Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
Nostra

Do³±czy³: 10 Cze 2006 Posty: 200
|
Wys³any: Nie Kwi 08, 2007 11:25 am Temat postu: |
|
|
Sylwek napisa³: | ale chodzi mi o to aby zrobiæ prowadnice do tej maszynki. |
no w³a¶nie.... nigdy nie wiadomo jaki dok³adnie bêdzie ci±g, poprzednio przecie¿ by³ zaskakuj±cy du¿y (ten z 50% wiêcej paliwka), oberwaæ elementem metalowym o wadze ~4kg? _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Nie Kwi 08, 2007 11:42 am Temat postu: |
|
|
Aby testowaæ Strusia na tym metalowym testerze wcze¶niej szacujê ci±g na wadze ³azienkowej wiêc do Strusia_max do³o¿y³ by kilka kG aby wysz³o 10 kG.
Tester jest tak wywa¿ony, ¿e prawidlowo pracuj±cy silnik stabilnie i z trudem ma podnie¶æ tester maks. na kilka m. Chcê sprawdziæ tylko F maks. i porównaæ ze wskazaniem wagi. Wszystkie tu pokazane hamownie kalibrowano cie¿arkiem a dla SR mamy nisk± masê i te piki ci±gu. Ujemny ci±g odnotowa³ chyba crave a oznacza to, ¿e trzeba wzi±¶æ popawkê na kalibracje hamowni przy pomocy ciê¿arka. Masa ciê¿arka ma bezw³adno¶æ a lekki silnik ma j± nie wielk±.
Dopisane
Jesli ci±g silnika jest 5 kG, czas pracy 2 sek to mamy impuls ca³kowity Ic = 100Ns ( 1 kG = ok. 10 N )
Je¶li tester ma masê 4 kg to ci±g silnika musi pokonaæ ciê¿ar tej masy i na tester bêdzie dzia³aæ efektywnie 1 kG si³y ciagu silnika bo te 4 kG "zmarnuje" siê na zrównowa¿enie z ciê¿arem masy testera (wypadkowa si³a od grawitacji i ciagu silnika ) .
Tester niech ma masê 4 kg z silnikiem, czas dzia³ania ciagu silnika 2 sek.
Mamy F = mdV/dt => Fdt = mdV => V = Fdt/m
St±d prêdko¶æ startowa testera V = 10Nx2sek/4kg = 5 m/s ( 18 km/h ).
Mo¿na teraz policzyæ na jak± wysoko¶æ siê wzniesie a by³o tym przy metalowej beczce miotanej acetylenem :- )
W tym te¶cie wa¿ne jest aby ci±g silnika nieznacznie przekroczy³ ciê¿ar testera i s³u¿y w³a¶nie temu aby porównaæ wskazanie wagi z realnym, maks. ci±giem silnika.
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Czw Pa¼ 04, 2007 9:47 pm Temat postu: |
|
|
Dziêki robercikowi ( serdecznie dziêkujê ) mam test z hamowni SR Stru¶ i Stru¶_max.
STRUSIE.xls
FILM
Pozdr.A
Ostatnio zmieniony przez Arkadiusz dnia Pi± Pa¼ 05, 2007 6:02 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Pi± Pa¼ 05, 2007 12:38 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Bardzo ³adna praca - gratulacje.
To silnior jak siê patrzy.
Rakiety bêd± ¶migaæ, a¿ mi³o.
Je¶li jeszcze uda siê uzyskaæ powtarzalno¶æ - to pe³ny sukces.
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
robercik

Do³±czy³: 15 Mar 2007 Posty: 101 Sk±d: Gdynia
|
Wys³any: Pi± Pa¼ 05, 2007 1:09 pm Temat postu: |
|
|
Cze¶æ
Naprawdê ³adnie zagada³y Zwróæcie uwagê ¿e przy niskiej masie papierowego korpusu STRUSIA paliwo dostarcza impulsu w³a¶ciwego ponad 140
Do wiêkszo¶ci modeli rakiet prezentowanych na forum nic wiêcej nie trzeba Wiêc tam ch³opaki nie oci±gaæ siê tylko strzelaæ te rakiety...
Wszystkie dane do symulacji w SpaceCad'zie macie w arkuszu.
Jeszcze jedna uwaga: wykres mniejszego STRUSIA jest idealnie p³aski - co pokazuje udane dobranie erozji dyszy (spora) do rosn±cej powie¿chni spalania co w sumie daje sta³y zacisk
pzdr _________________ nie ma takiej rury na ¶wiecie, której nie mo¿na wystrzeliæ w kosmos |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Pi± Pa¼ 12, 2007 6:48 pm Temat postu: SR Stru¶_PP_80g |
|
|
W poni¿szym te¶cie zastosowa³em korpus PP. Niestety silnik kicha³ ( brak katalizatora w paliwie ). Fi wewnêtrzne silnika 26 mm wobec 25 tulejka papierowa.
Widok silnika Stru¶ ( paliwo 62 g ) i Stru¶_PP_80g( paliwo 80g)
FILM
Pozdr. A
Ostatnio zmieniony przez Arkadiusz dnia Czw Pa¼ 18, 2007 4:32 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
crave
Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wys³any: Pon Pa¼ 15, 2007 4:44 pm Temat postu: |
|
|
Z góry przepraszam za takie opó¼nienie - pewnie zauwa¿yli¶cie, ¿e moja aktywno¶æ na forum bardzo zmala³a - s± ku temu powody, których nie bêdê tu przytacza³.
Rakieta Fiber, napêdzana silnikiem Stru¶:
http://video.google.pl/videoplay?docid=-5588342338578556069&hl=pl
tu fotki - brakuje zdjêcia ca³ego modelu po pomalowaniu, ale przed startem by³em przekonany, ¿e takowy posiadam. Na zdjêciach uk³ad UUWS-1, który ostatecznie zosta³ zdemontowany.
http://crave.fotosik.pl/albumy/164992.html
Rakieta by³a pozbawiona jakiegokolwiek systemu odzysku- nie chcia³em przed³u¿aæ startu rakiety o kolejne miesi±ce w których dorabia³bym mechanizm z tym zwi±zany. Start by³ na tyle dynamiczny, ¿e chwilê po zej¶ciu z wyrzutni straci³em rakietê z oczu (silnik nie wydziela za du¿o dymu, to te¿ jest jeden z powodów) - modelu nie znalaz³em. Szkoda, bo w sumie korpus by³ bardzo porz±dnie wykonany (kompozyt szklano-wêglowy) i najprawdopodobniej wytrzyma³ upadek. Mo¿e jeszcze wybiorê siê na poligon z rowerem, ale szansa na znalezienie modelu jest bardzo ma³a.
Pozdrawiam i mam nadziejê, ¿e jeszcze wrócê do rakietowego hobby
PS do Arka - strusia mia³em tylko jednego. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Kacper

Do³±czy³: 17 Maj 2003 Posty: 180 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Pon Pa¼ 15, 2007 5:19 pm Temat postu: |
|
|
Witam!
Gratulacje!
Bardzo ³adny stabilny start . Szkoda, ¿e nie odzyska³e¶ modelu bo by³ naprawdê bardzo estetycznie i solidnie wykonany. Mi by by³o szkoda puszczaæ bez odzysku.
Z czego by³a wykonana g³owica? Wygl±da na jaki¶ laminat.
¯yczê szybkiego powrotu do hobby. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
crave
Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wys³any: Pon Pa¼ 15, 2007 5:26 pm Temat postu: |
|
|
Pianka poliuretanowa dwusk³adnikowa - b. fajna sprawa - mieszasz dwa sk³adniki przez parêna¶cie sekund, wlewasz do formy, pêcznieje i wychodzi ci gêsta, sztywna pianka idealna do szlifowania na wiertarce.
W dalszym etapie pokry³em j± 3 warstwami w³ókna szklanego (ale tylko do po³owy) zostawiaj±c przód jako kontrolowan± strefê zgniotu - oczywi¶cie j± te¿ pokry³em cienk± warstw± szpachelki, w celu wyg³adzenia.
Szczerze mówi±c samego modelu mi a¿ tak bardzo nie ¿al, bardziej jestem ciekaw jak wygl±da po przywaleniu w ziemiê, z w koñcu nie ma³± prêdko¶ci± - przemy¶lany by³ tak, ¿eby prze¿yæ.
tu filmik do ¶ci±gniêcia w nieco lepszej jako¶ci
FILM |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Ma³y

Do³±czy³: 31 Sie 2002 Posty: 193 Sk±d: kraków
|
Wys³any: Pon Pa¼ 15, 2007 5:36 pm Temat postu: |
|
|
Witam!
Po fotkach widaæ ³adnie wykonany i z niez³ych materia³ów model.
Dynamiczny start - Stru¶ nie¿le zagada³ do tego rakieta pewnie lekka bo z kompozytów -efekt taki ¿e polecia³a sobie w sin± dal.
Szkoda jej szkoda!!
ps.
jedna fotka jest ciekawa -spa³e¶ z ni± ?
Pozdrawiam _________________ Ma³y
..."Jak mam czas to siedzê i my¶lê jak nie mam czasu to tylko siedzê" |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
crave
Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wys³any: Pon Pa¼ 15, 2007 5:47 pm Temat postu: |
|
|
Ma³y napisa³: | ps.
jedna fotka jest ciekawa -spa³e¶ z ni± ?
|
teraz jak powiem, ¿e stateczniki by³y ¶wie¿o przyklejone i musia³em j± po³o¿yæ tak, ¿eby ich nie obci±¿aæ, a akurat ³ó¿ko by³o pod rêk± to i tak nikt nie uwierzy  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Pon Pa¼ 15, 2007 5:47 pm Temat postu: |
|
|
Dzieki za test. Rakieta piêkna i na pewno szkoda by jej by³o wys³aæ na karmelku.
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Czw Pa¼ 18, 2007 4:52 pm Temat postu: |
|
|
ksard napisa³: | ....Je¶li jeszcze uda siê uzyskaæ powtarzalno¶æ - to pe³ny sukces. |
Po pó³rocznej przerwie zrobi³em nowy SR Stru¶_T_60 ( T- korpsu Tektura, 60 - ciê¿ar paliwa ).
Zdziwi³bym siê gdyby co¶ posz³o nie tak. I nie zdziwi³em siê bo Strusia za dobrze znam.
1. Stop klatka
FILM ( udana praca )
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Pi± Pa¼ 19, 2007 8:36 pm Temat postu: Stru¶ na nadchloranie litu - s³abo |
|
|
I o czym tu pisaæ . Sami zobaczcie. Jako utleniacz zastosowa³em wy³±cznie LiP, lepiszcze silikon, bez katalizatora ( regulatora ). Gdyby by³ AP na pewno by³o by lepiej. Silnik tak kaszla³ 55 sekund. Przy okazji. Tak naprawdê zupe³nie nie wierzê w to, ¿e jakim¶ cudem uda siê uruchomiæ Strusie . Jak ma byæ on produktem jak za 7 zeta jego nie chc± ( akurat to ma³o dla mnie wa¿ne ), do tego wszystkich modelarzy polskich da³o by sie upchn±æ do jednego samochodu osobowego, wiêc kto ma tworzyæ ten rynek . Do tego ja nie mam koncesji i DG. Firma piro z Pionek bardzo chcia³a mojej pomocy ale za darmo i do dzi¶ - a trwa to ponad rok - nie handluj± swoimi wyrobami. Jeszcze rok i znikn± z rynku i zdecydowanie ju¿ bez mojej wspó³pracy ( za ¿adne skarby ). Na Strusie nie ma wiêc szans, za ma³y kraj czyli za ma³y rynek.
Macie wiêc filmik a do LiP jeszcze wrócê ale bez silikonu a na ¯E, z katalizatorem i byæ mo¿e tylko w uk³adzie z AP.
FILM - LiP
LiP to tylko ciekawostka bo jest stanowczo za drogi. A do testów Strusi w locie - chyba muszê sam zrobiæ rakietê
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
crave
Do³±czy³: 27 Wrz 2003 Posty: 481
|
Wys³any: Sob Pa¼ 20, 2007 12:47 am Temat postu: |
|
|
Ja mo¿e co¶ pod strusia przygotuje, ale odezwê siê dopiero jak ju¿ wszystko bêdzie gotowe - na razie mam pewn± koncepcjê, ale w moim tempie to za jaki¶ rok bêdziemy mogli ustaliæ szczegó³y (wiem jedno - jakby co¶ z tego wysz³o, to zatrudniê jeszcze dodatkowego operatora kamery )
a koncepcja jest taka
- budowa prototypu z pcvek lub innych tanich i powtarzalnych materia³ów, testy elektroniki, odzysku - silnik dowolny, ale czemu nie stru¶?
- wysoko¶ciomierz - dysponuje czujnikami ci¶nienia i g³ównymi elementami do budowy prostego elektronicznego wysoko¶ciomierza - brakuje tylko jakiego¶ elektronika, który by go wykona³. Ja szczerze mówi±c nie za bardzo mam na to czas i ochotê.
Mówiê o czym¶ w stylu:
http://www.jbgizmo.com/page27.htm
Jaki¶ chêtny? MPX4115 wykonawcy dajê gratis.
Oczywi¶cie bardziej zaawansowane uk³ady te¿ s± mile widziane, mo¿e jakie¶ zintegrowane z czujnikami pola magnetycznego itd?
- po paru startach, w których pewnie zadzia³a³by uk³ad odzysku, budowa analogicznego do prototypu z pcv modelu, tylko ¿e wykonanego z kompozytów. Potem monta¿ wysoko¶ciomierza i zabawy w bicie rekordów
- próby konstrukcji wielostopniowych... i tak móg³bym siê rozpisywaæ do podró¿y na ksiê¿yc, ale na to raczej ¿ycia nie starczy
Oczywi¶cie takie projekty traktuje bardzo na luzie, a poniewa¿ czasu nie mam za du¿o, to ich wykonanie zajmie mi kupê czasu.
W ka¿dym razie - je¿eli bêdê mia³ ju¿ gotowy do startu prototyp z PCV, to chêtnie wezmê strusia hurtem i tym razem obiecuje ¿e filmy bêd± w gites jako¶ci i z przynajmniej dwóch kamer (cyfrówek)
na marginesie - film wygl±da tak ¼le, bo by³ krêcony kamer± analogow± - czyt. w rzeczywisto¶ci jest znacznie lepiej, ale po przegraniu na komputer przy u¿yciu nie za dobrej karty TV wygl±da to jak wygl±da... ale tak czy inaczej za wiele nie widaæ.
Pozdrawiam  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Pi± Mar 07, 2008 10:31 pm Temat postu: |
|
|
Zrobi³em na próbê Strusia_125 ( 125 g paliwa ). Test w locie na w³asnej rakiecie z kamerk± Mustek i spadem.
Chyba nie trzeba pisaæ gdzie Stru¶_65 a gdzie ten XL . Stara³em siê wyd³u¿yæ kana³ o ok. 2 cm. Zak³adam ,¿e paliwo HP samo sobie powiêkszy fi krytyczne do w³asnych potrzeb. Dysza fi krytyczne 9 mm, szamot z wikolem.
Ciê¿ar paliwa Strusia_125 wynosi 125 Gram , brutto 245 Gram. Strusia_65 odpowiednio 65 Gram / 125. Je¶li da radê wyd³u¿yæ korpus czyli zrobiæ Strusia_XXL ( 150 g paliwa ) to stosunek cie¿aru pustego silnika do paliwa ulegnie korzystnemu zmniejszeniu. Liczê na wy¿szy impuls w³a¶ciwy paliwa dla Strusia_XL.
Reszta jak wy¿ej. Potem tu napisze nieco wiêcej o samej rakiecie jak i dam film z OSZ. Mo¿e wreszcie do³aczê do klubu OSZ
Mi³ego wieczoru A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ARKO
Do³±czy³: 17 Mar 2012 Posty: 286 Sk±d: Radom
|
Wys³any: Czw Sty 11, 2018 4:05 pm Temat postu: |
|
|
Fajnie siê czyta stare posty. Mia³em kiedy¶ du¿o czasu :]
Dam recepturkê na paliwo do Strusia (cz. wagowe, +/- 1 %)
AP 50
Al brigt 7
Silikon sanitarny przezroczysty 12
Silnik z kana³em cylindrycznym.
Pomimo tego, ¿e silikon jest tu kwa¶ny, nic z³ego sie nie dzieje z Al. Nawet po latach. Pewno tego kwasu nie wiele sie wydziela a co siê wydzieli³o to przereagowa³o i jego nie ma.
Nazwijmy to paliwem SILAP
Edit. Test silnika "Stru¶" po 9 latach przechowywania w wilgoci.
Dane z wagi nanios³em do exela i policzy³em pole (te¿ w exelu) pod wykresem i wysz³o Ica³k = 90 Ns a ile by³o paliwa widaæ na filmiku z wag±. Dla leniwych m = 65 gram |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|