 |
FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Forum Pirotechniczne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
maslak666

Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 110 Sk±d: Radom
|
Wys³any: Sro Lut 25, 2004 9:52 pm Temat postu: teoria... |
|
|
Witam
Piszê, poniewa¿ ostatnio zastanawia³em siê nad obliczeniami teoretycznymi dla silników. Wcze¶niej nigdy obliczeñ nie robi³em, ale teraz chcialbym zacz±æ. Na razie obejrza³em sobie wzór na ci±g silnika.
P=Iw*Q/t
P - ci±g
Iw - impuls w³a¶ciwy paliwa [sek.]
Q - ciê¿ar paliwa [N,kG]
t -czas pracy silnika [sek.]
No dobra i tutaj siê zatrzyma³em. Intryguje mnie, czemu nie ma tutaj w ¿aden sposób ujêtej dyszy . Czy to ma znaczyæ, ¿e jak podpalê sobie luzem kg paliwa to da mi to to samo, co kg paliwa w silniku? Przecie¿ ci±g silnika o minimalnie juz wiêkszej dyszy jest wiêkszy ni¿ tego o wiêkszej. Tutaj w³a¶nie mam problem. Patrz±c na ten wzór wydaje mi siê, ¿e mniejsza dysza musi dawaæ mniejszy czas pracy silnika, bo przecie¿ impuls jest sta³y, a o ciê¿ar paliwa to chyba tu nie chodzi. Nie wiem jednak, czy mam racjê... Proszê o zdanie bardziej do¶wiadczonych.
Pozd. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Tomek D.

Do³±czy³: 07 Wrz 2003 Posty: 98 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Czw Lut 26, 2004 3:00 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Impuls w³a¶ciwy nie jest warto¶ci± specyficzn± dla denego paliwa, tylko w pewnym sensie dla silnika. Iw ró¿nych paliw podawane s± dla okre¶lonych ci¶nieñ panuj±cych wewn±trz silnika, gdy zmniejszy siê ci¶nienie to Iw spadnie. Dlatego im wy¿sze ci¶nienie tym wiêkszy Iw.
wzór na ci±g silnika jest taki: F=dm*V/dt gdzie: d-delta, m-masa gazów (paliwa) V- prêdko¶æ z jak± te gazy wylatuj±, t-czas
Czyli je¶li masz silnik który w czasie 1 sekundy wyrzuci 1g gazów z prêdko¶ci± 100m/s to znaczy ¿e osi±gnie on ci±g 100N. _________________ Pozdrawiam Tomek |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
maslak666

Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 110 Sk±d: Radom
|
Wys³any: Czw Lut 26, 2004 8:20 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Co do tego wzoru... Dziêki za niego, ale tu nadal nie widzê dyszy . Sorki je¶li jestem namolny, ale powtarzam swoje pytanie: Czy mniejsza dysza = krótszy czas pracy silnika?
Co za¶ siê tyczy prêdko¶ci gazów wylotowych to s³ysza³em ¿e wylicza sie ze wzoru:
V=Iw * g
Iw - impuls w³a¶ciwy
g - przyspieszenie ziemskie (10m/s*s)
Czy jest to dobry wzór?
Pozd. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
pablo
Do³±czy³: 06 Gru 2002 Posty: 154 Sk±d: ³ódzkie
|
Wys³any: Pi± Lut 27, 2004 1:23 am Temat postu: |
|
|
maslak666 napisa³: | Witam
Co do tego wzoru... Dziêki za niego, ale tu nadal nie widzê dyszy . Sorki je¶li jestem namolny, ale powtarzam swoje pytanie: Czy mniejsza dysza = krótszy czas pracy silnika?
Co za¶ siê tyczy prêdko¶ci gazów wylotowych to s³ysza³em ¿e wylicza sie ze wzoru:
V=Iw * g
Iw - impuls w³a¶ciwy
g - przyspieszenie ziemskie (10m/s*s)
Czy jest to dobry wzór?
|
Prêdko¶æ wylotowa gazów w tym wzorze na ci±g nie jest zale¿na wy³±cznie od sk³adu paliwa. Uwaga teraz bêdzie wzór :
v=PIERWIASTEK(2k/(k-1)*R*T*(1-(P/P0)^((k-1)/k)))
k - wyk³adnik adiabaty, zale¿y od sk³adu produktów spalania, a wiêc od
sk³adu paliwa i warunków spalania
R - sta³a gazowa
T - temperatura w komorze spalania
P - ci¶nienie na wylocie dyszy, zale¿y m in. od stosunku ¶rednicy wylotu
dyszy do ¶rednicy krytycznej
P0 - ci¶nienie w komorze spalania, zale¿y od stosunku powierzchni
spalania do powierzchni przekroju krytycznego (czyli od Kn)
Tak wiêc dysza tu jest tylko siê troche schowa³a
Po za tym pelny wzór na ci±g wygl±da tak:
F=(dm/dt)*v+Sa*(Pa-Pz)
Pa - cisnienie na wylocie dyszy
Pz - ci¶nienie na zewn±trz silnika (w warunkach amatorskich raczej atmosferyczne u profesjonalistów to mo¿e byæ nawet pró¿nia )
Sa - powierzchnia przekroju wylotowego
W idealnie zaprojektowanej dyszy Pa=Pz i wtedy druga czê¶æ sumy =0.
Je¶li zapalisz paliwo luzem to prêdko¶æ gazów bêdzie znikoma i w dodatku gazy bêd± lataæ na wszystkie strony tak wiêc ci±gu raczej nie bêdzie...
Je¶li zwiêkszysz ¶rednicê krytyczn± dyszy nie ruszaj±c nic wiêcej w silniku to spadnie ci¶nienie, zmniejszy siê v i najczê¶ciej spadnie te¿ dm/dt - bo zmniejszy siê prêdko¶æ spalania (dm/dt = gêsto¶æ paliwa * powierzchnia spalania * prêdko¶æ spalania).
Uff... jest 1:20 w nocy i mam nadzieje, ¿e nie popisa³em bzdur.
A na koniec, ¿eby nie bylo ¿e same wzory, rysuneczek ³adnie pokazuj±cy co siê dzieje w dyszy (z S. Torecki "Silniki rakietowe"):
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
dziadek kermit

Do³±czy³: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"
|
Wys³any: Pi± Lut 27, 2004 12:03 pm Temat postu: Re: teoria... |
|
|
K³aniam siê piêknie
maslak666 napisa³: | Intryguje mnie, czemu nie ma tutaj w ¿aden sposób ujêtej dyszy . Czy to ma znaczyæ, ¿e jak podpalê sobie luzem kg paliwa to da mi to to samo, co kg paliwa w silniku?
Pozd. |
Parametr Iw jest stworzony do¶æ sztucznie i nie mo¿na go przyjmowaæ bezkrytycznie.
Powód jest prosty, Iw zale¿y od konstrukcji silnika , czego naogó³ siê nie podaje.
Tak wiêc Twoje uwagi na temat ci±gu s± jak najbardziej s³uszne, to znaczy je¶li kilordam paliwa spalisz na powietrzu to Iw bêdzie 0 a je¶li w otwartej rurce to ju¿ uzyskasz jaki¶ ci±g i Iw magicznie wzro¶nie .
Jeszcze bardziej wzro¶nie je¶li zastosujesz dyszê, a dyszê Lavala w szczególno¶ci. jeden post wy¿ej masz wiele informacji n/t wp³ywu dyszy na ci±g silnika.
Generalnie Iw wyznaczane jest dla konkretnego silnika po jego przebadaniu na hamowni kiedy zmierzony zosta³ I czyli impuls. _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!" |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|