Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zbig-zbig

Dołączył: 09 Paź 2003 Posty: 15 Skąd: znienacka
|
Wysłany: Pon Paź 20, 2003 2:00 pm Temat postu: Srednica dyszy |
|
|
Mam takie lamerskie pytanko, czy jest jakis wzor, prosta zaleznosc miedzy srednica dyszy a srednica korpusu rakiety. Oczywiscie dla konkretnych mieszanek. Po kazdym udanym starcie korci mnie aby nastepnym razem dodac kopa i zmniejszyc srednice dyszy. I zmniejszam. hi hi. Powiecie ze mozna zmniejszac do momentu az nie zacznie rozrywac silnikow. Tylko ze gdy zaczyna rozrywac to natura ludzka jest taka, ze szukamy innego tlumaczenia, np a to korpus silnika byl za slaby, a to ,,korek '' w paliwie itd. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Dołączył: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Skąd: 3miasto
|
Wysłany: Pon Paź 20, 2003 2:43 pm Temat postu: |
|
|
Miedzy srednica korpusu rakiety a srednica dyszy O czyms takim nie slyszalem. Do symulacji zachowania sie silnika z paliwem karmelkowym mozesz zassac odpowiedni arkusz kalkulacyjne ze strony www.nakka-rocketry.net albo na podstawie powierzchni "czynnej" paliwa i srednicy krytycznej dyszy wyznaczyc parametr Kn i na jego podstawie z wykresu odczytac cisnienie jakie bedzie wystepowalo w silniku. Jak juz znasz wartosc cisnienia to nie problem obliczyc wytrzymalosc silnika
Wykresy zapozyczone ze strony www.nakka-rocketry.net
Pozdry
knod |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
zbig-zbig

Dołączył: 09 Paź 2003 Posty: 15 Skąd: znienacka
|
Wysłany: Pon Paź 20, 2003 6:49 pm Temat postu: |
|
|
OK dzieki knod, ale jak narazie to czarna magia. Czy mozesz mi to przedstawic lopatologicznie na jakims przykladzie,i jak to sie ma do praktyki. Czyli konkretnie srednicy dyszy i np. grubosci i materialu korpusu silnika. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Dołączył: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Skąd: 3miasto
|
Wysłany: Wto Paź 21, 2003 8:27 am Temat postu: przyklad |
|
|
Ok, niech bedzie przyklad:
Przypuscmy ze mamy paliwko karmelek (65/35) w postaci walca o dlugosci L=30cm i srednicy D=3cm z kanalem o srednicy d=1cm przez cala dlugosc. Powierzchnie czolowe oraz zewnetrzne zostaja inhibitowane tak iz spalanie odbywa sie jedynie w kanale. Powierzchnia "aktywna" na poczatku pracy silnika wynosi wiec S1=Pi*d*L S1=94,2cm2 a na koniec pracy S2=Pi*D*L S2=282cm2. W silniku stosujemy dyszke o sednicy krytycznej Dk=1cm czyli o powierzchni Sd=0,785cm2. Wsp Kn wynosi na poczatku pracy silnika Kn1=S1/Sd K1=120 zas pod koniec Kn2=S2/Sd K2=360. Z powyzszego wykresu dla danego paliwa odczytujemy cisnienia ktore wynosza dla K1 ok 2MPa i dla K2 okolo 10MPa. Wynika z tego iz silnik musi wytrzymac min 10MPa. Obliczamy wiec grubosc scianki korpusu silnika (obliczenia jak dla zbiornikow cienkosciennych) czyli p=(P*D)/(2g) gdzie: p-naprezenia, P-cisnienie wewnatrz, D-srednica korpusu, g-grubosc scianki. Zakladajac ze stosujemy stal o wytrzymalosci np 300MPa to po podstawieniu do wzoru okaze sie ze min grubosc scianki g wynosic bedzie 0,5mm. Oczywiscie jest to uproszczony model obliczen nie obejmujacy wielu czynnikow ale pozwala oszacowac rzad wielkosci w ktorych powinnismy operowac. Najlepszym rozwiazaniem jest zassanie odpowiednich programikow ze strony www.nakka-rocketry.net ktore pozwalaja symulowac charakterystyki silnikow (srm.xls) czy tez liczyc wytrzymalosci (casing.xls).
Pozdrawiam
knod
Ostatnio zmieniony przez knod dnia Sro Paź 22, 2003 7:04 pm, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Kamil
Dołączył: 22 Sie 2003 Posty: 16 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sro Paź 22, 2003 2:10 pm Temat postu: |
|
|
W jaki sposob udalo Ci sie zmiescic kanal o srednicy 1cm d walcu paliwa o srednicy 1 cm  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Dołączył: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Skąd: 3miasto
|
Wysłany: Sro Paź 22, 2003 7:02 pm Temat postu: |
|
|
Kamil napisał: | W jaki sposob udalo Ci sie zmiescic kanal o srednicy 1cm d walcu paliwa o srednicy 1 cm  |
ehhhh...piszac zawsze mozna sie pomylic. Powinno byc nie 1cm a D=3cm, zreszta z S2 mozna to bylo wywnioskowac...Mam nadzieje ze nie walnalem sie gdzies jeszcze |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Kamil
Dołączył: 22 Sie 2003 Posty: 16 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw Paź 23, 2003 7:42 am Temat postu: |
|
|
Bez urazy To tylko tak dla smiechu Oczywiscie ze jak ktos zerknie na S1-S3 to widac ze S3 jest 3x s1
Pozdrawiam
Kamil |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Kamil
Dołączył: 22 Sie 2003 Posty: 16 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw Paź 23, 2003 7:59 am Temat postu: |
|
|
Ja tez sie zasugerowalem ,oczywiscie chodzi o S2 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Kamil
Dołączył: 22 Sie 2003 Posty: 16 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw Paź 23, 2003 3:39 pm Temat postu: |
|
|
Przy okazji czym najlepiej inhibitowac  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
dziadek kermit

Dołączył: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Skąd: z okolicy "Żabidołka"
|
Wysłany: Czw Paź 23, 2003 3:45 pm Temat postu: |
|
|
Kłaniam się pięknie
Tym samym co się pali + piasek drobno mielony  _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uważam, że Kartagina powinna być zburzona!" |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Dołączył: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Skąd: 3miasto
|
Wysłany: Pią Paź 24, 2003 11:12 am Temat postu: |
|
|
Kamil napisał: | Przy okazji czym najlepiej inhibitowac  |
Ja bym dal 1-2mm warstwe zywicy epoksydowej; jezeli w srodku bylyby wyjatkowo ekstremalne warunki (dlugi czas pracy, dodatki proszkow metali ) to jak stwierdzil kermit dodatkowo piasek jako wypelniacz do zywicy.
Pozdrawiam
knod |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|