Forum FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Strona Główna FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Projektowanie dyszy
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Strona Główna -> Silniki Rakietowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
knod



Dołączył: 16 Wrz 2002
Posty: 195
Skąd: 3miasto

PostWysłany: Wto Paź 01, 2002 8:30 pm    Temat postu: Projektowanie dyszy Odpowiedz z cytatem

Na forum jest sporo informacji o materiałach stosowanych do budowy dysz amatorskich silniczków rakietowych. Niestety niewiele znalazłem o kryteriach, którymi należy się kierować podczas ich projektowania. Czy są może jakieś główne wytyczne dotyczące średnicy przekroju krytycznego, kątów stożka wejściowego i wyjściowego oraz ich długości?
Pozdrawiam
knod
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
$nop



Dołączył: 13 Kwi 2002
Posty: 211

PostWysłany: Wto Paź 01, 2002 9:39 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

hmmmm

Poszukaj w polskim internecie strone goscia ktory opisuje produkcjie silnikczkow amatorskich chyba z mlodego modelaza KNO3 + klej szkolny + cos tam

Bardzo ladnie przedstawione i rysunki sa ja niestety gdzies to wywalilem
wymiary dyszy do korpusu itp
jak znajdziesz to daj linka tutaj to sobie lukne jeszcze raz Very Happy
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość  
knod



Dołączył: 16 Wrz 2002
Posty: 195
Skąd: 3miasto

PostWysłany: Czw Paź 03, 2002 8:18 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jedyne, co znalazłem na polskich stronach to informacje dotyczące stożka wyjściowego: http://www.ksard.republika.pl/Silniki%20rakietowe.htm nawet nie wiem czy te zależności obowiązują w skali mikro Sad Znalazłem też 2 ciekawe linki zagraniczne zawierające zwymiarowane rysunki dysz, lecz na moje potrzeby są one nieco za duże: http://www.near.no http://www.nakka-rocketry.net/ Najwidoczniej nie mam talentu do znajdowania odpowiednich wiadomości w sieci
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
$nop



Dołączył: 13 Kwi 2002
Posty: 211

PostWysłany: Czw Paź 03, 2002 2:17 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

czlowieku ogladaj dobrze te strony
Masz linka

http://www.ksard.republika.pl/Paliwa_R.htm

thx za linka Very Happy
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość  
knod



Dołączył: 16 Wrz 2002
Posty: 195
Skąd: 3miasto

PostWysłany: Czw Paź 03, 2002 2:51 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Może nie wyraziłem się jasno – nie chodzi mi o dysze w postaci drewnianego kolka z otworem, lecz o stalowe lub ceramiczne. Jak dotąd stosowałem dysze toczone ze stali st3 ale mam duże wątpliwości czy są odpowiednio zaprojektowane.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Pirotechman
Gość





PostWysłany: Sro Paź 09, 2002 3:27 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

knod napisał:
Może nie wyraziłem się jasno – nie chodzi mi o dysze w postaci drewnianego kolka z otworem, lecz o stalowe lub ceramiczne. Jak dotąd stosowałem dysze toczone ze stali st3 ale mam duże wątpliwości czy są odpowiednio zaprojektowane.



Nie tocz dysz. To profesjonalnie wygląda ale kosztuje - no chyba, że masz tokarza w rodzinie. Dobieraj to co mozesz kupić. Szczególnie w sklepach z częściami samochodowymi. Na dyszkę świetna jest zaślepka od mufek hydraulicznych. Ale też jest kilku producentów. Wybierz jeden wzór. jedank odradzam takie dyszki. Ja 5 kg wiertło do betonu "pociągnąłem" silniczkiem z dyszką nie metalową.


Pozdr. A
Powrót do góry
 
knod



Dołączył: 16 Wrz 2002
Posty: 195
Skąd: 3miasto

PostWysłany: Czw Paź 10, 2002 11:47 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Na szczęście mam zaprzyjaźnionego człowieka, który wspiera mnie w moich rakietowych eksperymentach tocząc dyszki Laughing Co do projektowania to udało mi się w tym tygodniu dorwać książkę w antykwariacie P. Elsztein, Młody modelarz rakiet gdzie opisano podstawowe wytyczne. Został mi do rozwiązania jeszcze problem korpusu i paliwa SR. Tekturowa obudowa nie zdała niestety egzaminu i w tej chwili eksperymentuję nad zastosowaniem tworzywa sztucznego - rurki pvc-u o Dw-15mm i Dz-21mm. Z paliwem też mam jeszcze mały problem. Do prochu czarnego jakoś nie mam przekonania, S+Zn okazał się dobry do petard nie zaś do SR. Obecnie podjąłem próby nad zastosowaniem ZE+KNO3+Al ale mam problemy z zapłonem tej mieszanki. Podobno KNO3+sacharoza wygrzane kilka godzin w T=150C stanowi idealne paliwo ale strach pomyśleć co się może stać, jeżeli takie coś się przegrzeje. A może ktoś ma doświadczenie w preparowaniu takiego paliwa ??
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Pirotechman
Gość





PostWysłany: Czw Paź 10, 2002 12:54 pm    Temat postu: Korpus Odpowiedz z cytatem

knod napisał:
Na szczęście mam zaprzyjaźnionego człowieka, który wspiera mnie w moich rakietowych eksperymentach tocząc dyszki Laughing Co do projektowania to udało mi się w tym tygodniu dorwać książkę w antykwariacie P. Elsztein, Młody modelarz rakiet gdzie opisano podstawowe wytyczne. Został mi do rozwiązania jeszcze problem korpusu i paliwa SR. Tekturowa obudowa nie zdała niestety egzaminu i w tej chwili eksperymentuję nad zastosowaniem tworzywa sztucznego - rurki pvc-u



I tak uważam, żę dyszki metalowe do celów amatorskich są be, be Wink Gdyby nie przepaliło korpusu rakiety jak na moim filmie to 5 kg wiertło by na kilkanaście m "pofrunęło". A i tak- jak widać na filmie -, że do poprawienia jest zapłon. Wtedy rakieta dynamicznie wystartuje nie marnując paliwa. Paliwo Zn/S jest "wybuchowe" ale daj do niego z 5 % NC i z 10 %acetonu do rozpuszczenia NC. Od razu ubijaj w korpusie. Potem przez kilka dni wyszusz. Takie paliwo powinno palic się warstwami - równomiernie. Co do paliwa KNO3/ sacharoza to zrób tak ( ale to teoria bo praktycznie nie robiłem ). Do zmielonego 60 % KNO3 ( wysuszonego na pokrywce , na garnku z gorącą wodą ) dodaj suchego cukru pudru. Ten cukier domowy ma w sobie 10 % wody więc na garnku również cukier wysusz. Potem mieszanke KNO3 z cukrem wrzuć do jakiegoś czystego pojemnika od np. lodów czy masła i dodaj z 10 % denaturatu. Wymieszaj i zostaw na kilkanaście godzin. Potem silnie ubijaj w korpusie silnika. Też kilka dni trzeba poczekać aby paliwo wyschło ( z denaturatu ). Powinno wyjść coś podobnego do "smażenia" saltery z cukrem.
Co do paliwa na bazie KNO3 to Al nie jest dobre. Znacznie lepszy jest dodatek Mg. Paliwo takie łatwo się zapala i ma znacznie lepsze parametry niż sam KNO3 z cukrem. Co do korpusu to papier jest lepszy. Bo się nie topi. Tylko musisz dać więcej warstw jego. Jeśli paliwo zawiera proszek metalu to trzeba jeszcze bardziej zabezpieczyć korpus przed przepaleniem.


Pozdr. A
Powrót do góry
 
knod



Dołączył: 16 Wrz 2002
Posty: 195
Skąd: 3miasto

PostWysłany: Pią Paź 11, 2002 4:03 pm    Temat postu: Re: Korpus Odpowiedz z cytatem

- Skoro rakieta za 'wolno' startuje to moze by tak zastosowac paliwo kombinowane: 1 warstwa - 'szybkopalna' mieszanka do dynamicznego startu, 2 warstwa 'marszowa'
- Bawiac sie paliwem Zn/S dodawalem nawet 10% lakieru NC rozpuszczonego w acetonie, paliwo ubite na mokro praktycznie nie zmienilo swoich wlasciwosci i dalej bylo za 'silne' Sad
- Suszenie skladnikow na pokrywce lezacej na garnku z goraca woda nie wydaje mi sie najlepszym rozwiazaniem - wilgotnosc wokol takiego garnka jest spora i skladniki zamiast sie suszyc beda pochlanialy wode Smile
- Udalo mi sie dorwac suszrke do szkla z regulacja temperatury 50-250C, bedzie idealna zarowno do suszenia skladnikow jak i do 'smazenia' saletry z cukrem Smile W chwili obecnej jestem na etapie mielenia skladnikow w mini mlynku kulowym (nie ma kul jest mieszalnik), jak cos 'usmaze' to dam znac Smile
Pozdrawiam
Knod
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Pirotechman
Gość





PostWysłany: Pią Paź 11, 2002 6:50 pm    Temat postu: Re: Korpus Odpowiedz z cytatem

knod napisał:

- Bawiac sie paliwem Zn/S dodawalem nawet 10% lakieru NC rozpuszczonego w acetonie, paliwo ubite na mokro praktycznie nie zmienilo swoich wlasciwosci i dalej bylo za 'silne' Sad
- Suszenie skladnikow na pokrywce lezacej na garnku z goraca woda nie wydaje mi sie najlepszym rozwiazaniem - wilgotnosc wokol takiego garnka jest spora i skladniki zamiast sie suszyc beda pochlanialy wode Smile



Suszenie na garnku sprawdziłem. Woda ma się tylko nie gotować, wtedy wszystko jest ok i schnie. Co do paliwa to jak eksploduje to należy stopniowo zmieniać skład. Np. próba 1 - 100 % Zn/S, próba 2 - 90 % Zn/S plus 10 % skrobi czy np. żywicy epoksydowej albo co innego. Stopniowo nalezy zmieniać skład i obserwować wyniki. Albo możesz zmieniać skład mieszanki Zn/S. Zmniejszać ilość Zn a zwiekszać siarki. Jednak aby się nie pogubić zmieniaj tylko jeden parametr.


Pozdr. A
Powrót do góry
 
knod



Dołączył: 16 Wrz 2002
Posty: 195
Skąd: 3miasto

PostWysłany: Pią Paź 11, 2002 9:49 pm    Temat postu: Re: Korpus Odpowiedz z cytatem

Sklad paliwa Zn/S (2.04/1) wynika z prostej reakcji redoks ktora zachodzi: Zn+S=ZnS. Zmiana proporcji spowoduje wiec nadmiar jednego ze skladnikow i wyrzucanie go przez dysze razem z chmura siarczku (chyba ze jako mgr chemii masz inne zdanie). Moze i zmieni to szybkosc spalania ale jak dla mnie to zwykla strata odczynnikow. Zywicy epoksydowej probowalem dodawac jako lepiszcza do tej mieszanki. Okazalo sie ze nawet niewielki 5% jej dodatek calkowicie powoduje utrate 'palnosci' - mozliwe ze wewnatrz silnika sytuacja bylaby inna. Co do skrobi to nie za bardzo rozumiem jaka ona mialaby ona spelniac - bilans tlenowy cos mi sie nie zgadza Wink
Pozdrawiam
knod
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Pirotechman
Gość





PostWysłany: Pią Paź 11, 2002 10:48 pm    Temat postu: Re: Korpus Odpowiedz z cytatem

knod napisał:
.........(chyba ze jako mgr chemii masz inne zdanie). Moze i zmieni to szybkosc spalania ale jak dla mnie to zwykla strata odczynnikow. Zywicy epoksydowej probowalem dodawac jako lepiszcza do tej mieszanki. ........Co do skrobi to nie za bardzo rozumiem jaka ona mialaby ona spelniac - bilans tlenowy cos mi sie nie zgadza Wink
Pozdrawiam
knod



Wpływu żywicy nie poruszę bo po prostu nie testowałem tego paliwa - nie interesuje mnie ono. A co do skrobi to słyszałeś o pirolizie ? Zresztą ten kilku % dodatek skrobi w moim zamyśle miał spowolnić proces palenia i pewno tak zrobi. A ten Twój argument z mgr chemii mnie powalił.


