Forum FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Strona Główna FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Projekt Zenit HP
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Strona Główna -> Modele rakiet.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Bartosz J.



Dołączył: 30 Mar 2004
Posty: 73
Skąd: pomorze

PostWysłany: Sro Lis 24, 2004 3:02 pm    Temat postu: Projekt Zenit HP Odpowiedz z cytatem



Od dłuższego czasu pracuje nad projektem o nazwie: "Zenit HP". Jego głównym założeniem jest budowa rakiety i wyrzutni typu high-power; czyli zespołu startowego spełniającego określone wrunki, oraz oczywisćie rakiety napędzanej silnikiem minimum kasy H - założenie projektu to głównie silniki klasy I.

Charakterystyka modelu rakiety:

Dużo czasu zajęło mi przygotowanie ostatecznego projektu rakiety, który można pobrać TUTAJ. Rakieta będzie zbudowana z dwóch członów. W pierwszym członie (z głowicą i złączką członów rakiety) mam zamiar umieścić układ odzyskiwania modelu - zakładam użycie układu Denta - Mag - w taki sposób, że ładunek miotający będzie skierowany w stronę silnika rakiety czyli do wewnątrz rakiety... takie rozwiązanie ma służyć "jakby odstrzeleniu" członu z elektroniką, po czym następuje wyciągnięcie spadachronu mocowanego na linkach i schockband'zie - gumie amortyzującej naprężenie linki w chwili rozłożenia spadachronu. Masa startowa rakiety bez silnika nie powinna przekroczyć 2500g; jej długość wyniesie 1,32m; kaliber rakiety: 90mm


Widok 3D projektu rakiety Zenit:




Charakterystyka zespołu startowego:

Zespół startowy będzie tworzyła wyrzutnia oraz instalacja elektryczna, służąca do odpalenia silnika rakietowego. Wyrzutnia rakietowa ma być wyrzutnią szynową (taką jakich często używają niemieccy modelarze) o długości prowadnicy ok. 1,75m - długość szyny uzależniona jest od zastosowanego silnika.

Charakterystyka silnika rakietowego:

Silnik dla rakiety Zenit może mieć maksymalną średnicę równą 50mm (wg założeń projektu) i powinien charakteryzować się wysokim ciągiem w pierwszych ułamkach sekund pracy. Szacuję, że powinien być to silnik klasy ok. I150 o impulsie całkowitym ok. 400 N-sec. Powinien on mieć dużego "kopa" aby udźwignąć rakietę ważącą przecież ponad 2kg (bez silnika)...

Stan projektu na dzień 24.10.2004r.

Zespół startowy:
Szynowa wyrzutnia rakiet projektu Zenit jest niemal skończona - nie posiadam jedynie aluminiowej szyny, którą można kupić w Niemczech...

Model rakiety:
Rozpocząłem już pracę nad budową modelu - mam gotową część elementów konstrukcyjnych modelu - aktualnie czekam na głowicę, którą ma dla mnie wykonać tokarz. Prowadzę także rozmowę z Paulem w na temat systemu odzyskiwania rakiety (Denta-Mag). Być może Paul odsprzeda mi jeden ze swoich układów, ale narazie muszę czekać...

Silnik:
Przeprowadzałem już testy silników z paliwem na bazie AN wg receptury Pinota, gdyż taki mam zamiar wykonać i zastosować w Zenicie. Pierwsze testy silników o masie paliwa 250g wykazały na błędną ocenę wartości Kn=200 dla tego paliwa. Paliwo przy tym zacisku spalało się zbyt wolno aby uzyskać rządany ciąg lecz stabilnie i efektownie. W następnym silniku prawdopodobie zastosuję Kn=300... <-prace nad tym silnikiem chwilowo zawieszone

Opracowanie własnego silnika, niemal niezawodnego, który mógłbym zastosować w rakiecie Zenit wymaga dużo czasu i pewnie nieprędko uda mi się to zrealizować... Dlatego wciągnęłem do udziału w projekcie Arka, który zobowiązał się do wykonania SR, który spełni wymogi projektu.

