy SR.
Dodatek kleju biurowego do paliwa zwiêksza jego plastyczno¶æ i ³atwo¶æ prasowania.
Paliwo jest nie inhibitowane prasowane bezpo¶rednio w komorze silnika.
Wykonywa³em tak¿e te silniki z ³adunkiem miotaj±cym, który po przepaleniu siê warstwy górnej paliwa (pozosta³a 1 paliwa bez kana³u) zostawa³ odpalany przez lont wklejony w zatyczce.
Silnik ten jest powtarzalny ok. w 98% w moim wykonaniu;]
Odpalanie za pomoc± lontu od strony dyszy lub elektryki tak¿e od strony dyszy.
Silnik ten opracowa³em do¶æ dawno temu.
Podczas pracy nad nim bazowa³em tylko i wy³±cznie na w³asnych do¶wiadczeniach i przemy¶leniach.
Dokumêtacja: http://members.lycos.co.uk/beatmen/srmustang.doc
Dane:
D³. Silnika – 100mm
¦r. Silnika – zew. – 15mm wew. – 13mm
¦r. Krytyczna dyszy - (-)4mm (3,70mm)
¦r. Kana³u – (+) 4mm (4,10mm)
D³. Dyszy – 10mm
D³. Zatyczki – 10mm
D³. Kana³u – 3/4 ziarna
Paliwo – Proch czarny (76/18/6 lub 75/15/10) + klej biurowy 1-3%)
Materia³ korpusu – PCV
Materia³ dyszy – glina/CX5
Materia³ zatyczki – gips/CX5
Osi±gi:
Ci±g max –ok650-700g
Czas pracy –ok1,7s
-----------Foty-----------
http://members.lycos.co.uk/beatmen/rakiety/patent.jpg
mój patent na mocowanie silnika w korpusie za pomoc± ocieplacza do pcv
http://members.lycos.co.uk/beatmen/rakiety/patriot1nasrmustang.jpg
rakieta Patriot 1 wyposazona w silnik Mustang
http://members.lycos.co.uk/beatmen/rakiety/srmustangoddyszy.JPG
sr mustang od strony dyszy
http://members.lycos.co.uk/beatmen/rakiety/srmustang.JPG
http://members.lycos.co.uk/beatmen/rakiety/srmustang2.JPG
SR Mustang
http://members.lycos.co.uk/beatmen/rakiety/wenusnasrmustang.jpg
rakieta Venus na SR mustang
---------Filmy----------
http://members.lycos.co.uk/beatmen/startrakietypatriotnasrmustang.AVI
Start rakiety Patriot1 na SR Mustang model osi±gn±³ wysoko¶æ oko³o 100-150m
http://members.lycos.co.uk/beatmen/rakiety/sojuz3newladnystart.AVI
start rakiety Sojuz 3 na sr mustang wys. ok 80-100m rakieta byla lekko nadstabilna.
--------------------------
Przepraszam za marn± jako¶ filmów ale nie dysponujê lepszym sprzêtem.
Wmiarê mozliwo¶ci postaram siê wstawiæ film z testu na hamowni.
Proszê o komentarze i pomys³y na ulepszenie tego silnika. _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
fox

Do³±czy³: 10 Lis 2003 Posty: 192 Sk±d: Wielkopolska
|
Wys³any: Nie Sie 07, 2005 12:32 pm Temat postu: |
|
|
Uzyskanie du¿ej powtarzalno¶ci silnkiów na proch to nie lada k³opot , wiêc je¿eli uda³o ci sie o¶i±gn±æ 98% powtarzalno¶æ to gratulujê , choæ móg³ bys podaæ ile takich silników zrobi³e¶ , bo z pewn±¶ci± na kilku sztukach powtarzalno¶ci nie idzie stwierdziæ , tu potrzeba ca³ej serii , kilkudziesiêciu egzemplarzy- powiedzmy. W ka¿dym razie do doskona³o¶ci trochê jeszcze brakuje temu sr-owi. Nie piszesz ile p-cz mie¶ci siê w twoim silniku,ale 1,7s to zdecydowanie za du¿o , no chyba ¿e jest to jetex ale widzê ¿e ten sr ma napdzaæ te¿ rakiety. No i ten klej biurowy mi siê nie podoba. Je¿eli chcesz budowaæ powtarzalne sr to niestety trzeba w to trochê zainwestowaæ. My¶lê ¿e lepszy by³ by lakier nitrocelulozowy. Nie piszesz nic o sposobie prasowania, a napewno nie wystarczy tu ubijak. Przyda³oby siê prasowanie pod naciskiem 2 ton( no a to znowu kwestia machaniczna i praktyczna bla bla bla....). Wa¿ny jest te¿ sposub wyrobu p-cz no i chyba jasne ¿e powinnien on byc najwy¿szej jako¶ci.
pozdrawiam i my¶lê ¿e warto jeszcze rozwijaæ temat sr-ów na p-cz bo tak naprawdê to temat nigdy nie zosta³ podumowany. W ka¿dym b±dz razie silniki na p-cz to wed³ug mnie zajêcie dla do¶wiadczonych modelarzy a nie dla laików. _________________ CAST AWAY |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
maxlam Go¶æ
|
Wys³any: Nie Sie 07, 2005 1:00 pm Temat postu: |
|
|
Moim zdaniem SR na PCz to taki sobie pomys³ je¶li chodzi o modele rakiet ale je¶li chodzi o fajerwerki to super a¿ serducho ¶ciska gdy rakietka wed³ug Siemianowicza zostawia za sob± pióropusz ognia co¶ piêknego. Wed³ug mnie w tym temacie trzeba siêgn±æ do ¼róde³ czyli do ojca polskiej artylerii...
Klej biurowy to zdaje siê dekstryna a wiec nie¼le spowalnia ten proszek zgadzam siê ¿e jako lepiszcze lepsza by³a by bawe³na strzelnicza |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
fox

Do³±czy³: 10 Lis 2003 Posty: 192 Sk±d: Wielkopolska
|
Wys³any: Nie Sie 07, 2005 4:39 pm Temat postu: |
|
|
Cytat: | Moim zdaniem SR na PCz to taki sobie pomys³ je¶li chodzi o modele rakiet |
Moim zdaniem p-cz nadaje siê idealnie. Ale dla mniejszych modeli. No chyba ¿e kto¶ pokusi siê o robienie sr na p-cz z mas± paliwa wiêksz± ni¿ powiedzmy 150g ale to i tak chyba za du¿o. Dlaczego to chyba nie trzeba t³umaczyæ  _________________ CAST AWAY |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Rafa³

Do³±czy³: 27 Sty 2005 Posty: 81 Sk±d: to umiesz??
|
Wys³any: Nie Sie 07, 2005 9:49 pm Temat postu: |
|
|
Ten silnik jest to moje pierwsze zakoñczone powodzeniem opracowanie powtarzalnego SR
tego typu silników zrobi³em ok 20 powtarzalno¶æ ta opiera³a siê nad wypracowaniem nawyków w poszczególnych procesach produkcyjnych
znudzi³y mi siê nieco ale chyba popracuje nad ulepszeniem.
prasowanie opiera³o siê na zwyk³ym ubijaku
mysle ¿e dobrym rozwi±zaniem lepiszcza dla tego sr by by³o uzycie bawe³ny strzelniczej na acetonie ale nie posiadam nitrocelulozy niestety (ale to siê zmieni)
my¶lê tak¿e nad zastosowaniem prasy chydraulicznej (nawet takiej z lewarka samochodowego) _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
fox

Do³±czy³: 10 Lis 2003 Posty: 192 Sk±d: Wielkopolska
|
Wys³any: Pon Sie 08, 2005 12:17 pm Temat postu: |
|
|
Cytat: | my¶lê tak¿e nad zastosowaniem prasy chydraulicznej (nawet takiej z lewarka samochodowego |
Mo¿liwe ¿e wystarczy³o by imad³o, dla zastosowañ w ma³ych silnikach gdzie zairno ubijane jest berpo¶rednio w komorze powinno wystarczyæ. A w³a¶nie czy ktos wie jaki nacisk mo¿na uzayskaæ za pomoc± takiego warsztatowego imad³a bo mi siê wydaje ¿e du¿y, nawet bardzo du¿y???!!!.
Mam te¿ pewna obiekcjê co do rozpuszczaniea nitrocelulozy w acetonie: o ile wiem to nitroceluloza rozk³ada siê pod wp³ywem acetonu.
Po za tym po co siê tak bawiæ przecie¿ lakiery nitrocelulozowe s± dostêpne w sklepach.
pozdrawiam _________________ CAST AWAY |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Obserwator

