Forum FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Strona Główna FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

teoria...

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Strona Główna -> Silniki Rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
maslak666



Dołączył: 27 Wrz 2003
Posty: 110
Skąd: Radom

PostWysłany: Sro Lut 25, 2004 9:52 pm    Temat postu: teoria... Odpowiedz z cytatem

Witam Exclamation

Piszę, ponieważ ostatnio zastanawiałem się nad obliczeniami teoretycznymi dla silników. Wcześniej nigdy obliczeń nie robiłem, ale teraz chcialbym zacząć. Na razie obejrzałem sobie wzór na ciąg silnika.


P=Iw*Q/t


P - ciąg
Iw - impuls właściwy paliwa [sek.]
Q - ciężar paliwa [N,kG]
t -czas pracy silnika [sek.]

No dobra i tutaj się zatrzymałem. Intryguje mnie, czemu nie ma tutaj w żaden sposób ujętej dyszy Question Rolling Eyes . Czy to ma znaczyć, że jak podpalę sobie luzem kg paliwa to da mi to to samo, co kg paliwa w silniku? Przecież ciąg silnika o minimalnie juz większej dyszy jest większy niż tego o większej. Tutaj właśnie mam problem. Patrząc na ten wzór wydaje mi się, że mniejsza dysza musi dawać mniejszy czas pracy silnika, bo przecież impuls jest stały, a o ciężar paliwa to chyba tu nie chodzi. Nie wiem jednak, czy mam rację... Proszę o zdanie bardziej doświadczonych.

Pozd.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Tomek D.



Dołączył: 07 Wrz 2003
Posty: 98
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Czw Lut 26, 2004 3:00 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam
Impuls właściwy nie jest wartością specyficzną dla denego paliwa, tylko w pewnym sensie dla silnika. Iw różnych paliw podawane są dla określonych ciśnień panujących wewnątrz silnika, gdy zmniejszy się ciśnienie to Iw spadnie. Dlatego im wyższe ciśnienie tym większy Iw.
wzór na ciąg silnika jest taki: F=dm*V/dt gdzie: d-delta, m-masa gazów (paliwa) V- prędkość z jaką te gazy wylatują, t-czas
Czyli jeśli masz silnik który w czasie 1 sekundy wyrzuci 1g gazów z prędkością 100m/s to znaczy że osiągnie on ciąg 100N.

_________________
Pozdrawiam Tomek
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość  
maslak666



Dołączył: 27 Wrz 2003
Posty: 110
Skąd: Radom

PostWysłany: Czw Lut 26, 2004 8:20 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam Exclamation

Co do tego wzoru... Dzięki za niego, ale tu nadal nie widzę dyszy Confused . Sorki jeśli jestem namolny, ale powtarzam swoje pytanie: Czy mniejsza dysza = krótszy czas pracy silnika?

Co zaś się tyczy prędkości gazów wylotowych to słyszałem że wylicza sie ze wzoru:
V=Iw * g

Iw - impuls właściwy
g - przyspieszenie ziemskie (10m/s*s)

Czy jest to dobry wzór?

Pozd.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
pablo



Dołączył: 06 Gru 2002
Posty: 154
Skąd: łódzkie

PostWysłany: Pią Lut 27, 2004 1:23 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

maslak666 napisał:
Witam Exclamation

Co do tego wzoru... Dzięki za niego, ale tu nadal nie widzę dyszy Confused . Sorki jeśli jestem namolny, ale powtarzam swoje pytanie: Czy mniejsza dysza = krótszy czas pracy silnika?

Co zaś się tyczy prędkości gazów wylotowych to słyszałem że wylicza sie ze wzoru:
V=Iw * g

Iw - impuls właściwy
g - przyspieszenie ziemskie (10m/s*s)

Czy jest to dobry wzór?


Prędkość wylotowa gazów w tym wzorze na ciąg nie jest zależna wyłącznie od składu paliwa. Uwaga teraz będzie wzór Smile :

v=PIERWIASTEK(2k/(k-1)*R*T*(1-(P/P0)^((k-1)/k)))

k - wykładnik adiabaty, zależy od składu produktów spalania, a więc od
składu paliwa i warunków spalania
R - stała gazowa
T - temperatura w komorze spalania
P - ciśnienie na wylocie dyszy, zależy m in. od stosunku średnicy wylotu
dyszy do średnicy krytycznej
P0 - ciśnienie w komorze spalania, zależy od stosunku powierzchni
spalania do powierzchni przekroju krytycznego (czyli od Kn)
Tak więc dysza tu jest tylko się troche schowała Smile

Po za tym pelny wzór na ciąg wygląda tak:
F=(dm/dt)*v+Sa*(Pa-Pz)
Pa - cisnienie na wylocie dyszy
Pz - ciśnienie na zewnątrz silnika (w warunkach amatorskich raczej atmosferyczne u profesjonalistów to może być nawet próżnia Smile )
Sa - powierzchnia przekroju wylotowego
W idealnie zaprojektowanej dyszy Pa=Pz i wtedy druga część sumy =0.

Jeśli zapalisz paliwo luzem to prędkość gazów będzie znikoma i w dodatku gazy będą latać na wszystkie strony tak więc ciągu raczej nie będzie...

Jeśli zwiększysz średnicę krytyczną dyszy nie ruszając nic więcej w silniku to spadnie ciśnienie, zmniejszy się v i najczęściej spadnie też dm/dt - bo zmniejszy się prędkość spalania (dm/dt = gęstość paliwa * powierzchnia spalania * prędkość spalania).

Uff... jest 1:20 w nocy i mam nadzieje, że nie popisałem bzdur.
A na koniec, żeby nie bylo że same wzory, rysuneczek ładnie pokazujący co się dzieje w dyszy (z S. Torecki "Silniki rakietowe"):
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość  
dziadek kermit



Dołączył: 25 Kwi 2003
Posty: 516
Skąd: z okolicy "Żabidołka"

PostWysłany: Pią Lut 27, 2004 12:03 pm    Temat postu: Re: teoria... Odpowiedz z cytatem

Kłaniam się pięknie Very Happy Exclamation
maslak666 napisał:
Intryguje mnie, czemu nie ma tutaj w żaden sposób ujętej dyszy Question Rolling Eyes . Czy to ma znaczyć, że jak podpalę sobie luzem kg paliwa to da mi to to samo, co kg paliwa w silniku?
Pozd.

Parametr Iw jest stworzony dość sztucznie i nie można go przyjmować bezkrytycznie.
Powód jest prosty, Iw zależy od konstrukcji silnika Shocked Exclamation , czego naogół się nie podaje.
Tak więc Twoje uwagi na temat ciągu są jak najbardziej słuszne, to znaczy jeśli kilordam paliwa spalisz na powietrzu to Iw będzie 0 a jeśli w otwartej rurce to już uzyskasz jakiś ciąg i Iw magicznie wzrośnie .
Jeszcze bardziej wzrośnie jeśli zastosujesz dyszę, a dyszę Lavala w szczególności. jeden post wyżej masz wiele informacji n/t wpływu dyszy na ciąg silnika.
Generalnie Iw wyznaczane jest dla konkretnego silnika po jego przebadaniu na hamowni kiedy zmierzony został I czyli impuls.

_________________
Dziadek Kermit Smile
"co do reszty uważam, że Kartagina powinna być zburzona!"
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość  
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Strona Główna -> Silniki Rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP