Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
eltopsj

Dołączył: 22 Cze 2003 Posty: 367
|
Wysłany: Sob Lip 28, 2007 10:24 am Temat postu: Silniki na paliwo ciekłe, hmmm ! |
|
|
Witam!
Jak czasami popatrzę na to, co się dzieje za granicą w rocketry, to mi ręce opadają. U nas ludzie "mordują" się żeby zrobić w miarę dobry (powtarzalny) silnik na paliwo stałe, już nie wspomnę o tym, że ze sprzedażą tego typu artykułów to już "totalny kosmos" panuje (wiadomo z jakich względów). A tam proszę bardzo:
http://systemesolaire.safeshopper.com/2/7.htm?339
... można sobie kupić do złożenia kit rakiety z silnikiem na paliwo ciekłe (benzyna + 50%H2O2), bagatela ok. $1000 toto kosztuje co prawda, ale fakt, faktem - jest do kupienia (sama dokumentacja $22). Ech, ciśnie się tylko na usta.
Pozdrawiam
PS Nawet jeszcze z silnikami hybrydowymi nikt nie próbował u nas eksperymentów. No cóż "bidny" ten nasz naród i chyyyyba jeszcze długo nic się nie zmieni w tym względzie.
parametry:
SS67B-3 Engine Specifications:
Thrust: 260 Newtons (57.2 lbs)
Burn : 8.5 seconds
Total Impulse: 2210Ns
Chamber temperature: 450 C (842 F)
Chamber pressure: 200 psi
Nozzle area ratio(exit/throat):2.62:1
Exit gas velocity: Mach 2.4
Fuel: Super unleaded gasoline
Oxidizer: 50% Hydrogen Peroxide
Estimated altitude: >5000 ft.
Dry weight: 4.60 kg (10.12 lbs) (including nose cone, parachute, fins)
Loaded weight: 7.1 kg (15.62 lbs) |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
p8p8

Dołączył: 16 Paź 2005 Posty: 180 Skąd: granica UE.. taki kraj Polska może kto słyszał :D
|
Wysłany: Nie Lip 29, 2007 11:33 am Temat postu: |
|
|
tak się składa że od dwóch tygodni pracuje nad silnikiem na paliwo stałe (zmusiła mnie całkowita nuda panująca u mnie oraz pogoda która uniemożliwia start moich rakiet ) narazie przejżałem pare projektów (była gdzieś dokumentacja na jakieś zagranicznej stronie) oraz rozrysowałem sobie ogólnie projekt udało mi sie opracowac sposób podawania mieszanki który jest w miare regularny prosty w zrobieniu oraz nie wymaga pompek elektroniki i tych innych drogich i skomplikowanych rzeczy polega on na stważaniu ciśnienia w zbiorniku z paliwem narysuje projekt w paincie i dam na forum dodam że system podawania paliwa został już przetestowany (oczywiście nie w silniku napełniał poprostu szklankę wodą znajdującą się w prowizorycznym baku ) jak już mówiłem podawanie było dośc równomierne tera pracuje nad wtryskami oraz komorą spalania sądze że przed 5 sierpnia uda mi sie przeprowadzic jakiś test konkretny i takie pytanie do was poszukuje utleniacza co byście proponowali zastosowac musi to byc oczywiście jak najłatwiej dostępne i w miare niedrogie(och te polskie budżety )
pozdro
p8p8 _________________ już się w to nie bawie, jedynie doradzić coś moge.... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
p8p8

Dołączył: 16 Paź 2005 Posty: 180 Skąd: granica UE.. taki kraj Polska może kto słyszał :D
|
Wysłany: Nie Lip 29, 2007 1:18 pm Temat postu: |
|
|
proszę oto ogólny projekt ja to widzę tak
http://img156.imageshack.us/my.php?image=silniknapaliwociekeya0.png
jutro wracam do warsztatu i jak dobrze pójdzie to może skończe komore spalania o wszystkich pracach będę na bieżąco informował mam jeszcze problem bo nie wiem zkąd można by wziąśc takie małe zaworki
pozdro
p8p8 _________________ już się w to nie bawie, jedynie doradzić coś moge.... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Hubcio

Dołączył: 05 Sty 2005 Posty: 375 Skąd: tiaaa
|
Wysłany: Nie Lip 29, 2007 2:03 pm Temat postu: |
|
|
p8p8 oczywiście chodzi ci o paliwo ciekłe bo widzę malą pomyłeczkę na początku:nad silnikiem na paliwo stałe _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
p8p8

Dołączył: 16 Paź 2005 Posty: 180 Skąd: granica UE.. taki kraj Polska może kto słyszał :D
|
Wysłany: Nie Lip 29, 2007 4:37 pm Temat postu: |
|
|
tak mała pomyłeczka w kąńcu ciągle pisze się o silnikach na paliwo stałe to i weszło w krew
zapomniałem wcześniej podac jednej żeczy wymierzyłem już pojemności oraz wymiary komór A,B i C
najpierw pojemności
A (ciśnieniowa) - 92,25cm3
B (bak1) - 61,5cm3
C (bak2) - 61,5cm3
chcę wykonac wszystkie zbiorniki z rury średnic 32mm (popularna PCV-ka)
długośc zbiorników
A - 15cm(komora) + 2X po 2 cm na zatyczki razem 19cm
B i C - 10cm(komora) + 2X po 2 cm na zatyczki razem 14cm
i co sądzicie aby zamiast świecy wmątowac 2 elektrody a do nich podłączyc coś w stylu pizdoelektryczka z zapalniczki tylko jest kwestia odizolowania od metalowej komory spalania lub przerobic świece pod pizdoelektryczek _________________ już się w to nie bawie, jedynie doradzić coś moge.... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
eltopsj

Dołączył: 22 Cze 2003 Posty: 367
|
Wysłany: Nie Lip 29, 2007 5:32 pm Temat postu: |
|
|
p8p8 napisał: | i takie pytanie do was poszukuje utleniacza co byście proponowali zastosowac musi to byc oczywiście jak najłatwiej dostępne i w miare niedrogie(och te polskie budżety Very Happy ) |
... proponuję ciekły wodór i tlen .
... a tak na poważnie, pisząc, że nikt nie próbował tych tematów (paliwa ciekłe i hybrydowe) miałem oczywiście na myśli WYŁACZNIE PROFI i nie WSZYSTKICH i niekoniecznie tych wszystkich podpisanych jako PROFI na tym forum . Jakoś nie dopatrzyłem się w Twoich postach profesjonalnie wykonanych przez Ciebie i powtarzalnych silników na paliwo stałe, a od tego raczej trzeba zacząć, żeby przejść do zagadnień związanych z paliwami ciekłymi, no ale może jesteś małomówny i nie wszystkie swoje osiągnięcia nam przedstawiłeś (od 2005 roku), a w związku z tym jestem w błędzie??
Dlatego i póki co ODRADZAM Tobie jakiekolwiek eksperymenty z ciekłymi paliwami. I bez obrazy oczywiście, ale sam charakter pytań, jakie zadajesz w tym temacie, zobligował mnie do wystosowania takiego ostrzeżenia. Oczywiście zrobisz jak zechcesz. Jak masz spore środki finansowe (bo prace przy paliwach ciekłych wymagają naprawdę spoooooorych "finansów"), to proponuję się skoncentrować na silnikach ze stałymi materiałami pędnymi i np. zrobić konkurencję zespołowi krakowskiemu.
Temat ciekłych paliw uważam za interesujący, ale ZAREZERWOWANY WYŁĄCZNIE dla zespołu FACHOWCÓW, bardzo dobrze znających zagadnienia balistyki wewnętrznej rakiet, materiałoznawstwa, oraz posiadających stosowne zaplecze finansowo/warsztatowe. Myślę, że na chwilę obecną jedynie "zespół krakowski" (którego powstanie jest już faktem) byłby w stanie podjąć się opracowania pierwszego amatorskiego, krajowego silnika rakietowego na paliwo ciekłe, ale tu trzeba OLBRZYMICH funduszy jak mniemam i chyba nie jestem w tym mniemaniu odosobniony.
Pozdrawiam
PS p8p8 proponuję na początek lżejszy i bezpieczniejszy kaliber - silniki hybrydowe, jak jesteś przy kasie. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
pessos

Dołączył: 27 Cze 2004 Posty: 153 Skąd: Trinneck
|
Wysłany: Nie Lip 29, 2007 5:42 pm Temat postu: |
|
|
Witam,
Jeszcze przed wyjazdem do Grecji (nie wrócę przed końcem konkursu o V2 ) postanowiłem zajrzeć na forum patrzę a tu taki ciekawy temat o SS67B-3 No więc zapraszam na stronkę do, której link podałem już jakieś 2 lata temu na forum VMC, poświęconą temu silnikowi gdzie macie trochę więcej fotek i jak toto fikuśnie wygląda - niestety daleeeeeko nam to takich konstrukcji
Pozdrawiam
Szymon
do "napisania" za 4 tygodnie  _________________
plany na dziś są takie, że ich nie ma |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
p8p8

Dołączył: 16 Paź 2005 Posty: 180 Skąd: granica UE.. taki kraj Polska może kto słyszał :D
|
Wysłany: Nie Lip 29, 2007 6:11 pm Temat postu: |
|
|
eltopsj powiem tak
nie znasz ty mnie ani ja nie znam ciebie i najprawdopodobniej nigdy się nie poznamy ponieważ nigdy najprawdopodobniej sie nie spotkamy (takie piepszenie od bidy:D) poprostu nie mam co robic i sie za to wziołem nie stawiając sobie żadnych wysokich celów nie mam zamiaru oświecenia wielu biednych polskich modelaży tanią konstrukcją silnika na paliwo ciekłe który da rade zrobic każdy 8 latek z puszki po coli i kawałka sznurka (coś w stylu mac gaywer )poprostu pogoda na niebie taka jaka widac nie będe się wypowiadał ni dy rydy wypuścic rakiety bo wiater piździ i już zapomniałem kiedy były odpowiednie warunki a że piniędzy trochę mam to moge se poinwestowac w przedsiewzięcia z wyższej półki (ale nie ze zbyt wysokiej ) a jeśli chodzi o silniki standardowe to i tak niedługo wkleje na forum konstrukcje bardzo fajnego małego silniczka dla początkujących tylko chcę go najpierw w jakiejś rakiecie przetestowac dodam narazie tyle że silnik jest klasy D
pozdro
p8p8 _________________ już się w to nie bawie, jedynie doradzić coś moge.... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
tryt

Dołączył: 19 Maj 2004 Posty: 156 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Nie Lip 29, 2007 7:31 pm Temat postu: |
|
|
Projekt ambitny
ale tak na chłopski rozum to czy ciśnienie w twojej komorze ciśnieniowej
z rury pcv nie powinno być większe i to ciągle o tę samą wartość
niż w komoże spalania aby mieszanka była wtryskiwana równomiernie? (niewykonalne?) |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
p8p8

Dołączył: 16 Paź 2005 Posty: 180 Skąd: granica UE.. taki kraj Polska może kto słyszał :D
|
Wysłany: Nie Lip 29, 2007 8:05 pm Temat postu: |
|
|
też się nad tym zacząłem zastanawiac a więc rozumując po chłopsku zakładając że (przykładowo) w komorze spalania ciśnienie wynosi np. 20 atmosfer to teoretycznie w zbiorniku z powietrzem ciśnienie powinno wynosic conajmniej 40atmosfer i te ciśnienie powinno się tam utrzymywac przez cały czas pracy silnika a takie silniki zazwyczaj działają dosy długo wniosek żadna PCV-ka tego nie wytrzyma posiadam w swoim składzie rury stalowe o grubości ścianki 8mm to by sie nadało tylko wadą tego jest ogromna waga która nie pozwoli modelowi latającemu oderwac się od ziemi (co innego gdyby eksperymentowac z modelami jeżdzącymi albo pływającymi) potrzeny byłby jakiś materiał lekki a zarazem cholernie wytrzymały z niego takrze trzeba by wykonac zbiorniki _________________ już się w to nie bawie, jedynie doradzić coś moge.... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
eltopsj

Dołączył: 22 Cze 2003 Posty: 367
|
Wysłany: Pon Lip 30, 2007 1:03 pm Temat postu: |
|
|
Witam!
p8p8, myślę, że większy pożytek ze Swoich pieniędzu (jak twierdzisz masz ich trochę) zrobisz jak zakupisz plany silnika SS67B-1 ($22 + $5 kosztują, o ile dobrze widzę), patrz tutaj:
http://pages.total.net/~launch/
... i udostępnisz je wszystkim chętnym (bo publikować nie można, rzecz jasna), a nie zmarnujesz je na eksperymenty, których rezultaty - jako złom - "wylądują" na koniec w graciarni . Będzie jakiś punkt zaczepeinia do dalszych opracowań, o konstrukcję sprawdzoną i działającą, zarówno dla Ciebie, jak i dla innych zainteresowanych tego typu silnikami. Można będzie się zorientować, jaki jest stopień komplikacji tego silnika i czy jest sens w to "wchodzić" przy skromnych polskich budżetach, jak to sam trafnie zauważyłeś.
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
p8p8

