| 
			
				|  | FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Forum Pirotechniczne
 
 |  
 
	
		| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |  
		| Autor | Wiadomo¶æ |  
		| dziadek kermit 
 
  
 Do³±czy³: 25 Kwi 2003
 Posty: 516
 Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"
 
 | 
			
				|  Wys³any: Pi± Mar 19, 2004 4:46 pm    Temat postu: Trochê matematyki czyli o " RAKIETOMIARZE " |   |  
				| 
 |  
				| K³aniam siê piêknie     Zauwa¿y³em, ¿e potrzebne s± do obliczeñ pewne podstawowe zale¿no¶ci matematyczne i geometryczne, a wiêc postaram siê podaæ tutaj wzory do obliczania potrzebnych, niezbêdnych, ciekawych i zagadkowych wielko¶ci i parametrów.
 
 Z matematyk± nie ma co dyskutowaæ a wiêc to co jest na niebiesko to nie moje widzimisiê, tylko czysta wiedza. Nie zawsze podawa³ bêdê z pamiêci, wiêc mo¿e to trochê potrwaæ a sam post bêdzie pewnie wielokrotnie zmieniany. Czasami trzeba skorzystaæ ze ¼róde³ naukowych i poszperaæ trochê.
 
 Je¶li kto¶ chcia³by siê zapytaæ o co¶ szczególnie to proszê o wiadomo¶ci na priva. Zreszt± Wy sami poniek±d bêdziecie redaktorami, gdy¿ czasami co¶ trzeba policzyæ i wtedy siê ujawnia problem jak to ugry¼æ.
 
 do dzie³a wiêc
  czyli "ad rem" 
 
 
 
 w nawiasach [jednostki] w których siê mierzy t± wielko¶æ
 a tym kolorem bêd± oznaczone moje uwagi
 
 
 Pole powierzchni figury p³askiej
 Jeden rysunek z sto s³ów wystarczy, ale chwilowo nie mam mo¿liwo¶ci za³adowaæ. Niemniej rysunki obja¶niaj±ce niew±tpliwie siê pojawi±.
 Co do zastosowania tych informacji : do obliczania powierzchni stabilizuj±cych oraz wszelkich przekrojów ( np dyszy, ³adunku napêdowego, ¶cianki silnika, etc. etc. )
 
 
 Kwadrat
 
 a - d³ugo¶æ boku kwadratu [m],[cm],[mm]
 F - pole powierzchni [m2],[cm2],[mm2]
 
 F = a x a = a^2
 ^ oznacza podniesienie do potêgi
 
 
 
 Romb
 czyli przekoszony kwadrat
 
 a - d³ugo¶æ boku  rombu [m],[cm],[mm]
 alfa - k±t wewnêtrzny miêdzy bokami rombu [stopni],[rd],[grad]
 jak wiadomo k±ty miêdzy bokami w rombie mog± byæ dwa ró¿ne, ale dla nas nie ma to znaczania, gdy¿ sinusy tych k±tów s± sobie równe
 pd - d³u¿sza przek±tna rombu
 pk - krótsza przek±tna rombu
 F - pole powierzchni rombu [m2],[cm2],[mm2]
 
 F =  a^2 x sin( alfa ) = 1/2 pd x pk
 
 
 
 Prostok±t
 
 a, b - boki prostok±ta [m],[cm],[mm]
 F - pole powierzchni prostok±ta [m2],[cm2],[mm2]
 
 F = a x b
 
 
 Równoleg³obok
 czyli przekoszony prostok±t
 
 a, b - boki równoleg³oboku [m],[cm],[mm]
 ha, hb - wysoko¶ci równoleg³oboku miêdzy odpowiednimi bokami [m],[cm],[mm]
 alfa - k±t wewnêtrzny miêdzy bokami równoleg³oboku [stopni],[rd],[grad]
 patrz uwaga dotycz±ca k±tów w rombie
 F - pole powierzchni prostok±ta [m2],[cm2],[mm2]
 
 F = a x b x sin( alfa ) = a x ha = b x hb
 
 
 
 Trapez
 figura geometryczna, która ma dwa równoleg³e boki o ró¿nej d³ugo¶æi, zwane podstawami, po³aczone dwoma innymi bokami
 a, b - podstawy trapezu [m],[cm],[mm]
 ht - wysoko¶æ trapezu [m],[cm],[mm]
 czyli odleg³o¶æ miêdzy podstawami, mierzona prostopadle do nich
 F - pole powierzchni trapezu [m2],[cm2],[mm2]
 
 F = 1/2 ( a + b ) x ht
 
 
 
 Trójk±t
 
 A,B,C - wierzcho³ki tójk±ta
 a,b,c - le¿±ce naprzeciwko nich boki [m],[cm],[mm]
 ha,hb,hc - wysoko¶ci opuszczone prostopadle z wierzcho³ków na odpowiadaj±ce im boki  [m],[cm],[mm]
 F - pole powierchni [m2],[cm2],[mm2]
 
 F = 1/2 a x ha = 1/2 b x hb = 1/2 c x hc
 generalnie ka¿dy wielok±t mo¿na roa³o¿yæ na trójk±ty
 
 
 
 Ko³o*
 * nie myliæ z okrêgiem który jest brzegiem ko³a i jako figura geometryczna nie ma pola, bo jego grubo¶æ jako linii, jest nieskoñczenie ma³a
 
 r - promirñ ko³a [m],[cm],[mm]
 D - ¶rednica ko³a D = 2r [jak wy¿ej]
 TT - liczba pi  (w technicznych rachunkach wystarczy przybli¿enie) 3,1415926... [1*]
 * [1] oznacza ¿e ta wielko¶æ jest bezwymiarowa
 F - pole powierchni [m2],[cm2],[mm2]
 
 F = TT x r x r = TT r^2 = 1/4 TT D x D = 1/4 TT D^2
 
 
 
 Pier¶cieñ ko³owy*
 obszar zawarty pomiêdzy wspó³¶rodkowymi okrêgami
 
 R  - promieñ zewnêtrznego okrêgu pier¶cienia [m],[cm],[mm]
 r - promieñ wewnêtrznegp okrêgu pier¶cienia [m],[cm],[mm]
 Dz ; Dz = 2R - ¶rednica zewnêtrznego okrêgu pier¶cienia [m],[cm],[mm]
 Dw ; Dw = 2 r - ¶rednica wewnêtrznego okrêgu pier¶cienia [m],[cm],[mm]
 F - pole pier¶cienia
 [m2],[cm2],[mm2]
 
 F = TT R^2 - TT r^2 = TT x ( R + r ) x ( R - r ) = 1/4 TT D^2 - 1/4 TT d^2 =
 =  1/4 TT ( D + d ) x ( D - d )
 
 
 ci±g dalszy niew±tpliwie nast±pi niebawem
  _________________
 Dziadek Kermit
   "co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!"
 |  
				|  |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
		| tom-tom 
 
 
 Do³±czy³: 18 Lut 2003
 Posty: 24
 
 
 | 
			
				|  Wys³any: Pon Pa¼ 02, 2006 10:12 am    Temat postu: Re: Trochê matematyki czyli o " RAKIETOMIARZE " |   |  
				| 
 |  
				|  	  | dziadek kermit napisa³: |  	  | do dzie³a wiêc  czyli "ad rem" 
 TT wystarczy przybli¿enie 3,1415926... [1*]
 
 | 
 
 Do celów technicznych zupe³nie wystarczy przybli¿enie TT (pi) do 3,14
   
 Jeszcze jeden bardzo przydatny i ma³o znany wzór.
 Trochê niby trochê skomlikowany ale w erze kalkulatorów programowanych i arkuszy kalkulacyjnych to "bu³ka z mas³em" .
 Mo¿na obliczyæ pole trójk±ta znaj±c tylko d³ugo¶æ jego boków.
   
 Trójk±t  Wzór Herona
 
 A,B,C - wierzcho³ki tójk±ta
 a,b,c - le¿±ce naprzeciwko nich boki [m],[cm],[mm]
 p - po³owa obwodu trók±ta[m],[cm],[mm]
 F - pole powierchni [m2],[cm2],[mm2]
 
 
 F =  sqr[p(p-a)(p-b)(p-c)]
 gdzie
 p = (a + b + c)/2
 sqr- oczywi¶cie pierwiastek
 
 
 tom
 |  
				|  |  |  
		| Powrót do góry |  |  
		|  |  
		|  |  
  
	| 
 
 | Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
 Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
 Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
 Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
 Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum
 Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum
 
 |  
 Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
 
 |