Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
heksogen pl

Dołączył: 09 Cze 2004 Posty: 157 Skąd: małopolska
|
Wysłany: Pią Wrz 10, 2004 7:23 pm Temat postu: Paliwa oparte o MWK |
|
|
Witam !
z racji że ostatnio nic nie pisałem (byłem zajęty szkołą i konstrukcją SR) , napisze dziś 2 posty .
Czy ktokolwiek na tym forum myślał o zastosowaniu MWK jako składnika amatorskiego paliwa rakietowego ? Chodzi mi o silne nowoczesne MW typu nitroaminy, nitroestry , wiem że w niektórych paliwach używa się pikrynianów i kwasu pikrynowego ale to inna bajka. Po prostu produkcja PETN jest prostsza i dużo tańsza niż np. nadchloran amonu. ISP można by wyciągnąć duże...
Tylko czy to nie jest samobójstwo ???
PETN łatwo i szybko przechodzi z palenia w detonacje, detonuje nawet przy 40% wilgoci. Do tego bardzo wrażliwy na uderzenie. Ale podobno też robią z niego paliwa...
Osobiście jestem w posiadaniu (ale mi sie powiedzało ) kawałka paliwa rakietowego na bazie bodajże oktogenu... wygląda jak plastykowa rurka szaro zielonego koloru, o zapachu wanilii..
Co innego przemysł, co innego amatorska zabawa... więc czy można opracować paliwo na bazie dostępnych utleniaczy (KNO3, NaNO3, KClO3, NH4NO3) zawierające MWK (np. PETN) jako dopalacz ISP ? ? ? ?
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
RAKIETOMAN

Dołączył: 07 Maj 2003 Posty: 38 Skąd: Poligon
|
Wysłany: Sob Wrz 11, 2004 9:45 pm Temat postu: |
|
|
Witam !
Ja też w ostatnim czasie myśłałem nad takim paliwem i widzi mi się ono następująco:
- utleniacz (coś z grupy azotanów lub nadchloranów) (50-65%)
- MWK (raczej PETN) (5-10%)
- rozdrobniony metal (Al, Mg) (ok.10%)
- lepiszcz (raczej ŻE) (15-20 %)
Nie wiem czy dobrze dobrałem proporcje i skład (tylku sugeruje) więc jakby cos było źle poprawcie mnie.
Jeszce nie przeprowadzałam prób paliw w których skład wchodziłby MWK.
Niech wypowiedzą się na ten temat fachowcy (pewnie takie próby już przeprowadzali i coś o tym wiedzą)
P.S. W nawiasach podałem substancje mi dostępne
<Pozdrowka 4all> _________________ Pirotechnika - hobby mego życia |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Pietruszkin

Dołączył: 21 Mar 2003 Posty: 188 Skąd: /dev/null
|
Wysłany: Nie Wrz 12, 2004 2:33 pm Temat postu: |
|
|
nie znam sie na paliwach rakietowych
ale ksiązki przedtsawiają kilka propozycji (na mwk)
np
8gen/polimer
hniw/polimer
z tego co jeszcze pamiętam adn tez jest silnym paliwem (oczywiscie z mieszance z blizej nie znanymi polimerami)
pozdro
ps1. z tego co pamietam mwk nie są zadnym dodatkiem do paliw, lecz samodzielnymi PR)
ps2. petn - zpalenia w deton od fb nie idzie.. w sr tez ci niezdetonuje (tu powtórze pewne słowa: 'nie mylcie detonacji z wybuchem na kaście' czy cus w tym stylu) - rozumiem mhn ma taka mozliwość ale petn.. _________________ ﺖ |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
RAKIETOMAN

Dołączył: 07 Maj 2003 Posty: 38 Skąd: Poligon
|
Wysłany: Nie Wrz 12, 2004 4:02 pm Temat postu: |
|
|
Pietruszkin napisał: |
ps1. z tego co pamietam mwk nie są zadnym dodatkiem do paliw.. |
A właśnie że MWK są wysokoenergetycznymi wspomagaczami - dodatkami do PR (najlepszymi były by według mnie pentryt, heksogen czy oktogen) . Acha i dodam jeszce że niektóre substancje wybuchowe ze względu na dużą ilośc atomów tlenu mogą nawet pełnić rolę utleniaczy w PR
P.S. NIech wypowie się wkońcu jakiś specjalista ! _________________ Pirotechnika - hobby mego życia |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
walonek

Dołączył: 24 Cze 2003 Posty: 31
|
Wysłany: Nie Wrz 12, 2004 4:52 pm Temat postu: |
|
|
ktos cos kiedys wspominał o nitroguanidynie....  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
PINOT

Dołączył: 25 Lis 2003 Posty: 428 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Nie Wrz 12, 2004 7:15 pm Temat postu: |
|
|
Moim zdaniem ( z całym szacunkiem) pomysł poroniony bo:
1. Co to jest dopalacz ISP ??? Jeśli chodzi o podwyższenie ISP od tego są pyły metaliczne lub wysokoenergetyczne utleniacze (np. AP)
2. Paliwa na MWK sa czysto wojskową domeną. Sądzę, że głównym celem ich użycia jest otrzymanie paliw spalających się bezdymnie ale o dużym ISP (a więc pyły metali nie są mile widziane). To, że niespalone paliwo może zwiększyć siłę wybuchu głowicy - pomijam;
3. Cena oktogenu czy heksogenu przemysłowo jest nieduża, ale chyba umiecie rozróżnić zastosowanie amatorskie i wojskowe/przemysłowe ? My amatorzy jednak mamy pewne ograniczenia....cenowe, prawne, dostępnościowe...Tak więc, zanim zadas takie pytanie pomyśl skąd wziąć ten hmx i kto za niego zapłaci...
4. Formalnie będąc nakrytym z silnikiem napełnionym PETN to troche co innego niż napełnionym karmelkiem;
5. 5-10% PETN czy innego MWK doprawdy niewiele wnosi do wartosci ISP. Raczej chodzi o ilości ponad 50% MWK
6. Niewiele wiemy o katalizatorach spalania MWK (a takie z pewnością są stosowane). Inaczej albo będzie bum, albo będziesz się skradał z długim kijem do niewypału twojego silnika modląc się, aby ci łba nie urwało;
7. A co będzie, jeśli silnik...który zgaśnie w locie spadnie komuś na samochód ? Siła uderzenia jest dość duża ( a chwilę po uderzeniu może być sporo większa... )...W wojsku wręcz o to chodzi, ale amatorom...cóż chyba nie bardzo...
8. Jedynym bodaj zastosowaniem MWK są prochy nitroglicerynowe (balistyty)....zdaje się że również (choć wyjątkowo) w rakietach amatorskich. Jednak i tutaj używa się pewnych katalizatorów, nad którymi nie będę się tutaj rozwodził...
Podsumowując...rozważanie nt. użycia hmx czy rdx w paliwach amatorskich są czysto teoretyczne...strata czasu na bicie piany
Jeśli przyjdzie mi do głowy jakikolwiek argument za, nie omieszkam o nim napisać _________________ Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
v-21

Dołączył: 24 Lip 2002 Posty: 834 Skąd: Kaszuby
|
Wysłany: Nie Wrz 12, 2004 7:47 pm Temat postu: |
|
|
moze juz było
alwe paliwa na NClub NC/EGDN czy NC/NG sa czesto stosowane
zdaje sie ze zden z układów nieorganicznych ( nadchloran czy azotany ..) nie maja takiego kopa wiec czy pomysł poroniony  _________________ ....a reszta niech se jaja liże..... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
PINOT

Dołączył: 25 Lis 2003 Posty: 428 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Nie Wrz 12, 2004 7:55 pm Temat postu: |
|
|
v-21 napisał: | paliwa na NClub NC/EGDN czy NC/NG sa czesto stosowane
...( nadchloran czy azotany ..) nie maja takiego kopa |
Gdyby tak było SRB i Ariane byłyby wypchane NC i EGDN, a nie są. ISP balistytu na NG + NC to około 240 (nie zapominaj o katalizatorach zmniejszających n, bez których...hmmm). Takież samo ISP wyciąga AP/Al/polimery.
No i krzyżyk na drogę chętnym mającym zamiar robić balistyt nitroglikolowy w domu... _________________ Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
v-21

Dołączył: 24 Lip 2002 Posty: 834 Skąd: Kaszuby
|
Wysłany: Nie Wrz 12, 2004 8:12 pm Temat postu: |
|
|
Cytat: | Gdyby tak było SRB i Ariane byłyby wypchane NC i EGDN, a nie są. | no to fakt zaponiałem o tak drobnostce
co do domowej roboty to nie ulega watpliwosci ze jest problem ale jestem zdania ze dla chcacego nic trudnego bo skoro da sie z NC zrobic jasko mat miotajacy to czemu nie robic na nim paliwa
zreszta na miesznce Zn/s mzna zamiast silnika granat zbudowac wystarczy tylko.... _________________ ....a reszta niech se jaja liże..... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
heksogen pl

Dołączył: 09 Cze 2004 Posty: 157 Skąd: małopolska
|
Wysłany: Nie Wrz 12, 2004 9:37 pm Temat postu: MWK PR |
|
|
Hmm Pinot... pomyśl że PETN lub NGl jest duuużo tańszy i dostępniejszy od AP a do tego można wyciągnąc duże ISP a osobiście nie przepadam też za pyłami metali. Co do detonu no to nie wiem... w przypadku spadku z dużej wysokości na twarde (niekoniecznie) podłoże... oczywiście, ale z deflagracji samej raczej nie. Paliwa takie byłyby na tyle ekonomiczne i praktyczne że może jednak należy pomyśleć nad tym...  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
kondix

Dołączył: 27 Sty 2004 Posty: 89 Skąd: z małpki po winie...
|
Wysłany: Pon Wrz 13, 2004 1:30 pm Temat postu: |
|
|
hmmmm
pomysły są ciekawe ale mnie zastanawia to że w niektórych przypadkach w tych paliwach będzie potrzebny opóźniacz żeby paliwo sie na raz nie spaliło tylko w 2, 3 sekundy
co do dobrych utleniaczy utleniaczy to nadchloran amonu jest marnotrastwem kwasu nadchloranowego lepiej popatrzyć za czymś tańszym
a zastanawiał się ktoś nad paliwem z hmtd(max 5% na 100g (dawka zabójcza) )????
ja sie zastanawiam czy by coś wyszło oczywiście teoretycznie bo silnik taki byłby trudny do transportu
hmtd jako proszek by było dodane _________________ -Czy ty masz go ?
-Bo ja(a) mamgo ! |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
RAKIETOMAN

Dołączył: 07 Maj 2003 Posty: 38 Skąd: Poligon
|
Wysłany: Pon Wrz 13, 2004 1:44 pm Temat postu: |
|
|
kondix napisał: | w niektórych przypadkach w tych paliwach będzie potrzebny opóźniacz żeby paliwo sie na raz nie spaliło tylko w 2, 3 sekundy |
Moim zdaniem nie wtym tkwi problem lecz w temp. spalania takiego PR
Cytat: | co do dobrych utleniaczy utleniaczy to nadchloran amonu jest marnotrastwem kwasu nadchloranowego lepiej popatrzyć za czymś tańszym |
Można by użyć jakiegoś azotanu (jeśli patrzeć na cenę)
P.S. Nie gadaj że byś robił NH4ClO4 (toć mozna kupić)
Cytat: | a zastanawiał się ktoś nad paliwem z hmtd(max 5% na 100g (dawka zabójcza) )????
ja sie zastanawiam czy by coś wyszło oczywiście teoretycznie bo silnik taki byłby trudny do transportu
hmtd jako proszek by było dodane |
Myślę że to jest pomysł urojony i nie poważny
P.S. Zastosowanie MWK w PR jest niebezpieczne a co już mówić o wrażliwszych MWI  _________________ Pirotechnika - hobby mego życia |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Pietruszkin

Dołączył: 21 Mar 2003 Posty: 188 Skąd: /dev/null
|
Wysłany: Pon Wrz 13, 2004 1:53 pm Temat postu: |
|
|
kondix napisał: | hmmmm
pomysły są ciekawe ale mnie zastanawia to że w niektórych przypadkach w tych paliwach będzie potrzebny opóźniacz żeby paliwo sie na raz nie spaliło tylko w 2, 3 sekundy
co do dobrych utleniaczy utleniaczy to nadchloran amonu jest marnotrastwem kwasu nadchloranowego lepiej popatrzyć za czymś tańszym
a zastanawiał się ktoś nad paliwem z hmtd(max 5% na 100g (dawka zabójcza) )????
ja sie zastanawiam czy by coś wyszło oczywiście teoretycznie bo silnik taki byłby trudny do transportu
hmtd jako proszek by było dodane |
heh ale zes walnou z tym hclo4 - aqrat z niego wychodzi taniej niz qpowac gotowca
a co do pr z dodatkiem 5% hmtd to powiem ci - kupa z tego idziwe
nawet dodatek 10-15% hmtd (na przykladzie pcze) - za przeproszeniem - gówno daje
Cytat: | Moim zdaniem nie wtym tkwi problem lecz w temp. spalania takiego PR
|
a moim zdaniem nie temp spalania mwk nie są wcale duze,
nie porównują sie do mieszanek z dodatkiem /na bazie pyłów metali _________________ ﺖ |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
RAKIETOMAN

Dołączył: 07 Maj 2003 Posty: 38 Skąd: Poligon
|
Wysłany: Pon Wrz 13, 2004 4:14 pm Temat postu: |
|
|
Pietruszkin napisał: | a moim zdaniem nie temp spalania mwk nie są wcale duze, nie porównują sie do mieszanek z dodatkiem /na bazie pyłów metali |
Moim zdaniem Temperatura mieszanki z dodatkiem MWK i pyłu jakiegoś metalu była by dosć duża  _________________ Pirotechnika - hobby mego życia |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Pietruszkin

Dołączył: 21 Mar 2003 Posty: 188 Skąd: /dev/null
|
Wysłany: Pon Wrz 13, 2004 4:17 pm Temat postu: |
|
|
RAKIETOMAN napisał: | Pietruszkin napisał: | a moim zdaniem nie temp spalania mwk nie są wcale duze, nie porównują sie do mieszanek z dodatkiem /na bazie pyłów metali |
Moim zdaniem Temperatura mieszanki z dodatkiem MWK i pyłu jakiegoś metalu była by dosć duża  |
tyle ze nie wspomniałes o takiej mieszance mw/al/costam
ale jeydnie pisałes o temp mwk  _________________ ﺖ |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
heksogen pl

Dołączył: 09 Cze 2004 Posty: 157 Skąd: małopolska
|
Wysłany: Pon Wrz 27, 2004 1:10 pm Temat postu: |
|
|
A co powiecie na akrylan pentrinu ?
Przepis z megalomanii
Petrin acrylate is the smaller version of pentaerythritol trinitroacrylate, or trinitroxypentaerythritol acrylate. Another name is pentaerythritol trinitrate monoacrylate. This substance is primarily used as a rocket propellent, so I guess it is not really an explosive at all. This will burn very well and will probably explode under the proper conditions, still, it seems to me that PETRIN, the main precursor, would make a more valuable explosive instead of acrylating it. Of course, one may need a suitable rocket propellent. This substance also acts as a very effective binder, a double plus for solid rocket fuels. CHEMICALS APPARATUS
acrylic acid Erlenmeyer flask
acrylyl chloride graduated cylinder
N,N-dimethylaniline pipet/buret
methyl alcohol thermometer
pentaerythritol trinitrate
trifluoroacetic anhydride
water
Prepare a mixture of a small quantity of trifluoroacetic anhydride and glacial acrylic acid into an Erlenmeyer flask of suitable volume. Cool the mixture to 10-15 °C, then slowly add a small amount of pentaerythritol trinitrate (Petrin), with a pipet or buret, while maintaining the temperature. Although I have no data for exact volumes, I suggest using equal volumes of all chemicals. After 1 hour, drown the mixture with water to precipitate the product. Filter the product to collect the crystals of petrin acrylate. Dissolve the crystals in methyl alcohol, the product is then allowed to crystallized over a period of 16 hours at 0 °C, then washed with water to remove any trace of acidity. The final pure product is dried under vacuum to remove traces of solvent. The yield should be about 74%, an alternative process using N,N-dimethylaniline and acrylyl chloride instead of trifluoroacetic anhydride and acrylic acid with yields of 46% is possible. The high cost and difficulty using trifluoroacetic anhydride justifies the lower yield. You will need a graduated cylinder for measuring liquids, and a thermometer to monitor the temperature.
Although petrin acrylate can be used as a propellent alone, the addition of an oxidizer can make it more powerful. A typical propellent composition consists of: 34.3% petrin acrylate as a binder, 11.8% triethylene glycol trinitrate as a plasticizer, 2.9% glycol diacrylate as a crosslinker, 51.0% ammonium perchlorate as an oxidizer, and 0.014% hydroquinone as a polymerization inhibitor. This composition is reported to have a specific impulse of 238 lb-sec/lb at a density of 1.3 g/mL. Plain petrin acrylate has a specific impulse of 214 lb-sec/lb and a burning rate of 0.2 inch/sec.
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
PINOT

Dołączył: 25 Lis 2003 Posty: 428 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Pon Wrz 27, 2004 7:16 pm Temat postu: |
|
|
heksogen pl napisał: | 11.8% triethylene glycol trinitrate as a plasticizer, 2.9% glycol diacrylate as a crosslinker, 51.0% ammonium perchlorate as an oxidizer, and 0.014% hydroquinone as a polymerization inhibitor. This composition is reported to have a specific impulse of 238 lb-sec/lb at a density of 1.3 g/mL. Plain petrin acrylate has a specific impulse of 214 lb-sec/lb and a burning rate of 0.2 inch/sec.
 |
Naukowo - niewątpliwie ciekawe. Jeden z wielu bezdymnych składów na AP i wysokoenergetycznym binderze. Co do opisanej syntezy akrylanu trinitropentaerytrytu....liczyłeś koszt - zważywszy, że musisz wyjść z pentaerytrytu ? Jak policzysz - nie przewróć się...
Azotany poliglikoli jako plastyfikatory sprawdzają się tu i ówdzie nieźle - ale dość niebezpiecznie podnoszą wykładnik zależności r od p. Powodują, że silnikowi jest bliżej do bomby rurowej niż do bezpiecznej zabawki. Co do trójazotanu glikolu trietylenowego - to mam wątpliwości czy coś takiego w ogóle istnieje (jeśli już to diazotan)....Nie chcę nikogo tu egzaminować, ale skoro znalazłes taką ładną syntezę, znajdź też wartość n dla wymienionego paliwa....a jeśli będzie duża, sposób jak ją zmniejszyć...
Ja znam duzo prostszy wysokoenergetyczny binder będący mieszanką zwykłej nitrocelulozy lakierowej (około 11% N) i metakrylanu metylu. Po spolimeryzowaniu nadtlenkiem benzoilu uzyskuje się roztwór NC w stałym plexi, a w tym wszystkim zawieszony jest AP jako utleniacz....ISP=220 (400 psi). Przy dodatku 5% Al - ISP wzrasta do 240....
W ogóle to mam taką propozycję....może tak najpierw zrobcie jakikolwiek silnik o ISP=200 z ogólnie dostępnych substancji (AP, AN, Al, lepiszcza), który będzie miał powtarzalne parametry...a potem bierzcie się za upychanie MW w silnikach amatorskich...
Z ciekawości policzyłem Guipepem parametry następującego ekstremalnego (bardzo wysokoenergetycznego i super-niebezpiecznego składu): 20% nitrogliceryna, 30% petrin, 50% AP.....ISP (400 psi)=218,8...raczej słabizna, warto ryzykować ?
Ps. Pomysł stosowania HMTD w silnikach rakietowych jest (przepraszam wszystkich za mocne słowa) skrajnym kretynizmem i kwalifikuje się do natychmiastowego bana.... _________________ Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ander
Dołączył: 14 Maj 2002 Posty: 178
|
Wysłany: Czw Wrz 30, 2004 10:28 am Temat postu: |
|
|
pomysł użycia HMTD nie zasługuje na natychmiastowego bana, bo inaczej co bym tu robił?
próbowałem pare lat temu zrobić paliwo na AA/HMTD/parafina, nawet nieźle się pali i wzrost ciśnienia jaki jest w silniku czy wyrzutni rurowej nie powoduje bum, jedyny problem to to że takie paliwo jest dość słabe. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
PINOT

Dołączył: 25 Lis 2003 Posty: 428 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Czw Wrz 30, 2004 5:51 pm Temat postu: |
|
|
ander napisał: | ....bo inaczej co bym tu robił?
|
Najwyraźniej dostałes szansę ....ale gwiazdki, które masz - do czegoś zobowiązują. Podejście uczciwe i profesjonalne wyklucza podawanie niesprawdzonych czy niebezpiecznych receptur (lub przynajmniej czyni oczywistym ostrzeganie o niebezpieczeństwie). Nie trzeba wiele myśleć, aby zauważyć, że to forum odwiedzają również tacy, którzy są gotowi napchać rure hmtd i odpalac od zapalki wierząc, że bedzie z tego fajny silnik...
Jeśli chcesz dawac dobre rady najpierw pomysl o ich konsekwencjach i postaraj się spojrzeć nieco do przodu. Dlatego proszę, nie brnij w ten temat dalej...jak masz ochote postukac sobie o MWI są inne komnaty, nie wkladaj ich wszedzie gdzie się da, a zwlaszcza tam, gdzie nie mają rozsądnego zastosowania _________________ Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ander
Dołączył: 14 Maj 2002 Posty: 178
|
Wysłany: Czw Paź 07, 2004 10:43 am Temat postu: |
|
|
ok |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|