Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knod
Dołączył: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Skąd: 3miasto
|
Wysłany: Sob Wrz 10, 2005 11:44 pm Temat postu: Silnik AD4-TYTAN |
|
|
witam
AD4-Tytan to silniczek ktory powstal 2 lata temu lecz do dzisiejszego dnia jedynie rdzewial w szafie.
paliwo: 4 segmenty azotan potasu/sorbitol (65/35)
silnik na hamowni przygotowany do testu
Filmik
wykres porownawczy(czerwona linia-dane otrzymane z arkusza srm, czarna linia-dane eksperymentalne)
SRM:
Ic=872,3Ns
t=2,141s
Fmax=443N
Iw=124,6s
eksperyment:
Ic=712Ns
t=2,5s
Fmax=422N
Iw=103,4s
niestety nie wszystko przebieglo pomyslnie: zawiodlo uszczelnienie oraz czujnik - silnik ulegl niewielkiemu uszkodzeniu.
powyzsza proba przeprowadzona zostala w ramach spotkania regionalnych sympatykow rakiet i fajewerkow  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
dziadek kermit

Dołączył: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Skąd: z okolicy "Żabidołka"
|
Wysłany: Nie Wrz 11, 2005 11:45 am Temat postu: ujęcie nr.2 |
|
|
Kłaniam się pięknie
To samo z drugiej kamery
Trzeba kliknąć linka i trochę poczekać. Ale warto
najciekawsze na końcu jak się szyjka dyszy rozżarza  _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uważam, że Kartagina powinna być zburzona!" |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
egzekta

Dołączył: 19 Sie 2005 Posty: 38
|
Wysłany: Nie Wrz 11, 2005 1:33 pm Temat postu: |
|
|
Już na początku pracy korpus silnika rozszczelnił się, więc wyniki, które wyszły są i tak zaniżone. Jakkolwiek silnik z taką charakterystyką jest w stanie wyrzucić model o masie startowej 4,5kg na wysokość ponad 1000m.
PS. Tak swoją drogą jak można pozwolić, żeby taki diamencik rdzewiał w szafie  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Dołączył: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Skąd: 3miasto
|
Wysłany: Pon Wrz 12, 2005 10:30 am Temat postu: |
|
|
egzekta napisał: | Już na początku pracy korpus silnika rozszczelnił się, więc wyniki, które wyszły są i tak zaniżone. | co prawda zawiodlo uszczelnienie jednak rozszczelnienie bylo na tyle niewielkie iz nie sadze aby w znaczacy sposob wplynelo na uzyskane wyniki
Cytat: | Jakkolwiek silnik z taką charakterystyką jest w stanie wyrzucić model o masie startowej 4,5kg na wysokość ponad 1000m. | przewidywana masa modelu (kajtek2) napedzana silnikiem AD4 to okolo 3,5kg jedank opory beda zapewne na tyle duze ze 1000m nie przekroczy
Cytat: | Tak swoją drogą jak można pozwolić, żeby taki diamencik rdzewiał w szafie  | pernamentny brak czasu...
a ponizej jeszcze mala ciekawostka - wzrost cisnienia w komorze silnika w poczatkowym okresie pracy
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ksard
Dołączył: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wysłany: Pon Wrz 12, 2005 1:50 pm Temat postu: Praktyka a teoria |
|
|
Witam
Bardzo cenny test i co najważniejsze udany.
Pokazuje on dobitnie, jakie są rzeczywiste parametry pracy silnika w stosunku do tego, co przewiduje teoria.
I co ciekawe - mimo, że silnik jest wykonany wzorowo, można by powiedzieć, iż zbliżony niemalże do ideału, a jednak nie osiągnął tego co przewiduje teoria.
Właściwie mnie to nie dziwi - zawsze tak będzie i trzeba sobie z tego po prostu zdawać sprawę.
Nawet w tak profesjonalnym silniku amatorskim, karmelka osiaga tylko Iw=100.
KNOD - czy możesz coś napisać bliżej o samej konstrukcji silnika (materiał, masa, średnica itd.)
Wydaje mi się, ze jest to największy silnika karmelkowy jaki widziałem odpalony w naszym kraju . - a może się mylę.
Nie liczę tych konstrukcji, które nie przeżyły.
Nie można nie wspomnieć tutaj o hamowni - to dodatkowy atut tego testu.
Wykresy wyszły bardzo pięknie, ale czy zostały one później poddane dodatkowej obróbce
Gratulację dla operatora - filmowca, który zarejestrował fantastyczny efekt rozgrzania się dyszy.
Co znaczy sposób filmowania - na drugim filmie tego zjawiska nie widać.
I zapewne efektów akustycznych filmy także nie oddają - wiem to z własnego doświadczenia.
Gratulacje i oby więcej takich informacji na Forum.
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Dołączył: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Skąd: 3miasto
|
Wysłany: Pon Wrz 12, 2005 2:50 pm Temat postu: |
|
|
ponizsza fotka przedstawia testowany silniczek:
korpus - rura z tytanu (L=350mm, Dzew=50mm), dysza i zatyczka - stal (prawdopodobnie maszynowa)
masa bez paliwa 1kg
wyniki zostaly lekko usrednione,
ponizej nieprzeliczone i nieusredniane wartosci (mozna zaobserwowac moment zadzialania zapalnika i rozszczelnienia zatyczki)
gratulacje za filmowanie naleza sie charly'emu  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
dziadek kermit

Dołączył: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Skąd: z okolicy "Żabidołka"
|
Wysłany: Pon Wrz 12, 2005 10:43 pm Temat postu: Re: Praktyka a teoria |
|
|
Klaniam się pięknie
ksard napisał: | Gratulację dla operatora - filmowca, który zarejestrował fantastyczny efekt rozgrzania się dyszy.
Co znaczy sposób filmowania - na drugim filmie tego zjawiska nie widać.
I zapewne efektów akustycznych filmy także nie oddają - wiem to z własnego doświadczenia. |
W rzeczy samej efektu akustycznego nie da się oddać na filmie.
Faktycznie musiało być w odleglośći powyżej 10m od silnika i za nasypem ponad 120dB, bo niestety poczułem niezłe kłucie w uszach. Czyli jednak to prawda że za glośny dźwięk może do bulu doprowadzić.
Cała reszta ( "cwaniaki" pozatykali sobie uszy ), a ja niestety nie mogłem, bo trzymałem baterię do odpalania
Następnym razem wezmę nauszniki ochronne , pytanie tylko jak będę odliczanie slyszał Trzeba nad tym pomyśleć  _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uważam, że Kartagina powinna być zburzona!" |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ksard
Dołączył: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wysłany: Wto Wrz 13, 2005 8:32 am Temat postu: |
|
|
knod napisał: | korpus - rura z tytanu (L=350mm, Dzew=50mm), dysza i zatyczka - stal (prawdopodobnie maszynowa), masa bez paliwa 1kg |
Witaj
Nie wiem, czego bardziej Ci gratulować, wykonania takiego silnika, czy tak profesjonalnej hamowni.
Jeśli udało się "zdjąć" wykres, na którym widać wszystkie niuanse testu - to jestem jednak za hamownią.
Chętnie sam bym skorzystał i przebadał na Twoim urządzeniu niektóre silniki z mojej serii KS pod kątem powtarzalności, ale z uwagi na odległość jest to nierealne.
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Dołączył: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Skąd: 3miasto
|
Wysłany: Wto Wrz 13, 2005 2:59 pm Temat postu: |
|
|
wlasciwie to dysze wykonywala jedna osoba, zatyczka inna, przetwornik sily jeszcze kto inny, elektronike..... moj udzial to jedynie zmontowanie wszystkiego w calosc no i uzytkowanie
hamownia rzeczywiscie sprawuje sie bez zarzutu, szkoda tylko ze nie jest to tania zabawka (sam koszt elektroniki do rejestracji pomiaru to 500zl), jak cos pojdzie nie tak to jestesmy troszke w plecy (oj boli mnie utrata czujnika cisnienia podczas testu).
co do Twoich silnikow to chetnie je przebadam. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ksard
Dołączył: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wysłany: Sro Wrz 14, 2005 10:58 am Temat postu: |
|
|
knod napisał: | - co do Twoich silnikow to chetnie je przebadam. |
Witam
Bardzo dziękuję, chętnie bym skorzystał z Twojej propozycji, ale na dzień dzisiejszy jest to mało prawdopodobne (odległość).
Wracając do Twojego silnika, teraz będę czekał na informację o starcie rakiety na AD4 - TYTAN.
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Rafał

Dołączył: 27 Sty 2005 Posty: 81 Skąd: to umiesz??
|
Wysłany: Pią Paź 21, 2005 4:31 pm Temat postu: |
|
|
Pro silnik ale hamownia tez jest nie mniej ciekawa
Jaka jest masa samego paliwa  _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Dołączył: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Skąd: 3miasto
|
Wysłany: Nie Paź 23, 2005 8:39 pm Temat postu: |
|
|
Rafał napisał: |
Jaka jest masa samego paliwa  |
podalem Ic i Iw wiec mozna sobie policzyc - wzory powinny byc np wksiedze twardowskiego |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|