Dołączył: 16 Paź 2005 Posty: 180 Skąd: granica UE.. taki kraj Polska może kto słyszał :D
|
Wysłany: Pon Lip 30, 2007 1:29 pm Temat postu: |
|
|
jeśli mają byc ogólnie dostępne dla wszystkich modelaży to może jakąś zżutkę zorganizowac będą wtedy one bardziej należały do ogułu niż do jednej osoby wkońcu te 27$ rozżucic przykładowo na 10 osób to wyjdzie 2.7$ a to już jest tanio _________________ już się w to nie bawie, jedynie doradzić coś moge.... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
pablo
Dołączył: 06 Gru 2002 Posty: 154 Skąd: łódzkie
|
Wysłany: Pon Lip 30, 2007 8:59 pm Temat postu: |
|
|
eltopsj napisał: | proponuję na początek lżejszy i bezpieczniejszy kaliber - silniki hybrydowe, jak jesteś przy kasie. |
Silniki hybrydowe wcale nie są bezpieczniejsze od silników na paliwo ciekłe. Niedawno w Stanach silnik hybrydowy zabił 3 osoby. Eksperymentowanie z silnikami rakietowymi jest zawsze niebezpieczne, nieważne w jakiej technologii są budowane. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
eltopsj

Dołączył: 22 Cze 2003 Posty: 367
|
Wysłany: Pon Lip 30, 2007 10:26 pm Temat postu: |
|
|
Witam!
... nie zgadzam się! Siejesz demagogię pablo. Taka argumentacja nie przekonuje i jest z gruntu błędna wg. mnie. U nas też niedawno temu zginął człowiek i to zdolny eksperymentator, którego zabił (dosłownie) silnik na paliwo stałe i czy to oznacza, że silniki ze stałym materiałem pędnym są niebezpieczniejsze od innych. NIE. Po prostu wypadki zdarzają się wszędzie i na to nie ma rady i wiadomo: zawsze winien jest człowiek, a nie wytwór jego rąk (niektórzy mylą te pojęcia) Jeśli natomiast mielibyśmy porównywać silniki między sobą, to przy którym postawisz WIĘKSZY znak niepewności z punktu widzenia amatora konstruktora? Przy hybrydowym, który ma stosunkowo nieskomplikowaną konstrukcję (czytaj: mniej elementów do ewentualnego przypadkowego popsucia), oraz gdzie masz do czynienia z jednym ciekłym komponentem (N2O), który na dodatek sam w sobie nie jest niebezpieczny (poza faktem, że jest przechowywany w butli pod ciśnieniem), czy przy klasycznym silniku na paliwo ciekłe z dwoma, często niebezpiecznymi komponentami w stanie ciekłym (np. H2O2 w dużym stężeniu), oraz sporą ilością złożonych elementów mechanicznych, o których awarię nietrudno (zwłaszcza jeśli wykonane będą w warunkach amatorskich)??
Pozdrawiam
PS ... że silniki rakietowe są niebezpieczne (jakie by one tam nie były), to nie potrzeba tu chyba nikogo o tym przekonywać. Zawsze tam, gdzie człowiek "bawi" się ogniem, tenże może go "poparzyć" dosłownie i w przenośni  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
tryt

Dołączył: 19 Maj 2004 Posty: 156 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto Lip 31, 2007 7:58 pm Temat postu: |
|
|
p8p8 napisał: | jeśli mają byc ogólnie dostępne dla wszystkich modelaży to może jakąś zżutkę zorganizowac będą wtedy one bardziej należały do ogułu niż do jednej osoby wkońcu te 27$ rozżucic przykładowo na 10 osób to wyjdzie 2.7$ a to już jest tanio |
jestem za  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
pablo
Dołączył: 06 Gru 2002 Posty: 154 Skąd: łódzkie
|
Wysłany: Wto Lip 31, 2007 9:42 pm Temat postu: |
|
|
eltopsj napisał: |
U nas też niedawno temu zginął człowiek i to zdolny eksperymentator, którego zabił (dosłownie) silnik na paliwo stałe i czy to oznacza, że silniki ze stałym materiałem pędnym są niebezpieczniejsze od innych.
|
Nie napisałem, że silniki hybrydowe są niebezpieczniejsze od innych, napisałem że nie są bezpieczniejsze od silników na paliwo ciekłe.
Cytat: |
Jeśli natomiast mielibyśmy porównywać silniki między sobą, to przy którym postawisz WIĘKSZY znak niepewności z punktu widzenia amatora konstruktora? Przy hybrydowym, który ma stosunkowo nieskomplikowaną konstrukcję (czytaj: mniej elementów do ewentualnego przypadkowego popsucia), oraz gdzie masz do czynienia z jednym ciekłym komponentem (N2O), który na dodatek sam w sobie nie jest niebezpieczny (poza faktem, że jest przechowywany w butli pod ciśnieniem), czy przy klasycznym silniku na paliwo ciekłe z dwoma, często niebezpiecznymi komponentami w stanie ciekłym (np. H2O2 w dużym stężeniu), oraz sporą ilością złożonych elementów mechanicznych, o których awarię nietrudno (zwłaszcza jeśli wykonane będą w warunkach amatorskich)??
|
Silniki rakietowe na paliwo ciekłe wcale nie muszą mieć skomplikowanej konstrukcji. Mogą mieć podobny stopień komplikacji co silniki hybrydowe. Można sobie wyobrazić nawet silnik rakietowy na paliwo ciekłe z N2O jako utleniaczem. Po za tym N2O jest niebezpieczny właśnie dlatego, że jest cały czas pod dość znacznym ciśnieniem (ok. 70 bar przy 20st.C o ile się nie mylę), oczywiście jeśli jest w stanie ciekłym. W takiej postaci jest najczęściej używany w hybrydach. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
p8p8

Dołączył: 16 Paź 2005 Posty: 180 Skąd: granica UE.. taki kraj Polska może kto słyszał :D
|
Wysłany: Wto Lip 31, 2007 10:10 pm Temat postu: |
|
|
o nie nie mój kolego w tym wypadku trzeba się zgodzic z eltopsj-em każdy silnik na paliwo ciekłe przeciętny polski modelarz wykonuje w domowym warsztaciku (przypuścmy że ktoś takie robi i mu sie udaje )za pomocą swoich rąk każdą częśc mocuje osobiście oraz sam wybiera te części lub wyrabia które mu są potrzebne nie ma sztabu naukowców którzy mu przetestują te wszystkie rurki pompki zbiorniki itp. dlatego te wyroby nie są zbyt pewne a zarazem stważają zagrożenie jemu oraz najbliższemu otoczeniu to sie tyczy do każdego rodzaju silników produkowanych w warunkach domowych (oczywiście w pewnośc wykonywanych części wchodzi jeszcze taki czynnik jak doświadczenie modelarza ale to pomińmy) rozumując tym tokiem silnikiem najbezpieczniejszym jest ten który jest najmniej skomplikowany czyli silnik na paliwo stałe potem jest silnik hybrydowy a dopiero na końcu silnik na paliwo ciekłe
pozdro
p8p8 _________________ już się w to nie bawie, jedynie doradzić coś moge.... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
p8p8

Dołączył: 16 Paź 2005 Posty: 180 Skąd: granica UE.. taki kraj Polska może kto słyszał :D
|
Wysłany: Czw Sie 02, 2007 2:41 pm Temat postu: |
|
|
prosze pierwszy krok zrobiony pewien user a dokładnie Metroid90 zdobył w jakiś sposób plany tego silnika jeszcze ich dokładnie nie przejżałem ale robota na wieczór już jest
oto link http://www.dvukovic.info/rocket/
proponował bym jakąś nagrode dla metroid90 wkońcu składki już nie trzeba będzie organizowac może *  _________________ już się w to nie bawie, jedynie doradzić coś moge.... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Hack

Dołączył: 15 Cze 2006 Posty: 355
|
Wysłany: Pią Sie 03, 2007 4:45 am Temat postu: |
|
|
niestey nie pokazano sposobu laczeina"parownika", nie ma tez klas wykończenia powierzchni, aluminium T6 jest u nas srednio dostepne, spawy typowo maszynowe.
Napelnianie lyzeczokom zaplonniczka KMnO4 ? to da sie obejsc;)))
pozycie 23 i 32-37 50-57 u nas niedostepne.
Rys "nozzle bulkhead", to element bardzo odpowiedzialy, trudny w wykonaniu, widzialem resztki jak byl wykonany z Al, element ktory niszczy sie poprostu.
Mam tam o wiele wiecej uwag pod wzgledem realnosci wykonania i obslugi.
dzieki kolego za zamieszczenie planow.Warto sie zapoznac _________________ tekst sluzy do celow edukacyjnych i nie ponosze odpowiedzialnosci za jego inne wykorzystanie |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
eltopsj

Dołączył: 22 Cze 2003 Posty: 367
|
Wysłany: Pią Sie 03, 2007 1:17 pm Temat postu: |
|
|
Witam!
... no i jakis cel w końcu osiągnęlismy. Dobrze, żeby wszyscy, którzy teraz, czy w przyszłości postawią temat typu: "buduję (chcę zbudować/zastanawiam się nad budową) silnik/a na paliwo ciekłe" obejrzeli sobie te plany, siedli chwilkę na dup.. i się nad tym poważnie zastanowili, czy podołają!
Pozdrawiam
Jakaś podstawa do "rozważań" juz jest  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|