 |
FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Forum Pirotechniczne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
MICHA£
Do³±czy³: 22 Lip 2003 Posty: 283 Sk±d: Centralna Polska
|
Wys³any: Pi± Sty 02, 2004 8:01 pm Temat postu: Serja silników z pcv "Gmichal" |
|
|
Witam
W tym temacie bêde przedstawia³ swoje opracowane (tzn. w pe³ni dzia³aj±ce silniczki rakietowe).
A oto silnik gmichal 16mm
Srednica silnika 16mm
Wysoko¶c silnika 7cm
¦rednica krytyczna dyszy 2mm
Grubo¶æ scianki silnika 1mm
W tym silniczku uzyska³em powtarzalno¶æ nied³ugo wykonam jego próbe na chamowni a tym razem daje próbe statyczn±
(kliknij prawym przyciskiem myszy na link i wybierz zapisz jako)
http://www.rakiety.piwko.pl/pliki/staty.mpeg _________________ WWW.RAKIETY.INFO - Modelarstwo Rakietowe
WWW.FORUM.RAKIETY.INFO - Forum Rakietowe |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
wojtek
Do³±czy³: 26 Sty 2003 Posty: 168
|
Wys³any: Pi± Sty 02, 2004 9:08 pm Temat postu: |
|
|
z przyjemno¶ci± poczytam, obecnie próbujê co¶ w tym temacie tak¿e zrobiæ, na razie testujê ró¿ne warianty konstrukcji silniczków z rurek 1/2 i 3/4 cala, paliwo to niby karmelka albo inaczej karmelka z wody, chodzi mi pezde wszytskim o maksymalne uproszczenie konstrukcji oraz o jak najni¿sz± cenê, planujê wielokrotne uzycie tego samego korpusu, pozdrawiam i ¿yczê owocnych elksperymentów |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
MICHA£
Do³±czy³: 22 Lip 2003 Posty: 283 Sk±d: Centralna Polska
|
Wys³any: Wto Sty 06, 2004 1:58 pm Temat postu: |
|
|
Witam
W moim pierwszym silniku zmniejszy³em srednice krytyczn± dyszy do 1,3mm przez co silniczek lepiej pracuje oraz ma wiêkszy ci±g. _________________ WWW.RAKIETY.INFO - Modelarstwo Rakietowe
WWW.FORUM.RAKIETY.INFO - Forum Rakietowe |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Go¶æ
|
Wys³any: Sob Sty 10, 2004 10:00 pm Temat postu: Pyt. |
|
|
Wylot silnika 1,3 mm nie za ma³o ?
A robisz kana³ w paliwie ?? |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
MICHA£
Do³±czy³: 22 Lip 2003 Posty: 283 Sk±d: Centralna Polska
|
Wys³any: Nie Sty 11, 2004 11:58 am Temat postu: |
|
|
Witam
To wcale nie jest za ma³o silnik jest teraz dopiero dopracowany.Kana³ w paliwie jest przez ca³± d³ugo¶æ. _________________ WWW.RAKIETY.INFO - Modelarstwo Rakietowe
WWW.FORUM.RAKIETY.INFO - Forum Rakietowe |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
MICHA£
Do³±czy³: 22 Lip 2003 Posty: 283 Sk±d: Centralna Polska
|
|
Powrót do góry |
|
 |
morpiel

Do³±czy³: 26 Pa¼ 2003 Posty: 104 Sk±d: l±dek, l±dek zdrój
|
Wys³any: Nie Sty 25, 2004 1:32 am Temat postu: |
|
|
No no.
Ciekawi mnie jak to zrobi³e¶ z t± wag±, ¿e na pocz±tku wy¶wietla³a 0:00??
No bo po³o¿y³e¶ na niej silnik to powinna wskazywaæ masê silnika... Jaka¶ sprê¿ynka "pod" wag±?
I w tym wygl±dzie silnika, nie by³o dyszy. Z czego robisz (robisz?) dysze?
Ja swoje opisa³em w silniki pcv. Strona któr± poleci³e¶ jest wypas (jacy¶ zapaleñcy/zapaleniec, lubi siê bawiæ, sporo ¿eczy mo¿naby zrobiæ wiele pro¶ciej, np. dyszê)
Ale nadal nie wiem jak to z tymi miarami ci¶nienia?
1 Atmosfera = ile MPa = Ile bar = ile Psi?
Rób nieco d³€¿sze lonty, bo jak mi rozerwa³o silnik (PE) to powsta³o bardzo ma³o (6), ale bardzo ostrych od³amków. Na szczê¶cie daleko nie lataj± (20-30m), ale Ty chyba nie uciek³e¶ na tyle
A i odpalasz normal czy od ¶rodka?
No bo lont chyba zwyk³y by³. (tak wygl±da³o ale niewyra¼nie)
Pozdra !
Maciej _________________ gg: 4744192
Mail : morpiel@interia.pl
Ostatnio zmieniony przez morpiel dnia Pon Sty 26, 2004 12:46 am, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
MICHA£
Do³±czy³: 22 Lip 2003 Posty: 283 Sk±d: Centralna Polska
|
Wys³any: Nie Sty 25, 2004 2:23 am Temat postu: |
|
|
Dysza to klej do kafelek z cementem i z wod± zmieszany bo nie mia³em szk³a wodnego,A dzisiaj zrobi³em z samego kelju od kafelek ze sz³em wodnym.
Silnik by³ odpalany stopin±,stopinka beg³a w papierowej tulejce a¿ do samego koñca paliwa i tam by³a g³ówka zapalcza,wiêc nie by³o szans aby silnik zapali³ siê zraz przy dyszy.
Dzisiaj bêdzie koolejny silnik o ci±gu 6kG na masê paliwa 40-50g.
Dam kolejne fotosy o idenycznych rozmiarach korpusu tylko nie wiem czy ziarno paliwa wytrzyma cisninie 508psi (Paliwo karmelka 35/65).
Jesli silnik przejdzie udane próby statyczne znajdie siê w rakiecie (moiej drugiej w ¿yciu).
PSI MPa
100 1
200 2
300 3
400 4
500 5
... ...
Co do wagi to wagi elektroniczne maj± zazwycaj opcje tak± jak "TARA"
czyli k³adziemy co¶ naniej jakie¶ opakowanie
i naciskamy tare i jest ju¿ ok wskazuje wtedy 00 i liczy to dlalej normalnie. _________________ WWW.RAKIETY.INFO - Modelarstwo Rakietowe
WWW.FORUM.RAKIETY.INFO - Forum Rakietowe |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
leszek
Do³±czy³: 27 Sty 2003 Posty: 102 Sk±d: TORUÑ
|
Wys³any: Nie Sty 25, 2004 9:29 am Temat postu: |
|
|
gmichal napisa³: | PSI MPa
100 1
200 2
300 3
400 4
500 5
... ...
. |
a dok³adniej:
1 MPa = 145 PSI (funt na cal2)
Pozdrawiam L. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Tomek D.

