Forum FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Strona Główna FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL
Forum Pirotechniczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Dysza [Tu pisać o dyszach i zadawać pytania]
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 12, 13, 14  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Strona Główna -> Rakietowe przedszkole
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
maxlam
Gość





PostWysłany: Sob Lip 01, 2006 8:16 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ale riposta to mi się podoba, że jeszcze komuś się chce coś dłuższego napisać. Powiem tak, jeśli chodzi o kąty to równie dobrze kolega mógł zrobić samą dziurę bez nich efekt był by prawie taki sam a w przeliczeniu masy dyszy, którą uzyskał stosując te kąty i ciąg, który możemy wyciągnąć ta dysza z kątami przepada jak Andzia w malinach w porównaniu z malutką dyszą tylko z otworem to takie proste spostrzeżenie. Drugie to robienie dyszy erodującej nie za bardzo mi się podoba takie traktowanie tematu a powodem tego jest między innymi nigdy nie można do końca mieć pewność jak taka erozja będzie przebiegać jak w czasie pędzie ona postępować a co za tym idzie nie możliwe będzie zaplanowanie silnika dysze z gipsu to porażka minimum to dysze cementowe a najlepiej cementowo szamotowe z wkładką metal (podkładka) lub grafit czy co tam, kto wymyśli płytka ceramiczna itd... parametr zacisku musi być znany tu nie można sobie pozwolić na takie traktowanie sprawy, że zacisk był może 150 a może, 250 jeśli chcemy śrubować parametry silnika musimy wiedzieć dokładnie zacisk bez tego ani rusz.

Jeśli chodzi o wytrzymałość tej rury papierowej kolega sobie na niej stawał, ale nie napisał czy ona leżała czy stała to pierwsze drugie to ciekawe jak utnie jej powiedzmy 5mm i spróbuje zawiesić na tym odważnik ciekawy jestem ile wytrzyma na forum była już taka dyskusja są nawet wzoru kulawy to sposób, ale jest jakiś...

Jeśli chcesz robić SR z papieru to moim zdaniem nieuniknione jest kręcenie takich rur samemu z dobrej jakości papieru z kierunkiem włókna na przemian już nie mówiąc o skosach, stosując kleje dobrej jakości
Powrót do góry
QbaS



Dołączył: 19 Paź 2005
Posty: 97
Skąd: Z Internetu

PostWysłany: Sob Lip 01, 2006 9:06 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

maxlam napisał:
Ale riposta to mi się podoba....

Smile

Zgadzam się ze wszystkimi Twoimi uwagami.

Prawdą jest, że dysza bez skosów (prosta dziura) jest najlepszym rozwiązaniem dla początkujących (i nie tylko - właśnie ze względu na masę)
Nie popieram też, ze względu na brak powtarzalności, robienia erodującej dyszy (bardziej chodziło mi o fakt zastosowania paliwa jedno segmentowego nie tylko na sorbitolu)
Śrubowanie parametrów też fajna sprawa, jednak dla początkujących bardziej proponowałbym zacząć od niższych wartości niż zaliczać CATO.

Bawiłem się za młodu z moim ojcem w rakiety potem sam, teraz bawię się z moimi dzieciakami. Radość i zapał jakie wykazują przy robieniu wszystkiego jest naprawdę oszałamiająca. Ich kijanki już latają a teraz ćwiczymy z czymś "większym".
Stąd też uważam, że zabawniej jest patrzeć jak rakieta wzbija się na parę metrów niż wybucha na ziemi Smile

Dopiero mając wypracowaną technikę można zabrać się za śrubowanie czegokolwiek Smile

Pozdrawiam.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
rooler



Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 22
Skąd: Rumia

PostWysłany: Sob Lip 01, 2006 6:18 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam,
1) Która dysza jest lepsza?

2) Jaki jest wzór na średnice dyszy? I jak on sie ma do paliw: p.cz. i karmelka?

Pozdrawiam

_________________
Ja naucze czegoś was... Wy nauczycie czegoś mnie
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Hp



Dołączył: 20 Maj 2005
Posty: 61
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Sob Lip 01, 2006 8:55 pm    Temat postu: Dysza Odpowiedz z cytatem

Wg. mnie p.cz. szybciej sie spala od karmelka (przynajmej tak mi sie zdaje) a więc i dysza przy p.cz. powinna byc inna bna www.chemik.vitnet.pl jest prosta dziura w kijance i to jak widac wystarcza......Do Karmelka proponowałbym te 2 rozwiązanie ponieważ "spaliny" w tym korytarzu jak by to ując nabiorą prekosci i scisną się a pod koniec rozprezy sie to wszystko i bedzie łądny ciąg. Moge się mylic , jezeli tak to poprawcie.....
Pozdroffka8)
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wojciech G



Dołączył: 16 Lis 2005
Posty: 63
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Nie Lip 02, 2006 12:14 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Przytoczę informacje z książki B Węgrzyna "Amatorskie rakiety doświadczalne" na temat dysz. Dysze zbieżno rozbieżne (de Lavela) stosuje się wtedy, kiedy prędkość spalin w przekroju krytycznym jest równa lub większa od prędkości dzwięku w przeciwnym przypadku wystarczy dysza zbieżna (Bendemanna).Współczesne materiały pędne o impulsie właściwym większym od 25 sek. uzasadniają stosowanie dysz zbieżno rozbieżnych. Ponieważ nie mogę przytoczyć rysunku spróbuje opisać wymiary dyszy zbieżno rozbieżnej.
Punktem wyjścia jest obliczona lub założona średnica krytyczna dyszy.
Długość części średnicy krytycznej wynosi od 0,5-1 średnicy krytycznej.
Część zbieżna powinna mieć kąt 30-45 stopni od osi (dla uściślenia opisu oznacza to na przekroju dyszy kąt 60-90 stopni)
Długość części zbieżnej od 3-4 średnic krytycznych.
Średnica wlotowa części zbieżnej równa jest średnicy wew.silnika
Część rozbieżna powinna mieć kąt 10-15 stopni od osi (czyli w przekroju
20-30 stopni)
Długość części rozbieżnej wynika z jej średnicy wylotowej.
Średnica wylotowa części rozbieżnej wynosi 1,5-2,5 średnic krytycznych.
Dość istotna jest długość części rozbieżnej czyli średnica wylotowa.
Przy zbyt dużej średnicy wylotowej a tym samym jej powierzchni i długości, ciśnienie wylotowe spalin może spaść poniżej ciśnienia otoczenia.
To może powodować spadek ciągu silnika na skutek wystąpienia ciśnienia
wstecznego w pewnej części dyszy.
Dysze de Lavela są trudniejsze do wykonania ale w silnikach o solidnych materiałach pędnych to powinien byc standard.

Pozdrawiam Wojciech G
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
rooler



Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 22
Skąd: Rumia

PostWysłany: Nie Lip 02, 2006 12:14 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam,
czy mógłby ktoś uzupełnić taki schemat:

Wpisując następująco:
1)
A - dlugosc w centymetrach
B - dl. w cm.
C - dl. w cm.
D - kąt w stopniach
E - kąt w stopniach
2)
F - dl. w cm.
G - Kąt w stopniach
H - dl. w cm.
I - dl. w cm.
J - kąt w stopniach
K - dl. w cm.


I jeszcze chodzi o to jak powinno być zrobione (jakie dlugości) gdy 1 i 2 dysza jest dla prochu i dla karmelka. Czyli najpierw 1 i 2 (odpowiednie dlugosci dla prochu) a potem 1 i 2 (odpowiednie dlugosci dla karmelka)

Pozdrawiam

_________________
Ja naucze czegoś was... Wy nauczycie czegoś mnie
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Wojciech G



Dołączył: 16 Lis 2005
Posty: 63
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Nie Lip 02, 2006 3:23 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Uzupełniam ten schemat:
Rys 1 niewiele różni się od rys 2. Na rys 2 miejscu oznaczenia średnicy krytycznej "i" występuje jej długość bez oznaczenia sumbolu długości.
Wypowiadam się do oznaczeń na rys 2.
Punktem wyjścia jest średnica krytyczna "i", wynika ona z założeń konstrukcyjnych silnika i stosowanego materiału pędnego - to bardzo ogólne podejście do sprawy. Średnica krytyczna zależy od współczynnika zacisku. Współczynnik zacisku to stosunek powierzchni spalania do powierzchni krytycznej dyszy (powierzchni nie średnicy). Powierzchnia spalania wynika z konstrukcji silnika, a właściwie z kształtu i sposobu spalania materiału pędnego w komorze spalania. Np:1. przy spalaniu czołowym (papierosowym) mamy stałą powierzchnię spalania czyli stały współczynnik zacisku. 2. przy spalaniu jednosegmentowego paliwa z kanałem przez całą długość segmentu (ziarna) mamy spalanie o zwiększającej się powierzchni w czasie a więc zmienny (rosnący) współczynnik zacisku. Zakładasz współczynnik zacisku stosowny dla danego mat. pędnego i z tego wyliczasz śred. kryt. i pow. spalania, lub inaczej w zależności np: adaptujesz jakąś rurę papierową na silnik.
Przystąp do wykreślania projektu dyszy.(dalszy opis dot.twojego rys.2).
Masz już średnicę krytyczną zakładasz długość kanału śred.kryt. brak oznaczenia na twoim rys.2. Długość tego kanału to (0,5-1 śred. kryt.)
Ustalasz kąt G (30-45 stopni), wykreślasz linie od krawędzi śred.kryt. do wew. śred. korpusu silnika. Tym sposobem otrzymujesz długość części zbieżnej. Lub zakładasz tą długość (3-4 śred. kryt.) i otrzymujesz kąt części zbieżnej.Następnie zakładasz kąt części rozbieżnej J (10-15 stopni) wykreślasz ten kąt od dolnej krawędzi śred.kryt.. Powstałe linie części rozbieżnej duszy łączysz linią "k" o długości (1,5-2,5 śred. kryt.)
Po tak wykreślonym rys. otrzymujesz F to jest śred. wlotowa dyszy, następnie "k" średnica wylotowa dyszy, oraz odległość między liniami F i k długość dyszy H. Ten opis jest dość szczegółowy ale jednocześnie uproszczony, ważnego elementu silnika jakim jest dysza. Truizmem będzie przypomnienie ścisłej zależności wymiarów silnika a dyszy w szczególności i stosowanego mat. pędnego.

Pozdrawiam Wojciech G


Ostatnio zmieniony przez Wojciech G dnia Nie Lip 02, 2006 10:53 pm, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Hp



Dołączył: 20 Maj 2005
Posty: 61
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Nie Lip 02, 2006 4:25 pm    Temat postu: Dysza Odpowiedz z cytatem

Moim zdaniem , jako początkujący jesteś , powinienes tak jak ja robic narazie proste dysze...Tzn. wlewasz CX5 albo gips co tam chcesz ale lepszy jest CX5 albo PourStone.Jak zaschnie czy tez wyschnie , chwytasz wieertare i wiercisz sobie dysze. Z tymi juz profesjonalnymi dyszami musialbys miec wprawe. Odlewac je , wklejac tak zeby wytrzymaly podczas pracy silnika itp. Musisz miec wtedy na uwadze Kn takiego silnika i rodzaj materialu pędnego jaki zastosowałeś. Very Happy
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
yetihehe



Dołączył: 26 Paź 2002
Posty: 459
Skąd: Znienacka

PostWysłany: Nie Lip 02, 2006 6:01 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Czekajcie tylko aż dopracuję moją super zajedwabistą metodę robienia dysz odlewanych. Będzie można odlać dyszę dowolnego kształtu, ze wzmocnieniami, odrazu w korpusie. Plus kilka innych zalet, ale to muszę dopracować Wink.
_________________
Motyle trotylem pachną jak nigdy.
oglądający, niepraktykujący Sad
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
rooler



Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 22
Skąd: Rumia

PostWysłany: Nie Lip 02, 2006 8:39 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

O kurde... dzieki Wojciech! przeczytam to kilka razy i zrozumiem!

Pozdrawiam!

_________________
Ja naucze czegoś was... Wy nauczycie czegoś mnie
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Wojciech G



Dołączył: 16 Lis 2005
Posty: 63
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Nie Lip 02, 2006 9:38 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cieszę się że przydało się to moje pisanie, życzę pomyślnych startów.

Pozdrawiam Wojciech G
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Gość






PostWysłany: Wto Lip 04, 2006 10:45 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

witam
mam pytanko czy moze byc dysza zrobiona z otwotu w zatycze??
pytanie to zrodziło sie z powdu iż jesztem strasznym leniem i nie chce mi sie robic dysz zaciskanych
pozdro mati
Powrót do góry
Hp



Dołączył: 20 Maj 2005
Posty: 61
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto Lip 04, 2006 11:47 am    Temat postu: Dysza Odpowiedz z cytatem

Dysza w zatyczce ? Czy masz na mysli zalanie korpusu na zatyczke i jak wyschnie to potem wywiercic otwór na dysze ?? Jak tak to mozesz ale to raczej do małych silniczków.....
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Gość






PostWysłany: Wto Lip 04, 2006 8:45 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

mam taki pomysł zeby zalac gipsem i nalożyc zakrętkę od wody mineralnej i znowu gips i wtedy przewiercic. mysle ze powinno wytrzymac
Powrót do góry
kosimazaki



Dołączył: 25 Cze 2006
Posty: 26

PostWysłany: Wto Lip 04, 2006 9:06 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

to raczej nie dobry pomysł ... pozatym niby jak to miałoby wyglądać i gibs to nie jest materiał na dysze ...
_________________
elo pirotechnika elo
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
tryt



Dołączył: 19 Maj 2004
Posty: 156
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Pią Lip 07, 2006 5:29 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

powodzenia w przewiercaniu gipsu Laughing
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
rooler



Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 22
Skąd: Rumia

PostWysłany: Sob Lip 08, 2006 12:31 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Wojciech G napisał:
Uzupełniam ten schemat:
Rys 1 niewiele różni się od rys 2...

Witam,
Jeszcze pytanka są

Z tego wszystkiego wyciągnałem:
wspołczynnik zacisku= powierzchnia spalania/powierzchnie krytyczną
Ale:
1) Czym jest ten wspolczynnik zacisku? co on daje?
2) jak mam okreslic srednice krytyczna gdy nie mam powierzchni krytycznej? czyli ile wynosi dysza? mozna powiedziec poprostu ze 1/3 srednicy wewnetrznej rakiety lub 1/4 lub 1/5 itp?

Pozdrawiam

_________________
Ja naucze czegoś was... Wy nauczycie czegoś mnie
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
jaskiniowiec



Dołączył: 22 Lut 2004
Posty: 597
Skąd: Kraków

PostWysłany: Sob Lip 08, 2006 1:04 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

zobacz tutaj na hasło zacisk (i nie tylko)
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
pablo



Dołączył: 06 Gru 2002
Posty: 154
Skąd: łódzkie

PostWysłany: Sob Lip 08, 2006 2:06 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

A później zobacz tutaj: http://members.aol.com/kappadx/design1.html, jak to wygląda w praktyce. Pierszy wykres pokazuje zależność ciśnienia od zacisku (oznaczonego Kn) dla karmelki sorbitolowej, drugi dla glukozowej, trzeci dla zwykłego cukru.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
rooler



Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 22
Skąd: Rumia

PostWysłany: Sob Lip 08, 2006 2:21 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

poczytalem troche ale jasnej wypowiedzi szukam ile powinna wynosic srednica krytyczna? bo zacisku nie chce liczyc poniewaz mam powierzchnie spalania ale wlasnie szukam tej srenicy krytycznej by tez poznac powierzchnie krytyczna
_________________
Ja naucze czegoś was... Wy nauczycie czegoś mnie
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUM.PIROTECHNIKA.ONE.PL Strona Główna -> Rakietowe przedszkole Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 12, 13, 14  Następny
Strona 6 z 14

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dodawać załączników na tym forum
Nie możesz pobierać plików z tego forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Protected by Anti-Spam ACP