Forum FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Strona G³ówna FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Dysza [Tu pisaæ o dyszach i zadawaæ pytania]
Id¼ do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 12, 13, 14  Nastêpny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Strona G³ówna -> Rakietowe przedszkole
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
yetihehe



Do³±czy³: 26 Pa¼ 2002
Posty: 459
Sk±d: Znienacka

PostWys³any: Sob Lip 08, 2006 2:43 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

¦rednica krytyczna to ¶rednica najwê¿szej czê¶ci dyszy. ¯eby j± znale¼æ Dzielisz powierzchniê spalania przez zacisk, wychodzi ci powierzchnia krytyczna dyszy. Z tej powierzchni liczysz sobie ¶rednicê je¶li masz okr±g³± dyszê, to ze wzoru na powierzchniê ko³a.
_________________
Motyle trotylem pachn± jak nigdy.
ogl±daj±cy, niepraktykuj±cy Sad
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
rooler



Do³±czy³: 29 Pa¼ 2005
Posty: 22
Sk±d: Rumia

PostWys³any: Sob Lip 08, 2006 4:50 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

potrzebuje obliczyc powierzchnie krytyczna. Ale skad wziasc zacisk? (bo nie mam powierzchni krytycznej wiec nie oblicze zacisku)
_________________
Ja naucze czego¶ was... Wy nauczycie czego¶ mnie
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
tryt



Do³±czy³: 19 Maj 2004
Posty: 156
Sk±d: Gdañsk

PostWys³any: Sob Lip 08, 2006 5:08 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

O bo¿e...............................................................

albo SRM
albo trochê matmy na poziomie 1 gimnazjum Rolling Eyes
pole powierzchni krytycznej dyszy obliczysz ze wzoru na powie¿chniê ko³a

TT r x r (nie wiem jak napisaæ 2 na górze Rolling Eyes )
czyli promieñ do kwadratu razy 3.14

dla dyszy o ¶rednicy 1cm bêdzie tak
3.14 x (5mm x 5mm) = 78.5mm
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
rooler



Do³±czy³: 29 Pa¼ 2005
Posty: 22
Sk±d: Rumia

PostWys³any: Sob Lip 08, 2006 5:17 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

znam wzor na pole powierzchni kola, ale myslalem ze pole powierzchni krytycznej ma wynikac z tego wzoru z zastosowaniem zacisku. A tu okazuje sie ze mam sam dobrac srednice krytyczna? jak srednica krytyczna ma sie do srednicy wewnetrznej rakiety?
_________________
Ja naucze czego¶ was... Wy nauczycie czego¶ mnie
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
pablo



Do³±czy³: 06 Gru 2002
Posty: 154
Sk±d: ³ódzkie

PostWys³any: Sob Lip 08, 2006 5:33 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Widaæ nie za bardzo zrozumia³e¶, to co przeczytas³e¶ do tej pory. Zacisk zale¿y od tego, jakie maksymalne ci¶nienie chcesz uzyskaæ w komorze spalania. To ci¶nienie maksymalne ma wytrzymaæ konstrukcja twojego silnika. Piszê maksymalne, bo powierzchnia spalania, a co za tym idzie zacisk i ci¶nienie najczê¶ciej nie s± sta³e w trakcie pracy silnika. Je¿eli zamierzesz robic silnik na karmelce i z korpusem z PCV, to mo¿esz ju¿ otrzymaæ jakie¶ wskazówki co do maksymalnego zacisku. W przeciwnym wypadku pozostaje ci raczej eksperymentowanie, polegaj±ce na dobraniu maksymalengo zacisku jaki wytrzymuje twoja konstrukcja. Na pocz±tku ¶rednicê krytyczn± trzeba dobraæ na czuja koniecznie notuj±c jaki maksymalny zacisk daje taka ¶rednica i konfigurcja paliwa w twoim silniku. Do obliczenia max. zacisku bardzo pomocny jest arkusz kalkulacyjny SRM(http://forum.pirotechnika.one.pl/viewtopic.php?t=3161&start=0). Je¶li silnik rozpetardzi, to najprawdopodobniej ci¶nienie by³o za du¿e i nale¿y zmniejszyæ zacisk max. poprzez zwiêkszenie srednicy krytycznej, b±d¼ zmianê konfiguracji paliwa, albo wzmocniæ konstrucjê silnika.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
rooler



Do³±czy³: 29 Pa¼ 2005
Posty: 22
Sk±d: Rumia

PostWys³any: Sob Lip 08, 2006 6:54 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

moj korpus to papier a paliwo to proch Wink (ale moj proch nie wybucha! nawet jak zamknac calkowicie z wystajacym tylko lontem to nie wybucha!). Ale chyba jak bedzie zbyt mala dysza to moze nie uniesc wogole rakiety.
_________________
Ja naucze czego¶ was... Wy nauczycie czego¶ mnie
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
pablo