Do³±czy³: 07 Wrz 2003 Posty: 98 Sk±d: Wroc³aw
|
|
Powrót do góry |
|
 |
dziadek kermit

Do³±czy³: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"
|
Wys³any: Nie Sty 25, 2004 3:17 pm Temat postu: |
|
|
K³aniam siê piêknie
gmichal napisa³: |
Co do wagi to wagi elektroniczne maj± zazwycaj opcje tak± jak "TARA"
czyli k³adziemy co¶ naniej jakie¶ opakowanie
i naciskamy tare i jest ju¿ ok wskazuje wtedy 00 i liczy to dlalej normalnie. |
w rzeczy samej wytarowanie wagi z zamocowanym silnikiem daje pocz±tkowy odczyt 0.000
Ciekawsze jest natomiast co pokazuje waga po wypaleniu silnika
-0.035
i to jest ubytek masy silnika, czyli masa wypalonego w czasie pracy silnika paliwa
Genialne
z kolei co do wiêkszych silników to nale¿a³oby przemy¶leæ sposób zamocowania tego¿ na wadze aby nie odlecia³,
a tak¿e przemy¶leæ sposób zamocowania wagi aby i ona nie odlecia³a razem z pracuj±cym silnikem (mog³aby byæ niez³a zadyma i panika "smerfuj siê kto mo¿e !!!!! " )
Zyczê powodzenia w experymentach  _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!" |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Szajba

Do³±czy³: 11 Maj 2003 Posty: 88
|
Wys³any: Nie Sty 25, 2004 4:18 pm Temat postu: |
|
|
NIestety nie moge sciagnac tych filmow, o co chodzi Ani tradycyjnie ani FlashGet'em sciaga mi cos co ma 2kb tylko  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
morpiel

Do³±czy³: 26 Pa¼ 2003 Posty: 104 Sk±d: l±dek, l±dek zdrój
|
Wys³any: Pon Sty 26, 2004 12:37 am Temat postu: |
|
|
Dobrze wiêc, niech bêdzie nieco obliczeñ:
Z tego co napisal Ksard:
ksard napisa³: |
...ok. 2,41 MPa czyli 24 atm...
|
Wnioskujê, ¿e 1Mpa = 9,95 Atmosfery
Z tego co napisa³e¶ Ty:
gmichal napisa³: |
PSI MPa
100 = 1
200 = 2
|
Wychodzi, ¿e 840Psi (podobno tyle wytrzymuje Twoja pcv-ka) to jest 8,4 Mpa, czyli 83,58 Atmosfery. Oki.
D³ugo¶æ Twojego paliwa to 10cm przy ¶rednicy wew. = 20mm.
A wiêc powierzchnia ogólna na któr± bêdzie dzia³a³o ci¶nienie to:
10cm * Obw. ko³a z 2cm. Czyli:
10 cm * 2 * pi * r,
10cm * 2 * pi * 1cm,
10cm * 6,28cm,
Pole prostok±ta = 62,8 cm 2.
Dalej powierzchnia zatyczki:
P = Pi * r kw,
P = Pi * 1 kw
P = 3,14 * 1
P = 3,14 cm kw.
Powierznia dyszy po odliczeniu "dziury" = 3,14 - 1,7 = 1,44 cm kw.
A wiêc (wiedz±æ, ¿e atmosfera to jest kg/cm2)
liczymy si³y dzia³aj±ce na silnik:
Na zatyczkê:
83,58 Atm * 3,14 cm kw = 262,44 kg.
Na dyszê :
262,44kg - 147,623kg (si³a ci±gu) (Tak mi siê wydaje) = 114,817 kg
(mo¿e dlatego czê¶ciej strzela zatyczka a nie dysza )
Na silnik (si³y we wszystkie strony-rozrywaj±ce):
83,58 Atm * 62,8cm kw. = 5248,824 kg
czyli po prostu ³adnie ponad 5 ton.
Trzeba jeszcze pamiêtaæ, ¿e zatyczka i dysza siê "czego¶" trzyma:
A wiêc dodatkowo na ¶cianki korpusu dzia³a w obu kierunkach si³a rozci±gaj±ca (w kierunkach zatyczki i dyszy),
czyli:
262,44 kg + 114,817 = 377,257 kg.
S±dzisz, ¿e to wszystko wytrzyma? Trzeba dodaæ, ¿e to wszystko pracuje w wysokiej temp...
Wnioskujê, ¿e albo siê mylê, albo jest b³±d gdzie¶ w podawanych przez kogo¶ z Was zamianach ci¶nienia,
albo silnik nie wytrzymuje 840 Psi jak napisa³e¶.
(Proszê o komentarz)
Cz II:
leszek napisa³: |
1 MPa = 145 PSI (funt na cal2)
|
Wychodzi nawet:
Ci¶nienie = 57,6 Atm.
Si³a na korpus (rozrywaj±ca) = 3617,28 kg
Na zatyczkê = 180 kg
Na dyszê = 82,944 kg
Ci±g = ~97,96 kg
Si³a rozci±gaj±ca korpus w kierunkach zatyczki i dyszy = 262,04kg
Wytrzyma
Zaczynam pow±tpiewaæ
Czyli albo siê mylê ja, albo Ksard, albo Leszek, albo Ty, albo Twoja rurka nie wytrzyma 840 Psi, lub wiele innych mo¿liwo¶ci (a mo¿e wszyscy siê z nas myl±?)
Za du¿o niewiadomych jak dla mnie
Dlatego nie ufam "temu".
Oczywi¶cie poprawne liczenie nie jest z³e ale.................................
Ach te obliczenia, zgubi± cz³owieka w momencie.
Raczej wola³bym zrobiæ np, specjalny kompresor (do 30-40 Atm)
i instalowaæ w modelu silnika (bez paliwa) zaworek i patrzyæ na ci¶nieniomierzu,
kiedy co¶ nie wytrzyma.
To by³oby dla mnie realne sprawdzenie wytrzyma³o¶ci na ci¶nienie.
Ma³o tego, gdyby zrobiæ zbiornik na takie ci¶nienie, albo naprawdê wydajny ten kompresor, zaworek taki zainstalowa³bym w zatyczce i móg³bym "dotkn±æ" gazu wylatuj±cego przez dyszê, poczuæ jego ¶moc
A czego nie dotknê, to nie wierzê
Ps. Jeszcze tylko chcia³em dodaæ, ¿e przy dyszy 7,5 mm (tak± chyba masz w tym 6 kg)
(nie jestem pewien czy mo¿na tak to obliczyæ !) si³a, z jak± by³yby wyrzucane gazy (no, wiecie przecie¿ o co mi chodzi) przez dyszê:
P dyszy = Pi * r kw.
P = 3,14 * 0,5625
P = 1,7 cm kw.
A wiêc przy ci¶nieniu 83,58 atm, (PRZYPUSZCZALNY !) ci±g by³by:
F = 83,58 * 1,7 cm kw = 147,623 kg !! ci±gu!
Wierzê, ¿e przy takim ci¶nieniu rzeczywi¶cie by³by taki to ci±g.
Dlatego pewnym jest dla mnie, ¿e (nie wiem jak z Psi i chcia³bym siê dowiedzieæ),
¿e Twój silnik nie wytrzyma 83 Atm.
Niech siê wypowie jaki¶ do¶wiadczony extremalista...
Ale siê opiso³em
Pozdrawiam !!!
Maciej
Ps. My¶lê, ¿e 10 Atm na pcv-ce to niez³y wynik
Ps2. Niech kto¶ z ***** sprawdzi co popisa³em
I jakby co to ja  _________________ gg: 4744192
Mail : morpiel@interia.pl |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
MICHA£
Do³±czy³: 22 Lip 2003 Posty: 283 Sk±d: Centralna Polska
|
Wys³any: Pon Sty 26, 2004 2:14 pm Temat postu: |
|
|
Witam
To tak nie wiem skd masz tyle danych o silniku??
NO to jest tak z za³o¿enia jest ¿e rura pcv wytrzymuje cisnienie 2*wiêksze ni¿ jest napisane na niej moja normalnie przy ci±g³ej pracy wytrzymuje 480psi a z za³o¿enia powina wytrzymaæ 960psi.
Silnik pierwszy tzn z tym co s± filmy jest ok i jest powtarzalny.
