Forum FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Strona Główna FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Jak bezpieczne są silniki zawodnicze ?

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Strona Główna -> BHP w modelarstwie rakietowym.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
rtoipb



Dołączył: 18 Lut 2004
Posty: 87
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Nie Lis 14, 2004 11:26 pm    Temat postu: Jak bezpieczne są silniki zawodnicze ? Odpowiedz z cytatem

Przeglądałem zdjęcia z Mistrzostw Świata Modeli Kosmicznych w Dęblinie,
zastanawia mnie na ile są bezpieczne silniki zawodnicze/fabryczne, bo na zdjęciach ze startów
zawodnicy stoją zaraz koło startujących modeli.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
darektbg



Dołączył: 24 Sie 2004
Posty: 32
Skąd: Podkarpacie

PostWysłany: Pon Lis 15, 2004 7:40 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Moim zdaniem jaki by nie był bezpieczny to nie powinno się stac tak blisko, zresztą sami to wiecie naprawde sam nie wiem czym to można wytłumaczyc

PS. morze im kabla szkoda Razz
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość  
alpha



Dołączył: 24 Mar 2004
Posty: 51

PostWysłany: Pon Lis 15, 2004 2:56 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

w sumie to sa pewnie silniki seryjne i z atestem wiec raczej pewne
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość  
GUN_1917
Gość





PostWysłany: Pon Lis 15, 2004 3:36 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

dlatego stoja tak blisko bo sa to silniki wlasnie fabryczne sa na nie nalozone bardzo restykcyjne normy ktore silnik taki musie spelniac dlatego w tym przypadku mozna mowic o wzgledym bezpieczenstwie
Powrót do góry
 
rtoipb



Dołączył: 18 Lut 2004
Posty: 87
Skąd: Gliwice

PostWysłany: Pon Lis 15, 2004 4:35 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat z regulaminu zawodów:
"4.3.5.Procedura startu z wyrzutni
Start modelu z wyrzutni lub zapłon muszą być dokonywane zdalnie za pomocą
instalacji elektrycznej z odległości co najmniej 5 metrów od modelu"
Co chyba nie było przestrzegane oglądając zdjęcia
Silniki są rzeczywiście względnie bezpieczne Wink
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Paul S



Dołączył: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWysłany: Pon Lis 15, 2004 7:06 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam,
Mam pare uwag co do wypowiedzi moich przedmowcow a mianowicie:
Cytat:
w sumie to sa pewnie silniki seryjne i z atestem wiec raczej pewne

Silniki zawodnicze sa "atestowane" a moze dokladniej, probowane przez producenta az do uzyskania wlasciwych parametrow. W tym wypadku nie mozna mowic o atestacji silnikow gdyz w Polsce nie istnieja zadne normy odnosnie ich wymogow. Silniki te musza jedynie spelniac wymagania kodeksu sportowego FAI tzn. silnik ten nie moze zawierac zadnej czesci z metalu , musi sie miescic w odpowiedniej klasie oraz czas jego pracy nie moze byc krotszy jak 0,2s.

Cytat:
dlatego stoja tak blisko bo sa to silniki wlasnie fabryczne sa na nie nalozone bardzo restykcyjne normy ktore silnik taki musie spelniac

Widzial ktos te normy? Ja nie.
W przypadku silnikow sportowych a to sa silniki przede wszystkim wklasach "A" oraz "B" ( wyjatek stanowi jedynie klasa S7)ilosc paliwa jaka zawieraja jest tak znikoma ( ok. 2 do 5 g), ze wlasciwie ta wymagana odleglosc 5m jest wystarczajaca.

Wyroby atestowane musza posiadac numer atestu a tego z pewnoscia na polskich czy na czeskich silnikach nie znajdziecie.

Paul
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość  
jaskiniowiec



Dołączył: 22 Lut 2004
Posty: 597
Skąd: Kraków

PostWysłany: Czw Lis 25, 2004 10:53 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Mnie osobiście zdarzyło się, że explodował silnik modelarski. Ale to było lata temu. Silnik WT5 przechowywany w domciu kilka lat, po założeniu do modelu walnął na wysokości około metra. Co do silników pana Sornowskiego to ryzyko niewielkie, choćby ze względu na proporcjonalnie cienkie ścianki (około 1,5 mm). Fakt, też nic nie wiem o żadnych normach i certyfikatach na silniki. Ale sami wiecie jak to jest z atestami. Produkt może mieć atest, a być akurat wadliwym egzemplarzem, a inny producent nie mając szmalu na certyfikację może robić nawet bezpieczniejsze silniki. Faktem jest bliskie podchodzenie do startujących modeli. Sam to widziałem na zawodach pod Krakowem (vide mój post w dziale "inne").
P.S. A swoją drogą ciekawe, że tak zbiurokratyzowana instytucja jak UE jeszcze sie za to nie wzięła. Może juz niedługo pojawi się na silnikach znaczek CE
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Joker
Gość





PostWysłany: Sob Paź 29, 2005 4:55 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam Smile


Jakieś miesiąc temu miałem silnik WT-5 i jak go odpalałem z lontu to zagapiłem sie i trzymałem zapałke a lont sie palił i rakieta wystartowała mi
z ręki czyli trzymałem reke pod silnikiemi czułem tylko ciepało spalin jak rakieta startowała nie oparzyłem się nic mi sie nie stało myśle ze one sąbezpieczne ale 1 z nich mi wybuch wiec sa nie do końca bezpieczne

Silnik miał 3 lata
Powrót do góry
 
wąglik



Dołączył: 06 Lis 2005
Posty: 9
Skąd: a bo ja wiem

PostWysłany: Sob Lis 12, 2005 12:50 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ja kupiłem kiedyś seryjny silnik 15Ns, zrobiłem rakiet i odpaliłem, rakieta miała osiagnać 100m na wysokości 20m nagle wybychła Crying or Very sad niewiem czemu Question
_________________
"Kropla miłości warta jest więcej niż ocean mądrości"
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość  
Kacper



Dołączył: 17 Maj 2003
Posty: 180
Skąd: Kraków

PostWysłany: Sob Lis 12, 2005 5:30 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam!

Kiedy byłem na jakiś zawodach modelarskich to puszczali tam rakietki, koło 50 startów było i tylko jeden sr wyrzucił spadochron odrazu po skończeniu pracy ale to raczej rzadkość. Po za tym wszystkie starty były prawidłowe.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora  
Joker
Gość





PostWysłany: Sob Lis 12, 2005 5:49 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam



Zdarza sięze silniki i nawet fabryczne wybuchną ale nie wiadomo dlaczego
Powrót do góry
 
Arkadiusz
Gość





PostWysłany: Pią Mar 09, 2007 3:33 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Joker napisał:
.....Zdarza sięze silniki i nawet fabryczne wybuchną ale nie wiadomo dlaczego



Dlatego ważny jest korpus Wink . Pokażcie odłamki od Waszych SR .

1. SR "Struś"



Mozna stać 1 m od miejsca jego explozji ( dysza "idzie" w dół ) Wink . Zakładam, że to zjawisko ma być sporadyczne ale trzeba je uwzględnić Exclamation


Pozdr. A
Powrót do góry
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Strona Główna -> BHP w modelarstwie rakietowym. Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP