Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
blacklupo
Dołączył: 22 Sty 2006 Posty: 7
|
Wysłany: Czw Lut 23, 2006 2:30 pm Temat postu: Silnik TOLO |
|
|
Witamy.Chcemy przedstawić silnik własnej roboty. Oto schemat jego budowy.
- paliwo- typowa karmelka 65/35
- korpus: PCV
- dysza i zatyczka: klej do glazury + szkło wodne
Składniki szuszone w piekarniku i mielone na pył.
I pytanie - jakimi parametrami może charakteryzować się ten silnik ? - proszę o uwagi.
Proszę o wyrozumiałość dla "przedszkolaków"
Za parę dni będą zdjęcia i jakiś filmek ze startu. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Luk

Dołączył: 14 Lis 2005 Posty: 101 Skąd: Libiąż
|
Wysłany: Czw Lut 23, 2006 3:10 pm Temat postu: |
|
|
Witam.
Mysle że co do parametrów to będą takie:
-Ciąg max pewnie ok 300N
-Czas pracy ok 1s
-Cisnienie ok 2,5-3 MPa
-Impuls całkowity ok 250Ns
P.S
Ścianka silnika będzie musiała mieć z 5mm grubości z powodu duzego ciśnienia wewnatrz silnika. Moim zdaniem zrób na początek paliwko 60/40 da troche mniejsze ciśnienie i osiągi ale jak przy tym rozsadzi Ci komore silnika to przy 65/35 na pewno będzie w strzępach . A i jeszcze jedno odpal go elektrycznie a nie z lontu. A tak wogóle jesli nie miałes doświaczenia wcześniej z większymi silnikami to nie porywaj sie tak bardzo na taki silnik .
Pozdr.Luk |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
blacklupo
Dołączył: 22 Sty 2006 Posty: 7
|
Wysłany: Czw Lut 23, 2006 4:23 pm Temat postu: |
|
|
Luk napisał: |
-Cisnienie ok 2,5-3 MPa
|
Silnik już gotowy. Wg naszych obliczeń ciśnienie w korpusie wyniesie od ok. 1- 5,5 MPa Obliczenia wzorowane na załączonym rys. (Chyba, że wkradł się jakiś błąd)
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Luk

Dołączył: 14 Lis 2005 Posty: 101 Skąd: Libiąż
|
Wysłany: Czw Lut 23, 2006 4:36 pm Temat postu: |
|
|
Witam.
Wiesz te moje obliczenia to takie troche na oko a jak to mówią "na oko to chłop umarł" . Tak więc nie bierz tego tak bardzo do siebie szczególnie jeśli chodzi o cisnienie bo co do ciagu to daje 90 % że 300N bedzie . Zależy też jaką dysze zastosujesz jak bedzie to tylko dziura to nie wiem czy 300N bedzie a jak tzw De Lavla (chyba dobrze napisałem ) to nawet i 350-400N. 5,5 MPa do bardzo duzo i nie wiem czy 5mm na ścianke wytrzyma . I coś mi sie nie podoba takie wachanie cisnienia od 1MPa do 5,5MPa . To jest bardzo duża różnica i oznacza to ze będzięsz musiał zmienic troche kształt ziarna paliwa.
Ale czuje ze coś poknociłeś z tym ciśnieniem.
Pozdr.Luk |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Luk

Dołączył: 14 Lis 2005 Posty: 101 Skąd: Libiąż
|
Wysłany: Czw Lut 23, 2006 4:56 pm Temat postu: |
|
|
Witam.
Z moich skromnych wyliczeń wynika że powierzchnia początkowa spalania wyniesie ok 180 cm2. Pow. dyszy wynosi 0,95cm2, czyli KN początkowe wyniesie ok 190. Tak wiec cisnienie pocz. wewnątrz komory wyniesie (według wykresu) 4MPa. Tak więc cisnienie w twoim silniku bedzie sie wachać nie od 1MPa do 5,5MPa tylko od 4MPa do 5MPa.
I takie ciśnienie jest juz bardziej realne. Ale co do wykresu to jest to zależność dla paliw idealnie skomponowanych i palących sie w teoretycznie idealnych warunkach.
Pozdr.Luk |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
PINOT

Dołączył: 25 Lis 2003 Posty: 428 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Czw Lut 23, 2006 4:58 pm Temat postu: |
|
|
Nic prostszego jak wrzucić to do arkusza Nakki:
Obliczenia dla KNDex wychodzą tak:
według tego rysunku Kn wychodzi 185 (może i nieco za dużo);
ciśnienie maksymalne 2,5 MPa (na początku), 0,7MPa na końcu;
czas spalania: 2,3 sec
Max ciąg 295 N
klasa I (Impuls całkowity 480 Ns)
Założyłem ponadto:
doskonałośc paliwa 92%
erozja: 0,5mm
efektywność spalania: 90%
efektywnośc dyszy: 78%
ekspansja przekroju dyszy: 6
pozwalają one na wyciśnięcie z karmelka ISP=105,7s _________________ Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
blacklupo
Dołączył: 22 Sty 2006 Posty: 7
|
Wysłany: Czw Lut 23, 2006 6:40 pm Temat postu: |
|
|
PINOT napisał: |
ciśnienie maksymalne 2,5 MPa (na początku), 0,7MPa na końcu;
|
sorrki za pytanie ale - dlaczego ciśnienie na początku jest większe niż na końcu skoro powierzchnia spalania się zwiększa? (chyba że coś pokręciłem
) |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
leszek
Dołączył: 27 Sty 2003 Posty: 102 Skąd: TORUŃ
|
Wysłany: Czw Lut 23, 2006 6:51 pm Temat postu: |
|
|
Zdecyduj się o jakim silniku mówisz- w pierwszym poście masz ziarno 3 elementowe (tzw. "bates") i dla niego PINOT podał Ci obliczenia, a potem dajesz silnik z ziarnem pojedyńczym - a to już inna bajka.
Pozdr. L. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Gość
|
Wysłany: Czw Lut 23, 2006 7:14 pm Temat postu: |
|
|
Jestem poczatkujacym"rakietowcem" i nierozumiem wypowiedzi przedmówcy:
leszek napisał: | Zdecyduj się o jakim silniku mówisz- w pierwszym poście masz ziarno 3 elementowe (tzw. "bates") i dla niego PINOT podał Ci obliczenia, a potem dajesz silnik z ziarnem pojedyńczym - a to już inna bajka.
|
Mówione jest o paliwie dzielonym 3 elementowym -więc dlaczego takie pytanie? |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
szpaner

Dołączył: 11 Paź 2004 Posty: 561
|
Wysłany: Czw Lut 23, 2006 9:27 pm Temat postu: |
|
|
jeżeli paliwo jest segmentowe, to zależnie od stosunku kalibru do długości segmentów zmienia isępowieżchnia spalania.
spalanie zachodzi na powieżchni bocznej-w kanale-powoduje zwiększenie powieżchni spalania- oraz na powieżchniach czołowych-między segmentami-powoduje skrucenie ziarna, więc i zmniejszenie powieżchni spalania.
przy pewnym stosunku długości segmentów do ich średnicy można uzyskać prawie płaski wykres ciągu w czasie.
jeżeli segmenty będą krutsze-ciąg będzie spadał. jeżeli segmenty będądłuższe- ciąg będzie wzrastał.
oczywiście duże znaczenie ma tu erozja dyszy, - im większa, tym dłuższe muszą być segmenty aby zachować prawie stały ciąg.
czy to jest zrozumiałe?[/url] _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
blacklupo
Dołączył: 22 Sty 2006 Posty: 7
|
Wysłany: Czw Lut 23, 2006 10:11 pm Temat postu: |
|
|
szpaner napisał: | jeżeli paliwo ...
czy to jest zrozumiałe? |
Super to wytłumaczyłeś-wielkie dzięki. Teraz troszkę wyjaśnień - paliwo jest w segmentach ale dzielenie jego nie ma za zadanie "wyrównywać" ciąg lecz ... tak wyszło podczas "produkcji" (jednorazowa porcja wylewanej karmelki) , przekładki są papierowe ok.0,5mm więc (chyba) całość należy traktować jako jedną porcję paliwa? Sorrki za wprowadzenie w błąd jeśli to nastąpiło. Człowiek uczy się cały czas.  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
jaskiniowiec

Dołączył: 22 Lut 2004 Posty: 597 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw Lut 23, 2006 11:20 pm Temat postu: |
|
|
Przekładki mają być takie, by zapewnić możliwość zapalenia się bocznych powierzchni ziaren. Jak z tego wynika, przekładki nie mogą być w formie krążków, a ziarna dosunięte do siebie, bo wtedy śmiało można traktować paliwo jako jeden, długi ładunek. Powinny przekładki być w formie cylindrycznej, by zapewnić wystarczający odstęp pomiędzy ziarnami i jednocześnie nie zasłaniać (inhibitować) tychże powierzchni przed zapaleniem. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Gość
|
Wysłany: Pią Lut 24, 2006 8:25 pm Temat postu: |
|
|
To czy mógłby ktos madrzejszy ode mnie napisac jakiej grubości musi mieć korpus silnika opisywanego przez "blacklupo" zkładając że paliwem nie jest karmelek w ziarnach tylko z ziarnem pojedyńczym? |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Joker Gość
|
Wysłany: Sob Lut 25, 2006 7:31 am Temat postu: |
|
|
Witam
Ok. 4-5mm powinien wystarczyc to zalezy tez od predkosci spalania karmelka
Ale i tak sie nagrzeje i moze zrobic sie plastyczny chyba ze zrobisz inhibitowane powierzchnie ziarna np. papier i ŻP lub wikol |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
dodo

Dołączył: 07 Sty 2006 Posty: 47 Skąd: z zakopalisk
|
Wysłany: Sob Lut 25, 2006 3:35 pm Temat postu: zwykły klej |
|
|
Joker napisał: | Witam
chyba ze zrobisz inhibitowane powierzchnie ziarna np. papier i ŻP lub wikol |
zwykły klej do papieru tez wystarczy chodzi o to zeby zrobic rurke w ktora sie wsadzi karmelke a zeby sie lepie przykleilo to wystarczy posmarowac od srodka lakierem z kalafonii rozpuszconej w spirytusie ( czytaj dynxie albo denaturacie) |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
blacklupo
Dołączył: 22 Sty 2006 Posty: 7
|
Wysłany: Nie Lut 26, 2006 6:02 pm Temat postu: |
|
|
Silnik już gotowy:
Nie wiemy czy wytrzyma korpus bo to tylko 2mm ale ... dobrze się schowamy
Mam drobne pytania. W arkuszu Nakki - właśnie go "testuję"- w zakładce CIŚNIENIE nie wiem jak ustawic parametry G i kv dotyczące spalania erozyjnego - co tam wpisać? Pobrałem arkusz ze strony Maxlam-a - niestety nie działa u mnie prawidłowo (nie przenosi wartości pomiędzy zakładkami), może to tylko u mnie? Czy jest jakiś pewny spolszczony arkusz Nakki i gdzie go odszukać?
Pozdrawiam all. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Rafał

Dołączył: 27 Sty 2005 Posty: 81 Skąd: to umiesz??
|
Wysłany: Nie Lut 26, 2006 7:24 pm Temat postu: |
|
|
ale i tak nikle szanse
bo jak widac jesto to bodajze korpus z rurki PCV kanalizacyjnej
a więc z reguly takie rury nie są robione do pracy w sporych cisnieniach
powiem tyle ze sama taka rurka nie wystarcza by zrobić SR o przyzwoitych parametrach i takich gabarytach
(bo przy takim cisnieniu jak ona wytrzyma to extra ten sr nie bedzie)
PS
te rurki są świetne na rakiety badz na wzorce do zwijania korpusu
mają przyst ępne wymiary i cene _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
maxlam Gość
|
Wysłany: Nie Lut 26, 2006 9:15 pm Temat postu: |
|
|
blacklupo napisał: | Pobrałem arkusz ze strony Maxlam-a - niestety nie działa u mnie prawidłowo (nie przenosi wartości pomiędzy zakładkami), może to tylko u mnie? Czy jest jakiś pewny spolszczony arkusz Nakki i gdzie go odszukać? |
To jest właśnie to spolszczenie innego nie ma chyba że sam masz ochotę zrobić. Arkusz jest dobry musisz mieć coś skopane w systemie być może pomoże reinstalka Exela... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|