Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MICHAŁ
Dołączył: 22 Lip 2003 Posty: 283 Skąd: Centralna Polska
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Gość
|
Wysłany: Czw Kwi 08, 2004 12:36 pm Temat postu: Re: Silnik na dopalaczu N2O |
|
|
MICHAŁ, super ale dotleniacz czego?
Paliwa.
A może za mało utleniacza w tym silniku.
Pozdr. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
dyziek
Dołączył: 05 Sty 2004 Posty: 8 Skąd: warszawa/ursynów
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ksard
Dołączył: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wysłany: Czw Kwi 08, 2004 8:47 pm Temat postu: Silniki hybrydowe |
|
|
Witam
Panie Dyziek - dla mnie to prawdziwa sensacja.
Zawsze intrygował mnie ten temat. Problem stanowił brak "źródła" gazu.
A tu taka wiadomość
Bardzo pięknie o tych silnikach napisał kiedyś Eltopsji.
http://forum.pirotechnika.one.pl/viewtopic.php?p=15882#15882
Niestety, temat wtedy nie chwycił.
Mając naboje napełnione N2O - za 1,50 zł. warto ten temat reanimować.
Budowa i zasada działania:
Test statyczny
Film ze startu rakiety z silnikiem hybrydowym
http://qwksite.com/rlmac/rene/microhybrid/mh1stflt.avi
Parametry przykładowego silnika hybrydowego
Średnica: 29mm
Długość 457mm
Średni ciąg 68.5 N
Ciąg maksymalny 153.5 N
ISP: 167.3 sec.
Cas trwania ciągu: 2.57 sec.
Masa silnika bez paliwa: 207.5 g
Weight (Loaded w/o N2O): 251.5 g
Masa startowa silnika : 352.7 g
Masa gazu N2O przy ciśnieniu (750 PSI): 101.2 g
Objętość zbiorniczka gazu 135.8cc
Charakterystyka pracy silnika:
Schemat budowy silnika hybrydowego z zastosowaniem naboi z N2O, o których wspominał dyziek
Pozdrawiam
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
PINOT

Dołączył: 25 Lis 2003 Posty: 428 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Czw Kwi 08, 2004 9:09 pm Temat postu: |
|
|
Obawiam się, że te naboje są ciut za małe. Służą do robienia bitej śmietany w syfonie (za naciśnięciem rączki...sszzzz i mamy bitą śmietanę).
Jednak N2O jest tam sprężony a do celów silników hybrydowych powinien być raczej skroplony (to wymaga 54 atmosfer przy 20 stopniach).
Chyba można N20 kupić w tzw. spayu (od razu z zaworkiem)....ale raczej jako odczynnik chemiczny. Poszukam, dam znać jak znajdę.
No i koniecznie chciałbym zobaczyć, czy paliwem może być salami. Oglądałem film ze startu silnika z salami jako paliwem...
Ciekawe jak zadzaiłałby ser roquefort  _________________ Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Desperado_
Dołączył: 26 Mar 2004 Posty: 9
|
Wysłany: Pią Kwi 09, 2004 8:04 am Temat postu: |
|
|
PINOT napisał: | Obawiam się, że te naboje są ciut za małe. [...]
Jednak N2O jest tam sprężony a do celów silników hybrydowych powinien być raczej skroplony (to wymaga 54 atmosfer przy 20 stopniach).
|
A mi sie nasuwa inna jeszcze mysl - zeby taki utleniacz chcial wlatywac do komory spalania, to jego cisnienie musi byc wyzsze niz to w komorze (i to sporo). Przy N2O sprezonym do kilkudziesieciu atm. lub skroplonym przy 54 atm. nie stanowi to problemu, ale inne utleniacze wymagalyby podobnego sprezenia w zbiorniku. Druga sprawa, to koniecznosc pobierania utleniacze znad powierzchni cieczy (z gory). Ujecie z dna zbiornika moze spowodowac niestabilna prace - po prostu do cisnienia od poduszki gazowej doda sie mocno zmienne (od przyspieszen) cisnienie slupa cieczy. Chociaz przy cisnieniach rzedu 50 ata moze to nie miec znaczenia.
D. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Paul S
Dołączył: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wysłany: Pią Kwi 09, 2004 11:56 am Temat postu: |
|
|
Hallo,
Temat silnikow hybrydowych jest bardzo ciekawy ale na zachodzie ( w Niemczech) nie ma zbyt wielu zwolennikow. Nasuwa sie pytanie, dlaczego?
1. Sa stosunkowo drogie
Tanie zestawy( zaprezentowany przez Ksarda kosztuje 10Euro) sklada sie tylko z surowych materialow- tak wiec potrzebna tokarka.
2. Klopotliwe w obsludze ( przynajmnie dla mniej zaawansowanych)
3. Klopoty ze zdobyciem gazu N2O - scisla kontrola ze wzgledu naduzyc przez narkomanow.
4. O wiele gorsze osiagi w porownaniu z silnikami tradycyjnymi, na paliwo stale.
5. Rakieta wymaga elektronicznego ukladu do wyrzucania spadochronu ze wzgledu na brak ladunku miotajacego.
Oczywiscie silniki te maja rowniez swoje zalety, a mianowicie:
1. Sa o wiele bespieczniejsze od silnikow na paliwo stale
2. Nie podlegaja atestacji BAM - ( w Niemczech)
3. Dla zainteresowanych z pewnoscia wyzwanie technichne ktore odgrywa w naszym Hobby duza role.
4. Sa bardzo widowiskowe ( slyszalem ale jeszcze nie widzialem)
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Paul S
Dołączył: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wysłany: Pią Kwi 09, 2004 5:25 pm Temat postu: |
|
|
Raz w roku ( w tym roku 28.03.04), w miejscowosci Oerlinghausen bylo zorganizowane spotkanie dla wszystkich,
ktorzy sie interesuja tematami z dziedziny podboju kosmosu. Jest to bardzo ciekawe spotkanie na ktorym
mozna poznac wielu ciekawych ludzi. Oczywiscie tematow jest wiele np. rozwoj techniki satelitarnej, planowane loty na Marsa,
projekt ROSETA itd.
Jednym z tematow tego spotkania byl rowniez rozwoj silnikow hybrydowych.
Dla wszystkich ktorzy chca sobie zobaczyc filmy z prob na hamowni moge polecic nastepujacy adres:
http://www.raumforschung.org/include.php?path=start.php
Filmy te mozna sobie zobaczyc po uprzednim zarejestrowaniu sie - zapraszam!
Dysza w tym silniku jest wykonana z grafitu i po 30s pracy nie nastapilo rzadne zwiekszenie jej srednicy.
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Tomek D.

Dołączył: 07 Wrz 2003 Posty: 98 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Pią Kwi 09, 2004 8:34 pm Temat postu: |
|
|
Desperado_ napisał: |
A mi sie nasuwa inna jeszcze mysl - zeby taki utleniacz chcial wlatywac do komory spalania, to jego cisnienie musi byc wyzsze niz to w komorze (i to sporo). |
Ten problem można rozwiązać, jednocześnie dość istotnie podnosząc ISP.
Wystarczy zbiorniczek z podtlenkiem umieścić tak aby byl on owiewany przez gorące spaliny, spowoduje to że podniesie się w nim ciśnienie. Przy 188*C nastąpi egzotermiczny rozkład na tlen i azot co zpowoduje jeszcze większe podniesienie ciśnienia. Problem może jedynie stanowić wytrzymałośc zbiorniczka. Przy przekroczeniu 188*C może nastąpić wybuch jeśli nie będzie on odpowiednio mocny. _________________ Pozdrawiam Tomek |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Tomek D.