Do³±czy³: 06 Gru 2002
Posty: 154
Sk±d: ³ódzkie

PostWys³any: Sob Lip 08, 2006 7:12 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

To radze ci siê przerzuciæ na karmelkê, a korpus robiæ z materia³ów o powtarzalnych w³a¶ciwo¶ciach np. z rur PCV.
Napisa³e¶, ¿e policzy³e¶ ju¿ powierzchniê spalania. Móg³by¶ napisaæ jak tego dokona³e¶?
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
rooler



Do³±czy³: 29 Pa¼ 2005
Posty: 22
Sk±d: Rumia

PostWys³any: Sob Lip 08, 2006 7:38 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

A czy powierzchnia spalania to poprostu nie: TTr x r
TT - liczba pi
r - promien wewnetrzny rakiety
Chodzi mi o powierzchnie prochu.
Ale nie wiem Very Happy jestem poczatkujacy w koncu dlatego pisze w tej kategorii ;]

_________________
Ja naucze czego¶ was... Wy nauczycie czego¶ mnie
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
GhosT



Do³±czy³: 14 Wrz 2005
Posty: 112

PostWys³any: Sob Lip 08, 2006 9:40 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

¶wiat nie jest tak piêkny i prosty jak wzory fizyka to wyja¶nia.
Powie¿chnia spalania to nie tylko te kó³ko którego pole liczysz, proch w silniku spala siê trochê g³êbiej ze wzglêdu na cisnienie i porowato¶æ prochu.
Tak wiêc zawsze licz troche wiêcej ¿eby uwzgledniæ te czynniki.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
maxlam
Go¶æ





PostWys³any: Sob Lip 08, 2006 9:43 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

A prêdko¶æ spalania jest zale¿na od ci¶nienia i dla niektórych paliw ma zadziwiaj±ce przebiegi potrafi byæ prawie sta³a a¿ nagle przy pewnym ci¶nieniu prze do góry itd.
Powrót do góry
rooler



Do³±czy³: 29 Pa¼ 2005
Posty: 22
Sk±d: Rumia

PostWys³any: Nie Lip 09, 2006 9:39 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Czyli jak dlugo bym liczyl i tak nie bedzie to dokladny wynik.
_________________
Ja naucze czego¶ was... Wy nauczycie czego¶ mnie
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
QbaS



Do³±czy³: 19 Pa¼ 2005
Posty: 97
Sk±d: Z Internetu

PostWys³any: Pon Lip 10, 2006 11:41 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

rooler napisa³:
Czyli jak dlugo bym liczyl i tak nie bedzie to dokladny wynik.


I tu dochodzimy do "wspó³czynników bezpieczeñstwa" maj±cych na celu zabezpieczenie konstrukcji przed nieprzewidywalnym.

Je¿eli znasz maksymaln± wytrzyma³o¶æ korpusu swojego silnika, a nie do koñca masz powtarzalne paliwo, to podziel sobie t± wytrzyma³o¶æ na 2 (lub wiêcej) i prawdopodobieñstwo "rozpetardzenia" twojego silnika bêdzie 2x mniejsze Smile

Jego parametry te¿ Smile hehe

I tu trafiamy na pole podkrêcania silników...

po X razy przeprowadzonych testach powinno ju¿ ci siê wydawaæ, ¿e co¶ wiesz i bêdziesz móg³ przyst±piæ do budowy rakiety która nie wybucha Smile tylko leci.

Pozdrawiam,
QbaS.

ps.
Gdyby wszystko by³o wiadome to rakiety eksperymentalne nie mia³yby sensu.
Nie by³oby podstaw do eksperymentowania i ¿adnej z tego frajdy.
Je¿eli bardziej interesuj± ciê loty rakiet to od razu kup sobie gotowy silnik lub nawi±¿ wspó³pracê z kim¶ kto ju¿ wie jak robiæ dobre silniki Smile
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
pablo



Do³±czy³: 06 Gru 2002
Posty: 154
Sk±d: ³ódzkie

PostWys³any: Wto Lip 11, 2006 1:17 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Mozna te¿ przerzucic siê np. na karmelkê i korzystaæ z do¶wiadczeñ innych i nie powtarzaæ ich b³êdów. Wtedy ma tak¿e sens wykonywanie obliczeñ silnika. A miejsca na eksperymenty zostanie i tak du¿o.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Go¶æ






PostWys³any: Czw Lip 13, 2006 4:39 pm    Temat postu: Dysza [Tu pisaæ o dyszach i zadawaæ pytania] Odpowiedz z cytatem

(chcia³em odpowiedzieæ w temacie: http://forum.pirotechnika.one.pl/viewtopic.php?t=7382&start=40
no ale tam trzeba mieæ...)javascript:emoticon('Confused')
Confused
Nawet bardzo do¶wiadczeni forumowicze „wy¿ywaj±” siê na eroduj±cych materia³ach na dysze (gips!). Moje do¶wiadczenia wskazuj± na to, ¿e w ma³ych silniczkach nawet z cieplejszym od karmelki PC gips sprawuje siê doskonale. Pierwsza z moich naprawdê udanych konstrukcji napêdzana PC osi±gnê³a „doskona³o¶æ” ponad 90 %, ( na ponad 100 odpalonych silniczków, a i tak w pozosta³ych 10 % kilka to b³êdy zap³onu). Gdyby nie erozja, to prawdopodobnie wiêkszo¶æ waszych udanych konstrukcji z kana³em rurowym spalanych od wewn±trz zakoñczy³aby swój ¿ywot efektownie na stanowisku startowym. W opisywanym silniku erozja dyszy wynios³a ok. 1 mm, czyli 50% ! Dziwne, ¿e niewielu wpad³o na to, ¿e dla zapewnienia sta³ego kn, jednym z rozwi±zañ progresji powierzchni spalania mog³aby byæ w³a¶nie erozja dyszy. Zupe³nie niezrozumia³e w zwi±zku z tym jest stosowanie np. grafitu do karmelki przy pojedynczym ziarnie rurowych inhibitowanym od zewn±trz. Zdaje siê, ¿e temat ten próbowa³ nie¶mia³o podj±æ Arkadiusz.
W paliwach amatorskich z koszmarnie wysokim n „programowana” erozja dyszy mog³aby byæ sposobem na wy¶rubowanie parametrów.
Dla zainteresowanych wykresy z arkusza Nakki z silniczka na PC*:
1- silniczek bez erozji (na PC gwarantowane CATO)

2- z erozj± jw.

*- ziarno rurowe, inhib. pow. zewnêtrzne i czo³owe, fize/fiwe= 8/2 mm l=28mm, kn pocz=60
pozdrawiam
Powrót do góry
maxlam
Go¶æ





PostWys³any: Czw Lip 13, 2006 7:01 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam

Kolego nie w tym, ¿e nikt nie wpad³ na to by kompensowaæ wzrost powierzchni spalanie powiêkszeniem powierzchni krytycznej dyszy, bo temat jest znany ka¿demu, lecz jak na moje oko i pewnie du¿a wiêkszo¶æ praktyków zgodzi siê ze mn± trzeba wiedzieæ na 100% jak bêdzie przebiegaæ praca silnika i nie zostawiaæ jaki¶ niedomówieñ. Moje zdanie jest takie, ¿e erozje trzeba minimalizowaæ do zera, co mo¿na uzyskaæ przez zastosowanie dyszy cementowo szamotowej z wk³adk± metalow± to wyklucza nam jedn± niewiadom± a by uzyskaæ w miarê równe ci¶nienie w silniku z jednym ziarnem wystarczy zastosowaæ kana³ gwiazdowy, ale moim zdaniem bardzo przyjemnym jest silnik batest nawet ³atwiej uformowaæ ziarna sprasowaæ itd., pojedyncze ziarno stwarza wiele problemów i ciê¿ko porz±dnie zrobiæ ze zwyk³ego karmelka no chyba, ¿e sorbitol, ale tu ju¿ samo zastosowanie sorbitou wiele u³atwia.

Pozdrawiam
Powrót do góry
rooler



Do³±czy³: 29 Pa¼ 2005
Posty: 22
Sk±d: Rumia

PostWys³any: Czw Lip 13, 2006 8:03 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam,
Wie kto¶ moze czy w ksiazce 'mlody modelarz rakiet' jest cos o dyszach? jezeli tak to na jakiej stronie bo jakos nie moglem sie doszukac a to moze tylko krotki fragment jest

_________________
Ja naucze czego¶ was... Wy nauczycie czego¶ mnie
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Wy¶lij email
Go¶æ






PostWys³any: Czw Lip 13, 2006 11:20 pm    Temat postu: Dysza [Tu pisaæ o dyszach i zadawaæ pytania] Odpowiedz z cytatem

Jestem tu nowy, ale nie uwa¿am siebie za lamera. Na dysze stosowa³em ju¿ chyba wszystkie z materia³ów opisywanych na tym forum. Do KNOSALU np stosowa³em CX5,glinê. Do PIS20K2 - grafit, szamot, glinê. Do karmelki szamot, glinê, stal itd. Oczekiwa³em sensownej dyskusji...
W ma³ych silnikach paliwo w formie bates ?- kopotliwe. Kana³ gwiazdowy albo finocyl w silniku na PC -¿yczê powodzenia. Spróbuj w sprasowanym PC wyci±æ co¶ takiego i to odpaliæ w silniku (niska warto¶æ kn).
K³ania siê mechanika. Po walcu pe³nym najwiêksz± wytrzyma³o¶æ ma w³a¶nie laska rurowa. Jak np KNOSAL ugnieciesz w rurce papierowej i zrobisz ko³kiem kana³, to o niebo wytrzymalsze to jest od finocyla czy gwiazdy. Bates? - termiczne oddzia³ywanie na ¶cianki komory spalania. Nie przeczê, ¿e sprawa nie jest ³atwa. Wymaga doboru konkretnego materia³u dyszy (i technologii) do konkretnego paliwa i czasu jego dzia³ania. Je¶li u¿yty materia³ jest jednorodny, to i erozja owego nastêpuje w kolejnych warstwach wspó³¶rodkowo.
Zamiast walczyæ z erozj± spróbujmy j± wykorzystaæ!
pozdrawiam Cool
Powrót do góry
maxlam
Go¶æ





PostWys³any: Pi± Lip 14, 2006 7:49 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Nie wie gdzie ty widzisz k³opotliwo¶æ ma³ych ziaren paliwa przy batest oczywi¶cie nie mówiê o ¶rednicy milimetr czy dwa. Stwierdzenie, ¿e oddzia³ywanie gor±cych produktów spalania na ¶cianki mo¿e byæ k³opotliwe te¿ wed³ug mnie jest mocno naci±gane przy zwyk³ej karmelce nie ma najmniejszego problemu nawet milimetr papieru kredowego to za wiele bez ¿adnej impregnacji, je¶li chodzi o gor±ce paliwa ¿ywiczne, w których sk³ad wchodzi du¿y procent magnezu nie ma problemu wystarczy kondon z gumy np. z dêtki jest a¿ nadto wystarczaj±cy jak nie wierzysz sprawd¼.

Tu ¿adna mechanika siê nie k³ania gdy¿ tak jak mówi³em ³atwiej zrobiæ jest zrobiæ pojedyncze ziarno sprasowaæ w nim paliwo ni¿ w pojedynczym du¿ym ziarnie nie widzê powodów, aby tak jak sugerujesz pojedynczy batest mia³ mieæ mniejsz± wytrzyma³o¶æ jak jedno wielkie ziarno zrobione z tak± sam± staranno¶ci± gdy¿ to nie logiczne.

Co do stosowania PC jako paliwa to nie spe³nia wed³ug mnie kryteriów, jakie po¿±dam od paliwa dla mnie jest za cienki i porzuci³em stosowanie go dekadê temu czasem zrobiê sobie fajerwerk, ale nie mogê powiedzieæ, ¿e to SR.

Tak jak mówi³em na pocz±tku dla mnie im mniej zmiennych tym silnik lepszy, co do tych planowanych erozji to mam takie zdanie, ¿e pozornie u³atwia ¿ycie, ale jak zwykle pozory myl± cz³owieka, bo dwa razy nie zrobisz takiej samej dyszy choæby¶ pêk³ mog± byæ tylko niezmiernie podobne i to w³a¶nie tu wkrada siê niewiadoma.

Zreszt±, po co ja to piszê ka¿dy wie swoje i po jego stronie le¿y naj¶wiêtsza prawda mo¿nie niech tak faktycznie zostanie.
Powrót do góry
DNF



Do³±czy³: 15 Kwi 2005
Posty: 141
Sk±d: Bydgoszcz

PostWys³any: Pi± Lip 14, 2006 7:20 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam.
Czy dobrym materialem na dysze bedzie cement portlandzki..? Lub ten cement z dodatkami np szamot..? Lub jakimi innymi dodatkami..? Bo jednak CX5 troche kosztuje.
Paliwo bedzie na karmelce.
Pozdrawiam
DNF

_________________
"Kochajcie wróbelka, dziewczêta,
kochajcie, do jasnej cholery."

K. I. Ga³czyñski
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
yetihehe



Do³±czy³: 26 Pa¼ 2002
Posty: 459
Sk±d: Znienacka

PostWys³any: Sob Lip 15, 2006 11:59 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Nie, za bardzo siê kurczy. I piêknie pêka.
_________________
Motyle trotylem pachn± jak nigdy.
ogl±daj±cy, niepraktykuj±cy Sad
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ Odwied¼ stronê autora
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Strona G³ówna -> Rakietowe przedszkole Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Id¼ do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 12, 13, 14  Nastêpny
Strona 7 z 14

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników na tym forum
Nie mo¿esz pobieraæ plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP