|
FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Forum Pirotechniczne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
PINOT
Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Sro Gru 24, 2003 2:29 pm Temat postu: Silniki z PIS20 w locie |
|
|
Witam w ten mi³y wigilijny wieczór. Rodzinka pichci karpika, a my pichcimy silniki
Zrobi³em próby w locie silników na paliwach z azotanem amonu jako utleniaczach. Jest to element programu testowania lepiszczy, lepiszczem testowanym jest silikon N.
Jako pierwszy zosta³ wystrzelony silnik 1 calowy, d³ugo¶æ 160 mm z kana³em fi8 przez po³owê d³ugo¶ci (wiêcej nie starczy³o mi wiert³a, a szkoda). Waga paliwa 100 gramów.
Film z odpalenia PI-S20/AN:
Silnik piêknie wystartowa³, ale z wyra¼nym oci±ganiem (a nie powinien). Wysz³a tutaj niestety zbyt ma³a d³ugo¶c kana³u, przez co Kno by³o zbyt niskie. Dodatkowo wia³ bardzo silny wiatr, który ustawi³ silnik do lotu hiperbolicznego... Mam zamiar tym razem wykonac ten silnik zgodnie z za³o¿eniami, gdyz ten start udowadnia, ¿e paliwo jest dobre.
Jako drugi poszed³ znany wam silnik 1/2" na paliwie PIS20/K1.
Film z odpalenia PI-S20/K1:
Ten widzieli¶cie ju¿ w testach statycznych, gdzie przy fikryt=3 dzia³a³ krótko a skutecznie. Tym razem tak samo - po prostu by³ i znikn±³ !!!
Jako¶æ filmu jest niewystarczaj±ca do zaobserwowania ma³ego ¶wiec±cego punktu na niebie (widaæ go w koñcowej fazie filmu jako maleñki punkt w centrum kadru). Jak mówi³em, paliwa te nie zostawiaj± trace'u wiêc sa niewidoczne kiedy zgubi sie moment staru z oczu. Nie ma te¿ d¼wiêku, ale mam ju¿ aparat cyfrowy i nastêpne próby bêdê dokumentowa³ lepiej.
Wkrótce kolejne próby.... _________________ Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Ostatnio zmieniony przez PINOT dnia Czw Lis 18, 2004 10:35 pm, w ca³o¶ci zmieniany 9 razy |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Go¶æ
|
Wys³any: Sro Gru 24, 2003 4:01 pm Temat postu: Re: Silniki z PIS20 w locie |
|
|
PINOT napisa³: | Witam w ten mi³y wigilijny wieczór. Rodzinka pichci karpika, a my pichcimy silniki
Zrobi³em próby w locie silników na paliwach z azotanem amonu jako utleniaczach. Jest to element programu testowania lepiszczy.... |
1. A ja pichcê SR - we i karpia.
2. Testuj, testuj, Ciekawy temat. Jak przejdziesz na paliwa o masie 1 kg to poznasz koszta - je¶li nie znajdziesz co¶ tañszego ni¿ silikon
3. Po doborze paliwa zabezpiecz je idealnie przed wilgoci±. Inaczej "badania" nie maj± sensu. Paliwo po czasie puchnie i ¶mierdzi amoniakiem je¶li tego nie zrobiæ. Pamietaj te¿ o zabezpieczeniu przed przemianami krystalograficznymi ( dodaj kilka % KNO3 ). Paliwa na KNO3 pod tym wzglêdem s± idealne. Mo¿na zrobiæ, rzuciæ w k±t na pó³ roku a SR dzia³a ( wra¿liwa te¿ na wilgoæ jest karmelka ).
4. Zbli¿ siê do rakiety je¶li krêcisz film , chyba , ¿e :
a) jeste¶ strachliwy
b) rakieta zawiera czê¶ci metalowe.
