Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
knod
Dołączył: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Skąd: 3miasto
|
Wysłany: Wto Paź 01, 2002 8:30 pm Temat postu: Projektowanie dyszy |
|
|
Na forum jest sporo informacji o materiałach stosowanych do budowy dysz amatorskich silniczków rakietowych. Niestety niewiele znalazłem o kryteriach, którymi należy się kierować podczas ich projektowania. Czy są może jakieś główne wytyczne dotyczące średnicy przekroju krytycznego, kątów stożka wejściowego i wyjściowego oraz ich długości?
Pozdrawiam
knod |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
$nop

Dołączył: 13 Kwi 2002 Posty: 211
|
Wysłany: Wto Paź 01, 2002 9:39 pm Temat postu: |
|
|
hmmmm
Poszukaj w polskim internecie strone goscia ktory opisuje produkcjie silnikczkow amatorskich chyba z mlodego modelaza KNO3 + klej szkolny + cos tam
Bardzo ladnie przedstawione i rysunki sa ja niestety gdzies to wywalilem
wymiary dyszy do korpusu itp
jak znajdziesz to daj linka tutaj to sobie lukne jeszcze raz  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Dołączył: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Skąd: 3miasto
|
|
Powrót do góry |
|
 |
$nop

Dołączył: 13 Kwi 2002 Posty: 211
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Dołączył: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Skąd: 3miasto
|
Wysłany: Czw Paź 03, 2002 2:51 pm Temat postu: |
|
|
Może nie wyraziłem się jasno – nie chodzi mi o dysze w postaci drewnianego kolka z otworem, lecz o stalowe lub ceramiczne. Jak dotąd stosowałem dysze toczone ze stali st3 ale mam duże wątpliwości czy są odpowiednio zaprojektowane. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Pirotechman Gość
|
Wysłany: Sro Paź 09, 2002 3:27 pm Temat postu: |
|
|
knod napisał: | Może nie wyraziłem się jasno – nie chodzi mi o dysze w postaci drewnianego kolka z otworem, lecz o stalowe lub ceramiczne. Jak dotąd stosowałem dysze toczone ze stali st3 ale mam duże wątpliwości czy są odpowiednio zaprojektowane. |
Nie tocz dysz. To profesjonalnie wygląda ale kosztuje - no chyba, że masz tokarza w rodzinie. Dobieraj to co mozesz kupić. Szczególnie w sklepach z częściami samochodowymi. Na dyszkę świetna jest zaślepka od mufek hydraulicznych. Ale też jest kilku producentów. Wybierz jeden wzór. jedank odradzam takie dyszki. Ja 5 kg wiertło do betonu "pociągnąłem" silniczkiem z dyszką nie metalową.
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Dołączył: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Skąd: 3miasto
|
Wysłany: Czw Paź 10, 2002 11:47 am Temat postu: |
|
|
Na szczęście mam zaprzyjaźnionego człowieka, który wspiera mnie w moich rakietowych eksperymentach tocząc dyszki Co do projektowania to udało mi się w tym tygodniu dorwać książkę w antykwariacie P. Elsztein, Młody modelarz rakiet gdzie opisano podstawowe wytyczne. Został mi do rozwiązania jeszcze problem korpusu i paliwa SR. Tekturowa obudowa nie zdała niestety egzaminu i w tej chwili eksperymentuję nad zastosowaniem tworzywa sztucznego - rurki pvc-u o Dw-15mm i Dz-21mm. Z paliwem też mam jeszcze mały problem. Do prochu czarnego jakoś nie mam przekonania, S+Zn okazał się dobry do petard nie zaś do SR. Obecnie podjąłem próby nad zastosowaniem ZE+KNO3+Al ale mam problemy z zapłonem tej mieszanki. Podobno KNO3+sacharoza wygrzane kilka godzin w T=150C stanowi idealne paliwo ale strach pomyśleć co się może stać, jeżeli takie coś się przegrzeje. A może ktoś ma doświadczenie w preparowaniu takiego paliwa ?? |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Pirotechman Gość
|
Wysłany: Czw Paź 10, 2002 12:54 pm Temat postu: Korpus |
|
|
knod napisał: | Na szczęście mam zaprzyjaźnionego człowieka, który wspiera mnie w moich rakietowych eksperymentach tocząc dyszki Co do projektowania to udało mi się w tym tygodniu dorwać książkę w antykwariacie P. Elsztein, Młody modelarz rakiet gdzie opisano podstawowe wytyczne. Został mi do rozwiązania jeszcze problem korpusu i paliwa SR. Tekturowa obudowa nie zdała niestety egzaminu i w tej chwili eksperymentuję nad zastosowaniem tworzywa sztucznego - rurki pvc-u |
I tak uważam, żę dyszki metalowe do celów amatorskich są be, be Gdyby nie przepaliło korpusu rakiety jak na moim filmie to 5 kg wiertło by na kilkanaście m "pofrunęło". A i tak- jak widać na filmie -, że do poprawienia jest zapłon. Wtedy rakieta dynamicznie wystartuje nie marnując paliwa. Paliwo Zn/S jest "wybuchowe" ale daj do niego z 5 % NC i z 10 %acetonu do rozpuszczenia NC. Od razu ubijaj w korpusie. Potem przez kilka dni wyszusz. Takie paliwo powinno palic się warstwami - równomiernie. Co do paliwa KNO3/ sacharoza to zrób tak ( ale to teoria bo praktycznie nie robiłem ). Do zmielonego 60 % KNO3 ( wysuszonego na pokrywce , na garnku z gorącą wodą ) dodaj suchego cukru pudru. Ten cukier domowy ma w sobie 10 % wody więc na garnku również cukier wysusz. Potem mieszanke KNO3 z cukrem wrzuć do jakiegoś czystego pojemnika od np. lodów czy masła i dodaj z 10 % denaturatu. Wymieszaj i zostaw na kilkanaście godzin. Potem silnie ubijaj w korpusie silnika. Też kilka dni trzeba poczekać aby paliwo wyschło ( z denaturatu ). Powinno wyjść coś podobnego do "smażenia" saltery z cukrem.
Co do paliwa na bazie KNO3 to Al nie jest dobre. Znacznie lepszy jest dodatek Mg. Paliwo takie łatwo się zapala i ma znacznie lepsze parametry niż sam KNO3 z cukrem. Co do korpusu to papier jest lepszy. Bo się nie topi. Tylko musisz dać więcej warstw jego. Jeśli paliwo zawiera proszek metalu to trzeba jeszcze bardziej zabezpieczyć korpus przed przepaleniem.
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Dołączył: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Skąd: 3miasto
|
Wysłany: Pią Paź 11, 2002 4:03 pm Temat postu: Re: Korpus |
|
|
- Skoro rakieta za 'wolno' startuje to moze by tak zastosowac paliwo kombinowane: 1 warstwa - 'szybkopalna' mieszanka do dynamicznego startu, 2 warstwa 'marszowa'
- Bawiac sie paliwem Zn/S dodawalem nawet 10% lakieru NC rozpuszczonego w acetonie, paliwo ubite na mokro praktycznie nie zmienilo swoich wlasciwosci i dalej bylo za 'silne'
- Suszenie skladnikow na pokrywce lezacej na garnku z goraca woda nie wydaje mi sie najlepszym rozwiazaniem - wilgotnosc wokol takiego garnka jest spora i skladniki zamiast sie suszyc beda pochlanialy wode
- Udalo mi sie dorwac suszrke do szkla z regulacja temperatury 50-250C, bedzie idealna zarowno do suszenia skladnikow jak i do 'smazenia' saletry z cukrem W chwili obecnej jestem na etapie mielenia skladnikow w mini mlynku kulowym (nie ma kul jest mieszalnik), jak cos 'usmaze' to dam znac
Pozdrawiam
Knod |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Pirotechman Gość
|
Wysłany: Pią Paź 11, 2002 6:50 pm Temat postu: Re: Korpus |
|
|
knod napisał: |
- Bawiac sie paliwem Zn/S dodawalem nawet 10% lakieru NC rozpuszczonego w acetonie, paliwo ubite na mokro praktycznie nie zmienilo swoich wlasciwosci i dalej bylo za 'silne'
- Suszenie skladnikow na pokrywce lezacej na garnku z goraca woda nie wydaje mi sie najlepszym rozwiazaniem - wilgotnosc wokol takiego garnka jest spora i skladniki zamiast sie suszyc beda pochlanialy wode  |
Suszenie na garnku sprawdziłem. Woda ma się tylko nie gotować, wtedy wszystko jest ok i schnie. Co do paliwa to jak eksploduje to należy stopniowo zmieniać skład. Np. próba 1 - 100 % Zn/S, próba 2 - 90 % Zn/S plus 10 % skrobi czy np. żywicy epoksydowej albo co innego. Stopniowo nalezy zmieniać skład i obserwować wyniki. Albo możesz zmieniać skład mieszanki Zn/S. Zmniejszać ilość Zn a zwiekszać siarki. Jednak aby się nie pogubić zmieniaj tylko jeden parametr.
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Dołączył: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Skąd: 3miasto
|
Wysłany: Pią Paź 11, 2002 9:49 pm Temat postu: Re: Korpus |
|
|
Sklad paliwa Zn/S (2.04/1) wynika z prostej reakcji redoks ktora zachodzi: Zn+S=ZnS. Zmiana proporcji spowoduje wiec nadmiar jednego ze skladnikow i wyrzucanie go przez dysze razem z chmura siarczku (chyba ze jako mgr chemii masz inne zdanie). Moze i zmieni to szybkosc spalania ale jak dla mnie to zwykla strata odczynnikow. Zywicy epoksydowej probowalem dodawac jako lepiszcza do tej mieszanki. Okazalo sie ze nawet niewielki 5% jej dodatek calkowicie powoduje utrate 'palnosci' - mozliwe ze wewnatrz silnika sytuacja bylaby inna. Co do skrobi to nie za bardzo rozumiem jaka ona mialaby ona spelniac - bilans tlenowy cos mi sie nie zgadza
Pozdrawiam
knod |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Pirotechman Gość
|
Wysłany: Pią Paź 11, 2002 10:48 pm Temat postu: Re: Korpus |
|
|
knod napisał: | .........(chyba ze jako mgr chemii masz inne zdanie). Moze i zmieni to szybkosc spalania ale jak dla mnie to zwykla strata odczynnikow. Zywicy epoksydowej probowalem dodawac jako lepiszcza do tej mieszanki. ........Co do skrobi to nie za bardzo rozumiem jaka ona mialaby ona spelniac - bilans tlenowy cos mi sie nie zgadza
Pozdrawiam
knod |
Wpływu żywicy nie poruszę bo po prostu nie testowałem tego paliwa - nie interesuje mnie ono. A co do skrobi to słyszałeś o pirolizie ? Zresztą ten kilku % dodatek skrobi w moim zamyśle miał spowolnić proces palenia i pewno tak zrobi. A ten Twój argument z mgr chemii mnie powalił.
Powodzenia w eksperymentach A. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Dołączył: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Skąd: 3miasto
|
Wysłany: Sob Paź 12, 2002 11:50 am Temat postu: Re: Korpus |
|
|
Pirotechman napisał: | ... co do skrobi to słyszałeś o pirolizie ? Zresztą ten kilku % dodatek skrobi w moim zamyśle miał spowolnić proces palenia i pewno tak zrobi. A ten Twój argument z mgr chemii mnie powalił. |
Wspominajac o mgr chemii chcialem jedynie podkreslic iz w przeciwienstwie do mnie laika Twoja ogromna praktytyczna wiedza oparta jest na solidnych podstawach teoretycznych Co do pirolizy skrobi to wstyd sie przyznac ale nie wpadlo mi to do glowy Z tego co wiem temp. spalania Zn/S wynosi cos kolo 1700K, wiec dodatek 'spowolniacza' ulegajacego odpowiedniemu rozkladowi termicznemu bylby eleganckim rozwiazaniem. Bede musial powrocic w najblizszym czasie do eksperymentow nad ta mieszanka
Pozdrawiam
knod |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Pirotechman Gość
|
Wysłany: Sob Paź 12, 2002 5:11 pm Temat postu: Re: Korpus |
|
|
knod napisał: | .....Wspominajac o mgr chemii chcialem jedynie podkreslic iz w przeciwienstwie do mnie laika Twoja ogromna praktytyczna wiedza oparta jest na solidnych podstawach teoretycznych .... |
Nie lubię takich "chwytów" jak z tym magistrem ale wazeliny też nie Forum jest dla amatorów i takim językiem piszę. Paliwa Zn/S nie znam z "badań" bo i cynku nie mam i drobno mielonej siarki też nie. Nie znam tez impulsu wł. tego paliwa a pewno z powodu zerowej ilości gazów ( o niskim ciężarze cząsteczkowym ) impuls ten chyba nie jest zbyt wysoki ( jaki nie wiem ) Ponadto lubię sprawdzone przeze mnie paliwo na bazie KNO3 bo proste , tanie i "dobre" w połączeniu z Mg.
Skoro zauważyłeś, że dodatek żywicy epoksydowej ( ŻE ) powoduje zanik palności takiego paliwa to SUPER. Zacznij od 1 % ŻE. No i nie przejmuj się zbytnio składem stechiometrycznym ( obliczonym na spalenie np. węgla do CO czy CO2 ). Czasami do paliw daje się "drutu" aby się szybciej paliwo paliło. Jego rola jest inna niż branie udziału w reakcji spalania
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Pirotechman Gość
|
Wysłany: Nie Paź 13, 2002 1:30 pm Temat postu: Re: Korpus |
|
|
knod napisał: | ....Z tego co wiem temp. spalania Zn/S wynosi cos kolo 1700K.... |
Temp. spalania ? Chyba chodziło Ci o temp. topnienia. Z tablic wynika, że t.t. ZnS wynosi ok. 1650 C . Pisze też, że w tej temperaturze następuje silne odparowywanie ZnS.
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Dołączył: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Skąd: 3miasto
|
Wysłany: Nie Paź 13, 2002 7:28 pm Temat postu: Re: Korpus |
|
|
Pirotechman napisał: | Temp. spalania ? Chyba chodziło Ci o temp. topnienia. Z tablic wynika, że t.t. ZnS wynosi ok. 1650 C . Pisze też, że w tej temperaturze następuje silne odparowywanie ZnS. |
" Do paliw, podobnych do mieszaniny cynku i siarki, tj. o temperaturze spalania 1700K (1427C) i predkosci spalania ok. 2,286cm/s, stosuje sie metalowe dysze wylotowe" P. Elsztein, Mlody modelarz rakiet, WNT, Warszawa (1975) s. 125 - Masz calkowita racje, nie powinienem ufac do konca tej ksiazce. Jutro dla pewnosci przejde sie do czytelni chemicznej i sprawdze
Pozdrawiam
knod |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Pirotechman Gość
|
Wysłany: Nie Paź 13, 2002 9:40 pm Temat postu: Re: Korpus |
|
|
knod napisał: | ....." Do paliw, podobnych do mieszaniny cynku i siarki, tj. o temperaturze spalania 1700K (1427C) i predkosci spalania ok. 2,286cm/s, stosuje sie metalowe dysze wylotowe" P. Elsztein, Mlody modelarz rakiet, WNT, Warszawa (1975) s. 125 - Masz calkowita racje, nie powinienem ufac do konca tej ksiazce. Jutro dla pewnosci przejde sie do czytelni chemicznej i sprawdze  |
Nie napisałem nigdzie , że masz temu autorowi nieufać. Teraz rozumiem, o jaką temperaturę Ci chodziło ( odczytałem Zn/S jako ZnS ). Ale temperatura ta powinna być wyższa bo wtedy w produktach palenia ZnS byłby w postaci stałej i impuls wł. takiego paliwy byłby bardzo lichy
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Dołączył: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Skąd: 3miasto
|
Wysłany: Pon Paź 14, 2002 1:05 pm Temat postu: Re: Korpus |
|
|
Pirotechman napisał: | ...temperatura ta powinna być wyższa bo wtedy w produktach palenia ZnS byłby w postaci stałej i impuls wł. takiego paliwy byłby bardzo lichy ... |
W poradniku fizykochemicznym dorwalem jedynie temp. topnienia: nieco powyzej 1000C w zaleznosci od postaci pod jaka wystepuje. Niestety nie mam jeszcze dojscia do kamery termowizyjnej wiec osobiscie nie sprawdze (moze za rok mi sie uda ). Informacji o impulsie tego paliwa niestety tez nie znalazlem. Chetnie bym go sam wyliczyl tylko jeszcze nie za bardzo wiem jak.
Pozdrawiam
knod |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Pirotechman Gość
|
Wysłany: Pon Paź 14, 2002 7:48 pm Temat postu: Re: Korpus |
|
|
knod napisał: | ....W poradniku fizykochemicznym dorwalem jedynie temp. topnienia: nieco powyzej 1000C w zaleznosci od postaci pod jaka wystepuje.... |
Podane przez mnie dane na temat t.t. ZnS pochodzi z książki "Preparatyka nieorganiczna" Wyd. Mir Moskwa 1985 t.4 Może gdzieś indziej tą temperaturę znajdę ??? No i obejrzyjcie sobie ( jest to na mojej stronie". To moje, dziesiejsze dokonanie
Film : http://pirote1.republika.pl/Auto.mpg
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Dołączył: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Skąd: 3miasto
|
Wysłany: Pon Paź 14, 2002 9:02 pm Temat postu: Re: Korpus |
|
|
Pirotechman napisał: | ...obejrzyjcie sobie ( jest to na mojej stronie". To moje, dziesiejsze dokonanie |
Dokonanie jest naprawde imponujace szkoda tylko ze ladunki nie dotarly na miejsce dzieki silnikom rakietowym, ale pewnie i na to przyjdzie czas
Pozdrawiam
knod |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|