Do³±czy³: 20 Lip 2005 Posty: 10 Sk±d: Z miasta stu mostów
|
Wys³any: Pon Sie 08, 2005 4:52 pm Temat postu: |
|
|
maxlam napisa³: | Moim zdaniem SR na PCz to taki sobie pomys³ je¶li chodzi o modele rakiet |
Mogê siê z tym zgodziæ , faktycznie s± kompozyty …
Z silnikami na Pcz jest jeden problem trzeba byæ upartym i cierpliwym i czekaæ na efekty , d³ugo czekaæ
P³omieñ wylotowy zosta³ odchylony przez kamieñ opuszczaj±cy dysze
Silnik przeszed³ w tryb marszowy
~82g Pcz ¶rubki zbêdny odatek ala KSARD  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Rafa³

Do³±czy³: 27 Sty 2005 Posty: 81 Sk±d: to umiesz??
|
Wys³any: Sro Sie 10, 2005 9:51 am Temat postu: |
|
|
Mariusz M napisa³: |
P³omieñ wylotowy zosta³ odchylony przez kamieñ opuszczaj±cy dysze
|
sk±d kamienie w silniku ????????
 _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
hemist Go¶æ
|
Wys³any: Sro Sie 10, 2005 1:13 pm Temat postu: |
|
|
maxlam napisa³: | Klej biurowy to zdaje siê dekstryna a wiec nie¼le spowalnia ten proszek |
chiñczycy uzywali smo³y dachowej wiec ......
pozdr |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
piroman

Do³±czy³: 16 Cze 2004 Posty: 244
|
Wys³any: Sro Sie 10, 2005 2:05 pm Temat postu: |
|
|
hemik - wiêc co??
Wa¿ne ¿eby lepiszcz by³ na tyle elastyczny ¿eby ziarno paliwa nie pêk³o, a ju¿ spowolnienie prochu to mniejszy problem bo i tak w silniku przecie¿ wytwarza siê ci¶nienie i proch pali siê znacznie szybciej Poza tym chiñczycy stosowali proch, a nie tak jak niektórzy mieszankê odpowiadaj±c± mu sk³adem (czyli bardzo wolny proch) |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Rafa³

Do³±czy³: 27 Sty 2005 Posty: 81 Sk±d: to umiesz??
|
Wys³any: Sro Sie 10, 2005 10:14 pm Temat postu: |
|
|
hemik napisa³: | maxlam napisa³: | Klej biurowy to zdaje siê dekstryna a wiec nie¼le spowalnia ten proszek |
chiñczycy uzywali smo³y dachowej wiec ......
pozdr |
Wtedy sobie nie zdawa³em z tego sprawy ale teraz wiem ¿e to by³ b³±d : .
Muszê przetestowaæ nitrocelulozê(ale czy nie za bardzo zwiêkszy szybko¶ci ) i lakier nitro
PS
my¶lê ¿e ten drugi bedzie lepszy bo ³atwiejszy i tañszy  _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
dziadek kermit

Do³±czy³: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"
|
Wys³any: Czw Sie 11, 2005 11:00 am Temat postu: te¿ niteo |
|
|
K³aniam siê piêknie
Rafa³ napisa³: | Muszê przetestowaæ nitrocelulozê(ale czy nie za bardzo zwiêkszy szybko¶ci ) i lakier nitro |
Toæ to w³a¶nie nitroceluloza tylko rozpuszczona w acetonie, wiêc nie podzielam Twoich obaw. _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!"
Ostatnio zmieniony przez dziadek kermit dnia Sro Sie 24, 2005 10:58 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Rafa³

Do³±czy³: 27 Sty 2005 Posty: 81 Sk±d: to umiesz??
|
Wys³any: Czw Sie 11, 2005 1:19 pm Temat postu: Re: te¿ niteo |
|
|
dziadek kermit napisa³: | K³aniam siê piêknie
Rafa³ napisa³: | Muszê przetestowaæ nitrocelulozê(ale czy nie za bardzo zwiêkszy szybko¶ci ) i lakier nitro |
Toæ to w³a¶nie nitroceluloza tylko rozpuszczona w acetonie, wiêc nie podzielam Twoich obaw. |
Witam!
Tak. Ale z dodatkiem Toulenu, Ksylenu itp.
Wiêc prêdko¶ci spalania paliwa mimo wszystko na tych dwuch lepiszczach beda na pewno inne . _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
crave
Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wys³any: Czw Sie 11, 2005 1:33 pm Temat postu: |
|
|
Toulen, ksylen etc. paruj± podczas schniêcia.
Jedyna ró¿nica to zawarto¶æ azotu w NC lakierniczej, która jest o jakie¶ 2% mniejsza. Niezmienia to tego, ¿e nawet NC o maksymalnej zawarto¶ci azotu nie przyspieszy³a by ci za bardzo szybko¶ci spalania. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Rafa³

Do³±czy³: 27 Sty 2005 Posty: 81 Sk±d: to umiesz??
|
Wys³any: Sro Sie 24, 2005 12:22 pm Temat postu: |
|
|
Witam
W³a¶nie wróci³em z wakacji i przeprowadzi³em dwa testy silników
w pierwszym jako lepiszcze zosta³ uzyty lakier nitro celulozowy
a w drugim klej biurowy.
Pierwszy silnik by³ szybszy i wykaza³ nieco lepszy ci±g.
A wie wniosek jest jeden klej odpada!!
PS
niestety nie mam filmów bo narazie nie mam dostêpu do kamery ani aparatu;( _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
maxlam Go¶æ
|
Wys³any: Sro Sie 24, 2005 1:58 pm Temat postu: |
|
|
Rafa³ napisa³: | A wie wniosek jest jeden klej odpada!! |
W tym przypadku najlepszym klejem by³o by wysokie ci¶nienie wiêc... bez praski siê nie obêdzie |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Rafa³

Do³±czy³: 27 Sty 2005 Posty: 81 Sk±d: to umiesz??
|
Wys³any: Czw Sie 25, 2005 9:12 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Imad³o mysle ze starczy, bo do tej pory ubijak te¿ by³ dobry.
A jak nie to trzeba pokombinowac z lewarkiem. _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Dybol

Do³±czy³: 26 Lip 2005 Posty: 9 Sk±d: Police
|
Wys³any: Nie Pa¼ 09, 2005 6:26 pm Temat postu: |
|
|
Zrobilem juz 2 sr na bazie pcz. Dlugosc ok. 6cm (papier z rolki do kas fiskalnych) srednica ok <1cm (nawijane na baterie AAA). Dysza z olówka. Za kazdym razem wysadza mi dysze i rakieta wznosi sie przez sam odrzut na wys. ok 7m. Czy jest to wina malej sr. dyszy?? _________________ NADPH - zredukowany fosforan dinukleotydu nikotynamidoadeninowego |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
X-Men Go¶æ
|
Wys³any: Nie Pa¼ 09, 2005 7:35 pm Temat postu: |
|
|
przyklejasz dysze do korpusu silnika? |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Rafa³

Do³±czy³: 27 Sty 2005 Posty: 81 Sk±d: to umiesz??
|
Wys³any: Nie Pa¼ 09, 2005 9:05 pm Temat postu: |
|
|
Dybol napisa³: | Zrobilem juz 2 sr na bazie pcz. Dlugosc ok. 6cm (papier z rolki do kas fiskalnych) srednica ok <1cm (nawijane na baterie AAA). Dysza z olówka. Za kazdym razem wysadza mi dysze i rakieta wznosi sie przez sam odrzut na wys. ok 7m. Czy jest to wina malej sr. dyszy?? |
powodów jest sporo :
-ma³a sr dyszy
-niesprasowane paliwo
-geometria paliwa
itp.
ja dysze wklejam na distal albo na podobne tego typu kleje _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|