Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
PINOT
Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Pon Gru 29, 2003 7:32 pm Temat postu: Silnik do rakiety ponadd¼wiêkowej |
|
|
Z góry przepraszam za to, ¿e wiêcej dyskusji zaczynam niz koñczê, co wedle teorii Premiera niedobrze ¶wiadczy o mojej
"mêsko¶ci", ale nurtuje mnie nastêpuj±cy temat:
Niewa¿ne s± okoliczno¶ci, ale bra³em udzia³ w amatorskich pracach nad korpusem (i doradztwem w sprawie paliwa) silnika o wyj±tkowo wy¶rubowanych parametrach, wy¶rubowanych tak, ¿e rakieta (jesli by³aby mocna i lekka mog³aby osi±gaæ prêdko¶ææ HSonic). Paliwo do tego celu (co oczywiste zaproponowa³em sk³ad zblizony do SRB) bazowa³o na nadchloranie amonu, poliuretanie i aluminium. Aby osi±gnaæ wysokie ISP, musia³em zaprojektowaæ i przetestowaæ specjalne korpusy z kompozytów:
Korpus ze zdjêcia jest zrobiony z tkaniny szklanej, przek³adanej siatk± z miêkkiej stali (dla wzmocnienia i wyeliminowania ryzyka szrapneli). Wszystko nas±czone jest ¿ywic± epoksydow± o sci¶le dobranych parametrach utwardzania (tak, aby naprêzenie zrywaj±ce by³o maksymalne).
http://www.zch.sarzyna.pl/Epoxy/glownaepoksydy.html
Srednica wewnetrzna korpusu by³a 32 mm, grubo¶æ scianki min. 10 mm. Badania ci¶nieniowe wskazuj±, ¿e kazdy taki korpus mo¿e wytrzymaæ 100 atm. (oko³o 1500 psi !) przez co najmniej 5 minut.
Korpus, po za³adowaniu paliwa mo¿e byc zaslepiany na obu koñcach zatyczk± o grubo¶ci min 20 mm. Dysza ze stali nierdzewnej) i zap³onnik montowane w wierconych i gwintowanych otworach.
Pozostaje kwestia do obliczenia: czy taki silnik, o wadze 200 g (korpus) + 300 g (paliwo o ISP=230) jest w stanie napêdzic rakietê ( i jak± ona powinna mieæ max. wagê) do szybkosci, powiedzmy 1,5 Ma ?
Ksard obiecal mi ze policzy (bo ja jestem za cienki). Zobaczymy co z tego wyjdzie....i czy da siê co¶ takiego zrobiæ w warunkach amatorskich. Co o tym sadzicie ? Mo¿e pomys³ nale¿a³oby zarzuciæ ju¿ teraz ?
[/img] _________________ Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Ostatnio zmieniony przez PINOT dnia Pon Gru 29, 2003 7:55 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
|
ku ku
Do³±czy³: 29 Wrz 2002 Posty: 72 Sk±d: ³ód¿
|
Wys³any: Pon Gru 29, 2003 7:44 pm Temat postu: |
|
|
moim skromnym zdaniem ma to sens [chodzi mi tu oczywi¶cie o korpus silnika]bo na tym paliwku ma³o siê znam
1 pytanie
ta ¿ywica jest klejem na sztywno czy ma mo¿liwo¶æ ewentualnych zmian po zaschniêciu [chodzi mi o to czy po zaschniêciu mo¿e siê poszerzaæ czy jest sztywna na amen?
równie dobrze mo¿naby bazowaæ na kijach teleskopowych wêdkarskich i w dodatku maj± ju¿ kszta³t sto¿kowaty co mo¿e byæ pomocne
mo¿na na nie dokleiæ kilka warstw wzmacniaj±cych z maty szklanej lub jak piszesz siateczki drucianej
ps.
ale chyba nie potrzebnie tyle napisa³em |
|
|
Powrót do góry |
|
|
PINOT
Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Pon Gru 29, 2003 7:59 pm Temat postu: |
|
|
¿ywica nie jest w sumie wa¿na (tylko utrzymuje w³ókno w formie korpusu), bo ca³e naprê¿enie bierze na siebie w³ókno szklane....moznaby weglowe (ale ile to kosztuje !) _________________ Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum |
|
|
Powrót do góry |
|
|
leszek
Do³±czy³: 27 Sty 2003 Posty: 102 Sk±d: TORUÑ
|
Wys³any: Pon Gru 29, 2003 9:31 pm Temat postu: |
|
|
Korzystaj± z programu Nakki -EZALT- czasami uzyskiwa³em wynik rakieta jest ponadd¼wiêkowa, wynik mo¿e byæ wadliwy
Leszek |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Go¶æ
|
Wys³any: Pon Gru 29, 2003 9:45 pm Temat postu: Re: Silnik do rakiety ponadd¼wiêkowej |
|
|
PINOT napisa³: | .....bra³em udzia³ w amatorskich pracach nad korpusem (i doradztwem w sprawie paliwa) silnika o wyj±tkowo wy¶rubowanych parametrach.... |
"Przerabia³em to" . Wszystkie moje korpusy to m.in. mata szklana i ¯E. "Poleci" Ci to na zatyczce albo dyszy . Wg tego s±dzê co widzê. A mo¿e SR Impulsowy . W komnacie FORA ZAGRANICZNE co¶ o nim jest. Do tego SR ten ( impulsowy ) jest u mnie nastêpny w kolejce. Poczekam na wyniki. Na 99,9 odstrzeli Ci zatyczkê ( albo dyszê).
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
dziadek kermit
Do³±czy³: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"
|
Wys³any: Pon Gru 29, 2003 10:08 pm Temat postu: HIPERSONIC WOW!!!! |
|
|
K³aniam siê piêknie
Po mojemu jest to realne nawetdla mniejszych rakietek pod warunkiem, ¿e generalnie zmieni siê stosunek masy startowej do masy koñcowej rakiety.
Wynika to ze wzoru cio³kowskiego
V = w x ln(ms/mk)
w - prêdko¶æ wylotowa czynnika ( która jest jak s±dzê ponadd¼wiêkowa bior±c tylko na s³uch odg³os pracy silnika )
ms - masa stertowa rakiety
mk - masa koñcowa rakiety
aby wiêc uzyskaæ V = w musi byæ ln(ms/mk) = 1 czyli ms/mk = e = 2,71828...
czyli powinno wystarczyæ ¿e masa paliwa bêdzie ok 3/4 masy pustej rakiety.
ale to teoria i trzeba experymentalnie zweryfikowaæ _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!" |
|
|
Powrót do góry |
|
|
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Pon Gru 29, 2003 11:17 pm Temat postu: Nadd¼wiêkowa ? |
|
|
Witam
Prêdko¶æ wylotowa produktów spalania zale¿y od ipulsu w³a¶ciwego paliwa
w = Iw x g
gdzie:
Iw – impuls w³a¶ciwy paliw
g- przyspieszenie ziemskie
Dla paliwa karmelkowego w waha siê ona w przedziale 800-1000 m/s
Przybli¿ony wzór na prêdko¶æ maksymaln± rakiety (bez stosowania logarytmów) wynosi:
Vmax = Iw * g * mp / (Q – mp/2)
gdzie:
mp – ciê¿ar materia³u pêdnego
Q – ciê¿ar startowy rakiety
Niestety, jest to wzór dla warunków idealnych, gdy nie uwzglêdnia siê oporów powietrza, a te dla prêdko¶ci ponadd¼wiêkowych gwa³townie wzrastaj±.
Aby lepiej zobrazowaæ ten problem przytoczê parê warto¶ci charakterystycznych dla rakiet amatorskich:
Otó¿, maj±c silnik na paliwo karmelkowe o impulsie ok. 120 s (warto¶æ bardzo wy¶rubowana), masie paliwa 150 g i ci±gu ok. 150 N i rakietê o masie startowej 800 g - to rakieta osi±gnie maksymaln± prêdko¶æ 180 m/s. czyli 640 km/godz. i pu³ap 590 m.
Widzimy jak daleko jeszcze do osi±gniêcia prêdko¶ci nadd¼wiêkowej.