Powodzenia w eksperymentach A.
Powrót do góry
 
knod



Dołączył: 16 Wrz 2002
Posty: 195
Skąd: 3miasto

PostWysłany: Sob Paź 12, 2002 11:50 am    Temat postu: Re: Korpus Odpowiedz z cytatem

Pirotechman napisał:
... co do skrobi to słyszałeś o pirolizie ? Zresztą ten kilku % dodatek skrobi w moim zamyśle miał spowolnić proces palenia i pewno tak zrobi. A ten Twój argument z mgr chemii mnie powalił.


Wspominajac o mgr chemii chcialem jedynie podkreslic iz w przeciwienstwie do mnie laika Twoja ogromna praktytyczna wiedza oparta jest na solidnych podstawach teoretycznych Smile Co do pirolizy skrobi to wstyd sie przyznac ale nie wpadlo mi to do glowy Embarassed Z tego co wiem temp. spalania Zn/S wynosi cos kolo 1700K, wiec dodatek 'spowolniacza' ulegajacego odpowiedniemu rozkladowi termicznemu bylby eleganckim rozwiazaniem. Bede musial powrocic w najblizszym czasie do eksperymentow nad ta mieszanka Smile
Pozdrawiam
knod
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Pirotechman
Gość





PostWysłany: Sob Paź 12, 2002 5:11 pm    Temat postu: Re: Korpus Odpowiedz z cytatem

knod napisał:
.....Wspominajac o mgr chemii chcialem jedynie podkreslic iz w przeciwienstwie do mnie laika Twoja ogromna praktytyczna wiedza oparta jest na solidnych podstawach teoretycznych Smile....



Nie lubię takich "chwytów" jak z tym magistrem ale wazeliny też nie Wink Forum jest dla amatorów i takim językiem piszę. Paliwa Zn/S nie znam z "badań" bo i cynku nie mam i drobno mielonej siarki też nie. Nie znam tez impulsu wł. tego paliwa a pewno z powodu zerowej ilości gazów ( o niskim ciężarze cząsteczkowym ) impuls ten chyba nie jest zbyt wysoki ( jaki nie wiem ) Ponadto lubię sprawdzone przeze mnie paliwo na bazie KNO3 bo proste , tanie i "dobre" w połączeniu z Mg.
Skoro zauważyłeś, że dodatek żywicy epoksydowej ( ŻE ) powoduje zanik palności takiego paliwa to SUPER. Zacznij od 1 % ŻE. No i nie przejmuj się zbytnio składem stechiometrycznym ( obliczonym na spalenie np. węgla do CO czy CO2 ). Czasami do paliw daje się "drutu" aby się szybciej paliwo paliło. Jego rola jest inna niż branie udziału w reakcji spalania Wink


Pozdr. A
Powrót do góry
 
Pirotechman
Gość





PostWysłany: Nie Paź 13, 2002 1:30 pm    Temat postu: Re: Korpus Odpowiedz z cytatem

knod napisał:
....Z tego co wiem temp. spalania Zn/S wynosi cos kolo 1700K....



Temp. spalania ? Chyba chodziło Ci o temp. topnienia. Z tablic wynika, że t.t. ZnS wynosi ok. 1650 C . Pisze też, że w tej temperaturze następuje silne odparowywanie ZnS.


Pozdr. A
Powrót do góry
 
knod



Dołączył: 16 Wrz 2002
Posty: 195
Skąd: 3miasto

PostWysłany: Nie Paź 13, 2002 7:28 pm    Temat postu: Re: Korpus Odpowiedz z cytatem

Pirotechman napisał:
Temp. spalania ? Chyba chodziło Ci o temp. topnienia. Z tablic wynika, że t.t. ZnS wynosi ok. 1650 C . Pisze też, że w tej temperaturze następuje silne odparowywanie ZnS.


" Do paliw, podobnych do mieszaniny cynku i siarki, tj. o temperaturze spalania 1700K (1427C) i predkosci spalania ok. 2,286cm/s, stosuje sie metalowe dysze wylotowe" P. Elsztein, Mlody modelarz rakiet, WNT, Warszawa (1975) s. 125 - Masz calkowita racje, nie powinienem ufac do konca tej ksiazce. Jutro dla pewnosci przejde sie do czytelni chemicznej i sprawdze Smile

Pozdrawiam
knod
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Pirotechman
Gość





PostWysłany: Nie Paź 13, 2002 9:40 pm    Temat postu: Re: Korpus Odpowiedz z cytatem

knod napisał:
....." Do paliw, podobnych do mieszaniny cynku i siarki, tj. o temperaturze spalania 1700K (1427C) i predkosci spalania ok. 2,286cm/s, stosuje sie metalowe dysze wylotowe" P. Elsztein, Mlody modelarz rakiet, WNT, Warszawa (1975) s. 125 - Masz calkowita racje, nie powinienem ufac do konca tej ksiazce. Jutro dla pewnosci przejde sie do czytelni chemicznej i sprawdze Smile


Nie napisałem nigdzie , że masz temu autorowi nieufać. Teraz rozumiem, o jaką temperaturę Ci chodziło ( odczytałem Zn/S jako ZnS Crying or Very sad ). Ale temperatura ta powinna być wyższa bo wtedy w produktach palenia ZnS byłby w postaci stałej i impuls wł. takiego paliwy byłby bardzo lichy Wink


Pozdr. A
Powrót do góry
 
knod



Dołączył: 16 Wrz 2002
Posty: 195
Skąd: 3miasto

PostWysłany: Pon Paź 14, 2002 1:05 pm    Temat postu: Re: Korpus Odpowiedz z cytatem

Pirotechman napisał:
...temperatura ta powinna być wyższa bo wtedy w produktach palenia ZnS byłby w postaci stałej i impuls wł. takiego paliwy byłby bardzo lichy Wink ...


W poradniku fizykochemicznym dorwalem jedynie temp. topnienia: nieco powyzej 1000C w zaleznosci od postaci pod jaka wystepuje. Niestety nie mam jeszcze dojscia do kamery termowizyjnej wiec osobiscie nie sprawdze (moze za rok mi sie uda Smile ). Informacji o impulsie tego paliwa niestety tez nie znalazlem. Chetnie bym go sam wyliczyl tylko jeszcze nie za bardzo wiem jak.

Pozdrawiam
knod
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Pirotechman
Gość





PostWysłany: Pon Paź 14, 2002 7:48 pm    Temat postu: Re: Korpus Odpowiedz z cytatem

knod napisał:
....W poradniku fizykochemicznym dorwalem jedynie temp. topnienia: nieco powyzej 1000C w zaleznosci od postaci pod jaka wystepuje....


Podane przez mnie dane na temat t.t. ZnS pochodzi z książki "Preparatyka nieorganiczna" Wyd. Mir Moskwa 1985 t.4 Może gdzieś indziej tą temperaturę znajdę ??? No i obejrzyjcie sobie ( jest to na mojej stronie". To moje, dziesiejsze dokonanie Wink



Film : http://pirote1.republika.pl/Auto.mpg

Pozdr. A
Powrót do góry
 
knod



Dołączył: 16 Wrz 2002
Posty: 195
Skąd: 3miasto

PostWysłany: Pon Paź 14, 2002 9:02 pm    Temat postu: Re: Korpus Odpowiedz z cytatem

Pirotechman napisał:
...obejrzyjcie sobie ( jest to na mojej stronie". To moje, dziesiejsze dokonanie Wink


Dokonanie jest naprawde imponujace Very Happy szkoda tylko ze ladunki nie dotarly na miejsce dzieki silnikom rakietowym, ale pewnie i na to przyjdzie czas Wink

Pozdrawiam
knod
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Strona Główna -> Silniki Rakietowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Strona 1 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP