Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gość
|
Wysłany: Pon Kwi 18, 2005 6:15 pm Temat postu: MATERIAŁY POTRZEBNE DO BUDOWY PROMÓW KOSMICZNYCH |
|
|
INTERESUJE MNIE SRTONKA, NA KTÓREJ POKAZANE SĄ MATERIAŁY Z KTÓRYCH ZBUDOWANE SĄ PROMY KOSMICZNE LUB RAKIETY DZIEKI Z GÓRY ZA JAKIEŚ ROZSĄDNE LINKI |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
szpaner

Dołączył: 11 Paź 2004 Posty: 561
|
Wysłany: Wto Kwi 19, 2005 10:11 am Temat postu: |
|
|
twoj poscik jest najrozsadniejsza stronka w temacie preciez nie zbudujesz promu, ajezeli sie upierasz, to proponuje papier- zmniejszy liczbe ofiar _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
maxlam Gość
|
Wysłany: Wto Kwi 19, 2005 6:28 pm Temat postu: |
|
|
A mi się wydaje że to fajny temat w promach kosmicznych stosowane są bardzo spektakularne technologie i wiele osób mimo iż nigdy nie będzie w stanie tego powtórzyć to może być zainteresowanych. Ja na przykład był bym zainteresowany takim wątkiem na forum i wyciąganiem takich rodzynków technologicznych. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Ciechan
Dołączył: 10 Lis 2004 Posty: 11 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Wto Kwi 19, 2005 6:31 pm Temat postu: |
|
|
Właściwie temat ciekawy, ALE CZEMU DUŻYMI LITERAMI, PRZECIEZ TO STRASZNIE WKUR... ZA!!! |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Hubcio

Dołączył: 05 Sty 2005 Posty: 375 Skąd: tiaaa
|
Wysłany: Wto Kwi 19, 2005 6:34 pm Temat postu: |
|
|
Zbiornik paliwa promu jest pokryty 2,5 centymetrową powłoką ochronną z pianki poliuteranowej koloru pomarańczowo-brązowego (chociaż w czasie pierwszych misji kolor ten był biało-kremowy). Warstwa ta umożliwia utrzymanie gazów wewnątrz zbiornika w postaci ciekłej przy temp. -253oC.
To pewnie wiecie ale tak czy tak napisalem _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Hubcio

Dołączył: 05 Sty 2005 Posty: 375 Skąd: tiaaa
|
Wysłany: Wto Kwi 19, 2005 6:53 pm Temat postu: |
|
|
Znalazłem jeszcze coś takiego
Najpotężniejszy silnik rakietowy na paliwo stałe, Space Shuttle Reusable Solid Rocket Motor, był testowany w czwartek, 23 października 2003 roku na terenach należących do ATK Thiokol Propulsion Division, producenta silnika. Wykorzystanie tego silnika może zwiekszyć granice możliwości wahadłowców.
Pięcioczęściowy silnik pracował przez 128 sekund i wytworzył ciąg 16 milionów newtonów. Pracował bez usterek i zgodnie z wcześniejszymi założeniami. Końcowe rezultaty testu nie są jeszcze znane. _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
eltopsj

Dołączył: 22 Cze 2003 Posty: 367
|
Wysłany: Nie Maj 15, 2005 11:40 am Temat postu: Space Shuttle |
|
|
Witam serdecznie!
Konstrukcja wahadłowca pochodzi z końca lat 70 ubiegłego wieku, a więc "tąci juz trochę myszką", nie mniej nadal jest to jedyny tego typu "powtarzalny" statek kosmiczny (pomijam tu ostatnie wyczyny "pseudoamatorskie" - bo trudno takimi nazwać projekty w które zaangażowano miliony dolarów, gdzie udało się w locie załogowym, jednoosobowym osiągnąć raptem suborbitalne wysokości). O to trochę danych na temat Space Shuttle. Dane pochodzą z wczesnego okresu testów i prób orbitalnych wahadłowca - opublikowane były 30 lat temu (MT 11/1977) i do dzisiaj pewnie sporo się zmieniło w tym względzie. Jeżeli ktoś zechce to niech uzupełni te dane. Myślę, że warto aby młodzież zapoznała się z tymi liczbami. Daje to niezłe wyobrażenie co człowiek potrafi . A tak na marginesie - ruscy też eksperymentowali z wahadłowcem (prawie, że jota w jotę jak amerykański, no cóż szpiedzy nie śpią ) o nazwi "Buran", ale nie zdołali udzwignąć kosztów projektu przed samym rozpadem ZSRR (i teraz prototyp Burana rdzewieje gdzieś w muzeum ).
Zeskanowałem artykuł na temat wahadłowca (po polsku) dla Was i będzie dostępny w necie (jeżeli ktoś będzie potrzebował tych danych np. do pracy szkolnej, czy dla własnej wiedzy to zapraszam do ściągania - 8 stron - kolorowe ksero formatu A5 - 2,1M):
WAHADŁOWIEC
Kilka ciekawych danych z tego artykułu:
Ciąg silnków startowych SRB (Solid Rocket Booster - to te dwa cygara po bokach zespołu startowego) 11830 kN (każdy). Paliwo: sproszkowane aluminium i nadchloran amonu. Czas pracy 120 s. Zamocowane przegubowo dysze mogą być korygowane w czasie startu (sterowanie wektorem ciągu) w zakresie +/- 5° za pomocą układu hydraulicznego.
Ciąg silników marszowych SSME orbitera ( 3 szt. - widoczne trzy dysze z tyłu wahadłowca) 1668 kN (każdego) - na poziomie morza i 2277 kN - w próżni, a zakres regulacji ciągu wynosi 50-109% w stosunku do wartości nominalnych. Paliwo: wodór i tlen, impuls właściwy: 455 s Czas pracy podczas jednego wzlotu 8 min.
Ciąg silników OM (drugi układ napędowy - stanowi dwa silniki służące do osiągnięcia orbity po wyłączeniu silników SSME, do zmian orbity, zbliżania się w przestrzeni kosmicznej do innych obiektów i do sprowadzania orbitera do atmosfery) wynosi 26,7 kN (każdy). Impuls właściwy: 308 s. Paliwo: monometylohydrazyna i czterotlenek azotu.
Ciąg silnków RCS (korekcyjnych) wynosi - 40 szt - czterdzieści sztuk silnków!!! - o ciągu 3,87 kN i dwa o ciągu 111 N . Paliwo takie same jak w OM (może byc dowolnie przetaczane z OM do RCS i odwrotnie).
I jeszcze to co mnie jako elektronika interesuje najbardziej. Zasilanie układów elektryczno-ektronicznych wahadłowca stanowią trzy wodorowo-tlenowe ogniwa paliwowe o mocy 7 kW (w szczycie 12 kW). Normalnie pracują tylko dwa, dając 27,5-32 V. Wutwarzana w ogniwach woda uzywana jest przez astronautów. Jako rezerwowe źródła energii elektrycznej zastosowano zestaw akumulatorów Ag-Zn o pojemności 40Ah i akumulatorów Ni-Cd o pojemności 10 Ah.
Po inne dane odsyłam do artykułu (i do grzebania w necie nie w nosie )
Pozdrawiam sj
PS Tu macie ciekawe ( ) zdjęcie wahadłowca. Trzeba je koniecznie ściągnąć rozpakować i zobaczyć :
Zdjęcie wahadłowca na ziemi |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
maxlam Gość
|
Wysłany: Nie Maj 15, 2005 12:29 pm Temat postu: Re: Space Shuttle |
|
|
eltopsj napisał: | A tak na marginesie - ruscy też eksperymentowali z wahadłowcem (prawie, że jota w jotę jak amerykański, no cóż szpiedzy nie śpią ) o nazwi "Buran", ale nie zdołali udzwignąć kosztów projektu przed samym rozpadem ZSRR (i teraz prototyp Burana rdzewieje gdzieś w muzeum ). |
O ile mi wiadomo to Buran jest odrobinkę większy od amerykańskiego brata oraz odrobinkę inna jest konwencja napędu gdyż wahadłowiec USA wraca wraz z głównymi silnikami a głównym silnikiem Burana jest rakieta energia. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
eltopsj

Dołączył: 22 Cze 2003 Posty: 367
|
Wysłany: Nie Maj 15, 2005 7:20 pm Temat postu: Space Shuttle |
|
|
To są szczegóły maxlam. Musieli coś zmienić, żeby nie oskarżono ich o całkowity plagiat. . Poza tym technologia ruskich jak by nie było odstawała trochę od tego co mogli zrobić amerykańcy. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
pablo
Dołączył: 06 Gru 2002 Posty: 154 Skąd: łódzkie
|
Wysłany: Nie Maj 15, 2005 7:50 pm Temat postu: Re: Space Shuttle |
|
|
eltopsj napisał: | Poza tym technologia ruskich jak by nie było odstawała trochę od tego co mogli zrobić amerykańcy. |
W którym miejscu? |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
alpha

Dołączył: 24 Mar 2004 Posty: 51
|
Wysłany: Nie Maj 15, 2005 8:04 pm Temat postu: |
|
|
aaauuuuu.... a czy to czasem nie ruscy sa autorami silnika na paliwo ciekle znacznie przewyzszajacego moca amerykanskie silniki podobnej wielkosci?
i mowimy o radzieckich silnikach z ery podboju ksiezyca (radziecki program ksiezycowy) i dzisiejszych silnikach amerykanskich...
amerykanie kupili ponad 100 ezgemplazy tych silnikow z przed wielu lat |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
eltopsj

Dołączył: 22 Cze 2003 Posty: 367
|
Wysłany: Nie Maj 15, 2005 9:37 pm Temat postu: Space Shuttle |
|
|
Witam ponownie!
Tu macie co nie co o rosyjskim Buranie (3,3M):
BURAN
Wszystkich chętnych zapraszam do ściągania. Pliki za jakiś czas usunę, gdyż zajmują zbyt wiele miejsca na "darmowym serwerze".
Pozdrawiam sj
PS Co do "odstawania" technologii rosyjskich to miałem mozliwość pracy ze sprzetem elektronicznym zarówno produkcji rosyjskiej jak i amerykańskiej i wierzcie mi różnice widać już na pierwszy rzut oka. Szkoda dalej polemizować na ten temat. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
piroman

Dołączył: 16 Cze 2004 Posty: 244
|
Wysłany: Nie Maj 15, 2005 9:57 pm Temat postu: |
|
|
Taaak... Różnice są, niewątpliwie a to z powodu tego że Rosja od bardzo dawna (boję się tu trochę użyć określenia "od zawsze") była zacofana technologicznie. Byćmoże się mylę ale wydaje mi się że rosjanie nadganiają już nawet amerykanów. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
pablo
Dołączył: 06 Gru 2002 Posty: 154 Skąd: łódzkie
|
Wysłany: Nie Maj 15, 2005 10:14 pm Temat postu: |
|
|
alpha napisał: | aaauuuuu.... a czy to czasem nie ruscy sa autorami silnika na paliwo ciekle znacznie przewyzszajacego moca amerykanskie silniki podobnej wielkosci?
i mowimy o radzieckich silnikach z ery podboju ksiezyca (radziecki program ksiezycowy) i dzisiejszych silnikach amerykanskich...
amerykanie kupili ponad 100 ezgemplazy tych silnikow z przed wielu lat |
Czy to chodzi o RD-180? Bo są to silniki dość nowe, opracowane na bazie RD-170 z ery "postksiężycowej". W erze podboju księżyca Amerykanie zbudowali silnik F1, użyty w rakiecie Saturn V, o sile ciągu prawie dwukrotnie większej niż RD-180. Przy czym F1 był jednokomorowy, a RD-180 ma dwa zespoły komorowo-dyszowe (oba silniki zasilane ciekłym tlenem i naftą). |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
pablo
Dołączył: 06 Gru 2002 Posty: 154 Skąd: łódzkie
|
Wysłany: Nie Maj 15, 2005 10:46 pm Temat postu: |
|
|
eltopsj napisał: |
PS Co do "odstawania" technologii rosyjskich to miałem mozliwość pracy ze sprzetem elektronicznym zarówno produkcji rosyjskiej jak i amerykańskiej i wierzcie mi różnice widać już na pierwszy rzut oka. Szkoda dalej polemizować na ten temat. |
Ale mówimy tu o technologiach kosmicznych. W tej dziedzinie rosyjska elektronika raczej nie odstawała i nie odstaje od amerykańskiej. Dowodem na to móglby być np. sam Buran, który swój pierwszy i ostatni lot odbył całkowicie automatycznie, łącznie z lądowaniem. Jest też faktem np. że Amerykanie do dzisiaj nie mają systemów automatycznego dokowania na orbicie podczas gdy Rosjanie, przećwiczyli to już w latach 60-tych.
Po za tym elektronika w kosmosie nie jest super-hi-tech, więcej tutaj:
http://baza.polsek.org.pl/faq/atyka_topic_1.html#_1_27. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
marlionkk

Dołączył: 06 Sie 2005 Posty: 26 Skąd: k-k
|
Wysłany: Nie Sie 07, 2005 8:12 pm Temat postu: |
|
|
A model promu kosmicznego dało by sie zbudować, który by poleciał??
Tak sie nad tym tematem zastanawiałem i mysle że by sie dało, ale do tego trzeba dużej robocizny. Ten główny zbiornik paliwa to mażna by zrobić z kilkoma silnikami żeby nie robić tak grubego silnika.
i elektryczny zapalnik aby te silniki zostały wystrzelone równo.
Ten cały wahadłowiec to już nie jest dziedzina rakietowców ale tych którzy sie zajmują sklejaniem samolotów. To tez długo trzeba sie napracowac żeby zrobić taki wahadłowiec z papieru wytrzymałego
A co do elektroniki to myśle o wyrzucaniu pokolei tych zbiorników.
Jak sie główny wykończy to mogł by być jakiś mechanizm aby wyrzucić niepotrzebny zbiornik. Tak samo z dwoma pozostałymi.
Spadochron i elektronika wyrzucania spadochronu bym umieścił w wahadłowcu gdzie w rzeczywistości jest umieszczony spadochron. Czyli w styłu. albo w ładowni
To jest narazie pomysł...Niewiem czy to by sie dało w ten sposób to zrobić, ale warto spróbować, nie??
Tak mysle że lot rakiety z wahadłowcem bedzie podobny do lotu w reczywistości ponieważ jeszcze ten wahadłowiec przeciąża i bedzie leciał do tyłu modelu.
Co wy na to?? Mogło by to zadziałać?? |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
szpaner

Dołączył: 11 Paź 2004 Posty: 561
|
Wysłany: Pon Sie 08, 2005 7:57 am Temat postu: |
|
|
mogloby zadzialac, ale musialbys znajezc dobra metode sterowania.
bez zyroskopu sie nie obejdzie.
bedziesz musial sterowac (minimum) jedną z tych zeczy:
-sila ciągu slilnikow
-kierunek ciągu silnikow
-wplyw oporu powierza
chyba to ostatnie jest najlatwiejsze: moznma wykozystac 'skrzydelka' wachadlowca.
ale jak robisz wielki doczepiany zbiornik, to chyba zamiezasz zrobic silniki na paliwo ciekle, lub chybrydowe, co umozliwia zmiane ciągu.
nie zaleznie od wszystkiego: zyroskop to podstawa. ty nie bedziesz w stanie tym sterowac. _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
marlionkk

Dołączył: 06 Sie 2005 Posty: 26 Skąd: k-k
|
Wysłany: Wto Sie 09, 2005 10:43 pm Temat postu: |
|
|
Tak sie za bardzo nie znam na Żyroskopach.
Do czego ma służyć taki żyroskop w promie??
Gdzie zainstalować by prawidłowo działało??
Wiem że łatwo taki zyroskop mozna samemu zrobić, ale niewiem jak ma być duży taki zyroskop w modelu wahadłowca.
czemu paliwo ciekłe?? to przecież ma być tylko model promu.
Nie może być na karmelku lub też innym modelarskim paliwie?? _________________ "Saper myli sie tylko raz" |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
yetihehe

Dołączył: 26 Paź 2002 Posty: 459 Skąd: Znienacka
|
Wysłany: Sro Sie 10, 2005 1:56 pm Temat postu: |
|
|
Żyroskop służy do określania obrotu promu (o ile się on obrócił) lub, jesli jest wystarczająco duży żyroskop, może też być używany do superprezyzyjnego ustawiania obrotu promu. (Jeśli nie jest za duży, może być używany do jeszcze precyzyjniejszego ustawiania ). Najlepiej go zainstalować w środku ciężkości. Jeśli nie, to można zainstalować na przykład dwa symetrycznie względem środka. Jeśli nie są symetrycznie, środek ciężkości nie pokrywa się z środkiem obrotu. _________________ Motyle trotylem pachną jak nigdy.
oglądający, niepraktykujący  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
szpaner

Dołączył: 11 Paź 2004 Posty: 561
|
Wysłany: Sro Sie 10, 2005 7:48 pm Temat postu: |
|
|
mi sie wydaje ze najlepszym miejscem dla zyroskopu jest głowica: żyroskopy z regóły są dośc ciężkie, poza tym sam żyroskop nie ma ustawia promu, a jedynie wykrywa odchylenia od pionu, więc nnie musi by w środku obrotu(który i tak jest cięzko określic)
jezeli chcesz zrobi zyroskop, to nie ma problemu, potrzebujesz tylko ośke, ciężki (i konieczne:dobrze wyważony) dysk, oraz coś co zapewni mu bardzo wysokie obroty.
czujnik żyroskopowy zrobisz umieszczając taki zestaw i elastycznej ramce,
nie musi by specjalnie duży, ale ja bym dał największy jaki mi się zmieści do modelu.(w rozsądnych granicah, nie będę ładował kilogramowego, jezeli 10g całkowicie wystarcza )
ciekle paliwo bedziesz potrzebował, jezeli do sterowania chcesz wykozysta zmiany ciągu, ale mozesz tez sterowac oporem powietrza. zakladam ze nie będziesz tego odpalał w przestrzeni kosmicznej, czy komoże próżniowej _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|