|
FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Forum Pirotechniczne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
RC-tofik
Do³±czy³: 09 Cze 2009 Posty: 7
|
Wys³any: Pon Gru 21, 2009 10:52 pm Temat postu: Napê V-2 |
|
|
Witam!
Czy kto¶ mo¿e mi wyt³umaczyæ jakie znaczenie mia³ w rakiecie v-2 alkohol?
No wiem paliwo, ale dlaczego akurat mieszanka wody i alkoholu?
Utleniaczem by³ ciek³y tlen, nie wiem równie¿ po co w³a¶ciwie by³o stê¿one H202 - na rysunkach zawsze jego zbiornik zajmuje bardzo ma³o miejsca w stosunku do tlenu czy alkoholu....
Zak³adaj±c ¿e du¿o by³o alkoholu - jest on g³ównym paliwem a ten g³ównym utleniaczem a wiêc teoretycznie H202 nie powinno byæ paliwem ani utleniaczem bo co by je utlenia³o, albo co ono by utlenia³o? Jedyne co wiem , to ¿e by³a to substancja bardzo nie stabilna a stê¿ona bardzo toksyczna.
Zatem do czego s³u¿y³a?
Na logikê woda mog³a siê w gor±cym silniku rozpadaæ na H i o2 a wiêc doskona³± proporcjê paliwa i utleniacza, ch³odzenie chyba odpada bo sam tlen rozprê¿aæ siê poch³ania znaczne ilo¶ci ciep³a
Proszê o pomoc.
Pytam tylko z ciekawo¶æi |
|
|
Powrót do góry |
|
|
DeTonix
Do³±czy³: 13 Maj 2003 Posty: 170 Sk±d: Kresy...
|
Wys³any: Wto Gru 22, 2009 2:28 am Temat postu: |
|
|
Witam
Ju¿ o tym chyba pisa³em
1. Alkohol by³ paliwem, spalany by³ w tlenie ze zbiornika ciek³ego tlenu, dlaczego alkohol lub nie np bardziej kaloryczna i równie ³atwo dostêpna nafta ??? chodzi tu o wyliczenie optymalnych parametrów (³atwo¶ci budowy i kosztów) spalania , alkohol daje np: ni¿sza temp, co choæ teoretycznie jest wad± to konstrukcyjnie i ca³o¶ciowo mo¿e byæ zalet±, st±d pewnie i stê¿enie takie a nie inne.
2. Do podania paliwa i utleniacza do komory spalania gdzie mamy ju¿ i tak du¿e ci¶nienie z odpowiedni± wydajno¶ci± trzeba pompê o mocy oko³o 400KM, teraz wyobra¼my sobie takie niedu¿e urz±dzenie co potrafi daæ nam moc setek kilowatów byæ lekkie i pracowaæ z pe³n± moc± zaraz po w³±czeniu przez ca³y czas pracy silnika, Niemcy je wynale¼li, to turbopompa gdzie czynnik napêdowy to oko³o 90% roztwór H2O2, katalityczny jego rozk³ad powodowa³ je¶li dobrze pamietam podawany roztwór Ca(MnO4)2 - pewny nie jestem, rozk³ad ponad 90% r-r daje mieszaninê pary i tlenu chyba o temp prawie 900 stopni, gaz by³ kierowany na turbinê, ca³o¶æ by³a wrêcz malutka,reaktor to oko³o do 20cm a turbopompa kilkadziesi±t cm, -majstersztyk jak dla mnie, dodam ¿e dzisiejsze turbopompy w promach kosmicznych nie wiêksze ni¿ metr przenosz± moce rzêdu kilkudziesiêciu megawatów, lecz tam czynnikiem napêdowym jest niestechiometryczne spalone paliwo ( jest to silnik spalania 2 stopniowego)
Podsumowuj±c, H2O2 jest niezbêdne do pracy silnika rakietowego A-4, lecz NIE jest ani paliwem ani utleniaczem.
Pzdr _________________ Memento Mori................ |
|
|
Powrót do góry |
|
|
RC-tofik
Do³±czy³: 09 Cze 2009 Posty: 7
|
Wys³any: Wto Gru 22, 2009 12:44 pm Temat postu: |
|
|
Aha czyli H202 wystarczy³o parê do napêdu turbo to dla czego nie zrobiono tak jak w samochodach? - spaliny napêdzaæ bêd± turbo pompê - tyle ¿e nie powietrza a paliwa?
Chodzi o problem zbyt wysokiej temperatury gazów?
No i dlaczego by³ alkohol mieszany z wod±? - nie wiem czy dobrze to odczyta³em:
DeTonix napisa³: | st±d pewnie i stê¿enie takie a nie inne. |
Chodzi³o o zmniejszenie tê¿enia alkoholu?
Chyba nie no bo woda to ciê¿ar dodatkowy który siê nie pali - no chyba ¿e po rozpadzie na tlen i wodór
A rozcieñczanie wydaje siê g³upie po chyba im wiêcej % tym lepiej.
Z tego co wiem to by³ etanol tak? Jakie mog³o byæ jego stê¿enie? |
|
|
Powrót do góry |
|
|
DeTonix
Do³±czy³: 13 Maj 2003 Posty: 170 Sk±d: Kresy...
|
Wys³any: Wto Gru 29, 2009 1:36 am Temat postu: |
|
|
RC-tofik napisa³: | Aha czyli H202 wystarczy³o parê do napêdu turbo |
..tak, co¶ takiego by³a to mieszanina rozgrzanej pary wodnej ( a para ma prêzno¶æ niez³±) i tlenu..
RC-tofik napisa³: | czego nie zrobiono tak jak w samochodach? - spaliny napêdzaæ bêd± turbo pompê - tyle ¿e nie powietrza a paliwa? |
..w konstruowaniu i w ogóle w technice chodzi aby co¶ by³o proste, tanie i ³atwe w produkcji przy utrzymaniu za³o¿onych parametrów eksploatacyjno - technicznych (zw³aszcza podczas wojny, przy ci±g³ej walce o surowce, si³ê robocz± i kadrê), s³owem widocznie tak by³o najoptymalniej, a tak na ch³opski rozum, masz silnik spalinowy taki diesel jak u mnie w samochodziku, odpalasz diesla - produkuje gor±cy gaz (spaliny) - spaliny napêdzaj± turbinê a ta kompresor co skutkuje powy¿ej 2000obr/min lepsz± dynamik± i sprawno¶ci±, ....................a teraz odnie¶ to do naszego silnika A-4, ....odpalasz.... . no w³a¶nie, i wszystko jasne, nie pamietam jakie ci¶nienie by³o w komorze spalania A4 ale na pewno "podebranie" strumienia gazów do napêdu turbopompy nie by³o spraw± prost± i op³acaln±...
RC-tofik napisa³: | Chodzi o problem zbyt wysokiej temperatury gazów?
No i dlaczego by³ alkohol mieszany z wod±? - nie wiem czy dobrze to odczyta³em:
DeTonix napisa³: | st±d pewnie i stê¿enie takie a nie inne. |
Chodzi³o o zmniejszenie tê¿enia alkoholu? |
..dobrze odczyta³e¶, prawdopodobnie temperatura, dlatego alkohol a nie nafta, ( alkohol po spaleniu daje dosyæ du¿o wody a ta parê, o du¿ej prê¿no¶ci i stosunkowo niskiej temperaturze, alkohol jest te¿ tani, bardzo bezpieczny i ³atwy do uzyskania ( ale to moje dywagacje tylko) a dlaczego nie 100% ??? no có¿ jak pêdzi³e¶ to wiesz ¿e 96 da siê ³atwo uzyskaæ a 100% tak na tony to ju¿ jest troszkê zachodu (mo¿e niewartego zachodu) , a gard³o wypala tak samo , he he....
Cytat: | - no chyba ¿e po rozpadzie na tlen i wodór |
nawet jakby to co z tego?????... zasada zachowania energii i 6 klasa podstawówki, je¿eli masz mniej ni¿ 11 lat to ciê t³umaczy ale nie usprawiedliwia, je¶li interesuj± Ciê tematy z tego forum , radze natychmiast przeæwiczyæ absolutne podstawy Fiz - Chem - to dobra rada....
Pozdrawiam _________________ Memento Mori................ |
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|