Forum FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Strona Główna FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Ciąg

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Strona Główna -> Rakietowe przedszkole
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kotelka



Dołączył: 16 Lut 2007
Posty: 15
Skąd: z daleka

PostWysłany: Wto Lut 20, 2007 7:37 pm    Temat postu: Ciąg Odpowiedz z cytatem

Czy może ktoś wie jak obliczyć ciąg rakiety Question Z góry dziękuje.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
beaker



Dołączył: 30 Lip 2006
Posty: 197

PostWysłany: Wto Lut 20, 2007 7:42 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

witam
ciąg sr a nie rakiety
na hamowni pzdr
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
jaskiniowiec



Dołączył: 22 Lut 2004
Posty: 597
Skąd: Kraków

PostWysłany: Wto Lut 20, 2007 8:03 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

A co konkretnie masz na myśli? Jeśli chodzi o silniczki fabryczne, to nawet nie trzeba obliczać, jest to podane w nazwie silnika. Jak masz np silnik A5-4, to oznacza, że jest to silnik klasy A (do 2,5 Ns) o ciągu maksymalnym 5 N i czasie pracy łącznie z czasem opóźnienia równym 4 sekundy. Dokładny czas pracy trzeba uzyskać z tabel silników, czyli z dokładniejszych danych podawanych prze producenta, bowiem ciąg 5 N jest ciągiem maksymalnym, występującym zazwyczaj w momencie startu. Ciąg średni wyliczamy dzieląc impuls całkowity przez czas pracy. Czas opóźnienia to czas łączny minus czas pracy silnika. Dla podanego przykładu (silnik A 5-4 pana Sornowskiego) czas pracy wynosi 1,3 sekundy, impuls całkowity to 2 Ns. Mamy więc ciąg maksymalny 5 N, ale ciąg średni około 1,54 N. Czas opóźnienia to 2,7 sekundy.
Dla przypomnienia, tabela silników (producent EMI, w sumie prawie jedyne silniczki do dostania na polskim rynku) jest TUTAJ
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
MIROR



Dołączył: 06 Maj 2006
Posty: 264

PostWysłany: Wto Lut 20, 2007 8:16 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Obliczanie ciągu silnika rakietowego jest trudne ponieważ trzeba znać prędkość wylatujących z dyszy gazów i ich ilość (tzn. o jakiej masie gazy opuszczają silnik w jednostce czasu). O wiele łatwiej jest sobie zbudować hamownie i zmierzyć ciąg silnika zamiast mierzyć prędkość gazów. Można ewentualnie skorzystać z arkusza Nakki do obliczania osiągów silników na paliwo karmelkowe, SRM.xls.
_________________
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
kotelka



Dołączył: 16 Lut 2007
Posty: 15
Skąd: z daleka

PostWysłany: Wto Lut 20, 2007 10:12 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

To obliczanie będzie chyba dla mnie za trudne Wink

Arkadiusz --->Dla mnie ( dokładne ) też, dlatego hamownie zbudowałem :- )
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Hack



Dołączył: 15 Cze 2006
Posty: 353

PostWysłany: Sro Lut 21, 2007 12:15 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

JEsli lubisz empirie to zrob tak:

pomiar objetosci gazow spalinowych:
1) wez jakas dana mase swojego paliwa rakietowego, przypuscmy 20g
2) zamknij ja w puszcze z jednym wyjsciem np. wieczkiem z duzym otoworem
3)znajdz i dopasuj rure do tej srednicy, ma byc na tyle dluga by na koncu gazy wylotowe mialy mozliwie niska temperature
4)a teraz zamontuj jakis worek lub jesli masz to przeplywomierz (wiatraczkowy wlasnej roboty moze byc)
5)odpal ladunek i zmierz objetosc gazow dowolnym sposobem.

pomiar szybkosci palenia sie przy projektowanym zacisku i ilosci paliwa jak poprzednio:
1)zaladuj paliwo do silniczka i zmierz w jakim czasie sie spalilo.

nie znajac cisnienia przy pomocy objetosci i szybkosci przeplywu mozna znalesc energie kinetyczna gazow wylotowych (ilosc masy spalin na sekunde)przy zalozeniu masy mola gazow 2-3 krotnie ciezszych od powietrza i to jest zamiennik ciagu calkowitego.

mozna radzic sobie rownaniem Bernulliego. Wiadomo ze cisnienia tak latwo sie nie zmierzy, ale mozna je ocenic w przyblizeniu lesli sie zna: szybkosc palenia sie w malej jednostce czasu i w tej samej jednostce objetosc gazow i srednice ich odprowadzenia.To w sumie tez dosc trudno by zmierzyc nie dysponujac chocby przeplywomierzem odpornym na przynajmniej 1000*C.



tak kombinuje jak by tu jeszcze policzyc ciag bez hamowni, ale konstrukcje ktore przychodza mi do glowy sa bardziej skomplikowane niz sama hamowania.
Umieszczajac jakis ksztalt np. kule za dysza i mierzac jej wychylenie albo plyte o danym polu -wtedy ([Ro gazow x v^2]/2)x Cx bylo by proporcjonalne do ciagu i dynaometrem zmierzyc nacisk... juz nie pisze bo zaczyman byc zly sam na siebie rotfl:P

_________________
tekst sluzy do celow edukacyjnych i nie ponosze odpowiedzialnosci za jego inne wykorzystanie
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Strona Główna -> Rakietowe przedszkole Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP