 |
FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Forum Pirotechniczne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
morpiel

Do³±czy³: 26 Pa¼ 2003 Posty: 104 Sk±d: l±dek, l±dek zdrój
|
Wys³any: Pi± Sty 23, 2004 1:11 am Temat postu: Re: Silnik do rakiety ponadd¼wiêkowej |
|
|
ksard napisa³: |
Czas pracy silnika [s]: 1.00
Impuls w³a¶ciwy [s]: 220.00
Impuls ca³kowity [Ns]: 647.51 (Silnik klasy J )
|
Co¶ tu siê nie zgadza:
Wed³ug tego co czyta³em (nie pamiêtam kto, ale du¿o ******)
imuls ca³kowity = impuls w³a¶ciwy * czas pracy
Ic = Iw * t
A wiêc z tego co napisa³e¶ to byæ tak nie mo¿e bo:
647,51 nie jest równe 220,00 * 1
Je¶li wzór jest dupny to sorki, ale jak kto¶ ma ****** to "dowiedzia³em" siê
Pewnie omy³ka...
Pozd.
Maciej _________________ gg: 4744192
Mail : morpiel@interia.pl |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Pi± Sty 23, 2004 9:14 am Temat postu: Re: Silnik do rakiety ponadd¼wiêkowej |
|
|
morpiel napisa³: |
Co¶ tu siê nie zgadza:
Wed³ug tego co czyta³em (nie pamiêtam kto, ale du¿o ******)
imuls ca³kowity = impuls w³a¶ciwy * czas pracy
Ic = Iw * t
A wiêc z tego co napisa³e¶ to byæ tak nie mo¿e bo:
647,51 nie jest równe 220,00 * 1
Je¶li wzór jest dupny to sorki, ale jak kto¶ ma ****** to "dowiedzia³em" siê
|
Oj nie masz racji ....
Impuls ca³kowity w silniku rakietowym, to iloczyn ci±gu ca³kowitego i czasu pracy do wyczerpania zapasu paliwa i utleniacza. Wyra¿a siê w niutonosekundach.
Mo¿esz to sprawdziæ pod adresem: http://wiem.onet.pl/wiem/004eb5.html
Pozdrawiam
KSARD |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
pablo
Do³±czy³: 06 Gru 2002 Posty: 154 Sk±d: ³ódzkie
|
Wys³any: Pi± Sty 23, 2004 1:01 pm Temat postu: Re: Silnik do rakiety ponadd¼wiêkowej |
|
|
ksard napisa³: |
Oj nie masz racji ....
Impuls ca³kowity w silniku rakietowym, to iloczyn ci±gu ca³kowitego i czasu pracy do wyczerpania zapasu paliwa i utleniacza. Wyra¿a siê w niutonosekundach.
Mo¿esz to sprawdziæ pod adresem: http://wiem.onet.pl/wiem/004eb5.html
Pozdrawiam
KSARD |
Co to jest ci±g ca³kowity
Tej encyklopedii to ja bym za bardzo nie ufa³. Np w definicji impulsu w³a¶ciwego podaj± z³± jednostkê. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Sob Sty 24, 2004 1:07 pm Temat postu: Re: Silnik do rakiety ponadd¼wiêkowej |
|
|
pablo napisa³: | [Co to jest ci±g ca³kowity
Tej encyklopedii to ja bym za bardzo nie ufa³. Np w definicji impulsu w³a¶ciwego podaj± z³± jednostkê. |
S³owa, s³owa, s³owa ... spieramy siê o zapis s³owny definicji ... ale fizykalnie jest wszystko dobrze.
W ka¿dej publikacji, w której znajdowa³em definicjê ci±gu, czy te¿ innych parametrów silnika ich s³owne opisy znacznie siê ró¿ni³y ale fizykalnie oznaczaj± dok³adnie to samo.
Co to jest ci±g ca³kowity? - wydaje mi siê, ¿e autor chcia³ tu podkre¶liæ fakt, zmienno¶ci ci±gu w czasie P=P(t) co wymusza zastosowanie rachunku ca³kowego do obliczania impulsu ci±gu (czy jak kto woli impulsu ca³kowitego).
Bo jak zapewne wszyscy wiedz± zgodnie z zasad± zachowania pêdu, ci±g rakietowy P, bêd±cy si³± reakcji wyp³ywu czynnika roboczego przez dyszê na zewn±trz silnika, jest (ale tylko w przybli¿eniu) równy iloczynowi masowego natê¿enia i efektywnej prêdko¶ci wyp³ywu.
My¶lê, ¿e teraz jest ju¿ naprawdê wszystko jasne i nie bêdzie budzi³o Twoich w±tpliwo¶ci.
Co do ¼ród³a, na które powo³a³em siê to mo¿e rzeczywi¶cie nie jest najbardziej autorytatywne w tej dziedzinie wiedzy, ale by³o akurat pod rêk± - a jednostka w impulsie w³a¶ciwym nie budzi u mnie w tym wypadku w±tpliwo¶ci.
Trochê siê opisa³em i tak my¶lê, ¿e wielkiego sensu w tym nie ma, bo oddalamy siê niepotrzebnie od zasadniczego tematu.
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Nie Kwi 10, 2005 1:58 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
$nop

Do³±czy³: 13 Kwi 2002 Posty: 211
|
Wys³any: Sob Sty 24, 2004 6:18 pm Temat postu: |
|
|
Encyklopedia wiem nie jest dobra.
Czlowiek ktory ja pisze dostaje kase od zdania wiec wiadomo czego sie spodziewac, a pozatym w wiem sa spore bledy nie jest sprawdzona i kaza za to placic. Moja mala PWN jest lepsza sprzed 60 lat  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
eltopsj

Do³±czy³: 22 Cze 2003 Posty: 367
|
Wys³any: Nie Sty 25, 2004 12:02 pm Temat postu: Silnik do rakiety ponadd¼wiêkowej |
|
|
Witam serdecznie!
Chcecie przekroczyæ barierê d¼wiêku rakietk± z silnikiem pracuj±cym 1 sekundê
Obliczenia teoretyczne s± klawe, ale niestety praktyka weryfikuje je "brutalnie". My¶lê, ¿e za³o¿enie w obliczeniach przez KSARDa sta³ego (sredniego) wspó³czynnika oporu powietrza 0,6 jest tu powa¿nym b³êdem.
Nie na darmo powsta³o pojêcie "bariera" d¼wiêku.
Oto wykres wspó³czynnika oporu powietrza w funkcji prêdko¶ci:
Patrz±c na ten wykres mo¿na dopiero zrozumieæ co bêdzie siê dzia³o z rakiet± osi±gaj±c± prêdko¶æ przydzwiêkow± - wyra¿aj±c siê obrazowo: poprostu "walnie" (dos³ownie) w "niewidzialna przeszkodê" . Przy du¿ym przyspieszeniu 50g (i nie jest to przyspieszenie wcale wygórowane, ale stosowne raczej dla wiêkszych "solidnych" konstrukcji - takie przyspieszenia osi±gaj± rakiety meteorologiczne), a wiêc du¿ych przyrostach prêdko¶ci mamy dodatkowe problemy konstrukcyjne do pokonania. Przypomnê, ¿e rakieta Meteor-1 kosztowa³a w produkcji seryjnej ok. 55 tys z³ (starych z³otych z lat 60-tych), a wykonanie prototypu Meteora-2 kosztowa³o 400 tys. z³ (Meteor-2 mia³ ju¿ na pok³adzie zaawansowan± elektronikê jak na owe czasy). Mo¿emy wiêc sobie pogadaæ tutaj o rakietach nadd¼wiêkowych i na tym chyba koniec.
Pozdr. J |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
dziadek kermit

Do³±czy³: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"
|
Wys³any: Nie Sty 25, 2004 3:34 pm Temat postu: |
|
|
K³aniam siê piêknie
eltopsJ napisa³: | Mo¿emy wiêc sobie pogadaæ tutaj o rakietach nadd¼wiêkowych i na tym chyba koniec. |
Ca³kowicie siê z Tob± nie zgadzam !!
nie tylko pogadaæ mo¿emy ale i kto nam zabroni próbowaæ?? _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!" |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
eltopsj

