|
FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Forum Pirotechniczne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
dziadek kermit
Do³±czy³: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"
|
Wys³any: Sob Sie 23, 2003 10:39 am Temat postu: Ró¿ne paliwa sta³e - zbiór przepisów. |
|
|
pirotechmaan
PROFI
pirotechmaan napisa³: |
Witam
Tak, nauka, teoria jest dobra gdy trzeba co¶ wyja¶niæ. A najwa¿niejsze to samemu umieæ co¶ zrobiæ. ¯adna teoria nie wspomo¿e mnie abym odzyska³ kamerê video gdy bêdzie l±dowa³a . Z jednym siê z Tob± nie zgodzê. W necie 99 % paliw to karmelka. Czas by to zmieniæ *. Zaproponowa³em swoje paliwo na bazie lepiszcza ¯E ( naturalnie paliwo pirotechmana* ) czy karmelkê magnezow± ( poda³em technologie przygotowania ) a i dopracowania wymaga paliwo na bazie aa. Jest to w zasadzie dobry utleniacz. Trzeba zabezpieczyæ jego tylko przed wilgoci± no i dobraæ sk³ad paliwa. Ju¿ widzê w necie np. paliwo knoda albo kermita *
Pozdr. A
* podkre¶lenie moje Kermit |
pirotechmaan napisa³: | Ja zrobilem paliwo : cukier 45 , saletra 55. Cukru mo¿e i o 5 % za du¿o ale chcialem aby siê ³atwiej topi³o. . |
pirotechmaan napisa³: | Te¿ ciekawi mnie dodanie z 5 % proszku Mg. Jestem oczarowany latwo¶cia robienia tego paliwa choæ nie zadawala mnie niska temperatura palenia. Dla mnie urok lotu rakiety to te¿ ogieñ . No i dodatek Mg zwiêkszy nam impuls. Mieszanki na Mg nie maj± niskiej temperatury zap³onu ( s±dzê, ¿e powy¿ej 300 C ) ale w razie gdyby co "posz³o nie tak" robi siê gro¼nie. Mg zwiêksza prêdko¶æ palenia siê "karmelki". Ja mam ma³± butlê na gaz i paliwko robiê "w terenie" . Palnik ustawiam na maly gaz i szeroki rondelek. Ca³y czas mieszam. Na pewno dodam te 5 % Mg.
Pozdr. A |
pirotechmaan napisa³: | Witam
A wiêc Szanowni Uzytkownicy forum uprzejmie informujê Was, ¿e dzi¶ zrobilem karmelkê z 5 % Mg. Nie co trudniej siê to paliwo topi³o ale ogolnie i tak nie ¼le. Sk³ad : 45 % cukier puder, 5 % proszek Mg, 50 % KNO3. Niestety musia³em zachowaæ te 45 % cukru aby nie straciæ p³ynno¶ci paliwa. Hm ... niech bêdzie nazwa tego paliwa "karmelka magnezowa" |
pirotechmaan napisa³: |
Powtorze siê jak ja robiê.
1. Karmelka
Odwa¿am 90 g cukru pudru i 110 g KNO3 ( drobno mielony ). Mieszam i do garnka o grubym dnie . Na malym ogniu caly czas mieszam. Mieszanka robi siê jakby wilgotna , zaczyna brunatnieæ. Szczegoln± uwagê zwracam aby na mieszaæ przy dnie. Topi sie bez zadnych bulgotów i sensacji. Wychodzi pastelowy kolor karmelki.
2. Karmelka magnezowa.
Odwa¿am : 80 g cukru pudru , 10 g proszku Mg , 100 g KNO3 i 10 g KNO3.
Do 10 g Mg dodaje 10 g KNO3 i mieszam.
80 g cukru pudru mieszam ze 100 g KNO3. Topiê jak wy¿ej. Jak ca³o¶æ jest stopiona wsypujê 20 g mieszanki Mg / KNO3. Grzejê jeszcze ze dwie minuty i paliwo jest gotowe. Paliwo jest do¶æ plynne. £atwo siê odlewa.
Pozdr. A . |
Sk³ad paliwa Karmelka Pirotechmana:
Cukier - 45%
Saletra potasowa 55%
Sk³ad paliwa Karmelka magnezowa Pirotechmana:
Cukier - 40%
Saletra potasowa - 55%
Py³ magnezowy - 5%
Pirotechman napisa³: |
Podstawowe info dam
1. Dysza - szamot, fi kryt. 8 mm,
2. Paliwo KNO3/Mg/Skrobia/¯E 58/12/14/16
gdzie : ¯E - ¿ywica epoksydowa.
czyli "Paliwo Pirotechmana Nr 1" ( tzn. zawieraj±ce : KNO3, Mg, Skrobiê, ¯E )
Pozdr. A |
Sk³ad Paliwo Pirotechmana nr 1:
Skrobia - 14%
¯ywica epoksydowa - 16%
Py³ magnezowy - 12%
Saletra potasowa - 58%
Ksard
PROFI
Paliwo Amonowe Ksarda
ksard napisa³: |
Dwa lata temu przeprowadzi³em jedn± próbê stacjonarn± z paliwem:
Azotan amonowy 70%
Aluminium 5%
Epidiam 18 %
Dwuchromian potasu 5%
Wêgiel drzewny 2%
pozdrawiam
|
leszek
******
leszek napisa³: | Ja robiê karmelek na sorbitolu. [...] Proporcje typowe 65:35.
