 |
FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Forum Pirotechniczne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Bartosz J.

Dołączył: 30 Mar 2004 Posty: 73 Skąd: pomorze
|
Wysłany: Sro Lis 24, 2004 3:02 pm Temat postu: Projekt Zenit HP |
|
|
Od dłuższego czasu pracuje nad projektem o nazwie: "Zenit HP". Jego głównym założeniem jest budowa rakiety i wyrzutni typu high-power; czyli zespołu startowego spełniającego określone wrunki, oraz oczywisćie rakiety napędzanej silnikiem minimum kasy H - założenie projektu to głównie silniki klasy I.
Charakterystyka modelu rakiety:
Dużo czasu zajęło mi przygotowanie ostatecznego projektu rakiety, który można pobrać TUTAJ. Rakieta będzie zbudowana z dwóch członów. W pierwszym członie (z głowicą i złączką członów rakiety) mam zamiar umieścić układ odzyskiwania modelu - zakładam użycie układu Denta - Mag - w taki sposób, że ładunek miotający będzie skierowany w stronę silnika rakiety czyli do wewnątrz rakiety... takie rozwiązanie ma służyć "jakby odstrzeleniu" członu z elektroniką, po czym następuje wyciągnięcie spadachronu mocowanego na linkach i schockband'zie - gumie amortyzującej naprężenie linki w chwili rozłożenia spadachronu. Masa startowa rakiety bez silnika nie powinna przekroczyć 2500g; jej długość wyniesie 1,32m; kaliber rakiety: 90mm
Widok 3D projektu rakiety Zenit:
Charakterystyka zespołu startowego:
Zespół startowy będzie tworzyła wyrzutnia oraz instalacja elektryczna, służąca do odpalenia silnika rakietowego. Wyrzutnia rakietowa ma być wyrzutnią szynową (taką jakich często używają niemieccy modelarze) o długości prowadnicy ok. 1,75m - długość szyny uzależniona jest od zastosowanego silnika.
Charakterystyka silnika rakietowego:
Silnik dla rakiety Zenit może mieć maksymalną średnicę równą 50mm (wg założeń projektu) i powinien charakteryzować się wysokim ciągiem w pierwszych ułamkach sekund pracy. Szacuję, że powinien być to silnik klasy ok. I150 o impulsie całkowitym ok. 400 N-sec. Powinien on mieć dużego "kopa" aby udźwignąć rakietę ważącą przecież ponad 2kg (bez silnika)...
Stan projektu na dzień 24.10.2004r.
Zespół startowy:
Szynowa wyrzutnia rakiet projektu Zenit jest niemal skończona - nie posiadam jedynie aluminiowej szyny, którą można kupić w Niemczech...
Model rakiety:
Rozpocząłem już pracę nad budową modelu - mam gotową część elementów konstrukcyjnych modelu - aktualnie czekam na głowicę, którą ma dla mnie wykonać tokarz. Prowadzę także rozmowę z Paulem w na temat systemu odzyskiwania rakiety (Denta-Mag). Być może Paul odsprzeda mi jeden ze swoich układów, ale narazie muszę czekać...
Silnik:
Przeprowadzałem już testy silników z paliwem na bazie AN wg receptury Pinota, gdyż taki mam zamiar wykonać i zastosować w Zenicie. Pierwsze testy silników o masie paliwa 250g wykazały na błędną ocenę wartości Kn=200 dla tego paliwa. Paliwo przy tym zacisku spalało się zbyt wolno aby uzyskać rządany ciąg lecz stabilnie i efektownie. W następnym silniku prawdopodobie zastosuję Kn=300... <-prace nad tym silnikiem chwilowo zawieszone
Opracowanie własnego silnika, niemal niezawodnego, który mógłbym zastosować w rakiecie Zenit wymaga dużo czasu i pewnie nieprędko uda mi się to zrealizować... Dlatego wciągnęłem do udziału w projekcie Arka, który zobowiązał się do wykonania SR, który spełni wymogi projektu.
Wiem jak trudne zadanie stoi przede mną i jak wiele czasu zajmie mi zrealizowanie tego projektu. Ukończenie prac planuję na wiosnę/lato przyszłego roku głównie ze względu na długi czas oczekiwania na układ elektroniczny...
Serdecznie zapraszam wszystkich do dyskusji na temat tego projektu i jego założeń technicznych.
pozdrawiam Jasiaczeq _________________ www.hpr.blo.pl |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
fox

Dołączył: 10 Lis 2003 Posty: 192 Skąd: Wielkopolska
|
Wysłany: Sro Lis 24, 2004 9:33 pm Temat postu: |
|
|
Cześć
Mnie osobiście pomysł bardzo ciekawi. Ciekawa koncepcja no i fajnie że masz plan, samo przedsięwźięcie też wymagać będzie dużo pracy no i forsy dlatego zyczę ci powodzenia.
Paul słusznie zauważył jednak że to miezwylke trudne zwłaszcza że jak widze robisz zbyt wiele rzeczy naraz. Według mnie przy tym projekcie narpierw powinienieś skupić się na silniku. Jak juz opracujesz go to bierz się za rzecz następną. Ten typ pracy to sprawdzony radziecki system dlatego rosjanie osiągneli owiele więcej niż amerykanie, a dlaczego?
Bo nie robili wszystkiego naraz, bo zachowali spokój _________________ CAST AWAY |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
PINOT

Dołączył: 25 Lis 2003 Posty: 428 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Sro Lis 24, 2004 10:17 pm Temat postu: |
|
|
Uważam, że każdy powinien spróbować zrobić swój własny projekt...ja tam Bartka podziwiam, a będę jeszcze bardziej, jeżeli ten projekt zostanie zakończony choćby połowicznym sukcesem.
Prawdę mówiąc nie uważam go za zbyt wybujały (no, może skala mnie nieco zaskoczyła) raczej ambitny i bardzo konkretny, aczkolwiek zrobienie wszystkiego zajmie sporo czasu i, być może, konsultacji. O ile poznałem Bartka jest on dość systematyczny i wierzę, że dopnie swego. Bynajmniej nie uważam go za teoretyka, bo wiem, że sporo robi i ma dużo praktyki, ale się nie chwali. Wystarczy mu wiedzy i doświadczenia...
Co do Kn=300 dla PI-S-20/AN- całkowita zgoda (przy dobrym i mocnym korpusie silnika można się pokusić nawet o 350). Kn=200-250 jest dobre dla PIS20-K1 (nieco szybsze), ale za małe dla silnika na samym AN.
A co do innych projektów, spoko....prace na razie zawieszone z powodu zbyt wielu zajęć, ale zostaną na pewno wznowione. _________________ Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Bartosz J.

Dołączył: 30 Mar 2004 Posty: 73 Skąd: pomorze
|
Wysłany: Czw Lis 25, 2004 11:59 am Temat postu: Zenit HP |
|
|
Witam,
Paul: Mówisz ciągle o przesadzaniu tak jakby był bym ogrodnikim... - nie podajesz żadnych konkretów, ani zarzutów. Uwierz mi, że tabliczkę mnożenia dawno już mam za sobą i tak samo jeśli chodzi o modelarstwo. Czy sądzisz, że brakuje mi może doświadczenia, wiedzy lub lat, aby móc zrealizować to co sobie zamierzyłem?? Jeśli tak to zobaczymy...
fox: Myślisz, że budowa rakiety i odpowiedniej wyrzutni to jest "zbyt wiele rzeczy na raz"?? Zdaję sobie sprawę, że budowa odpowiedniego silnika jest niezmierne czasochłonna, dlatego - jak pisałem wyżej - udział w projekcie w zakresie SR zadeklarował Pirotechman (Arek).
Miałem nadzieję na rzeczową dyskuję, a nie na temat tego: czy jestem w stanie to zrobić, czy nie... Nie mogę mówić na temat zastoju w pracach nad innymi projektami bo o to trzeba zapytać ich wykonawców. Uważam, że w końcu trzeba ożywić nasze forum rakietowe i dla tego powstał projekt Zenit HP. Mimo wszystko dziękuję za opinie niedowiarkom i tym, którzy wierzą w powodzenie tego projektu.
pozdrawiam Bartek _________________ www.hpr.blo.pl |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ksard
Dołączył: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wysłany: Czw Lis 25, 2004 3:24 pm Temat postu: Dołowanie? |
|
|
Paul S napisał: | Mam male pytanko: Ten cel ktory sobie wytyczyles, jest jeszcze w zasiegu twojego wzroku???? |
Witam
Rakieta Bartka powinna osiągnąć wysokość ok. 460 metrów, a więc spokojnie będzie ją można jeszcze dostrzec.
Paul - zaskoczyłeś minie tą wypowiedzią. Ja osobiście uważam, że jest to ambitny projekt i do zrealizowania ( może nie znałeś wcześniejszych osiągnięć Bartka).
Uważam Bartka za jednego z najbardziej obiecujących konstruktorów młodego pokolenia zarejestrowanych na forum.
Z rakietą poradzi sobie bez trudu - problemy mogą pojawić się z silnikiem.
Takiego silnika jeszcze nikt nie zbudował - co jeszcze nie oznacza, że Bartkowi się nie uda.
A Ty już na wstępnie zakładasz najgorszy scenariusz.
Bartku !!!
Wykonaj najpierw rakietę - bo jest dobrze zaprojektowana.
Ma oryginalną sylwetkę i bedzie pieknie prezentować się w locie.
Co do silnika:
- temat kobyła, ale jeśli będziesz miał wsparcie ze strony doświadczonych konstruktorów od silników, o których wsponinasz to jest nadzieja.
A możesz ostatecznie zastosować silnik na paliwie karmelkowym
Jedna bardzo ważna sprawa - BHP.
Może ten aspekt projektu miał na myśli Paul - na to musisz położyć szczególny nacisk, a dlaczego chyba nie muszę pisać.
Mam nadzieję, że będziesz nas informował na bieżąco o postępach w pracach.
Pozdrawiam
KSARD |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
jaskiniowiec

