Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Foxik20

Dołączył: 18 Sty 2009 Posty: 13 Skąd: Krasnystaw
|
Wysłany: Sob Lut 28, 2009 3:56 pm Temat postu: Paliwa do rakietek oraz dyszki |
|
|
Witajcie
Jestem tutaj nowy, tak więc mam do Was kilka małych pytanek.
Zrobiłem w swojej karierze kilka małych rakietek, głównie kijanek. Wszystkie inne były źle wyważone i po przeleceniu 2 metrów zaczęły robić fikołki. Co do kijanek, to leciały nawet ładnie, ale po wylądowaniu, nie było po nich co zbierać
Moje pytanie brzmi, gdzie powinien znajdować się środek ciężkości??
Jakiego paliwa używać do danej rakietki (kijanki, czy zwykłej)??
Jaki powinien być stosunek długości korpusu silnika do jego średnicy wewnętrznej??
Jaki jest najlepszy stosunek w mieszance KNO3 + cukier puder oraz prochu czekoladowym??
Z czego najlepiej jest wykonać dyszę??
Jaki powinien być stosunek średnicy krytycznej dyszy do średnicy wewnętrznej silnika??
Pozdrawiam serdecznie  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
slu_1982
Dołączył: 21 Lip 2007 Posty: 343 Skąd: Zza Płotu
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Foxik20

Dołączył: 18 Sty 2009 Posty: 13 Skąd: Krasnystaw
|
Wysłany: Sob Lut 28, 2009 5:40 pm Temat postu: |
|
|
Mam dwa filmiki z lotów moich rakietek:
Pierwszy
Drugi |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
MIROR

Dołączył: 06 Maj 2006 Posty: 264
|
Wysłany: Sob Lut 28, 2009 6:54 pm Temat postu: |
|
|
Dynamiką lotu Twoje rakiety nie grzeszą, ale latają a to już coś  _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Foxik20

Dołączył: 18 Sty 2009 Posty: 13 Skąd: Krasnystaw
|
Wysłany: Sob Lut 28, 2009 11:07 pm Temat postu: |
|
|
Czy mogę liczyć na jakieś podpowiedzi, co do ulepszeń moich rakietek?? Jak poszukam to podam kilka fotek tych modeli, przed startem i po.
EDIT:
Fotki korpusu silnika, tego większego:
Przed startem
http://odsiebie.com/pokaz/1696664---1644.html
Tutaj cała rakietka, mniejsza:
Po lądowaniu:
Korpus silnika ma długość 12 cm, średnica wewnętrzna to około 30mm, dysza około 6mm, zrobiona na cos w stylu Pana z Eltop-Bitel. Wszystko dokładnie pomalowane szkłem wodnym od środka (2 warstwy) Paliwko to mieszanka KNO3 + cukier oraz odrobina kleju białego, biurowego, dla uzyskania ciasta. Całośc suszyłem na grzejniku przez całą noc przed odpaleniem. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
groby93 SIANOPIS

Dołączył: 05 Lut 2009 Posty: 8
|
Wysłany: Sob Lut 28, 2009 11:36 pm Temat postu: |
|
|
Więc tak 1 zmniejsz dysze do 4.5-5 mm powinno dac lepszego kopa i spróbuj innego paliwa np. karmelka to tez powinno dużo dac a tak to wszystko ok dysza wygląda na solidną jest rozwarta a własnie zmniejsz rozwartosć wylotową dyszy tak do 32 stopni to powinno zapewnić stabilniejszy lot
co do wyważenia hmm no nie wiem jak ci z tym pomóc
i daj lzejszy kijek moze on go przeciąża a czy w locie nie przepala ci silnika bo wygląda na przepalony na fotce ??  _________________ Krótki lont boli przez całe "ŻYCIE" |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Foxik20

Dołączył: 18 Sty 2009 Posty: 13 Skąd: Krasnystaw
|
Wysłany: Nie Mar 01, 2009 12:30 am Temat postu: |
|
|
Co do wyważania, to dałem środek ciężkości w miejscu tuż za dyszą (w stronę kijka). Dzisiaj suszy się właśnie następny korpus, taki sam, tyle, że bez dyszy (sam walec) Chciałbym dyszę wykonać z drewna, bądź tektury. Wykonywałem już takie dyszki (tekturowe), ale to były tylko 4 sklejone krążki tektury po okładce z zeszytu i przewiercone wiertłem. Wszystko zaimpregnowane szkłem wodnym. Nie były zbyt dobre, ale bardzo łatwo i szybko się je robiło.
Czytałem trochę o innych dyszach, z poxiliny, czy gipsu szybkoschnącego, ale nie do końca wiem, jakie mają być kąty rozwartości wejściowej i wyjściowej.
Proszę o pomoc.
Pozdrawiam
EDIT:
Tutaj są fotki MX3 po locie:
http://odsiebie.com/pokaz/1698614---ccc6.html |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
KYK

Dołączył: 31 Sie 2007 Posty: 116
|
Wysłany: Nie Mar 01, 2009 9:29 am Temat postu: |
|
|
Powiem ci tyle... przy kijankach to nie ma sensu bawić się z kątem dyszy bo przy małych silnikach to dużo nie zmieni. Najważniejsze jest paliwo i korpus. Zrób gruby korpus (3-4mm powinno starczyć bo na fotkach widzę ze ci przepala) zagnieć koniec kombinerkami żeby łatwiej było uformować dysze wsadź patyczek od szaszłyków zwiąż to mocno sznurkiem (najlepiej lniany bo dobrze trzyma się papieru) nalej karmelu wyjmij patyk, zgnieć koniec korpusu i zwiąż. I nie bój się karmelku robić bo naprawdę trzeba się postarać żeby odpalił na kuchence bo samo S&C ubite jest trochę nieprzewidywalne. ot cala filozofia  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Achtung

Dołączył: 26 Lut 2003 Posty: 317 Skąd: Londyn
|
Wysłany: Nie Mar 01, 2009 10:37 am Temat postu: |
|
|
z ładnie zmielonym S&C z lepiszczem, ładnie zaprasowując można liczyć na w miarę powtarzalne wyniki. ja bym postawił jednak na suszenie co najmniej 48 godzin, bo 24 nie sądzę by odparowało całą wodę. korpus jest faktycznie sporo za cienki, ja nie zmniejszał bym średnicy krytycznej dyszy, lecz wydłużył korpus, co za tym idzie blok paliwa. raczej nigdy nie byłem zwolennikiem zapałczanych dysz. _________________ wierzący nie praktykujący  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Foxik20

Dołączył: 18 Sty 2009 Posty: 13 Skąd: Krasnystaw
|
Wysłany: Nie Mar 01, 2009 1:32 pm Temat postu: |
|
|
Tutaj mam fotkę nowego korpusu. Jest to 8 warstw papieru dobrze nasączonych szkłem wodnym oraz dodatkowo zaimpregnowane od środka (podwójnie). Długość 12 cm, średnica wewnętrzna około 30mm, grubość ścianki około 2mm:
 _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
KYK

Dołączył: 31 Sie 2007 Posty: 116
|
Wysłany: Nie Mar 01, 2009 4:54 pm Temat postu: |
|
|
Jeżeli masz użyć karmelka jako paliwa z dysza 5mm to musisz pogrubić tą rurkę conajmniej do 5mm. I nie chodzi tu o przepalenie co o ciśnienie które z łatwością przetnie korpus  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Foxik20

Dołączył: 18 Sty 2009 Posty: 13 Skąd: Krasnystaw
|
Wysłany: Nie Mar 01, 2009 6:41 pm Temat postu: |
|
|
Skończyłem Dołożyłem 14 warstw papieru i wyszedł mi korpus o grubości około 4mm. Czy wystarczy??
Fotki:
A jaki powinien być najlepszy stosunek średnicy krytycznej dyszy do średnicy wewnętrznej silnika  _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
..:::DAX:::..

Dołączył: 16 Sie 2007 Posty: 47
|
Wysłany: Nie Mar 01, 2009 7:03 pm Temat postu: |
|
|
Powinno wystarczyć. A jeśli chodzi o stosunki to to się zacisk zwie i to się oblicza za pomocą tego :SRM |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
MIROR

Dołączył: 06 Maj 2006 Posty: 264
|
Wysłany: Nie Mar 01, 2009 9:28 pm Temat postu: |
|
|
To się nie oblicza tyko wyznacza doświadczalnie. _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Foxik20

Dołączył: 18 Sty 2009 Posty: 13 Skąd: Krasnystaw
|
Wysłany: Nie Mar 01, 2009 9:45 pm Temat postu: |
|
|
Ja, wcześniej wyznaczałem średnicę dyszy, jako 1/3 - 1/4 średnicy wewnętrznej korpusu silnika. Myślę, że dobrze...  _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
groby93 SIANOPIS

Dołączył: 05 Lut 2009 Posty: 8
|
Wysłany: Pon Mar 02, 2009 3:07 pm Temat postu: |
|
|
srednio to powinno być 1/5
tak mi sie wydaje ale to zalezy tez od paliwa i wytrzymałosci korpusu _________________ Krótki lont boli przez całe "ŻYCIE" |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
KYK

Dołączył: 31 Sie 2007 Posty: 116
|
Wysłany: Pon Mar 02, 2009 6:11 pm Temat postu: |
|
|
Wyznaczanie średnicy dyszy z takiego typu wzorów jest błędne. Dla przykładu można wziąć silnik o długości 10 cm i szerokosci 2.5cm to dysza powinna mieć 5mm. A jak bedzie miał 25cm dlugości to przy 5mm korpus nie wytrzyma.  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Foxik20

Dołączył: 18 Sty 2009 Posty: 13 Skąd: Krasnystaw
|
Wysłany: Pon Mar 02, 2009 6:33 pm Temat postu: |
|
|
Witam.
Korpus już wysechł, a chciałbym zabrać się za budowę dyszy. Zrobiłem rysunek poglądowy przekroju mojego silnika. Mogę liczyć na podpowiedź, z czego i jak należy wykonać dyszę
 _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
MIROR

Dołączył: 06 Maj 2006 Posty: 264
|
Wysłany: Pon Mar 02, 2009 6:48 pm Temat postu: |
|
|
IMO zatyczka jest za cienka - to po pierwsze. Po drugie to kąty dyszy są 2x za duże. Tu masz ładnie pokazane jak można formować dyszę, jest to nieco inny typ silnika ale analogicznie możesz w ten sposób uformować dysze także do swojego sr. _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Foxik20

Dołączył: 18 Sty 2009 Posty: 13 Skąd: Krasnystaw
|
Wysłany: Pon Mar 02, 2009 7:44 pm Temat postu: |
|
|
Czyli mam rozumieć, że tam, gdzie u mnie było 30° to ma być 15°
Aha, jeszcze jedno, jak czytałem co do zacisku, to jest to stosunek powierzchni spalania się paliwa do pola powierzchni dyszy w punkcie krytycznym. A powierzchnię spalania liczymy jako pole powierzchni kanału (od środka) oraz pola powierzchni podstawy bloku paliwa (koło) nie licząc pola powierzchni kanału (sam otworek, tj. koło) Czy dobrze mówię Jak nie to proszę o poprawki
Pozdrawiam _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|