Pomy¶l co by by³o gdy bym ja krêci³ Pol-Jetexa na "¶lizgaczu" z odleglo¶ci 50 m
5. Przy wiekszych SR ( za³ó¿my masa paliwa wiêcej jak 300 gram ) SR nie mo¿e dostawaæ od razu maksymalnego POWERA je¶li na rakiecie zainsnstalowaæ nie co masy w postaci : kamera, inne urz±dzenia. Rakieta dobrze jak z wyrzutni szybko schodzi ale potrzebny jest te¿ tu umiar.
6. Ogólnie 3 z plusem . Ale jak na poczatek nie jest ¼le.
Przy okazji . Jestem po pierwszej próbie zrobienia SR metod± na rêcznik . Po uformowaniu paliwa , formê zawijacie w rêcznik. Do paliwa dodaje siê wcze¶niej 3 % wody. Paliwo rozgrzewa siê ( nie wolno robiæ tego w domu ) i po 2 godzinach mam uformowany blok paliwa. S± te¿ pewne wady tego procesu ( mam nadziejê, ¿ê je wyeliminujê ) ale wyniki s± obiecuj±ce . Paliwo jest zupe³nie bez porów powietrza i ¿adnych ¿ywic.
Pozdr. A
PS. A teraz do karpia |
|
|
Powrót do góry |
|
|
PINOT
Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Czw Gru 25, 2003 12:39 am Temat postu: |
|
|
Ciekawe, ale przytoczone rady wymieni³em w moim wcze¶niejszym poscie na ten temat...
http://forum.pirotechnika.one.pl/viewtopic.php?p=21598&highlight=#21598
wiêc nie bardzo rozumiem po co mi powtarzasz moje w³asne s³owa ? Moja rozumieæ co wcze¶niej mówiæ !!! no có¿, rozumiem....ja swoj± wiedzê te¿ zaczerpn±³em z ksi±¿ki, zanim wykorzysta³em praktycznie. Dodam jeszcze, ¿e nie doczyta³e¶...nie tylko KNO3 (bo to nie wystarcza), ale co¶ jeszcze by³oby wskazene..... Jak mówi³em miesi±c temu, przy utwardzaniu powy¿ej 38 stopni to nie jest potrzebne (patrz mój post)....a wiêc bez defetyzmu...
Im wiêksza rakieta, tym wolniej mi sie rozpêdza .. nie projektujê silników do wynoszenia kamer - nie robiê sprzêtu uniwersalnego !!! Zreszt± za³o¿enia przedstawi³em dawno temu - ... 2-3 sekundy i pe³na prêdko¶æ - z tego wynika wprost przeci±zenie..... to da siê zrozumieæ ?
Trója za co¶ co lata ze 100 % skuteczno¶cia (jeden silnik - jeden start) ? Wolne ¿arty.... z±dam wiêcej obiektywizmu !! No ...to na ile oceniæ "szokera", który nie polecia³ jeszcze ani razu i s³uzy g³ównie do napêdzania skorupy ziemskiej ? Pi±tka za wielko¶æ (no ale moje paliwo daje 50% wiêcej energii z jednostki masy ni¿ paliwo szokera) ?
Eeech, a zreszt± ja nie czujê sie bogiem forum, ¿eby oceniaæ cudze dokonania... ta krytyka to zazdro¶æ to, czy z³o¶liwo¶c waæpanie !!???
Co do odleg³osci filmowania...hmmm zgadzam siê, ale to kwestia pewnego obycia, a ja dopiero zaczynam. A raz rakieta posz³a mi równolegle do gruntu na wysoko¶ci jakies 1,5 metra - to mog³a byæ tragedia _________________ Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Go¶æ
|
Wys³any: Czw Gru 25, 2003 11:53 am Temat postu: |
|
|
PINOT napisa³: | Ciekawe, ale przytoczone rady wymieni³em w moim wcze¶niejszym poscie na ten temat... ...nie tylko KNO3 .........z±dam wiêcej obiektywizmu !! ....... |
Witam
Na forum czêsto piszê siê 5 razy o tym samym . Zabawê z AA "zaliczy³em" z rok temu. Zobacz post http://forum.pirotechnika.one.pl/viewtopic.php?t=438&postdays=0&postorder=asc&start=0 czy inny http://forum.pirotechnika.one.pl/viewtopic.php?p=10813#10813
Wiêc nie dziw sie, ¿e za pó³ rolu kto¶ napisze, ¿e paliwa z AA "puchn±" albo "¶mierdz±" .
Wiem wiêc, ¿e Ty wiesz sporo o paliwach na aa . To co napisa³em to przypomnienie innym ( a nie Tobie ) o wadach paliwa z AA. Moje Szokery napêdzaj± skorupê ziemsk± ze wzglêdu na bhp . Nie jeden szoker by ju¿ "pociagn±³" rakietê . Niestety brak czasu , odwracenie mojej uwagi na inny temat ( Pol-Jetex itp. ) powoduje, ¿e czasami zabawê z du¿ymi SR porzucam.
Tak jak napisa³em. AA to dobry utleniacz ale nie co k³opotliwy w u¿yciu. Cena na KNO3 nie jest wysoka a SR mo¿na robiæ bardzo dobre. A za film trója z plusem. Gdyby film nakrêci³ jaki¶ "dwugwiazdkowiec" to mia³by 5 ale dla Ciebie mam inna poprzeczkê
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Nie Lut 08, 2004 5:34 pm Temat postu: Siniki z paliwami PINOT'a |
|
|
Witam
Przygotowa³em 3 silniki z paliwami PINOTA'a do testów naziemnych.
Masa paliwa w ka¿dym silniku 100 g.
Silnik 1 - paliwo typu Klasik z lepiszczem kauczukowym.
Silnik 2 - paliwo typu Klasik z silikonem neutralnym.
Silnik 3 - paliwo typu K1 z silikonem neutralnym.
Ciê¿ar silnika z paliwem = 250 g
Wyniki testów opublikujê na forum.
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Nie Kwi 10, 2005 1:08 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
|
ku ku
Do³±czy³: 29 Wrz 2002 Posty: 72 Sk±d: ³ód¿
|
Wys³any: Nie Lut 08, 2004 6:37 pm Temat postu: |
|
|
efektownie wygl±daj± i maj± Twoje logo
to¿ to prawie profi
ciekawi mnie jak bêdzie z ich osi±gami
ps
owocnych prac |
|
|
Powrót do góry |
|
|
MICHA£
Do³±czy³: 22 Lip 2003 Posty: 283 Sk±d: Centralna Polska
|
Wys³any: Nie Lut 08, 2004 9:52 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Ksard mo¿esz opisaæ wymiary silników i materia³y jakich u¿y³e¶ do wykonania .A tak pozatym to potwierdzam zdanie kolegi wygl±daj± extra zrób koniecznie filmik. _________________ WWW.RAKIETY.INFO - Modelarstwo Rakietowe
WWW.FORUM.RAKIETY.INFO - Forum Rakietowe |
|
|
Powrót do góry |
|
|
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Nie Kwi 04, 2004 6:33 pm Temat postu: Pierwsze testy 2004 KSARD |
|
|
Witam
Wczoraj przeprowadzi³em testy stacjonarne sze¶ciu silników.
Pierwsze dwa mia³y paliwo karmelkowe w obudowie z PVC.
Fot. 1
Silnik o ciê¿arze 154 g z paliwem karmelkowym 65/35 o masie 90g.
¦rednica zewnêtrzna 34 mm wewnêtrzna 29 mm.
¦rednica dyszy 6 mm. Czas trwania ci±gu 1,3 sekundy.
Zap³on elektryczny. Próba udana.
Fot. 2
Silnik o ciê¿arze 224 g z paliwem karmelkowym 65/35 o masie 120g.
¦rednica zewnêtrzna 34 mm wewnêtrzna 29 mm.
¦rednica dyszy 7,5 mm. Czas trwania ci±gu 1,3 sekundy.
Zap³on elektryczny. Próba udana.
Fot. 3
Silnik o ciê¿arze 264 g z paliwem K1 PINOTA o masie 100 g.
¦rednica zewnêtrzna 30 mm wewnêtrzna 27 mm - korpus aluminiowy.
¦rednica dyszy 6,5 mm. Czas trwania ci±gu 1,8 sekundy.
Zap³on elektryczny. Próba udana.
By³a to moja pierwsza próba z paliwem wysokoenergetycznym.
Paliwo to jest bardzo obiecuj±ce - moc by³a widoczna i s³yszalna.
Ryk silnika imponuj±cy. Dopracowania wymaga zapalnik, poniewa¿ silnik nie zapali³ natychmiast ale dopiero po chwili.
Dwa silniki na paliwo Klasyk Pinota z lepiszczem kauczukowym i silikonowym niewypali³y podobnie jak z paliwem K0.
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Nie Kwi 10, 2005 1:29 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
|
PINOT
Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Nie Kwi 04, 2004 7:42 pm Temat postu: |
|
|
Fantastycznie ! A wiêc PIS-20-K1, zgodnie z moimi za³o¿eniami zadzia³a³ !!! Rzeczywi¶cie paliwa te wymagaja dobrego zap³onu, mieszaniki o wysokiej temperaturez zap³onu.
Równie¿ silniki aluminiwoe ¶wietnie siê sprawdzi³y...
GRATULACJE !!! _________________ Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Paul S
Do³±czy³: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wys³any: Nie Kwi 04, 2004 8:07 pm Temat postu: |
|
|
Hallo,
Ja moge sie tylko dolaczyc do gratulacji PINOTA. Ciesze sie bardzo z Twoich udanych prob. Z mojej strony moge Ci tylko pozazdroscic mozliwosci jakie posiadasz ( w Polsce) .
Po tych ostatnich zamachach terrorystycznych w Hiszpani oraz zapowiedzi dalszych atakow nie odwazyl bym sie na cos takiego. Policja tylko czeka by pokazac , ze nie proznuja.
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
|
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Nie Kwi 04, 2004 8:51 pm Temat postu: Wyznanie pacyfisty |
|
|
Witam
Dziêkujê Wam za s³owa uznania, ale jest jeszcze du¿o do zrobienia.
Paul - trochê mnie przestraszy³e¶ s³owami o terorystach.
Przyznajê, ¿e o tym nie pomy¶la³em - jestem z natury pacyfist± i nie mam z³ych intencji - ale rzeczywi¶cie nie wszyscy o tym musz± wiedzieæ.
Prace nad silnikami rakietowymi prowadzê tylko i wy³±cznie pod k±tem zastosowania ich w modelach rakiet, czyli w celach - powiedzmy - naukowych a nie militarnych.
No có¿ - ten nasz ¶wiat jest chory -
Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Nie Kwi 10, 2005 1:29 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
|
wojtek
Do³±czy³: 26 Sty 2003 Posty: 168
|
Wys³any: Pon Kwi 05, 2004 2:46 pm Temat postu: |
|
|
Co do terroryzmu to w USA po zamachach na WTC zakazano lotów rakiet HPR. Obecnie trwaj± prace aby znacznie ograniczyæ lub wogóle zablokowaæ prawnie mozliwo¶æ budowy i oblatywania rakiet wielkiej mocy.
Choæ jak do tej pory to w³a¶nie w Stanach najprê¿niej rozwija³ siê ten rodzaj (b±d¼ co b±d¼ bardzo koztownego) modelarstwa. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Wto Lis 16, 2004 10:56 pm Temat postu: Silnik na zmodyfikowane paliwo typu PIS |
|
|
Witam
13 listopada 2004 r. przeprowadzili¶my razem z Jaskiniowcem próbê mojego silnika z paliwem typu PIS.
Jest to kontynuacja badañ paliw PINOTA. (pozdrowienia ).
(warunki by³y fatalne).
Silnik sk³ada³ siê z 4 segmentów paliwa opartego na kompozycji utleniacza typu K1 (68%) oraz lepiszcza silikonowego (20%).
Zawarto¶æ Al.=9% ; wêgla 2% oraz 1% tlenku ¿elaza
Ca³kowita masa paliwa 100 g.
Paliwo uformowane by³o w bloczki 25 mm inhibitowane na powierzchni zewnêtrznej.
Kana³ wewnêtrzny o ¶rednicy 8 mm.
Projektowany zacisk ¶redni Kn=200
Odpalenie elektryczne.
Silnik wyposa¿y³em dodatkowo w ³adunek zap³onowy, którego zadaniem mia³o byæ wytworzenie temperatury i ci¶nienia dla podtrzymania stabilnej pracy.
Zastosowa³em karmelek glukozowy.
Wyniki testu mo¿na zobaczyæ na filmie
FAZY PRACY SILNIKA
(na podstawie analizy klatek filmu)
0 sek. – zap³on silnika
2,4 sek. – pocz±tek pracy silnika – widoczne jest palenie tylko ³adunku wspomagaj±cego (karmelek glukozowy)
4,133 sek. - zap³on ³adunku g³ównego paliwa
5,000 sek. – paliwo ga¶nie ( widoczne jest palenie jedynie ³adunku glukozowego)
9,600 sek. – ponowny zap³on paliwa
9,770 sek. – paliwo ga¶nie
10,667 sek. – ponowny zap³on paliwa
12,773 sek. – koniec niestabilnego palenia paliwa
13,200 sek. – ponowny zap³on paliwa
13,733 sek. – koniec ostatniej fazy palenia siê paliwa – silnik pali siê ma³ym p³omieniem
16,267 sek. – ca³kowite zakoñczenie pracy silnika
Podsumowanie
Tym razem nie by³o tak dobrze. Silnik nadal pracuje bardzo niestabilnie. Paliwo jest trudnozapalne - odpalenie w 2-ej próbie.
Korpus silnika wytrzyma³ ci¶nienie oraz temperaturê ale ceramiczna, rozbie¿na czê¶æ dyszy uleg³a czê¶ciowemu uszkodzeniu. (pierwsza faza pracy).
Zasadniczy czas pracy silnika (faza miêdzy 10 a 12 sekund± testu) wyniós³ 1,8 sek co pokrywa siê z wyliczeniami teoretycznymi.
Wiêcej przemy¶leñ po oglêdzinach wnêtrza silnika.
A jakie s± wasze spostrze¿enia
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Nie Kwi 10, 2005 1:31 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
|
PINOT
Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Sro Lis 17, 2004 11:10 pm Temat postu: |
|
|
Witam,
Problemy z paliwem przede wszystkim wi±za³bym z tym, ¿e utleniacze mog³y byæ niedostatecznie wysuszone przed dodaniem lepiszcza...
W rozmowie z Ksardem u¶wiadomi³em sobie oczywisty fakt, na który nie wpad³em...niewystarczaj±co mocno podkre¶li³em jak wa¿n± spraw± jest dok³adne wysuszenie i zmielenie utleniaczy, gdy¿ wilgotno¶æ AN mo¿e byæ g³ównym czynnikiem warunkuj±cym powodzenie testu.
Tak to bywa, ¿e kiedy d³ugo pracuje siê (nawet z trudnym) odczynnikiem wyrabia siê okre¶lone nawyki i procedury prowadz±ce do otrzymania prawid³owego paliwa...to jednak nie musi byæ tak oczywiste dla innych eksperymentatorów...
A wiêc spróbujê precyzyjniej opisaæ krytyczne momenty produkcji paliwa:
Mielenie prowadziæ we m³ynku elektrycznym (choæ zdecydowanie polecam kulowy) w obecno¶ci kilku % wêgla. Materia³ musi byæ dok³adnie sproszkowany i sypki przed koñcowym suszeniem i mieleniem. Materia³ suszymy bardzo dok³adnie. Wêgiel poprawia sypko¶æ i separuje kryszta³y.
Suszenie jest kwesti± bardzo wa¿n±. Nale¿y je przeprowadziæ w nastêpuj±cy sposób: piekarnik rozgrzaæ do oko³o 120 stopni celsjusza i wy³±czyæ ogrzewanie. Wstawiæ do gor±cego piekarnika zmielony materia³ rozprowadzony w cienkiej warstwie na tacce papierowej. Drzwiczki piekarnika zostawiæ uchylone na 1-2 cm. Po osi±gniêciu temperatury takiej, ¿e blachê piekarnika mo¿na swobodnie dotkn±æ (wci±¿ ciep³y) wyj±æ suchy utleniacz. Natychmiast wsypaæ do m³ynka i przemieliæ. Kontakt z powietrzem powinien byæ jak najkrótszy. Najlepiej od razu po zmieleniu ostatecznym dodaæ wszystkie dodatki, lepiszcze i od razu uformowaæ ziarno paliwa. Lepiszcze znakomicie zabezpiecza utleniacz przed wilgoci±. Suszenie ju¿ uformowanego ziarna nie daje ¿adnych dobrych rezultatów. Nie polecam te¿ u¿ywania d³u¿ej przechowywanego utleniacza z AN...konieczne jest ponowne przesuszenie.
Wilgotno¶æ powietrza podczas pracy powinna byæ mo¿liwie niska (najlepiej zima, b±d¼ lato w gor±cy dzieñ po d³u¿szych upa³ach). Najlepszym wska¼nikiem wilgotno¶ci s± ¶cinki paliwa na AN po³o¿one na spodeczku (lub higrometr oczywi¶cie – wilgotno¶æ mniej ni¿ 50%). Je¶li ¶cinki s± pokryte kroplami wody, nale¿y pracowaæ bardzo szybko lub poczekaæ na lepsze warunki.
Z³e wysuszenie poci±ga za sob± negatywne skutki:
1. Lepiszcze ¼le wi±¿e utleniacz i ziarno jest s³abe mechanicznie
2. Wilgoæ powoduje rozk³ad metali i puchniêcie paliwa
3. Spalanie materia³u mo¿e byæ niestabilne i niepowtarzalne.
Mam nadziejê, ¿e w ten sposób wyja¶ni³em pewne niejasno¶ci, co pozwoli osi±gn±æ sukces w kolejnych testach paliw zawieraj±cych azotan amonu... _________________ Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum |
|
|
Powrót do góry |
|
|
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Czw Lis 18, 2004 10:31 am Temat postu: Suszenie AP |
|
|
PINOT napisa³: | Problemy z paliwem przede wszystkim wi±za³bym z tym, ¿e utleniacze mog³y byæ niedostatecznie wysuszone przed dodaniem lepiszcza... |
Witam
Tak - wydaje mi siê, ze to jest chyba g³ówna przyczyna niepowodzeñ (dodajmy - chwilowych ).
Niestety - receptura na dobre paliwo, to jeszcze nie gwarancja na sukces. Pozostaje jeszcze technologia wytwarzania.
Rzadko siê o tym mówi³o a to jest byæ mo¿e klucz do sukcesu.
Paliwa bazuj±ce na AN nale¿± w³a¶nie do grupy "paliw trudnych"ze wzglêdów na zjawisko higroskopijno¶ci.
Wyja¶nia to byæ mo¿e fakt, dlaczego tak ma³o tego typu paliw stosowanych jest przez amatorów rakietnictwa na ¶wiecie.
Jedyn± znan± mi firm± jest CP Technologies, która opanowa³a produkcjê paliw na AN i magnezie - dlatego w HPR króluj± paliwa na AP.
Wracaj±c do moich prac nad paliwem typu PIS 20/K1, to planujê wykonanie kolejnego silnika ale tym razem stosuj±c siê do wskazówek jego twórcy
Nie jest to ³atwe zadanie ale pocieszaj±cy jest fakt, ¿e opracowana przeze mnie obudowa silnika wytrzumuje parametry pracy tego paliwa.
Dziêkujê za fachowe wyja¶nienia i cenne wskazówki.
PS.
Podam mo¿e jeszcze informacje o paliwach CP Technologies:
Propellant 1 (Dec. 26, 2003)
19.27% (20%) R20LM HTPB
19.27% (20%) Magnesium (-650 to 1000 mesh)
57.8% (60%) PSAN-I Blend C Ammonium Nitrate
3.66% (Curing ratio = 0.19) Mondur MR MDI Curing Agent
Burn rate coefficient = 0.0061
Burn rate exponent = 0.507
Propellant density = 0.0527 lbm/inch**3
C-star range = 4100 to 3300 feet/second depending on motor size.
Gamma = 1.23
Propellant 2 (Dec. 26, 2003)
19.27% (20%) R45HT or R45M HTPB
19.27% (20%) Magnesium (-650 to 1000 mesh)
57.8% (60%) PSAN-I Blend C Ammonium Nitrate
3.66% (Curing ratio = 0.19) Mondur MR MDI Curing Agent
Burn rate coefficient = 0.0032
Burn rate exponent = 0.6
Propellant density = 0.0527 lbm/inch**3
C-star range = 4100 to 3300 feet/second depending on motor size.
Gamma = 1.23
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Nie Kwi 10, 2005 1:30 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Go¶æ
|
Wys³any: Czw Lis 18, 2004 2:42 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Na AN robi³em paliwa ale "rozpoznawczo". Nie s±dzê aby ksard u¿y³ wilgotny utleniacz i zak³adam, ¿e mia³ maks. do 1 % wody. Ta ilo¶æ wody jest wad± je¶li chcemy detonowaæ AN. Je¶li robimy paliwo rakietowe i jako lepiszcze u¿ywamy poliester i jako utwardzacz nadtlenek - to wilgoæ uniemo¿liwia sieciowanie ¿ywicy na skutek obecno¶ci w masie paliwa proszku metalu ( reaguje ze ¶ladami wody i powstaje wodór atomowy bardzo silny reduktor , który redukuje nam nadtlenek u¿yty do sieciowania ¿ywicy ). Paliwa takie wychodzi³y mi wiêc nieusieciowane pomimo dwukrotnego nadmiaru utwardzacza . Z ¯E jest inna sytuacja i wiadomo dlaczego nie sieciuje. Przy lepiszczu silikonie to nie wiem jak jest ale chyba przy jego utwardzaniu wi±¿e on wodê wiêc ma dzia³anie co najmniej lekko osuszaj±ce.
Osobi¶cie bêdê suszy³ AN tylko na piecu kaflowym ( u mojego te¶cia ). Je¶li zostanie w AN do O,5 % wody to wg mnie nie zaszkodzi to. Jak napisa³ ksard - bardzo wa¿na jest technologia wykonania paliwa a jak napisa³ PINOT - hermetyzacja paliwa na bazie AN . Wkrótce rozpocznê testy z paliwami na AN bo w koñcu jest o co walczyæ. Liczê na to , ¿e impuls w³. bêdê mia³ wy¿szy i to o 30 - 40 % ( na oko ).
Z filmiku ksarda widaæ, ¿e jest za du¿a ¶rednica krytyczna dyszy. Mamy spalanie przerywane " kichanie".
Gdybym co przeoczy³ to - czytam szybko i czasami nie dok³adnie posty
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
PINOT
Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Czw Lis 18, 2004 9:14 pm Temat postu: |
|
|
Dok³adnie ! wszystko siê zgadza...dodam jeszcze, ¿e utleniacz typu K1 to jest mieszanina 25% NH4ClO4 (AP), 25% KClO4 (KP) i 75% NH4NO3 (AN). Pojawia siê tutaj pewien fakt zwi±zany z jako¶ci± NH4ClO4:
Materia³ którym my dysponujemy zwykle nie jest produkowany fabrycznie, lecz przez naszych nieocenionych dostawców poprzez zobojêtnianie kwasu nadchlorowego. Produkt dostajemy od nich w postaci du¿ych kryszta³ów, w których na pewno s± okluzje cz±steczek wody. Po zmieleniu wraz z AN woda siê uwalnia i silnie zwil¿a ca³y utleniacz.
Przypuszczam, ¿e zawarto¶æ wody (jako ¿e ca³o¶æ ³atwo siê zbryla wrêcz skleja) mo¿e nawet przekraczaæ 1%. Dlatego, po zmieszaniu AP i AN jeszcze wiêksz± wagê przywi±zywa³bym do suszenia...
Byæ mo¿e warto te¿ zastanowiæ siê nad kwesti± zwiêkszenia ilo¶ci silikonu w kompozycji. Oryginalnie, kompozycja zawiera³a 25% silikonu. Uzna³em, ¿e warto daæ go wiêcej ze wzglêdu na zdecydowanie lepsz± wytrzyma³o¶æ ziarna ni¿ przy 20% (co faktycznie jest standardem je¶li chodzi o zawarto¶æ lepiszcza). Byæ mo¿e fontanny iskier widoczne na filmie, to by³y wyrywane z silnika fragmenty paliwa....
A, no i ¶rednica krytyczna by³aby dobra gdyby paliwo by³o bardzo suche, a jego szybko¶æ spalania sporo wiêksza. Zreszt±, letnie testy KSARDA to potwierdzaj± _________________ Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Ostatnio zmieniony przez PINOT dnia Wto Lis 29, 2005 12:15 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Go¶æ
|
Wys³any: Sob Lis 20, 2004 10:42 pm Temat postu: |
|
|
czesc !
gdybyscie mogli mnie doinformowac (zebym nie musial za duzo myslec gdzie mozna sie zaopatrzyc w substraty do produkcji paliw kompozytowych ? i bylbym bardzo wdzieczny za sporzadzienie faq ze skrotami ktorych uzywacie na forum ps. jestem tu nowy, ale nie do konca bo forum czytam od dluzszego czasu ewekty moich eksperymentow przedstawie w nowym roku
pozdrawiam ! |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Go¶æ
|
Wys³any: Sob Lis 20, 2004 11:01 pm Temat postu: |
|
|
bylbym zapomnial
od czego proponujecie rozpoczecie doswiadczen z kompozytami ? tak aby odbylo sie to mozliwie bezpiecznie... o czym nalezy pamietac, podstawowe zasady ktorych trzeba przestrzegac ?
z pewnoscia jest tego sporo na forum i nie jest moim zamierzeniem je zasmiecac ale przegladanie wszystkich postow i wyciaganie informacji majacych wartosc merytoryczna byloby z oczywistych wzgledow bardzo pracochlonne |
|
|
Powrót do góry |
|
|
jaskiniowiec
Do³±czy³: 22 Lut 2004 Posty: 597 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Sob Lis 20, 2004 11:41 pm Temat postu: |
|
|
Od czego zacz±æ? Od rozszerzenia wiedzy w tym temacie, sk³ady, katalizatory, lepiszcza itp. Bez wiedzy, to jak Ci próba nie wyjdzie, to nawet nie bêdziesz wiedzia³ dlaczego i co mo¿na zmieniæ. A co do prób, to zacznij od paliw typu "¿ywiczne pirotechmana", albo jak kto woli RNX Nakki. A dok³adniej to od paliw na bazie ¿ywicy epoksydowej, saletry potasowej, proszków metali, katalizatorów itp. Chyba najpewniejsze i w miarê powtarzalne, chocia¿ o nie za wielkim impulsie. Co do paliw HP (high power), to na razie odradzam, je¶li nie masz za du¿ego do¶wiadczenia i nie chcesz siê zniechêciæ. Paliwa na AP (nadchloranie amonu), KP (nadchloranie potasu) s± trudne do opanowania i ciê¿ko o powtarzalno¶æ. Paliwa na AA (azotanie amonu) i NaN (azotanie sodu) jako ¿e utleniacze s± higroskopijne, daj± jeszcze wiêksz± masê k³opotów. Jak komu¶ siê wydaje, ¿e przecie¿ wystarczy wymieszaæ sk³adniki, daæ paliwko w rurkê z dziurk± i powinno lataæ, to da tylko dowód na brak do¶wiadczenia w tym temacie.
P.S. Sporawe i powtarzalne silniki na karmelce, to ju¿ jest spory sukces |
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|