|
FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Forum Pirotechniczne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
eltopsj
Do³±czy³: 22 Cze 2003 Posty: 367
|
Wys³any: Wto Gru 02, 2003 5:37 pm Temat postu: Silniki rakietowe do napêdu modeli lotniczych |
|
|
turbojet napisa³: | ... Czy prysznic by³ wystarczaj±co zimny? To droga zabawa ale bardzo efektowna. |
.... Taaak, my¶lê, ¿e prysznic by³ wystarczaj±co zimny dla wiêkszo¶ci zagl±daj±cych na to forum. Silnik turboodrzutowy tak, ale dla bogatych, zaawansowanych modelarzy RC i my¶lê, ¿e na tym koniec tematu. Natomiast dalej bêdê obstawa³ przy mojej propozycji: rozwa¿enia mo¿liwo¶ci skonstruowania silnika rakietowego (temat bardziej przystaj±cy do tego forum) o d³ugim czasie pracy i wielokrotnego u¿ytku, nadaj±cego siê do napêdu lekkich modeli lotniczych. Na taki silnik mog³aby sobie pozwoliæ wiêkszo¶æ zainteresowanych.
Tak wygl±da³ kultowy silniczek rakietowy "Jetex" do napêdu lekkich modeli samolotów, pojazdów, ³odzi:
Jak widaæ "rzuca siê w oczy" prostota konstrukcji. Na uwagê zas³uguje ciekawa koncepcja zastosowania zaworów bezpieczeñstwa (to te sprê¿yny widoczne z przodu silnika przyciskaj±ce denko), co znacznie podnosi bezpieczeñstwo u¿ytkowania silnika metalowego. W oryginalnym silniku jako paliwa u¿ywano nitroguanidyny http://jetex.org/motors/propellants.htm. Silnik taki móg³ pracowaæ do minuty. Konstrukcja pochodzi z lat 60-tych. Od dawna "korci³o" mnie, aby spróbowaæ zrobiæ taki silnik w trochê wiêkszej skali, niestety brak wolnego czasu (i inne moje zainteresowania), uniemo¿liwi³y realizacjê tego projektu. Mo¿e teraz kto¶ "przejmie pa³eczkê", a chemicy z forum zechc± zastanowiæ siê nad paliwem do takiego silnika w wiêkszej skali. Temat naprawdê ciekawy i my¶lê, ¿e warto przy nim popracowaæ. Przypominam - chodzi o silnik rakietowy, ale nie do rakiet, a wiêc o trochê mniejszym ci±gu, ale d³uuuugim czasie pracy.
Pozdr. J
Ostatnio zmieniony przez eltopsj dnia Pon Gru 08, 2003 11:14 pm, w ca³o¶ci zmieniany 2 razy |
|
|
Powrót do góry |
|
|
eltopsj
Do³±czy³: 22 Cze 2003 Posty: 367
|
Wys³any: Wto Gru 02, 2003 5:41 pm Temat postu: Silnik turboodrzutowy |
|
|
panmechanik napisa³: | Jak powiedzia³em wcze¶niej wszystko ju¿ mam oprócz sprê¿arki i komputera.³o¿yska sko¶ne z kulkami ceramicznymi 620z³,turbina 900z³.Dyfuzor,wa³,komora spalania,kierownica gazów itp.zrobie sobie na frezarce i tokarce.Jedynie potrzebuje sprê¿arki i komputera.zastanawiam sie aby kupiæ sprê¿arke na Ebay za 20$+koszty przesy³ki wyjdzie nie wiêcej ni¿ 150 z³.I wcale nie uwa¿am aby silnik by³ nie do wykonania w domowych warunkach.Chêtnych o wiêcej info zapraszam na Priv.Natomiast rozrusznik jest to najmniejszy problem silnik modelarski który rozkrêci silnik do 30000 obrotów wtrysk gazu zap³on,i reszte za³atwi komputer. |
... no to ¿yczê pierwszych "udanych" lotów, he, he, he.
Pozdr. J |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Go¶æ
|
Wys³any: Wto Gru 02, 2003 7:10 pm Temat postu: Re: Silniki rakietowe do napêdu modeli lotniczych |
|
|
eltopsj napisa³: | ... Natomiast dalej bêdê obstawa³ przy mojej propozycji: rozwa¿enia mo¿liwo¶ci skonstruowania silnika rakietowego (temat bardziej przystaj±cy do tego forum) o d³ugim czasie pracy i wielokrotnego u¿ytku, |
Widaæ, ¿e na moj± stronê dawno nie wchodzi³e¶. Temat chyba dr±¿y kermit, zobacz tak jakby znikna³ . Ale ja odrzucam metal. Lepsza tañsza konstrukcja a jednorazowa. Ponadto kto bêdzie "ze mn±" ma pomoc. Np. Mg, rurki , doradztwo itp. Kermit jako¶ "wsi±k³"
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
PINOT
Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Wto Gru 02, 2003 8:32 pm Temat postu: |
|
|
Jest takie paliwo, którego sk³ad by³ kilkakrotnie przytaczany na tym forum i znajduje siê na wiêkszo¶ci stron pirotechnicznych.
Ten sk³ad to: 10-15% Poliuretan, 5% dwuchromian amonu, 80% AN.
D³ugo testowa³em to paliwo, ale ostatecznie porzuci³em badania ze wzglêdu na bardzo nisk± szybko¶c spalania, której nie da³osiê podnie¶æ do sensownej warto¶ci (chcia³em je dopracowaæ dla rakiet startuj±cych pionowo). Ziarno o ¶rednicy 20 mm z 8mm kana³em spala³o siê przy ci¶nieniu atmosferycznym w jakie¶ 30 sekund i wytwarza³o bardzo duzo gazów. Je¿eli ¶rednica dyszy bêdzie do¶æ ma³a (Kn=300-400) paliwo wytwarza ci±g, pozwalaj±cy na ³agodne napêdzenie ³ódki czy szybowca.
Pali siê bez dymu i niemal bez ha³asu. Temperatura spalania jest bardzo niska. Ryzyko wybuchu w wyniku niekontrolowanego wzrostu szybko¶ci spalania bardzo ma³e (niski eksponent paliwa).
Podobnie sympatyczne wyniki osi±ga siê przy zastosowaniu plastyfikowanej nitrocelulozy lub plastyfikowanego octanu celulozy. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
eltopsj
Do³±czy³: 22 Cze 2003 Posty: 367
|
Wys³any: Wto Gru 02, 2003 8:46 pm Temat postu: ELTKNOPIR |
|
|
Witam serdecznie!
To fakt, ¿e jestem ostatnio cholernie zapracowany (trzeba jako¶ zarobiæ na przys³owiow± "michê" ), a i pracujê nad projektami dla ELTKNOPIR (a mo¿e ROCKET MOTOR COMPANY?). Nie mam nawet czasu pogadaæ na privie. Temat powy¿szy ponownie poruszy³em po to, aby co poniektórzy przestali zadawaæ ma³o atrakcyjne pytania i skoncentrowali siê na opracowaniu od a do z jakiego¶ naprawdê ciekawego pomys³u np. takiego jak ten, o którym napisa³em wy¿ej. Niegdy¶ "Jetex", to by³ hit. Teraz nie nadaje siê do produkcji, ze wzglêdu na obowi±zuj±ce przepisy (metal), ale do w³asnych celów - atrakcyjne pokazy i klawa zabawa - jak w sam raz.
Pozdr. J |
|
|
Powrót do góry |
|
|
eltopsj
Do³±czy³: 22 Cze 2003 Posty: 367
|
Wys³any: Wto Gru 02, 2003 8:53 pm Temat postu: Silnik rakietowy do modeli lotniczych |
|
|
Ooo... i ju¿ macie od PINOTa pierwsze wskazówki na temat paliwek do "d³ugopracuj±cych" silników rakietowych. Powodzenia w pracach konstrukcyjnych.
Pozdr. J |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Go¶æ
|
Wys³any: Wto Gru 02, 2003 8:56 pm Temat postu: Re: ELTKNOPIR |
|
|
eltopsj napisa³: | ...Niegdy¶ "Jetex", to by³ hit. Teraz nie nadaje siê do produkcji, ze wzglêdu na obowi±zuj±ce przepisy (metal), ale do w³asnych celów - atrakcyjne pokazy i klawa zabawa - jak w sam raz. |
Je¶li zrobiê ( sam albo z "kim¶" ) w tulejce papierowej to dlaczego tylko zabawa . Mamy w pelni komercyjny wyrób. Oczywi¶cie bez metalu. Co do AA . Jako¶ zaciekawi³ mnie AM . Bo nie jest higroskopijny i nie podlega przemianom krystalograficznym.
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
dziadek kermit
Do³±czy³: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Sk±d: z okolicy "¯abido³ka"
|
Wys³any: Sro Gru 03, 2003 1:07 pm Temat postu: |
|
|
Cze¶æ
Nie wsi±k³em tylko mieszam i klejê rurki
Ju¿ ¿ona mnie chce z cha³upy wyprowadzaæ ale siê nie dam
Te¿ uwa¿am , ¿e jednorazówki s± tutaj lepsze ni¿ silnik ³adowany paliwem po ka¿dym starcie. Ze wzglêdu na bezpieczeñstywo chocia¿by.
Co do silnika jak mówi Pirotechman jest problem z po³o¿eniem ¶rodka ciê¿ko¶ci. O ile Jatex jako ciê¿ki silnik nie wykazywa³ tego o tyle lekkie silniki bêd± mia³y tendencjê do zmiany po³o¿enia ¶rodka ciê¿ko¶ci. A tego lataj±ce modele alergicznie nie cierpi±, wiêc mam problem do rozwi±zania i chyba go rozwi±¿ê, ale jak to szaaaa na ten temat _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uwa¿am, ¿e Kartagina powinna byæ zburzona!" |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Go¶æ
|
Wys³any: Czw Cze 10, 2004 9:49 pm Temat postu: |
|
|
Cytat: | Co do silnika jak mówi Pirotechman jest problem z po³o¿eniem ¶rodka ciê¿ko¶ci. O ile Jatex jako ciê¿ki silnik nie wykazywa³ tego o tyle lekkie silniki bêd± mia³y tendencjê do zmiany po³o¿enia ¶rodka ciê¿ko¶ci. A tego lataj±ce modele alergicznie nie cierpi±, wiêc mam problem do rozwi±zania i chyba go rozwi±¿ê, ale jak to szaaaa na ten temat |
Silnikami tego typu zajmuje sie od jakiego¶ czasu, wyko¿ystuj±c je w modelach lataj±cych. Co do ¶æ to nie ma tu ¿adnego problemu. Silnik jest umieszczany przed ¶æ modelu- czyli model jest doci±¿ony " na ryj " ale podczas pracy silnika jego ci±g rekompensuje ciêzar dziobu. Natomiast wa¿ne jest aby model by³ poprawnie wywa¿ony na pustym silniku bo to takie wywa¿enie pozwala na poprawny lot szybowcowy. Tu kilka filmów z lotów moich modeli
http://www.modelarz.com/pliki.php?id=207&w=pb
http://www.modelarz.com/pliki.php?id=208&w=pb
http://www.fast-results.com/lnl/skyjet.wmv
http://www.fast-results.com/lnl/j29b.wmv
. Niestety jestem zmuszony kupowaæ je w czechach.Ale ¶ledze Wasze poczynania i musze zwróciæ uwage ¿e silniki których u¿ywam maj± ca³kowit± mase 7g-12g
Pozdrawiam. Arek[/list] |
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|