Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Wto Sty 20, 2004 8:16 pm Temat postu: Silniki wielokrotnego u¿ytku - propozycja wspó³pracy. |
|
|
Poszukujê chêtnych do wspó³pracy w ramach stworzenia konstrukcji silnika wielokrotnego u¿ytku.
Silnik jest zaprojektowany - chodzi tylko o pomoc w jego wykonaniu.
Mile widziana jest osoba maj±ca dostêp do tokarki.
Chcia³bym, aby w tym temacie uczestniczyli praktycy a nie teoretycy.
Je¶li temat spotka siê z zainteresowaniem podam szczegó³y.
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Sro Maj 18, 2005 6:51 am, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Paul S
Do³±czy³: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wys³any: Wto Sty 20, 2004 8:46 pm Temat postu: |
|
|
Hallo Ksard,
Rakietami oraz silnikami zajmuje sie ( z przerwami) od ponad 30 lat i chetnie bym przystapil do wspolpracy z toba ale mam jeden problem - mieszkam w Niemczech. Posiadam prawie wszysko by wykonac sredniej wielkosci silnik rakietowy, lacznie z tokarka. Jednej rzeczy nie potrafie zrobic a mianowicie toczyc gwinty.
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
|
MICHA£
Do³±czy³: 22 Lip 2003 Posty: 283 Sk±d: Centralna Polska
|
Wys³any: Wto Sty 20, 2004 10:30 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Ksard mug³ by¶ daæ wymiary silniczka to bym siê wzio³ za niego niestety z gwintem bêdzie problem ale obiecuje ze siê pobawie.A jak nie gwint to da siê zast±piæ czym innym, chociarz gwint podobniesz jak siê dowiadywa³em nie jest tak trudno zrobiæ. _________________ WWW.RAKIETY.INFO - Modelarstwo Rakietowe
WWW.FORUM.RAKIETY.INFO - Forum Rakietowe |
|
|
Powrót do góry |
|
|
v-21
Do³±czy³: 24 Lip 2002 Posty: 834 Sk±d: Kaszuby
|
|
Powrót do góry |
|
|
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Sro Sty 21, 2004 7:17 pm Temat postu: Za³o¿enia projektowe |
|
|
Witam
Chcia³bym przedstawiæ wstêpne za³o¿enia dla projektowanego silnika
o nazwie roboczej KS 140 H RMS
Ci±g ¶redni silnika =140 N
Czas pracy silnika =1 sek.
Masa paliwa =130 g
Masa ca³kowita silnika (obudowa + paliwo) =280 g
Rodzaj paliwa – karmelek 65/35
Impuls ca³kowity 166 Ns
Ci¶nienie w komorze spalania ok. 2,41 MPa czyli 24 atm.
Zacisk Kn = 170
Wymiary
¦rednica 30 mm
D³ugo¶æ 220 mm
¦rednica krytyczna dyszy 8 mm
Przy takich za³o¿eniach silnik mo¿e wynie¶æ rakietê o masie ca³kowitej 800 g na wysoko¶æ 500 –600 m.
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Sro Maj 18, 2005 6:52 am, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Paul S
Do³±czy³: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wys³any: Sro Sty 21, 2004 9:11 pm Temat postu: |
|
|
Przy tak niskim cisnieniu ( 24 atm) mozna by bylo zrobic obudowe aluminiowa. Zabespieczenie termiczne - papier od 1 do 1,5 mm . Przygotowanie paliwa nastapilo by w tulejce papierowej o dokladnych wymiarach obudowy silnika. Zabespieczenie dyszy przed wypadnieciem nastapilo by za pomoca pierscienie sprezynujacego. Zatyczka podobnie, rowniez za pomoca pierscienia z ew. wentylem bespieczenstwa. Uwazam ,ze aluminium by sie wspaniale nadawalo , gdyz istnieja stopy przy ktorych nie dochodzi ( przy ew. rozerwaniu silnika) do tworzenia odlamkow.
Albo decyzja padla juz na stal ?
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Go¶æ
|
Wys³any: Czw Sty 22, 2004 2:38 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Dla mnie ca³y urok SR to jego budowa i to bez u¿ycia metalu. SR metalowy to 200 m odleg³o¶æ wolna od ludzi. No i jeszcze musi to "cudo" spa¶æ a nie zawsze spadochron zadzia³a . A ja filmujê lot z odl. góra 15 m. Dla mnie zrobiæ SR metalowy to dzieñ pracy a wiem co piszê bo kilka sztuk metalowych SR ( testowanych ) od v-21 mam . Tylko brak sponsora powoduje, ¿e nie chce mi siê na razie robiæ du¿ych SR ( bez metalu ). Ale wkrótce wezmê siê za nie. Mocny korpus ( mata szklana ) powoduje, ¿e taki SR spokojnie wytrzyma 20 atm a moze i wiêcej ( nie wiem dok³adnie ile ). Ciekawi mnie super SR ale niestety muszê naipierw dokóñczyæ to co zrobi³em i nakrêciæ film OSZ.
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
ander
Do³±czy³: 14 Maj 2002 Posty: 178
|
Wys³any: Czw Sty 22, 2004 2:51 pm Temat postu: |
|
|
co do wspó³pracy, to w stanach istnieje kilka organizacji zrzeszaj±cych modelarzy rakietowych. s± setki sklepów oferuj±ce od rur laminatowych po g³owice rakiet czy spadochrony i elektronike. nawet w czechach jest oddzia³ tripoli rocketry association a w polsce nic nie ma oprócz KGRu. a szkoda bo za wspóln± kase to naprawde cuda mo¿na robiæ. zreszta sami zobaczcie na stronie www.tripoli.org, naprawde high power rocketry... |
|
|
Powrót do góry |
|
|
ku ku
Do³±czy³: 29 Wrz 2002 Posty: 72 Sk±d: ³ód¿
|
Wys³any: Czw Sty 22, 2004 7:46 pm Temat postu: |
|
|
szczególnie ta fotka po prawej stronie jest fajna |
|
|
Powrót do góry |
|
|
fox
Do³±czy³: 10 Lis 2003 Posty: 192 Sk±d: Wielkopolska
|
Wys³any: Czw Sty 22, 2004 8:00 pm Temat postu: |
|
|
Bardzo chêtnie udzielê pomocy, mam tokarkê. _________________ CAST AWAY |
|
|
Powrót do góry |
|
|
crave
Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wys³any: Czw Sty 22, 2004 9:22 pm Temat postu: |
|
|
Mnie zawsze ciekawi³y siniki jednorazowe bez u¿ycia metalu, mo¿e z niewielk± ilo¶ci± u¿yt± do inhibitowania paliwa. Pomys³ sprowadza siê do cienkiej stalowej rurki, w to wlewane paliwo i wsadzane do papieru/laminatu. Bezpieczniejsze ni¿ sam metal. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
knod
Do³±czy³: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Sk±d: 3miasto
|
Wys³any: Czw Sty 22, 2004 9:48 pm Temat postu: Re: Za³o¿enia projektowe |
|
|
ksard napisa³: |
...
Masa paliwa =130 g
Masa ca³kowita silnika (obudowa + paliwo) =280 g
Rodzaj paliwa – karmelek 65/35
...
Wymiary
¦rednica 30 mm
D³ugo¶æ 220 mm
¦rednica krytyczna dyszy 8 mm
|
Z autopsji wiem ze metalowy silnik o takich gabarytach bedzie wazyl wiecej niz 150g. Aby masa byla jak najmniejsza trzeba zastosowac aluminium. Oczywiscie dysza ze wzgledu na warunki w jakich bedzie pracowac nie moze zostac wykonan wcalosci z tego materialu Tutaj trzeba zastosowac stal (moze byc zwykla konstrukcyjna). Alternatywa jest wykonanie dyszy aluminiowej ze stalowa "wkadka" (cos jak w moim silniczku AD2) - wykonanie jednak takiego elementu moze byc klopotliwe. Stosujac Al trzeba pamietac iz jest to material dosc plastyczny. Nalezy unikac stosowania gwintow w aluminiowych elementach gdyz beda sie one szybko zrywaly Ewentualne polaczenia aluminowego korpusu z dysza (czy zatyczka) proponowalbym wykonac stosujac wkrety. W takim przypadku gwintowane otwory powinny znajdowac sie nie w korpusie lecz w stalowym fragmencie dyszy.
Pozdry
knod |
|
|
Powrót do góry |
|
|
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Czw Sty 22, 2004 11:35 pm Temat postu: SR WU |
|
|
Mo¿e z mojej strony to niezbyt eleganckie, ¿e tak dawkujê informacje o silnik WU (wielokrotnego u¿ytku) zamiast podaæ wszystko od razu.
Ale robiê to niejako z premedytacj±, abym móg³ przy okazji poznaæ wasze opinie na ten temat.
Silnik o podanych parametrach ju¿ zosta³ przeze mnie przetestowany w lecie 2003 roku.
By³ to jednak silnik jednorazowego u¿ytku. Wszystkie próby zakoñczy³y siê powodzeniem. Silnik jest w pe³ni bezpieczny – nie zdarzy³ siê ani jeden przypadek eksplozji. Oczywistym jest, ¿e nie jest on przeznaczony do puszczania go na „patyku” – a do rakiet amatorskich o trochê wy¿szym zaawansowaniu technologicznym. Sprawy bezpieczeñstwa zawsze stawia³em na pierwszym miejscu. Niestety – przyznajê - zabawa z rakietami nie jest pozbawiona ryzyka i trzeba do³o¿yæ wszelkich starañ, aby ryzyko to zminimalizowaæ. Wracaj±c do samej konstrukcji SR typu WU (tak bêdê go nazywa³ dalej) mam zamiar wykonaæ konstrukcjê z aluminium ( z wy³±czeniem rzecz jasna dyszy ) i na po³±czenia podzespo³ów na gwint – mimo sceptycznych opinii na ten temat ze strony KNOD’a. Inne rozwi±zania zosta³y ju¿ dawno przetestowane ( w latach 70 przez R. Nakke ) w jego silnikach typu A100 i B200 wiêc my¶lê, ¿e nie ma co powielaæ tych rozwi±zañ. Nie negujê stosowania takich silników bo s± one sprawdzone i do du¿ych rakiet bardzo dobrze siê nadaj±. My¶lê o zbudowaniu silnika l¿ejszego i ³atwego do szybkiego monta¿u. Idea silnika WU opiera siê na tym, ¿e niejako w warunkach „polowych” jego korpus mo¿na wykorzystywaæ wielokrotnie uzbrajaj±c go natychmiast w now± porcjê paliwa. Jako paliwo mam tu na my¶li uprzednio przygotowane inhibitowane segmenty paliwowe (pisze o tym Paul). Ma³o tego – silnik ten bêdzie wyposa¿ony w ³adunek opó¼niaj±cy umo¿liwiaj±cy programowanie pirotechniczne odpalanie spadochronu. Takie silniki ju¿ istniej± (wspomina o tym Ander) ale u nas s± nieosi±galne. Koszt takiego silnika w USA waha siê od 50 do 100 $ - bez paliwa. Chcia³bym jeszcze raz podkre¶liæ, ¿e nie przypisuje sobie tego pomys³u a jedynie chcia³bym go zaadaptowaæ do naszych warunków. Na pocz±tku jako paliwo planujê zastosowaæ karmelka jednak maj±c tak doskona³e paliwa zaprojektowane przez PINOT’a na pewno bêdê chcia³ je zastosowaæ w SR WU.
Sceptyczne opinie niektórych z was tym bardziej mnie mobilizuj± i nadaj± pikanterii ca³ej sprawie. Nie chcia³bym tylko jednego – aby i ten temat jak wiêkszo¶æ na tym forum sta³ siê tylko okazj± do teoretycznych pogaduszek. Liczê na wasz± pomoc, gdy¿ sam nie mogê tego robiæ z uwagi na brak dostêpu do tokarki.
My¶lê, ¿e zrobimy SR WU bo stoi za tym wiedza teoretyczna i dobry projekt, i jestem daleki od stwierdzeñ typy, „¿e jak mi siê bêdzie chcia³o to taki silnik zrobiê w 36,5 minut”.
Dalszy ci±g nast±pi .... no chyba, ¿e KTO¦ przeniesie ten temat do archiwum i zaproponuje inne tematy dla „Nowego Swojego Forum”.
Pozdrawiam:
Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Sro Maj 18, 2005 6:53 am, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
|
morpiel
Do³±czy³: 26 Pa¼ 2003 Posty: 104 Sk±d: l±dek, l±dek zdrój
|
Wys³any: Pi± Sty 23, 2004 12:53 am Temat postu: |
|
|
Oj, wyczuwam w po¶cie powy¿ej... nie wiem
Kiedy robi³em dysze z gipsu do silników, o pracy powy¿ej 5 sec. gips pêka³. Jednak teraz (silniki morpiel pcv1) czas pracy zosta³ ograniczony do 2 s, i gips sprawuje siê nie¼le z dodatkiem szamotu. I tak my¶lê (niestety nie próbowa³em), ¿e dysza aluminiowa wystarczy do takiego silnika, bo je¶li czas pracy ma byæ 1 s, to nie zd±zy stopiæ dyszy.
Nie mówiê ju¿ o niskiej temperaturze palenia karmelka.
Co do postu jeszcze wy¿ej, o inhibitowaniu cienk± metalow± rurk±, czy to ma sens? mo¿e w super szybkich silnikach. Druga strona blachy rozpali paliwo po drugiej stronie... Dla mnie problemem w silnikach metalowych jest to, ¿e dyszê chcia³oby siê zmniejszaæ do oporu, i czy jeste¶my w stanie zrezygnowaæ z dawki ¶mocy na rzecz pewno¶ci bezpieczeñstwa?
Ja nie
Ale teroretyzujê
Tokarki nie mam, ale to nie przeszkadza jak siê chce, a chcia³bym wzi±æ w tym udzia³
Dlatego popracujê przy tym.
Rezultaty pierwszych testów opiszê (nie prêdko, bo egzaminy )
Pozdra!
Maciej _________________ gg: 4744192
Mail : morpiel@interia.pl |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Go¶æ
|
Wys³any: Pi± Sty 23, 2004 9:14 am Temat postu: Re: SR WU |
|
|
ksard napisa³: | .....Wszystkie próby zakoñczy³y siê powodzeniem. ...............My¶lê, ¿e zrobimy SR WU bo stoi za tym wiedza teoretyczna i dobry projekt, i jestem daleki od stwierdzeñ typy, „¿e jak mi siê bêdzie chcia³o to taki silnik zrobiê w 36,5 minut”. |
Witam
1. Na metalu próby czêsto koñcza siê powodzeniem. Na mojej stronie jest takie zdjêcie :
Paliwo karmelka 120 gram, pierwsza moja próba na SR metalowym. Na tym¿e SR doskonale spisa³o siê paliwo ¿ywiczne. Czas pracy na paliwie ¿ywicznym poni¿ej 1,5 sek ( silnik jako jedyny - oczywi¶cie stoj±c dysz± do góry - wbi³ siê w piach ). Wg mnie przy¶pieszenie rakiety by³o by imponuj±ce. No i masa paliwa ok. 130 gram. Czyli z grubsza jak w Twoich za³ozeniach.
2. Paliwo odla³em w 30 minut. 5 minut skrêcenie SR. I wychodzi 35 minut . O 1,5 minuty mniej ni¿ napisa³e¶
Piszê krytycznie ale bierze siê to st±d, ¿e SR metalowy dla mnie zupe³nie nie nadaje siê dla modelarzy rakiet. Mo¿na siê w niego pobawiæ ale na zasadzie ciekawo¶ci. ¯adnej rakiety nie odwa¿y³em sie pu¶ciæ z metalowym SR . Jedynie ma sens my¶lenie o wzmocnieniu korpusu cienk± ta¶m± metalow± czy stop a Al. Ponadto ja ³±czê hobby z my¶leniem biznesmeñskim . Nawet gdyby biznes mia³ siê z tego "urodziæ" po latach. SR metalowego nigdy nikomu nie sprzedacie. Chyba, ¿e palestyñczykom
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Paul S
Do³±czy³: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wys³any: Pi± Sty 23, 2004 10:32 am Temat postu: |
|
|
Mysle ,ze ta idea zbudowania silnika WU nie jest niczym nowym. Czy sie znajda chetni do jego zakupu ( oprocz palestynczykow)- mysle ,ze tak.
Na zachodzie istnieja dwa takie silniki-z aluminium- BC 360 oraz BC125.
Te cyfry koncowe oznaczaja Ic - impuls calkowity. W Ameryce firma AEROTECH produkuje cala game silnikow z aluminium i nie wydaje mi sie by narzekali na problemy ze zbytem.
Oczywiscie sa duzo niebezpieczniejsze od jednorazowych,papierowych dlatego nie wyobrazam sobie tych silnikow w wolnej sprzedazy. Na zachodzie jest ten problem rozwiazany w ten sposob , ze zainteresowani musza uczestniczyc w dwudniowym kursie ( szkolenie-obsluga oraz ich ponowne napelnianie) po ktorym -jezeli zdadza-otrzymuja upowaznienie do ich zakupu oraz uzytkowania-T 2 .
Co jest ale bardzo wazne to to , ze te silniki MUSZA BYC BESPIECZNE!!!!!!
Silniki te przed wejsciem na rynek sa testowane przez BAM i otrzymuja Numer dopuszczenia do sprzedazy.
Oczywiscie co jest rowniez b. wazne to cena oraz ich jakosc.
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
|
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Pi± Sty 23, 2004 10:45 am Temat postu: Re: SR WU |
|
|
Pyrotechman napisa³: |
Piszê krytycznie ale bierze siê to st±d, ¿e SR metalowy dla mnie zupe³nie nie nadaje siê dla modelarzy rakiet. Mo¿na siê w niego pobawiæ ale na zasadzie ciekawo¶ci. ¯adnej rakiety nie odwa¿y³em sie pu¶ciæ z metalowym SR |
Witam !
No to odpowiedz mi na pytanie - dlaczego na ¶wiecie tak powszechnie u¿ywane s± przez amatorów rakiet tego typu silniki?
My¶lê, ¿e widzia³e¶ w internecie dziesi±tki stron po¶wiêconych tej tematyce.
Bardzo jestem ciekawy jakich argumentów u¿yjesz tym razem (tylko nie pisz, ¿e musisz z bliska filmowaæ bo to ju¿ wiem ).
Pozdrawiam
PS.
Paul - Dziêki za wsparcie i rzeczowe argumenty
KSARD
Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Sob Lut 21, 2004 3:42 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Go¶æ
|
Wys³any: Pi± Sty 23, 2004 1:53 pm Temat postu: |
|
|
Dziêki Paul za info. Moje zastrze¿enia dotycz± SR na bazie toczonych czy ci±gni±nych rur ¿elaznych . Do Al siê nie czepiam. Nie czepiam sie te¿ gdy blacha jest tak cienka jak ta na piwo w opakowaniu Fe.
Pamiêtajcie te¿, ¿e to kapita³ ustala prawo. Kapita³ przepchnie takie prawo jakie zechce. Na magazynowanie piro trzeba kosztownych magazynów a przed Sylwestrem tej piro jest naje..e w hipermarketach , ¿e ho ho.
U nas to samo. Jako "ma³y producent" dajmy na to du¿ych SR ( masa paliwa ponad 500 gram ) jeszcze przepchniesz swój produkt a z metalem kicha. Ponadto mam za soba wiele wdrozeñ ( i w wojsku jako odbiorca wyrobów dla wojska ) i jako samodzielny, drobny producent. Je¶li znajdê kapita³ to 1 kompletny , du¿y SR robiê w 15 minut ( nie liczê wykonania paliwa ). 1 RBh robotnika brutto w Polsce dajmy wynosi 30 zeta. Czyli koszt robocizny na 1 SR to ok. 8 zeta czyli tyle co nic . Nic, poniewa¿ du¿e SR s± drogie.
My¶lê, ¿e metalowe SR w Polsce s± dobre tylko do testów paliw. W Polsce metal na SR - jako rynkowy wyrób - nie ma szans. Chyba, ¿e drut, cienka blacha, Al. A i tu by³y by problemy. Kiedy¶ policja nie chcia³a 300 milgramowego , metalowego opó¼niacza w wyrobie GROM kal 26 ( petarda do rozpêdzania demonstracji ). Dlatego do metalu ustawiam siê "okoniem". Ale je¶li kto¶ robi co¶ dla siebie to jego sprawa. Byle by zadba³ o bhp.
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Paul S
Do³±czy³: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wys³any: Pi± Sty 23, 2004 2:32 pm Temat postu: |
|
|
O ile sie nie myle- a wiadomosc mam z pewnego zrodla- to te silniki z obudowa aluminiowa sa robione ze stopu - AlCuMgPb F 37 lub AlCuMgPb F38. Nie wiem czy to jest oznaczenie miedzynarodowe ale zaleta tych stopow jest to , ze w przypadku rozerwania silnika nie powstaja odlamki. Ma to mniej wiecej wygladac jak rozerwana rura przez mroz- bez gwarancji,nie widzialem tylko slyszalem.
Moim zdaniem jezeli ma taki silnik ( WU ) powstac to tylko z w/w stopow,albo o podobnych wlasciwosciach.
Co do gwintu to sie troche obawiam ( wielokrotne uzycie) bo gwint musi byc drobnozwojowy.
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Go¶æ
|
Wys³any: Pi± Sty 23, 2004 3:51 pm Temat postu: |
|
|
Paul S napisa³: | ....ale zaleta tych stopow jest to , ze w przypadku rozerwania silnika nie powstaja odlamki |
Czyli musi byæ kruchy. Albo plastyczny albo kruchy. Dwa w jednym nie ma . Wkrótce zamawiam po 200 kompletów tekturowych rur na du¿e SR ( 0,5 kg paliwa ). Zaczynaæ bêdê partiê informyjn± 10 sztuk. Wczesniej 10 przetestujê. A potem trzeba czekaæ , jak na rybach. Na "branie" . Dla reklamy nakrêcê kilka filmików. 1 SR planujê robiæ w ci±gu 45 minut - na razie tak dlugo . A Ty Paul ju¿ kumaj jak by to "cu¶" wcisn±æ w Deutschland . Tylko nie pisz mi o paragrafach. Albo kto¶ chce mieæ tani SR albo paragrafy .
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
|