Forum FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Strona Główna FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Silniki wielokrotnego użytku - propozycja współpracy.
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Strona Główna -> Silniki Rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Wto Sty 20, 2004 8:16 pm    Temat postu: Silniki wielokrotnego użytku - propozycja współpracy. Odpowiedz z cytatem

Poszukuję chętnych do współpracy w ramach stworzenia konstrukcji silnika wielokrotnego użytku.
Silnik jest zaprojektowany - chodzi tylko o pomoc w jego wykonaniu.
Mile widziana jest osoba mająca dostęp do tokarki.
Chciałbym, aby w tym temacie uczestniczyli praktycy a nie teoretycy.

Jeśli temat spotka się z zainteresowaniem podam szczegóły.

Pozdrawiam


Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Sro Maj 18, 2005 6:51 am, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Paul S



Dołączył: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWysłany: Wto Sty 20, 2004 8:46 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Hallo Ksard,
Rakietami oraz silnikami zajmuje sie ( z przerwami) od ponad 30 lat i chetnie bym przystapil do wspolpracy z toba ale mam jeden problem - mieszkam w Niemczech. Posiadam prawie wszysko by wykonac sredniej wielkosci silnik rakietowy, lacznie z tokarka. Jednej rzeczy nie potrafie zrobic a mianowicie toczyc gwinty.

Paul
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość  
MICHAŁ



Dołączył: 22 Lip 2003
Posty: 283
Skąd: Centralna Polska

PostWysłany: Wto Sty 20, 2004 10:30 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam
Ksard mugł byś dać wymiary silniczka to bym się wzioł za niego niestety z gwintem będzie problem ale obiecuje ze się pobawie.A jak nie gwint to da się zastąpić czym innym, chociarz gwint podobniesz jak się dowiadywałem nie jest tak trudno zrobić.

_________________
WWW.RAKIETY.INFO - Modelarstwo Rakietowe

WWW.FORUM.RAKIETY.INFO - Forum Rakietowe
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora Adres AIM  
v-21



Dołączył: 24 Lip 2002
Posty: 834
Skąd: Kaszuby

PostWysłany: Wto Sty 20, 2004 11:07 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

jesli chodzi o toczenie to moge......

http://forum.pirotechnika.one.pl/viewtopic.php?t=613&start=20

_________________
....a reszta niech se jaja liże.....
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość  
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Sro Sty 21, 2004 7:17 pm    Temat postu: Założenia projektowe Odpowiedz z cytatem

Witam

Chciałbym przedstawić wstępne założenia dla projektowanego silnika
o nazwie roboczej KS 140 H RMS

Ciąg średni silnika =140 N
Czas pracy silnika =1 sek.
Masa paliwa =130 g
Masa całkowita silnika (obudowa + paliwo) =280 g
Rodzaj paliwa – karmelek 65/35
Impuls całkowity 166 Ns
Ciśnienie w komorze spalania ok. 2,41 MPa czyli 24 atm.
Zacisk Kn = 170

Wymiary
Średnica 30 mm
Długość 220 mm
Średnica krytyczna dyszy 8 mm

Przy takich założeniach silnik może wynieść rakietę o masie całkowitej 800 g na wysokość 500 –600 m.

Pozdrawiam


Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Sro Maj 18, 2005 6:52 am, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Paul S



Dołączył: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWysłany: Sro Sty 21, 2004 9:11 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Przy tak niskim cisnieniu ( 24 atm) mozna by bylo zrobic obudowe aluminiowa. Zabespieczenie termiczne - papier od 1 do 1,5 mm . Przygotowanie paliwa nastapilo by w tulejce papierowej o dokladnych wymiarach obudowy silnika. Zabespieczenie dyszy przed wypadnieciem nastapilo by za pomoca pierscienie sprezynujacego. Zatyczka podobnie, rowniez za pomoca pierscienia z ew. wentylem bespieczenstwa. Uwazam ,ze aluminium by sie wspaniale nadawalo , gdyz istnieja stopy przy ktorych nie dochodzi ( przy ew. rozerwaniu silnika) do tworzenia odlamkow.
Albo decyzja padla juz na stal ?

Paul
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość  
Gość






PostWysłany: Czw Sty 22, 2004 2:38 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam

Dla mnie cały urok SR to jego budowa i to bez użycia metalu
. SR metalowy to 200 m odległość wolna od ludzi. No i jeszcze musi to "cudo" spaść a nie zawsze spadochron zadziała Shocked . A ja filmuję lot z odl. góra 15 m. Dla mnie zrobić SR metalowy to dzień pracy a wiem co piszę bo kilka sztuk metalowych SR ( testowanych ) od v-21 mam Rolling Eyes . Tylko brak sponsora powoduje, że nie chce mi się na razie robić dużych SR ( bez metalu ). Ale wkrótce wezmę się za nie. Mocny korpus ( mata szklana ) powoduje, że taki SR spokojnie wytrzyma 20 atm a moze i więcej ( nie wiem dokładnie ile Rolling Eyes ). Ciekawi mnie super SR ale niestety muszę naipierw dokóńczyć to co zrobiłem i nakręcić film OSZ.

Pozdr. A
Powrót do góry
 
ander



Dołączył: 14 Maj 2002
Posty: 178

PostWysłany: Czw Sty 22, 2004 2:51 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

co do współpracy, to w stanach istnieje kilka organizacji zrzeszających modelarzy rakietowych. są setki sklepów oferujące od rur laminatowych po głowice rakiet czy spadochrony i elektronike. nawet w czechach jest oddział tripoli rocketry association a w polsce nic nie ma oprócz KGRu. a szkoda bo za wspólną kase to naprawde cuda można robić. zreszta sami zobaczcie na stronie www.tripoli.org, naprawde high power rocketry...
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
ku ku



Dołączył: 29 Wrz 2002
Posty: 72
Skąd: łódż

PostWysłany: Czw Sty 22, 2004 7:46 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

szczególnie ta fotka po prawej stronie jest fajna
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora  
fox



Dołączył: 10 Lis 2003
Posty: 192
Skąd: Wielkopolska

PostWysłany: Czw Sty 22, 2004 8:00 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Bardzo chętnie udzielę pomocy, mam tokarkę. Exclamation Exclamation Exclamation
_________________
CAST AWAY
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora Adres AIM  
crave



Dołączył: 27 Wrz 2003
Posty: 481

PostWysłany: Czw Sty 22, 2004 9:22 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Mnie zawsze ciekawiły siniki jednorazowe bez użycia metalu, może z niewielką ilością użytą do inhibitowania paliwa. Pomysł sprowadza się do cienkiej stalowej rurki, w to wlewane paliwo i wsadzane do papieru/laminatu. Bezpieczniejsze niż sam metal.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość  
knod



Dołączył: 16 Wrz 2002
Posty: 195
Skąd: 3miasto

PostWysłany: Czw Sty 22, 2004 9:48 pm    Temat postu: Re: Założenia projektowe Odpowiedz z cytatem

ksard napisał:

...
Masa paliwa =130 g
Masa całkowita silnika (obudowa + paliwo) =280 g
Rodzaj paliwa – karmelek 65/35
...
Wymiary
Średnica 30 mm
Długość 220 mm
Średnica krytyczna dyszy 8 mm


Z autopsji wiem ze metalowy silnik o takich gabarytach bedzie wazyl wiecej niz 150g. Aby masa byla jak najmniejsza trzeba zastosowac aluminium. Oczywiscie dysza ze wzgledu na warunki w jakich bedzie pracowac nie moze zostac wykonan wcalosci z tego materialu Exclamation Tutaj trzeba zastosowac stal (moze byc zwykla konstrukcyjna). Alternatywa jest wykonanie dyszy aluminiowej ze stalowa "wkadka" (cos jak w moim silniczku AD2) - wykonanie jednak takiego elementu moze byc klopotliwe. Stosujac Al trzeba pamietac iz jest to material dosc plastyczny. Nalezy unikac stosowania gwintow w aluminiowych elementach gdyz beda sie one szybko zrywaly Exclamation Ewentualne polaczenia aluminowego korpusu z dysza (czy zatyczka) proponowalbym wykonac stosujac wkrety. W takim przypadku gwintowane otwory powinny znajdowac sie nie w korpusie lecz w stalowym fragmencie dyszy.
Pozdry
knod
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Czw Sty 22, 2004 11:35 pm    Temat postu: SR WU Odpowiedz z cytatem

Może z mojej strony to niezbyt eleganckie, że tak dawkuję informacje o silnik WU (wielokrotnego użytku) zamiast podać wszystko od razu.
Ale robię to niejako z premedytacją, abym mógł przy okazji poznać wasze opinie na ten temat.
Silnik o podanych parametrach już został przeze mnie przetestowany w lecie 2003 roku.
Był to jednak silnik jednorazowego użytku. Wszystkie próby zakończyły się powodzeniem. Silnik jest w pełni bezpieczny – nie zdarzył się ani jeden przypadek eksplozji. Oczywistym jest, że nie jest on przeznaczony do puszczania go na „patyku” – a do rakiet amatorskich o trochę wyższym zaawansowaniu technologicznym. Sprawy bezpieczeństwa zawsze stawiałem na pierwszym miejscu. Niestety – przyznaję - zabawa z rakietami nie jest pozbawiona ryzyka i trzeba dołożyć wszelkich starań, aby ryzyko to zminimalizować. Wracając do samej konstrukcji SR typu WU (tak będę go nazywał dalej) mam zamiar wykonać konstrukcję z aluminium ( z wyłączeniem rzecz jasna dyszy ) i na połączenia podzespołów na gwint – mimo sceptycznych opinii na ten temat ze strony KNOD’a. Inne rozwiązania zostały już dawno przetestowane ( w latach 70 przez R. Nakke ) w jego silnikach typu A100 i B200 więc myślę, że nie ma co powielać tych rozwiązań. Nie neguję stosowania takich silników bo są one sprawdzone i do dużych rakiet bardzo dobrze się nadają. Myślę o zbudowaniu silnika lżejszego i łatwego do szybkiego montażu. Idea silnika WU opiera się na tym, że niejako w warunkach „polowych” jego korpus można wykorzystywać wielokrotnie uzbrajając go natychmiast w nową porcję paliwa. Jako paliwo mam tu na myśli uprzednio przygotowane inhibitowane segmenty paliwowe (pisze o tym Paul). Mało tego – silnik ten będzie wyposażony w ładunek opóźniający umożliwiający programowanie pirotechniczne odpalanie spadochronu. Takie silniki już istnieją (wspomina o tym Ander) ale u nas są nieosiągalne. Koszt takiego silnika w USA waha się od 50 do 100 $ - bez paliwa. Chciałbym jeszcze raz podkreślić, że nie przypisuje sobie tego pomysłu a jedynie chciałbym go zaadaptować do naszych warunków. Na początku jako paliwo planuję zastosować karmelka jednak mając tak doskonałe paliwa zaprojektowane przez PINOT’a na pewno będę chciał je zastosować w SR WU.
Sceptyczne opinie niektórych z was tym bardziej mnie mobilizują i nadają pikanterii całej sprawie. Nie chciałbym tylko jednego – aby i ten temat jak większość na tym forum stał się tylko okazją do teoretycznych pogaduszek. Liczę na waszą pomoc, gdyż sam nie mogę tego robić z uwagi na brak dostępu do tokarki.
Myślę, że zrobimy SR WU bo stoi za tym wiedza teoretyczna i dobry projekt, i jestem daleki od stwierdzeń typy, „że jak mi się będzie chciało to taki silnik zrobię w 36,5 minut”.


Dalszy ciąg nastąpi .... no chyba, że KTOŚ przeniesie ten temat do archiwum i zaproponuje inne tematy dla „Nowego Swojego Forum”.

Pozdrawiam:


Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Sro Maj 18, 2005 6:53 am, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
morpiel



Dołączył: 26 Paź 2003
Posty: 104
Skąd: lądek, lądek zdrój

PostWysłany: Pią Sty 23, 2004 12:53 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Oj, wyczuwam w poście powyżej... nie wiem Wink
Kiedy robiłem dysze z gipsu do silników, o pracy powyżej 5 sec. gips pękał. Jednak teraz (silniki morpiel pcv1) czas pracy został ograniczony do 2 s, i gips sprawuje się nieźle z dodatkiem szamotu. I tak myślę (niestety nie próbowałem), że dysza aluminiowa wystarczy do takiego silnika, bo jeśli czas pracy ma być 1 s, to nie zdązy stopić dyszy.
Nie mówię już o niskiej temperaturze palenia karmelka.
Co do postu jeszcze wyżej, o inhibitowaniu cienką metalową rurką, czy to ma sens? może w super szybkich silnikach. Druga strona blachy rozpali paliwo po drugiej stronie... Dla mnie problemem w silnikach metalowych jest to, że dyszę chciałoby się zmniejszać do oporu, i czy jesteśmy w stanie zrezygnować z dawki śmocy na rzecz pewności bezpieczeństwa?
Ja nie Wink
Ale teroretyzuję Confused
Tokarki nie mam, ale to nie przeszkadza jak się chce, a chciałbym wziąć w tym udział Wink
Dlatego popracuję przy tym.
Rezultaty pierwszych testów opiszę (nie prędko, bo egzaminy Sad )
Pozdra!
Maciej

_________________
gg: 4744192
Mail : morpiel@interia.pl
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora  
Gość






PostWysłany: Pią Sty 23, 2004 9:14 am    Temat postu: Re: SR WU Odpowiedz z cytatem

ksard napisał:
.....Wszystkie próby zakończyły się powodzeniem. ...............Myślę, że zrobimy SR WU bo stoi za tym wiedza teoretyczna i dobry projekt, i jestem daleki od stwierdzeń typy, „że jak mi się będzie chciało to taki silnik zrobię w 36,5 minut”.


Witam

1. Na metalu próby często kończa się powodzeniem. Na mojej stronie jest takie zdjęcie :



Paliwo karmelka 120 gram, pierwsza moja próba na SR metalowym. Na tymże SR doskonale spisało się paliwo żywiczne. Czas pracy na paliwie żywicznym poniżej 1,5 sek ( silnik jako jedyny - oczywiście stojąc dyszą do góry - wbił się w piach ). Wg mnie przyśpieszenie rakiety było by imponujące. No i masa paliwa ok. 130 gram. Czyli z grubsza jak w Twoich załozeniach.

2. Paliwo odlałem w 30 minut. 5 minut skręcenie SR. I wychodzi 35 minut . O 1,5 minuty mniej niż napisałeś Wink

Piszę krytycznie ale bierze się to stąd, że SR metalowy dla mnie zupełnie nie nadaje się dla modelarzy rakiet. Można się w niego pobawić ale na zasadzie ciekawości. Żadnej rakiety nie odważyłem sie puścić z metalowym SR Rolling Eyes . Jedynie ma sens myślenie o wzmocnieniu korpusu cienką taśmą metalową czy stop a Al. Ponadto ja łączę hobby z myśleniem biznesmeńskim Wink . Nawet gdyby biznes miał się z tego "urodzić" po latach. SR metalowego nigdy nikomu nie sprzedacie. Chyba, że palestyńczykom Wink

Pozdr. A
Powrót do góry
 
Paul S



Dołączył: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWysłany: Pią Sty 23, 2004 10:32 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Mysle ,ze ta idea zbudowania silnika WU nie jest niczym nowym. Czy sie znajda chetni do jego zakupu ( oprocz palestynczykow)- mysle ,ze tak.
Na zachodzie istnieja dwa takie silniki-z aluminium- BC 360 oraz BC125.
Te cyfry koncowe oznaczaja Ic - impuls calkowity. W Ameryce firma AEROTECH produkuje cala game silnikow z aluminium i nie wydaje mi sie by narzekali na problemy ze zbytem.
Oczywiscie sa duzo niebezpieczniejsze od jednorazowych,papierowych dlatego nie wyobrazam sobie tych silnikow w wolnej sprzedazy. Na zachodzie jest ten problem rozwiazany w ten sposob , ze zainteresowani musza uczestniczyc w dwudniowym kursie ( szkolenie-obsluga oraz ich ponowne napelnianie) po ktorym -jezeli zdadza-otrzymuja upowaznienie do ich zakupu oraz uzytkowania-T 2 .
Co jest ale bardzo wazne to to , ze te silniki MUSZA BYC BESPIECZNE!!!!!!
Silniki te przed wejsciem na rynek sa testowane przez BAM i otrzymuja Numer dopuszczenia do sprzedazy.
Oczywiscie co jest rowniez b. wazne to cena oraz ich jakosc.

Paul
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość  
ksard



Dołączył: 07 Lis 2003
Posty: 442

PostWysłany: Pią Sty 23, 2004 10:45 am    Temat postu: Re: SR WU Odpowiedz z cytatem

Pyrotechman napisał:

Piszę krytycznie ale bierze się to stąd, że SR metalowy dla mnie zupełnie nie nadaje się dla modelarzy rakiet. Można się w niego pobawić ale na zasadzie ciekawości. Żadnej rakiety nie odważyłem sie puścić z metalowym SR


Witam !

No to odpowiedz mi na pytanie - dlaczego na świecie tak powszechnie używane są przez amatorów rakiet tego typu silniki?
Myślę, że widziałeś w internecie dziesiątki stron poświęconych tej tematyce.


Bardzo jestem ciekawy jakich argumentów użyjesz tym razem (tylko nie pisz, że musisz z bliska filmować bo to już wiem Laughing ).

Pozdrawiam

PS.
Paul - Dzięki za wsparcie i rzeczowe argumenty

KSARD


Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Sob Lut 21, 2004 3:42 pm, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Gość






PostWysłany: Pią Sty 23, 2004 1:53 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dzięki Paul za info. Moje zastrzeżenia dotyczą SR na bazie toczonych czy ciągniąnych rur żelaznych . Do Al się nie czepiam. Nie czepiam sie też gdy blacha jest tak cienka jak ta na piwo w opakowaniu Fe.
Pamiętajcie też, że to kapitał ustala prawo. Kapitał przepchnie takie prawo jakie zechce. Na magazynowanie piro trzeba kosztownych magazynów a przed Sylwestrem tej piro jest naje..e w hipermarketach , że ho ho.
U nas to samo. Jako "mały producent" dajmy na to dużych SR ( masa paliwa ponad 500 gram ) jeszcze przepchniesz swój produkt a z metalem kicha. Ponadto mam za soba wiele wdrozeń ( i w wojsku jako odbiorca wyrobów dla wojska ) i jako samodzielny, drobny producent. Jeśli znajdę kapitał to 1 kompletny , duży SR robię w 15 minut ( nie liczę wykonania paliwa ). 1 RBh robotnika brutto w Polsce dajmy wynosi 30 zeta. Czyli koszt robocizny na 1 SR to ok. 8 zeta czyli tyle co nic . Nic, ponieważ duże SR są drogie.
Myślę, że metalowe SR w Polsce są dobre tylko do testów paliw. W Polsce metal na SR - jako rynkowy wyrób - nie ma szans. Chyba, że drut, cienka blacha, Al. A i tu były by problemy. Kiedyś policja nie chciała 300 milgramowego , metalowego opóźniacza w wyrobie GROM kal 26 ( petarda do rozpędzania demonstracji ). Dlatego do metalu ustawiam się "okoniem". Ale jeśli ktoś robi coś dla siebie to jego sprawa. Byle by zadbał o bhp.


Pozdr. A
Powrót do góry
 
Paul S



Dołączył: 24 Lis 2003
Posty: 252

PostWysłany: Pią Sty 23, 2004 2:32 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

O ile sie nie myle- a wiadomosc mam z pewnego zrodla- to te silniki z obudowa aluminiowa sa robione ze stopu - AlCuMgPb F 37 lub AlCuMgPb F38. Nie wiem czy to jest oznaczenie miedzynarodowe ale zaleta tych stopow jest to , ze w przypadku rozerwania silnika nie powstaja odlamki. Ma to mniej wiecej wygladac jak rozerwana rura przez mroz- bez gwarancji,nie widzialem tylko slyszalem.
Moim zdaniem jezeli ma taki silnik ( WU ) powstac to tylko z w/w stopow,albo o podobnych wlasciwosciach.
Co do gwintu to sie troche obawiam ( wielokrotne uzycie) bo gwint musi byc drobnozwojowy.

Paul
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość  
Gość






PostWysłany: Pią Sty 23, 2004 3:51 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Paul S napisał:
....ale zaleta tych stopow jest to , ze w przypadku rozerwania silnika nie powstaja odlamki


Czyli musi być kruchy. Albo plastyczny albo kruchy. Dwa w jednym nie ma Wink . Wkrótce zamawiam po 200 kompletów tekturowych rur na duże SR ( 0,5 kg paliwa ). Zaczynać będę partię informyjną 10 sztuk. Wczesniej 10 przetestuję. A potem trzeba czekać , jak na rybach. Na "branie" Wink . Dla reklamy nakręcę kilka filmików. 1 SR planuję robić w ciągu 45 minut - na razie tak dlugo Wink . A Ty Paul już kumaj jak by to "cuś" wcisnąć w Deutschland Very Happy . Tylko nie pisz mi o paragrafach. Albo ktoś chce mieć tani SR albo paragrafy Wink .


Pozdr. A
Powrót do góry
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Strona Główna -> Silniki Rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6  Następny
Strona 1 z 6

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP