 |
FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Forum Pirotechniczne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
fox

Do³±czy³: 10 Lis 2003 Posty: 192 Sk±d: Wielkopolska
|
Wys³any: Sro Cze 02, 2004 6:48 pm Temat postu: proch czarny jako paliwo |
|
|
Witam!
A no w³a¶nie czy proch czarny ma lepsze osiagi niz karmelka ?
A je¿eli tak to czy ktos móg³ by przybli¿yc jakie¶ dane odno¶nie prochu
pozdrawiam _________________ CAST AWAY |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
jaskiniowiec

Do³±czy³: 22 Lut 2004 Posty: 597 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Sro Cze 02, 2004 8:20 pm Temat postu: sam nie wiem |
|
|
Trudno rzec. W ksi±¿ce Toreckiego Iw prochu okre¶lono na 50 - 140 Ns/kg. Ale to chyba efekt cenzury lub b³±d, bo z przeliczeñ Ic i masy paliwa w prochowych rakietowych silnikach modelarskich, Iw prochu wydaje siê byæ wy¿sze, najczê¶ciej jest to warto¶æ ko³o 800 Ns/kg. W niektórych prochowych Iw skacze a¿ do 1200 Ns/kg, ale s± to prochy domieszkowane cholera wie czym. Czêstym dodatkiem jest dwuchromian potasu. Zwiêksza prêdko¶æ palenia prawie dwukrotnie. generalnie karmelek w wypadku porównania ze zwyk³ym prochem czarnym ma kilka zalet: Nie wymaga prasowania (twardy blok uzyskuje siê przez zwyk³e odlewanie), ma do¶æ powtarzalne parametry, ma chyba jednak wiêkszy Iw, jest tañszy, ³atwiejszy w kupieniu (odpada siarka).
Zalety prochu: jest szybki w paleniu (mo¿na robiæ silniki o spalaniu czo³owym), jest EFEKTOWNY w dzia³aniu.
Generalnie dla amatorów karmelek chyba jest lepszym rozwi±zaniem ni¿ proch czarny
P.S. O prochu czarnym jest sporo na forum
P.S.2 je¶li ju¿ robiæ proch, to o zwiêkszonej ilo¶ci wêgla. Zamiast CO2 mamy czê¶ciowo CO, czyli wiêcej gazów i ich mniejsz± masê cz±steczkow± co powinno zapewniæ wiêkszy Iw. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Pingwin

Do³±czy³: 19 Mar 2004 Posty: 110
|
Wys³any: Sro Cze 02, 2004 9:32 pm Temat postu: |
|
|
Zaczijmy od tego, ze Pcz jest bardzo niestabilnym paliwem... Dziala jak chce ... Raz Ci poleci pieknie, a drugi raz rozwali silnik... Ogolnie czasami tez sie "dlawi" i zbacza z kursu... Ogolnie i tak karmelka lepsza...
PS. Robil ktos paliwo do silnikow na NH4NO3+C+PAM+(NH4)2Cr2O7+Lepiszcze (na stronie Pinota widzialem) ? Bo mi dzisiaj nawet, a nawet paliwko wyszlo, ale bylo za mokre i sie nie palio szybko... Ale uwazam, ze ciekawa pozycja... A jak w praktyce sie sprawuje?
Pozdro
Pingwin _________________ Pirotechnika to przeszlosc w moim zyciu.
Ostatnio zmieniony przez Pingwin dnia Pon Lip 12, 2004 8:09 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
GUN_1917 Go¶æ
|
Wys³any: Czw Cze 03, 2004 4:56 pm Temat postu: o |
|
|
czego jak czego ale prochu to bym do silnika nie dawal do dzis pametam jak zrobilem rakiete rurka tekturowa scianki 2mm grube dzysza gips zabezpieczona gwozdzikami kanalik przez polowe polecial moze ze 2m w gore z ogromna predkoscia i jak pierdyknelo to az sie echem odbilo i kaczki pospieprzly w promnieniu 300m |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
fox

Do³±czy³: 10 Lis 2003 Posty: 192 Sk±d: Wielkopolska
|
Wys³any: Czw Cze 03, 2004 5:54 pm Temat postu: |
|
|
Witam!
Czy dobrym rozwi±zaniem bêdzie zrobienie kana³u w silniku na pcz
czy bez z odpalaniem czo³owym?
A z tym prasowaniem to nie rozumiem sk±d taki problem, Bo¿e przecie¿ to trwa chwilê .
pozdrawiam _________________ CAST AWAY |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
jaskiniowiec

Do³±czy³: 22 Lut 2004 Posty: 597 Sk±d: Kraków
|
Wys³any: Czw Cze 03, 2004 6:49 pm Temat postu: Czy¿by ? |
|
|
Mo¿e i chwilê. Nie problem w czasie, ale w sile zgniotu. Dla malutkich silniczków mo¿e wystarczy³o by imad³o, ale dla trochê wiêkszych to ju¿ trza kombinowaæ. Mo¿na wykorzystaæ np. podno¶nik hydrauliczny do samochodu razem z jak±¶ zespawan± z ceowników ram±. Dodatkowo trzeba mieæ rozpinany korpus (najlepiej metalowy), w który mo¿na w³o¿yæ silnik przed prasowaniem. Chodzi o to, by zgniot nie rozepcha³ za bardzo obudowy (lub ¿eby jej nie rozwali³). Tak s± robione klasyczne prochowe silniki. Si³a zgniotu musi byæ naprawdê du¿a, bo inaczej uzyskujemy porowaty ³adunek prochu o du¿ej prêdko¶ci spalania pod ci¶nieniem. W zale¿no¶ci od stopnia sprasowaniw mamy ró¿ne krzywe prêdko¶ci palenia od w funkcji ci¶nienia. Wystarcz± drobne ró¿nice zgniotu i masz efekty: raz Ci siê wypali, a raz walnie !!! . Lepszym rozwi±zaniem jest zaprasowaæ proch na roztworze jakiego¶ lakieru lub lepiszcza. Ja stosowa³em rozcieñczony w nitro celuloid, ale wtedy prêdko¶æ palenia na tyle maleje, ¿e potrzeba odpalaæ w kanale. W fabrycznych silniczkach stosuje siê kana³, ale oko³o 1 mm ¶rednicy. Ma za zadanie lekko przyspieszyæ i ustabilizowaæ palenie. W sumie du¿o k³opotu, trudno o powtarzalno¶æ i...trzeba raczej zapomnieæ o du¿ych silnikach na proch. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
fox

Do³±czy³: 10 Lis 2003 Posty: 192 Sk±d: Wielkopolska
|
Wys³any: Czw Cze 03, 2004 9:00 pm Temat postu: |
|
|
Nom w sumie masz racje si³y trochê trzeba ale ja mam do tego warunki (fizyczne i maszynowe . A prasowanie na mokro to masz racjê o wiele lepiej. W nalblizszym czasie bêdê stara³ co¶ zmajsterkowaæ
zastanawia³em siê tylko czy uda mi siê zrobic sr na pcz 250g-mowy.
Bêdê próbowa³.
pozdrawiam _________________ CAST AWAY |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
KURCZAK

Do³±czy³: 29 Pa¼ 2003 Posty: 16
|
Wys³any: Pon Lip 12, 2004 6:22 pm Temat postu: |
|
|
Ja tam wole pcz bo siê go ³atwiej wk³ada do silniczka. Karmelka szybko zastyga i ³atwo poparzyæ pauchy, ale to prawda ¿e proch jest nie stabilny niestety...  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
PINOT

Do³±czy³: 25 Lis 2003 Posty: 428 Sk±d: Wroc³aw
|
Wys³any: Pon Lip 12, 2004 10:03 pm Temat postu: |
|
|
To zale¿y jak robisz karmelka....mo¿na zrobiæ tak, aby siê ³adnie la³ i topi³ ju¿ w 80-90 stopniach.....to kwestia kilku drobnych dodatków _________________ Ciekawe kto bedzie pierwszym 80-cio latkiem na tym forum |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
KURCZAK

Do³±czy³: 29 Pa¼ 2003 Posty: 16
|
Wys³any: Wto Lip 13, 2004 8:13 pm Temat postu: |
|
|
PINOT napisa³: | ... to kwestia kilku drobnych dodatków | a jakich konkretnie je¿eli mo¿na spytaæ?  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
£odygin

Do³±czy³: 22 Maj 2004 Posty: 277
|
Wys³any: Wto Lip 13, 2004 8:59 pm Temat postu: |
|
|
chocia¿by gliceryny? nie robi³em tego-czy taki karmelek nie jest bardziej higroskopijny? i ile jej dodaæ- tak na~100g "karmelka"?
POZDRAWIAM _________________ Nieskonczony jest wszechswiat i ludzka glupota choc co do tego pierwszego nie mam pewnosci A.E. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Pingwin

Do³±czy³: 19 Mar 2004 Posty: 110
|
Wys³any: Wto Lip 13, 2004 9:20 pm Temat postu: |
|
|
Pinot bardzo ladnie opisal karmelek na sorbitolu+sacharozie+kno3 na swojej stronie. Topi on sie na zwyklej lazni wodnej  . Proporcje chyba byly 65:15:20 (KNO3:Sorbitol:Sacharoza)... Tzw. toffi Pinota;). Oczywiscie na samym sorbitolu moze byc, wtedy latwiej sie topi itp., ale tak wieksza oszczednosc:)
Wystarczt zobaczyc jego strone;P http://www.pinot.webpark.pl/
Pozdro
Pingwin _________________ Pirotechnika to przeszlosc w moim zyciu. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Fercart

Do³±czy³: 14 Kwi 2007 Posty: 11 Sk±d: Sanok
|
Wys³any: Sob Kwi 14, 2007 9:36 pm Temat postu: |
|
|
Proch do silnika to jest nie przewidywaln± rzecz±, jak ktos wy¿ej powiedzia³, raz poleci raz wybuchnie, i zbacza z kursu jak widaæ na tym filmiku poni¿ej dobrze ¿e sie ¼le nie skoñczy³o ;p
http://poziomek.1lo.sanok.pl/piro/filmy/cel-dodo.avi
gdyby wyd³u¿y³o sie dysze to mo¿e by pro¶ciej polecia³a, za du¿y rozrzut by³, za ma³a dysza. I stateczniki do >ty³ek< ale tam..
Ogólnie zaczyna³em od petard, i po zrobieniu jednej, a robilem roznego rodzaju i z roznych mieszanek, pewnego dnia wzi±³em i sprawdza³em, jedna petarda (prawie pe³na prochu) zachowa³a sie jak rakietka i poszybowa³a w dom a by³ on jakies 10m od niej). |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Delirius
Do³±czy³: 31 Sie 2007 Posty: 61
|
Wys³any: Sob Gru 22, 2007 7:36 pm Temat postu: |
|
|
Generalnie nie ma co kombinowaæ. Rakietki robili¶my z kolegami na karmelku, z kilku wzglêdów:
- tanie, ³atwo dostêpne sk³adniki
- ³atwo¶æ przygotowywania... najlepiej na dobrym, domowym palniku + odrobina wprawy
- nie trzeba by³o siê zbyt pitoliæ z tworzeniem segmentów itp. po prostu daje siê karmelek do silniczka, szybko robi kana³ i wsio, gra maszyna
Oczywi¶cie, mówiê tu o maych popierowych rakietkach, na wiêkszych siê nie znam.... a p.cz.? Znacznie lepiej nadaje siê do innych rzeczy
PS. Pozdrowiam wszystkich sanoczan  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
max
Do³±czy³: 31 Mar 2007 Posty: 11
|
Wys³any: Sob Sie 23, 2008 2:15 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Pozwolê sobie o¿ywiæ temat a zarazem obaliæ wiêkszo¶æ napisanych tu wypowiedzi. Jako paliwo w amatorskich silnikach rakietowych, paliwo to odpowiednio przygotowane zdaje swój egzamin celuj±co a co za tym idzie mo¿na uzyskaæ 100% powtarzalno¶ci, mi jak równie¿ innym uda³o siê to osi±gn±æ. Czytaj±c ten temat jak i podobny w tym dziale "stary dobry p.cz" dziwiê siê ¿e wiêkszo¶æ z was neguje jego zastosowanie. Zacznijmy mo¿e od tego i¿ absolutn± podstaw± jest otrzymanie jak najwy¿szej jako¶ci prochu czarnego jak na warunki amatorskie, wyprodukowane partie prochu musz± byæ identyczne, ¿adne tam przegryzanie i inne cuda wam nic nie pomog± je¶li nie macie m³yna kulowego. Druga sprawa to oczywi¶cie odpowiedni wêgiel, najlepiej z wierzby lub olchy, sosna te¿ siê nadaje ale to ju¿ nie to samo. Nie wiem czemu nikt nawet nie wspomnia³ o tak podstawowych mieszankach opartych na prochu czarnym jak 7/3/1, 6/3/1 oraz innych modyfikacjach paliwa opartym na czarnym prochu z zastosowaniem równie¿ dodatków takich jak proszki metali maj±ce na celu zwiêkszenie prêdko¶ci spalania paliwa b±d¼ te¿ w celu zwiêkszenia efektu wizualnego silnika rakietowego i co najwa¿niejsze sprawdzonych w odpowiedniej klasie silników. Id±c dalej musimy okre¶liæ typ silnika, tu mamy ich dwa podstawowe rodzaje typu "end burning" czyli silnik bez kana³u, w którym stosujemy bardzo drobno zmielony proch czarny oraz "core burning" z kana³em w paliwie, gdzie mamy o wiele wiêksze mo¿liwo¶ci zastosowania prochu czarnego, mowa tu o po³±czeniu ró¿nych formu³ 6/3/1 oraz bardzo drobnego prochu czarnego z uwzglêdnieniem dodatków wêgla o odpowiedniej gradacji, kombinacji jest sporo a co za tym idzie mamy naprawdê wielkie pole do popisu. Istnieje równie¿ inna klasa silników pod nazw± „nozzleless” i jak sama nazwa na to wskazuje s± to silniki ca³kowicie pozbawione dyszy, w obecnym czasie jest to klasa ma³o znana jednak ciesz±ca siê coraz wiêkszym zainteresowaniem z uwagi na znaczne uproszczenia konstrukcji samego silnika jak te¿ stosowanego w nim paliwa na bazie bardzo drobnej m±czki prochowej z dodatkiem oleju mineralnego. Nastêpn± spraw± jest podzia³ silników na odpowiednie klasy typu : bottle rocket, 2oz, 4oz, 8oz, 1lb, 2lb, 3lb, 4lb oraz 6lb. Na pewno wiêkszo¶æ zada pytanie po co akurat taka klasyfikacja, po to aby wprowadziæ pewien standard nios±cy za sob± moc i wielko¶æ silnika oraz odpowiednio przygotowane paliwo jakim jest proch czarny jak te¿ inne paliwa rakietowe typu "whistle" czy "strobe" uwzglêdniaj±c równie¿ silniki hybrydowe które to s± po³±czeniem ró¿nego rodzaju cz³onów paliwa w jednej komorze silnika. Kolejn± bardzo wa¿n± spraw± s± odpowiednie narzêdzia s³u¿±ce do wykonania odpowiedniego silnika czyli s³ynne "rocket tools", prasa hydrauliczna to równie¿ podstawowy element przy produkcji silników opartych na czarnym prochu. Pamiêtajmy ¿e ¼le zaprasowane paliwo posiadaj±ce w sobie szczeliny jest równoznaczne z bardzo szybkim i nie kontrolowanym wzrostem ci¶nienia w komorze spalania silnika rakietowego a co za tym idzie bêdzie skutkowa³o to rozerwaniem silnika. Podstawowym elementem silników na proch czarny jest odpowiedni papierowy korpus z odpowiednio grubymi ¶ciankami, nios±cy za sob± bardzo du¿e bezpieczeñstwo u¿ytkowania. Papierowe korpusy to nie tylko bezpieczeñstwo ale równie¿ odpowiednio poddaj±cy siê pod wp³ywem si³y nacisku prasy hydraulicznej materia³, co sprawia i¿ rurka papierowa odpowiednio "utrzymuje" w sobie zaprasowane paliwo. W przypadku rurek z PCW ju¿ tego nie uzyskamy, zreszt± apelujê o nie u¿ywanie na korpusy silników z zastosowaniem jako paliwa prochu czarnego tworzyw sztucznych, o metalach nie wspomnê. Pozostaj±c chwilê przy papierowych rurkach nale¿y pamiêtaæ o zastosowaniu rurek nawijanych równolegle a które to s± znacznie mocniejsze i zdo³aj± utrzymaæ znacznie wiêksze ci¶nienie w komorze spalania ni¿ rurki papierowe które s± nawijane spiralnie, chocia¿ testy wykazuj± i¿ zastosowania rurek spiralnych nie nale¿y ca³kowicie wykluczaæ, warunkiem jest ich jako¶æ wykonania tzn. grubo¶æ ¶cianki, rodzaj u¿ytego papieru oraz sztywno¶æ konstrukcji. Id±c dalej napotykamy temat dyszy, w przypadku prochu czarnego idealnie nadaj± siê tu wszelkie mieszanki tzw. "nozzle mix" typu bentonit, szamoty, wszelkiego rodzaju ognioodporne glinki a nawet cement CX-5 opisywany ju¿ na forum, jednak zdecydowanie najlepszym i ekonomicznym jest bentonit w po³±czeniu z kilku procentowym dodatkiem py³u grafitowego daj±c idealnie szklist± i wytrzyma³± pow³okê. Tak wiêc podsumowuj±c proch czarny nie jest to wcale kapry¶ne paliwo lecz wrêcz bardzo efektowne, stabilne i przede wszystkim bardzo bezpieczne w u¿yciu, wymagaj±ce jedynie odpowiedniego zaplecza technicznego oraz wiedzy. Na pewno te¿ nie jest paliwem dla napalonych "nowicjuszy" co z wielkim naciskiem pragnê stanowczo podkre¶liæ. Tak wiêc zdecydowanie polecam proch czarny jako bezpieczne, tanie oraz efektowne paliwo silników rakietowych i mam nadziejê ¿e o¿ywiê w was chêci stosowania go bo zdecydowanie warto.
P.s. Silniki na proch czarny wykorzystuje g³ównie do napêdu rakiet-fajerwerków ale jestem przekonany ¿e w modelarstwie rakietowym równie¿ znalaz³yby zastosowanie, wtedy tylko wystarczy przeprowadziæ stosowne obliczenia i wykonaæ testy na hamowni, maj± one naprawdê spor± moc tkwi±c± w³a¶nie w paliwie jakim jest proch czarny.
Pozdrawiam _________________ Docendo discimus
Ostatnio zmieniony przez max dnia Pon Kwi 27, 2015 4:23 pm, w ca³o¶ci zmieniany 29 razy |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
A_O Go¶æ
|
Wys³any: Pon Gru 07, 2009 3:02 pm Temat postu: |
|
|
max napisa³: | Pozwolê sobie o¿ywiæ temat a zarazem obaliæ wiêkszo¶æ napisanych tu wypowiedzi. Wiêc je¶li chodzi o proch czarny jako paliwo w amatorskich silnikach rakietowych, paliwo to odpowiednio przygotowane zdaje swój egzamin w 100% a co za tym idzie mo¿na uzyskaæ 100% powtarzalno¶ci, mi uda³o siê to osi±gn±æ. Czytaj±c ten temat jak i podobny w tym dziale "stary dobry p.cz" dziwiê siê ¿e wiêkszo¶æ z was neguje jego zastosowanie. Zacznijmy mo¿e od tego i¿ absolutn± podstaw± jest otrzymanie jak najwy¿szej jako¶ci pcz jak na warunki amatorskie, wyprodukowane partie prochu musz± byæ identyczne, ¿adne tam przegryzanie i inne cuda wam nic nie pomog± je¶li nie macie m³yna kulowego. |
Trochê stary temat ale w 100 % siê zgadzam. Tylko SR na PCz ma gêsto¶æ ³adowania równ± 1 . W temacie "Porównanie jako¶ci prochu czarnego - próba TNK" ( komnata PIROTECHNIKA ) pokaza³em filmik Fors_2. Tulejka ca³a by³a zaelaborowana PCz z grubymi opi³kami. Usuwaj±c opi³ki, zwiêkszaj±c ci¶nienie prasowania, dobieraj±c fi krytyczny dyszy mo¿na uzyskaæ silnik o gêsto¶ci ³adowania 1. Gdyby dorzuciæ kilka % proszku stopu Al_Mg ( nie mo¿na u¿yæ proszku magnezu ) to silniki na paliwie ¿ywicznym i karmelce siê chowaj± ( nawet bez dodawania proszu Al-Mg ).
Bez kulowca jednak siê nie obejdzie ( g³ównie do wêgla drzewnego ). Maks Iw³ dla PCz wynosi oko³o 133, uwzglêdniaj±c maks. gêsto¶æ ³adowania 1, otrzymamy bardzo dobry silnik. Tylko im wiêksza ¶rednica komory silnika, tym ³atwiej silnik mo¿e ulec eksplozji ale trzeba to zbadaæ.
A. |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ARKO
Do³±czy³: 17 Mar 2012 Posty: 286 Sk±d: Radom
|
Wys³any: Nie Sty 07, 2018 9:43 pm Temat postu: |
|
|
Odnalaz³em stary silniczek wykonany na bazie pcz plus kilka % proszku Mg.
To na nim wynios³em Ten fajerwerk
Ten sam odnaleziony silniczek W te¶cie na wadze
Na lewo czas, na prawo (po znaku /) ci±g w N
12.26 / 0
12.40 / 0.88
12.48 / 0.88
12.64 / 3.9
12.88 / 3.11
12.96 / 8.02
13.04 / 8.02
13.12 / 8.02
13.20 / 18.04
13.28 / 18.04
13.36 / 11.50
13.84 / 11.50
14.00 / 0.2
Z filmiku jak widaæ, paliwa by³o 34 gram.
Z grubsza klasa D, impuls ca³kowity ok. 10-12 Ns
Edit => Drugi pomiar ci±gu, jak widaæ F maks. ok. 1,9 kG |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|