Dołączył: 07 Wrz 2003 Posty: 98 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Pią Kwi 09, 2004 9:16 pm Temat postu: |
|
|
Tak by to mogło wyglądać mniej więcej:
 _________________ Pozdrawiam Tomek |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
MICHAŁ
Dołączył: 22 Lip 2003 Posty: 283 Skąd: Centralna Polska
|
Wysłany: Pią Kwi 09, 2004 10:07 pm Temat postu: |
|
|
komu bedzie sie chciało o robic a moim zdaniem kiepskawy pomysł bo cisnienie wylatujace z naboju powino prosto trafiac do dyszy a nie jakies zakrecona droge pokonac _________________ WWW.RAKIETY.INFO - Modelarstwo Rakietowe
WWW.FORUM.RAKIETY.INFO - Forum Rakietowe |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Desperado_
Dołączył: 26 Mar 2004 Posty: 9
|
Wysłany: Pią Kwi 09, 2004 10:46 pm Temat postu: |
|
|
Tomek D. napisał: |
Wystarczy zbiorniczek z podtlenkiem umieścić tak aby byl on owiewany przez gorące spaliny, [...]
Problem może jedynie stanowić wytrzymałośc zbiorniczka. Przy przekroczeniu 188*C może nastąpić wybuch jeśli nie będzie on odpowiednio mocny. |
Mysle, ze to nie zadziala tak jak to sobie wyobrazasz. Nie mam mozliwosci, zeby to dokladnie liczyc, ale uklad wyglada nastepujaco: zbiornik w strumieniu spalin to wymiennik ciepla. Ma odbierac cieplo od spalin i podgrzewac plynna zawartosc, doprowadzajac ja do wrzenia i podnoszac cisnienie. Zeby odparowywac utleniacz w takim tempie, jakiego wymaga dzialajacy silnik wymiennik musi rozwinac odpowiednia moc cieplna. Przyjalem dane jak kilka postow wyzej (m=100g, t=2.5s), a cieplo parowania zalozylem na 200 kJ/kg (nie znam rzeczywistego, ale znane mi gazy maja mniej wiecej tyle). Z tego wychodzi moc naszego wymiennika pi razy dzwi 8 kW. Nie chce mi sie wierzyc, zeby gruboscienny zbiornik o malej powierzchni scian mogl przeniesc taka moc, nawet przy gradientach temperatur jakie moga wystapic w silniku.
Osobna sprawa, ze taka konstrukcja odbiera nam jakiekolwiek mozliwosci kontroli. Nie ma mowy o zadnych zaworach bezpieczenstwa na zbiorniczku, o regulacji szybkosci wyplywu utleniacza czy chocby o zaworku odcinajacym. Poza tym stal w wysokich temperaturach szybko traci wytrzymalosc. W wysokich temperaturach trzeba uzywac specjalnych stali stopowych, dostep do takich materialow moze byc ciut problematyczny.
D. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Tomek D.

Dołączył: 07 Wrz 2003 Posty: 98 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Sob Kwi 10, 2004 11:13 am Temat postu: |
|
|
Witam
Zrobiłem trochę obliczeń dla N2O i wychodzi z nich że zawiera 36% aktywnego tlenu (o 2% więcej niż NH4NO3) z 2 moli powstają 3 mole produktów rozkładu, wszystkie produkty rozkładu są gazowe a rozkład jest egzotermiczny (niestety nie wiem jak bardzo).
Czyli z teoretycznego punktu widzenia osiągi na tym utleniaczu powinne być nawet lepsze niż na nadchloranie amonu. Tymczasem z danych praktycznych które zamieścił Ksard wynika że są one takie jak dla karmelka (ISP=167). Moim zdanie cały problem polega na tym że ciąg silnika jest między innymi zależny od prędkości z jaką wylatują gazy, a która jest proporcjonalna do panującego w silniku ciśnienia. W przypadku rozwiązań w których pojemnik nie jest jest ogrzewany, maksymlne ciśnienie w silniku może być conajwyżej równe tamu jakie panuje w pojemniku z N2O. Ponadto pojemnik z którego szybko uchodzi gaz się oziębia dodatkowo zmniejszając i tak już niskie ciśnienie. Powoduje to znaczny spadek ISP które moim skromnym zdaniem powinno przy tak dobrym utleniaczu wynosić grubo ponad 200.
Desperado - w swoich obliczeniach nie uwzględniłeś że rozkład N2O jest egzotermiczny, być może wystarczy zapoczątkować rozkład a dalej nastąpi on samoistnie w skutek zwiększającego się ciśnienia (z 2 moli powstają 3) i temperatury.
Ewentualnie żeby sprawdzić czy to prawda można zrobić prosty test: 2 identyczne silniki zbadać na hamowni. w pierwszym z nich nabój z N2O dać przed startem do zamzażarki, w drugim do gorącej wody. Następnie porównać wyniki ISP zmierzone na hamowni. _________________ Pozdrawiam Tomek |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
dyziek
Dołączył: 05 Sty 2004 Posty: 8 Skąd: warszawa/ursynów
|
Wysłany: Sob Kwi 10, 2004 9:24 pm Temat postu: |
|
|
Witam!!!
czy moze ktos wie jakie cisnienie moze byc w takim zbiorniczku z N2O???
i jak mozna zrobic zawór z regulacja do takiego pojemniczka??
moze ktos wie gdzie kupic takie zaworki??
(sorry za takie pytania ale nigdzie nie znalazlem odpowiedzi na nie:P)
Pozdrawiam!! |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
MICHAŁ
Dołączył: 22 Lip 2003 Posty: 283 Skąd: Centralna Polska
|
Wysłany: Sob Kwi 10, 2004 10:10 pm Temat postu: |
|
|
hehehe gdzie kupic dobre szukałes wszedzie patrz wyzej jest link podany cały temat czytaj, co do cisnienia to nrazie chyba nikt nie wie a do zawroków tez narazie nie. _________________ WWW.RAKIETY.INFO - Modelarstwo Rakietowe
WWW.FORUM.RAKIETY.INFO - Forum Rakietowe |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
dyziek
Dołączył: 05 Sty 2004 Posty: 8 Skąd: warszawa/ursynów
|
Wysłany: Sob Kwi 10, 2004 10:42 pm Temat postu: |
|
|
Witam!!!
jesli chodzi o kupno... to chodzilo mi tylko o zaworki:)
tamtego linka o nabojach sam podalem wiec chyba to by bylo lekko debilne gdybym sie pytal gdzie mozna je kupic...
Ps: zawsze czytam caly temat:)
Pozdrawiam!! |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
MICHAŁ
Dołączył: 22 Lip 2003 Posty: 283 Skąd: Centralna Polska
|
Wysłany: Sob Kwi 10, 2004 10:49 pm Temat postu: |
|
|
sorrki ze wsiadłęm ale nie patryłem kto to czytał poprostu znam temty na pamiec nie wiem jak ja to robie :] _________________ WWW.RAKIETY.INFO - Modelarstwo Rakietowe
WWW.FORUM.RAKIETY.INFO - Forum Rakietowe |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Paul S
Dołączył: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wysłany: Sob Kwi 10, 2004 10:59 pm Temat postu: |
|
|
Hallo,
Do malych silniczkow hybrydowych nie stosuje sie zaworow do regulacji cisnienia, bo i po co. Czas pracy takiego silnika wynosi ok. 1,5 s .
Moze chodzi ci wiecej o to, jak uruchomic ten silnik?
Jezeli tak to moge ci to opisac , gdyz przed 3-ma miesiacami robilem identyczny silnik ( MICRO - HYBRYD) jednemu chlopaczkowi.
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
MICHAŁ
Dołączył: 22 Lip 2003 Posty: 283 Skąd: Centralna Polska
|
Wysłany: Sob Kwi 10, 2004 11:07 pm Temat postu: |
|
|
Opisz ale robiłes na tych naboja do N2O czy na osobnym zbiorniczku? _________________ WWW.RAKIETY.INFO - Modelarstwo Rakietowe
WWW.FORUM.RAKIETY.INFO - Forum Rakietowe |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Paul S
Dołączył: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wysłany: Sob Kwi 10, 2004 11:26 pm Temat postu: |
|
|
Na nabojach N2O. A silnik byl ten sam co pokazal Ksard - ( The Micro Hybrid)
Identyczny!
Oczywiscie moge skombinowac dokladne rysunki poszczegolnych czesci ( te co mialem oddalem ) oraz opisac jak to wyglada z tym zaworem, ale!!!!!!!!!!
Chce go ktos zbudowac czy tylko zaspokoic swoja ciekawosc gdyz w/g mnie to mamy chyba ok. 75% teoretykow a 25 % praktykow ( a moze jeszcze mniej? )
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|