A z tym drugim to by³o tak:
podam wymiary tego drugiego
Dysza:
wysoko¶æ 1,5cm
srednica kryt. 5mm
dysza nie profilowana
Korpus:
rura pcv 3/4" o wytrzyma³o¶ci 480
d³ugo¶æ 15,5cm
Zatyczka:
wysoko¶æ1,5cm
Paliwo:
Karmelka 35/65
ziarn paliwa sk³ada³o siê z dwuch segmetów ka¿dy po 5cm
czyli wysoko¶æ ziarna 10cm
kana³ przez ca³± d³ugo¶æ 6 mm
Z za³o¿en taki silnik
mia³ uzyskaæ 6kG ci±gu
zacisk kn=180
cisnienie =508psi
taki silnik wiêc teoretycznie powinien wytrzymaæ i ka¿dy by siê zastanawia³ dlczego nie??
awiêc teraz o stracie silnik nie "walno³" od razu tylko po czasie pracy 0,2s
i w tym czasie uzyskala³ ok 3kG ci±gu tak wskazywa³a waga.
Wiêc zaczo³em siê zastanawiaæ co tu jes nie tak w czym le¿ przyczna wiêc pogada³em sobie z Kermitem i okaza³o siê ¿e ten silniczek jes bardzo podobny do Jego Xplozij a wiêc n rozgryz³ przyczynê tego iokaza³o siê ¿e ziarno paliwa nadpala siê po bokach scianek a obliczenia przewiduj± ¿e paliwo ma siê paliæ tylko od wewn±trznestrony a nie ca³± powierzni± a wiêc krutko mówi±æ paliwo nie by³o inhibitowane.
Nastêpne testy w krótce mam nadzieje ¿e udane. _________________ WWW.RAKIETY.INFO - Modelarstwo Rakietowe
WWW.FORUM.RAKIETY.INFO - Forum Rakietowe |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
MICHA£
Do³±czy³: 22 Lip 2003 Posty: 283 Sk±d: Centralna Polska
|
Wys³any: Pon Sty 26, 2004 5:07 pm Temat postu: |
|
|
kermit napisa³: | K³aniam siê piêknie
Ciekawsze jest natomiast co pokazuje waga po wypaleniu silnika
-0.035
i to jest ubytek masy silnika, czyli masa wypalonego w czasie pracy silnika paliwa
Genialne |
tak to jest masa paliwa czyli 35g _________________ WWW.RAKIETY.INFO - Modelarstwo Rakietowe
WWW.FORUM.RAKIETY.INFO - Forum Rakietowe |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
morpiel

Do³±czy³: 26 Pa¼ 2003 Posty: 104 Sk±d: l±dek, l±dek zdrój
|
Wys³any: Wto Sty 27, 2004 12:34 am Temat postu: |
|
|
Tak sobie czyta³em Twojego ostatniego (przedost.) posta i pomy¶la³em, ¿e zawini³o paliwo-segmenty. (O to chodzi³o Kermitowi?)
Mog³o siê zajaraæ na po³±czeniach 2 segmentów i przez to zwiêkszyæ powierzchnia spalanie i ilo¶æ produktów (nie jestem pewien czy to o to chodzi, wiêc mo¿e nie bêdê pisa³ dalej, bo to copy). Czy zrobienie jednolitej "bry³y" paliwa stanowi problem przy tej d³ugo¶ci paliwa i ¶r. wew. korpusu? (Ja nie wiem).
Jednak z powy¿szych moich obliczeñ, rura nie powinna wytzymaæ nawet 300Psi. (przy Twoich za³o¿eniach, ¿e 1MPa = 100Psi) Ale my¶lê, ¿e jest b³±d w zamianach czyli:
1 MPa = 100 Psi lub:
2,4MPa = 9,5 Atm
Czekam z niecierpliwo¶ci± na rozwi±zanie.
Pozdra !
Maciej
P.s. Z moich ¼róde³ wynika, ¿e:
Pa (nie MPa) = 1 * 10 (- 5 potêga) bara = 9,8692 * 10 (- 6 potêga) Atm. (Czyli podobnie jak u Ksarda)
Czyli, ¿e 1Pa to jest 1N na metr kwardatowy powierzchni. (Sprawd¼cie w swoich "¼ród³ach")
P.s2
crave napisa³: |
1000 psi - 6,895 MPA |
Warto¶ci identyczne jak u Leszka (Prawdziwe )
Chyba, ¿e Crave ¶ci±gn±³ (Nie pos±dzam Ciê o to, tylko chce siê w koñcu dowiedzieæ jak z tymi ci¶nieniami jest )
Pozd.
Maciej
Ps.3 Zrobi³em dzisiaj seriê 7 silników pcv. Rura 3/4" o ¶cinakach 3mm. D³ugo¶æ 138mm, ¶r. wew. 21mm. dysze (corz mniejsze ), kana³ ¶r.3-4mm przez ca³± d³ugo¶æ odpalany od wew. Paliwo oczywi¶cie p.cz.
Opisze i bardzo bym chcia³ nagraæ próby (bo silniki wygl±daj± piknie)
Acha, d³ugo¶æ ziarna 10cm. Masa paliwa ~70 g. _________________ gg: 4744192
Mail : morpiel@interia.pl |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
MICHA£
Do³±czy³: 22 Lip 2003 Posty: 283 Sk±d: Centralna Polska
|
Wys³any: Wto Sty 27, 2004 7:11 am Temat postu: |
|
|
Witam
Wczoraj w nocy by³ start poprawionego silniczka.
Paliwo by³o lane pezpo¶rednio do kropsusu by³o ubijane trz±chane silnkiem.
Pó¼niej nast±pi³a próba silniczka wszystko ok waga wszkazywa³a 5kG
az tu nagle silnik odlecia³ z wagi i walno³ w sciane murowan± z silnika kompletnie nic nie zota³o roztrzaska³ siê na kawa³ki  _________________ WWW.RAKIETY.INFO - Modelarstwo Rakietowe
WWW.FORUM.RAKIETY.INFO - Forum Rakietowe |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
MICHA£
Do³±czy³: 22 Lip 2003 Posty: 283 Sk±d: Centralna Polska
|
Wys³any: Wto Sty 27, 2004 5:00 pm Temat postu: |
|
|
A oto filmik aby¶cie mogli zobaczyæ gazy wylotowe (silnika drugiej wersja)
Niestety pod koniec bardziej do¶wiadczeniy zobacz± ze straci³ ci±g a to dlatego ¿e zatyczka by³a nie usczelniana i troszeczkê ndapali³o ale ju¿ jest ok i zrobie rakietkê na ten silnik i prace zostan± zakoñczone nad silnikiem i siê biore za nowy silniczek na wiêksz± masê paliwa.
a tu filmik(troszkê nie wyra¼ny ale szarówka siê zrobi³a i nie mog³em wytrzymaæ do jutra)
http://yetihehe.com/piro/staty2.avi _________________ WWW.RAKIETY.INFO - Modelarstwo Rakietowe
WWW.FORUM.RAKIETY.INFO - Forum Rakietowe |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
dziadek kermit

Do³±czy³: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"
|
Wys³any: Wto Sty 27, 2004 10:22 pm Temat postu: |
|
|
K³aniam siê piêknie
gmichal napisa³: |
Pó¼niej nast±pi³a próba silniczka wszystko ok waga wszkazywa³a 5kG
az tu nagle silnik odlecia³ z wagi i walno³ w sciane murowan± z silnika kompletnie nic nie zota³o roztrzaska³ siê na kawa³ki  |
dobrze ¿e waga nie polecia³a wazy chtba mniej ni¿ 5 kg ??
Zamocowaæ wszystko porz±dnie  _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!" |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
MICHA£
Do³±czy³: 22 Lip 2003 Posty: 283 Sk±d: Centralna Polska
|
Wys³any: Wto Sty 27, 2004 10:35 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Masz racjê Kermit ale zrezygnowa³em z wagi bo nie rejestruje dok³adnie
i chodzi mi po g³owie projekt chamowni ale to jak siê troszke cieplej zrobi to takow± wykonam. _________________ WWW.RAKIETY.INFO - Modelarstwo Rakietowe
WWW.FORUM.RAKIETY.INFO - Forum Rakietowe |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|