pozdrawiam. L. |
Sk³ad paliwa Sorbitolka Leszka
Sorbitol - 35%
Saletra potasowa - 65%
leszek napisa³: | W kosztach ogólnych paliwa sorbitol robi ok. jednej trzeciej stosuj±c proporcje 65:35 ale wtedy nie ma mowy o odlewaniu tylko o "wygniataniu" o czym pisa³em wcze¶niej. Ale chyba jeszcze lepsze jest paliwo KNO3:sorbitol:siarka 64:27:9. Robi³em je tylko na "sucho" bo nie zna³em metody "wygniatania" ale kopa ma suuper.
pozdrawiam. L. |
Sk³ad paliwa Sorbitolka siarkowa Leszka
Sorbitol - 27%
Siarka - 9%
Saletra potasowa - 64%
leszek napisa³: | Ja robi³em kiedy¶ takie paliwo (65:26:9 wagowo kno3 cukier siarka)
Leszek |
Sk³ad paliwa Karmelka siarkowa Leszka
Cukier - 26%
Siarka - 9%
Saletra potasowa - 65%
leszek napisa³: | CZERWONA KARMELKA LESZKA(otrzyma³em tlenek ¿elaza od ma³ego - z my¶l± o p.kompozytowych ale sprawdza³em na razie na zwyk³ych)
1.mieszanka saletry z cukrem 60:40 nie karmelizowana
- próbka z dodatkiem ok 2 % tlenku ¿elaza zawiniêta w rulonik papierowy pali³a siê ok. 1.5 do 2 razy szybciej
|
Sk³ad Czerwona Karmelka Leszka
Cukier - 39,22%
Saletra potasowa - 58,82%
Tlenek ¿elaza Fe2O3 - 1,96%
knod
PROFI
knod napisa³: | Sklad paliwa Zn/S (2.04/1) wynika z prostej reakcji redoks ktora zachodzi: Zn+S=ZnS. |
Sk³ad paliwa Cynkosiarkowego Knoda
Py³ cynkowy - 67,1%
Siarka - 32,9%
knod napisa³: | Przeprowadzilem w koncu proby z wysmazaniem paliwka na bazie KNO3/sacharoza (65/35). Okazalo sie ze temp. 150C jest za niska. . |
Sk³ad paliwa Karmelka Knoda
Cukier - 35%
Saletra potasowa - 65%
knod napisa³: | Obecnie stosuje inny sklad: 35%cukru 60%KNO3 5%Mg Taka mieszanka nawet nieco "przegrzana" podczas karmelizacji charakteryzuje sie optymalna szybkoscia palenia (przegrzanie tradycyjnego karmelka powodowalo drastyczne obnizenie tego parametru).
Pozdry
knod |
Sk³ad paliwa Karmelka magnezowa Knoda
Cukier ( lub sorbitol) - 35%
Py³ magnezowy - 5%
Saletra potasowa - 60%
kermit
PROFI
kermit napisa³: | Ostatnio ¶wie¿o wyprubowane z dobrym kopem paliwko niekarmelizowane
C35S
cukier 3cz.
saletra potasowa 5cz.
WAGOWO KONIECZNIE
cukier i saletrê zmieliæ b.drobno I OSOBNO, razem zmieszaæ i na sucho przesiaæ przez sito.
Nadaje siê na mniejsze rakietki kalibru do 16 mm ( a tak¿e na wiêksze kalibry ale po skarmelizowaniu )* |
Sk³ad paliwa Karmelka Kermita
Cukier 37,5%
Saletra potasowa - 62,5%
Cytat: | Oraz nie wypróbowane jeszcze w loce paliwo KNO3, sacharoza, S (52/25/7) ( paliwko niez³e na fajerwerki daje ³adny p³omieñ )* |
Sk³ad paliwa Karmelka siarkowa Kermita
Cukier - 29,7%
Siarka - 8,3%
Saletra potasowa - 62%
kermit napisa³: | (07.09.2003r) *
C1533S2W
2cz. Wêgiel drzewny mielony
15cz. Cukier
33cz. Saletra potasowa
Po skarmelizowaniu wychodzi czarny karmelek, przypominaj±cy w wygl±dzie tworzywo sztuczne. Szybko¶c cpalania do¶æ du¿a, na rakiety siê nadaje, daje mniej dymu od zwyk³ej karmelki i wyra¼ny p³omieñ wylotowy. |
Sk³ad paliwa Czarna Karmelka Kermita
Cukier - 30%
Wêgiel drzewny - 4%
Saletra potasowa - 66%
kermit napisa³: | cukier 31,25%
saletra 63,75%
glin 5%
co odpowiada formule:
C25 51SG4 |
Sk³ad paliwa Aluminiowa Karmelka Kermita
Sk³ad i formu³a jak wy¿ej^
PINOT
PROFI
PINOT napisa³: | ]Z mojego katalogu kilkunastu paliw, które próbowa³em polecam nastêpuj±ce:
19% Zywicy epoksydowej im mniejsza lepko¶æ tym lepiej
1% Rokafenolu N-* (nie jest niezbêdnie konieczny) wtedy +1% ¿ywicy
5% proszku Al
40% KNO3
35%KClO3 |
PINOT napisa³: |
http://www.pinot.webpark.pl/
Powiecie, ze sorbitol jest drogi i trudno dostepny...tak, z pewnoscia jest drozszy do cukru, ale ma niewatpliwa nad nim przewage topi w bezpiecznej temperaturze. Opracowalem zatem nastepujacy sklad, aby "wilk byl syty i owca cala":
TOFFI PINOTA:
20% ............. cukier
15% ..............sorbitol
65% ..............KNO3
Paliwo takie wciaz mozna topic w garnuszku do mleka na lazni wodnej. Nie potrzebny jest jednak dodatek wody. Sorbitol topi sie jako pierwszy, przyspieszajac topnienie i obnizajac temperature topnienia cukru, dzieki czemu mieszanina po stopieniu nie jest ciekla, ale ma konsystencje rzadkiego ciasta, ktore latwo mozna wprowadzic do silnika. Masa jest na tyle miekka, ze z latwoscia mozna w niej zanurzyc trzpien formujacy kanal |
PINOT napisa³: | 10% PCV (proszek) a jeszcze lepiej tzw. pasta plastizolowa (wtedy paliwo jest elastyczne i nieco inaczej siê je preparuje)
20% Al proszek
2% dwuchromianu amonu
3% wêgla drzewnego
65% azotan amonu
To paliwo ma bardo wysoki ISP nawet powy¿ej 250, wiêc musi byæ przygotowane starannie bo inaczej spala siê zbyt niestabilnie. |
z czystego lenistwa wklejam tylko linki
http://www.pinot.webpark.pl/efekt.html
http://www.pinot.webpark.pl/karmel.html
http://www.pinot.webpark.pl/hpr.html
jest co poczytaæ i próbowaæ
(*dopiski i podkre¶lenia moje) Kermit
zmieniony i uaktualniony 27 09 2005 _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!"
Ostatnio zmieniony przez dziadek kermit dnia Wto Wrz 27, 2005 7:16 am, w ca³o¶ci zmieniany 20 razy |
|
|
Powrót do góry |
|
|
eltopsj
Do³±czy³: 22 Cze 2003 Posty: 367
|
Wys³any: Pon Wrz 01, 2003 6:08 pm Temat postu: Sk³ady sta³ych materia³ów pêdnych (amatorskich) |
|
|
Witam serdecznie!
Oto sk³ady amatorskich paliw rakietowych pochodz±ce z ksi±¿ki in¿. Bohdana Wêgrzyna pt. "Amatorskie rakiety do¶wiadczalne" (Wydawnictwo MON 63 r, nak³ad - tylko 4000 egzemplarzy):
(sk³ad w czê¶ciach wagowych w gramach)
Paliwo nr 1
Azotan potasu KNO3...................... 76
Siarka S....................................... 6
Wêgiel C...................................... 18
Paliwo nr 2
Azotan potasu KNO3....................... 40
Azotan amonu NH4NO3...................160
Pak CH.......................................... 26
Dwuchromian amonu (NH4)2Cr2O7.. od 2 do 4
Paliwo nr 3
Azotan potasu KNO3....................... 43
Cukier puder ................................ 15
Klej biurowy (bia³y rzadki) ............. 3
Paliwo nr 4
Nadchloran potasu KClO4................ 48
(nie myliæ z wybuchowym chloranem potasu KClO3)
Parafina (¶wiece)............................ 12
Sadza kominowa ............................ 2
Ksi±¿ka jest mniej znana od "M³odego modelarza rakiet" P. Elszteina, ukazuj±cego siê w wiêkszych nak³adach (10000 egzemplarzy)
Co s±dz± o tych paliwach (szczególnie o 2-gim i 4-tym) "chemiczni guru" z forum
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
|
eltopsj
Do³±czy³: 22 Cze 2003 Posty: 367
|
Wys³any: Pon Wrz 01, 2003 6:29 pm Temat postu: Paliwa rakietowe |
|
|
A to jeszcze jeden sk³ad paliwa opracowanego niegdy¶ w USA i jego w³a¶ciwo¶ci (jednostki w uk³adzie CGI - jak kto¶ chce to niech przelicza na SI 0:
Paliwo GALCIT-161:
KClO4.........(78% - 70%)
Asfalt..........(22% - 30%)
Sposób formowania ³adunku...................................... lany
Adiabatyczna temperatura p³omienia [°C]...................2100 do 1850
Impuls w³a¶ciwy [sek]...............................................180 - 195
Dopuszczalny zakres ci¶nieñ w komorze [kG/cm2].......35 - 700
Szybko¶æ palenia siê pod ci¶nieniem 70 at w temp. 20°C
[cm/sek]..................................................................3,3 - 4,3
Wyk³adnik n .............................................................0,7 do 0,8
Gêsto¶æ [g/cm3]........................................................1,74 |
|
|
Powrót do góry |
|
|
eltopsj
Do³±czy³: 22 Cze 2003 Posty: 367
|
Wys³any: Czw Lis 20, 2003 11:31 pm Temat postu: Ró¿ne paliwa rakietowe. |
|
|
Witam serdecznie!
