Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
robercik

Dołączył: 15 Mar 2007 Posty: 101 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw Mar 29, 2007 10:58 pm Temat postu: DUKE4 powered by STRUŚ z kamerą na pokładzie |
|
|
Witam !
29.03.2007 wystrzeliliśmy 69 projekt rakietowy DUKE4 & STRUŚ z kamerą na pokładzie, po raz pierwszy w kooperacji z innym rakietowcem z forum i po raz pierwszy z trzema silnikami na pokładzie uruchomionymi na raz. Celem próby był test silników oraz nagranie pierwszego porządnego polskiego filmu OSZ . Próba zakończyła się PEŁNYM sukcesem (nie licząc rozszczelnienia jednego z silników).
Modernizacja modelu DUKE3 polegała na wstawieniu nowej głowicy, stabilnym mocowaniu lusterka w układzie optycznym, wymianie rozerwanego w poprzedniej próbie korpusu silnikowego i zastosowaniu nowych silników o niewielkiej masie i porządnym ciągu.
Udało się osiagnąć wysokość ponad 319m (faza opadania na spadochronie) oszacowaną naszą nowatorską metodą
Parametry rakiety:
Wysokość: 1,20 m
Masa startowa: 1,61 kg
Kaliber: 0,08 m
Sinik: STRUŚ x 3
Masa 3 silników z mocowaniem : 0,41 kg
Korpus silnika: papier
Zapłon: elektryczno - lontowy
Kamera: DDV-7000+, 640x480 30klatek/s
wiecej o silnikach napisze Arkadiusz któremu niniejszym przekazujemy prawo do posługiwania się filmami V69 w dowolnych celach.
Jeśli macie pytania co do budowy samej rakiety (a jest to rakieta dla każdego) chętnie podzielimy się naszymi "patentami". Zdjęcia z próby żeby było łatwiej przeglądać już jutro pod adresem http://picasaweb.google.pl/andrzejmag a filmiki do ściagnięcia z
www.rakiety.pomorze.pl/filmy
pozdrawiamy!
ps. Ktoś tam pisał o piwie czy mi sie przywidziało?  _________________ nie ma takiej rury na świecie, której nie można wystrzelić w kosmos
Ostatnio zmieniony przez robercik dnia Sro Mar 26, 2008 10:35 pm, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
eltopsj

Dołączył: 22 Cze 2003 Posty: 367
|
Wysłany: Pią Mar 30, 2007 11:32 am Temat postu: |
|
|
Witam!
G R A T U L A C J E ! Filmu co prawda jeszcze nie oglądałem, bo dopiero w domku (jak wrócę z roboty) będę mógł to zrobić.
Zyczę następnych udanych startów. Tak trzymać !!
Pozdrawiam J |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
jaskiniowiec

Dołączył: 22 Lut 2004 Posty: 597 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią Mar 30, 2007 12:09 pm Temat postu: |
|
|
Może coś więcej o systemie odzysku? Jak rozwiązano wyrzucanie spadochronu? |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
andżej Gość
|
Wysłany: Pią Mar 30, 2007 1:15 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Parę słów o układzie odzysku. Elektronikę opisałem w układach pomiarowych w temacie o KMZ-tach. Jako zapalnika używamy stłuczonej lampki choinkowej z odwiniętym drucikiem antyrozwarciowym (przepalona żarówka przewodzi prąd dalej). Ładunek to 4g zmielonej saletry z cukrem pudrem(60/40). Ładunek wypycha spadochron poprzez tłok wycięty z pianki opakowaniowej (nie wiem co to). Na razie tłok nie jest nigdzie przymocowany. Spadochron jest zrobiony ze zgrzanych 2 reklamówek (poprzedni był z worków na śmieci ale został na drzewie ), wymiary 100/80cm - wystarczy bo mamy miękki poligon torfowy. Narożniki (mocowania linek) są wzmocnione dodatkowymi kawałkami dogrzanej foli. Spadochron wraz z głowicą przymocowany jest do bawełnianej taśmy (1,5m) przykręconej do korpusu na 3 śrubki. Linki spadochronu to syntetyczny sznurek, bardzo mocny ale łatwo się przepala, więc cały spadochron zawinięty jest w kartkę A4. Składanie spadochronu i to zawijanie w papier jest na forum w postaci obrazka. Na picasie dodałem kilka fotek:
http://picasaweb.google.com/andrzejmag/DUKE4PoweredBy3xSTRU |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
wojtek
Dołączył: 26 Sty 2003 Posty: 168
|
Wysłany: Pią Mar 30, 2007 2:07 pm Temat postu: |
|
|
Gratuluję sukcesu i cieszę się razem z Wami z udanego lotu i filmu z pokładu rakiety.
Podoba mi się Wasz zapał i efektywna praca zespołowa.
Powodzenia w dalszych projektach.
P.S.
Cyli Chińczycy mieli rację, że 2007 rok będzie szczęśliwym rokiem... widać, że dla rakietowców również  |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
robercik

Dołączył: 15 Mar 2007 Posty: 101 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Pią Mar 30, 2007 7:25 pm Temat postu: |
|
|
wojtek napisał
Cytat: | cieszę się razem z Wami |
my też czekamy na Twój silnik BMP masz największe doświadczenie w tym temacie, fajnie byłoby posłuchać porządnego ryku na dobrze skrojonym węglu, wszak podobno niejaki Congreve w okolicach 1800r wysyłał rakiety na BP co ważyły 136 kg!
Ja tam nie odpuszczam, toner od Qbas'a już mam
pzdr _________________ nie ma takiej rury na świecie, której nie można wystrzelić w kosmos |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
robercik

Dołączył: 15 Mar 2007 Posty: 101 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Nie Kwi 01, 2007 11:55 pm Temat postu: DUKE4 powered by STRUŚ z kamerą na pokładzie |
|
|
Witam
Obliczyłem parametry lotu na podstawie filmów
Czas ciągu silników STRUŚ : 6,86 s
Czas wznoszenia : 8,37 s
Cx przyjęty : 0,7
Przyspieszenie startowe : 83 m/s^2
Prędkość max. (w 3s lotu) : 225 km/h
Pułap osiagnięty : 346m
Ic układu silników : 182 Ns
Wykres ciągu zespołu silników nie ma liniowej osi czasu!
Wykres jest dokładny do czasu 0,73s (regulowałem dane w granicach +- 0,5 pixel dla wygładzenia wykresu)
Wykres w czasie od 1s jest czystą "aproksymacją studenta" (w/g zasady minimalny Impuls całkowity dla uzyskania znanej wysokości)
pzdr _________________ nie ma takiej rury na świecie, której nie można wystrzelić w kosmos
Ostatnio zmieniony przez robercik dnia Sro Mar 26, 2008 10:38 pm, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ksard
Dołączył: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wysłany: Pon Kwi 02, 2007 8:02 am Temat postu: Re: DUKE4 powered by STRUŚ z kamerą na pokładzie |
|
|
robercik napisał: | Witam
Obliczyłem parametry lotu na podstawie filmów |
I to jest to, co ja osobiście lubię najbardziej - możliwość dokonania analizy parametrów lotu oraz parametrów jednostki napędowej.
Pozwoliłem sobie na policzenie Iw paliwa użytego w silnikach rakiety DUKE 4.
Jeśli wierzyć wynikom otrzymanym na podstawie analizy filmu, to Iw = 203 - zaskakująco dobry wynik !
Średni ciąg silników wychodzi 61,3 N
Nasuwa mi się jeszcze jedno przypuszczenie - silniki chyba nie odpaliły równocześnie. Widać to na wykresie, gdzie można zaobserwować dwa maksima lokalne. Jak widać z filmu, nie wpłynęło to w istotny sposób na przebieg lotu.
Świetnie wyszło nałożenie obrazu startującej rakiety w jednym kadrze.
pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
andżej Gość
|
Wysłany: Pon Kwi 02, 2007 8:33 am Temat postu: |
|
|
Witam
Arkadiusz podał że ciąg max jednego strusia to 8 kg. Biorąc pod uwagę rozszczelnienie zatyczki jednego silnika wygląda na to że trzeci silnik nic nie wniósł do ciągu układu, w przeciwnym razie max ciąg powinien być w granicach 24 kg Wniosek - trzeci silnik mimo prawidłowego odpalenia i wypalenia całego paliwa nie pracował od początku. Mógł za to swoim "lewym ciągiem" zniekształcić wykres Arek podał też wyliczony Iw paliwa jako 210 - tu się ~ zgadza.
Może następnym razem wszystko pójdzie prawidłowo i wyniki będą bardziej spójne
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|