Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
Go¶æ
|
Wys³any: Pon Mar 08, 2004 11:04 am Temat postu: Dr.Rocket |
|
|
Witam
Dr. Rocket To taka firma. .
http://www.drrocket.com/
A to urz±dzenie do transmisji obrazu z rakiety. Panie eltopsji - cena tylko 3.300 $ .
A to SR 75 mm ( chyba dobrze rozumiem te 75 mm )
Cena za komplet 4 sztuki : 850 $
Albo pojedyñczo . SR 75mm 6400 Motor cena 370 $.
Co mi siê w oczy rzuca - sporo metalu
Nie rozumiem tylko oznaczeñ . I ten metal . Wolê zabawê bez metalu.
"Obrazowa wielko¶æ" SR 54/1706
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Troll_u
Do³±czy³: 21 Kwi 2003 Posty: 110 Sk±d: stolica
|
Wys³any: Pon Mar 08, 2004 3:29 pm Temat postu: |
|
|
Jak sie uprzez to mozesz ³adny granat zrobiæ i bêdzie sitko z okolicy Nie zapomnij tylko jak to kto¶ powiedzia³, "ponacinaæ ¶cianek"
Oki to by³ ¿art , ale teraz na powa¿nie.
Moje skromne zdanie na temat metalu w piro. Je¶li chodzi o bhp to nie ma szans zeby takie cos przesz³o u mnie. Chyba ze to bedzie konstrukcja kupiona w modelarskim, z atestami i certyfikatami czy jakimis innymi papierami, nie mam zaufania do metalu na tyle zeby go pakowac do rakiet. Nie wiem jak inni, ale u mnie metal to przegrana sprawa. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
qrld

Do³±czy³: 30 Sty 2004 Posty: 50 Sk±d: Be³chatów
|
Wys³any: Pon Mar 08, 2004 3:44 pm Temat postu: |
|
|
Cytat: | nie mam zaufania do metalu na tyle zeby go pakowac do rakiet |
A metalowa dysza? Co o tym powiecie? Te¿ odpada? |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Go¶æ
|
Wys³any: Pon Mar 08, 2004 3:54 pm Temat postu: |
|
|
Troll_u napisa³: | .....Je¶li chodzi o bhp to nie ma szans zeby takie cos przesz³o u mnie. Chyba ze to bedzie konstrukcja kupiona w modelarskim, z atestami i certyfikatami czy jakimis innymi papierami, nie mam zaufania do metalu na tyle zeby go pakowac do rakiet. . |
Tak samo kumam. Ponadto to nie sztuka zrobiæ metalowy SR. To juz dzi¶ ( po kilku setkach prób ) wiem na pewno. Pokazê swoje niemetalowe SR i udowodniê to w praktyce. Udowodniê bo to nie sztuka te¿ cackaæ siê z jednym SR dwa dni ( ale ilo¶æ dni pracy nie ma wielkiego wp³ywu na jako¶æ SR ). Chodzi mi o mo¿liwo¶c produkcji wydajnej ( minimum 1 szt./ h - bez nak³adów rbh na jedno paliwo ). Taki SR mam jeszcze szanse bez atestów opchn±æ nie ryzykuj±c zbytnio. Wg mnie dysza metalowa przejdzie. Po explozji SR zostajê odrzucona w dó³. Wiele razy to "przerabia³em". Porzuci³em jednak dysze metalowe bo za ciêzkie i to samo uzyskam dysz± niemetalow±. No i nie co bezpieczniej.
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
wojtek
Do³±czy³: 26 Sty 2003 Posty: 168
|
Wys³any: Pon Mar 08, 2004 4:04 pm Temat postu: |
|
|
Panowie metalowe silniki jakie tu zaprezentowano na pewno maj± atesty (nie wiem tylko czy mo¿na jes stosowaæ we wszystkich stanach USA) Ale oprócz sprzêtu specyficznym "atestom" poddawani s± sami rakietowcy. Zdobywaj± oni mianowicie okre¶lone stopnie - umiejêtno¶ci co¶ jak kwalifikacje na dany rodzaj prawa jazdy. Z tego co siê zorientowa³em maj± trzystopniowa skalê tzw level 1, 2 i 3. Ponadto w wiekszo¶ci silniki metalowe stsowane s± w konstrukacjaj rakiet wysokiej mocy HPR. Ciekawe broñ w USA mo¿e mieæ niemal ka¿dy a u¿ywaæ silniki metalowe to ju¿ tylko ci co zdali odpowiedni sprawdzian wiedzy i umiejêtno¶ci.
tutaj jest strona gdzie opisano jak zdobyæ te poziomy umiejêtno¶ci:http://www.sssrocketry.org/
zasady sa pod has³em : certyfiyng ? redy to cert level 1 , 2 or 3.
Ogólne zasady s± takie, ¿e trzeba siê zapisaæ do organizacji rakietników np: National Association of Rocketry, or Tripoli Rocketry Association
trzeba mieæ dwóch mentorów tzw senirów którzy nadzoruj± prace nad rakiet± a maj± przynajmniej 2 stopieñ to w przypadku ubiegania siê o pierwszy stopieñ. Nastêpnie oblatuje siê swój model na silnikach H lub I jesli jest po tym zdatny do kolejnego to uzyskuje siê 1 level. Level 2 zdobywa siê na silnikach klasy J, K, L . Procedura podobna jak w klasie 1 trzeba zdaæ egzamin z zasad BHP, aerodynamiki, sposobów przechowywania silników itp. trzeci stopieñ to loty na silnikach klasy M,N,O. Widaæ z tego jak du¿a wagê przyk³ada siê tam do bezpieczeñstwa w oblatywaniu rakiet nawet na fabrycznych silnikach. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Go¶æ
|
Wys³any: Pon Mar 08, 2004 6:22 pm Temat postu: |
|
|
wojtek napisa³: | ......Widaæ z tego jak du¿a wagê przyk³ada siê tam do bezpieczeñstwa w oblatywaniu rakiet nawet na fabrycznych silnikach. |
No bo s± metalowe . Napewno du¿e SR nie s± dla lamerów. Ponadto to kwestia umowy. Metal ok ale wtedy stajemy np. 300 m od wyrzutni ( dla metalowego grantu zaczepnego strefa ra¿enia to 20 m - ale ¶cianka takiego granatu jest do¶æ cienka . Dla granatu F1 strefa ra¿enia to 200 m ). SR bez metalu i umawiamy siê np. na 100 m. Wszystko jest spraw± umowy ( narzuconej w zasadach bhp ). Ja do swoich SR spokojnie bêdê podchodzi³ na 50 m ( chodzi o odleg³o¶æ na wypadek explozji SR ). Do metalu za cholerê nie podejdê tak blisko
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Paul S
Do³±czy³: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wys³any: Pon Mar 08, 2004 7:44 pm Temat postu: |
|
|
Hallo,
Oczywiscie SR z metalowa obudowa sa znacznie niebespieczniejsze od silnikow z obudowa papierowa. Na ten temat nie musimy juz dyskutowac ale do tej calej dyskusji mam pare uwag.
Uwazam, ze SR z obudowa metalowa nie sa dla nowicjuszy!!!!!
Najczestsze bledy w wykonaniu tych silnikow to brak odpowiedniej wiedzy z dziedziny wytrzymalosci materialow. Brak odpowiednich mozliwosci ( tokarka,narzedzia itd) w wykonaniu takiego silnika. Zla konstrukcja, zabespieczenie termiczne no i oczywiscie hamownia bez ktorej trudno powiedziec jakim sila jest poddany korpus danego silnika.
Co do konstrukcji SR z metalu( aluminium) nie wyliczylem wszystkich problemow ktore trzeba pokonac ale jeden musze jeszcze wymienic -PALIWO!!!! Kto z nas( was) dysponuje odpowiednim sprzetem by otrzymac kazdym razem paliwo o tych samych parametrach? Ilu z nas dysponuje odpowiednia wiedza teoretyczna by zaprojektowac taki silnik? Ja nie!!!!!
O wiele bardziej obawiam sie tej dyskusji na forum gdzie coraz czesciej mowi sie o silnikach o masie paliwa pow. 1 kg z tendecja " kto da wiecej"
Albo pytania " mam rurke 54/63 mm z ktorej ma powstac silnik o masie paliwa do 1,5 kg ???????? Czy jest to ktos kto ma doswiadczenie w budowie tak duzych silnikow rakietowych? Pyrotechman( jako profi) opanowal silnik o masie 600g!!!!!!!
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Go¶æ
|
Wys³any: Pon Mar 08, 2004 8:06 pm Temat postu: |
|
|
Paul S napisa³: |
O wiele bardziej obawiam sie tej dyskusji na forum gdzie coraz czesciej mowi sie o silnikach o masie paliwa pow. 1 kg z tendecja " kto da wiecej"
.......Czy jest to ktos kto ma doswiadczenie w budowie tak duzych silnikow rakietowych? Pyrotechman( jako profi) opanowal silnik o masie 600g!!!!!!!
|
1. Tu spokojnie. Ju¿ "Leszczom" kube³ wody na g³owê wyla³em. Za te eksperymenty bêdê zabiera³ * i pisa³em o tym.
2. Prostestujê . Do 1 kg . Problem w tym, ¿e ile mo¿na robiæ za darmo a próba nie co kosztuje . Teraz zabiorê siê za rakiety. Kilka filmów poka¿ê. Potratujê to jako element marketingu
I jeszcze raz podkre¶lê. Pisanie idiotycznych postów o SR ( z gaz rurek , spora masa paliwa ) potraktujê jak "sabota¿" plus degradacja . Nie wolno pisaæ o du¿ych SR tym, którzy nie poka¿±, ¿e potrafi± upichciæ SR ( bez metalu ) na maks. 50 gramach paliwa.
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Alien_
Do³±czy³: 17 Sty 2004 Posty: 78
|
Wys³any: Pon Mar 08, 2004 8:15 pm Temat postu: |
|
|
a moze byc tak 70g paliwa  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
fox

Do³±czy³: 10 Lis 2003 Posty: 192 Sk±d: Wielkopolska
|
Wys³any: Sro Mar 10, 2004 1:29 pm Temat postu: |
|
|
Te silniki na zdjêciu s± na paliwo na bazie chloranu potasu i py³u Al. _________________ CAST AWAY |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Go¶æ
|
Wys³any: Sro Mar 10, 2004 2:15 pm Temat postu: |
|
|
fox napisa³: | Te silniki na zdjêciu s± na paliwo na bazie chloranu potasu i py³u Al. |
, wklej oryginalny tekst. Ciekawe. W zasadzie nic ciekawego - bo dla mnie kclo3 jest po prostu niebezpieczny ( robi±c paliwo ) jako sk³adnik paliw rakietowych. No i uk³ad kclo3 / Al jest dobrym MW.
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
methyl

Do³±czy³: 30 Kwi 2002 Posty: 166 Sk±d: NeW York
|
Wys³any: Pi± Mar 12, 2004 2:05 am Temat postu: |
|
|
fox napisa³: | Te silniki na zdjêciu s± na paliwo na bazie chloranu potasu i py³u Al. |
............
do tych silników s± sprzedawane odzielnie ziarna paliwa w kszta³cie walców z kana³em w ¶rodku o inhibitowanych powierzchniach czolowych i bocznych.Sk³ady bazuj± na nadchloranie amonu.Jest do wyboru kilka wersji paliw w zale¿no¶ci od efektu jaki chce klient uzyskaæ.Od bia³ego p³omienia i bia³ego dymu z dyszy do p³omienia zielonego lub czerwonego albo czarnego jak sadza dymu.Wszystko dla efekciarstwa.Ludziska kupuj± te silniki bo s± solidne i pakuj± do nich w³asnorecznie formowane walce z karmelka ) chodzi jak bajka! |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Jajo
Do³±czy³: 19 Maj 2004 Posty: 22 Sk±d: Czêstochowa
|
Wys³any: Wto Cze 08, 2004 8:17 pm Temat postu: |
|
|
Methyl i tyu sie z tobom zgadzam modzre to powiedzale¶ lol i wieszcie mi na slowo (albo nie ) je¶li kto¶ kupuje sobie silnik takiego pokroju to oczywi¶cie ze robi sobie karmelek odlewa ziarno wsadza do silnika i to lata i niemysi zape88do sklepu po fabryczne pliwa poniewarz to mu sie nieoplaca !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! i dlatego ludze kupujom takie silniki
ps bo som wieloroazowego urzytku _________________ hmm....... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Paul S
Do³±czy³: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wys³any: Wto Cze 08, 2004 8:46 pm Temat postu: |
|
|
A mnie sie wydaje,ze silniki tego typu moga tylko dzialac na oryginalnym paliwie!!! W momencie gdy zaczniesz sam kombinowac z paliwem jest ten silnik tak samo bespieczny( albo niebespieczny) jak kazdy inny silnik metalowy wykonany we wlasnym zakresie. Tak wiec nic tylko do sklepu ( albo do internetu) i kupowac oryginalne paliwo, obojetnie czy sie oplaca czy tez nie.
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Jacek R.

Do³±czy³: 03 Wrz 2004 Posty: 1223 Sk±d: Z ³±k Arkadii a tak serio Kraków
|
Wys³any: Wto Lis 22, 2005 5:36 pm Temat postu: |
|
|
Ja mysle ze taka karmelka w tym silniku da mniejsze cisnienie niz oryginalne paliwo wiec jest teoretycznie bezpieczniejsza. Co innego temperatura b aLu topi sie w chyba 700 iles stopni ale moze mi sie cos pomiesza³o... _________________ Czasem okoliczno¶ci zmuszaj± cz³owieka do porzucenia swojej dawnej dzia³alno¶ci  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Go¶æ
|
Wys³any: Sob Sty 14, 2006 8:40 pm Temat postu: |
|
|
Ja nie mam zaufania do takich silników
Popieram u¿tytkownika o nicku troll_u
Czy wiecie co siê sta³o Z jednym go¶ciem który testowa³ metalowy silnik i dosta³ w ³eb
Jak my¶licie co siê z nim sta³o
TRUP
Nie wie¿e tez takim silnik± z ATESTAMI I INNYMI KWITKAMI
Zawsze mo¿na takie kwity PODROBIÆ
Kto¶ mo¿e daæ £apówkê za taki kwitek jakiemu¶ urzednikowi (oczywi¶cie bez obrazy dla urzêdników)
Przedewszystkim Ostro¿no¶æ
Sorry za B³êdy |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Jacek R.

Do³±czy³: 03 Wrz 2004 Posty: 1223 Sk±d: Z ³±k Arkadii a tak serio Kraków
|
Wys³any: Nie Sty 15, 2006 7:21 am Temat postu: |
|
|
Ale to jest silnik FABRYCZNY. i jesli jest uzywany zgodnie z zaleceniami to wszysto bedzie OK. powinno byc. _________________ Czasem okoliczno¶ci zmuszaj± cz³owieka do porzucenia swojej dawnej dzia³alno¶ci  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Tomash dostêp próbny do MW

Do³±czy³: 27 Sty 2003 Posty: 382 Sk±d: Z nieba do nieba, oby nie za szybko...
|
Wys³any: Pon Sty 16, 2006 12:20 am Temat postu: |
|
|
Nawi±zuj±c lu¼no do tematu, podczas ogl±dania programu na discovery o modelarzach rakietowych widzia³em w³a¶nie takie metalowe silniki (nawet wiêksze) g³ównie z Al. Co mi siê na uszy rzuci³o to to, ¿e wg. tego co by³o mówione (oryg. angielska wersja) to ca³a rakieta RAZEM Z SILNIKIEM s± budowane przez modelarza. Kiedy chcieli wystrzeliæ kilkumetrow± rakietê, rozerwa³o im silniki, to najlepszy dowód na to ¿e nie u¿yli fabrycznych. Je¿eli w USA pozwala siê amatorom na strzelanie rakietami na w³asnych metalowych silnikach to ja odpadam.
Na szczê¶cie s± to przeszkoleni specjali¶ci nale¿±cy do tzw. Tripoli czyli ich organizacji modelarzy rakiet.
Kosiarskie rzeczy tam buduj±.
Pozdrawiam. Tomash. _________________ Ju¿ tylko teoretyzujê, potrzeba mi r±czek by rodzinê utrzymaæ  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
PINOT

Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Pon Sty 16, 2006 8:33 am Temat postu: |
|
|
Co wy siê tak czepili¶cie tego metalu !!!! Metal daje jedyn± mo¿liwo¶æ zrobienia silników na naprawdê wy¶rubowanych parametrach do na prawdê wysoko lataj±cych rakiet.
Na ca³ym ¶wiecie, nie tylko w USA u¿ywa siê silników metalowych, które mo¿na legalnie kupiæ z odpowiednimi certyfikatami. W USA legalnie mo¿na te¿ kupiæ Berettê i Ka³asznikowa, a jak siê bardzo lubi to nawet RPG ! Wszystko jest dla ludzi z mózgiem pod przykrywk± !
Rzecz jest w podej¶ciu ludzi do prawa, jego egzekwowaniu przez pañstwo, organizacji wszystkiego (organizacje takie s± inicjowane przez uniwersytety lub wojsko, co u³atwia znacznie, bo oni za³atwiaj± pierwsze sprawy formalne), a tak¿e odpowiednich warunków. Tam siê nie uprawia jak u nas partyzantki po lasach i ³±kach, tylko nale¿y siê do okre¶lonych organizacji, maj±cych wyznaczone miejsca do startów du¿ych metalowych rakiet, zdaje siê egzaminy kwalifikacyjne i pisze raporty z odpaleñ. Na sznurku nosi siê zalaminowany certyfikat, który pokazuje siê gliniarzowi - za¶ gliniarz patrz±c na niego wie, ¿e ma do czynienia z cz³owiekiem odpowiedzialnym, który zna siê na rzeczy, w zakresie objêtym certyfikatem i zadba o bezpieczeñstwo swoje i innych. Je¶li siê nie nale¿y do ¿adnej organizacji (co jest w sumie bez sensu, bo koszt jest niedu¿y a egzain do¶c ³atwy dla cz³owieka z praktyk±, któr± zdobyl w zespole ludzi maj±cych certyfikaty), to siê jedzie na preriê, rozci±ga kilkadziesi±t metrów drutu, okopuje siê pozycjê i jest git (ale na w³asne ryzyko). Dlatego trudno tam o takie mo¿liwo¶ci, aby 14-to latek bral siê za odpalanie rakiety z metalowym silnikiem 50mm z pó³ kilogramowym ³adunkiem paliwa na AP w jakim¶ przypadkowym miejscu, za pomoc± w³asnorêcznie wykonanej stopiny, choæ pewnie zdarzaj± siê wyj±tki (nie wiem jak du¿o jest wypadków zwi±zanych z rakietami w USA, a amerykañców jes 5xwiêcej ni¿ Polaków). Nie u¿ywa siê materia³ów byle jakich - byle TANIO, a w³asnorêczne silniki siê CERTYFIKUJE (inaczej s± nielegaln± broni±) ! Dla zdobywania wiedzy korzysta siê z bibliotek a nie plotek, choæ i bzdury wielokrotnie powtarzane w internecie te¿ siê spotyka - ale ka¿dy powa¿ny rakietowiec siê z nich ¶mieje. Do tego jak to w USA koszty szkód na sobie i innych ponosi siê w ca³o¶ci i osobi¶cie, a nie jaka¶ tam ma³a szkodliwo¶æ (¿e niby niechc±cy i jednorazowo) i zawiasy.
W ksi±¿kach rakietowych dla amatorów z USA s± po kolei dzia³y, które nale¿y przeczytaæ - zaczyna siê od PRAWA, BEZIECZEÑSTWA, potem materialówka a na koniec paliwa i w³asne eksperymenty.
Podej¶cie Polaków do prawa najlepiej pokazuje stwierdzenie policjanta z magazynu w TVN Turbo, który wczoraj ogl±da³em. Niemcy polskiego pochodzenia, kiedy ich zatrzymaæ za to ¿e jad± 180 km/h w zabudowanym, zawsze siê awanturuj±, chamsko odzywaj± i dalej nagminnie ³ami± prawo drogowe. Niemcy rodowici nigdy sobie na takie rzeczy nie pozwalaj±.
Tak wiêc bezpieczeñstwo to nie kwestia metalu lub nie, ale poczucia odpowiedzialno¶ci u¿ytkowników (powy¿ej macie zdjêcie kolesia, który oto nam siê chwali, ¿e odpala rakietê z rury w odleg³o¶ci 50m od bloku - daliby¶cie mu do rêki taki metalowy silnik????) Gdyby ten kole¿ka ze zdjêcia ¿y³ w USA i skrzywdzi³ jedno dziecko, jego rodzina przez piêæ pokoleñ jad³aby ziemniaki z mlekiem i je¼dzi³a do pracy na rowerze.
Do Konradexx: a wiesz ile firm w Polsce produkuje stalowe butle na gazy ? Je¶li wzi±æ Twoje podej¶cie dotycz±ce z³ej jako¶ci i ³apówek to lepiej spier....z kuchni jak najszybciej. _________________ Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Pon Sty 16, 2006 2:04 pm Temat postu: |
|
|
Ja uwa¿am , ¿e uSSmany s± zbyt g³upie na to aby zrobiæ SR bez metalu chyba , ¿e pomys³ gdzie¶ ukradna bo sami tego nie wymy¶l±. Poszli po najmniejszej lini oporu. Wg mnie s± ju¿ laminaty o Re zbli¿onym do Re metalu. Nawet jak maj± te Re dwa razy mniejsze to oznacza to ¶ciankê dwa razy grubsz± ale i tak ich SR nie pracuj± na wy¶rubowanych parametrach z obawy by SR metalowy nie sta³ siê granatem. Dodam, ¿e w usa chc± wszystko uregulowaæ i te tabliczki na szyi niczym obro¿a na psie - ma na celu tylko pokazanie kto tu rz±dzi. A wobec ich gliniarza nawet z tabliczka na szyj trzeba przemieszczaæ siê powoli i bez gwa³townych ruchów aby nie byæ zastrzelonym. Dodam przy okazji , ¿e 90 % seryjnych morderców pochodzi z usa ( ¿ród³o : Discovery ). Pewno zaraz zaczniecie pisaæ o Windowsie i komputerach. Nie piszcie . Te kompy i programy nie robi± i nie pisz± im Amerykanie. Ci zajmuja siê tylko z³odziejstwem i to na skalê globaln± ( patrz ropa ). Tak , to bogaty kraj ( super z³odziej jest bogaty ) ale co raz bardziej dryfuje w kierunku pañstwa policyjnego gdzie nawet nie wysr...cie siê bez jakiego¶ monitoringu. Czy nie lubiê Amerykanów ?. Pewno ich totalitarnego i z³odziejskiego systemu bo szaremu jankesowi wspo³czujê . A jak kto¶ pojedzie do tego kraju to ju¿ na ich lotnisku potraktuj± Was jak terrorystê i z³odzieja. Zanim jednak tam polecicie to ju¿ w Polsce Was uSSamy ze 100 $ okradn± bo z³odziejstwo ten system ma we krwi . Reasumuj±c. Metal zostawcie profi userom ale nawet jakby np. ksard zrobi³ "super gites SR" ( oczy puchn±, ja..a wiêdn± ) to i tak bêdzie siê móg³ nim tylko nacieszyæ bo metalu nikt Wam w Polsce nie przepu¶ci.
Pozdr. A
PS. Nie mam najmniejszego interesu aby ¼le pisaæ o uSSamanch. Ani mojego tatê czy dziadka ¿aden uSSman nie skrzywdzi³. Piszê bo widzê :- ) |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|