|
FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Forum Pirotechniczne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
Bartosz J.
Do³±czy³: 30 Mar 2004 Posty: 73 Sk±d: pomorze
|
Wys³any: Pi± Gru 31, 2004 2:07 pm Temat postu: Zenit HP |
|
|
Pu³ap jaki osi±gnie rakieta zale¿y g³ównie od zastosowanego silnika... Przy silniku klasy I170 rakieta teoretycznie powinna osi±gn±æ wysoko¶æ blisk± 600m przy sta³ym wspó³czynniku oporu cd= 0.6 Rakieta nie jest ukoñczona i tym samym nie wiadomo jeszcze ile bêdzie wynosi³ jej koñcowy ciê¿ar, a przecie¿ od tego tak¿e w znacznym stopniu zale¿y to jakie bêd± osi±gi rakiety.
pozdrawiam Bartek _________________ www.hpr.blo.pl |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Bartosz J.
Do³±czy³: 30 Mar 2004 Posty: 73 Sk±d: pomorze
|
Wys³any: Pi± Mar 25, 2005 11:08 pm Temat postu: Wznowienie prac |
|
|
Witam!
Po niemal dwóch miesi±cach przerwy w pracach nad projektem (spowodowane by³y przygotowaniami do wojewódzkich konkursów przedmiotowych) wznowi³em prace nad nim. Poni¿ej prezentujê gotow± do umieszczenia w kad³ubie sekcjê silnikow± - przystosowana do silników o zewnêtrznej ¶rednicy max. 50mm i d³ugo¶ci 33cm.
Rozpoczynaj±c budowê musia³em "opracowaæ" jak±¶ dobr± metodê do wycinania pier¶cieni i kr±¿ków ze sklejki - wcze¶niej nie by³o mi to potrzebne i musia³em siê nie¼le namêczyæ, ¿eby uzyskaæ po¿±dany efekt - mam nadziejê , ¿e moje do¶wiadczenia w tej kwestii zaoszczêdz± k³opotu innym rakieciarzom. Oczywi¶cie nie obejdzie siê tu bez wiertarki sto³owej, lub chocia¿ stojaka do wiertarki.
fot. narzêdzie do wycinania wrêg (30-120mm) dostêpne w ka¿dym lepszym sklepie narzêdziowym
fot. sekcja silnikowa
Po dok³adnym zapoznaniu siê z uk³adem UUWS4 i rozpatrzeniu ka¿dego za i przeciw, postanowi³em, ¿e zastosujê go w rakiecie Zenit jako system odzysku - uwa¿am, ¿e ma on bardzo wiele po¿ytecznych cech, które umo¿liwiaj± dostosowanie go do osobistych potrzeb.
pozdrawiam
Bartek _________________ www.hpr.blo.pl |
|
|
Powrót do góry |
|
|
fox
Do³±czy³: 10 Lis 2003 Posty: 192 Sk±d: Wielkopolska
|
Wys³any: Sob Mar 26, 2005 4:30 pm Temat postu: |
|
|
Cze¶æ
No super robota. A jak sprawa silnika?
pozdrawiam.ps. powodzenia _________________ CAST AWAY |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Bartosz J.
Do³±czy³: 30 Mar 2004 Posty: 73 Sk±d: pomorze
|
Wys³any: Sob Mar 26, 2005 8:09 pm Temat postu: |
|
|
o to trzeba zapytaæ jego wykonawcê ja wiem narazie tyle, ¿e bêdzie to SR typu 2R...
pozdrawiam _________________ www.hpr.blo.pl |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Pon Mar 28, 2005 8:02 pm Temat postu: |
|
|
Jasiaczeq napisa³: | o to trzeba zapytaæ jego wykonawcê ja wiem narazie tyle, ¿e bêdzie to SR typu 2R... |
Witam
Nooooooo . Bêdzie to SR "2R-mini". Mam nadziejê, ¿e wyjdzie bo sporo zmian w stosunku do SR"2R" w wersji max. ¦rednica krytyczna dyszy bêdzie 7 mm - najmniejsza jak± stosowa³em. Dwa paliwa - Startowe - 80 gram ( ju¿ gotowe ) i Marszowe - ok. 200 gram. Strartowe wiadomo - aby by³ szybki start rakiety. Korpsu bêdzie nowy i odchudzony. Planujê aby waga silnika netto ( bez paliwa ) stanowi³a 0,7 masy paliwa czyli w tym przypadku 200 gram. Razem SR - maks. 500 gram. Dysza ju¿ wiem, ¿e wa¿y 40 gram. Ca³o¶æ fi zewnêtrzne maks. 49 mm i d³. maks. 310 mm. Robiê tak. Pokazê dwa SR obok siebie, wybieram losowy i jego badam statycznie. Jak bêdzie ok, drugi jest dla Jasieczka . Mam ju¿ 8 korpusów - surowych. Wkrótce zdjêcia i pierwsze filmy. Jak nie wyjdzie wersja 2R-mini to szybko zrobiê wersjê a la Olusia. Powinno wyj¶æ choæ fi krytyczne jest mniejsze o 1 mm. Ale dam ten sam zacisk wiêc tak czy siak SR na pewno zrobiê. A potem wyjdzie szyd³o z wora ile warte s± moje SR . Procedura odbiorcza bêdzie jednak zachowana ( minimum 2 do odbioru z czego jeden losowo testowany ).
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
crave
Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wys³any: Wto Mar 29, 2005 10:21 pm Temat postu: |
|
|
Widzê, ¿e projekt nabiera kszta³tów: pe³en profesjonalizm. Mam pytanie co do mocowania tych piêknych czê¶ci trzymaj±cych silnik: wkrêty przez korpus?
Warto te¿ pomy¶leæ o jakim¶ elemencie do regulowania wysoko¶ci silnika: w swoim modelu my¶la³em o kawa³ku prêta gwintowanego d³ ~10 cm, przechodz±cym przez górn± zatyczkê elementu mocowania silnika. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Sro Mar 30, 2005 10:11 am Temat postu: |
|
|
Próba SR_2Rmini udana choæ explozja by³a . Udana bo w koñcu to pierwsza proba w wersji mini. A i cel sobie nie co za wysoko postawi³em wiêc trzeba bêdzie zjechaæ z ci¶nienia albo do³o¿yæ korpusu
Sami zobaczcie
1. Silnik na stanowisku ( obok SR "2R_1" - ten zu¿yty
2. Widok w czasie pracy. Zwroæcie uwagê na smuk³y strumieñ gazów. Widaæ tê moc
Teraz kolejny SR ale ze ¶rednic± krytyczn± dyszy 0,5 mm wiêcej i nie co s³abszy zap³onnik
FILM
Ci±g na starcie szacujê na 10 kG i rakieta Jasieczka raczej siê rozleci na statecznikach wiêc mocuj je Wæ dobrze . Tak czy siak trzeba zjechaæ z ciagu - aby Jasieczeq swoj± rakietê odnalaz³ . Potem jeszcze opiszê Wam zasadê wspó³pracy z "Ma³olatami" ( to komplement Jasieczqu ) i Weterenami - je¶li komu¶ zrobiê SR. Chodzi o bhp a wiêc i mój "ty³ek" .
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
dziadek kermit
Do³±czy³: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"
|
Wys³any: Sro Mar 30, 2005 3:25 pm Temat postu: |
|
|
Widaæ ¿ê dyszê masz dobr± strumieñ siê nie rozwala po wylocie z dyszy _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!" |
|
|
Powrót do góry |
|
|
fox
Do³±czy³: 10 Lis 2003 Posty: 192 Sk±d: Wielkopolska
|
Wys³any: Sro Mar 30, 2005 4:46 pm Temat postu: |
|
|
Cze¶æ
Ale to musaia³o byæ boom?(szkoda ¿e tak niewiele widzac)
Fajny silnik wrêcz super. Piro_techmanie twierdzisz ¿e przy 10kG ci±gu
rakieta pofrunie tak ¿e jej Jasiaczek nie znajdzie? .
Przy teoretycznej masie ca³o¶ci 2,5kg my¶le ¿e ¶mia³o bêdzie mo¿na ¶ledziæ przebieg lotu modelu a ze znale¼ieniem to zawsze wi±¿e siê jakie¶ ryzyko ,ale przy tych gabarytach modelu powinno byæ ok!
ps. pozdrawiam i ¿yczê jeszcze bardziej udanych prób( ale jestem pod wra¿eniem tego silnika ) _________________ CAST AWAY |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Bartosz J.
Do³±czy³: 30 Mar 2004 Posty: 73 Sk±d: pomorze
|
Wys³any: Sro Mar 30, 2005 5:45 pm Temat postu: |
|
|
Witam!
PROFI robota
SR niemal profesjonalny - przypomina mi SR typu IGA oraz silniki AeroTechu klasy I . My¶lê, ¿e taki SR w pe³ni sprosta wymogom projektu (HP) - spokojnie osi±ga ona I klasê --> i nie ma co zbytnio "ci±æ" po osi±gach - masz jeszcze Pirotechmanie przecie¿ 4mm luzu na korpus i mo¿esz zwiêkszyæ jego wytrzyma³o¶æ, a i jego d³ugo¶æ spokojnie mo¿esz powiêkszyæ o przynajmniej 5cm.
Bartek
Ps: zrobi³em obliczenia dla rakiety i osi±gnie ona jakie¶ 3g na takim silniku, wiêc my¶lê, ¿e stateczniki wytrzymaj± _________________ www.hpr.blo.pl |
|
|
Powrót do góry |
|
|
jaskiniowiec
Do³±czy³: 22 Lut 2004 Posty: 597 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Sro Mar 30, 2005 5:56 pm Temat postu: |
|
|
No, Pirotechman, musze pogratulowaæ g³ównie tego, ¿e uda³o Ci siê dopracowaæ zap³on. Startuj± prawie natychmiast, bez zbyt d³ugiego rozpalania siê. A nie jest ³atwo uzyskaæ taki efekt. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Sro Mar 30, 2005 6:07 pm Temat postu: |
|
|
Jasiaczeq napisa³: | ...SR niemal profesjonalny - przypomina mi SR silniki AeroTechu klasy I . My¶lê, ¿e taki SR w pe³ni sprosta wymogom projektu (HP) - spokojnie osi±ga ona I klasê --> i nie ma co zbytnio "ci±æ" po osi±gach - masz jeszcze Pirotechmanie przecie¿ 4mm luzu na korpus..... |
A macie jaki¶ film jak SR AeroTecha pracuj± . Widzia³em ich ze dwa na filmie z forum ru ale marne to by³o w dzia³aniu ( jeden mia³ paliwo karmelkowe amatorskie ). Do IGI nie przyrównuj bo to juz dla mnie "dziadostwo" ( za grube i ciêzkie korpusy ) . Widzia³em dzi¶ Twój poligon i jest ok, spe³nia moje oczekiwania czyli bêdê spokojny. Tak analizujê ten wybuch i doszed³em do wniosku , ¿e to skutek zatkania dyszy od elementów dystansowych ustalaj±cych po³o¿enie paliwa startowego ( aby nie lata³o w silniku ) . Wybuch nie by³ taki gro¼ny . Pal±ce siê kawa³ki spad³y w promieniu kilku m, potem podmieniê film. Ju¿ robiê dwa kolejne SR . Bêd± ju¿ ok. Potwierdzê jednak Wam to filmem i mam gotowy SR dla Jasieczqa . A potem napiszê moje sugestie dotycz±ce bhp , szczególnie gdy testuj±cy mój SR jest chyba niepe³noletni ( rakieta za to widzê - jest robiona fachowo ). Na g³owê obowi±zkowo kask ochronny . Wklejam u¶miech ale ja tak robiê ( przy te¶cie rakiety ).
Pozdr. A
Ostatnio zmieniony przez Arkadiusz dnia Sro Mar 30, 2005 6:31 pm, w ca³o¶ci zmieniany 2 razy |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Sro Mar 30, 2005 6:10 pm Temat postu: |
|
|
jaskiniowiec napisa³: | .........uda³o Ci siê dopracowaæ zap³on. Startuj± prawie natychmiast, bez zbyt d³ugiego rozpalania siê. A nie jest ³atwo uzyskaæ taki efekt. |
I chyba "przegi±³em" . Zastosowa³em tu - tylko w tym silniku - zap³onnik od nakrêtki Kubusia
Kolejna proba bez niego. Zobaczymy jak wyjdzie bo samym zap³onnikiem jest potê¿ne paliwo marszowe.
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
crave
Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wys³any: Sro Mar 30, 2005 6:16 pm Temat postu: |
|
|
Co dziwne silnik eksplodowa³ gdy paliwo startowe koñczy³o siê dopalaæ (trudno stwierdziæ, w ka¿dym razie pracowa³ ju¿ chwilkê). Mo¿na z tego wnioskowaæ, ¿e rzeczywi¶cie co¶ zapcha³o...
Tak wogóle to pracuj±cy silnik wygl±da piêknie: kszta³t p³omienia, jego d³ugo¶æ!
Filmik Aerotecha:
http://www.aerotech-rocketry.com/customersite/theatre/othermovies/N4800Tstatictests.mov
Tylko to mimo wszystko "nieco" inna wielko¶æ silnika... |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Bartosz J.
Do³±czy³: 30 Mar 2004 Posty: 73 Sk±d: pomorze
|
Wys³any: Sro Mar 30, 2005 7:36 pm Temat postu: |
|
|
fot. spadochron (d=1,45m) wraz z olinowaniem - gruba ta¶ma to schockband
_________________ www.hpr.blo.pl |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Czw Mar 31, 2005 4:36 pm Temat postu: |
|
|
Zrobi³em test SR "2R_mini" bez zaplonnika . Wynik : zap³onnik wraca . Silnik wytrzyma³. Mial korpsu grubszy o pó³ mm.
FILM
Pozdr. A
PS. Eltopsj i Jaskiniowieæ - zmieñcie linki |
|
|
Powrót do góry |
|
|
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Pi± Kwi 01, 2005 10:39 am Temat postu: |
|
|
piro_techman napisa³: | Zrobi³em test SR "2R_mini" bez zaplonnika . Wynik : zap³onnik wraca . Silnik wytrzyma³. Mial korpsu grubszy o pó³ mm. |
Witam
Na podstawie tych dwóch testów pokusi³em sie o przeanalizowanie pracy silników w zale¿no¶ci od zastosowanego sposobu ich odpalania.
Dwa identyczne silniki (zak³adam) a jak¿e odmienna praca .
Co pokaza³a analiza poklatkowa filmów?
Pos³u¿ê siê tutaj opisem poszczególnych faz pracy SR.
TEST #1
zap³om 0,00 sek
pocz±tek ci±gu 0,48 sek
CATO - zniszczenie silnika 2,04 sek
Ogólnie mo¿na przyj±æ, ¿e czas pracy - dodajmy bardzo stabilnej - wyniós³ 1,56 sekundy po czym nast±pi³o rozerwanie silnika:
Bardzo efektowne ujêcie momentu zniszczenia silnika.
TEST #2
zap³on 0,00
pocz±tek ci±gu 2,32
pojawienie siê p³omienia 2,96
pierwsze przyga¶niecie - zanik p³omienia 4,40
drugie przyga¶niêcie 5,12
trzecie przyga¶niêcie 8,84
koniec ci±gu 10,20
silnik ga¶nie 10,76
Efektywny czas pracy silnika #2 = 8.44 sekundy
Potwierdza siê fakt kolosalnego wp³ywu zap³onu na pracê silnika.
Mo¿na mieæ dobrze opracowany i w miarê powtarzalny silnika a zastosowanie niew³a¶ciwego zap³onu mo¿e zniweczyæ nasze wysi³ki, lub te¿ zafa³szowaæ nasze zdanie na temat samej konstrukcji silnika, czy te¿ jako¶ci paliwa.
Ró¿nice w zachowaniu siê silników najbardziej widoczne s± w fazie pocz±tkowej. SR #2 wolno siê rozkreca, ma niestabiln± pracê, zapewne ni¿szy ci±g, a co za tym idzie wyd³u¿a siê jego czas pracy.
Konstruktor s³usznie zauwa¿a, ¿e koniecznym jest zastosowanie zapalnika "KUBU¦".
A swoj± drog± Arku - Twoje paliwo ¿ywiczne (bo my¶lê, ¿e takie stosowa³e¶) jest bardzo ciekawym i fajnym paliwem amatorskim.
Mo¿e nie ma wysokiego Iw ale za to jest bardzo widowiskowe i przypomina w pracy wiele kompozycji paliw typu HP.
Sam przymierzam siê do przetestowania go w moich konstrukcjach.
Ciekawy jestem dalszego ci±gu tej historii z silnikami typu "2R_mini".
Pozdrawiam
KSARD |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Pi± Kwi 01, 2005 5:13 pm Temat postu: |
|
|
ksard napisa³: | .....Dwa identyczne silniki (zak³adam) a jak¿e odmienna praca . .................Potwierdza siê fakt kolosalnego wp³ywu zap³onu na pracê silnika.............A swoj± drog± Arku - Twoje paliwo ¿ywiczne (bo my¶lê, ¿e takie stosowa³e¶) jest bardzo ciekawym i fajnym paliwem amatorskim.
Mo¿e nie ma wysokiego Iw |
Witam
No, teraz sam widzê jakie kolosalne znaczenie ma zap³onnik . Teraz w ka¿dym SR bêdzie. SR nie by³y jednak identyczne. W 2R_mini_test2 w paliwe by³o dodatkowo ok. 1 % pokostu ( chodzi³o mi o to aby jaki¶ przypadkowy pêcherzyk powietrza nie przy¶pieszy³ mi palenia i byæ mo¿e doprowadzi³ w koñcu do explozji SR. Ponadto zap³on ropoczynam ( w ka¿dym z tych SR ) od paliwa M - przy zatyczce ). Paliwo dolne S jest "têpe" na zap³on i nie reaguje na powolne rozpalanie siê paliwa M. W pewnym momencie mamy gwa³towny zap³on paliwa S i skokowo ro¶nie ci±g. Nie umiem wyja¶niæ tego ciemnienia dymu . Mo¿e ten 1 % pokostu wiêcej . Ale raczej obstawiam ci¶nienie. Jest mniejsze i mamy pewno inny mechanizm palenia ( ale nie wnikam w to ).
Co zrobi³em teraz.
Zastosujê zap³onnik ale nie co mniejszy ( 20 gram masy piro zmniejszy³em na 6 gram ). Masa daje silny impuls ogniowy i wg mnie te 6 gram starczy a nie bêdzie ryzyka nadmiernego wzrostu ci¶nienia od zap³onnika i w konsekwencji rozerwania korpusu. Robiê teraz dwa ale IDENTYCZNE SR. Jak jeden wyjdzie ok to mam drugi dla rakiety ZENIT. Sam ciekaw jestem jak wyjdzie praca z 6 gramami masy zaplonowej. Wg mnie bêdzie git . Co do impulsu na pewno jest 20 - 30 jednostek wiêkszy od karmelki i znacznie bardziej widowiskowy w pracy. Znam karmelek - bardzo latwo siê jego robi ale wolê swoje paliwka. Sami widzicie dlaczego .
Gotów jestem wykonaæ SR dla innych projektów. Lubiê je robiæ a SR mam na zawo³anie w dowolnych wymiarach
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Nie Kwi 03, 2005 11:55 am Temat postu: |
|
|
Witam
Niestety za cienki korpus.
Komentarz.
1. Tym razem nie co za wolny zap³on SR ale szybciej nie bêdzie.
2. pierwszy wewnêtrzny korpsu ma grubosæ 1 mm, zewnêtrzny ok 3 mm. Pracujê na granicy minimalnej grubo¶ci korpusu. Dorzuciæ 1 mm nie jest problemem ale chcia³em tego unikn±æ.
3. Dysza mia³a na uj¶ciu minmaln± wadê st±d widoczne , nieznaczne przekrzywienie p³omienia.
4. Widaæ, ¿e procedura odbiorcza 1 + 1 siê sprawdza.
FILM
Mi³ej niedzieli A
PS. Przy okazji informujê, ¿e PROFI zap³onniki nie s± ju¿ traktowane jak MW , mo¿na kupowaæ bez kwitów. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Wto Kwi 05, 2005 10:44 am Temat postu: Analiza ..... |
|
|
Witam
Zrobi³em analizê niepowdzenia pracy SR
Analizie podda³em SR , który przetrwa³ test ( choæ mia³ wadê w dzia³anaiu ). By³o to SR "SR_2R_mini_test2"
Po rozkrojeniu korpusu zobaczy³em naderwane warstwy papieru zaimpregnowanego szk³em wodnym. Papier by³ zwêglony niemal do samego korpsu zewnêtrznego.
Widoczny ( nie wiem ja wyjdzie to na zdjêciu ), zabr±zowiony ogniem papier oznaczy³em strza³k±. Zwêglenie siêga w ka¿dym razie do korpusu zewnêtrznego - najbardziej wrazliwego na dzia³anie wysokiej temperatury.
Co zrobi³em teraz.
Korpus wewnêtrzny na wysoko¶ci paliwa startowego ( pali siê ono ze wszystkich stron ) ochroni³em dodatkowo trzema warstwami papieru ze szk³em wodnym ( to co czarne nie zwracajcie uwagi bo to tylko tkanina - jedna warstwa nas±czona ¯E ).
Na taki teraz korpus nawinê korpus zewnêtrzny . Zrobiê dwa SR i jeden spalê ( film ja zwykle bêdzie ).
W SR"2R_mini_test2" - korpus zewnêtrzny wytrzyma³ tylko dzieki temu, ¿e korpsu wewnêtrzny by³ na granicy wytrzyma³o¶ci termicznej. W SR które dwa³y wiêkszy ci±g ( ci¶nienie ) korpus wewnêtrzny nie wytrzymywa³ ( przepala³ siê ) po czym nastêpowa³a blyskawiczna destrukcja korpusu zewnêtrznego
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|