Wiem jak trudne zadanie stoi przede mną i jak wiele czasu zajmie mi zrealizowanie tego projektu. Ukończenie prac planuję na wiosnę/lato przyszłego roku głównie ze względu na długi czas oczekiwania na układ elektroniczny...

Serdecznie zapraszam wszystkich do dyskusji na temat tego projektu i jego założeń technicznych.

pozdrawiam Jasiaczeq

_________________
www.hpr.blo.pl
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora  
fox



Dołączył: 10 Lis 2003
Posty: 192
Skąd: Wielkopolska

PostWysłany: Sro Lis 24, 2004 9:33 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cześć

Mnie osobiście pomysł bardzo ciekawi. Ciekawa koncepcja no i fajnie że masz plan, samo przedsięwźięcie też wymagać będzie dużo pracy no i forsy dlatego zyczę ci powodzenia.
Paul słusznie zauważył jednak że to miezwylke trudne zwłaszcza że jak widze robisz zbyt wiele rzeczy naraz. Według mnie przy tym projekcie narpierw powinienieś skupić się na silniku. Jak juz opracujesz go to bierz się za rzecz następną. Ten typ pracy to sprawdzony radziecki system dlatego rosjanie osiągneli owiele więcej niż amerykanie, a dlaczego?
Bo nie robili wszystkiego naraz, bo zachowali spokój

_________________
CAST AWAY
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Adres AIM  
PINOT



Dołączył: 25 Lis 2003
Posty: 428
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Sro Lis 24, 2004 10:17 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Uważam, że każdy powinien spróbować zrobić swój własny projekt...ja tam Bartka podziwiam, a będę jeszcze bardziej, jeżeli ten projekt zostanie zakończony choćby połowicznym sukcesem.
Prawdę mówiąc nie uważam go za zbyt wybujały (no, może skala mnie nieco zaskoczyła) raczej ambitny i bardzo konkretny, aczkolwiek zrobienie wszystkiego zajmie sporo czasu i, być może, konsultacji. O ile poznałem Bartka jest on dość systematyczny i wierzę, że dopnie swego. Bynajmniej nie uważam go za teoretyka, bo wiem, że sporo robi i ma dużo praktyki, ale się nie chwali. Wystarczy mu wiedzy i doświadczenia...

Co do Kn=300 dla PI-S-20/AN- całkowita zgoda (przy dobrym i mocnym korpusie silnika można się pokusić nawet o 350). Kn=200-250 jest dobre dla PIS20-K1 (nieco szybsze), ale za małe dla silnika na samym AN.

A co do innych projektów, spoko....prace na razie zawieszone z powodu zbyt wielu zajęć, ale zostaną na pewno wznowione.

_________________
Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Bartosz J.



Dołączył: 30 Mar 2004
Posty: 73
Skąd: pomorze

PostWysłany: Czw Lis 25, 2004 11:59 am    Temat postu: Zenit HP Odpowiedz z cytatem

Witam,

Paul: Mówisz ciągle o przesadzaniu tak jakby był bym ogrodnikim... - nie podajesz żadnych konkretów, ani zarzutów. Uwierz mi, że tabliczkę mnożenia dawno już mam za sobą i tak samo jeśli chodzi o modelarstwo. Czy sądzisz, że brakuje mi może doświadczenia, wiedzy lub lat, aby móc zrealizować to co sobie zamierzyłem?? Jeśli tak to zobaczymy...

fox: Myślisz, że budowa rakiety i odpowiedniej wyrzutni to jest "zbyt wiele rzeczy na raz"?? Zdaję sobie sprawę, że budowa odpowiedniego silnika jest niezmierne czasochłonna, dlatego - jak pisałem wyżej - udział w projekcie w zakresie SR zadeklarował Pirotechman (Arek).

Miałem nadzieję na rzeczową dyskuję, a nie na temat tego: czy jestem w stanie to zrobić, czy nie... Nie mogę mówić na temat zastoju w pracach nad innymi projektami bo o to trzeba zapytać ich wykonawców. Uważam, że w końcu trzeba ożywić nasze forum rakietowe i dla tego powstał projekt Zenit HP. Mimo wszystko dziękuję za opinie niedowiarkom i tym, którzy wierzą w powodzenie tego projektu.

pozdrawiam Bartek

_________________
www.hpr.blo.pl
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora  
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Czw Lis 25, 2004 3:24 pm    Temat postu: Dołowanie? Odpowiedz z cytatem

Paul S napisał:
Mam male pytanko: Ten cel ktory sobie wytyczyles, jest jeszcze w zasiegu twojego wzroku????


Witam
Rakieta Bartka powinna osiągnąć wysokość ok. 460 metrów, a więc spokojnie będzie ją można jeszcze dostrzec. Wink

Paul - zaskoczyłeś minie tą wypowiedzią. Ja osobiście uważam, że jest to ambitny projekt i do zrealizowania ( może nie znałeś wcześniejszych osiągnięć Bartka).
Uważam Bartka za jednego z najbardziej obiecujących konstruktorów młodego pokolenia zarejestrowanych na forum.
Z rakietą poradzi sobie bez trudu - problemy mogą pojawić się z silnikiem.
Takiego silnika jeszcze nikt nie zbudował - co jeszcze nie oznacza, że Bartkowi się nie uda.
A Ty już na wstępnie zakładasz najgorszy scenariusz. Exclamation

Bartku !!!
Wykonaj najpierw rakietę - bo jest dobrze zaprojektowana.
Ma oryginalną sylwetkę i bedzie pieknie prezentować się w locie.
Co do silnika:
- temat kobyła, ale jeśli będziesz miał wsparcie ze strony doświadczonych konstruktorów od silników, o których wsponinasz to jest nadzieja.
A możesz ostatecznie zastosować silnik na paliwie karmelkowym Question

Jedna bardzo ważna sprawa - BHP.
Może ten aspekt projektu miał na myśli Paul - na to musisz położyć szczególny nacisk, a dlaczego chyba nie muszę pisać.

Mam nadzieję, że będziesz nas informował na bieżąco o postępach w pracach.

Pozdrawiam
KSARD
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
jaskiniowiec



Dołączył: 22 Lut 2004
Posty: 597
Skąd: Kraków

PostWysłany: Czw Lis 25, 2004 5:48 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Piszesz, że chodzi Ci o rzeczową dyskusję na temat założeń projektu. No cóż, na razie nie ma za wiele do dyskusji. Ogólnie jest oki, a cały pies będzie pogrzebany w szczegółach. Troche jak na mój gust ciężka ta rakieta. Kaliber 9 cm, długość 132 cm i 2,5 kilo ? Sporo. Sądząc z położenia środka ciężkości, to będziesz miał ciężką głowice, pewnie z twardego drewna. Osobiście wolałbym przesunąć spadochron bliżej głowicy, bo jest w sporej odległości od elektroniki. Przesunie to środek ciężkości do przodu, co pozwoli zmniejszyć masę głowicy i ostatecznie odciążyć rakietę. Mniejsza masa to nie tylko wyższy pułap, ale i szybszy start, a co za tym idzie mniejsze ryzyko ewentualnych zakłóceń toru lotu po zejściu z wyrzutni. Dodatkowo mógłbyś wtedy zastosować jakiś "stratny" materiał na głowicę. Mam na myśli np. piankę poliuretanową, styropian itp, które zwiększą bezpieczeństwo poprzez amortyzację ewentualnego uderzenia w coś (np. w glebę, gdyby ze spadochronem poszło coś nie tak). I nie mam pojęcia dlaczego masz dzielone stateczniki. Przecież to nie dwustopniówka.

P.S. Nie dziwcie się Paulowi, za dużo na tym forum pustych dywagacji na temat smażenia karmelki i mycia garów. Gdy sie patrzy tylko na same projekty (ni ma problema zrobić takich nawet dziesiątki) i deklaracje, to trudno o wiarę i zaufanie, że coś ciekawego powstanie w realu. Ja też jestem ostrożny (zwłaszcza jeśli chodzi o udaną konstrukcje silnika na AN z dużym "kopem" na dzień dobry). Sprawa prosta: projekt zostanie zrealizowany, to extra; nie uda się, trudno.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Gość






PostWysłany: Czw Lis 25, 2004 8:42 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam

Jak najwięcej takich projektów
Wink ( choć nadmiaru teoretyzowania nie lubię Rolling Eyes ) bo jeden trwa rok to jak będzie ich 10 a z tego 5 będzie z moim SR to mam jeden test mojego SR na nie co ponad 2 miesiące Wink . Oczywićcie jasieczkowi pomogę. Jak zrobi on SR to na jego poleci. Byc moze na starcie będę i przywiozę 2 SR. Decyzja na czym poleci będzie należeć do autora rakiety.

W ciagu dwóch dni kręcę film SR ( masa paliwa 720 gram ). Cel testu - czy da się zrobić duży SR tylko na rurze PE do wody Question . Palenie paliwa kanałem. Jakby wyszło to wtedy mam sporo pracy z doprowadzeniem "kultury sztabowej" takiego SR. Czyli musi wyglądać PROFI. Muszę też wymyśleć jak wysunąć dyszę po za SR Rolling Eyes . Ale ma być prosto , szybko, tanio, estetycznie.

Paliwa na bazie AA tez mnie ciekawią. Ale to potem. Macie tu kilka składów w tym jeden na pikrynianach .

Paliwo opracowane przez angielską firmę Imperial Chemical Rocket ltd

Azotan amonu ( AA ) 55 - 75 %
mrówczan wapnia 42 - 25 % ( murawinokisłyj kalcij ).
stearynian wapnia 0,5 %

Paliwo NDRS

pikrynian amonu 45 %
pikrynian sodu 45 %
lepiszcze asfaltowe 10 %


Azotan amonu 88 %
asfalt 18 %
dodatki 2 % ( nie pisze jakie ale można dać chyba te znane jak dwuchromian amonu i inne ).

Co do paliw AA plus pikryniany ( najlepszy amonu ) potasu czy sodu . Nie są one stabilne przy długim przechowywaniu. Ale pewno ten czas to wiele, wiele miesięcy więc kto wie czy nie warto nad tym "posiedzieć" Rolling Eyes

Ciekawi mnie stopienie asfaltu z AA ( na początek mała próbko z 10 gram ) , plus katalizator i odlanie paliwa.

Jednak najwięcj obiecuję sobie po paliwe : AA 60 % , Mg 20 % , lepiszcze 20 % . Ruscy pisali , że można ZE utwardzić urotropiną - w końcu też amina . Ponoć trwa to tydzień. Na pewno warto sprawdzić oraz okreslić w jakiej temperaturze się ZE z urotropiną utwardza bo tego nie doczytałem. Ciekawe Rolling Eyes


Pozdr. A
Powrót do góry
 
Bartosz J.



Dołączył: 30 Mar 2004
Posty: 73
Skąd: pomorze

PostWysłany: Pią Lis 26, 2004 4:57 pm    Temat postu: Zenit HP Odpowiedz z cytatem

Witam!

Masa rakiety, którą podałem (2,5kg) jest narazie założeniem czysto teoretycznym według wyliczeń programu, co do użytych materiałów. Sądzę, że większość elementów okaże się znacznie lżejsza niż to jest na projekcie i tym samym masa startowa rakiety ulegnie zmianie. Rzeczywiście - głowica będzie prawdopodobnie najcięższym z elementów rakiety, dlatego staram się załatwić drewno topoli lub lipy aby maksymalnie zmniejszyć jej masę - nie znam się zbytnio na rodzajach drewna, ale tokarz mi tak zalecił... Jaskiniowcu: to, że rakieta posiada dwa rodzaje stateczników, niekoniecznie musi znaczyć, że jest to rakieta dwustopniowa - w moim przypadku jest to raczej "zabieg stylistyczny", dzięki któremu rakieta ma oryginalną sylwetkę, ale i zwiększona powierzchnia stateczników warunkuje stabilniejszy lot.

Bartek

_________________
www.hpr.blo.pl
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora  
jaskiniowiec



Dołączył: 22 Lut 2004
Posty: 597
Skąd: Kraków

PostWysłany: Pią Lis 26, 2004 5:47 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Oki. Widać na projekcie, że silnik jest jeden. Co do głowicy (jeśli już ma to być drewno), to przecież możesz wydrążyć głowicę. Da Ci to jeszcze jedną możliwość: końcowego wyważenia modelu, by uzyskać środek masy tam gdzie potrzebujesz. Ale myślę, że to wszystko wiesz...
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Gość






PostWysłany: Sob Lis 27, 2004 2:44 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Arkadiusz Okupski napisał:
....W ciagu dwóch dni kręcę film SR ( masa paliwa 720 gram ). Cel testu - czy da się zrobić duży SR tylko na rurze PE do wody Question . Palenie paliwa kanałem. Jakby wyszło to wtedy mam sporo pracy z doprowadzeniem "kultury sztabowej" takiego SR.


Da się Wink . Po pracy SR był cały i lekko ciepły Rolling Eyes Shocked .

Widok SR



FILM

Dysza na razie tylko doklejona i nie było jej jak SR pracował. Dysze juz wiem jak robić. Jest to lekka ( ok. 40 gram ) konstrukcja zrobiona z gipsu i maty szklanej. W następnym SR będzie wmontowana w SR. Dysza jest trwała i estetyczna a po pomalowaniu ma wygląd PROFI.

Jak dodam do filmu linka z moimi danymi dam cały film.


Pozdr. A
Powrót do góry
 
Bartosz J.



Dołączył: 30 Mar 2004
Posty: 73
Skąd: pomorze

PostWysłany: Czw Gru 02, 2004 4:49 pm    Temat postu: Zenit HP Odpowiedz z cytatem

Teraz niestety nie mam czasu Sad na przedstawienie Wam tego co już zrobiłem, ponieważ jutro mam drugi etap wojewódzkiego konkursu z chemii i wolny czas zajmuje mi rozwiązywanie zadań, ale jestem pewien, że już niedługo (raczej w sobotę) wrzucę pierwsze zdjęcia i wtedy będzie można zająć się dyskusją... w przyszłości postaram się na bieżąco pisać o postępach w pracach. Cool

Paul: Wcale nie wprowadziłem zmian w założeniach projektu - może gdy ochłonąłeś to projekt ten wydał Ci się mniej straszny Wink

Bartek

_________________
www.hpr.blo.pl
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora  
Bartosz J.



Dołączył: 30 Mar 2004
Posty: 73
Skąd: pomorze

PostWysłany: Sob Gru 04, 2004 7:54 pm    Temat postu: Zenit HP - wyrzutnia Odpowiedz z cytatem

Czas na konkrety Wink

Może zacznę od końca, ale jako pierwszą przedstawię wyrzutnię zbudowaną według mojego pomysłu i wykonania na potrzeby projektu Zenit HP.

Wyrzutnia została zbudowana na bazie szkieletu, który stanowi metalowa konstrukcja. Statyw szyny został przytwierdzony do płyty wiórowej obitej grubą blachą, która spełnia dwie istotne funkcje:
- gruba blacha stanowi rodzaj opromiennika, który chroni podłoże przed zapłonem
- dość ciężka płyta umieszczona po środku konstrukcji w zasadniczy sposób polepsza stabilność wyrzutni jako całości (eliminuje powstawanie niekorzystnych zjawisk podczas startu modelu)

fot. elementy składowe wyrzutni


Wyrzutnia została przystosowana do startu rakiet pod kątem 90 stopni, oraz w przedziale: od ok. 80 do 65 stopni.



Regulacja kąta startu jest możliwa dzięki zastosowaniu "nóżek" - po przez ich wydłużanie lub skracanie.



Jak widać na zdjęciach wyrzutnia nie została wyposażona (narazie) w jej najistotniejszy element - czyli szynę. Być może w przyszłości wyposażę tę wyrzutnię w dodatkowy opromiennik mocowany do statywu...

fot. aluminiowa szyna


Całość została tak skonstruowana, że (przy pomocy narzędzi) złożenie i rozłożenie wyrzutni nie zajmuje dłużej niż kilka minut, oraz zajmuje niewiele miejsca - co jest ważne jeśli chodzi o warunki polowe.

C.D.N Wink

_________________
www.hpr.blo.pl
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora  
fox



Dołączył: 10 Lis 2003
Posty: 192
Skąd: Wielkopolska

PostWysłany: Sob Gru 04, 2004 10:36 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cześć
No, no- wyrzutnia super tylko pozazdrościć schludności wykonania Rolling Eyes
A no właśnie kiedyś był poruszany temat odnośnie wyrzutni i pojawiły się twierdzenia jako by rodzaj wyrzutni miał duży wpływ na osiągnietę wyniki lotu rakiety. Ja osobiście używam wyżutni "prętowej" montowanej na platformie z przykręcanymi nóżkami( pręt 180cm). Bardzo podobała mi się wyrzutnia Ksarda chodzi mi o tą "kratową". Zauważyłem jednak na zdjęciach że wyrzutnie są odchylone od pionu no i właśnie dlaczego?

pozdrawiam

_________________
CAST AWAY
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Adres AIM  
Bartosz J.



Dołączył: 30 Mar 2004
Posty: 73
Skąd: pomorze

PostWysłany: Sob Gru 04, 2004 10:58 pm    Temat postu: Zenit HP Odpowiedz z cytatem

Nad tym też już pomyślałem Rzeczywiście - zakładanie rakiety na długą prowadnicę może wydawać się z pozoru kłopotliwe... oczywiście, że można by się pokusić o budowę wyrzutni na wzór tej, z której startowała rakieta Vision, gdzie prowadnicę można przechylać do poziomu wokół osi obrotu, ale można zrobić to łatwiej. Rozwiązanie tego problemu jest proste: wystarczy chwycić za "nóżki" wyrzutni i unieść jedną stronę do góry (coś jakby równia pochyła), aby druga osoba mogła spokojnie wsunąć zaczepy startowe w szynę. Następnie stawiamy wyrzutnię do pozycji wyjściowej i gotowe. Smile

Cytat:
Zauważyłem jednak na zdjęciach że wyrzutnie są odchylone od pionu no i właśnie dlaczego?


Moim zdaniem chodzi tu głównie o BHP - czyli poprostu o to żeby rakieta nie spadła w razie niepowodzenia w pobliżu miejsca, z którego startowała.

_________________
www.hpr.blo.pl
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora  
jaskiniowiec



Dołączył: 22 Lut 2004
Posty: 597
Skąd: Kraków

PostWysłany: Sob Gru 04, 2004 11:06 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dlaczego odchylone, w którą stronę odchylone i o ile odchylone - to zależy od wielu czynników.
1) Mając określony rozmiarowo "poligon" można (a chwilami trzeba) startować nie z punktu położonego centralnie, ale z brzegu i skierować rakietę nad pola. Wariant umożliwia lepsze wykorzystanie przestrzeni miejsca, gdzie puszcza się rakietę. Tak były puszczane np. rakiety RM. Można tak robić tylko wtedy, gdy ma się praktyczną pewnoć stabilnego lotu rakiety i szybkiego startu.
2) Gdy zna sie kierunek wiatrów, można model puścić "pod wiatr" po to, by potem po opadnięciu na spadochronie znalazł się w miarę blisko miejsca startu. Założenia do takiego rozwiązania: teoretyczna znajmość toru lotu rakiety, pewność wyrzucenia spadochronu, szybki start.
3) W większości przypadków startów rakiet (wybitnie)amatorskich, należy ustawić wyrzutnię lekko ...z wiatrem (gdy podczas startu na poziomie ziemi jest wiatr). Przy krótkiej wyrzutni lub słabym ciągu silnika (czyli przy małej prędkości na zejściu z wyrzutni) dochodzi do zjawiska skręcania modelu pod wiatr. Gdy wyrzutnia jest ustawiona z wiatrem, to wtedy następuje wyprostowanie toru lotu rakiety. Jeśli sie nie mylę, to taki był mechanizm wybitnie widowiskowego wahnięcia się rakiety podczas startu modelu "Hermes"
P.S. Zasady jakieś istnieją, pisac to łatwo. W rzeczywistości rzadko sie udaje dobrać idealnie kąt i kierunek nachylenia wyrzutni.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
jaskiniowiec



Dołączył: 22 Lut 2004
Posty: 597
Skąd: Kraków

PostWysłany: Sob Gru 04, 2004 11:12 pm    Temat postu: Re: Zenit HP Odpowiedz z cytatem

Jasiaczeq napisał:
[
Moim zdaniem chodzi tu głównie o BHP - czyli poprostu o to żeby rakieta nie spadła w razie niepowodzenia w pobliżu miejsca, z którego startowała.

Też święta prawda, ale prawdopodobieństwo, że rakieta poleci po idealnym pionie i w idealnym pionie spadnie (na rozdziawione z zaciekawienia gęby rakieciarzy) wydaje mi sie bardzo małe. Prawdopodobieństwo tym mniejsze, im wyższy pułap.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Bartosz J.



Dołączył: 30 Mar 2004
Posty: 73
Skąd: pomorze

PostWysłany: Pon Gru 13, 2004 5:43 pm    Temat postu: Zenit HP Odpowiedz z cytatem

Rakieta - według projektu - zbudowana jest z dwóch członów. Korpus rakiety wykonany jest z rury PVC: średnica 90mm, grubość ścianki wynosi 2mm. Dokładne parametry (np. masa, długość) można odczytać z projektu, gdyż jest on aktualizowany - o ile zajdą jakieś zmiany.



Stateczniki zostały wykonane ze sklejki, grubość: 4mm. Polakierowałem je dwukrotnie lakierem bezbarwnym po to by farba nie wsiąkała w drewno.



C.D.N.

_________________
www.hpr.blo.pl
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora  
Bartosz J.



Dołączył: 30 Mar 2004
Posty: 73
Skąd: pomorze

PostWysłany: Sob Gru 25, 2004 9:13 pm    Temat postu: Zenit HP Odpowiedz z cytatem

Witam! Wink

Oto najnowsze zdjęcia:

fot. pierwszy człon rakiety wraz ze złączką


Złączka - rura kartonowa (grubość ścianki: 5mm) dzięki której człony rakiety stanowią całość, a przy tym ich rozdzielanie nie stanowi rzadnego problemu - opór jest bardzo mały. Wewnętrzną stronę złączki pokryłem warstwą szkła wodnego, aby nie ulegała niszczeniu przez działanie ładunku miotającego.

fot. drugi człon rakiety wraz ze statecznikami




Przy budowie modelu, do mocowania elementów używam FIX ALL'a firmy Soudal - jest trochę z nim kłopotu (długo schnie i jest lepki) ale po utwardzeniu wszystko jest niesamowicie mocno sklejone Razz

Kolejnym etapem budowy będzie: przedział silnikowy - komora silnika i pierścienie.

Pozdrawiam serdecznie

Jasiaczeq

Ps: Znacie jakieś inne określenie elementu łączącego człony rakiety Question bo jakoś termin "złączka" nie przypada mi zbytnio do gustu...

_________________
www.hpr.blo.pl


Ostatnio zmieniony przez Bartosz J. dnia Czw Kwi 07, 2005 5:35 pm, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora  
wojtek



Dołączył: 26 Sty 2003
Posty: 168

PostWysłany: Nie Gru 26, 2004 2:59 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Bardzo ładnie zapowiada się ta rakieta !

Co do nazwy "złączka" to można ją zastapić np. : sprzegło, lub wpust

Pozdrawiam i życzę wytrwałości w realizacji ambitnego zadania.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość  
Tomek J.



Dołączył: 02 Sie 2004
Posty: 144

PostWysłany: Nie Gru 26, 2004 7:27 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

witam,
musze powiedzieć, że rakieta prezentować sie bedzie super. A co do lotów, na ile teoretycznie model wyleci?? Trzymać tak dalej.

Pozdro.


Ostatnio zmieniony przez Tomek J. dnia Sob Lip 26, 2008 11:11 am, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość  
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Strona Główna -> Modele rakiet. Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następny
Strona 1 z 7

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP