Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
rtoipb
Do³±czy³: 18 Lut 2004 Posty: 87 Sk±d: Gliwice
|
Wys³any: Nie Lis 14, 2004 11:26 pm Temat postu: Jak bezpieczne s± silniki zawodnicze ? |
|
|
Przegl±da³em zdjêcia z Mistrzostw ¦wiata Modeli Kosmicznych w Dêblinie,
zastanawia mnie na ile s± bezpieczne silniki zawodnicze/fabryczne, bo na zdjêciach ze startów
zawodnicy stoj± zaraz ko³o startuj±cych modeli. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
darektbg
Do³±czy³: 24 Sie 2004 Posty: 32 Sk±d: Podkarpacie
|
Wys³any: Pon Lis 15, 2004 7:40 am Temat postu: |
|
|
Moim zdaniem jaki by nie by³ bezpieczny to nie powinno siê stac tak blisko, zreszt± sami to wiecie naprawde sam nie wiem czym to mo¿na wyt³umaczyc
PS. morze im kabla szkoda |
|
|
Powrót do góry |
|
|
alpha
Do³±czy³: 24 Mar 2004 Posty: 51
|
Wys³any: Pon Lis 15, 2004 2:56 pm Temat postu: |
|
|
w sumie to sa pewnie silniki seryjne i z atestem wiec raczej pewne |
|
|
Powrót do góry |
|
|
GUN_1917 Go¶æ
|
Wys³any: Pon Lis 15, 2004 3:36 pm Temat postu: |
|
|
dlatego stoja tak blisko bo sa to silniki wlasnie fabryczne sa na nie nalozone bardzo restykcyjne normy ktore silnik taki musie spelniac dlatego w tym przypadku mozna mowic o wzgledym bezpieczenstwie |
|
|
Powrót do góry |
|
|
rtoipb
Do³±czy³: 18 Lut 2004 Posty: 87 Sk±d: Gliwice
|
Wys³any: Pon Lis 15, 2004 4:35 pm Temat postu: |
|
|
Cytat z regulaminu zawodów:
"4.3.5.Procedura startu z wyrzutni
Start modelu z wyrzutni lub zap³on musz± byæ dokonywane zdalnie za pomoc±
instalacji elektrycznej z odleg³o¶ci co najmniej 5 metrów od modelu"
Co chyba nie by³o przestrzegane ogl±daj±c zdjêcia
Silniki s± rzeczywi¶cie wzglêdnie bezpieczne |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Paul S
Do³±czy³: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wys³any: Pon Lis 15, 2004 7:06 pm Temat postu: |
|
|
Witam,
Mam pare uwag co do wypowiedzi moich przedmowcow a mianowicie:
Cytat: | w sumie to sa pewnie silniki seryjne i z atestem wiec raczej pewne |
Silniki zawodnicze sa "atestowane" a moze dokladniej, probowane przez producenta az do uzyskania wlasciwych parametrow. W tym wypadku nie mozna mowic o atestacji silnikow gdyz w Polsce nie istnieja zadne normy odnosnie ich wymogow. Silniki te musza jedynie spelniac wymagania kodeksu sportowego FAI tzn. silnik ten nie moze zawierac zadnej czesci z metalu , musi sie miescic w odpowiedniej klasie oraz czas jego pracy nie moze byc krotszy jak 0,2s.
Cytat: | dlatego stoja tak blisko bo sa to silniki wlasnie fabryczne sa na nie nalozone bardzo restykcyjne normy ktore silnik taki musie spelniac |
Widzial ktos te normy? Ja nie.
W przypadku silnikow sportowych a to sa silniki przede wszystkim wklasach "A" oraz "B" ( wyjatek stanowi jedynie klasa S7)ilosc paliwa jaka zawieraja jest tak znikoma ( ok. 2 do 5 g), ze wlasciwie ta wymagana odleglosc 5m jest wystarczajaca.
