|
FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Forum Pirotechniczne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
eltopsj
Do³±czy³: 22 Cze 2003 Posty: 367
|
Wys³any: Sro Sie 06, 2003 2:44 pm Temat postu: SILNIKI HYBRYDOWE |
|
|
Witam serdecznie!
A¿ dziw bierze, ¿e NIKT dotychczas nie poruszy³ tego tematu. Na FORUM rozwa¿ali¶cie ró¿ne paliwa ciek³e i sta³e, ale o hybrydach nie by³o jeszcze mowy (mo¿e siê mylê i nie zauwa¿y³em postu na ten temat - to wyprowd¼cie mnie z b³êdu). Silniki hybrydowe to obecnie HIT poza granicami naszego kraju. Ju¿ od d³u¿szego czasu swêdz± mnie palce, aby co¶ takiego zmajstrowaæ. W naszym rodzimym NECIE nie znalaz³em jak dotychczas ¿adnych opracowañ na ten temat. Pora wiêc co¶ zdzia³aæ w tej materii.
Konstrukcja silnika jest stosunkowo prosta i mo¿liwa do wykonania w warunkach amatorskich. Utleniaczem w silniku hybrydowym jest podtlenek azotu N2O (czy jak kto woli tlenek azotu (I) ). Paliwem mo¿e byæ dos³ownie wszystko co siê pali: papier, drewno, tworzywa sztuczne (kto¶ nawet testowa³ salami takie do jedzenia ). Do konstrukcji silnika mo¿na wykorzystaæ rurki PCV, lub aluminiowe. Silnik sk³ada siê z dwóch zasadniczych zespo³ów: w górnej czê¶ci zbiornika na N2O i w dolnej komory spalania, czyli zasadniczego silnika. Zbiornik z zasadniczym silnikiem ³±czy prosta dyszka metalowa z otworem, przez który N2O trafia do komory spalania. W pobli¿u dyszy N2O znajduje siê odrobina klasycznego paliwa sta³ego odpalanego zapalnikiem elektrycznym, niezbêdna do zainicjowania pracy silnika. Silnik zasadniczy to klasyczny silnik z dysz± DeLavala (amerykanie u¿ywaj± dyszy grafitowej, ale my¶lê, ¿e w naszych pierwszych konstrukcjach mo¿na by u¿yæ dyszy np. cementowej - bêdzie wprawdziê ciê¿sza, ale du¿o tañsza i ³atwiejsza do wykonania). Zbiornik z N2O nape³nia siê tu¿ przed startem z butli ze sprêzonym podtlenkiem, przez cienk± rurkê polietylenow± (osadzon± na dyszce metalowej w czasie sk³adania silnika - rurka ta spala siê po uruchomieniu silnika). Tu podajê link do strony, gdzie dok³adnie (obrazowo) wyja¶niono dzia³anie silnika hybrydowego:
http://www.aeroconsystems.com/motors/ratt-tutorial.htm
A to link do jednej ze stron, gdzie pokazano amatorsk± konstrukcjê takiego silnika:
http://www.geocities.com/jpadfield13/hybrid.html
Jak widaæ konstrukcja silnika jest banalnie prosta - jedyny problem to odnawialne i niedrogie ¼ród³o podtlenku azotu. Sam N2O otrzymaæ mo¿na w prosty sposób - poprzez termiczny rozk³ad (170-200 stopni C) azotanu amonu, ale ju¿ sprê¿enie tego gazu mo¿e nastrêczaæ problemy amatorom.
I tu zadanie i pytanie do wszystkich FORUMOWICZÓW, szczególnie chemików i mechaników. Czy da siê opracowaæ jak±¶ nieskomplikowan± metodê otrzymywania i sprê¿ania w niewielkich pojemnikach podtlenku azotu. My¶lê, ¿e temat jest ciekawy i wart pog³ówkowania .
Inne ¼ród³a podtlenku azotu:
- szpitale: u¿ywany w anestezjologii do znieczulania pacjentów w czasie operacji - wydaje mi siê, ¿e mo¿e to byæ niebawem ciekawe ¼ród³o N2O, gdy¿ podtlenek ma byæ wycofany z u¿ycia w anestezjologii (jak siê okazuje nie jest taki zupe³nie nieszkodliwy) do 2005 roku.
- gabinety stomatologiczne - u¿ywany do uspokajania co bardziej nerwowych pacjentów - mo¿e KTO¦ wie w jakich pojemnikach u¿ywaj± go stomatolodzy (gdzie mo¿na kupiæ, ceny) ?
- sklepy spo¿ywcze - podtlenek azotu (oznaczenie: E942) u¿ywany jest jako substancja spieniaj±ca ¶mietankê w sprayu - okazuje siê, ¿e podtlenek azotu lepiej robi krem ze ¶mietanki, ni¿ inne gazy. W innych krajach dostêpne s± w handlu specjalne naboje z N2O - co¶ jak naboje do autosyfonów z CO2 (nawet chyba podobne wymiary). U¿ywa siê ich w automatach do robienia kremów. By³oby to doskona³e ¼ród³o podtlenku azotu - po prostu gotowy zbiornik z N2O. Gdzie¶ mia³em link do strony, na której autor opisuje wykonanie mikrosilnika hybrydowego ze zbiornikiem N2O w postaci takiego naboju (jak odszukam to zamieszczê). Je¿eli KTO¦ wie, gdzie u nas w karaju mo¿na kupiæ takie naboje, to niech siê odezwie.
- sklepy motoryzacyjne (i to raczej dla rajdowców) - N2O u¿uwany jest w systemie NOS do tunningu silników (zwiêkszanie mocy). System taki zawiera niewielki (czasem bardzo lekki - wykonany z materia³ów kompozytowych) zbiornik z podtlenkiem azotu - by³by idealny do naszych potrzeb - tylko ceny s± POWALAJ¡CE.
- ostatnie ¼ród³o, chyba najbardziej oczywiste to centrale z gazami technicznymi. Niestety jest to spora butla. Podtlenek azotu produkowany jest w kraju, w butlach 10 l (masa 25 kg) zawieraj±cych 7 kg N2O pod ci¶nieniem 150 barów. W moim rodzimym mie¶cie ceny s± nastêpuj±ce: jednorazowa kaucja za butlê (je¿eli chcemy kupiæ prywatnie) 300,-z³, dzier¿awa butli 0,60 z³/dobê, N2O - 30,- z³/kg. Wszystkie ceny netto. Butla taka wystarczy na wiele startów i to rakiet ze sporymi silnikami. Oczywi¶cie, ¿e ceny te s± do ³ykniêcia tylko dla zespo³u konstruktorów (np. ELTKNOPIR, je¿eli KTO¦ jeszcze zechce siê przy³±czyæ i pomys³ spodoba siê pirotechmmanowi i knodowi to mogliby¶my ruszyæ z tym tematem w przysz³ym roku).
Zapraszam do dyskusji na temat silników hybrydowych.
PS Je¶li KTO¦ jest zainteresowany, to posiadam rysunki wykonawcze takich silników, które zassa³em zapobiegawczo z AEROCONU. Z oczywistych wzglêdów nie mogê ich zamie¶ciæ na forum. Plany te zniknê³y ze strony AEROCONU od kiedy firma produkuje silniki hybrydowe i komponenty do nich. Chyba nie¿le na nich zarabia (kosztuj± do kilkuset $).
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
|
dziadek kermit
Do³±czy³: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"
|
Wys³any: Czw Sie 07, 2003 9:25 am Temat postu: N2O czy NO2 ?? |
|
|
K³aniam siê piêknie
O ile dobrze pamiêtam z praktyk w szkolnym kó³ku chemicznym to N2O otrzymyje siê z Azotyny amonowego ( azotan III amonu ) a nie azotanu (azotan V amonu).
Cholera z t± now± nomenklatur± w sumie masz racjê i to azotan i to azotan tylko w jednym azot jest na +3cim, a w drugim +5tym, stopniu utlenienia.
Co do samej idei silnika Hybrydowego to ju¿ by³a mowa o tym w temacie p³ynne paliwa. Po mojemu zastosowanie gazów nie bardzo ma sens chyba, ¿e w instalacjach stacjonarnych, gdzie ciê¿ar uk³adu zasilania utleniaczem nie odgrywa roli. Natomiast dla konstrukcji lataj±cych gazy musz± byæ skroplone. Zreszt± z tego w³a¶nie silnik hybrydowy, gdzie paliwo jest sta³e a utleniacz ciek³y
Od strony konstrukcyjnej samo zagadnienie jest ciekawe, zw³aszcza powtórny zap³on _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!" |
|
|
Powrót do góry |
|
|
julex
Do³±czy³: 16 Lis 2002 Posty: 174 Sk±d: tu ten smród?
|
Wys³any: Czw Sie 07, 2003 10:02 am Temat postu: hm? |
|
|
kermit napisa³: | N2O otrzymyje siê z Azotyny amonowego ( azotan III amonu ) a nie azotanu (azotan V amonu) |
Nie, nie. Z azotanu (V) czyli zwyk³ej AA. Wychodzi du¿o i tanio, tylko... czy ja wiem? Taki silnik to chyba trudne zagadnienie. W praktyce pojawi siê 1000000 problemów.
Ale jak kto¶ chce, to niech próbuje.
Pozdro
juleks
PS. Metalowe naboje z N2O mo¿na kupiæ w hurtowniach spo¿ywczych. _________________ Zapraszam:
http://temptonik.com |
|
|
Powrót do góry |
|
|
dziadek kermit
Do³±czy³: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"
|
Wys³any: Pi± Sie 08, 2003 10:27 am Temat postu: W czym problem?? |
|
|
Temat jest rozwojowy.
Nasuwa siê jednak zasadnicze pytanie jakie korzy¶ci bêd± z zasatosowania silnika hybrydowego?
Czy przypadkiem nie chodzi tutaj o zwiêkszenie impulsu silnika?
Silniki na paliwo sta³e maj± do¶æ ograniczony czas dzia³ania wynikaj±cy z geometrii ziarna paliwa i po zap³onie nic siê z tym nie da zrobiæ a¿ do koñca spalania.
My¶lê, ¿e g³ówny problem le¿y w takim zaprojektowaniu silnika aby mia³ nie tylko wystarczaj±c± do uniesienia rakiety si³ê ci±gu, lecz aby takie dzia³anie utrzymaæ jak najd³u¿ej.
W silnikach karmelkowych czasy dzia³ania s± do¶æ krótkie rzêdu 1,5 - 2 s i silnik robi impuls g³ównie si³± ci±gu. Dla podniesienia jednak obiektu maksymalnie wysoko lepsze by³oby wyd³u¿enie czasu dzia³ania si³y ( czyli spalania paliwa) ni¿ zwiêkszanie si³y ci±gu.
Zwiêkszanie si³y ci±gu przy tej samej masie rakiety powoduje proporcjonalny wzrost przy¶pieszeñ,co samo w sobie ju¿ nastrêcza problemów konstrukcyjnych.
Silnik hybrydowy móg³by rozwi±zaæ parê z tych problemów, ale dopuki siê nie spróbuje to nie bêdzie wiadomo co z tego wyjdzie. _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!" |
|
|
Powrót do góry |
|
|
KML
Do³±czy³: 02 Maj 2003 Posty: 73
|
Wys³any: Pi± Sie 08, 2003 2:33 pm Temat postu: |
|
|
Witam... Pomys³ mi siê zajeb...e podoba.. najiekszy problem to N2O , chociaz widzialem ostatnio w Macro 12 nobojów za 9zika mozna byloy wyczaiæ, tylko tu jest nastepny problem... jak to przelaæ do czgo innego :/ ??bo reszta to chyba nie problem... a nie moze byc sprezone poweitrze ? lub inne gówno ?
Pozdrowienia. KML _________________ Take a look to the sky... just before you die! |
|
|
Powrót do góry |
|
|
eltopsj
Do³±czy³: 22 Cze 2003 Posty: 367
|
Wys³any: Pi± Sie 08, 2003 3:33 pm Temat postu: SILNIKI HYBRYDOWE |
|
|
Witam serdecznie!
Zgadzam siê z tob± kermit, ¿e temat jest rozwojowy. Wystarczy zajrzeæ do NETU, aby zobaczyæ, ¿e coraz wiêcej amatorów buduje silniki hybrydowe, tylko nie u nas - a¿ wstyd. Tu "pijê" do juleksa, który jeszcze dobrze nie "ugryz³" tematu (mo¿e siê mylê?), a ju¿ wynajduje "milion problemów". Ch³opie (mam nadziejê, ¿e pod t± ksywk± nie ukrywa siê dziewczyna - bez obrazy he, he) gdyby wszyscy na ka¿dym kroku wynajdowali problemy to nie mieliby¶my w ogóle POSTÊPU.
Na pewno nie jest to konstrukcja dla tych, co nie chc± ruszyæ d... z domu i tylko zwijaj± rurki z paieru, lej± do nich karmelek, i twierdz±, ¿e zrobili silnik rakietowy . Specjalnie ruszy³em ten temat nie po to, ¿eby zrobiæ zamieszanie, ale po to, aby daæ alternatywê wszystkim tym "DOCIEKLIWCOM", którzy w innych postach rozwa¿ali mo¿liwo¶æ u¿ucia w warunkach amatorskich hydrazyny, wodoru itp. (zrobienie w warunkach amatorskich, bez odpowiedniego zaplecza, silnika na paliwa ciek³e, jest cholernie trudne i niebezpieczne, wiêc jak chcecie mieæ wszystkie koñczyny to nie ruszajcie tych rzeczy ). Natomiast silnik hybrydowy to jest w³a¶nie to, z czym mo¿ecie poeksperymentowaæ. N2O jest w miarê bezpiecznym i nieszkodliwym utleniaczem (wcale nie takim trudnym do zdobycia) i wszystkim zapaleñcom spragnionym nowinek, daje dobre pole do popisów i eksperymentów. Dla mi³o¶ników miniaturyzacji podajê ni¿ej linki do stron (o czym wspomina³em we wcze¶niejszym po¶cie), gdzie autorzy opisuj± mikrosilniki hybrydowe z wykorzystaniem naboi do robienia kremów (tu pytanie do juleksa, w jakiej hurtowni spo¿ywczej widzia³e¶ naboje z N2O i ile kosztowa³y?).
Naboje takie zawieraj± 8 g N2O (i wcale nie musi byæ N2O ciek³y, kermit, aby rakieta lata³a, silnik po prostu bêdzie krócej pracowa³ --- a propos --- pytanie do chemików: przy jakich ci¶nieniach i w jakiej temeraturze skrapla siê N2O? Jako¶ nie mog³em nic znale¼æ na ten temat).
Z testów wynika, ¿e z takim nabojem mikrosilnik pracuje ok 1 s i uzyskuje 15 Ns. Nic siê nie przelewa (to do KMLa), taki nabój to gotowy zbiornik z N2O do mikrosilnika. Nie jest to wprawdzie rewelacja, ale na pocz±tek do pierwszych prób dla wszystkich WYCZYNOWCÓW - jak w sam raz.
Zalety hybrydowców s± niezaprzeczalne:
- po zrobieniu ca³kowicie nieszkodliwy (mo¿na go przewo¿iæ, przesy³aæ bez ¿adnego ryzyka,
- mo¿liwo¶æ uzyskania d³ugich czasów pracy - oczywi¶cie z dysz± grafitow±,
- no i ten ³yk adrenaliny chyba trochê wiêkszy ni¿ z karmelkiem - prawdziwa procedura tankowania przed startem, i ten p³omieñ z dyszy jak w autentycznej rakiecie - BAJKA
wady:
- troszkê bardziej skomplikowany - wymagany dostêp do tokarki (parê elementów trzeba wytoczyæ), ale chyba to nie jest jaki¶ wielki problem ( juleks) - ja pod nosem mam niewielki warsztat ¶lusarski, gdzie pan Franio, za parê groszy, wytoczy w pó³ godziny wszystko, co potrzeba
- N2O - tu mog± byæ schodki (nie mam na my¶li naboi z N2O, bo to tylko zabawa), ale co¶ wiêkszego (koszty patrz mój tytu³owy post) - dlatego warto my¶leæ o wykorzystaniu hybrydów w jakim¶ powa¿niejszym projekcie, realizowanym przez zespó³ np.
Rakieta dwustopniowa tak co¶ ko³o 5m wysoko¶ci. W pierwszym stopniu trzy silniki o masie startowej 3 kg ka¿dy, w drugim stopniu jeden hybryd 2 kg. W g³owicy komputer pok³adowy z altimetrem, akcelerometrem i uk³adem radiowej pelengacji - trzeba bêdzie j± odszukaæ po wyl±dowaniu. Ciekawi jeste¶cie, jak wysoko poleci? To zbudujmy j±!
Oto przyk³adowe linki:
http://www.hpr.org.uk
http://www.microhybrid.com
http://mywebpages.comcast.net/seanmca79/hybrid/
Pozdrawiam. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
pirotechmaan Go¶æ
|
Wys³any: Pi± Sie 08, 2003 4:04 pm Temat postu: Prêdzej ................ |
|
|
Prêdzej ja swojego psa ( wa¿y 6 kg ) wystrzelê w swojej rakiecie i bezpiecznie sprowadzê na spadochronie ni¿ Wy zrobicie hybrydowy SR . No ale aby dorzucic trzy grosze to proponuje nitrometan. Stosowany w SR na jednokomponentowe paliwo ciek³e ( czyli bez utleniacza ). Impuls ok. 170 s. Albo proponujê ciekly N2O4.
Pozdr. A
PS. Mam sporo o N20 i N204 . A ¿eby eltopsji mi nie dokopa³ to robiê palio rakietowe o lepszych parametrach ni¿ balistyt ( mam taka nadziejê ). |
|
|
Powrót do góry |
|
|
eltopsj
Do³±czy³: 22 Cze 2003 Posty: 367
|
Wys³any: Pi± Sie 08, 2003 6:03 pm Temat postu: SILNKI HYBRYDOWE |
|
|
Witam serdecznie!
pirotechmaan napisa³: | Prêdzej ja swojego psa ( wa¿y 6 kg ) wystrzelê w swojej rakiecie... A ¿eby eltopsji mi nie dokopa³ to robiê palio rakietowe o lepszych parametrach ni¿ balistyt ( mam taka nadziejê ). |
Widzê, ¿e temat hybrydowców nie przydad³ do gustu pirotechmaanowi , a wiêc w zespole ELTKNOPIR nie bêdzie pierwszego, polskiego silnika hybrydowego... , a mo¿e siê mylê
Pozdrawiam. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
pirotechmaan Go¶æ
|
Wys³any: Pi± Sie 08, 2003 6:19 pm Temat postu: Re: SILNKI HYBRYDOWE |
|
|
eltopsj napisa³: | ...Widzê, ¿e temat hybrydowców nie przydad³ do gustu pirotechmaanowi , a wiêc w zespole ELTKNOPIR nie bêdzie pierwszego, polskiego silnika hybrydowego... , a mo¿e siê mylê |
Jak przez komorê spalania przepu¶cisz gaz ( N20 albo inny ) to - co to za silnik hybrydowy . Reakcja odrzutu , jej si³a jest m. in. funkcj± dM/dt. Jak zwiekszysz dM to zwiêkszysz si³ê ciagu. Czyli nawet jak wodê przepu¶cisz przez silnik ( tak aby paliwo nie zgas³o ) to te¿ masz silnik hybrydowy ( wzrost dM/dt ) .
Jak zrobimy film "oddalaj±ca siê ziemia" to ............ hm ............... mo¿e wiêkszy silnik . Albo wiêkszy SR i z nowym paliwem ( znacznie wiêkszy Iwl. ). No i powtarzalno¶æ. A mo¿e kto¶ to kupi , te rakiety , wygl±daj± piêknie. No i maj± pewnie "dzia³aæ". A to sporo roboty. A przeciez jeszcze trzeba kumaæ aby z g³odu nie zdechn±æ
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
julex
Do³±czy³: 16 Lis 2002 Posty: 174 Sk±d: tu ten smród?
|
Wys³any: Pi± Sie 08, 2003 6:52 pm Temat postu: szczypta soli |
|
|
No... Eltopsji - masz trochê racji. Moja postawa hamuje postêp ludzko¶ci i pewnie gdybym urodzi³ siê 500 lat temu zosta³bym inkwizytorem . Niemniej jednak mam kilka konstruktywnych argumentów na nie.
1. Ile prób zwykle trzeba aby konwencjonalny silnik osi±gn±³ maksymalny ci±g i przy tym nie eksplodowa³? Przy ma³ych silniczkach 2-3 wystarczaj± , ale przy wiêkszych sztukach wa¿na jest powtarzalo¶æ wyników. Po³owa z testowanych SR pewnie rozleci siê na kawa³ki. Nie szkoda tyle pracy z toczeniem, gwintowaniem... itd.?
2. Du¿o wysi³ku
3. Potrzebny jest dobry warsztat. Dla Ciebie to nie problem, jak pisa³e¶. Ale dla mnie i 90% u¿ytkowników...
Tak czy inaczej: Powodzenia
juleks
PS. Naboje - do kupienia w zwyk³ych hurtowniach spo¿ywczych. Ja o takiej mo¿liwo¶ci s³ysza³em od "wci±gaczy" . Sam nie kupowa³em.
KML za¶ mówi, ¿e widzia³ je w makro. Niewykluczone.
PPS. D³ugo¶æ ci±gu mo¿na przecie¿ zwiêkszyæ wyd³u¿aj±c silnik. Oczywi¶cie do pewnego stopnia... _________________ Zapraszam:
http://temptonik.com |
|
|
Powrót do góry |
|
|
eltopsj
Do³±czy³: 22 Cze 2003 Posty: 367
|
Wys³any: Pi± Sie 08, 2003 7:33 pm Temat postu: SILNIKI HYBRYDOWE |
|
|
Witam serdecznie!
Jak wiesz pirotechmaan jestem elektronikiem, a nie chemikiem, ale co¶ nieco¶ z chemii kumam. Otó¿ jak twierdzisz, ¿e gdyby H2O by³a taka dobra, to nie stosowano by w tunningu silników samochodów rajdowych N2O tylko tansz± wodê he, he, he. Jak siê okazuje, powstaj±cy przy termicznym rozk³adzie N2O azot jest ch³odziwem dla tlenu i ten prawdopodobnie jest wtedy lepszym utleniaczem (moc silników samochodowych ro¶nie prawdopodobnie o 35%, bo co¶ tyle mniej wiêcej tlenu zawiera N2O, a powietrze tylko 21, jak wszyscy wiedz±).
Sorry juleks! Wcale nie chcia³em Ci "dokopaæ" jak twierdzi pirotechmaan, ale jako¶ tak wysz³o . No, ale mamy trochê ubawu przy tym temacie. Cholera nudna i popieprzona jest ta RZECZYWISTO¦Æ, jak flaki z olejem, no nie?
Pozdrawiam
PS dla pirotechmaana: widzê, ¿e jeste¶ na forum - zajrzyj do poczty. Czekam na wiadomo¶æ-siedzê jeszcze w robocie. Pawe³ ju¿ siê odezwa³. Pocztê bêdê móg³ odczytaæ dopiero w poniedzia³ek gdy¿ w domu mam rozpieprzony komputerek. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
pirotechmaan Go¶æ
|
Wys³any: Pi± Sie 08, 2003 9:03 pm Temat postu: Re: SILNIKI HYBRYDOWE |
|
|
eltopsj napisa³: | .....Otó¿ jak twierdzisz, ¿e gdyby H2O by³a taka dobra, to nie stosowano by w tunningu silników samochodów rajdowych N2O tylko tansz± wodê he, he, he. Jak siê okazuje, powstaj±cy przy termicznym rozk³adzie N2O azot jest ch³odziwem dla tlenu i ten prawdopodobnie jest wtedy lepszym utleniaczem (moc silników samochodowych ro¶nie prawdopodobnie o 35%, bo co¶ tyle mniej wiêcej tlenu zawiera N2O, a powietrze tylko 21, jak wszyscy wiedz±).
Sorry juleks! Wcale nie chcia³em Ci "dokopaæ" jak twierdzi [b]pirotechmaan[/b. |
1. Wodê ot tak wrzuci³em. O tuningu milczê bo nie wiem. Ostatnio w TV mówili o wstrzykiwanym azocie. Mo¿e to o N20 chodzi³o ?.
Na podanych linkach o hybryd. SR s± filmy ale wg mnie jako¶ s³abo to wygl±da . Wodê mo¿na daæ pod dyszê a jak wiemy SR "odpycha" sie od w³asnych produktów i te¿ zwiêkszymy SR ci±g . Jedno jest pewno. To nie takie proste jak herbatka u cioci , a pewno trudniejsze ni¿ bezpieczne wystrzelenie ( i "odzysk" ) mojego psa .
2 . No tak . S³owo "dokopanie" proszê przyj±æ w wersji ¿artobliwej .
Pozdr. A
Ostatnio zmieniony przez pirotechmaan dnia Sob Sie 09, 2003 9:22 am, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
|
pablo
Do³±czy³: 06 Gru 2002 Posty: 154 Sk±d: ³ódzkie
|
Wys³any: Pi± Sie 08, 2003 11:48 pm Temat postu: |
|
|
W³asno¶ci N2O,
hybrid.xls - arkusz kalkulacyjny u³atwiaj±cy projektowanie silników hybrydowych z ruchomym t³okiem/wtryskiwaczem autorstwa Paul Kelly
(nie moge znale¼æ jego stronki, a by³o tam du¿o ciekawych rzeczy o hybrydowcach).
Je¿eli ju¿ bawiæ siê N2O to proponuje zastanowiæ siê nad budow± równie prostego jak hybrydowy silnika ciek³opaliwowego. Wystarczy³oby do zbiornika z N2O wstawiæ jaki¶ elastyczny zbiorniczek - taki ¿eby da³o siê z niego wszystko wycisn±æ (foliowy woreczek ) - wypelniony paliwem np. benzyn±, naft± itp. Zbiorniczek z paliwem po³±czyæ z wtryskiwaczem i gotowe. Cisnienie par N2O wt³acza³oby obie substancje do komory spalania.
Albo inna konstrukcja: dwa ruchome tloki - jeden jako wtryskiwacz, drugi rozdzielaj±cy utleniacz i paliwo, od niego poprowadzony jaki¶ elastyczny wê¿yk do wtryskiwacza, benzyna u góry, N2O na dole - voilà! |
|
|
Powrót do góry |
|
|
KML
Do³±czy³: 02 Maj 2003 Posty: 73
|
Wys³any: Sob Sie 09, 2003 12:33 am Temat postu: |
|
|
Witam.. Przelaæ to byla przeno¶nia .. Pirotechmanie!: w jakim pojemniku trzymasz N2O i w jakich ilo¶ciach i czy mozna od ciebie odkupic ten rozweselacz i ile bys za to chcia³
Pozdrowienia, KML
PS: do Eltopsj'a jak nie chc± to nie... ja jusz zaczynam powaznie my¶leæ o zbudowaniu...mo¿e pogadamy na gg ? moj nr: 509790 _________________ Take a look to the sky... just before you die! |
|
|
Powrót do góry |
|
|
pirotechmaan Go¶æ
|
Wys³any: Sob Sie 09, 2003 7:49 am Temat postu: |
|
|
KML napisa³: | ...........Przelaæ to byla przeno¶nia . ........................ Pirotechmanie!: w jakim pojemniku trzymasz N2O i w jakich ilo¶ciach i czy mozna od ciebie odkupic ten rozweselacz i ile bys za to chcia³ .... |
Pogiê³o Was . A gdzie ja dalem ofertê na N20 . I jakie "przelaæ"
Pozdr. A
PS. SR Hybrydowy - za du¿o pracy , za ma³o efektów. Ponadto sprê¿ony N20 to juz w ogóle "kicha". Policzcie sobie wagowo jak± masê N20 macie do dyspozycji . |
|
|
Powrót do góry |
|
|
pirotechmaan Go¶æ
|
Wys³any: Sob Sie 09, 2003 9:48 am Temat postu: N20 |
|
|
A wiêc kiepsko.
N20 jest inertnym utleniaczem. £atwo utlenia zwi±zki o wysokiej reaktywno¶ci ( zwi±zki krzemo, boro, seleno - organiczne ). Przy braku katalizatora N20 nie reaguje z alkenami, arenami , aminami i alifatycznymi alkoholami - nawet przy temp. 200 - 300 C i ci¶nieniu 100 - 500 atm.
Wniosek :
Wg mnie przepuszczenie sprê¿onego N20 przez SR powoduje to samo co wtry¶niêcie w ¶rednicê krytyczna dyszy - wody. A to ostatnie jest ciekawe .
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
dziadek kermit
Do³±czy³: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"
|
Wys³any: Sob Sie 09, 2003 9:59 am Temat postu: Co¶cie siê uparli?? |
|
|
K³aniam siê piêknie
Co¶cie siê uparli na ten rozweselacz ( N2O )
O ile w silnikach samochodowych wprowadzenie N2O do komory spalania, zamiast powietrza mo¿e przynie¶æ wzrost mocy, o tyle do SR nie bardzo siê to nadaje ze wzg³êdu na niskie w³asno¶ci utleniaj±ce.
A tak z innej beczki to HNO3 wcale nie tlen jest utleniaczem a azot
Po mojemu by³by sens zastosowania np kwasu azotowego jako utleniacza, albo wrêcz ciek³ego tlenu,lub nadtlenku wodoru.
Wubór utleniacza to nie sprawa widzimisiê ale kilku ró¿nych czynników m. innymi ekonomicznych i logistycznych.
Po mojemu naj³atwiej zdobyæ, najmniej kosztuje,naj³atywiej zastosowaæ i zabezpieczyæ siê przed wypadkami, stosuj±c HNO3 _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!" |
|
|
Powrót do góry |
|
|
dziadek kermit
Do³±czy³: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"
|
Wys³any: Sob Sie 09, 2003 10:06 am Temat postu: Re: N20 |
|
|
To znowu ja
pirotechmaan napisa³: |
Wg mnie przepuszczenie sprê¿onego N20 przez SR powoduje to samo co wtry¶niêcie w ¶rednicê krytyczna dyszy - wody. A to ostatnie jest ciekawe .
Pozdr. A |
Pomys³ niez³y z t± wod± ale widzia³bym to przed A* wtedy mo¿na zabezpieczyæ gard³o dyszy przed nadmiernym wp³ywem ciep³a produktów spalania.
Widzia³bym to jako wtry¶niêcie wody przy samej ¶ciance w zwê¿aj±cej siê czê¶ci dyszy. Wówczas gard³o dyszy mog³oby byæ chronione przed nadmiernym nagrzewaniem przez odparowanie wody. _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!" |
|
|
Powrót do góry |
|
|
pirotechmaan Go¶æ
|
Wys³any: Sob Sie 09, 2003 10:08 am Temat postu: Re: Co¶cie siê uparli?? |
|
|
kermit napisa³: | .......Po mojemu naj³atwiej zdobyæ, najmniej kosztuje,naj³atywiej zastosowaæ i zabezpieczyæ siê przed wypadkami, stosuj±c HNO3 |
Wg mnie N203 ( t.wrzenia 20 C ) albo N204 . N203 otrz. w wyniku pra¿enia Pb(NO3)2. A najlepiej jako paliwo nitrometan. Jest najlepszy z najlepszych do tego bezpieczny niczym mleko . No i nie udaje, ¿e jest paliwem bo nim jest. Ale i tak zrobiæ SR Hybrydowy to kilka miesiêcy pracy.
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
pirotechmaan Go¶æ
|
Wys³any: Sob Sie 09, 2003 10:10 am Temat postu: Re: N20 |
|
|
kermit napisa³: | ...................
Widzia³bym to jako wtry¶niêcie wody przy samej ¶ciance w zwê¿aj±cej siê czê¶ci dyszy. Wówczas gard³o dyszy mog³oby byæ chronione przed nadmiernym nagrzewaniem przez odparowanie wody. |
Tak samo "widzê" to . Wtrysniêcie w ¶rodek dyszy ( na jej wej¶ciu ) Mamy te¿ wzrost dM/dt a to oznacza, ¿e ro¶nie ci±g . I mo¿na daæ silnie egzotermiczne paliwo. A w SR z NM - wtrysko do komory silnika. Ale to ju¿ wy¿sza szko³a
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|