Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
panmechanik

Dołączył: 18 Wrz 2003 Posty: 21
|
Wysłany: Nie Lis 30, 2003 4:19 pm Temat postu: Modelarski silnik odrzutowy |
|
|
Czy macie jakieś informacje na temat modelarskich silników odrzutowych??Może ktoś z was już taki zbudował??  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Tomek D.

Dołączył: 07 Wrz 2003 Posty: 98 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Nie Lis 30, 2003 5:49 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Z tego co mi wiadomo to w modelarstwie nigdy się nie stosowało silników odrzutowych ze wzgldu na brak możliwości odtworzenia wszystkich ruchomych części w zmniejszonej skali. Wiem natomiast że się stosowało silniki pulsacyjne, ale ze względu na potworny hałas jaki wytwarzały zabroniono ich stosowania w zawodach.
Co do silnika odrzutowego do modeli to myślałem nad tym aby zrobić coś w stylu silnika rakietowego na paliwo ciekłe którym by był zatężony nadtlenek wodoru. Oczywiście nie był by to silnik odrzutowy tylko rakietowy, ale to tylko drobny szczegół Nadtlenek wodoru był by podawany pod ciśnieniem do komory spalania gdzie był by rozkładany na wodę i tlen przy pomocy katalizatora z wydzielaniem dużej ilości energi. Zasadę rozkładu H2O2 z wydzielaniem energi wykorzystywali niemcy w czasie 2 wojny światowej między innymi w rakiecie V-2. Myślę że wykonanie takiego silnika w warunkach amatorskich było by znacznie łatwiejsze niż wykonanie silnika odrzutowego. _________________ Pozdrawiam Tomek |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
KML

Dołączył: 02 Maj 2003 Posty: 73
|
Wysłany: Nie Lis 30, 2003 7:18 pm Temat postu: |
|
|
Witam... PanieChemiku.. Skąd masz te foty ??? Wygląda Zajebiście, ale chciałbym znać szczegóły takiej konstrukcji. _________________ Take a look to the sky... just before you die! |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Dołączył: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Skąd: 3miasto
|
|
Powrót do góry |
|
 |
panmechanik

Dołączył: 18 Wrz 2003 Posty: 21
|
Wysłany: Nie Lis 30, 2003 8:26 pm Temat postu: |
|
|
Ze strony www.behotec.de |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Paul S
Dołączył: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wysłany: Nie Lis 30, 2003 9:30 pm Temat postu: |
|
|
Pod adrasem www.vth.de mozna zamowic sobie ksiazki na temat budowy miniaturowch silnikow turboodrzutowych. Kto dysponuje tokarka oraz frezarka oraz ma raczke do tych rzeczy moze sobie zbudowac taka turbine we wlasnym zakresie. Ksiazka ta jest napisana w jezyku niemieckim. Cena 14,30 Euro oraz 19,00 Euro. Tak na marginesie- ksiazka raczej dla modelarzy zaawansowanych oraz bardzo zaawansowanych, nic dla amatorow. Jezeli nalezysz do tej pierwszej grupy to bardzo interesujaca lektura.
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Syntony

Dołączył: 21 Wrz 2003 Posty: 35 Skąd: z miasta
|
Wysłany: Nie Lis 30, 2003 10:38 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Kiedys widzialem taki silnik na allegro, kosztowal 7000zl
A nie znacie jakis stron na ktorych jest opisana zasada dzialania takiego silnika?
Pozdrawiam
Syntony |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
dziadek kermit

Dołączył: 25 Kwi 2003 Posty: 516 Skąd: z okolicy "Żabidołka"
|
Wysłany: Nie Lis 30, 2003 11:47 pm Temat postu: |
|
|
patrz wyżej na linka u Knoda tam znajdziesz wszelkie informacje i jest to notabene wyrób krajowy czyli swojski czyli nasz
Co do reszty to patrz niżej  _________________ Dziadek Kermit
"co do reszty uważam, że Kartagina powinna być zburzona!" |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
panmechanik