Wyroby atestowane musza posiadac numer atestu a tego z pewnoscia na polskich czy na czeskich silnikach nie znajdziecie.
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
|
jaskiniowiec
Do³±czy³: 22 Lut 2004 Posty: 597 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Czw Lis 25, 2004 10:53 pm Temat postu: |
|
|
Mnie osobi¶cie zdarzy³o siê, ¿e explodowa³ silnik modelarski. Ale to by³o lata temu. Silnik WT5 przechowywany w domciu kilka lat, po za³o¿eniu do modelu waln±³ na wysoko¶ci oko³o metra. Co do silników pana Sornowskiego to ryzyko niewielkie, choæby ze wzglêdu na proporcjonalnie cienkie ¶cianki (oko³o 1,5 mm). Fakt, te¿ nic nie wiem o ¿adnych normach i certyfikatach na silniki. Ale sami wiecie jak to jest z atestami. Produkt mo¿e mieæ atest, a byæ akurat wadliwym egzemplarzem, a inny producent nie maj±c szmalu na certyfikacjê mo¿e robiæ nawet bezpieczniejsze silniki. Faktem jest bliskie podchodzenie do startuj±cych modeli. Sam to widzia³em na zawodach pod Krakowem (vide mój post w dziale "inne").
P.S. A swoj± drog± ciekawe, ¿e tak zbiurokratyzowana instytucja jak UE jeszcze sie za to nie wziê³a. Mo¿e juz nied³ugo pojawi siê na silnikach znaczek CE |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Joker Go¶æ
|
Wys³any: Sob Pa¼ 29, 2005 4:55 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Jakie¶ miesi±c temu mia³em silnik WT-5 i jak go odpala³em z lontu to zagapi³em sie i trzyma³em zapa³ke a lont sie pali³ i rakieta wystartowa³a mi
z rêki czyli trzyma³em reke pod silnikiemi czu³em tylko ciepa³o spalin jak rakieta startowa³a nie oparzy³em siê nic mi sie nie sta³o my¶le ze one s±bezpieczne ale 1 z nich mi wybuch wiec sa nie do koñca bezpieczne
Silnik mia³ 3 lata |
|
|
Powrót do góry |
|
|
w±glik
Do³±czy³: 06 Lis 2005 Posty: 9 Sk±d: a bo ja wiem
|
Wys³any: Sob Lis 12, 2005 12:50 pm Temat postu: |
|
|
ja kupi³em kiedy¶ seryjny silnik 15Ns, zrobi³em rakiet i odpali³em, rakieta mia³a osiagnaæ 100m na wysoko¶ci 20m nagle wybych³a niewiem czemu _________________ "Kropla mi³o¶ci warta jest wiêcej ni¿ ocean m±dro¶ci" |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Kacper
Do³±czy³: 17 Maj 2003 Posty: 180 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Sob Lis 12, 2005 5:30 pm Temat postu: |
|
|
Witam!
Kiedy by³em na jaki¶ zawodach modelarskich to puszczali tam rakietki, ko³o 50 startów by³o i tylko jeden sr wyrzuci³ spadochron odrazu po skoñczeniu pracy ale to raczej rzadko¶æ. Po za tym wszystkie starty by³y prawid³owe. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Joker Go¶æ
|
Wys³any: Sob Lis 12, 2005 5:49 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Zdarza siêze silniki i nawet fabryczne wybuchn± ale nie wiadomo dlaczego |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Pi± Mar 09, 2007 3:33 pm Temat postu: |
|
|
Joker napisa³: | .....Zdarza siêze silniki i nawet fabryczne wybuchn± ale nie wiadomo dlaczego |
Dlatego wa¿ny jest korpus . Poka¿cie od³amki od Waszych SR .
1. SR "Stru¶"
Mozna staæ 1 m od miejsca jego explozji ( dysza "idzie" w dó³ ) . Zak³adam, ¿e to zjawisko ma byæ sporadyczne ale trzeba je uwzglêdniæ
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
|