Nie oznacza to, ¿e siê poddajemy
Prace trwaj±.
Pozdrawiam
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Wto Gru 30, 2003 11:13 pm Temat postu: Re: Silnik do rakiety ponadd¼wiêkowej |
|
|
PINOT napisa³: |
Pozostaje kwestia do obliczenia: czy taki silnik, o wadze 200 g (korpus) + 300 g (paliwo o ISP=230) jest w stanie napêdzic rakietê ( i jak± ona powinna mieæ max. wagê) do szybkosci, powiedzmy 1,5 Ma ?
Ksard obiecal mi ze policzy (bo ja jestem za cienki). Zobaczymy co z tego wyjdzie....i czy da siê co¶ takiego zrobiæ w warunkach amatorskich. Co o tym sadzicie ? Mo¿e pomys³ nale¿a³oby zarzuciæ ju¿ teraz ?
[/img] |
Oto odpowied¼ na postawiony problem
Projekt: Rakieta nadd¼wiêkowa
Dane wyj¶ciowe:
D³ugo¶æ wyrzutni [m]: 1.50
K±t startu rakiety [Deg]: 80.00
Ciê¿ar rakiety bez paliwa [kg]: 1.00
¦rednica rakiety [mm]: 66.00
Wspó³czynnik oporu: 0.60
Czas pracy silnika [s]: 1.00
Masa paliwa [kg]: 0.30
Impuls w³a¶ciwy [s]: 220.00
Impuls ca³kowity [Ns]: 647.51 (Silnik klasy J )
Fazy lotu:
gdzie
t = Czas(s)
h = Wysoko¶æ (m)
v = Prêdko¶æ (m/s)
a = Przyspieszenie (m/s2)
1. Zap³on: t=0.00 h=0.00 v=0.00 a=0.00
2. Zej¶cie z wyrzutni:
t=0.08 h=1.51 v=38.94 a= 496.42
3. Koniec pracy silnika
t= 1.00 h=238.69 v= 454.77 a=9.28
Apogeum lotu:
t=13.40 h=1479.41 v=16.19 a=9.81
4.Przyziemienie
t=35.87 h= -0.04 v=89.51 a=0.32
Warto¶ci ekstremalne:
Prêdko¶æ 454.7760m/s
Przyspieszenie 505.8873m/s2
Ta rakieta osi±gnie prêdko¶æ 1.5 M
Osobi¶cie uwa¿am, ¿e projekt jest do zrealizowania.
Ciekaw jestem Waszych komentarzy
PS.
Do obliczeñ wykorzysta³em program Hansa Olafa LUNCH 2D z DARK
Pozdrawiam:
Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Nie Kwi 10, 2005 1:07 pm, w ca³o¶ci zmieniany 2 razy |
|
|
Powrót do góry |
|
|
PINOT
Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Sro Gru 31, 2003 12:17 am Temat postu: |
|
|
Bardzo ciekawe wyniki !!! przyspieszenie 50G, szybko¶æ 1,5 Ma, h=oko³o 1,5 kM !!!
Ola-la toz to mo¿e byæ monster !!!
Ziarno paliwa powinno bez problemu wytrzymaæ takie przeci±¿enie.
Ale jak bêdzie z rakiet± i ca³± reszta w momencie przekraczania bariery d¼wiêku?
- Czy przej¶cie bariery d¼wiêku nie uszkodzi (oderwie) lotek ?
- Jak du¿e bêd± si³y dzia³aj±ce na usterzenie przy szybko¶ci 1,5 Ma. Wiem, ze to funkcja ich powierzchni...ale jaki rz±d ?
- Czy konieczne bêdzie wyg³adzenie (do kszta³tu kropli wody) wszystkich powierzchni natarcia rakiety (zw³aszcza profilu kad³ub-lotka) za pomoc± dodatkowego laminatu ?
- jaki mo¿e byæ wp³yw fali uderzeniowej (je¶li ona w ogóle jest istotna) na silnik, korpus i ew. elektronikê rakiety ?
- czy np. bior±c prêdko¶æ detonacji prochu czarnego oko³o 350 m/s, znaczy to, ¿e rakieta z zewnatrz musi przenie¶æ obci±¿enie podobn± fal± uderzeniow± ?
- jak udowodnimy, ¿e rakieta przekroczy³a 1 Ma ?
Ksardzie, czy cx=0.60 bêdzie odpowiedni dla prêdko¶ci nadd¼wiêkowych ? Rakieta przekroczy 1 Ma na wysoko¶ci nie wiêkszej ni¿ 200 m a wiêc w gêstej atmosferze....
Ale rzeczywiscie, zgadzam siê z Ksardem. Przy solidnym wykonaniu mamy szansê na powodzenie..
Po nowym roku biorê siê za studia nad paliwem.... _________________ Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum
Ostatnio zmieniony przez PINOT dnia Sro Gru 31, 2003 12:24 am, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
|
crave
Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wys³any: Sro Gru 31, 2003 12:21 am Temat postu: |
|
|
Paliwo ¿eczywi¶cie ciekawe, szkoda tylko ¿e z nadchloranem amonu - koszty za du¿e jak dla amatora . A mo¿e da siê to jako¶ zsyntezowaæ w domowych warunkach?
A ¿e rakieta przekroczy³a barierê d¼wiêku, to chyba po d¼wiêku (huku) mo¿na rozpoznaæ. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Go¶æ
|
Wys³any: Sro Gru 31, 2003 11:24 am Temat postu: |
|
|
PINOT napisa³: | ......- Czy przej¶cie bariery d¼wiêku nie uszkodzi (oderwie) lotek ?
- Jak du¿e bêd± si³y dzia³aj±ce na usterzenie przy szybko¶ci 1,5 Ma. Wiem, ze to funkcja ich powierzchni...ale jaki rz±d ?
- Czy konieczne bêdzie wyg³adzenie (do kszta³tu kropli wody) wszystkich powierzchni natarcia rakiety ........- jaki mo¿e byæ wp³yw fali uderzeniowej (je¶li ona w ogóle jest istotna) na silnik, korpus i ew. elektronikê rakiety ?
- czy np. bior±c prêdko¶æ detonacji prochu czarnego oko³o 350 m/s, znaczy to, ¿e rakieta z zewnatrz musi przenie¶æ obci±¿enie podobn± fal± uderzeniow± ?
- jak udowodnimy, ¿e rakieta przekroczy³a 1 Ma ?.... |
1. Same pytania
2. Nie trzeba studiów i symulacji komputerowych aby przewidzieæ , ¿e tylko lotka metalowa ( mo¿e wlókna wêglowe ) wytrzyma obci±¿enie przy przekraczaniu d¼wiêku
3. 350 m/s to nie detonacja
4. Us³yszysz huk ( najpewniej przy rozerwaniu silnika albo rakiety a nie od przekroczenia prêdko¶ci d¼wiêku )
5. Nie przeczê, ¿e temat ciekawy ale
a) gdzie zrobisz testy
b) u¿yjesz metal na rakietê . Co z bhp dla ludzi i mienia
Wiêc:
6. Zejd¼ na ziemiê Mr PINOT . Zrób najpierw co¶ wolniejszego i poka¿ nam to . Temat tylko teoretyczny. Je¶li tak to chêtnie poczytam co napiszecie. Teoria te¿ moze byæ ciekawa. I poka¿ nam Mr PINOT pierw Pinot-Jetexa ( film jak jaki¶ pojazd napêdza ) bo szukam okazji aby¶ by³ na forum PROFI )
Pozdr. A
Szczê¶liwego Nowego Roku i udanych testów |
|
|
Powrót do góry |
|
|
PINOT
Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Czw Sty 08, 2004 12:03 am Temat postu: |
|
|
- Ja my¶le, ze niekonieznie lotka metalowa...takie pude³kowate co¶ o siê nazywa chyba Raptor ma wiêkszo¶c kad³uba z kompozytów...no, mo¿e na niektóryh powierzchniach kompozytów kevlarowych
- W³okna C nie sa jako¶ szczególnie mocne - sa po prostu lekkie w porownaniu ze szklanymi.
- No tak, proch nie detonuje...ale chodzi mi o falê uderzeniow±. Je¶li tyle co 350 m/s, to kompozyt szklany z ³atwo¶ci± wytrzyma (nie porównujê tego do wybuchu prochu wewn±trz korpusu, gdzie dzia³a jeszcze ci¶nienie.
- Co do silnika i jego rozerwania by³bym akurat najbardziej spokojny...ten wytrzyma. Dajê g³owê, ¿e wystrzelony z armaty (prêdko¶c wylotowa te¿ HS) taki korpus gdyby go zabezpieczyæ przed dzia³aniem gazów nie dozna³by najmniejszego uszczerbku.
-W±tpiê te¿ aby np. os³ony Ariane (chroni±ce ³adunek) by³y pancerne...a ona leci pewnie kilka machow,
No, ale czy jestesie pewni, ze przy tak ma³ym obiekcie podczas przekraczania 1 Ma bedzie co¶ s³ychac ? Nie jestem pewny...w kazdym razie bêd± w±tpliwo¶ci... _________________ Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum |
|
|
Powrót do góry |
|
|
dziadek kermit
Do³±czy³: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"
|
Wys³any: Pi± Sty 09, 2004 6:30 pm Temat postu: przy¶pieszenia letalne |
|
|
K³aniam siê piêknie
czyta³em z zainteresowaniem wszystkie posty na temat hipersonicznej rakiety i s±dzê i¿ jest mo¿liwe zbudowanie takowej, lecz
przypuszczam , ¿e zabójcze jest zw³aszcza przy¶pieszenie startowe rzêdu 50 g.
nie wiem czy jeste¶cie w stanie to sobie wyobraziæ ale ka¿dy gram takiej rakiety wa¿y nie 1G ale 50G podczas pracy silnika.
Zak³adaj±c masê rakiety 1 kg si³a dzia³aj±ca na silnik ( pchaj±ca rakietê wyniesie
50 x 9,81 x 1 = 490,5 N
czyli na stare jednostki 50 kG ( si³y )
Z dzia³aniem tych w³a¶nie przy¶pieszeñ bêd± zwi±zane g³ówne problemy konstrukcyjne.
A jest ich kilka
1 wytrzyma³o¶æ ziarna paliwowego ( mo¿e popêkaæ i wtedy BUUUM )
2 zamocowanie silnika ( dzia³anie praktycznie udarowej si³y na zamocowanie )
w mojej Xplozji 2 przy przeci±¿eniu 30g silniczek wcisn±³ siê 5 mm w rakietê uszkadzaj±c przetyczkê na której by³ zamocowany
3 zamocowanie stateczników ( zw³aszcza dzia³anie momentów si³ bezw³adno¶æi mog±ce spowodowaæ nie tyle urwanie co deformacjê statecznika czyli zwichrzenie a w konsekwencji niesterowno¶æ rakiety )
i to by by³o na tyle zrzêdzenia
niemniej patrz ni¿ej _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!" |
|
|
Powrót do góry |
|
|
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Sob Sty 10, 2004 12:53 pm Temat postu: Wytrzyma³o¶æ konstrukcji przy prêdko¶ciach > 1M |
|
|
Jak dot±d w swoich „eksperymentach” rakietowych stara³em siê raczej oddalaæ ni¿ zbli¿aæ do prêdko¶ci d¼wiêku ze zrozumia³ych wzglêdów.
Skupia³em siê na projektowaniu takich modeli rakiet, które by osi±ga³y jak najwy¿sze pu³apy a nie koniecznie ekstremalne prêdko¶ci.
Ale temat zosta³ wywo³any i zainteresowa³ mnie od strony teoretycznej – jako¶ nigdy wcze¶niej nie zastanawia³em siê nad tym problemem.
Mam pe³n± ¶wiadomo¶æ wystêpuj±cych problemów i rozumiem wasze w±tpliwo¶ci.
Przewertowa³em biblioteczkê w poszukiwaniu przyk³adowych parametrów lotu rakiet badawczych. I co znalaz³em ?
Polska rakieta METEOR 1 osi±ga³a maksymaln± prêdko¶æ = 1100 m/s. Czas pracy silnika tylko 2,3 sek. przy masie paliwa 18 kg – a wiêc jakie mia³a ogromne przyspieszenie przy starcie!!! (Wiêcej informacji mo¿na znale¼æ na mojej stronie - http://www.ksard.republika.pl/meteory_c.htm
Tak wiêc przekraczanie bariery d¼wiêku dla rakiet to zjawisko normalne.
Moje obawy budzi nie du¿e przyspieszenie lecz sama prêdko¶æ. To ona bêdzie gro¼na dla konstrukcji a w³a¶ciwie wystêpuj±cy opór aerodynamiczny (falowy i denny zwany inaczej wirowym).
Rakiety ponadd¼wiêkowe powinny posiadaæ profile ponadd¼wiêkowe odznaczaj±ce siê ostr± krawêdzi± natarcia.
Nie bez znaczenia mo¿e tak¿e mieæ zjawisko nagrzewania siê konstrukcji.
Przy prêdko¶ci ok. 400 m/sek. przyrost temperatury dt =100 C, przy której miêknie szk³o organiczne a urz±dzenia elektroniczne przestaj± dzia³aæ.
Zastosowanie materia³ów kompozytowych pozwoli pokonaæ te trudno¶ci.
I jeszcze jeden temat.
Podczas naszych dyskusji poza forum z PINOT’em pojawi³a siê w±tpliwo¶æ co do wytrzyma³o¶ci samego ziarna paliwa opartego na lepiszczach typu silikon.
Obawy wydaj± mi siê nieuzasadnione, poniewa¿ prêdko¶æ przep³ywu gazów wzd³u¿ ¶cianek paliwa w kanale wewnêtrznym nie s± „zbyt” du¿e i nie bêdzie to mieæ znaczenia dla reologii i w³asno¶ci mechanicznych paliwa a sam wp³yw przyspieszenia rakiety i si³ z tym zwi±zanych na pewno nie przekrocz± dopuszczalnych warto¶ci modu³u Jounga, naprê¿eñ, udarno¶ci itp.
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Nie Kwi 10, 2005 1:06 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
|
ku ku
Do³±czy³: 29 Wrz 2002 Posty: 72 Sk±d: ³ód¿
|
Wys³any: Sob Sty 10, 2004 1:50 pm Temat postu: |
|
|
p. ksard a czy ten METEOR1 to czasami nie by³ napêdzany paliwem na bazie nitrogliceryny
laski prochowe nitroglicerynowe
je¿eli siê nie mylê to mieli dawniej spore problemy z budow± tych rakiet
a próby by³y robione w parku s³owieñskim na polskiej pustyni z ruchomymi wydmami |
|
|
Powrót do góry |
|
|
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Sob Sty 10, 2004 9:53 pm Temat postu: |
|
|
ku ku napisa³: | p. ksard a czy ten METEOR1 to czasami nie by³ napêdzany paliwem na bazie nitrogliceryny
laski prochowe nitroglicerynowe
je¿eli siê nie mylê to mieli dawniej spore problemy z budow± tych rakiet
a próby by³y robione w parku s³owieñskim na polskiej pustyni z ruchomymi wydmami |
Wszystko pomiesza³e¶.
Rzeczywi¶cie by³a taka rakieta napêdzana silnikiem na proch nitroglicerynowy ale nazywa³a siê RM a nie METEOR. Silniki w tej rakiecie stanowi³y adaptacjê dawnych rakiet bojowych M8 i M13 z okresu II wojny ¶wiatowej znanej jako Katiusza. Próby odbywa³y siê na pustyni B³êdowskiej.
Natomiast starty rakiet METEOR przeprowadzane by³y w okolicach Ustki w dawnej bazie nimieckich rakiet V2.
Silniki w rakietach typu METEOR mia³y paliwo zupe³nie innego typu z kana³em wewnêtrznym w kszta³cie gwiazdy.
Nie wiem czy wiesz, ¿e polska rakieta METEOR 2 osi±gn± wysoko¶æ zaliczan± ju¿ do obszaru kosmosu, dziêki czemu Polska znalaz³a siê w doborowym gronie krajów, które wys³a³y w³asne obiekty w kosmos.
Ma³o kto dzisiaj o tym pamiêta. Niestety po tym sukcesie nasi bracia z za wschodniej granicy nakazali naszym w³adzom wstrzymanie programu rakietowego. Przyst±pili¶my wtedy do programu INTERKOSMOS.
To tyle historii - trochê nie na temat, ale Ku Ku mnie sprowokowa³.
PS.
Polskie rakiety badawcze mo¿na zobaczyæ w muzeum Lotnictwa i Astronautyki w Krakowie - dawne lotnisko w Czy¿ynach.
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Nie Kwi 10, 2005 1:06 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
|
dziadek kermit
Do³±czy³: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"
|
Wys³any: Sob Sty 10, 2004 10:58 pm Temat postu: |
|
|
K³aniam siê piêknie
ksard napisa³: |
Silniki w rakietach typu METEOR mia³y paliwo zupe³nie innego typu z kana³em wewnêtrznym w kszta³cie gwiazdy.
Nie wiem czy wiesz, ¿e polska rakieta METEOR 2 osi±gn± wysoko¶æ zaliczan± ju¿ do obszaru kosmosu, dziêki czemu Polska znalaz³a siê w doborowym gronie krajów, które wys³a³y w³asne obiekty w kosmos.
Ma³o kto dzisiaj o tym pamiêta. Niestety po tym sukcesie nasi bracia z za wschodniej granicy nakazali naszym w³adzom wstrzymanie programu rakietowego. Przyst±pili¶my wtedy do programu INTERKOSMOS.
Pozdrawiam |
To siê wszystko zgadza a jeszcze do³o¿ê ze swojej paki, ¿e ten inny rodzaj paliwa jest mocno podobny do napêdzaj±cego silnikistartowe promu kosmicznego.
( ka³czuk polibutadienowy z py³em aluminiowym i nadchloranem amonu) _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!" |
|
|
Powrót do góry |
|
|
ku ku
Do³±czy³: 29 Wrz 2002 Posty: 72 Sk±d: ³ód¿
|
Wys³any: Nie Sty 11, 2004 2:13 pm Temat postu: |
|
|
dziêki za sprostowanie i przypomnienie |
|
|
Powrót do góry |
|
|
DJArnold
Do³±czy³: 24 Gru 2003 Posty: 46 Sk±d: ja mam to wiedzieæ
|
Wys³any: Czw Sty 22, 2004 11:36 pm Temat postu: |
|
|
Witam!!!
Je¶li mowa jest o osi±gniêciu i przekroczeniu bariery d¼wiêku my¶lê, ¿e warto by³oby zastanowiæ siê nad problemem jak najszybszego przekroczenia tej¿e bariery. O ile mi wiadomo dawniej uwa¿ano, ¿e przekroczenie jej jest niemo¿liwe. Wszystkie konstrukcje osi±gaj±ce predko¶æ d¼wiêku poprostu nie wytrzymywa³y zbyt d³ugiej fazy lotu przy tej prêdko¶ci i poprzez zbyt d³ugi nacisk fali dzwiêkowej rozpada³y siê. Dlatego w samolotach przy zbli¿aniu siê do bariery dodatkowo w³±cza siê dopalanie aby jak najkrócej przebywaæ w tej krytycznej prêdko¶ci.
Efekt dzwiêkowy rakiety przekraczacej j± napewno by powsta³, wydaje mi siê ¿e zaleza³o by to od jej gabarytów.
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
|
pablo
Do³±czy³: 06 Gru 2002 Posty: 154 Sk±d: ³ódzkie
|
Wys³any: Pi± Sty 23, 2004 12:21 am Temat postu: |
|
|
Efekt d¼wiêkowy towarzyszy³by rakiecie tak¿e po przekroczeniu prêdko¶ci d¼wiêku. I cos mi siê wydaje ¿e trzeba byæ ustawionym w odpowiednim miejscu, ¿eby go us³yszeæ. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
|