Klawe to Twoje paliwko "niekarmelizowane" Pred . Trzy g³ówne silniki wahad³owca, spalaj± w czasie startu co¶ ko³o 1,5 tony tego "paliwka" na sekundê, o ile siê nie mylê, to chyba jedno z najlepszych obecnie znanych, ale raczej nie dla Mephisto. Je¶li znudzi³ Ci siê typowy "karmelek" Mephisto, to zainteresuj siê paliwami na bazie ¿ywic epoksydowych (takimi zajmuje siê aktualnie pirotechman). S± to obecnie bardzo modne paliwa sta³e przyrz±dzane na "zimno". Jak masz du¿o wolnego czasu i trochê "kasy", to bierzesz dowolny utleniacz z grupy azotanów, lub lepiej nadchloranów, ¿ywicê epoksydow± chemoutwardzaln± (kupion± razem z utwardzaczem w supermarkecie budowlanym), która pe³ni podwójn± funkcjê (substancji spalanej i jednocze¶nie wi±¿±cej paliwko w tward± bry³ê) i ju¿ mo¿esz zacz±æ eksperymentowaæ.
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez eltopsj dnia Sob Lis 22, 2003 10:37 am, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Go¶æ
|
Wys³any: Pi± Lis 21, 2003 9:15 am Temat postu: Re: Ró¿ne paliwa rakietowe. |
|
|
eltopsj napisa³: | ..... to zainteresuj siê paliwami na bazie ¿ywic epoksydowych (takimi zajmuje siê aktualnie pirotechman). S± to obecnie bardzo modne paliwa sta³e przyrz±dzane na "zimno".
........ to bierzesz dowolny utleniacz z grupy azotanów, lub lepiej nadchloranów, ¿ywicê epoksydow± chemoutwardzaln±...........
|
Witam
Na stronie Nakky pisze o paliwach azotan potasu / ¯E - nie wiem tylko od kiedy. Ale z moich obserwacji wynika, ¿e je¶li nie dacie tam nie mniej jak 8 % proszku Mg to nie zrobicie SR. Wiêc nie wiem czy te rozwa¿ania Nakki to teoria bo w praktyce kicha . Po drugie : paliwa KNO3 / ¯E / Mg opisa³em ( krótko ) z rok , pó³tora temu na forum Megalomani i paliw tych nie zer¿na³em z ¿adnej strony . Ewetualnie to mnie bêd± wiêc na¶ladowaæ . Ruskim te¿ to opisa³em
¯E nie l±czymy z AA tylko z KNO3. Z AA dajemy ¯P ( ¿ywica poliestrowa ).
Pozdr. A
PS. Nowe paliwa to ju¿ TAJEMNICA bo zacz±³em zabawê o nazwie Rocket Motor Company |
|
|
Powrót do góry |
|
|
dziadek kermit
Do³±czy³: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"
|
Wys³any: Nie Lis 23, 2003 10:08 pm Temat postu: |
|
|
K³aniam siê piêknie
Do³±czy³em kilka przepisów do ksiêgi wiedzy nietajemnej w pierwszym po¶cie.
W odpowiedzi dla Mephisto mogê powiedzieæ, ¿e jest piêæ takich przepisów: C35S i Czerwona karmelka Leszka, które mo¿na tak¿e stosowaæ bez karmelizacji ale na mniejsze rakietki (W wiêkszych patrz serial Xplozja ), oraz paliwo nr 1, 2 i 3 zaproponowane przea EltopsJ _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!" |
|
|
Powrót do góry |
|
|
PINOT
Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Wto Lis 25, 2003 1:52 pm Temat postu: proste paliwo nr. 1 z mojej kolekcji |
|
|
Z mojego katalogu kilkunastu paliw, które próbowa³em polecam nastêpuj±ce:
19% Zywicy epoksydowej im mniejsza lepko¶æ tym lepiej
1% Rokafenolu N-* (nie jest niezbêdnie konieczny) wtedy +1% ¿ywicy
5% proszku Al
40% KNO3
35%KClO3
Sk³ad jest wiêc prosty i tani. Przygotowanie te¿: utleniacze dobrze zmieliæ we m³ynku do kawy, dodaæ proszek Al i przetrzeæ razem przez drobne sitko lub tkaninê. Nastêpnie zawiesiæ wszystko w ¿ywicy (wstêpnie wymieszanej z utwardzaczem), i zostawiæ do utwardzenia w korpusie silnika. Paliwo ma Kn=150, wiêc o spalaniu czo³owym nie ma mowy. Musi byæ kana³. ISP teoret oko³o 130 (przy 200 psi). Zapala siê ³atwo od g³ówki zrobionej z KNO3/Al/lakier celulozowy.
Mimo obecno¶ci chloranu z pewno¶ci± nie eksploduje. Daje ³adny br±zowawy dym. W przeciwieñstwie do Mg, proszek Al jest ³atwy do zdobycia (dodatek do betonów komórkowych) i nie reaguje z azotanami w obecno¶ci wilgoci.
Mam te¿ kilka sk³adów na NH4NO3 o bardzo wysokim ISP (ponad 200), ale s± one raczej ma³o widowiskowe (zero trace'u) ale za to baaaaaardzo wysoko lataj±.
Ostatnio zmieniony przez PINOT dnia Pon Pa¼ 18, 2004 10:27 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Go¶æ
|
Wys³any: Wto Lis 25, 2003 2:21 pm Temat postu: Re: proste paliwo nr. 1 z mojej kolekcji |
|
|
PINOT napisa³: | .....Mam te¿ kilka sk³adów na NH4NO3 o bardzo wysokim ISP (ponad 200), ale s± one raczej ma³o widowiskowe . |
Witam
Widowiskowo¶æ ma drugorzêdne znaczenie choæ te¿ siê liczy ( szczególnie gdyby zechcieæ sprzedaæ SR ). Wiec "zapodaj" te sk³ady , sprawdzimy . A moze masz jakies filmy , zdjêcia
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
PINOT
Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Wto Lis 25, 2003 2:52 pm Temat postu: Chyba zacznê pisaæ podrêcznik....:) |
|
|
OK, s±dz±c po szybko¶ci reakcji to forum cierpi na brak dobrych sk³adów na paliwa zasilane saletra amonow±. Zacznê wiêc od paliwa, które opracowa³em jako pierwsze dziêki któremu mój azotan amonu "d¼wign±³ siê nad chmury". Uprzedzam, potrzeba trochê odczynników, jednak ³atwych do kupienia.
10% PCV (proszek) a jeszcze lepiej tzw. pasta plastizolowa (wtedy paliwo jest elastyczne i nieco inaczej siê je preparuje)
20% Al proszek
2% dwuchromianu amonu
3% wêgla drzewnego
65% azotan amonu
To paliwo ma bardo wysoki ISP nawet powy¿ej 250, wiêc musi byæ przygotowane starannie bo inaczej spala siê zbyt niestabilnie.
Wszystko razem wrzuciæ do m³ynka do kawy i mieliæ przez oko³o 1 minuty. zwil¿yæ ca³o¶æ odrobin± THF (uwaga na ten odczynnik - palny jak cholera i nieprzyjemny przy inhalacji) a¿ do uzyskania gêstego kitu. Kit ten nale¿y uformowaæ w odpowiedni ³adunek rurowy i odstawiæ w formie do wysuszenia. THF paruje ³atwo, wiêc kaloryfer w niezamieszka³ym pomieszczeniu jest OK. Uwaga, podczas parowania THF ³adunek siê kurczy i lekko deformuje.
Dalej ju¿ ³atwo inhibitujemy (lub nie) ziarno, pakujemy do motorka. Kn=250-300. Zapala siê trudno, wymaga wysokiej temperatury. Je¶li Al jest drobny, nie sypie iskier a jedyny tracer to bia³a jasna kropka na niebie. Dobre efekty daje wype³nienie przedniej czê¶ci silnika w 1/3 wcze¶niej omówionym paliwem (na KNO3+KClO3) - UNIKAÆ MIESZANIA OBU !!!. To znakomicie poprawia stabilno¶æ spalania, a balast nie jest a¿ tak du¿y.
Acha, aby unikn±æ przemian fazowych AN, zastêpujê go w 2% przez KNO3 i drugie 2% przez b³êkit pruski. Jednak, je¶li suszenie odbêdzie siê w temp. wy¿szej ni¿ 38stopni, to nie jest konieczne.
Uff, roboty co nie miara, ale w tym ca³a przyjemno¶æ. Potem opracowa³em prostsze i jeszcze tañsze paliwa. Ale teraz nie mam ju¿ w³adzy w palcach. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Go¶æ
|
Wys³any: Wto Lis 25, 2003 7:23 pm Temat postu: Re: Chyba zacznê pisaæ podrêcznik....:) |
|
|
PINOT napisa³: | OK, s±dz±c po szybko¶ci reakcji to forum cierpi na brak dobrych sk³adów na paliwa zasilane saletra amonow±. |
THF , a tfu. No i trudno kupiæ. . Wolê wiêc kauczuk . No i na razie nie bawiê siê z AA bo starannie trzeba zabezpieczyæ SR przed wilgoci±. A czasami SR lezy 2 miechy w oczekiwaniu na start. A masz filmy, zdjêcia . "Wygl±dasz" mi na "obcykanego" a wtedy powiniene¶ mieæ co najmniej zdjêcia .
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
PINOT
Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Wto Lis 25, 2003 10:17 pm Temat postu: Bez paniki z tym THF em. |
|
|
THF ? Wcale nie tak trudno go kupiæ. To jest podstawowy rozp. laboratoryjny. Jedyna kwestia to dobra wentylacja.
Co do wilgoci, te¿ bez przesady. Wystarczy zamkn±æ dobrze dyszê motoru miêkkim woskiem lub plastelin±. No i oczywi¶cie tuby - nie papierowe (b±d¼ impregnowane). AN to nie jest nadchloran magnezu, zeby sie rozciekac po kilku miesiacach. Zreszt± zgodnie z moim do¶wiadczeniem ten stuff dzia³a doskonale nawet po roku sk³adowania w piwnicy. Mo¿na te¿ ziarno zanurzyæ w lakierze nitrocelulozowym (albo pomalowaæ sprayem) |
|
|
Powrót do góry |
|
|
PINOT
Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Wto Lis 25, 2003 10:36 pm Temat postu: acha, no i ten kauczuk |
|
|
jedyny dostêpny mi kauczuk to w butaprenie ( a i to chloropren). Chyba, ze masz dojscia do HTPB. To te¿ da siê z wtedy zrobiæ. Ale butapren skre¶lam ,nie mam zamiaru suszyæ tego przez dwa tygodnie (i mimo to nie byæ pewnym zawarto¶ci wêglowodorów w paliwie). Dla ma³ych motorów mo¿na te¿ spróbowaæ twardego asfaltu (takie motorki te¿ da siê uruchomic, choæ parametry sa du¿o gorsze). Dla wiêkszch i mniejszych jest dobry poliurtetan, ale trzeba "umiec go kupiæ". Mnie siê kiedys uda³o Od razu radzê - pianki PU - forget it. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Sro Lis 26, 2003 10:16 pm Temat postu: Pytanie do PINOT'a |
|
|
PINOT napisa³: |
10% PCV (proszek) a jeszcze lepiej tzw. pasta plastizolowa (wtedy paliwo jest elastyczne i nieco inaczej siê je preparuje)
20% Al proszek
2% dwuchromianu amonu
3% wêgla drzewnego
65% azotan amonu
To paliwo ma bardo wysoki ISP nawet powy¿ej 250, wiêc musi byæ przygotowane starannie bo inaczej spala siê zbyt niestabilnie.
|
Zastanawiam siê, czy zmiana dwuchromianu amonu na dwuchromian potasu wp³ynie niekorzystnie na na parametry paliwa. Pytam dlatego, poniewa¿ w tej chwili nie dysponujê dwuchromianu amonu.
Co o tym s±dzisz. Czy du¿o przeprowadzi³e¶ prób z silnikami na tym paliwie i czy wiesz jaka jest jego liniowa prêdko¶æ palenia?
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Nie Kwi 10, 2005 1:38 pm, w ca³o¶ci zmieniany 2 razy |
|
|
Powrót do góry |
|
|
PINOT
Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Sro Lis 26, 2003 10:23 pm Temat postu: |
|
|
generalnie, katalizatorem jest (Cr2O7)2-. Wiêc teoretycznie nie powinno to mieæ znaczenia. Pozostaje sprawa przeliczenia stosunku chrom/utleniacz, tak, aby zosta³ zachowany stosunek MOLOWY. Dalej, jak s±dzê to kwestia dopracowania Kn do cisnieñ (nie wiem jakimi korpusami silników dysponujesz).
Ostatnio zmieniony przez PINOT dnia Wto Gru 28, 2004 3:44 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
|
PINOT
Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Sro Lis 26, 2003 10:37 pm Temat postu: Re: Pytanie do PINOT'a |
|
|
Czy du¿o przeprowadzi³e¶ prób z silnikami na tym paliwie i czy wiesz jaka jest jego liniowa prêdko¶æ palenia?
Posz³o jakie¶ osiem silników w korpusie 3/4 cala. Dw=20 mm, kana³ 8mm. Czas palenia oko³o 2-3 sekund. Przy ci¶nieniu nie wiêkszym ni¿ oko³o 150 psi.
Nie ukrywam, ¿e powtarzalno¶æ by³a najlepsza na motorze dwupaliwowym (dodatkowe 4 silniki). |
|
|
Powrót do góry |
|
|
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Sro Lis 26, 2003 10:42 pm Temat postu: AN+MG cd. |
|
|
No w³a¶nie. Przy tak wysokim Kn=300 nale¿y siê spodziewaæ wysokiego ci¶nienia w silniku. Z tego co wiem - z teorii o paliwach na bazie azotanu amonowego wysokie ci¶nienia wydaj± siê byæ podstaw± sukcesów z tymi paliwami. Poza tym problem z ich zapaleniem i utrzymaniem stabilnego palenia (zalewanie paliwa roztopionym utleniaczem - co doprowadza do urywania p³omienia).
Dwa lata temu przeprowadzi³em jedn± próbê stacjonarn± z paliwem:
Azotan amonowy 70%
Aluminium 5%
Epidiam 18 %
Dwuchromian potasu 5%
Wêgiel drzewny 2%
Zacisk Kn=200
£adunek rurowy nieinhibitowany o masie 65g.
No i co?
1.Zap³on by³ utrudniony - silnik "rozkrêca³" siê bardzo powoli.
2.Brak dymu i p³omienia.
3.Korpus silnika wytrzyma³.
Ale wydaje mi siê, ¿e ci±g nie by³ zachwycaj±cy - nadawa³by siê mo¿e na silnik marszowy.
Teoretyczny impuls w³a¶ciwy wyliczona na 160.
to tyle uwag na gor±co
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Nie Kwi 10, 2005 1:37 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
|
PINOT
Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Sro Lis 26, 2003 11:57 pm Temat postu: |
|
|
Racja, KSARDzie, problemów z tym An co nie miara, a ja sie upar³em, ze zmuszê AN do latania, chocia¿ miejscami strasznie mnie wkurza³ do ³ez.
Gdzie jest szkopu³? Po pierwsze musi byæ du¿o Al - drastycznie przyspiesza on szybko¶æ spalania. Musi byæ dobry wêgiel - bo poprawia stabilno¶æ palenia. No i to, co najbardziej mnie wkurza³o - wysokie ci¶nienie potrzebne do stabilnej pracy. Muszê przyznaæ, ¿e 150 PSI to by³ motor bezpieczny ...(który polecia³ sam - ale rakiety by nie napêdzi³). poszed³em wiêc ostatecznie w kierunku rozwi±zania najprostszego czyli wewnêtrznego boostera (1/4 d³ugo¶ci ³adunku) z³o¿onego z do¶æ "gor±cego" i bardzo dobrze przeze mnie rozpracowanego paliwa opartego na KNO3/KClO3 (z pewno¶ci± KClO3 mo¿na zast±piæ dla bezpieczeñstwa KClO4). Laskê paliwa AN inhibitowan± na zewn±trz wsuwa³em przed dyszê. Testami statycznymi doprowadzi³em do osi±gniêcia max. cisnienia pracy korpusu tj oko³o 400 psi (14 psi= 1 atm). Wtedy Kn dosz³o do 1500 (tak, motor jest do¶æ smuk³y) ale to nie problem, bo rury PCV s± tanie. Wysoki Kn nie jest totaj problemem, bo paliwa AN maja zwykle niskie eksponenty ci¶nieniowe (w wysokich zakresach p), co i tutaj siê sprawdzi³o.
Wydaje mi siê, ¿e równie¿ moje lepiszcze pozwoli³o na osi±gniêcie dobrego ISP, bo daje bardzo dobry bilans tlenowy (có¿, g³ównym sk³adnikiem jego masy jest chlor, który nie zabiera tlenu przy spalaniu). Fizycznie, wêgla i wodoru jest w paliwie mo¿e ze 6%
Co do u¿ycia samego paliwa AN - hmmm tutaj sprawa by³a trudna. Kn - zbli¿one do tego jak wy¿ej, ale do rozruszania paliwa w czê¶ci kana³u musia³em zapodaæ mieszankê typu metalizowanego Galcitu (ginekologiczna robota - ma³a pewno¶æ powtarzalno¶ci). Silniki sprawowa³y siê cudnie, ale rozwi±zanie pierwsze polubi³em bardziej.
Co do ognia - to paliwo spala siê podobnie do nitrocelulozy - prawie zero dymu, krótki, oslepiajacy, ¿ó³ty p³omieñ. Przy wyj¶ciu z dyszy formuje tylko ma³y jasno ¶wiec±cy regularny sto¿ek. Jest zadziwiaj±co "ciche" - a moze zbyt szybkie... dlatego napisa³em, ¿e atrakcje rakietowe sa minimalne, jedynie kop jest znakomity.
ISP, który poda³e¶ dla swojego paliwa AN rzeczywi¶cie mo¿e byæ prawdziwy przy niskim ci¶nieniu rzêdu 100 psi. Kiedy patrze na te symulacje http://stud4.tuwien.ac.at/~e9525414/bluesky_rocket/propel1.htm myslê, ¿e masz racjê. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Go¶æ
|
Wys³any: Czw Lis 27, 2003 8:37 am Temat postu: |
|
|
PINOT napisa³: | ..... Po pierwsze musi byæ du¿o Al - drastycznie przyspiesza on szybko¶æ spalania. Musi byæ dobry wêgiel - bo poprawia stabilno¶æ palenia. No i to, co najbardziej mnie wkurza³o - wysokie ci¶nienie potrzebne do stabilnej pracy. Co do ognia - to paliwo spala siê podobnie do nitrocelulozy - prawie zero dymu, krótki, oslepiajacy, ¿ó³ty p³omieñ. Przy wyj¶ciu z dyszy formuje tylko ma³y jasno ¶wiec±cy regularny sto¿ek. Jest zadziwiaj±co "ciche" - a moze zbyt szybkie... dlatego napisa³em, ¿e atrakcje rakietowe sa minimalne, jedynie kop jest znakomity..... |
Witam
Hm .......... wypowiedzi PROFI . Szkoda, ¿e nie masz filmów , zdjêæ bo podnosi to wiarygodn¶æ. Co do utleniacza AA. Prawda. Dodatek proszku Al czy Mg ponad 15 % silnie zwieksza prêdko¶æ palenia. Wg mnie przy paliwach na bazie AA bez korpusu metalicznego jednak siê nie obejdzie a do metalu jestem "okoniem" ustawiony bo starty rakiet filmujê maks. z odl. 20 m . Wg moich obserwacji stosuj±c wegiel drzewny i proszki Mg ( czy Al ) nie trzeba stosowaæ dwuchromianu ( bo nie mam ) . Obecnie szukam zastosowania dla k. pikrynowego ( mam nie wielk± ilo¶æ i szkoda mi jego zmarnowaæ ) jako paliwa - mo¿e addukt z urotropin± .
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
PINOT
Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Czw Lis 27, 2003 7:02 pm Temat postu: witam jeszcze raz |
|
|
Mam jeszcze jeden pomys³ co do nieudanej próby KSARDa (a uwielbiam siê uczyæ na b³êdach). Mówi³e¶, ¿e do zlepienia AA u¿y³es ¿ywicy epoksydowej. Ha, mówimy o epoxy, ale nie pamietamy o ma³ym, podstêpnym Z-1. A jest to poliamina alifatyczna...hmmm...aminy alifatyczne s± silniejszymi zasadami niz amoniak. Co siê wiêc sta³o - wypar³a amoniak z AN. Czy miesznka nie cuchne³a koñskim moczem? Je¶li tak, to s±dzê, ¿e powsta³ azotan Z-1 , który pozosta³ na AN. No i tutaj mamy rozwi±zanie...KSARD, zreszt± bardzo s³usznie, za³o¿y³, ¿e AN zalewa³ paliwo, dlatego kaszla³o. Powody s± dwa:
1. Eutektyk AN / azotan Z-1
2. higroskopijno¶æ (gigantyczna) azotanów amin.
Ad. 1. To jest kwestia stara jak ¶wiat - np. przy pomiarach Ttopnienia. Zanieczyszczenie tworzy z AN eutektyk, przez co temp. topnienia gwa³townie spada (z tego co pamiêtam czysty AN topi sie oko³o 135 stopni). Wiem, bo próbowa³em, ¿e przez dodatek azotanów amoniowych mo¿na doprowadziæ AN do bezpiecznej temp. topnienia oko³o 80 stopni i np. odlewaæ ³adunki AN...hmmm AN jako lepiszcze...chyba za kruche. Ale na lachy MW mo¿e siê nadaæ (mam nadziejê, ¿e do pobudzenia nie bedzie potrzebna atomówka)
Co do pytania o addukty kwasu pikrynowego...nie wiem...Kiedy¶ stosowa³em pikrynian amonu jako katalizator palenia AN, ale nie lubie trzymaæ MW w domu, wiêc da³em sobie spokój. Wiem, ze s± kompozycje APikr. / KNO3 uzywane na paliwa rakietowe. .. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Czw Lis 27, 2003 7:58 pm Temat postu: Re: witam jeszcze raz |
|
|
PINOT napisa³: | Mam jeszcze jeden pomys³ co do nieudanej próby KSARDa (a uwielbiam siê uczyæ na b³êdach). Mówi³e¶, ¿e do zlepienia AA u¿y³es ¿ywicy epoksydowej. Ha, mówimy o epoxy, ale nie pamietamy o ma³ym, podstêpnym Z-1. A jest to poliamina alifatyczna...hmmm...aminy alifatyczne s± silniejszymi zasadami niz amoniak. Co siê wiêc sta³o - wypar³a amoniak z AN. Czy miesznka nie cuchne³a koñskim moczem? Je¶li tak, to s±dzê, ¿e powsta³ azotan Z-1 , który pozosta³ na AN. No i tutaj mamy rozwi±zanie...KSARD, zreszt± bardzo s³usznie, za³o¿y³, ¿e AN zalewa³ paliwo, dlatego kaszla³o. Powody s± dwa:
1. Eutektyk AN / azotan Z-1
2. higroskopijno¶æ (gigantyczna) azotanów amin. |
No... to mi siê podoba! Pe³ny profesjonalizm.
Opisane "zjawisko z koñskim moczem" wyst±pi³o. Rzeczywi¶cie zapach ten by³ bardzo wyra¼nie wyczuwalny. Nawet mia³em wra¿enie, ¿e ³adunek paliwa nie wysycha³, a wrêcz przeciwnie - wykazywa³ tendencjê do wilgotnienia.
Czas na wnioski.
Azotan amonu + ¿ywica epoksydowa z utwatdzaczem Z1 nie mog± koegzystowaæ w paliwie.
Niby nieudana próba z silnikiem a jednak co¶ da³a.
Pozdrawiam
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|