Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slu_1982
Dołączył: 21 Lip 2007 Posty: 343 Skąd: Zza Płotu
|
Wysłany: Sob Wrz 22, 2007 9:17 pm Temat postu: Moja pierwsza rakieta |
|
|
Witam. Rozpocząłem prace nad moją pierwszą rakietą. Na razie jest to szara rura pcv ze statecznikami. sama rura bez głowicy ma 96 cm.
Aby zainstalować stateczniki najpierw narysowałem markerem prosto i symetrycznie 3 równe odcinki. Potem wytopiłem w zdłusz tych odcinków lutownicą dziury. Potem wiertarką i wiertłem 3mm zrobiłem większe otwory, wcisnąłem stateczniki i skleiłem butaprenem. Aby zwiększyć powierzchnie i trwałość klejonego miejsca to dokleiłem po 2 druty aluminiowe w obudowie (kable wysokiego napięcia średnica ok.6mm).
Głowice zamierzam zrobić w następujący sposób: z kartki zrobić stożek i napsikać pianki uszczelniającej ( ta taka żółto pomarańczowa) potem zdjąć papier i polakierować.
Nad systemem odzysku wciąż się główkuje. Nie wiem na jakiej zasadzie głowica jest wypychana i po niej zaraz spadochron. Orientuje sie że to chyba jest wystrzeliwane Jeżeli tak to zamierzam zrobić coś takiego
że jak paliwo skończy sie palić to lont by był jako zawleczka tylko zamiast wyciągać ją to sama się przepali od silnika. Bym musiał z boku dziurę wywiercić na lont w SR wyglądało by to tak :
Dodatkowo zamierzam zainstalować w środku coś typu piszczałka.
Paliwo- zamierzam użyć karmelka 65/35 może z jakimś dodatkiem siarki.
jako obudowa silnika będzie rura PCV na którą nawinę wikol rozpuszczony w szkle wodnym. Papier jaki mam ma 3.8m długości bez sklejań oraz ~20cm szerokości. Jest to papier krawiecki wydaje sie być tłusty w dotyku- jest głatki. średnica wewnętrzna przy "suchym" nawinięciu na formę to 3cm a zewnętrzna przy tych samych okolicznościach to 4 cm czyli ścianka 0.5 cm. Jakiej średnicy powinienem zrobić kanał, a jakiej dysze (wiem że powinna być takiej średnicy jak kanał ale mogę źle wiedzieć). Aby zainstalować silnik będę potrzebował pierścienia albo nawinę dodatkowo ok 2m tej "taśmy" (chodzi mi o ten papier)
Proszę o wasze porady, opinie i o pomoc !
Będę o postępach was informował między innymi spadochron, odzysk itp.
Pozdrawiam! |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
WodzU

Dołączył: 24 Lip 2007 Posty: 26
|
Wysłany: Nie Wrz 23, 2007 1:17 am Temat postu: |
|
|
nie za szeroki ten korpus ? |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
p8p8

Dołączył: 16 Paź 2005 Posty: 180 Skąd: granica UE.. taki kraj Polska może kto słyszał :D
|
Wysłany: Nie Wrz 23, 2007 7:47 am Temat postu: |
|
|
taka mała uwaga jak opisujesz rakiete to najpierw w słupku wypisz dane techniczne (długośc,szerokośc,itp) a potem dajesz częśc opisową potem dużo łatwiej znaleśc to co się chce
jak sianuje to wywalcie to  _________________ już się w to nie bawie, jedynie doradzić coś moge.... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
slu_1982
Dołączył: 21 Lip 2007 Posty: 343 Skąd: Zza Płotu
|
Wysłany: Nie Wrz 23, 2007 8:03 am Temat postu: |
|
|
Nie siankujesz, podałeś istotną uwagę ponieważ nie wymieniłem wszystkich wymiarów.
wysokość bez głowicy 96 cm
średnica wewnętrzna 45mm
średnica zewnętrzna 48mm
Statecznik:
podstawa statecznika 24cm
krótsza przyprostokątna 12cm
dłuższa przyprostokątna 21cm
grubość 3mm
Na razie wszystko, dzisiaj zrobie spadochron, i przetestuje go na "sucho" |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
MIROR

Dołączył: 06 Maj 2006 Posty: 264
|
Wysłany: Nie Wrz 23, 2007 11:16 am Temat postu: |
|
|
Co do silnika:
Orientacyjnie przyjmuje się że średnica kanału powinna wynosić 33% średnicy ziarna paliwa. Domyślam się że robisz silnik ze spalaniem tylko w kanale, jeśli tak to im większa średnica kanału tym krótszy czas pracy i większy 'kop' na starcie. Dysza powinna być węższa niż kanał, ewentualnie taka sama. I teraz najważniejsze: zrób kilka silników i przetestuj statycznie zanim wsadzisz do rakiety.
Co do SOS:
Ten co zaprezentowałeś jakiś dziwny jest Rakieta jest duża więc SOS musi być ale jeśli nie masz doświadczenia to jak najprostszy, proponuję pierścień na silniku. A jeśli koniecznie chcesz elektronikę to zamów sobie zestaw timera EL-01, drogie to nie jest, a działa i wcale takie trudne do złożenia nie jest.
Co do ogółu:
Jak na mój gust, to jest to za duża rakieta jak na pierwszy raz. Ale o gustach podobno się nie dyskutuje.
Powodzenia _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
p8p8

Dołączył: 16 Paź 2005 Posty: 180 Skąd: granica UE.. taki kraj Polska może kto słyszał :D
|
Wysłany: Nie Wrz 23, 2007 11:48 am Temat postu: |
|
|
pozwoliłem se dokonac pewnych obliczen oto moje uwagi
- stosunek długości do szerokości wynosi 1:20 gdy dojdzie do tego czubek powiedzmy 20cm (20% długości rakiety) to ta wartośc wyniesie 1:24 ZA DUŻO wartośc ta powinna wynosic ok 1:14 (najlepiej czyli zakładając że dasz czubek długości 20cm a szerokośc korpusu pozostanie bez zmian powinieneś skrucic długośc korpusu z 960mm do 672mm wtedy długośc całkowita wyniesie 872mm (dla równości można to wyrównac do 900mm)
-ja bym przesuną stateczniki bardziej do tyłu powiedzmy 10mm od końca
-narysowałem twoją rakiete w spacecadzie i wprowadziłem do niej mój silnik SRP2,2 (klasa F) współczynnik wyważenia wynosi -2,24 (niedopuszczalne) przesuwając stateczniki całkowicie do tyłu wartośc ta wyniesie 1,18 wystarczy dac do głowicy przeciwwage powiedzmy 40g i wtedy wartosc skacze nam 2,10 (nie konieczne staje się skracanie długości rakiety)
do wyliczen stosowałem swój silnik o dosyc dużej mocy (max ciąg ok 9kg) zbuduj hamownie i przeprowadz pare testów silników swojej produkcji a potem dokonaj podobnych obliczen to wszystko powinno byc dobrze
pozdro
p8p8 _________________ już się w to nie bawie, jedynie doradzić coś moge.... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
slu_1982
Dołączył: 21 Lip 2007 Posty: 343 Skąd: Zza Płotu
|
Wysłany: Nie Wrz 23, 2007 7:03 pm Temat postu: |
|
|
Cytat: | pozwoliłem se dokonac pewnych obliczen oto moje uwagi |
I słusznie
Cytat: | :24 ZA DUŻO wartośc ta powinna wynosic ok 1:14 (najlepiej czyli zakładając że dasz czubek długości 20cm a szerokośc korpusu pozostanie bez zmian powinieneś skrucic długośc korpusu z 960mm do 672mm wtedy długośc całkowita wyniesie 872mm (dla równości można to wyrównac do 900mm)
-ja bym przesuną stateczniki bardziej do tyłu powiedzmy 10mm od końca | To może zamiast przesuwać stateczniki to przytnę te wolne miejsce, ale one miało być przeznaczone na silnik. Co do rozmieszczenia masy to największa masa to silnik ?
Co do hamowni to planuje zrobić Mam w garażu parę odważników parę płyt wiórowych po 3mkwadrat. Chyba z tego dam rade zrobić najprostszą hamownie
A jeszcze jedno pytanie Cytat: | I teraz najważniejsze: zrób kilka silników i przetestuj statycznie zanim wsadzisz do rakiety | Na czym polega taki test, ze zdjęć wnioskuje że gotowy silnik umieszczamy w ziemi tak aby nie wyleciał. I teraz tak: tylko go sie odpala i chodzi o obserwacje spalania paliwa np. czy dysza nie jest za małej średnicy, czy mat. są dobre itp. ? czy tu chodzi o coś więcej ?
Dzisiaj testowałem spadochron między innymi sposoby złożenia, jak szybko się otwiera oraz jaki stawia opór czyli jak spowalnia np. spadające jabłko (chodziło mi o przybliżenie redukcji prędkości spadającego ciała) Sporo zabawy przy tym było ale test zakończony pomyślnie. W najbliższy weekend
opisze postępy (o ile jakieś będą) ponieważ dużo nauki mam  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
MIROR

Dołączył: 06 Maj 2006 Posty: 264
|
Wysłany: Nie Wrz 23, 2007 8:22 pm Temat postu: |
|
|
Test statyczny to odpalenie silnika ale tak żeby nie uciekł i żeby było dobrze widać jego pracę. Trzeba go zamocować stabilnie (raczej dyszą do góry), od tego jak jest zamontowany SR zależy twoje zdrowie a nawet życie Wkopywanie go w ziemię to dobre rozwiązanie, aczkolwiek można też inaczej. Odpalasz tak jakbyś odpalał w rakiecie. A co daje taki test? Najważniejsze jest to że widzisz czy silnik wybucha, przepala się gdzieś, czy pracuje prawidłowo. Możesz też sprawdzić erozję dyszy. Jak masz też trochę doświadczenia możesz próbować mierzyć ciąg 'na słuch'. _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
slu_1982
Dołączył: 21 Lip 2007 Posty: 343 Skąd: Zza Płotu
|
Wysłany: Sro Paź 17, 2007 10:29 am Temat postu: |
|
|
Zrobiłem z kolegą 2 projekty dyszy i pomóżcie nam ocenić która jest lepsza. Wymiary obydwu są takie same, tylko końcówki dysz są różne. Możemy zamówić te dysze do wytoczenia w takiej jednej firmie i musimy podjąć dobrą decyzję.
Pzdr. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ecnal1 && ( 2-gie ostrzeżenie )
Dołączył: 14 Cze 2007 Posty: 12
|
Wysłany: Sro Paź 17, 2007 2:48 pm Temat postu: |
|
|
Według mnie to projekt pierwszy , ale ja bym go troszkę zmodyfikował zwiększył bym dł kanału z 5mm do 10mm.
Z czego zrobicie korpus silnika z PCV czy z aluminium ???? |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
p8p8

Dołączył: 16 Paź 2005 Posty: 180 Skąd: granica UE.. taki kraj Polska może kto słyszał :D
|
Wysłany: Sro Paź 17, 2007 3:36 pm Temat postu: |
|
|
po pierwsze aluminium jest dla wyjadaczy
po drógie jeśli nie macie doświadczenia przy projektowaniu dyszy wykożystajcie schemat mojej dyszy CXS47 albo wzorujcie się na nim przy projektowaniu lub poszukajcie innych gotowych schematów _________________ już się w to nie bawie, jedynie doradzić coś moge.... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
jaskiniowiec

Dołączył: 22 Lut 2004 Posty: 597 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Sro Paź 17, 2007 4:10 pm Temat postu: |
|
|
Pierwsza dysza lepsza. Mam tylko dylematy, ile lotów to aluminium Ci wytrzyma. Jeśli zamierzasz toczyć w metalu to postaraj się o wkładkę stalową w przekrój krytyczny. Lepiej to zrobić raz a dobrze. Dodatkowo postaraj się tak stoczyć, by dysza na wyjściu (na tym rozszerzeniu) zmniejszała grubość z 5 mm na początku do nawet 1 mm na wyjściu. Gazy rozprężając się mocno się ochładzają i nie ma sensu wozić w powietrze takiej kupy metalu, jak można zrobić to lżejsze. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
slu_1982
Dołączył: 21 Lip 2007 Posty: 343 Skąd: Zza Płotu
|
Wysłany: Czw Paź 18, 2007 4:24 pm Temat postu: |
|
|
Cytat: | po pierwsze aluminium jest dla wyjadaczy Cool |
Cytat: | Mam tylko dylematy, ile lotów to aluminium Ci wytrzyma. | To ma być stal nierdzewna w obu przypadkach Więc wydaje mi się że jeżeli to stal nierdzewna to nie jeden lot wytrzyma
Cytat: | Z czego zrobicie korpus silnika z PCV czy z aluminium ???? | Silniki z papieru i tu postanowiłem wykorzystać mój patent na klej A więc rozpuszczam żywicę ze drzewa w dużej ilości w wodzie, następnie przez sączek w celu oczyszczenia z nierozpuszczonych kawałków i kawałków drzewa. potem całość idzie na garnek i odparowywuje większość wody aby miało konsystencje kisielu. I po ochłodzeniu nanoszę pędzlem na sklejane powierzchnię. Czemu tak ? Klej wikol kosztuje 3 zł a prawie cała tubka wyszła mi do klejenia 1 silnika. Papier jakiego użyłem to papier z podręcznika od J. niemieckiego. Klej długo schnie, co do wytrzymałości na wys. temp. przekonamy sie w sobotę albo niedzielę za tydzień . Dla porównania zrobiłem drugi silnik na kleju wikolowym. Na silnikach jest oznaczenie W na końcu co oznacza klejenie wikolem a Z klejenie żywicą
Dysza powinna być gotowa na poniedziałek. Po znajomości płace za nią ok. 10 zł. Po zmontowaniu duszy testy w sobotę albo niedzielę.
Proszę zadawać pytania, przedstawiać swoje sugestie itp.
Ps. Kolega "Dejnol" który narysował drugi projekt to nowy użytkownik tego forum, pomaga mi w projekcie, budowie. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
..:::DAX:::..

Dołączył: 16 Sie 2007 Posty: 47
|
Wysłany: Czw Paź 18, 2007 6:20 pm Temat postu: |
|
|
To trochę Cię oszukują z tym wikolem, bo u mnie kosztuje 1,5 za sztukę. A tak poza tym to ja robie korpusy silników z kleju "mącznego" i 3 mm rurki o śr. 2.3cm nie mogę zgnieść w rękach. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
p8p8

Dołączył: 16 Paź 2005 Posty: 180 Skąd: granica UE.. taki kraj Polska może kto słyszał :D
|
Wysłany: Czw Paź 18, 2007 7:13 pm Temat postu: |
|
|
widzę że źle mnie zrozumiałes ta sugestia o aluminium dotyczyła korpusu nie dyszy na dysze najlepsza jest stal i CX5 a korpusy z aluminium to tylko dla zawodowców bo jak taki rozerwie to nie pięknie byłoby dostac odłamkiem a wiadomo większe doświadczenie mniejsza szansa rozerwania silnika
ja jeśli wykonuje korpus papierowy to używam dotego brystolu i kleju w sztyfcie (jest taki dobry zielony u mnie tubka kosztuje 3,50zł) takie korpusy mają całkem dużą wytrzymałośc przykładowo w niedawnym teście silnika SRP2,2 ciąg max wynosił ok 30kg (jak taki ciągg to ciśnienie musiało byc całkiem spore) i korpus bezproblemowo to wytrzymał a robota przy produkcji korpusu jest czysta łatwa i szybko schnie taki korpus _________________ już się w to nie bawie, jedynie doradzić coś moge.... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
MIROR

Dołączył: 06 Maj 2006 Posty: 264
|
Wysłany: Pią Paź 19, 2007 1:48 pm Temat postu: |
|
|
Jak chcesz zejść z kosztów kleju to możesz robić mieszankę wikol/dekstryna/woda. Co prawda dokładnych testów z tym nie robiłem ale wydaje się być mocniejsze od samego wikolu. _________________
 |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
slu_1982
Dołączył: 21 Lip 2007 Posty: 343 Skąd: Zza Płotu
|
Wysłany: Pią Paź 19, 2007 2:00 pm Temat postu: |
|
|
Cytat: | Jak chcesz zejść z kosztów kleju to możesz robić mieszankę wikol/dekstryna/woda. Co prawda dokładnych testów z tym nie robiłem ale wydaje się być mocniejsze od samego wikolu. |
Wydaje mi się że to nie będzie dobrym rozwiązaniem ponieważ sama dextryna/mąka ziemniaczana wo gule nie chciała mi kleić korpusu (dziś rano próbowałem) i nic mi nie wyszło Następna próba będzie w niedziele z mąką pszenną tak jak napisał mi na pw "DAX"
Cytat: | To trochę Cię oszukują z tym wikolem, bo u mnie kosztuje 1,5 za sztukę. | A jaki kupujesz ten wikol bo ten co ja to firmy Dragon a klej nazywa się wikolowy. i to taka tubka aluminiowa ok 50ml chyba albo g, np. butapren tej samej firmy w tej samej tubce kosztuje 2zł |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ecnal1 && ( 2-gie ostrzeżenie )
Dołączył: 14 Cze 2007 Posty: 12
|
Wysłany: Pią Paź 19, 2007 5:32 pm Temat postu: |
|
|
Nie lepiej było by zastosować korpus na silnik z rury PP luz z PCV(do cieplej wody) , a nie bawić sie w klejenie korpusów z papieru .
Jak chcesz to mogę ci wyslac jedna rurę PP , mam ich sporo bo kumpel pracuje w zagładzie to mi z Młyna przynosi , maja ok 50cm dł , ścianki od 2mm-10mm takie posiadam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
p8p8

Dołączył: 16 Paź 2005 Posty: 180 Skąd: granica UE.. taki kraj Polska może kto słyszał :D
|
Wysłany: Pią Paź 19, 2007 5:46 pm Temat postu: |
|
|
plusem korpusów papierowych jest to że można je wykonac z ogulnie dostępnych materiałów jeśli ktoś mieszka w miejscowości gdzie nie da rady dostac rury PCV o odpowiedniej grubości ścianki przykładowo mi nie uśmiecha się jechac 80 km do najbliższego OBI albo PRAKTIKERA najpopularniejsze rury PCV (przynajmniej u mnie ) są to rury 32mm (1,8mm ścianka) na takie coś nawijamy brystol z klejem i gites wiem że może mało profesionalne ale egzamiz zdaje idealnie zaden korpus zrobiony na tych rurach nie wybuchł mi co prawda trochę więcej ważą od PCV lecz przy większych silnikach ten problem praktycznie zanika
pozdro
p8p8 _________________ już się w to nie bawie, jedynie doradzić coś moge.... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
slu_1982
Dołączył: 21 Lip 2007 Posty: 343 Skąd: Zza Płotu
|
Wysłany: Nie Lis 04, 2007 10:10 am Temat postu: |
|
|
Urządzenie pomocne w odnajdywaniu rakietki
Dostałem za darmo od kolegi Dejnol-a. Jak tam dysza ? A powoli idzie odkryłem że w szkole są tokarki, frezarki itp. tylko muszę znaleść nauczyciela który za to odpowiada i poprosić go o wykonanie tej dyszy. Projekt został zmieniony- trochę ułatwień wprowadziłem jutro może dam skana. Cofnięto cos tam i niema postów.
Pisałem o sarence- jako tester sos-ów.
Trwają prace nad Bezwładnikiem rtęciowym który uważam za najprostsze rozwiązanie:
http://www.vmc.org.pl/articles.php?id=187
A co do sarenki:
Stateczniki: trójkąt prostokątny, przeciwprostokątna klejona do korpusu 90mm, przy prostokątne 55mm i 7mm (trochę przybliżone te wartości)
3 stateczniki.
Korpus wysokość: I część to 17,5 cm II cz. 9.5 cm, średnica 2.5 cm.
a tutaj widać miejsce złączenia 2 części
Połączenia 2 części korpusu wyglądają tak:
A tu do przywiązania linek od spadochronu:
Silnik- robiłem dyszę z gipsu która mi sie rozpadała, ale użyłem korka od wina i co odkryłem:
wylot gazów:
Wlot:
Chyba dość mała erozja przy czym silnik pracował ok. 3s, dysza na początki miała 6mm a po pracy 12mm. Silnik klejony mąką pszenną z przepisu DAX-a ok. 3mm grubość ścianki i bez przepalenia.
Cytat: | plusem korpusów papierowych jest to że można je wykonać z ogulnie dostępnych materiałów jeśli ktoś mieszka w miejscowości gdzie nie da rady dostac rury PCV o odpowiedniej grubości ścianki | Ja mam blisko do obi ale tu nie o to chodzi. Wydawało mi sie że papier jest lepszym izolatorem ciepła, korpus pierwszej rakiety ma ok 1mm grubości (pcv) które strasznie szybko sie odkształca przy niskich temp.
ahhh chyba to wszycho będzie... ale nie! Mam pytanie: czy rtęć z termometra może mi posłużyć do bezwładnika ? |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|