|
FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Forum Pirotechniczne
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat |
Autor |
Wiadomo¶æ |
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Sro Lut 21, 2007 3:36 pm Temat postu: Silnik rakietowy STRU¦ w korpusie papierowym i AP |
|
|
ksard napisa³: | Poszukujê chêtnych do wspó³pracy w ramach stworzenia konstrukcji silnika wielokrotnego u¿ytku..... |
Dzi¶ uzyska³em piêkny filmik z piêknej pracy silniczka. Papierowego. SR jest jednorazowy i tani w produkcji ( korpsu to ca³e 15 groszy ). Poszed³em inn± droga ni¿ ksard
FILM
Warto by by³o co¶ takiego robiæ , choæ wad± jest rodzaj u¿ytego utleniacza ( wy³±cznie AP ) ale mo¿na jego samemu robiæ.
Podr. A
Ostatnio zmieniony przez Arkadiusz dnia Sro Lut 21, 2007 10:38 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Czw Mar 01, 2007 6:32 pm Temat postu: |
|
|
Kolejny udany test SR Stru¶ ale na w³asnej rurce czyli znacznie bardziej wytrzyma³ej. Da³em wiêkszy zacisk i jak widaæ by³o ok. Hamownia ju¿ schnie ( pomalowana ) to i bêdziemy znaæ choæby szacunkowo - parametry silnika.
FILM
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Wto Mar 06, 2007 5:59 pm Temat postu: Ci±g SR "Stru¶" :-) |
|
|
Kolejny film
Jako hamownia pos³u¿y³a waga, filmowa³y dwie kamerki , jedna - skalê. Silnik w puszczce z piaskiem ( wokó³ silniczka luz ).
FILM
max. ci±g 8 KG
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
tryt
Do³±czy³: 19 Maj 2004 Posty: 156 Sk±d: Gdañsk
|
Wys³any: Wto Mar 06, 2007 9:47 pm Temat postu: |
|
|
pierwszy raz robiê wykres na podstawie filmu
ale wychodzi to mniejwiêcej tak y-Newtony x-sekundy
wiadomo,¿e waga mo¿e siê trochê "wachaæ" je¿eli chodzi o nag³e wzrosty i spadki ci±gu
Ale sam silnik ca³kiem ca³kiem
edit//
¿eczywi¶cie wysz³o podobnie
takie same wachania wysz³y
Ostatnio zmieniony przez tryt dnia Sro Mar 07, 2007 9:04 am, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
|
pablo
Do³±czy³: 06 Gru 2002 Posty: 154 Sk±d: ³ódzkie
|
Wys³any: Wto Mar 06, 2007 10:40 pm Temat postu: |
|
|
U mnie wysz³o podobnie. Ic=78Ns. Jaka by³a masa paliwa? |
|
|
Powrót do góry |
|
|
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Sro Mar 07, 2007 7:23 am Temat postu: |
|
|
Witam
£adna praca silnika i nawet niez³y ci±g jak na korpus z papieru.
Bêdzie trudno wyci±gn±æ co¶ wiêcej ale sukcesem jest to, ¿e pracuje stabilnie przy tak niskim ci¶nieniu (brak ciufania).
SR STRU¦ ma porównywalne parametry jak mój silnik typu
KS 104 F AL. 29 S na Karmelce Cukrowej
Podaje dane charakterystyczne tego silnika:
-----------------------------------------------
Masa paliwa 0,060 kg
Impuls ca³kowity 75,0 N-sec.
¦redni ci±g 103,9 N.
Czas pracy 0,722 sec.
klasa: F 104
----------------------------------------------
My¶lê, ze dalsze prace pozwol± Ci na poprawienie parametrów dla SR STRU¦ ( choæ nie spodziewam siê rewelacji).
¯yczê powodzenia |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Sro Mar 07, 2007 7:49 am Temat postu: |
|
|
Witam
Poniewa¿ skoñczy³ mi siê szamot, dysza w tym silniczku by³a cementowa i wyra¼nie mocniej przepali³o kana³ dyszy do wiêkszej ¶rednicy- na oko 1 - 1.5 mm wiêcej ni¿ dla szamotu. Dam wiêc na starcie 1 mm fi krytyczne dyszy mniej . Wg mnie wiêc parametry silniczka da radê podnie¶æ w sposób prosty np. o 10 %. Bêdzie wiêkszy ci±g na starcie i wolniej spada³. Co wyjdzie siê oka¿e :- )
Obecna konstrukcja daje mi mo¿liwo¶æ znacznego podniesienia si³y ciagu poprzez zastosowanie innego, bardziej wytrzymalego korpusu.
Bardzo dziêkujê za wykres funkcji.
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Sob Mar 10, 2007 4:25 pm Temat postu: |
|
|
Ten sam SR Stru¶, z fi dyszy 9 mm, cement ale na oko silnik mocniejszy . Niestety nie w³±czy³em drugiej kamery
Na stanowisku , silniczek jeszcze le¿y
Maks. ci±g
Jak widzicie ciag przekroczy³ 10 kG
FILM
Wg mnie 12 kG ci±gu na tym silniku ( korpusie papierowym ) osi±gnê. Co ciekawe silnik z dysz± fi 7.5 mm ( filmik Bañka ) by³ s³abszy ale my¶lê ,¿e to skutek bañki powietrza w kanale ( to tylko moja hipoteza ). Przez tê bañkê pali³a siê czê¶æ kana³u a reszta spali³a siê minimalnie pó¼niej . Nalezy po prostu daæ nieco mocniejszy zap³onnik.
FILM_Banka
Potem film Banka skasujê.
Pozdr. A
Ostatnio zmieniony przez Arkadiusz dnia Nie Mar 11, 2007 12:52 pm, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
|
beaker
Do³±czy³: 30 Lip 2006 Posty: 197
|
Wys³any: Sob Mar 10, 2007 4:46 pm Temat postu: |
|
|
witam
gratulujê pieknego filmiku i bezpiecznego sr!
mam pytanie ( o ile mozna wiedzieæ) jaki jest sk³ad dyszy szamotowej wykorzystywany w srtusiu przed cementem?
pozdrawiam Bartosz |
|
|
Powrót do góry |
|
|
pablo
Do³±czy³: 06 Gru 2002 Posty: 154 Sk±d: ³ódzkie
|
Wys³any: Sob Mar 10, 2007 6:41 pm Temat postu: |
|
|
Ic=80Ns. Zdradzisz masê paliwa czy siê boisz? |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Sob Mar 10, 2007 8:26 pm Temat postu: |
|
|
pablo napisa³: | Ic=80Ns. Zdradzisz masê paliwa czy siê boisz? |
Z³ê s³owo "bojê" - ja szanuj± swoj± pracê . Mogê napisaæ ¿e lepiszczem jest silikon neutralny. Dziêki za podliczenie impulsu i wykres.
Obecniê pracujê nad wzmocnieniem korpusu metod± SP£P czyli szybko, prosto, ³atwo, przyjemnie .
Na oko szacowa³em wiêcej tego Ic . Wg mnie 90 - 95 Ns ( dla 63 gram paliwa ) bêdzie górn± granic± , przy pewnej i bezpiecznej pracy silniczka.
Do beaker92 ---> Szamot ze sklepu budowlanego w praktikerze. Ale wygl±da na to, ¿e cement jest lepszy.
Acha. Byæ mo¿e pomyli³em siê przy odwa¿aniu sk³adników paliwa w SR u¿ytym do filmiku B±bel, testy powtórzê.
Kilka silniczków mogê daæ do oblatania gratis ( za filmik z lotu ) , wymagam pe³noletno¶ci i do¶wiadczenia w budowie rakiet ( ze 4 * ).
SR Stru¶ wymagaj± jeszcze wielu ¿mudnych testów aby by³y w pe³ni profesjonalne ( czyli tak¿e niezawodne bo bezpieczne ju¿ s± , nawet w trakcie eksplozji ). Czy znajdê zapa³ do tych ¿mudnych testów nie wiem ale to co zrobi³em ju¿ jest git i mnie satysfakcjonuje.
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Wto Mar 13, 2007 3:44 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Popraw ksardzie zap³on bo to po³owa sukcesu. SR pracuja u Ciebie git ale ten zap³on ( SR154hi8 ) jest jak rozpalanie kot³a pod lokomotyw±
W poni¿szym te¶cie sprawdzi³em rolê zap³onu w SR Stru¶ .
1. Z bardzo s³abym zap³onnikiem, silnik ledwo co "zaskoczy³". Max. ci±g poni¿ej 4 kg.
FILM1
2. Silniejszy zap³on i efekt od razu widoczny w pracy silnika. Max. ci±g ok. 7 kG.
Oba silniczki by³y jednakowe ( ta sama dysza, jednakowe fi, sposób wykonania itp. ).
FILM2
Zap³on w filmiku 2 by³ i tak nieco za s³aby ale nie chcia³em "przeszar¿owaæ"
Pozdr. A
Ostatnio zmieniony przez Arkadiusz dnia Wto Mar 13, 2007 7:29 pm, w ca³o¶ci zmieniany 2 razy |
|
|
Powrót do góry |
|
|
ksard
Do³±czy³: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wys³any: Sro Mar 14, 2007 8:38 am Temat postu: |
|
|
Arkadiusz napisa³: | Popraw ksardzie zap³on bo to po³owa sukcesu. SR pracuja u Ciebie git ale ten zap³on ( SR154hi8 ) jest jak rozpalanie kot³a pod lokomotyw± |
Witam Arku
Nie musisz mi tego mówiæ - to przecie¿ elementarz ka¿dego konstruktora silników rakietowych
Wiadomo - wp³yw zap³onu jest ogromny dla prawid³owej pracy.
Powo³am siê tu na R. Nakke
Wykresy dla zap³onnika z prochu czarnego o masie:
a) 3 gramy
b) 7 gramów
c) 15 gramów
Wnioski s± chyba oczywiste.
Bardzo mi siê spodoba³o porównanie do tej lokomotywy ....
Faktycznie mo¿e nie by³o wszystko idealne w pacy tego silnika, ale celem testu -jak ju¿ wspomina³em - by³o zbadanie nowych rozwi±zañ konstrukcyjnych. Teraz przyjdzie czas na dopracowanie szczegó³ów.
Mo¿e bêdzie ³atwiej, bo mam ju¿ hamowniê do 60 KG ci±gu. Z jej pomoc± bêdzie mo¿na poznaæ charakter poszczególnych paliw i zoptymalizowaæ wszystkie czynniki maj±ce wp³yw na prawid³ow± pracê silnika. Ale to ju¿ inna historia.
Wracaj±c do Twoich ostatnich testów - w³a¶nie pokazuj± one to, co widaæ na wykresach.
Z uwag± ¶ledzê poczynania z SR Stru¶, bo ciekaw jestem, ile uda Ci siê wycisn±æ ci±gu z tej konstrukcji.
Je¶li mia³oby zostaæ na poziomie impulsu 80-100 sek. to szkoda czasu i kasy.
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Sro Mar 14, 2007 1:12 pm Temat postu: |
|
|
ksard napisa³: | .....Je¶li mia³oby zostaæ na poziomie impulsu 80-100 sek. to szkoda czasu i kasy. |
AP nalezy do surowców na którê s± ograniczenia co do swobodnego zakupu. W Chinach ponoæ kosztuje 1 $ za 1 kg i po pracy nie których np. ma³ych wulkaników chiñskich widze, ¿e w nich jest ( ma³o dymu ). Z tego wzglêdu u¿ycie AP do konstrukcji SR ogranicza rynkowy potencja³ tego silnika. Nale¿y pamietaæ, ¿e ten impuls w³. paliwa na AP mo¿na uzyskac przy ni¿szych ci¶nieniach ni¿ dla innych paliw co znacznie podnosi bhp. Dodam te¿, ¿e praca siniczka na AP jest bardzo widowiskowa a "widowisko" te¿ jest produktem. Nie mniej ograniczeniem jest zakup AP.
Mam te¿ wra¿enie, ¿e podawane parametry silniczków modelarskich s± naci±gane. Nie wiem czy producenci licz± parametry czy je badaj± na hamowni. Pewno i tak i tak. Pisa³em o jednym z nich wczesniej ( nie wiem gdzie wciê³o posta ).
Dopisane.
Ze strony producenta SR
mamy np.
1. Silnik PSN E60, ciê¿ar paliwa Mp = 26 Gram ( p.cz.) . Ic = 60 Ns.
Ic = Iw x Mp = 800 [Nxs/kG] x 0,026 kG = 20,8 Ns
( dla p.cz. przyj±³em Iw = 80 s )
Sk±d te 60 Ns . Paliwko by musia³o mieæ Iw = ok. 230 s czyli jak dla paliwa na AP w korpusie metalowym
2. Silnik PSN E35-6 , ciê¿ar paliwa Mp = 20 Gram , Ic = 40 Ns.
Ic = 800 [Nxs/kG] x 0,02 kG = 16 Ns
Sk±d te 40 Ns
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Sob Mar 17, 2007 7:53 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Koñcowe testy Strusia. W tym te¶cie bada³em dwie dysze. Centowa i szamotow±. Szamot jest jednak lepszy a te¿ siê wypala co utrzymuje mi zacisk const. Przy cemencie mia³em mniejszy ci±g ( bardziej ro¶nie fi dyszy ).
1. W czasie pracy, dysza szamotowa
Maks. ciag ok. 8 kG
FILM_szamot
2. Teraz dysza cementowa, w czasie pracy
Maks. ci±g. ok. 6 kG
FILM_cement
Reasumuj±c. Dysza bêdzie szamotowa, zbadam jeszcze czy mo¿na zwiekszyæ ci±g daj±æ bardziej mielony AP.
Pozdr. A
PS. Poprawi³em oznaczenie filmików i zdjêæ na w³a¶ciwe. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Nie Mar 18, 2007 3:17 pm Temat postu: |
|
|
Je¶li silniki Stru¶ ma prawdopdobieñstwo P ( CATO ) równe 0,2 i zastosujemy w rakiecie 2 albo 3 lub 4 silniki to jakie jest P ( CATO ) dla ca³ej rakiety
Korzystamy z w³asno¶ci prawdopodbieñstwa
P(A lub B) = P(A) + P(B) - P(A i B)
Czyli prawdopodobieñstwo ,¿e nast±pi CATO silnika A lub B równe jest sumie pradopodobieñstwa CATO dla ka¿dego silnika minus prawdopodobieñstwu, ¿e CATO ulegn± razem dwa silniki A i B
Je¶li dla jednego silnika P ( CATO ) = 0,2 ( na 100 silników 20 ulegnie CATO ) i damy te same silniki do rakiety to przy 3 silnikach mamy P( CATO_R) rakiety ( musi wybuchn±æ co najmniej jeden silnik aby zniszczy³o nam rakietê )
P(CATO_R) = 1/5 + 1/5 + 1/5 - ( 1/5 * 1/5 * 1/5 ) = 3/5 - 1/125 = 74/125 = 0,592
Dla 2 silników
P(CATO_R) = 1/5 + 1/5 - (1/5 * 1/5 ) = 0,36
Wniosek :
Dla jednego silnika P zniszczenia rakiety P(CATO_R)
P(CATO_R) = 0,2
Dla 2 SR
P(CATO_R) = 0,36
Dla 3 SR
P(CATO_R) = 0,592
Jak sami widziecie przy niesprawdzonych w pe³ni silnikach, pakowanie ich w ilo¶ci 2 i wiêcej jest ryzykowne dla powodzenia misji
Zbyt ma³o przetestowa³em Strusi ( mam zbyt ma³y zbiór zdarzeñ elementarnych czyli CATO lub brak CATO ) aby mieæ dane co do jego P ( CATO ).
W ostatnich 10 testach nie mia³em CATO tylko pojawia³ siê mniejszy ci±g ale to skutek testowania dysz. Na szamocie mam wiekszy ci±g i takie teraz bêde robi³. Czas poka¿e ile warte s± Strusie - ale jestem dobrej my¶li
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Pon Mar 19, 2007 7:26 pm Temat postu: Nowe tematy, nowe pomys³y. |
|
|
Witam
Jak wiecie mam nowy i widowiskowy silnik Stru¶. Co nie którzy z Was planuj± robiæ rakiety i jak widzê najchêtniej by je "zapu¶cili" w stratosferê . Uwa¿am ,¿e jest wiele ciekawszych i bezpieczniejszych tematów, na które dam gratis Strusie.
1. Rakieta z 3 SR u góry, spadochron tu¿ nad nimi a na dole kamerka. Inne mo¿liwe wersje- byle by te 2 - 3 SR by³y u szczytu rakiety.
2. Rakieta z 3 silnikami startowymi. Byæ mo¿e temat wdro¿y And¿ej.
3. Rakieta dwustopniowa
4. Film OSZ
Po co macie robiæ w³asne metalowe SR ( Micha³_R ) o du¿ym ciagu Po co Wam to skoro s± bardziej bezpieczne i bardziej widowiskowe i nowatorskie tematy . Po co macie kopiowaæ Nakkê i innych . Dajcie od siebie co¶ nowatorskiego, niech inni Was kopjuj±. W pracy and¿eja i robercika nowatorskie podej¶cie jest a jest to - jak dla mnie - sposób pomiaru wysoko¶ci wzlotu rakiety i ten trik z lusterkiem.
Reasumuj±c. Ograniczcie apetyt na masê SR i wysoko¶æ lotu rakiety a macie gratis Strusie i poka¿cie co¶ co bêdzie czym¶ nowym , tu na polskim forum rakietowym a byæ mo¿e nie tylko tu w Polsce.
Tak podchodz±c do SR pierwszy pokaza³em ( na pewno w Polsce )
- udany silnik na paliwie ¿ywicznym ( paliwo tez autorskie ),
- udany silnik w korpusie papierowym i na utleniaczu AP
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Micha³_R
Do³±czy³: 03 Sty 2006 Posty: 212 Sk±d: Mazowsze
|
Wys³any: Pon Mar 19, 2007 7:52 pm Temat postu: |
|
|
Jakie wymiary ma stru¶ tzn. jakie fi. zew. korpusu i jak± d³ugo¶æ |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Arkadiusz Go¶æ
|
Wys³any: Pon Mar 19, 2007 8:05 pm Temat postu: |
|
|
Micha³_R napisa³: | Jakie wymiary ma stru¶ tzn. jakie fi. zew. korpusu i jak± d³ugo¶æ |
fi zewn. 33,5 mm, d³. 110 mm, ciê¿ar 120 Gram, inne dane na wykresach i filmikach. Ci±g maks. przyj±æ 8 kG.
Silniczek bêdzie jeszcze gites pomalowany
Pozdr. A
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
and¿ej Go¶æ
|
Wys³any: Wto Mar 20, 2007 2:21 pm Temat postu: |
|
|
Rakieta DUKE3 ju¿ na ukonczeniu, lusterka atom nie ruszy Je¶li pogoda pozwoli strzelimy w sobotê.
Cytat: | 2. Rakieta z 3 silnikami startowymi. Byæ mo¿e temat wdro¿y And¿ej. |
Sobotni silnik wazy 700g/300g karmelka. Nie mo¿emy siê doczekaæ trzech strusi które polec± w tej samej rakiecie, a wa¿± po³owê naszego silnika. Bêdzie próba porównawcza napêdów nowatorskich i "oklepanych".
PS: Dla nas i tak najwa¿niejsza jest radocha a nowatorskie rozwi±zania w naszym wydaniu to przypadek (s± ca³kowicie niezamierzone ) |
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|