Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kotelka
Dołączył: 16 Lut 2007 Posty: 15 Skąd: z daleka
|
Wysłany: Wto Lut 20, 2007 7:37 pm Temat postu: Ciąg |
|
|
Czy może ktoś wie jak obliczyć ciąg rakiety Z góry dziękuje. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
beaker
Dołączył: 30 Lip 2006 Posty: 197
|
Wysłany: Wto Lut 20, 2007 7:42 pm Temat postu: |
|
|
witam
ciąg sr a nie rakiety
na hamowni pzdr |
|
|
Powrót do góry |
|
|
jaskiniowiec
Dołączył: 22 Lut 2004 Posty: 597 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto Lut 20, 2007 8:03 pm Temat postu: |
|
|
A co konkretnie masz na myśli? Jeśli chodzi o silniczki fabryczne, to nawet nie trzeba obliczać, jest to podane w nazwie silnika. Jak masz np silnik A5-4, to oznacza, że jest to silnik klasy A (do 2,5 Ns) o ciągu maksymalnym 5 N i czasie pracy łącznie z czasem opóźnienia równym 4 sekundy. Dokładny czas pracy trzeba uzyskać z tabel silników, czyli z dokładniejszych danych podawanych prze producenta, bowiem ciąg 5 N jest ciągiem maksymalnym, występującym zazwyczaj w momencie startu. Ciąg średni wyliczamy dzieląc impuls całkowity przez czas pracy. Czas opóźnienia to czas łączny minus czas pracy silnika. Dla podanego przykładu (silnik A 5-4 pana Sornowskiego) czas pracy wynosi 1,3 sekundy, impuls całkowity to 2 Ns. Mamy więc ciąg maksymalny 5 N, ale ciąg średni około 1,54 N. Czas opóźnienia to 2,7 sekundy.
Dla przypomnienia, tabela silników (producent EMI, w sumie prawie jedyne silniczki do dostania na polskim rynku) jest TUTAJ |
|
|
Powrót do góry |
|
|
MIROR
Dołączył: 06 Maj 2006 Posty: 264
|
Wysłany: Wto Lut 20, 2007 8:16 pm Temat postu: |
|
|
Obliczanie ciągu silnika rakietowego jest trudne ponieważ trzeba znać prędkość wylatujących z dyszy gazów i ich ilość (tzn. o jakiej masie gazy opuszczają silnik w jednostce czasu). O wiele łatwiej jest sobie zbudować hamownie i zmierzyć ciąg silnika zamiast mierzyć prędkość gazów. Można ewentualnie skorzystać z arkusza Nakki do obliczania osiągów silników na paliwo karmelkowe, SRM.xls. _________________
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
kotelka
Dołączył: 16 Lut 2007 Posty: 15 Skąd: z daleka
|
Wysłany: Wto Lut 20, 2007 10:12 pm Temat postu: |
|
|
To obliczanie będzie chyba dla mnie za trudne
Arkadiusz --->Dla mnie ( dokładne ) też, dlatego hamownie zbudowałem :- ) |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Hack
Dołączył: 15 Cze 2006 Posty: 353
|
Wysłany: Sro Lut 21, 2007 12:15 am Temat postu: |
|
|
JEsli lubisz empirie to zrob tak:
pomiar objetosci gazow spalinowych:
1) wez jakas dana mase swojego paliwa rakietowego, przypuscmy 20g
2) zamknij ja w puszcze z jednym wyjsciem np. wieczkiem z duzym otoworem
3)znajdz i dopasuj rure do tej srednicy, ma byc na tyle dluga by na koncu gazy wylotowe mialy mozliwie niska temperature
4)a teraz zamontuj jakis worek lub jesli masz to przeplywomierz (wiatraczkowy wlasnej roboty moze byc)
5)odpal ladunek i zmierz objetosc gazow dowolnym sposobem.
pomiar szybkosci palenia sie przy projektowanym zacisku i ilosci paliwa jak poprzednio:
1)zaladuj paliwo do silniczka i zmierz w jakim czasie sie spalilo.
nie znajac cisnienia przy pomocy objetosci i szybkosci przeplywu mozna znalesc energie kinetyczna gazow wylotowych (ilosc masy spalin na sekunde)przy zalozeniu masy mola gazow 2-3 krotnie ciezszych od powietrza i to jest zamiennik ciagu calkowitego.
mozna radzic sobie rownaniem Bernulliego. Wiadomo ze cisnienia tak latwo sie nie zmierzy, ale mozna je ocenic w przyblizeniu lesli sie zna: szybkosc palenia sie w malej jednostce czasu i w tej samej jednostce objetosc gazow i srednice ich odprowadzenia.To w sumie tez dosc trudno by zmierzyc nie dysponujac chocby przeplywomierzem odpornym na przynajmniej 1000*C.
tak kombinuje jak by tu jeszcze policzyc ciag bez hamowni, ale konstrukcje ktore przychodza mi do glowy sa bardziej skomplikowane niz sama hamowania.
Umieszczajac jakis ksztalt np. kule za dysza i mierzac jej wychylenie albo plyte o danym polu -wtedy ([Ro gazow x v^2]/2)x Cx bylo by proporcjonalne do ciagu i dynaometrem zmierzyc nacisk... juz nie pisze bo zaczyman byc zly sam na siebie rotfl:P _________________ tekst sluzy do celow edukacyjnych i nie ponosze odpowiedzialnosci za jego inne wykorzystanie |
|
|
Powrót do góry |
|
|
|