 |
FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Forum Pirotechniczne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
Go¶æ
|
Wys³any: Nie Mar 01, 2009 4:14 pm Temat postu: Projekt rakiety - du¿o pytañ :P |
|
|
Witam,
no có¿, wci±gnê³o mnie ostatnio w pirotechnikê i przegl±daj±c kilka for o tej tematyce, zarejestrowa³em siê tutaj.
Otó¿ jestem pocz±tkuj±cym w tej dziedzinie, jednak stawiaj±c na moj± "inteligencje" nie chce zaczynaæ od b¼dzików, i planuje zbudowaæ ¶redni± rakietê.
Nazwa to K-19 , dlatego ¿e rakieta ma byæ napêdzana saletr± potasow± (gdzie potas "K" jest 19 w uk³adzie okresowym). Zbie¿no¶æ nazwy z filmem o radzieckiej ³odzi atomowej jest zupe³nie przypadkowa. .
Planowana rakieta ma mieæ wysoko¶æ ok 50 cm mo¿e wiêcej.Bêdzie 2-cz³onowa (napêd + ³adunek). £adunkiem ma byæ kamera pok³adowa (aparacik za 60 z³, Easypix) oraz spadochron. Paliwo - znany karmelek w proporcji 34/66 (wygrzebana z neta najoptymalniejsza niby)
34 - cukier puder
66 - azotan potasu
Jako budulec rakiety chce wykorzystaæ aluminium (puszki po piwie)
Pytania:
1. Najwa¿niejsze, czy rakieta mo¿e byæ z aluminium ? Czy nie wchodzi to w reakcjê z karmelkiem ? Na wiêkszo¶ci forum widzia³em silniki z PCV...
2. Rakieta bêdzie chyba trochê wa¿yæ, wiêc czy karmelek to uniesie ? Mo¿e warto zamieniæ paliwo na co¶ innego, dajcie pomys³y .Dlatego ¿e rakieta bêdzie ¶redniowysoka, umie¶ciæ chcê znaczne ilo¶ci tego paliwa. Czy potrzeba wzbogacaæ mieszankê dodatkowymi jakimi¶ odczynnikami? I czy w ogóle wiêksza ilo¶æ paliwa to dobry pomys³ ?
3. Dysza - wystarczy wiedzieæ ¿e jeden sto¿ek musi byæ szerszy od drugiego czy musi byæ jako¶ profesjonalnie zaprojektowana ?
4. Paliwo - lepsze jedno ca³e z kana³em w ¶rodku czy lepiej poszczególne bloki.
5. Na jak± wysoko¶æ mo¿e wznie¶æ siê taka rakieta ?
6. Wyrzutniê jak i system rozdzielania cz³onów rakiety jako¶ zaprojektuje, jestem kreatywny
Pozdrawiam, i liczê na rzetelne (nie poni¿aj±ce ) odpowiedzi. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
KYK

Do³±czy³: 31 Sie 2007 Posty: 116
|
Wys³any: Nie Mar 01, 2009 4:47 pm Temat postu: |
|
|
1)Silniki z aluminium s± zarezerwowane raczej dla profi którzy znaj± siê na rzeczy dlatego na razie rurkê aluminiow± mo¿esz od³o¿yæ w k±t i u¿yæ pcv gdy¿ jest ona znakomitym materia³em do budowy silnika (prosto szybko i ³adnie )
2) O to sie nie martw Jak silnik bêdzie dobrze zrobiony to i worek kartofli podniesie
3)Jak na pocz±tek to wystarczy zrobiæ sto¿ek wylotowy o k±cie 30*
4)W zasadzie to silnik z 2 blokami paliwa bêdzie mia³ wiêkszy ci±g gdy¿ zwiêkszy siê powierzchnia spalania paliwa.
5)¦ci±gnij program o nazwie spacecad. W nim bêdziesz móg³ zaprojektowaæ swoj± rakietê jak i silnik. Potem wszystko ci wyliczy tj masa wysoko¶æ lotu czas itd. A jak nie masz hamowni do silnika to zawsze mo¿esz wyliczyæ teoretyczny ci±g na karmelku wed³ug arkusza Nakki  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Go¶æ
|
Wys³any: Nie Mar 01, 2009 5:09 pm Temat postu: |
|
|
ok, to znajdzie sie co¶ z pcv. Mo¿e byæ stara rura do odkurzacza ? Jest wysoka na ok, 40 cm, ¶rednica 4cm.
(PCV wytrzymuje temp. spalania ? bedzie to mo¿na u¿yæ wielokrotnie ?)
Ok, paliwo zrobiê w blokach. U³o¿enie ich - dwa po 20 cm jeden za drugim z przerw± w ¶rodku ? Czy mo¿e dwa d³ugie w±skie równolegle ?
Dysza - wylotowa 30* na ca³e 180* tak ? Wewnêtrzna mo¿e mieæ zatem np. x2 czyli 60 / 180 * . Punkt krytyczny dla rury d=4cm jaki ma byæ ? Z gipsu zrobie, bo podobno najlepsze wychodz±.
Dziêki za odpowiedzi i za program, czuje siê ju¿ "bezpieczniejszy" w tym co zamierzam robiæ
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
MIROR

Do³±czy³: 06 Maj 2006 Posty: 264
|
Wys³any: Nie Mar 01, 2009 5:21 pm Temat postu: |
|
|
pytania k-19:
1. Wchodzi w reakcjê je¿eli karmelek jest wilgotny i ma z nim bezpo¶redni kontakt, ale w prawid³owo zrobionym silniku z alu nie powinien mieæ kontaktu. Aluminium bardzo dobrze przewodzi ciep³o, je¿eli karmelek bêdzie bezpo¶rednio odlany do aluminiowej rurki to podczas pracy silnika mo¿e siê zapaliæ przy ¶ciankach.
Rakieta mo¿e byæ z puszek po piwie, ale je¶li chcesz tego materia³u u¿yæ do budowy silnika to nie wró¿ê sukcesu.
2. Tutaj pos³u¿ê siê przyk³adem: moj± rakietê wa¿±c± 45g, 25g karmelka wynosi na ponad 100m w kilka sekund. Bior±c pod uwagê impuls karmelka, ³atwo¶æ opanowania tego paliwa oraz cenê i dostêpno¶æ sk³adników uwa¿am ¿e jest to jedno z najlepszych amatorskich paliw rakietowych.
3. Na pocz±tek mo¿esz wcale nie robiæ sto¿ków. Profesjonalne projektowanie pomaga ale ¿eby dysza podczas pracy zachowa³a swój kszta³t musi byæ wykonana z odpowiednich materia³ów które wymagaj± odpowiednich narzêdzi tak wiêc je¶li nie u¿ywasz wytrzyma³ych materia³ów na dysze (takich jak grafit czy stal) to k±ty dyszy nie s± najwa¿niejsz± spraw±.
4. To zale¿y od konstrukcji silnika. Wydajno¶æ paliwa zale¿y od ci¶nienia w komorze spalania, a to ci¶nienie zale¿y od stosunku powierzchni spalania do powierzchni przekroju dyszy (ten stosunek to tak zwany zacisk dyszy, w skrócie: zacisk). Tak wiêc najlepiej ¿eby ten stosunek utrzymywa³ siê na sta³ym poziomie. Stosowanie wielu ziaren paliwa (bloków) u³atwia to.
5. Za ma³o szczegó³ów poda³e¶ ¿eby to okre¶liæ. Mo¿e polecieæ ponad chmury albo wcale siê od ziemi nie oderwaæ.
6. ¯yczê powodzenia.
Rady kyka:
1. Dlaczego sa zarezerwowane dla profi? ¯e metalowe i niebezpieczne? PVC te¿ daje ostre od³amki i to o wiele wiêcej, przy czym ró¿nica gêsto¶ci tych materia³ów nie jest a¿ taka du¿a.
2. Prawda.
3. Racja.
4. Na pocz±tku pracy wiêksza powierzchnia ale pod koniec mniejsza.
5. W spacecad'zie raczej silnika nie zaprojektujesz. Ten arkusz Nakki to siê SRM nazywa.
Cytat: | Mo¿e byæ stara rura do odkurzacza ? |
Raczej nie bo ma za cienkie ¶cianki. Dobre s± rury ci¶nieniowe do zimnej wody.
Ile
Cytat: | Z gipsu zrobie, bo podobno najlepsze wychodz±.
| Kto Ci takich g³upot naopowiada³? _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
KYK

Do³±czy³: 31 Sie 2007 Posty: 116
|
Wys³any: Nie Mar 01, 2009 5:41 pm Temat postu: |
|
|
No tak ale jak chcesz zrobiæ profi silnik z aluminium to potrzebna bêdzie tokarka do dyszy (najlepiej z grafitu) no i t± dysze trzeba wkrêtami przymocowaæ . Ogólnie rzecz bior±c jest trudniejszy w wykonaniu. No ale jak kto¶ chce ju¿ tak bardzo w aluminium to przecie¿ mu tego nie zabroniê A pcv jest ³atwiejsze w obróbce. Co do silnika w spacecadzie to bardziej mi chodzi³o o to ¿e mo¿emy wstawiæ do dodatkowego programu (nie pamiêtam jak siê nazywa³ )wykres pracy silnika a potem do rakiety mo¿na umie¶cic swój silnik i obliczy nam np. wysoko¶æ lotu i takie tam.
Jako material na dysze polecam CX5. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Go¶æ
|
Wys³any: Nie Mar 01, 2009 6:03 pm Temat postu: |
|
|
oki czyli rakieta mo¿e byæ aluminiowa, silnik z PCV.
No wim, ciemny jestem. Skoro rakieta ma mieæ ok pó³ metra(bez tego czubka, g³owicy ? xD ) przy czym "pok³ad" ma mieæ max. 15 cm. to zostaje 35 cm miejsca na silnik.
Wiêc silnik nie musi mieæ du¿ych wymiarów (35cm) aby rakieta ruszy³a ?
wed³ug schematu
Pytam:
Bloki paliwowe maj± byæ tak ustawione jak na schemacie (przyjmijmy ze ten kana³ jest a¿ do koñca) ? Lont ma przechodziæ przez ca³y kana³ ?
"Czop" musi byæ wytrzyma³y, ale wyjmowalny, aby uzupe³niæ paliwo ?
Dysza - no na jakiej¶ stronce pisa³o, ¿e gips to idealny materia³ na dyszê. Ale mo¿e chodzi³o o to ¿e lepszy od drewna, bo wcze¶niej opisane by³y drewniane dysze. wiec, z czego ?
Miêdzy dysz± a paliwem musi byæ odstêp, jo ?
Aha, i ka¿da rakieta zostaje wyniesiona w³a¶nie w kilka sekund. Czerpi±c wiedzê z wikipedii jest to tryb pracy silnika "startowy" . W przysz³o¶ci chcia³bym aby rakieta moja wspina³a siê wolniej, ale d³u¿ej lecia³a (tryb marszowy :p ) Jest to do osi±gniêcia, mo¿e jaki¶ opó¼niacz do paliwa ?  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
MIROR

Do³±czy³: 06 Maj 2006 Posty: 264
|
Wys³any: Pon Mar 02, 2009 7:14 pm Temat postu: |
|
|
Cytat: | Wiêc silnik nie musi mieæ du¿ych wymiarów (35cm) aby rakieta ruszy³a ? | Dok³adnie. Rakieta o której wcze¶niej wspomina³em ma ok. 70cm d³ugo¶ci a silnik 11,5cm. To te¿ zale¿y jak± sprawno¶æ bêdzie mia³ Twój silnik, ale i tak 35cm silnika na karmelku to potê¿na si³a jest.
Cytat: | Bloki paliwowe maj± byæ tak ustawione jak na schemacie (przyjmijmy ze ten kana³ jest a¿ do koñca) ? |
Na schemacie jest jeden blok, mo¿e tak byæ.
Cytat: | Lont ma przechodziæ przez ca³y kana³ ? | Najlepiej ¿eby zap³on paliwa nastêpowa³ jak najbli¿ej zatyczki. W tym celu lont mo¿na odpowiednio grubo obkleiæ papierow± ta¶m± klej±ca (tylko koñcówkê zostawiæ nieoklejon±) i umie¶ciæ go tak aby przechodzi³ przez ca³y kana³. Je¿eli lont nie bêdzie zabezpieczony przed przedwczesnym odpaleniem, nie ma sensu aby wype³nia³ ca³y kana³.
Cytat: | "Czop" musi byæ wytrzyma³y, ale wyjmowalny, aby uzupe³niæ paliwo ? | Ma byæ bardzo wytrzyma³y. Z mojego do¶wiadczenia wynika ¿e jest to najmniej odporne miejsce SR. Wyjmowalny ma byæ jedynie w przypadku gdy bêdzie to silnik wielokrotnego u¿ytku, a takiego silnika raczej nie zrobisz na PVC.
Cytat: | Miêdzy dysz± a paliwem musi byæ odstêp, jo ?
| Mo¿e ale nie musi.
Ogólnie to polecam lekturê forum praktycznie na wszystkie twoje pytania jest na nim odpowied¼.
Jeszcze odno¶nie silnika z alu:
KYK napisa³: | jak chcesz zrobiæ profi silnik z aluminium to potrzebna bêdzie tokarka do dyszy | Nie koniecznie. Widzia³e¶ na przyk³ad silniki "maks"? Tam dysza jest z CX-5, no chyba ¿e takich silników nie uznajesz za profi, to wtedy zgadzam siê z Tob±. _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
KYK

Do³±czy³: 31 Sie 2007 Posty: 116
|
Wys³any: Wto Mar 03, 2009 5:03 pm Temat postu: |
|
|
Dobra, dobra Silnik z PCV da siê wykorzystac ponownie z tym ¿e czym wiêcej razy bedziemy go uzywaæ tym mniej bedzie odporny na ci¶nienie no i za ka¿dym razem trzeba go skracaæ  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|