Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
Go¶æ
|
Wys³any: Sro Cze 09, 2004 7:39 am Temat postu: Re: a w³a¶nie |
|
|
knod napisa³: | ..a poza tym kiedys pirotechman wspominal ze Mg moze wiazac wilgoc..... |
Ale w kontek¶cie mieszanin z AA. Wg mnie osusza AA ale pocz±tkowo bo ¶lady Mg(NO3)2 pewno dzia³aj± odwrotnie ( czyli trzeba hermetyzowaæ uk³ad z AA ). Jak jest z karmelk± nie wiem ale zauwa¿y³em, ¿e mieszaninê KNO3/Mg/woda da siê po miesi±cu wysuszyæ i nic na "oko" nie widaæ. Pali siê tak jakby wody nigdy w niej nie by³o . Z dodatkiem dekstryny i benzoesanu sodu zauwa¿y³em, ¿e i po roku nic siê nie dzieje ( wilogoæ ) . Swego czasu bada³em dekstrynê jak lepiszcze ( klej wodny ) w mieszaninach : KNO3/ Mg / benzoesan sodu.
Mi³ego dnia A  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
teesq
Do³±czy³: 29 Kwi 2004 Posty: 40 Sk±d: Trzebinia
|
Wys³any: Nie Cze 13, 2004 11:09 am Temat postu: |
|
|
Czesc
wczoraj odbyl sie test silnika i niewytrzymala zatyczka scielo 4 srubki fi 4mm
film bedzie dzisiaj bo jest nagrany tylko morus go wrzuca na ftp teraz.
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Go¶æ
|
Wys³any: Nie Cze 13, 2004 11:53 am Temat postu: |
|
|
Witam
Film , filmem wyrzut zatyczki albo dyszy ka¿dy tu chyba widzia³...
Wrzuæ zdjêcia uszkodzeñ silnika je¶li mo¿na , znale¼li¶cie zatyczkê...
Tak naprawdê to jest cenne ...
ka¿dy wyci±gnie swoje wnioski
Cze¶æ pozdrawiam Duas |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
morus
Do³±czy³: 04 Cze 2004 Posty: 20
|
Wys³any: Nie Cze 13, 2004 11:58 am Temat postu: Mt-001 |
|
|
Witam
Pewnie powiecie "..a nie mowilem..",ale musielismy to sprawdzic i paliwko rzeczywiscie daje zbyt duzego kopa.Silnik w dodatku nie byl pelny 2 bloki 60mm po 100g.
Hamownia jest wyskalowana do 22 kg ,nie sadzilismy ze moze braknac:)
A oto filmik:
http://www.members.lycos.co.uk/teesq/Projekt(ALFA-TML1)/MT-001.mpg
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
morus
Do³±czy³: 04 Cze 2004 Posty: 20
|
Wys³any: Nie Cze 13, 2004 12:06 pm Temat postu: Mt-001 |
|
|
Acha filmik nie cenzurowany(emocje graly)
A zdjecia sa tylko ze slabej jakosci dzis wpadne do teesa to popstrykamy przy lepszym swietle.
Jeszcze dzis bedzie link. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Paul S
Do³±czy³: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wys³any: Nie Cze 13, 2004 12:44 pm Temat postu: |
|
|
Przejzalem sobie dokladnie dane tego silnika i oto do jakich wnioskow doszedlem. Oczywiscie sa to rozwazania teoretyczne ale od czegos musimy zaczac.
Tak wiec zakladajac 3 segmenty paliwa o srednicy 35 mm i dlugosci 53 mm z kanalem 10mm i dyszy 9 mm otrzymamy cisnienie ( P ) w silniku ok 23-25 atm.
Sily dzialajace na zatyczke:
F=Pi x r² x P F= 3,14 x 1,8² x 25 (atm) F= 3,14x3,24x 25
F= 10,2 x 25 F=254 kG
Te 254 kG / 4 = 63 kG tzn. na jedna srubke dzialala sila 63 kG
Sila scinajaca dla stali zwyklej ( na sruby) wynosi ok. 290 N/mm²
Wspolczynnik bespieczenstwa( zaklada sie) - 3 do 4 ( naruszenie struktury w trakcie walcowania gwintu)
Tak wiec mamy 290 / 3 = 96,6 N/mm² tzn. ok. 10 Kg/mm²
Pole przekroju sruby : A = 3,14 x 1,6² A= 8 mm²
Max. obciazenie dla sruby M 4 wynosi 80 kG ( wsp. besp. 3)
M 4 wynosi 58 kG ( wsp. besp. 4)
Wniosek stad :
1. Zastosowane sruby znajdowaly sie juz na granicy swej wytrzymalosci
2. Cisnienie w silniku przekroczylo 25 atm
- ewent. dodatki - tlenki albo inne mat.
- pekniecia w strukturze paliwa
- pekniecia spowodowane niedostatecznym wyrownaniem cisnien miedzy wewnetrzna a zewnetrzna powierzchnia segmentu.
Rozwazania czysto TEORETYCZNE
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
morus
Do³±czy³: 04 Cze 2004 Posty: 20
|
|
Powrót do góry |
|
 |
MICHA£
Do³±czy³: 22 Lip 2003 Posty: 283 Sk±d: Centralna Polska
|
Wys³any: Pon Cze 14, 2004 1:54 pm Temat postu: |
|
|
Co wam da s³absze paliwo!
Paliwo musi byc staranie wykonane fa³szywa karmelka wam tu nic nie da bo ona sie nadaje do ma³ych silników (dlaczego? przemyslcie sami) Zastosujcie karmelka ALe prawdziwego i radze zrobic go na srobitolu paliwo mniej agresywne. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Go¶æ
|
Wys³any: Pon Cze 14, 2004 3:07 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Proponowa³em i proponuje dalej je¶li siê uparli¶cie na ¶ruby zastosowaæ dwa rzêdy np. 4 ¶ruby w jednym rzêdzie przesuniête wzglêdem siebie o 45 stopni nie os³abi to tak bardzo korpusu ...
Co do paliwa zróbcie dwa komplety karmel np. 40/60
1) z inhibitowan± powierzchni± boczn± i czo³ow± bêdzie to pierwszy test
spalanie tylko w kanale , je¶li silnik przetrwa
2) paliwo z nieihibitowan± powierzchnia czo³ow± oczywi¶cie boczna inhibitowana.. bloki zostan± wypalone o wiele szybciej
Sprawdzaæ konstrukcje krokami aby wiedzieæ na czym siê stoi
Dlaczego nie zastosowali¶cie metody z pier¶cieniami Seegera ,prosta skuteczna i elegancka ,jestem ciekaw mo¿liwo¶ci macie...
Cze¶æ |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Paul S
Do³±czy³: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wys³any: Pon Cze 14, 2004 5:43 pm Temat postu: |
|
|
Po wstawieniu nowych parametrow tzn z dwoma segmentami i przy kanale wewnetrznym 10mm otrzymamy teoretyczne cisnienie w komorze spalania 34 atm. Oczywiscie wyliczone sily zmienia sie odpowiednio tzn na denko silnika bedzie dzialac ( dzialala) sila :
F= 10,2 x 34 atm F = 346,8 kG
F na jedn. srube = 346,8 / 4 F = 86,2 kG
Propozycja Michala jest jak najbardziej uzasadniona. Na sorbitolu otrzymacie piekny silniczek , a cisnienie bedzie o polowe nizsze gdzies 20 atm.
Dysza ok. 9mm . Jedna srubke wiecej a najlepiej z nierdzewki i bedzie OK
TEORETYCZNIE - przynajmniej !
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
morus
Do³±czy³: 04 Cze 2004 Posty: 20
|
Wys³any: Pon Cze 14, 2004 8:09 pm Temat postu: Mt-001 |
|
|
Witam
Co do dwoch rzedow srubek to w dekielku owszem ,ale w dyszy za bardzo nie ma gdzie ,chyba ze bylyby przesuniete wzgledem siebie o jakies 4-5mm.
A co do pierscienia - to pytanie do tych ktorzy juz ten sposob mocowania testowali - jaki musi byc gleboki rowek aby pierscien sie nie wypadl (rurka ma 2 mm grubosci)
Na dzis plany mamy takie (najmniejszy naklad brakujacego czasu):
1. zmienic sruby na fi 5mm utwardzane(wziete z b.porzadnej firmy)
2. zrobic test na 1 bloku 60mm z kanalem 10mm inhibitowany z karzdej strony.
Jesli silnik wytrzyma to nastepny test z 1 bloku jak w/w i 1 blok z paliwa bez kanalu wewnatrz ,bedzie on inhibitowany z kazdej strony oprocz powierzchni styku z poprzednim(ten drugi blok bedzie sie palil od czola).
Jesli sie to nie powiedzie mamy zamowiona glukoze w dobrej cenie na przyszly tydzien.
Mam jeszcze jedno pytanie czy ktos robil podobne testy z falszywym karmelkiem? |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
teesq
Do³±czy³: 29 Kwi 2004 Posty: 40 Sk±d: Trzebinia
|
Wys³any: Sro Cze 23, 2004 9:40 pm Temat postu: |
|
|
Czesc
po dluzszej przerwie odbyl sie wczoraj 2-gi test silnika MT-001
paliwo:
karmelek(nie falszywy) 2 bloki inhibitowane z zewnatrz i gorna powierzchnia w 2 masa paliwa okolo 100g z tym ze silnik niebyl wypelniony do konca paliwem a w 2/3 reszte miejsca zajmowal kolek drewniany tym razem mocowanie dyszy i zatyczki po 8 srub m4(utwardzanych)kanal przez cala dlugosc.
film :
http://www.members.lycos.co.uk/teesq/Projekt(ALFA-TML1)/test22.mpg
przemyslenia:
przedewszystkim zly zapalnik(tj mieszanka zapalajaca) |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
morus
Do³±czy³: 04 Cze 2004 Posty: 20
|
Wys³any: Sro Cze 23, 2004 11:14 pm Temat postu: Mt-001 |
|
|
Witam
Paliwo o masie ok 150g a nie 100g, poza tym nasze przemyslenia sa zgodne mieszanka zapalnika byla niewypalem.
Mamy zamiar zrobic dwa komplety paliwa - jak tees juz wspomnial jest to prawdziwy karmel - 1 komplet do testu drugi do startu.
Zdjecia silnika po modyfikacji zamieszcze jutro na ftp.
Chcialem tu jednak przedstawic moj pomysl na zapalnik do odpalenia spadochronu:
- stycznik rteciowy(rurka dl 6cm z paroma kroplami rteci)
- gdy rakieta obroci sie dziobem w dol stycznik sie zewrze
- aby zapobiec zwarciu w momencie ustania pracy silnika napisalem program sprawdzajacy wylacznik rteciowy co 0,2s ,po 5 udanych probach(tzn gdy proc.'zobaczy'zwarcie) uzna ze rakieta spada dziobem w dol i zacznie odliczanie.
- nastawa czasu bedzie realizowana przez we/wy P1 ukladu AT89C2051 czyli 8-bitowa liczba binarna ustawiana poprzez zwieranie odpowiednich pinow do masy.
Moje pytanie jest nastepujace : czy probkowanie co 0,2s przez 5 cykli (tj 1s zwarcia stycznika) bedzie 'obrazem' spadajacej rakiety czy tez moze zaistniec sytuacja zwarcia stykow przez ten czas w momencie ustania pracy silnika (bezwladnosc rteci)? |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Go¶æ
|
Wys³any: Sob Cze 26, 2004 9:29 am Temat postu: |
|
|
Witam
Chcia³bym siê was zapytaæ czym odpalali¶cie silnik na pewno zawiera³o wêgiel "kiepsko zmielony " wasz zapalnik wyprodukowa³ ogromne ilo¶ci czarnego dymu... jestem ciekaw bo po wypaleniu widaæ dalej unosz±cy siê ciemny dym , pomijaj±c pocz±tkowe prychanie co by³o jak s±dzê zwi±zane z resztkami zapalnika w kanale .
Co do ilo¶ci potwierdzeñ traktowanych jako obrót rakiety to nikt rozs±dny na tym forum wam nie odpowie na to pytanie . Niestety musicie sprawdziæ sami zale¿y to od wielu czynników :zwi±zanych z konstrukcj± rakiety "oporem czo³owym", SPE£NIENIEM WSZYSTKICH WARUNKÓW ZWIAZANYM Z WYWARZENIEM MODELU ,konstrukcj± czujnika "miêdzy innymi - d³ugo¶c rurki",moc± silnika a¿ w koñcu oprogramowaniem .
Osobi¶cie s±dzê ¿e taktowanie 0,1-0,2 sek 5-6 zatwierdzeñ jest dobrym rozwiazaniem i takie bym zastosowa³ ...
PRZY OKAZJI je¶li sa tu osoby których model wraca³ inaczej ni¿ na g³owice proszê o wypowiedz , jak do tej pory mi siê taki powrót nie zdarzy³...
Pozdrawiam Cze¶æ |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
pablo
Do³±czy³: 06 Gru 2002 Posty: 154 Sk±d: ³ódzkie
|
Wys³any: Sob Cze 26, 2004 5:54 pm Temat postu: |
|
|
Duas napisa³: | (...)
Co do ilo¶ci potwierdzeñ traktowanych jako obrót rakiety to nikt rozs±dny na tym forum wam nie odpowie na to pytanie. (...)
|
Dlaczego? Przecie¿ wiadomo, ¿e ¿adne sprawdzanie d³ugo¶ci czasu zwarcia styków tu nie pomo¿e, bo styki bêd± zwarte przez ca³y czas od momentu ustania pracy silnika do osi±gniêcia max wysoko¶ci, pó¿niej zreszt± te¿ (i nie wa¿ne, czy siê rakieta obróci, czy nie). Czyli nie da siê wyodrêbniæ momentu osi±gniêcia maksymalnej wysoko¶ci. Zreszt± by³o ju¿ o tym wiele razy pisane na forum, wystarczy poszukaæ... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Go¶æ
|
Wys³any: Sob Cze 26, 2004 10:18 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Je¶li chodzi o odpowiedz na to pytanie
Cytat: | Moje pytanie jest nastêpuj±ce : czy próbkowanie co 0,2s przez 5 cykli (tj 1s zwarcia stycznika) bedzie 'obrazem' spadajacej rakiety czy tez mo¿e zaistnieæ sytuacja zwarcia stykow przez ten czas w momencie ustania pracy silnika (bezwladnosc rteci)? |
Tak mo¿e zaistnieæ taka sytuacja
Moje sprostowanie -oczywi¶cie odró¿niæ kiedy model siê obraca "prze³amuje" za pomoc± tego uk³adu siê nie da , pod s³owem obrócony rozumia³em spadaj±cy na g³owice model i faktycznie nikt rozs±dny czasu taktowania i ilo¶ci zatwierdzeñ nie poda .
Kontynuacja odpowiedzi na pytanie powy¿ej
1)podczas startu "odpalony silnik mog± powstaæ momenty si³ wywo³uj±cych zwarcie styków " uk³ad eliminuje te fa³szywe impulsy je¶li nie trwaj± d³u¿ej niz "ustalony czas "
-tu problem bo trzeba przyj±æ ile ten czas ma trwaæ-
2)w pewnym momencie silnik ga¶nie i na rtêæ "masê" dzia³a si³a zwi±zana z oporem powietrza dzia³aj±cym na rakietê rtêæ siê unosi w rurce i teraz du¿o zale¿y od d³ugo¶ci rurki ,masy i si³y hamuj±cej ogólnie od modelu…
Si³a jest na tyle du¿a ¿e zwiera styki uk³ad zlicza impulsy je¶li si³a dzia³a na tyle d³ugo "¿e mijaj± cykle " odrzuca spadochron , rakieta albo siê porusza jeszcze do gory albo prze³amuje
Ewentualnie uk³ad nie zd±¿y zliczyæ wszystkich impulsów zatwierdzaj±cych , w pewny momencie si³a maleje rtêæ opada - rakieta siê prze³amuje i po chwili zaczyna spadaæ na g³owice .Rtêæ zwiera znowu styki uk³ad zlicza i odrzuca spadochron , je¶li czas jest za d³ugi rakieta uderza w ziemie . . W ten sposób mo¿na odró¿niæ „obraz” spadaj±cej rakiety.
Je¶li rakieta siê nie obróci na g³owice to nie wiadomo co siê stanie czy rtêæ w ogóle zewrze obwód i czy uk³ad odrzuci spadochron ... dlatego pisa³em o spe³nieniu wszystkich warunków idealnego wywarzania.
Gdzie¶ na forum kto¶ pisa³ o l±dowaniu na stateczniki ... dziwne ale jak pisze to mu wierze ... zreszt± lepiej wierzyæ ni¿ zbieraæ resztki modelu...
Jak widaæ zagadnienie nie jest takie proste i tak jak pisa³em nastawy 0,1-0,2 5-6 sprawdzeñ , wydaj± mi siê uniwersalne na tyle ¿e nie waha³ bym siê ich u¿yæ w moim modelu... I jest du¿e prawdopodobieñstwo ¿e rakiecie z waszym silnikiem i d³ugo¶ci± czujnika 6cm dojdzie do opalenia w czasie wznoszenia na ma³ej szybko¶ci lub prze³amania , raczej nie dojdzie do odpalenia w momencie spadania ...
Kluczem jest czas lotu bezw³adno¶ciowego do prze³amania…ale to ju¿ sami musicie ustaliæ do¶wiadczalnie.
Cze¶æ |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
morus
Do³±czy³: 04 Cze 2004 Posty: 20
|
Wys³any: Nie Cze 27, 2004 7:54 am Temat postu: Mt-001 |
|
|
Witam
Co do zapalnika to nie wiem ale chyba zrobimy tak jak pisa³em, ale my¶le tez nad czym¶ podobnym do wy³±cznika z kontaktronami który by³ ju¿ na forum opisywany.
Tak czy inaczej chcia³em zademonstrowaæ ostateczny efekt naszej pracy jezeli chodzi o silnik i paliwo,oraz sposob zap³onu.
Paliwo to trzy bloki 85g,90g,95g.
Oto link to ostatniego testu przed startem.
(przypominam biala kartka z podzialka to 22 kg)
http://www.members.lycos.co.uk/teesq/Projekt(ALFA-TML1)/Test3.mpg
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
jaskiniowiec

Do³±czy³: 22 Lut 2004 Posty: 597 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Nie Cze 27, 2004 8:32 am Temat postu: hurra |
|
|
Morus, ZAGADA£O
Gratulacje, nie bêdê móg³ siê doczekaæ startu rakiety
Zastanawia mnie tylko do¶æ d³ugi czas dopalania sie paliwa. Mo¿e zapalnik nie by³ dosuniêty do koñca kana³u, albo to te ró¿nice w masie ziaren. Jak macie lekkie ró¿nice w masie, to najl¿ejsze ziarno powinno byæ przy korku, a najciê¿sze przy dyszy. Pierwzsze od dyszy ziarno zawsze bêdzie siê paliæ ciut szybciej ze wzglêdu na erozyjne dzia³anie gazów, które tam maj± ju¿ jak±¶ spor± wielko¶æ i czêsto turbulentny charakter.
Co do spadochronu, có¿, moim zdaniem zwyk³y tajmer wyzwalany albo rtêci± po ustaniu pracy silnika, albo wy³±cznikiem po zej¶ciu z wyrzutni jest chyba najpewniejszy. Przy locie bezw³adnym, a zw³aszcza przy przechylaniu siê ku ziemi bêd± stany trudne do ustalenia. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
teesq
Do³±czy³: 29 Kwi 2004 Posty: 40 Sk±d: Trzebinia
|
Wys³any: Nie Cze 27, 2004 10:31 am Temat postu: |
|
|
dobra temat silnika mamy juz z glowy praktycznie.Teraz mam takie pytanko nasza rakieta do tego silnika bedzie miala dl 100cm sr 5cm waga okolo 1,2kg.Pytanie z czgo zrobic stateczniki i jak duze one powinny byc i czy np balsa bedzie dobra i czy w modelarskim dostaniemy takich rozmiarow "panele balsy".
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
jaskiniowiec

Do³±czy³: 22 Lut 2004 Posty: 597 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Nie Cze 27, 2004 11:41 am Temat postu: data error |
|
|
W tej chwili trudno powiedzieæ, jakie du¿e stateczniki. To zale¿y od tego ile bêd± wa¿yæ poszczególne sk³adniki rakiety: sam korpus, g³owica, spadochron, silnik z paliwem, uk³ad odpalania. Bo to limituje po³o¿enie ¶rodka masy a Wy bêdziecie musieli dobraniem odpowiedniej wielko¶ci stateczników trafiæ z punktem parcia we w³±¶ciwe miejsce. (oczywi¶cie same stateczniki te¿ wa¿±) Zacznijcie od korpusu i reszty. Mo¿na to wszystko wyliczyæ albo korzystaj±c ze Space Cada, albo na "piechote" Nie zapomnijcie o odpowiednio mocnym zamocowaniu silnika, ¿eby ci±g nie wbi³ Wam go w korpus . Mocowanie musi byæ te¿ odporne na temperaturê, bo silnik z metalu. Rozgrzeja siê.
Czy balsa bêdzie dobra? Pewnie tak, ale do¶æ gruba i powlekana na powierzchni jak±¶ ¿ywic±, lakierem, mo¿e jeszcze papierem. Bo balsa jest leciutka, ale mechanicznie raczej s³aba. Ale mo¿na stateczniki zrobiæ z jeszcze innych materia³ów. Mo¿e cienki tekstolit? Albo poszukaæ innych tworzyw: Pleksa, PCW. Bo przy spodziewanych du¿ych przyspieszeniach i prêdko¶ciach nie mo¿na sobie pozwoliæ na to, by rakieta np. zgubi³a statecznik. I pomy¶lcie jeszcze o wystarczaj±co sztywnej wyrzutni. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|