Dołączył: 18 Wrz 2003 Posty: 21
|
Wysłany: Pon Gru 01, 2003 4:37 pm Temat postu: |
|
|
Gdyby kogoś interesowało mam 3 książki 2 dwa dokładne plany budowy modelarskiego silnika odrzutowego.Ksiązki:
-Gas Turbines for Model Aircraft by Kurt Schreckling
-Model Turbo-prop Engine for Home Construction, by Kurt Schreckling
-Jet Propulsion: A Simple Guide to the Aerodynamic and Thermodynamic Design and Performance of Jet Engines (ksiązka o dużych silnikach odrzutowych
-I 2 plany KJ-66 i GM-2000
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
panmechanik

Dołączył: 18 Wrz 2003 Posty: 21
|
Wysłany: Pon Gru 01, 2003 5:49 pm Temat postu: |
|
|
Skoro już poruszyłem ten temat.Czy posiadacie wirnik sprężarki odśrodkowej średnica od 55-75mm.Od ponad roku zbieram materiały informacje na temat tych silników.Mam dostęp do frezarki,tokarki itp.Mam już wszystkie potrzebne materiały (pręty aluminiowe,blacha żaroodporna,pręty ze stali nierdzewnej)Potrzebuje tylko spężarki(ponieważ sprężarka jest bardzo trudna do wykonania na frezarce) a turbina do modelarskiego silnika jest już zamówiona powinna dotrzeć do mnie za 2 lub 3 tygodnie.Mam nawet schemat komputera sterującego pracą silnika i szukam dobrego fachowca od elektroniki który wykonał mi ten komputer. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Gość
|
Wysłany: Wto Gru 02, 2003 9:23 am Temat postu: Dotyczy przedstawionych książek |
|
|
Witam
Przedstawione przez kolegę książki, jakkolwiek bardzo interesujące, są już mocno zdezaktualizowane i wykonywanie silnika według zawartej w nich dokumentacji jest swoistym cofaniem się w technicznym rozwoju tej dziedziny. Aby uniknąć pewnych rozczarowań proponuję mocno śledzić materiały zawarte w Internecie i aktualnej prasie tematycznej, a te pozycje traktować jako podstawy i uzupełnienie wiedzy. Mam pewne doświadczenie w budowie wspomnianych silników i zapewniam, że nie jest to czcza pisanina. Temat jest ciekawy, ale i trudny. Daje jednak sporo satyswakcji. Życzę sukcesów. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Gość
|
Wysłany: Wto Gru 02, 2003 11:26 am Temat postu: |
|
|
Witam
Mam pytanie jak dlugo taki silnik pracuje na paliwe zawartym wewnątrz samolotu - modelu Np. tak samolot jak na wyzej wym. zdjęciu.
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
eltopsj

Dołączył: 22 Cze 2003 Posty: 367
|
Wysłany: Wto Gru 02, 2003 11:34 am Temat postu: Modelarski silnik turboodrzutowy. |
|
|
Witam serdecznie!
panmechanik napisał: | Czy posiadacie wirnik sprężarki odśrodkowej średnica od 55-75mm. |
Spróbuj skontaktować się z modelarzami z Poznania (link podany przez knoda - patrz wyżej). Klub modelarstwa lotniczego z Poznania przy modelarni "Zamek", to chyba jedyny ośrodek krajowe, w którym z powodzeniem buduje się turboodrzutowe silniki modelarskie do własnych celów i na zamówienie. Niestety jest to zabawa dla posiadaczy "gruuubych" portfeli. Jeżeli nawet uda Ci się zrobić coś takiego to trzeba brać pod uwagę fakt, że silnik (czytaj: drogi silnik) łatwo można uszkodzić (i to często poważnie) w czasie oblatywania modelu - więc, czy warto? Jeżeli już chcesz zrobić silnik odrzutowy i mając na uwadze wszystkie "za i przeciw", to proponuję pulsacyjny - znacznie tańszy, łatwiejszy do zrobienia i też wyjątkowo efektowny. Możesz ściągnąć z mojej strony (link niżej) z działu Ściągalnia(Download)/modelarstwo materiały (po polsku) - jak zaprojektować (obliczyć) silnik pulsacyjny plus pięć przykładowych projektów takich silników. Jest również dużo materiałów na ten temat w internecie (ale już w językach obcych). Jeżeli chodzi o elektronikę - komputer sterujący, to podeślij mi te materiały, a wtedy "pogadamy".
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
eltopsj

Dołączył: 22 Cze 2003 Posty: 367
|
Wysłany: Wto Gru 02, 2003 11:57 am Temat postu: Modelarski silnik turboodrzutowy |
|
|
Witam serdecznie!
Pyrotechman napisał: | Mam pytanie jak dlugo taki silnik pracuje na paliwe zawartym wewnątrz samolotu - modelu Np. tak samolot jak na wyzej wym. zdjęciu. |
Wszystkie szczegóły, zasada działania itp. itd. u modelarzy z Poznania http://jetmodel.webpark.pl. Modelarskie silniki turboodrzutowe są niestety bardzo awaryjne (wszystko zależy od jakości zastosowanych materiałów konstrukcyjnych - a z tym zawsze jest problem - które zresztą i tak szybko się zużywają i trzeba je wymieniać - szczególnie turbina gazowa i łożyska). Próbowałem taki silnik skonstruować w "zamierzchłych" czasach, kiedy to zdobycie dobrych jakościowo materiałów było naprawdę ogromnym problemem. Prototyp nawet "zastartował", ale szybko "szlag" go trafił i "dałem spokój" dalszym próbom.
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
eltopsj

Dołączył: 22 Cze 2003 Posty: 367
|
Wysłany: Wto Gru 02, 2003 1:13 pm Temat postu: Długopracujący, modelarski silnik rakietowy. |
|
|
Witam serdecznie!
Tomek D. napisał: | ...Co do silnika odrzutowego do modeli to myślałem nad tym aby zrobić coś w stylu silnika rakietowego na paliwo ciekłe którym by był zatężony nadtlenek wodoru. Oczywiście nie był by to silnik odrzutowy tylko rakietowy, ale to tylko drobny szczegół Nadtlenek wodoru był by podawany pod ciśnieniem do komory spalania gdzie był by rozkładany na wodę i tlen przy pomocy katalizatora z wydzielaniem dużej ilości energi. Zasadę rozkładu H2O2 z wydzielaniem energi wykorzystywali niemcy w czasie 2 wojny światowej między innymi w rakiecie V-2. Myślę że wykonanie takiego silnika w warunkach amatorskich było by znacznie łatwiejsze niż wykonanie silnika odrzutowego. |
Nie sądzę. Konstrukcje silników rakietowych na bazie paliw ciekłych są zbyt niebezpieczne w wykonaniu amatorskim. Myślę, że lepszy byłby powrót do "korzeni" - długodziałający, modelarski silnik rakietowy na paliwo stałe, nadający się do napędu modeli lotniczych - coś na kształt kultowego silnika "Jetex" (gdzieś już zamieściłem post na ten temat). Konstrukcja metalowa z zaworem bezpieczeństwa, wielokrotnego użytku z wymiennymi "ładunkami" paliwa stałego. Myślę, że warto nad czymś takim popracować, zwłaszcza, że mamy nowego chemika na forum, o sporej wiedzy teoretyczno-praktycznej (pozdrowienia dla PINOTa z okazji ślubu). Może zechce opracować proste i tanie paliwko do takiego silnika.
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Gość
|
Wysłany: Wto Gru 02, 2003 3:11 pm Temat postu: Czas pracy silnika i inne parametry |
|
|
Witam ponownie.
Czas pracy silnika turbinowego o średnicy koła turbiny 67mm w locie, to ok 15 - 20 minut przy pojemności zbiornika paliwa ok 2500 ml. Jest to parametr osiągalny przy średnim statystycznym locie modelu. Przy ciągu maksymalnym silnik spala ok. 450ml/min paliwa Jet A1 natomiast spalanie 250ml/min podawane jest dla 75% mocy. W przeciętnym locie silnik pracuje w większości na 40-60% jego mocy max. Moc maksymalną osięga podczas startu i na pokazowych, krutkich lecz szybkich przelotach najczęściej na niskim pułapie. Model typu delta osiąga wtedy prędkości rzędu 400 - 450 km/h. Co do żywotności silnika, to ograniczą ją w zasadzie żywotność łożysk. Wynosi ona ok. 40 godzin. Uważam, że wcale nie tak mało. Po 40 godzinach należy je po prostu wymienić. Przy prawidłowo wykonanym wale i łożyskowaniu wału oraz wyważeniu (przy 120.000 obrotów/min ma to na prawdę spore znaczenie) taki silnik jest długo sprawny i po wymianie łożysk pracuje dalej bezusterkowo. Polecam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
eltopsj

Dołączył: 22 Cze 2003 Posty: 367
|
Wysłany: Wto Gru 02, 2003 3:27 pm Temat postu: Silniki turboodrzutowe |
|
|
Widzę, że turbojet sporo "czaisz" w tym temacie. Aby ostudzić zapały co poniektórych, podaj przykładową aktualną cenę takiego silnika, ewentualnie orientacyjne koszty wykonania w warunkach amatorskich (czyli bazowanie na gotowych podzespołach, które montujemy do kupy, bo nie wszystko w tym przypadku da się zrobić metodą chałupniczą, nawet jeżeli posiadamy dostęp do parku maszynowego).
Pozdr. J |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Gość
|
Wysłany: Wto Gru 02, 2003 3:51 pm Temat postu: Re: Silniki turboodrzutowe |
|
|
... Aby ostudzić zapały co poniektórych, podaj przykładową aktualną cenę takiego silnika, ewentualnie orientacyjne koszty wykonania w warunkach amatorskich (czyli bazowanie na gotowych podzespołach, które montujemy do kupy, bo nie wszystko w tym przypadku da się zrobić metodą chałupniczą.....
Tak, zimny prysznic przyda się chyba niektórym z nas. Koszt silnika o ciągu ok. 80N (turbina 67mm) gotowego do pracy, a więc z pełnym wyposażeniem, również w automatyczny rozruch, to 1.649,- Euro oczywiście w przeliczeniu na PLN po aktualnym kursie. Jeśli jednak ktoś chciałby wykonać silnik we własnym zakresie, to poszczególne elementy, które trzeba kupić, też nie są tanie. Dla przykładu elektronika sterująca z funkcją "autostart", to wydatek rzędu 1.000,- PLN i nie sądzę żeby wykonanie jej i oprogramowanie było na tyle łatwe by zrobić ją domowym sumptem w kilka dni. Dalej, łożyska - ok. 400,- PLN, sprężarka - 350-400,-PLN, turbina robocza - ok. 550 - 600,-PLN i parę kolejnych drogich pozycji, np. silnik rozrusznika, zawory gazu i paliwa, pompa paliwa, szybkozłącza itp. Czy prysznic był wystarczająco zimny? To droga zabawa ale bardzo efektowna. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Gość
|
Wysłany: Wto Gru 02, 2003 5:07 pm Temat postu: Re: Silniki turboodrzutowe |
|
|
turbojet napisał: | ... Koszt silnika o ciągu ok. 80N (turbina 67mm) gotowego do pracy, a więc z pełnym wyposażeniem, również w automatyczny rozruch, to 1.649,- Euro ...... |
Tak myślałem . Wiecie co jest w tym ciekawe .A no to, że kilku gości buduje Turborocket Motor Company ( mam nadzieję, że nie pokaleczyłem nazwy ) . Gratuluję i życzę sukcesów. Podejrzewam, że sporo zakupów jest na wystawę. Tylko zawodowiec potrafi tym kierować. Czyli samolotem z takim napędem. Każdy błąd moze zniszczyć tą piekną zabawkę. A turbjet ........... . Pracujesz w zespole poznańskich pasjonatów . Sporo wiesz .
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
panmechanik

Dołączył: 18 Wrz 2003 Posty: 21
|
Wysłany: Wto Gru 02, 2003 5:12 pm Temat postu: |
|
|
Jak powiedziałem wcześniej wszystko już mam oprócz sprężarki i komputera.łożyska skośne z kulkami ceramicznymi 620zł,turbina 900zł.Dyfuzor,wał,komora spalania,kierownica gazów itp.zrobie sobie na frezarce i tokarce.Jedynie potrzebuje sprężarki i komputera.zastanawiam sie aby kupić sprężarke na Ebay za 20$+koszty przesyłki wyjdzie nie więcej niż 150 zł.I wcale nie uważam aby silnik był nie do wykonania w domowych warunkach.Chętnych o więcej info zapraszam na Priv.Natomiast rozrusznik jest to najmniejszy problem silnik modelarski który rozkręci silnik do 30000 obrotów wtrysk gazu zapłon,i reszte załatwi komputer. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|