Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Paul S
Dołączył: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wysłany: Sro Wrz 07, 2005 9:44 am Temat postu: Silnik BC- 80/125 |
|
|
Witam,
Pare razy wspomnialem juz o tych silnikach" BC" i w zwiazku z tym, ze od paru miesiecy jestem rowniez posiadaczem takiego silnika zamieszcze pare informacji na ten temat.
Paczuszka z silnikiem....
.... oraz jej zawartosc.
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ksard
Dołączył: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wysłany: Sro Wrz 07, 2005 10:03 am Temat postu: Cena BC |
|
|
Witam
Trochę przyziemnie - a cena ?
Myślę, że Paul poda także szczegóły techniczne.
Wygląda bardzo pięknie.
A może mała sonda - ciekawe, kto zdecydowałby się na zakup takiego silnika (pytam tylko z czystej ciekawości celem zbadania "rynku" ) ?
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Paul S
Dołączył: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wysłany: Sro Wrz 07, 2005 10:17 am Temat postu: |
|
|
Sam silnik, jak na zdjeciu kosztuje 75 Euro. Posiada dysze grafitowa , a producent gwarantuje min. 50 startow na jednej dyszy.
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Paul S
Dołączył: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wysłany: Sro Wrz 07, 2005 10:48 am Temat postu: |
|
|
Drogo??? Mysle, ze nie. Dlaczego?
Te 75 Euro to jest jednorazowy wydatek. Te segmenty paliwowe kosztuje dla BC-80 / 8 Euro a dla BC-125 /15 Euro
Ile kosztuje "D" silnik w Polsce? ok. 20 zl ca. 5 Euro ale BC-80 daje nam 4 x wieksza moc! No i samo skladanie i rozbieranie tego silnika- robi prawie tyle samo uciechy jak sam start.
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Paul S
Dołączył: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wysłany: Sro Wrz 07, 2005 12:22 pm Temat postu: |
|
|
A tak wygladaja obydwa silniki BC-80 oraz BC-125. BC-80 to tylko obudowa silnika gdyz wszystkie inne czesci, dysza, deno, zakretka dociskowa itd. pasuja do obydwuch silnikow.
oraz segmenty ladunkow pednych do BC-125. Jak widac na zdjeciu wage jednego segmentu wynosi 94,5g. Waga kompletnego gotowego do startu silnika - 215g
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Paul S
Dołączył: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wysłany: Sro Wrz 07, 2005 12:30 pm Temat postu: |
|
|
A oto wykres pracy tego silnika na segmencie o spalaniu "czolowym"
http://olifnet.sitec.net/RP6/BC125_DIA_4.jpg
Jak mozna odczytac z wykresu, silnik ten daje nam prawie dokladnie 180 Ns
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ksard
Dołączył: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wysłany: Sro Wrz 07, 2005 12:58 pm Temat postu: |
|
|
No to jeszcze kilka pytań.
Interesują mnie wymiary ziarna, jego długość oraz średnica.
Jaka jest średnica dyszy?
Ze zdjęcia wygląda, że ładunek inhibitowany jest rurką z tekstolitu.
Czy tak jest rzeczywiście?
Ciekawe, czy produkowane są ziarna tylko o czołowej powierzchni spalania ?
Co do paliwa - zastanawiające jest to, że jest to paliwo typu koloidalnego na bazie nitrocelulozy z nitrogliceryną, ale praca silników pokazanych na filmach z imprezy wcale nie przypomina spalania takich kompozycji.
Ciekawe
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Paul S
Dołączył: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wysłany: Sro Wrz 07, 2005 2:56 pm Temat postu: |
|
|
Cytat: | Interesują mnie wymiary ziarna, jego długość oraz średnica. |
Samo ziarno ma nastepujace wymiary:
Srednica - 32 mm
Dlugosc - 62 mm
Ladunek pedny jest zalewany do rurki tekstolitowej o wymiarach 34/70 mm
Do silnika BC- 125 sa produkowane trzy rodzaje ziaren, a mianowicie:
- ziarno o spalaniu czolowym ( jak na zdjeciu)
- ziarno o spalaniu czolowym o zwiekszonym ciagu poczatkowym
http://www.raketenmodellbau.org/attachmen
- ziarno z kanalem przez cala jego dlugosc ( odpalanie silnika nastepuje od gory)
http://olifnet.sitec.net/RP6/BC125_DIA_5.jpg
Dysza w tym silniku dla dwuch pierwszych ziaren jest 3mm a dla trzeciego 4mm.
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
fox

Dołączył: 10 Lis 2003 Posty: 192 Skąd: Wielkopolska
|
Wysłany: Sro Wrz 07, 2005 5:43 pm Temat postu: |
|
|
Cytat: | Ladunek pedny jest zalewany do rurki tekstolitowej o wymiarach 34/70 mm |
Zalewane!!!
Czy ktoś mógł by napisać coś niecoś o tym paliwie i innych paliwach koloidalnych.
A mi się wydawało że te modelarskie silniki są oparte głównie w większości przypadków na nadchloranach. A tu! No proszę to prawie jak te których używali panowie w latach 60 i 70 przy Meteorach i innych.
Toż to szok! _________________ CAST AWAY |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Doktor X

Dołączył: 01 Gru 2003 Posty: 27
|
Wysłany: Sro Wrz 07, 2005 6:09 pm Temat postu: |
|
|
Jestem ciekaw jaką grubość mają ścianki tego silnika i z jakiego materiału jest zrobiony?
Bardzo proszę o informację o ciśnienieniu, jakie wytrzymuje rurka alumniniowa o grubości scianki 3 mm (prosił bym o podanie w psi albo Mpa).
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez Doktor X dnia Czw Wrz 08, 2005 5:04 pm, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ksard
Dołączył: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wysłany: Czw Wrz 08, 2005 8:32 am Temat postu: Symulacja |
|
|
Witam
Dzieki Paul za informacje.
Na ich podstawie zrobiłem symulację, celem określenia niektórych parametrów silnika.
Silnik BC-125 o spalaniu czołowym
Co wiemy na pewno - podsumujmy
1. Paliwo na bazie 47 - 50% Nitrocelulozy (NC) i 34 - 37% Nitroglyceryny + dodatki (nieznane). Producent BAYER - podaje, że paliwo posiada Iw=2450 Ns/kg
2. Masa paliwa - 80 g? (94g razem z tulejką tekstolitową).
3. Wymiary:
Srednica - 32 mm
Dlugosc - 62 mm
Impuls całkowity silnika Ic=180 Ns
Ciąg ( z wykresu ) 30 N
Dysza o średnicy 3 mm
Co z tego wynika ?
Silnik klasy H30
Zacisk Kn=113
Prędkość spalania paliwa 10 mm/sek
Jeśli przyjąć hipotetycznie, że:
n=0,42
a=0,028
to ciśnienie w silniku wyniesie ok. 370 psi
(ale to tylko moja fantazja, chociaż wydaje się pasować)
Uwagi:
Zaskoczył mnie stosunkowo niski zacisk
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Paul S
Dołączył: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ksard
Dołączył: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wysłany: Czw Wrz 08, 2005 10:39 am Temat postu: |
|
|
O! - jaka nietypowa konstrukcja.
Ten zapalnik - coś dziwnego, oczywiście, jak na rozwiązania w małych amatorskich silnikach rakietowych.
Wygląda na skomplikowany element - czy jest wymienny, czy też wielokrotnego użytku?
Jeszcze jedna uwaga - brak ładunku opóźniającego.
W większości amerykańskich silnikach WU (klasa G, H) takie ładunki pirotechniczne są stosowane. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Paul S
Dołączył: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wysłany: Czw Wrz 08, 2005 10:44 am Temat postu: |
|
|
Obudowa tego silnika jest tak skonstruowana, ze ma ponad pieciokrotna rezerwe. Jezeli chdzi o to ziarno o spalaniu czolowym to jest to ta najlagodniejsza wersja tego ukladu.
Silnik ten zostal rowniez przetestowany na innym paliwie, rowniez o spalaniu czolowym , dysza 3mm i czas pracy 1,17s.
A oto jak wglada jego praca.
http://www.raketenmodellbau.org/attachment.php?s=&postid=77861
Do tego jeszcze wykres jego pracy.
http://www.raketenmodellbau.org/attachment.php?s=&postid=77849
Jezeli przeliczysz te parametry tego paliwa to mysle, ze zacisk bedzie troche wyzszy Obudowa jest tak skonstruowana by byla uniwersalna do roznych paliw oraz ziaren. Mysle , ze bardzo udana konstrukcja!
21 Kilo Schub. Also 206 N. - sila ciagu
1,17 Sekunden Brenndauer - czas pracy
216 Ns Impuls
2505 m/s Ausströmgeschwindigkeit - predkosc wyplywu gazow
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Paul S
Dołączył: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wysłany: Czw Wrz 08, 2005 11:37 am Temat postu: |
|
|
Cytat: | Jeszcze jedna uwaga - brak ładunku opóźniającego. |
Cala "rodzina" silnikow BC jest bez ladunku opozniajacego. W tej chwili w Niemczech prawie kazdy modelarz odpala spadochron elektrycznie za pomoca DENTA-MAG. Jedyne silniki fabryczne ktore maja jeszcze ladunek opozniajacy z podsypka do wyrzucenia spadochronu to silniki od "A" do"D" chociaz w tym ostatnim "D" silniku wielu zaslepia ten silnik po usunieciu ladunku miotajacego. Te pozostale sa raczej za slabe by latac z elektronika...chyba, ze ktos zaklada np. 3 , 4...... x silnikow mniejszych.
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
fox

Dołączył: 10 Lis 2003 Posty: 192 Skąd: Wielkopolska
|
Wysłany: Czw Wrz 08, 2005 1:14 pm Temat postu: |
|
|
Mam pytanie co do tego silnika a właściwie wkładu paliwa. Nurtuje mnie to że nie jest wypełniona cała przestrzeń w silniku od strony zapalnika, wystaje tam tylko rurka z tekstolitu. Nie żebym czegoś takiego nie widział nigdy ( Nakka też tak w swoich silnikach robi) ,ale jak to się dzieje że nie ma to złego wpływu na korpus silnika, czy ten tekstolit jest wstanie ochronić ściankę, czy nie ulega on przepaleniu w czasie pracy silnika? _________________ CAST AWAY |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Paul S
Dołączył: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wysłany: Czw Wrz 08, 2005 3:59 pm Temat postu: |
|
|
Oczywiscie, ze scianki silnika sie nagrzewaja, ale caly "trik" w tym systemie to to , ze ziarno wchdzi bardzo luzno do silnika i w czasie pracy zostaje wyrownane cisnienie miedzy wewnetrzna powierzchnia spalania a zewnetrzna powierzchnia rurki tekstolitowej. Zapobiega to rozerwaniu lub peknieciu ziarna. Jak sobie jeszcze raz obejzysz na poczatku tematu te dwa ziarna , to z pewnoscia zauwazysz 3 wyzlobienia ( polokragle) w rurce tekstolitowej-ale tylko z jednej strony tzn. od strony dyszy. Przez te wlasnie wyzlobienia nastepuje wyrownanie cisnien. Z tego co wiem to dziala to bardzo dobrze, gdyz do tej pory o przypadku przepalenia tego silnika jeszcze nie slyszalem.
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
X-Men Gość
|
Wysłany: Sro Wrz 14, 2005 2:32 pm Temat postu: |
|
|
Siema
Paul chce ciebie zapytać fgdzie kupileśten silnik BC 80 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Paul S
Dołączył: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wysłany: Sro Wrz 14, 2005 4:51 pm Temat postu: |
|
|
Witam,
Cytat: | Paul chce ciebie zapytać fgdzie kupileśten silnik BC 80 |
No to sie zapytaj
Zobacz sobie pierwsze zdjecie w tym temacie.
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Paul S
Dołączył: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wysłany: Pon Lis 07, 2005 11:34 am Temat postu: |
|
|
Odpowiedz na pytanie- "Dlaczego w Niemczech zajmuje sie tak malo osob produkcja silnikow?" - jest bardzo prosta.
Tylko jedna osoba ma dostep do takich mozliwosci.
http://www.bayernchemie-protac.com/index.htm
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|