Dołączył: 22 Lut 2004 Posty: 597 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw Lis 25, 2004 5:48 pm Temat postu: |
|
|
Piszesz, że chodzi Ci o rzeczową dyskusję na temat założeń projektu. No cóż, na razie nie ma za wiele do dyskusji. Ogólnie jest oki, a cały pies będzie pogrzebany w szczegółach. Troche jak na mój gust ciężka ta rakieta. Kaliber 9 cm, długość 132 cm i 2,5 kilo ? Sporo. Sądząc z położenia środka ciężkości, to będziesz miał ciężką głowice, pewnie z twardego drewna. Osobiście wolałbym przesunąć spadochron bliżej głowicy, bo jest w sporej odległości od elektroniki. Przesunie to środek ciężkości do przodu, co pozwoli zmniejszyć masę głowicy i ostatecznie odciążyć rakietę. Mniejsza masa to nie tylko wyższy pułap, ale i szybszy start, a co za tym idzie mniejsze ryzyko ewentualnych zakłóceń toru lotu po zejściu z wyrzutni. Dodatkowo mógłbyś wtedy zastosować jakiś "stratny" materiał na głowicę. Mam na myśli np. piankę poliuretanową, styropian itp, które zwiększą bezpieczeństwo poprzez amortyzację ewentualnego uderzenia w coś (np. w glebę, gdyby ze spadochronem poszło coś nie tak). I nie mam pojęcia dlaczego masz dzielone stateczniki. Przecież to nie dwustopniówka.
P.S. Nie dziwcie się Paulowi, za dużo na tym forum pustych dywagacji na temat smażenia karmelki i mycia garów. Gdy sie patrzy tylko na same projekty (ni ma problema zrobić takich nawet dziesiątki) i deklaracje, to trudno o wiarę i zaufanie, że coś ciekawego powstanie w realu. Ja też jestem ostrożny (zwłaszcza jeśli chodzi o udaną konstrukcje silnika na AN z dużym "kopem" na dzień dobry). Sprawa prosta: projekt zostanie zrealizowany, to extra; nie uda się, trudno. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Gość
|
Wysłany: Czw Lis 25, 2004 8:42 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Jak najwięcej takich projektów ( choć nadmiaru teoretyzowania nie lubię ) bo jeden trwa rok to jak będzie ich 10 a z tego 5 będzie z moim SR to mam jeden test mojego SR na nie co ponad 2 miesiące . Oczywićcie jasieczkowi pomogę. Jak zrobi on SR to na jego poleci. Byc moze na starcie będę i przywiozę 2 SR. Decyzja na czym poleci będzie należeć do autora rakiety.
W ciagu dwóch dni kręcę film SR ( masa paliwa 720 gram ). Cel testu - czy da się zrobić duży SR tylko na rurze PE do wody . Palenie paliwa kanałem. Jakby wyszło to wtedy mam sporo pracy z doprowadzeniem "kultury sztabowej" takiego SR. Czyli musi wyglądać PROFI. Muszę też wymyśleć jak wysunąć dyszę po za SR . Ale ma być prosto , szybko, tanio, estetycznie.
Paliwa na bazie AA tez mnie ciekawią. Ale to potem. Macie tu kilka składów w tym jeden na pikrynianach .
Paliwo opracowane przez angielską firmę Imperial Chemical Rocket ltd
Azotan amonu ( AA ) 55 - 75 %
mrówczan wapnia 42 - 25 % ( murawinokisłyj kalcij ).
stearynian wapnia 0,5 %
Paliwo NDRS
pikrynian amonu 45 %
pikrynian sodu 45 %
lepiszcze asfaltowe 10 %
Azotan amonu 88 %
asfalt 18 %
dodatki 2 % ( nie pisze jakie ale można dać chyba te znane jak dwuchromian amonu i inne ).
Co do paliw AA plus pikryniany ( najlepszy amonu ) potasu czy sodu . Nie są one stabilne przy długim przechowywaniu. Ale pewno ten czas to wiele, wiele miesięcy więc kto wie czy nie warto nad tym "posiedzieć"
Ciekawi mnie stopienie asfaltu z AA ( na początek mała próbko z 10 gram ) , plus katalizator i odlanie paliwa.
Jednak najwięcj obiecuję sobie po paliwe : AA 60 % , Mg 20 % , lepiszcze 20 % . Ruscy pisali , że można ZE utwardzić urotropiną - w końcu też amina . Ponoć trwa to tydzień. Na pewno warto sprawdzić oraz okreslić w jakiej temperaturze się ZE z urotropiną utwardza bo tego nie doczytałem. Ciekawe
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Bartosz J.

Dołączył: 30 Mar 2004 Posty: 73 Skąd: pomorze
|
Wysłany: Pią Lis 26, 2004 4:57 pm Temat postu: Zenit HP |
|
|
Witam!
Masa rakiety, którą podałem (2,5kg) jest narazie założeniem czysto teoretycznym według wyliczeń programu, co do użytych materiałów. Sądzę, że większość elementów okaże się znacznie lżejsza niż to jest na projekcie i tym samym masa startowa rakiety ulegnie zmianie. Rzeczywiście - głowica będzie prawdopodobnie najcięższym z elementów rakiety, dlatego staram się załatwić drewno topoli lub lipy aby maksymalnie zmniejszyć jej masę - nie znam się zbytnio na rodzajach drewna, ale tokarz mi tak zalecił... Jaskiniowcu: to, że rakieta posiada dwa rodzaje stateczników, niekoniecznie musi znaczyć, że jest to rakieta dwustopniowa - w moim przypadku jest to raczej "zabieg stylistyczny", dzięki któremu rakieta ma oryginalną sylwetkę, ale i zwiększona powierzchnia stateczników warunkuje stabilniejszy lot.
Bartek _________________ www.hpr.blo.pl |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
jaskiniowiec

Dołączył: 22 Lut 2004 Posty: 597 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią Lis 26, 2004 5:47 pm Temat postu: |
|
|
Oki. Widać na projekcie, że silnik jest jeden. Co do głowicy (jeśli już ma to być drewno), to przecież możesz wydrążyć głowicę. Da Ci to jeszcze jedną możliwość: końcowego wyważenia modelu, by uzyskać środek masy tam gdzie potrzebujesz. Ale myślę, że to wszystko wiesz... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Gość
|
Wysłany: Sob Lis 27, 2004 2:44 pm Temat postu: |
|
|
Arkadiusz Okupski napisał: | ....W ciagu dwóch dni kręcę film SR ( masa paliwa 720 gram ). Cel testu - czy da się zrobić duży SR tylko na rurze PE do wody . Palenie paliwa kanałem. Jakby wyszło to wtedy mam sporo pracy z doprowadzeniem "kultury sztabowej" takiego SR. |
Da się . Po pracy SR był cały i lekko ciepły .
Widok SR
FILM
Dysza na razie tylko doklejona i nie było jej jak SR pracował. Dysze juz wiem jak robić. Jest to lekka ( ok. 40 gram ) konstrukcja zrobiona z gipsu i maty szklanej. W następnym SR będzie wmontowana w SR. Dysza jest trwała i estetyczna a po pomalowaniu ma wygląd PROFI.
Jak dodam do filmu linka z moimi danymi dam cały film.
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Bartosz J.

Dołączył: 30 Mar 2004 Posty: 73 Skąd: pomorze
|
Wysłany: Czw Gru 02, 2004 4:49 pm Temat postu: Zenit HP |
|
|
Teraz niestety nie mam czasu na przedstawienie Wam tego co już zrobiłem, ponieważ jutro mam drugi etap wojewódzkiego konkursu z chemii i wolny czas zajmuje mi rozwiązywanie zadań, ale jestem pewien, że już niedługo (raczej w sobotę) wrzucę pierwsze zdjęcia i wtedy będzie można zająć się dyskusją... w przyszłości postaram się na bieżąco pisać o postępach w pracach.
Paul: Wcale nie wprowadziłem zmian w założeniach projektu - może gdy ochłonąłeś to projekt ten wydał Ci się mniej straszny
Bartek _________________ www.hpr.blo.pl |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Bartosz J.

Dołączył: 30 Mar 2004 Posty: 73 Skąd: pomorze
|
Wysłany: Sob Gru 04, 2004 7:54 pm Temat postu: Zenit HP - wyrzutnia |
|
|
Czas na konkrety
Może zacznę od końca, ale jako pierwszą przedstawię wyrzutnię zbudowaną według mojego pomysłu i wykonania na potrzeby projektu Zenit HP.
Wyrzutnia została zbudowana na bazie szkieletu, który stanowi metalowa konstrukcja. Statyw szyny został przytwierdzony do płyty wiórowej obitej grubą blachą, która spełnia dwie istotne funkcje:
- gruba blacha stanowi rodzaj opromiennika, który chroni podłoże przed zapłonem
- dość ciężka płyta umieszczona po środku konstrukcji w zasadniczy sposób polepsza stabilność wyrzutni jako całości (eliminuje powstawanie niekorzystnych zjawisk podczas startu modelu)
fot. elementy składowe wyrzutni
Wyrzutnia została przystosowana do startu rakiet pod kątem 90 stopni, oraz w przedziale: od ok. 80 do 65 stopni.
Regulacja kąta startu jest możliwa dzięki zastosowaniu "nóżek" - po przez ich wydłużanie lub skracanie.
Jak widać na zdjęciach wyrzutnia nie została wyposażona (narazie) w jej najistotniejszy element - czyli szynę. Być może w przyszłości wyposażę tę wyrzutnię w dodatkowy opromiennik mocowany do statywu...
fot. aluminiowa szyna
Całość została tak skonstruowana, że (przy pomocy narzędzi) złożenie i rozłożenie wyrzutni nie zajmuje dłużej niż kilka minut, oraz zajmuje niewiele miejsca - co jest ważne jeśli chodzi o warunki polowe.
C.D.N  _________________ www.hpr.blo.pl |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
fox

Dołączył: 10 Lis 2003 Posty: 192 Skąd: Wielkopolska
|
Wysłany: Sob Gru 04, 2004 10:36 pm Temat postu: |
|
|
Cześć
No, no- wyrzutnia super tylko pozazdrościć schludności wykonania
A no właśnie kiedyś był poruszany temat odnośnie wyrzutni i pojawiły się twierdzenia jako by rodzaj wyrzutni miał duży wpływ na osiągnietę wyniki lotu rakiety. Ja osobiście używam wyżutni "prętowej" montowanej na platformie z przykręcanymi nóżkami( pręt 180cm). Bardzo podobała mi się wyrzutnia Ksarda chodzi mi o tą "kratową". Zauważyłem jednak na zdjęciach że wyrzutnie są odchylone od pionu no i właśnie dlaczego?
pozdrawiam _________________ CAST AWAY |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Bartosz J.

Dołączył: 30 Mar 2004 Posty: 73 Skąd: pomorze
|
Wysłany: Sob Gru 04, 2004 10:58 pm Temat postu: Zenit HP |
|
|
Nad tym też już pomyślałem Rzeczywiście - zakładanie rakiety na długą prowadnicę może wydawać się z pozoru kłopotliwe... oczywiście, że można by się pokusić o budowę wyrzutni na wzór tej, z której startowała rakieta Vision, gdzie prowadnicę można przechylać do poziomu wokół osi obrotu, ale można zrobić to łatwiej. Rozwiązanie tego problemu jest proste: wystarczy chwycić za "nóżki" wyrzutni i unieść jedną stronę do góry (coś jakby równia pochyła), aby druga osoba mogła spokojnie wsunąć zaczepy startowe w szynę. Następnie stawiamy wyrzutnię do pozycji wyjściowej i gotowe.
Cytat: | Zauważyłem jednak na zdjęciach że wyrzutnie są odchylone od pionu no i właśnie dlaczego? |
Moim zdaniem chodzi tu głównie o BHP - czyli poprostu o to żeby rakieta nie spadła w razie niepowodzenia w pobliżu miejsca, z którego startowała. _________________ www.hpr.blo.pl |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
jaskiniowiec

Dołączył: 22 Lut 2004 Posty: 597 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Sob Gru 04, 2004 11:06 pm Temat postu: |
|
|
Dlaczego odchylone, w którą stronę odchylone i o ile odchylone - to zależy od wielu czynników.
1) Mając określony rozmiarowo "poligon" można (a chwilami trzeba) startować nie z punktu położonego centralnie, ale z brzegu i skierować rakietę nad pola. Wariant umożliwia lepsze wykorzystanie przestrzeni miejsca, gdzie puszcza się rakietę. Tak były puszczane np. rakiety RM. Można tak robić tylko wtedy, gdy ma się praktyczną pewnoć stabilnego lotu rakiety i szybkiego startu.
2) Gdy zna sie kierunek wiatrów, można model puścić "pod wiatr" po to, by potem po opadnięciu na spadochronie znalazł się w miarę blisko miejsca startu. Założenia do takiego rozwiązania: teoretyczna znajmość toru lotu rakiety, pewność wyrzucenia spadochronu, szybki start.
3) W większości przypadków startów rakiet (wybitnie)amatorskich, należy ustawić wyrzutnię lekko ...z wiatrem (gdy podczas startu na poziomie ziemi jest wiatr). Przy krótkiej wyrzutni lub słabym ciągu silnika (czyli przy małej prędkości na zejściu z wyrzutni) dochodzi do zjawiska skręcania modelu pod wiatr. Gdy wyrzutnia jest ustawiona z wiatrem, to wtedy następuje wyprostowanie toru lotu rakiety. Jeśli sie nie mylę, to taki był mechanizm wybitnie widowiskowego wahnięcia się rakiety podczas startu modelu "Hermes"
P.S. Zasady jakieś istnieją, pisac to łatwo. W rzeczywistości rzadko sie udaje dobrać idealnie kąt i kierunek nachylenia wyrzutni. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
jaskiniowiec

Dołączył: 22 Lut 2004 Posty: 597 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Sob Gru 04, 2004 11:12 pm Temat postu: Re: Zenit HP |
|
|
Jasiaczeq napisał: | [
Moim zdaniem chodzi tu głównie o BHP - czyli poprostu o to żeby rakieta nie spadła w razie niepowodzenia w pobliżu miejsca, z którego startowała. |
Też święta prawda, ale prawdopodobieństwo, że rakieta poleci po idealnym pionie i w idealnym pionie spadnie (na rozdziawione z zaciekawienia gęby rakieciarzy) wydaje mi sie bardzo małe. Prawdopodobieństwo tym mniejsze, im wyższy pułap. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Bartosz J.

Dołączył: 30 Mar 2004 Posty: 73 Skąd: pomorze
|
Wysłany: Pon Gru 13, 2004 5:43 pm Temat postu: Zenit HP |
|
|
Rakieta - według projektu - zbudowana jest z dwóch członów. Korpus rakiety wykonany jest z rury PVC: średnica 90mm, grubość ścianki wynosi 2mm. Dokładne parametry (np. masa, długość) można odczytać z projektu, gdyż jest on aktualizowany - o ile zajdą jakieś zmiany.
Stateczniki zostały wykonane ze sklejki, grubość: 4mm. Polakierowałem je dwukrotnie lakierem bezbarwnym po to by farba nie wsiąkała w drewno.
C.D.N. _________________ www.hpr.blo.pl |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Bartosz J.

Dołączył: 30 Mar 2004 Posty: 73 Skąd: pomorze
|
Wysłany: Sob Gru 25, 2004 9:13 pm Temat postu: Zenit HP |
|
|
Witam!
Oto najnowsze zdjęcia:
fot. pierwszy człon rakiety wraz ze złączką

Złączka - rura kartonowa (grubość ścianki: 5mm) dzięki której człony rakiety stanowią całość, a przy tym ich rozdzielanie nie stanowi rzadnego problemu - opór jest bardzo mały. Wewnętrzną stronę złączki pokryłem warstwą szkła wodnego, aby nie ulegała niszczeniu przez działanie ładunku miotającego.
fot. drugi człon rakiety wraz ze statecznikami

Przy budowie modelu, do mocowania elementów używam FIX ALL'a firmy Soudal - jest trochę z nim kłopotu (długo schnie i jest lepki) ale po utwardzeniu wszystko jest niesamowicie mocno sklejone
Kolejnym etapem budowy będzie: przedział silnikowy - komora silnika i pierścienie.
Pozdrawiam serdecznie
Jasiaczeq
Ps: Znacie jakieś inne określenie elementu łączącego człony rakiety bo jakoś termin "złączka" nie przypada mi zbytnio do gustu... _________________ www.hpr.blo.pl
Ostatnio zmieniony przez Bartosz J. dnia Czw Kwi 07, 2005 5:35 pm, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
wojtek
Dołączył: 26 Sty 2003 Posty: 168
|
Wysłany: Nie Gru 26, 2004 2:59 pm Temat postu: |
|
|
Bardzo ładnie zapowiada się ta rakieta !
Co do nazwy "złączka" to można ją zastapić np. : sprzegło, lub wpust
Pozdrawiam i życzę wytrwałości w realizacji ambitnego zadania. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Tomek J.

Dołączył: 02 Sie 2004 Posty: 144
|
Wysłany: Nie Gru 26, 2004 7:27 pm Temat postu: |
|
|
witam,
musze powiedzieć, że rakieta prezentować sie bedzie super. A co do lotów, na ile teoretycznie model wyleci?? Trzymać tak dalej.
Pozdro.
Ostatnio zmieniony przez Tomek J. dnia Sob Lip 26, 2008 11:11 am, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz dodawać załączników na tym forum Nie możesz pobierać plików z tego forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|