Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
YagYelskY

Dołączył: 08 Gru 2002 Posty: 90 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pon Mar 27, 2006 2:43 pm Temat postu: |
|
|
Witam!
Robiłem analogiczne dysze, tylko zamiast ŻE dawałem uszczelniacz kominowy (takie czarne paskudztwo w tubach jak silikon), gdzieś już o tym wspominałem. Robiłem na tym materiale dysze do małych silniczków w rurkach 1/2 cala. Paliwem był KP+Al+silikon N, spalanie czołowe, zawsze po kilku sekundach (3 - 15) następował wybuch. Najbardziej udany przeleciał około 200 metrów (kijanka) W każdym razie dysze były dość odporne na takie warunki.
Co do utraty szczelności to PCV "nadyma" się od ciśnienia i między rurą a dyszą robi się prześwit, który gorące gazy momentalnie powiększają do dużych rozmiarów. Zaradzić temu powinno lekkie zawężenie rurki, wtedy dysza będzie się klinować nawet po zwiększeniu średnicy rury. Wtedy jednak trudniejsze będzie prasowanie dyszy.
Tylko, że Wy to już napewno wiecie...
Pozdrawiam. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
szpaner

Dołączył: 11 Paź 2004 Posty: 561
|
Wysłany: Pon Mar 27, 2006 4:14 pm Temat postu: |
|
|
YagYelskY napisał: | Zaradzić temu powinno lekkie zawężenie rurki, |
a może by tak użyć np. stalowej opaski? nie wiem jak to isędokładnie nazywa, alesłuży np. do mocowania elestycznych rur i węży na metalowych "ząbkach" tak, żeby się nie zsunęły, po podniesieniu ciśnienia w wężu... _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Arkadiusz Gość
|
Wysłany: Pon Mar 27, 2006 5:48 pm Temat postu: |
|
|
ksard napisał: | .... przy paliwach HP prędkość wypływu gazów dochodzi do 2500 m/sek i to powoduje "wypłukiwanie" dyszy w gardzieli. |
Dlatego dobrze wymieszaj masę a wcześniej Z1 z ŻE. I daj 15 % ŻE ( 100 % to szamot ). Nie wiem co jest w tym CX-5 jakie stosujesz ale pewno jest i piasek i cement. Nic dziwnego więc ,że nie wytrzymuje wyższych temperatur. Więc poczekamy, zobaczymy bo eksperyment to musi wyjaśnić. Do tego wiązanie "na wodę" daje pory , których nie ma przy mojej dyszy.
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ksard
Dołączył: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wysłany: Sro Mar 29, 2006 8:36 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Dokonałem przeciecia dyszy silnika SR 118.
Na zdjęciu wyraźnie można dostrzec "ścieżkę" przepływu gazów w przestrzeni między wkładką ceramiczną z CX5, a rurką z PVC, które to elementy składały się na dyszę.
Uwagę zwraca również ogromna erozja za wkładką metalową.
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ksard
Dołączył: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wysłany: Pon Kwi 10, 2006 7:49 am Temat postu: SR123 - drugie podejście |
|
|
Witam
Jestem już po drugiej próbie silnika z paliwem BA w obudowie z PVC.
W silniku SR 123 zastosowałem inne konstrukcję dyszy.
Tak prezentował się silnik SR 123 przed odpaleniem.
a tak pierwsze chwile pracy.
Zwraca uwagę charakterystyczny wygląd płomienia, który można zaobserwować we wszystkich silnikach na AP z dobrze pracującą dyszą.
Niestety, nowa konstrukcja dyszy także nie wytrzymała tak ekstremalnych warunków pracy.
Tym razem nastąpiło wyrwanie rozbieżnej części dyszy.
Pozostała jedynie wkładka metalowa, spełniajaca rolę bardziej kryzy niż dyszy.
Wystąpił chwilowy spadek ciśnienia w silniku, czego powodem było przygaśnięcie paliwa a póżniej nastąpił ponowny zapłon z silnym zaburzeniem przepływu przez dyszę (a raczej przez to,co po niej zostało)objawiającym się rozszerzonym płomieniem wylotowym (patrz niżej).
Było blisko - ale do 3 razy sztuka. Jaskiniowiec przygotował dla mnie 2 wkładki ceramiczne do dyszy. Może one wytrzymają.
Pozostał pewien niedosyt. Na pocieszenie pozostaje fakt, że skład paliwa można uznać za sprawdzony, a co najważniejsze udało mi się powtórzyć wykonanie ziaren o podobnych właściwościach.
No i jeszcze to, iż korpusy wytrzymują ciśnienie.
Dołączam również film - tym razem z dźwiękiem dzięki pomocy Konrada, który sfilmował eksperyment.
tu >> Film (2.2 Mb)
Pozdrawiam i oczekuję na pytania i komentarze  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Paul S
Dołączył: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wysłany: Pon Kwi 10, 2006 8:06 am Temat postu: |
|
|
Witam.
Moja propozycja odnosnie dysz:
- do celow naziemnych ( prob) stosowal bym dysze ze stali nierdzewnej. W tym przypadku ciezar nie odgrywa duzej roli.
- do prob w modelach zastosowal bym dysze grafitowe.
Zalety:
Dysze tego typu wytrzymuja co najmniej 30 startow
Wady:
Problem z ich zdobyciem - ale od czego jest forum ???
Jezeli chodzi o dysze ceramiczne to byly rowniez prowadzine proby ( tworca silnika BC-125) lecz testy nie zdaly egzaminu. Naprezenia mechaniczne zwiazane z tak gwaltownym wzrostem temperatury powodowaly jej pekanie. Rowniez technologia ich otrzymywania stanowi dodatkowe problemy. Przy suszeniu oraz wypalaniu ceramika zmienia swoja objetosc, kurczy sie. Z tad problemy z dokladnoscia. Wytrzymalosc na wysokie temperatury nie jest az tak wysoka jak niektorzy przypuszczaja. W zaleznosci od zawartosci MgO( w naturze MgCO3) pierwsze procesy plynnosci mozna juz zauwazyc w temp. 950°C. W temp. 1450°C jest koniec z wytrzymaloscia mechaniczna.
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ksard
Dołączył: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wysłany: Pon Kwi 10, 2006 1:39 pm Temat postu: |
|
|
Paul S napisał: | Jezeli chodzi o dysze ceramiczne to byly rowniez prowadzine proby ( tworca silnika BC-125) lecz testy nie zdaly egzaminu. Naprezenia mechaniczne zwiazane z tak gwaltownym wzrostem temperatury powodowaly jej pekanie... |
Witaj Paul
To mnie zmartwiłeś - widzę, ze będzie problem.
Metody chałupnicze odpadają.
Mam dyszę ze stali kwasoodpornej, ale przekrój krytyczny wynosi 10 mm.
Chyba, że dołożę segmenty .
Jest jeszcze jedna substancja stosowana z powodzeniem za oceanem - ale nie znalazłem jeszcze jej odpowiednika w naszych sklepach.
Idealnym rozwiązaniem byłaby dysza-wkładka z grafitu o wymiarach takich, żeby pasowała do rury z PVC. Można by ją stosować wielokrotnie.
Chyba muszę pomyśleć o tokarece.
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
fox

Dołączył: 10 Lis 2003 Posty: 192 Skąd: Wielkopolska
|
Wysłany: Pon Kwi 10, 2006 5:43 pm Temat postu: |
|
|
Cytat: | Chyba, że dołożę segmenty |
Ja popieram
Ps. Od czsu do czsu w skl. internetowych pojawiają się oferty sprzedaży walców grafitowych. Widziałem już parę takich ofert na Allegro, bynajmniej był to czysty grafit. Więc warto monitorować. _________________ CAST AWAY |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Michał_R

Dołączył: 03 Sty 2006 Posty: 212 Skąd: Mazowsze
|
Wysłany: Pon Kwi 10, 2006 7:11 pm Temat postu: |
|
|
Mam takie lamerskie pytanie- czy szczotki do silników elektrycznych są wykonane z grafitu bo mam 3 takie szczotki niewiem od czego ale są dośc duże 4cmX10cmX4cm jesli to sie nadaje to zaraz odpalam tokarę i robie z tego dysze  _________________ http://s3.bitefight.pl/c.php?uid=79647 - kliknij! |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
szpaner

Dołączył: 11 Paź 2004 Posty: 561
|
Wysłany: Pon Kwi 10, 2006 8:54 pm Temat postu: |
|
|
zazwyczaj tak. Grafit jest dobrym materiałem na szczotki, bo przewodzi prąd, i nie wymaga smarowania (sam działa jka smar) _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Paul S
Dołączył: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wysłany: Wto Kwi 11, 2006 11:31 am Temat postu: |
|
|
Witam,
Cytat: | Idealnym rozwiązaniem byłaby dysza-wkładka z grafitu o wymiarach takich, żeby pasowała do rury z PVC. |
Niekoniecznie. Moim zdaniem wystarczy wkladka grafitowa w obudowie aluminiowej. Sposob ten jest o tyle dobry ( stosowany z powodzeniem w silnikach BC), ze chroni dodatkowo kruchy grafit.
Cos podobnego wyslalem Ci juz do tego "pierwszego" silnika.
Paul
Ps.
Jaka srednice ma ten PVC-silnik? |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Michał_R

Dołączył: 03 Sty 2006 Posty: 212 Skąd: Mazowsze
|
Wysłany: Wto Kwi 11, 2006 1:54 pm Temat postu: |
|
|
prubowałem toczyc ten grafit ze szczotek jedna dyszka wyszła całkiem całkiem , a drugi kawałek grafitu pękł podczas toczenia jeswzcze mam trzeci ale ten to zostawie i wytocze dyszke do konkretnego silnika jak bede testował paliwa HP (w tym tygodniu przyjdą mi odczynniki więc i ja się troche pobawie) _________________ http://s3.bitefight.pl/c.php?uid=79647 - kliknij! |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Duas

Dołączył: 28 Mar 2006 Posty: 5 Skąd: Z Wrocławia
|
Wysłany: Wto Kwi 11, 2006 4:42 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Wystarczy chałupnicza dysza z wkładką lejkową z grafitu lub ze stali „lejek”od strony komory nie musi być na całej powierzchni grafitowy-stalowy wystarczy połowa promienia i wysmarowanie poniższą masą
Tips
Masa Że + proszkowany grafit 1/1 w wysokich temperaturach zmienia się w coś jakby żaroodporne brązowawo-czarne szkliwo pomimo przepływu gazu …
Co do przedmuchu masa ma doskonałe właściwości izolacyjne na to wklejałem dysze o podobnej konstrukcji…
A sam grafit to też nie problem
Duże średnice to kwestia ceny i czasu  _________________ Absens Carens...
Ostatnio zmieniony przez Duas dnia Sob Kwi 15, 2006 2:50 pm, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Michał_R

Dołączył: 03 Sty 2006 Posty: 212 Skąd: Mazowsze
|
|
Powrót do góry |
|
 |
szpaner

Dołączył: 11 Paź 2004 Posty: 561
|
Wysłany: Wto Kwi 11, 2006 5:55 pm Temat postu: |
|
|
widać kawałki plecionki miedzianej, więc 99% z silników.
Oczywiście odpowiednio dużej mocy  _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ksard
Dołączył: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wysłany: Sro Kwi 12, 2006 9:25 am Temat postu: |
|
|
Paul S napisał: | Jaka srednice ma ten PVC-silnik? |
Witaj Paul
Stosowane przeze mnie rury z PVC mają średnicę wewnętrzną 25,4 mm, zaś średnica zewnętrzna wynosi 33 mm.
Cytat: | Cos podobnego wyslalem Ci juz do tego "pierwszego" silnika. |
Dokładnie - nawet myślałem początkowo, że wykorzystam jedną z dwóch otrzymanych od Ciebie dysz - tą o średnicy krytycznej 8 mm, ale Jaskiniowiec odradza - stwierdził, że szkoda ryzykować jej utratą.
Chyba ma rację - przecież to kompletny sprawdzony , silnik.
Widzę, że moimi testami pobudziłem do działania innych.
Pojawiło się dużo informacji na temat dysz.
Ciekawie o tym pisze Duas Cytat: | Masa Że + proszkowany grafit 1/1 w wysokich temperaturach zmienia się w coś jakby żaroodporne brązowawo-czarne szkliwo pomimo przepływu gazu … |
Myślę, że warto próbować. I mam pytanie do Ciebie - czy testowałeś tą masę dla paliw zawierających AP
Zamieszczany obrazek przy Twoich wiadomościach świadczyłby o tym - ale jakoś się nie chwaliłeś .
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Duas

Dołączył: 28 Mar 2006 Posty: 5 Skąd: Z Wrocławia
|
Wysłany: Czw Kwi 13, 2006 4:14 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Masy nie testowałem dla AP dla gorących paliw tak
Używam w „chałupniczych dyszach” jako uszczelniacz wewnętrznego połączenia korpus dysza smaruje też część wewnętrzną dyszy … efekty zadowalające
Obrazek to fotomontaż bardzo dobry fotomontaż
Hmm …
Cześć _________________ Absens Carens... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
YagYelskY

Dołączył: 08 Gru 2002 Posty: 90 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw Kwi 13, 2006 5:48 pm Temat postu: |
|
|
Witam!
ksard napisał: | Uwagę zwraca również ogromna erozja za wkładką metalową. |
A co z samą wkładką? Czy stal (chyba, że to nie była stal) nie wykazuje erozji w takich warunkach? Jeśli tak to byłaby to bardzo dobra wiadomość, ale Nakka pisał, że jak podnieść zawartość utleniacza w karmelce a więc i temperaturę jej spalania, to stalowa dysza dość silnie eroduje. Przy paliwach HP mamy temperatury nieporównywalne z KNSU więc jak to jest
Pozdrawiam! |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
maxlam Gość
|
Wysłany: Czw Kwi 13, 2006 5:59 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Erozja w paliwach z większą ilością utleniacza jest związana nie tyle ze wzrostem temperatury spalania, ale z ilością wolnego tlenu w gazach spalinowych, co w połączeniu z temperaturą działa jak w palniku acetylenowo tlenowym normalnie palnik taki nie przetnie stali tylko ją rozgrzeje i stopi jak długo będziemy go męczyć, ale jak dodamy tlenu przez dodatkowy zaworek stal jest przecinana w jednej chwili
I tu jest takie spostrzeżenie warsztatowe, że stal nierdzewna chromo niklowa nie ulega takiemu utlenianiu, więc z takiej stali powinno się wykonywać wkładki.
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
wojtek
Dołączył: 26 Sty 2003 Posty: 168
|
Wysłany: Czw Kwi 13, 2006 8:28 pm Temat postu: |
|
|
Jakoś trudno mi uwierzyć w te spostrzeżenia,
moim zdaniem regulując ilość tlenu w palniku A-T uzyskujemy wyższą/niższą temp płomienia i tylko tyle
Hmm poza tym w komorze spalania tlenu wolnego /atomowego/ powstaje naprawde niewiele poenieważ utlenia on co tylko popdanie czyli inne składniki paliwa a na końcu ewentualnie dyszę.
Warto sprawdzić w propep-e ilości tlenu O i O2 w komorze spalania dla danego składu paliwa i wtedy można zweryfikować powyższe twierdzenie
Pozdrawiam
wojtek |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|