Do³±czy³: 22 Cze 2003 Posty: 367
|
Wys³any: Nie Sty 25, 2004 3:49 pm Temat postu: Silnik do rakiety nadd¼wiêkowej |
|
|
... czekam niecierpliwie na wyniki tych prób
Pozdr. J |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Nie Sty 25, 2004 5:40 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Moje obliczenia mia³y jedynie pokazaæ, jakie parametry powinien posiadaæ silnik i rakieta aby jej prêdko¶æ przekroczy³a 1M. Sam by³em bardzo ciekawy jak to wygl±da od strony teoretycznej.
Czy jest to do zrealizowania przez amatorów to ju¿ inna kwestia.
Wiem, ¿e mo¿na dyskutowaæ nad ich poprawno¶ci± (bo po to jest to miêdzy innymi robione), ale teraz chocia¿ jest podstawa do dyskusji.
EltopsJ zauwa¿y³, ¿e za³o¿enie wspó³czynnika oporu cx= constans na poziomie 0,6 jest powa¿nym b³êdem, poniewa¿ ten wspó³czynnik zale¿ny jest od prêdko¶ci rakiety (patrz wykres). Owszem, tyle tylko, ¿e jest to opór pocz±tkowy - a program licz±cy uwzglêdnia w swoich obliczeniach zmianê jego warto¶ci w zale¿no¶ci od prêdko¶ci z jak± porusza siê rakieta. W danych koñcowych, które przedstawi³em mo¿e tego nie widaæ -bo s± to dane "skrótowe" - charakterystyczne dla pewnych etapów lotu.
Proszê wiêc o przedstawienie dowodów "naukowych", ¿e wyliczenia s± wadliwe Oczekujê podania „prawid³owych” warto¶ci charakterystycznych dla tych za³o¿eñ, z których wychodzi³em i tym samym udowodniæ, ¿e rakieta nie osi±gnie prêdko¶ci nadd¼wiêkowej.
A tak w ogóle: Jak my¶licie - co by by³o gdyby zbudowaæ rakietê i silnik spe³niaj±cy moje wyliczenia.
Czy rzeczywi¶cie "rozbi³a by siê o niewidzialn±" przeszkodê, a je¶li tak to jak by to mia³o wygl±daæ?
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Nie Kwi 10, 2005 1:59 pm, w ca³o¶ci zmieniany 2 razy |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
PINOT

Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Nie Sty 25, 2004 5:47 pm Temat postu: |
|
|
Cenny g³os sceptyka, Eltopsj....
Byæ mo¿e rzeczywi¶cie wielko¶æ rakiety, masa paliwa mog± byæ zbyt ma³e do pokonania bariery d¼wiêku. Jednak z pewno¶ci± nie jest to kwestia czasu pracy silnika. Ksard podaje, ¿e 2,5 sek Meteora by³y wystarczaj±ce do uzyskania 1000 m/sek....przy czym równie¿ jego rozmiary by³y stosowne do przeznaczenia.
W naszym przypadku do rozwa¿enia jest kwestia, czy energia, któr± wytworzy silnik, mog±cy wg obliczeñ przy sta³ym Cx=0,6 napêdziæ rakietê do 454 m/s nie zostanie na tyle zjedzona poprzez opory powietrza w locie blisko HS, ¿e szybko¶æ 360 m/s nie zostanie przekroczona ? Czy za³o¿enie do obliczeñ Cx=0,95 w fazie przyspieszania, za³ó¿my 0,90 Ma do 1,05 Ma wyklucza mo¿liwo¶æ pokonania bariery ? Na pewno nie, to kwestia bilansu energetycznego...i byæ mo¿e zmiany silnika lub paliwa.
Zak³adamy, ¿e nie chcemy utrzymywaæ rakiety przy prêdko¶ci HS d³u¿ej ni¿ jakie¶ setne sekundy...skoro rzeczywi¶cie Cx ro¶nie do oko³o 0,95, mo¿e spróbujmy przeprowadziæ obliczenia dla dwóch faz lotu:
Faza SS lotu:...v=0 do v=0,9 Ma; Cx=0,5
Faza HS lotu:...v=0,9 Ma do v=1,05 Ma; Cx=0,95
W ten sposób mo¿emy chocia¿ zasymulowaæ jakiego silnika potrzebujemy, skoro ten za³ozony nie jest w stanie napêdzic modelu do szybko¶ci HS _________________ Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
eltopsj

Do³±czy³: 22 Cze 2003 Posty: 367
|
Wys³any: Nie Sty 25, 2004 7:47 pm Temat postu: Silnik do rakiety nadd¼wiêkowej |
|
|
Witam serdecznie!
ksard napisa³: | ... Oczekujê podania „prawid³owych” warto¶ci charakterystycznych dla tych za³o¿eñ, z których wychodzi³em i tym samym udowodniæ, ¿e rakieta nie osi±gnie prêdko¶ci nadd¼wiêkowej. |
Wiesz dobrze KSARD, ¿e aby to zrobiæ i ¿eby obliczenia by³y choæ w czê¶ci przystaj±ce do rzeczywisto¶ci potrzebny jest faktyczny wykres ci±gu silnika w funkcji szacu. Je¿eli takowy posiadasz "zapodaj" na forum a wtedy zrobiê obliczenia (na piechotê nie pos³uguj±c siê ¿adnym programem - bo nigdy do koñca nie wiadomo co i jak dany program liczy) i wtedy zobaczymy co z tego wyniknie.
Pozdr. J |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Go¶æ
|
Wys³any: Nie Sty 25, 2004 8:07 pm Temat postu: |
|
|
3 grosze swoje dodam. Przez wiele lat zrobi³em bardzo du¿o eksperymentów pirotechnicznych i nigdy niczego nie liczy³em . Po co . Najwa¿niejsze to co wyjdzie w realu a nie na ekranie kompa czy w zeszycie . Wg mnie rakietê z v > 340 m/s mo¿e amator zrobiæ. Bo dlaczego by nie . Z metalu rakieta, metalowe stateczniki - w czym problem . Sr metalowy z paliwem ¿ywicznem wg mnie da t± prêdko¶æ rakiecie ( jako jedyny Sr wbi³ mi siê wpiach ). Ok, poka¿ê film ale prêdko¶ci jednak nie jestem w stanie zmierzyæ. Wzglêdy bhp. Rakieta uderzy w piasek z odl. 30 m. Ale eksperyment musi nie co poczekaæ. SR metalowe mam, wyrzutniê te¿. Tyle, ¿e rakieta bêdzie bez stateczników.
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Tomash dostêp próbny do MW

Do³±czy³: 27 Sty 2003 Posty: 382 Sk±d: Z nieba do nieba, oby nie za szybko...
|
Wys³any: Wto Lut 03, 2004 9:13 pm Temat postu: |
|
|
A ja my¶lê ¿e jest to mo¿liwe bo nawet na discovery by³ program o modelarzach rakietowych i tam rakiety przekracza³y V d¼wiêku... Ale mia³y silniki z aluminium. Niebezpieczne... Pozdro Tomash.
P.S. A pracowa³ kto¶ nad silnikami na ciek³e paliwko ?
Ja sam próbujê ale cienko to idzie... _________________ Ju¿ tylko teoretyzujê, potrzeba mi r±czek by rodzinê utrzymaæ  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
PINOT

Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Pi± Mar 05, 2004 11:46 pm Temat postu: |
|
|
Witam panów rakietowców...
Dla niedowierków mam tutaj takie zaleg³e linki, w których kole¿ka z Finlandii pisze o przekraczaniu szybko¶ci kilku machów za pomoc± paliwa ISP=220 w ilo¶ci 100 gram
http://yarchive.net/explosives/rocket/nitrocellulose.html
I recently constructed small rockets (100 grams of propellant) to lift
fireworks with a fuel Isp 2200 Ns/kg. The motors can still be faster
than your eye even with that little Isp. If they are launched with a
light nose cone and small fins only, they will reach speeds in excess
of Mach 5. They'll be out of sight faster than you can turn your head
after and then you only hear a very loud, ripping noise reflecting from
the surroundings. You will have to know, where the rocket is going to
fly, if you want to track it. No more Isp is necessary, in fact, I will
have to downgrade the motor thrust and chamber pressure for fireworks
use.
Mo¿e i kolega co¶ tutaj nieco koloryzuje, ale kilku innych na tej li¶cie potwierdza te doniesienia. Zreszt±, ¶ledzi³em posty kolegi Arno Ahma i raczej pisuje do rzeczy... . Ma spore do¶wiadczenie w Galcitopodobnych paliwach...za co go podziwiam, bo paliwa na KClO4 do wdziêcznych raczej nie nale¿± _________________ Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
jaskiniowiec

Do³±czy³: 22 Lut 2004 Posty: 597 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Sob Mar 06, 2004 1:16 am Temat postu: |
|
|
Dwie rzeczy mog³yby u³atwiæ uzyskanie prêdko¶ci HS. Pierwsze to rakieta dwustopniowa, a drugie, to olaæ elektronikê, spadochrony itp. Zrobiæ po prostu silnik z g³owic± i statecznikami i odpaliæ toto najlepiej nad morzem pod k±tem powiedzmy 45 stopni. Rakieta pójdzie potem rybkom na uciechê, ale stosunek mas mo¿e na tyle wzrosn±æ, ¿e mo¿e siê udaæ. Jednocze¶nie mo¿naby poprzez lekkie doci±¿enie g³owicy doprowadziæ do sytuacji w której lotki stabilizuj±ce bêd± niepotrzebne. Odpadnie k³opot konstrukcyjny i opór lotek w powietrzu. I wyrzutnia w kszta³cie rury te¿ jest nie do pogardzenia.Tylko to wtedy wszystko trochê sztuka dla sztuki. Moim zdaniem nie ma siê te¿ co przejmowaæ rozgrzewaniem siê powierzchni rakiety od tarcia atmosfery. Po prostu za krótki czas. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
crave
Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wys³any: Sob Mar 06, 2004 1:28 pm Temat postu: |
|
|
Je¿eli ju¿ minimalizujemy wagê to nie stateczniki musz± byæ. Bi bez nich rakieta musia³a by byæ baardzo d³uga, a g³owica baardzo ciê¿ka. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
dziadek kermit

Do³±czy³: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"
|
Wys³any: Sob Mar 06, 2004 1:41 pm Temat postu: |
|
|
K³aniam siê piêknie
jaskiniowiec napisa³: | odpaliæ toto najlepiej nad morzem pod k±tem powiedzmy 45 stopni. Rakieta pójdzie potem rybkom na uciechê, ale stosunek mas mo¿e na tyle wzrosn±æ, ¿e mo¿e siê udaæ. Jednocze¶nie mo¿naby poprzez lekkie doci±¿enie g³owicy doprowadziæ do sytuacji w której lotki stabilizuj±ce bêd± niepotrzebne. |
co¶ mi to przypomina
Wypisz wymaluj Balistyczny pocisk niekierowany z napêdem rakietowym
przy v/a > 1M zasiêg parê km
Kogo mam zabiæ
albo widok####  _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!" |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
jaskiniowiec

Do³±czy³: 22 Lut 2004 Posty: 597 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Sob Mar 06, 2004 2:41 pm Temat postu: |
|
|
Zabiæ ? My¶la³em, ¿e odstrza³ nad morzem jest najbezpieczniejszy. Przecie¿ chyba widaæ, czy aktualnie p³ywa co¶ po morzu, czy nie (chyba ¿e mg³a). k±t mo¿e byæ i 60 stopni. Mam wra¿enie, ¿e odstrza³y Meteorów nad morzem podyktowane by³y w³a¶nie wzglêdami bezpieczeñstwa. Nie jestem kuzynem Bin Ladena, tylko staram siê nad tym wszystkim zastanowiæ. A co do stateczno¶ci bez lotek, to przecie¿ wa¿na jest proporcja ¶rodków parcia i ciê¿ko¶ci, wiêc dlaczego mia³aby byæ d³uuuga, a g³owica bardzo ciê¿ka ? Kurde, a mo¿e czego¶ nie rozumiem ? Proszê o wyrozumia³o¶æ, nie jestem profi. Mam prawo nie mieæ racji... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Go¶æ
|
Wys³any: Sob Mar 06, 2004 3:24 pm Temat postu: |
|
|
jaskiniowiec napisa³: | ......Proszê o wyrozumia³o¶æ, nie jestem profi. Mam prawo nie mieæ racji... |
Ale pu¶ciæ niemal sam SR to ma ma³y sens no i jest to niezbyt bezpieczne . Gdzie tu miejsce na ¶lady nauki . Przynajmniej Ja staram siê sflimowaæ piêkno startu i widok jak "ucieka" Ziemia. Jest w tym dla mnie co¶ "z poezji" . Nie chodzi tu tylko o to aby SR przekroczy³ prêdko¶æ d¼wiêku bo i SR"SZKOERSPEED" tego dokona. Tylko po co
Pozdr. A  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
jaskiniowiec

Do³±czy³: 22 Lut 2004 Posty: 597 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Sob Mar 06, 2004 3:44 pm Temat postu: |
|
|
Jasne, doskonale rozumiem. To co napisa³em dotyczy³o tylko faktu, ¿e jakby kto¶ siê upar³ i wybitnie zale¿a³oby mu tylko na przekroczeniu prêdko¶ci d¼wiêku, to samym silnikiem by³oby to, ³atwiej osi±gn±æ. Napisa³em te¿ : "tylko to wtedy wszystko trochê sztuka dla sztuki". Osobi¶cie chcia³bym aby siê to uda³o w piêknym stylu.
A w ogóle, to jeste¶cie wszyscy przego¶cie. Jak odkry³em to forum, to mi szczena opad³a na poziom gleby i d³ugo siê tam poniewiera³a. Mnie jak na razie nie uda³o siê uzyskaæ dobrze dzia³aj±cego w³asnego silnika, chocia¿ bawiê siê tym (z przerwami) od 20 lat. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|