Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
YagYelskY

Dołączył: 08 Gru 2002 Posty: 90 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw Kwi 13, 2006 10:07 pm Temat postu: |
|
|
Witam!
Aleście się uwzięli! A ja chciałem tylko spytać jak stal znosi warunki panujące w dyszy silnika spalającego paliwo HP...
Jeśli chodzi o palnik A-T to faktycznie do cięcia zwiększa się ilość tlenu, co chwila stopione żelazo zapala się wtedy, wyskakując radosną fontanną prosto w twarz spawacza (charakterystyczny strzał). Zwróćcie jednak uwagę, że w silnikach raczej nie używa się mieszanek o dodatnim bilansie tlenowym (co nota bene jest możliwe w palniku) więc ilość tlenu w gazach wylotowych jest pomijalna. Jest to warunkiem stosowalności dyszy z grafitu, inaczej ona sama stawałaby się paliwem
Jeśli chodzi o stal Cr-Ni to rzeczywiście jest ona lepsza tak z powodu większej wytrzymałości cieplnej jak i chemicznej, że o mechanicznej nie wspomnę (kiedy mamy kilkadziesiąt atmosfer gazu o temp. kilku tysięcy stopni, przepływającego z prędkością paru km/s to chyba o tarciu gazu o metal też należy pomyśleć - przynajmniej we wlotowej części dyszy).
Cytat: | Warto sprawdzić w propep-e ilości tlenu O i O2 w komorze spalania |
Tylko czy Propep nie oblicza stanu równowagowego? Wtedy nie powinno wogóle być tlenu atomowego...
Pozdrawiam i życzę dobrej nocy! |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ksard
Dołączył: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wysłany: Pią Kwi 14, 2006 9:04 am Temat postu: |
|
|
YagYelskY napisał: | A co z samą wkładką? Czy stal (chyba, że to nie była stal) nie wykazuje erozji w takich warunkach? |
Witam
Wkładka wykonana była ze zwykłej stali -> normalna podkładka z otworem pod śrubę M6.
Nie zauważyłem znaczącej erozji wkładki a tym samym zmiany średnicy otworu.
Brzegi otworu były lekko nadtopione i pokryte warstewką nagaru i rdzy.
To, co pisał Nakka dotyczyło może bardziej dyszy stalowej w zastosowaniach wielokrotnych. Zmiana składu karmelki w stronę zwiększania udziału utleniacza owocuje rzeczywiście zwiększeniem impusu wł. ale jednoczesnie prowadzi do wzrostu temperatury spalania.
Nakka w swoich badaniach nad paliwem karmelkowym doszedł do wniosku, że optymalnym składem jest 65/35.
Świetnym przykładem z naszego pdwórka, był test silnika KNODA. Na filmie nadesłanym przez Kermita pieknie widać, jak gardziel dyszy rozgrzewa się do czerwoności (szukałem, ale nie znalazłem tego postu).
Co do teorji o tlenie w produktach spalania - to zgadzam się całkowicie z przedmówcami - jest z gruntu fałszywa.
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Czw Paź 05, 2006 12:21 pm, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Duas

Dołączył: 28 Mar 2006 Posty: 5 Skąd: Z Wrocławia
|
Wysłany: Sob Kwi 15, 2006 2:41 pm Temat postu: |
|
|
Witam
Jeśli ktoś się uprze są jeszcze stale żaroodporne…
Jest wiele materiałów które można zastosować np. węglik krzemu (przykręcany do noży - to tylko pomysł)
Materiał na wkładkę jest najmniejszym problemem
Przykład zdjęcie dysz wykonanych na granicy – w tym zastosowaniu jest satysfakcjonujące - jest to sztuka kompromisu _________________ Absens Carens... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Paul S
Dołączył: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wysłany: Sob Kwi 15, 2006 3:11 pm Temat postu: |
|
|
Dodatkowa zaleta stali nierdzewnej jest to, ze nie rdzewieje i to jest rowniez bardzo wazne w przypadku gdy silnik mosi troche poczekac na swoj start. Prosze nie zapominac, ze utleniacze to glownie sole i reaguja bardzo chetnie z metalami.
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ksard
Dołączył: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wysłany: Sro Kwi 26, 2006 8:00 pm Temat postu: SR125 - historyczny silnik |
|
|
Witam
A więc - do trzech razy sztuka.
24-04-2006 historyczna data - moja pierwsza całkowicie udana naziemna próba dużego silnika z paliwem wysokoenergetycznym (HP).
Oto zdjęcie pracującego silnika SR 125
Zastosowałem dyszę grafitową wykonaną przez Paula S. do silnika WU - PSKS 170 - tym razem wszystko poszło zgodnie z planem.
Polecam -> Film z testu (3 Mb) - wersja z dźwiękiem.
Pozdrowienia
UWAGA: Wymieniłem plik filmowy na nowy - o lepszej kompresji.
Ostatnio zmieniony przez ksard dnia Czw Kwi 27, 2006 9:26 pm, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
egzekta

Dołączył: 19 Sie 2005 Posty: 38
|
Wysłany: Sro Kwi 26, 2006 9:21 pm Temat postu: |
|
|
Super , kiedy próba na hamowni? |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Paul S
Dołączył: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wysłany: Sro Kwi 26, 2006 9:27 pm Temat postu: |
|
|
Ciesze sie bardzo, ze proba silnika na paliwie HP przebiegla wedlog Twoich oczekiwan. Ja nawet sie nie zabieram do czegos takiego-zbyt ryzykowne . Moje dzialania skupiaja sie raczej w kierunku rozwiazan konstrukcyjnych. Z tad tez bardzo by mnie interesowalo jak sprawila sie ta dysza. Wystapily jakies problemy? Erozja? Nadpalenie obudowy Al?
Prosil bym o opinie w tym kierunku.
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
skałt

Dołączył: 22 Cze 2004 Posty: 93 Skąd: lud
|
Wysłany: Sro Kwi 26, 2006 10:59 pm Temat postu: |
|
|
Wygląda to super ! Mam jeszcze pytanie do pana Ksarda a mianowicie czy nie mógl pan kiedyś zaprezętować swojego silnika od strony konstrukcyjnej chodzi mi o to jak jest dokładnie zbudowany np. mocowanie dyszy . |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ksard
Dołączył: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wysłany: Czw Kwi 27, 2006 9:33 am Temat postu: |
|
|
Paul S napisał: | Moje dzialania skupiaja sie raczej w kierunku rozwiazan konstrukcyjnych. Z tad tez bardzo by mnie interesowalo jak sprawila sie ta dysza. Wystapily jakies problemy? Erozja? Nadpalenie obudowy Al?
Prosil bym o opinie w tym kierunku.Paul |
Witaj Paul
Zastosowanie w silniku SR 125 Twojej dyszy, spowodowana była głównie chęcią wypróbowania silnika z profesjonalną dyszą, no i przekonaniem się, czy takie rozwiąznie konstrukcyjne sprawdzi się w ekstremalnych warunkach, jakie stwarza paliwo wysokoenergetyczne.
Miałem mieszane uczucia, gdyż w przypadku niepowodzenia, mogłem stracić dyszę i tym samym zdekompletować jedyny silnik wielokrotnego użytku, jaki posiadam.
Jak widać udało się a dysza zniosła ciężką próbę - co mnie zaskoczyło.
Po jej oczyszczeniu okazało się, że powierzchnie zarówno grafitowe, jak i aluminiowe nie wykazały najmniejszych oznak erozji, czy nadtopienia.
Trochę to dziwne, ale pocieszające.
Stwarza bowiem możliwość zastosowania tego typu konstrukcji dysz do amatorskich silników nawet z PVC.
Oczywiście, że jedna próba nie przesądza jeszcze o sukcesie. Konieczne będą dalsze testy.
Jedynym elementem, który ucierpiał, to uszczelka gumowa (oring), lecz to chyba nikogo nie dziwi.
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
wojtek
Dołączył: 26 Sty 2003 Posty: 168
|
Wysłany: Czw Kwi 27, 2006 4:25 pm Temat postu: |
|
|
Moje gratulacje !
Widać i słychać /lubię filmy z dźwiękiem /, że silnik ma powera.
Podoba mi sie dynamiczny zapłon. Zaskoczony jestem wybuchem zapłonnika - czy tak było w zamyśle. Zastanawia mnie tez stosunkowo długie dopalanie paliwa.
Nasuwa się również kilka pytań raczej typowych: co, jak i ile ???
Jeśli możesz to napisz coś więcej o konstrukcji paliwa i silnika.
Pozdrawiam
wojtek |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Duas

Dołączył: 28 Mar 2006 Posty: 5 Skąd: Z Wrocławia
|
Wysłany: Czw Kwi 27, 2006 4:38 pm Temat postu: Re: Duży silnik HP z Paliwem BA |
|
|
Witam
Na wstępie zapowiada się nam wspaniały sukces HP + PCV gratuluje
ksard napisał: |
Przy okazji chciałbym wyrazić podziękowania Pinotowi za wsparcie, cenne informacje i rady.
Obaj pracujemy nad paliwami HP na nowych lepiszczach (Poliolach).
|
No właśnie poliole są całą grupą związków – min. półproduktów w produkcji Poliuretanów może coś więcej na interesujący temat „lepiszcza” można by było się od kolegi dowiedzieć jeśli nie stanowi to problemu …
Jeszcze jedno pytanie jakie było KN
Dopisane:
Czy czasami nie chodzi o erytrytol _________________ Absens Carens... |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ksard
Dołączył: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wysłany: Czw Maj 04, 2006 1:24 pm Temat postu: SR 126p |
|
|
Duas napisał: |
No właśnie poliole są całą grupą związków – min. półproduktów w produkcji Poliuretanów może coś więcej na interesujący temat „lepiszcza” można by było się od kolegi dowiedzieć jeśli nie stanowi to problemu …
Jeszcze jedno pytanie jakie było KN  |
Witam
Zacisk w tych silnikach ustawiłem na 200. Co do lepiszcza - to ja się nie wypowiem w tej kwestii. Proponuję kontakt z Pinotem - on to wyłoży profesjonalnie.
A tym czasem wczoraj przeprowadziłem kolejny test silnika z paliwem HP o innym składzie. Jest to kompozycja wzorowana na paliwie do rakiet wspomagających wahadłowców (SRB).
Fot.1 Fazy pracy silnika SR 126
Celem testu było sprawdzenie:
- nowej kompozycji paliwa HP.
- nowego zapalnika
- dyszy z wkładką grafitową
Wszystko wyszło pięknie - mam także film.
Paliwo jest szybsze od testowanego wcześniej paliwa Blue Angel.
Charakteryzuje się bardziej jasnym złocistym płomieniem i obecnością białego dymu - czego nie ma w paliwie BA.
Część dyszy wykonana z grafitu zniosła próbę bez najmniejszego uszczerbku. CX-5 nie wytrzymał, został wymyty z części końcowej dyszy, ale nie miało to większego znaczenia. Optymalnym rozwiązniem bedzie zastosowanie dyszy wykonanej w całości z grafitu.
To tyle. Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Luk

Dołączył: 14 Lis 2005 Posty: 101 Skąd: Libiąż
|
Wysłany: Pią Maj 05, 2006 11:28 am Temat postu: |
|
|
Witam.
No, no, no . Rośnie nam konkurencja dla Aerotecha . Mam nadzieje że niebawem obejrzymy start rakiety na tych silnikach. Mysle że te paliwa mogły by być zastosowane do projektu Hipersonal , który jakby troche obumarł . Życze dalszych sukcesów z paliwami HP i pozdrawiam.
P.S
Czekam z niecierpliwoscią na filmik z ostatniego testu .
Pozdr.Luk |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ksard
Dołączył: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wysłany: Nie Maj 07, 2006 7:43 pm Temat postu: |
|
|
Luk napisał: | Mam nadzieje że niebawem obejrzymy start rakiety na tych silnikach. Mysle że te paliwa mogły by być zastosowane do projektu Hipersonal , który jakby troche obumarł.
Czekam z niecierpliwoscią na filmik z ostatniego testu  |
Witam
Przedstawiam Film z testu SR 126 (1,4 Mb) - wersja z dźwiękiem.
I owszem - być może już za tydzień wystartuje rakieta napędzana silnikiem z paliwem Blue Angel.
Będzie to, co prawda ryzykowne, ale chyba warto spróbować.
Co do projektu HIPERSONAL - jeśli nadal silniki na nadchloranach będą mi wychodzić, to projekt moze być zrealizowany.
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
wojtek
Dołączył: 26 Sty 2003 Posty: 168
|
Wysłany: Nie Maj 07, 2006 9:30 pm Temat postu: |
|
|
Moje gratulacje !
Kolejny film z dźwiękiem /uwielbiam to/ i świetna praca silnika
Widzę u kolegi ogromną determinację a przy tym coraz lepsze efekty
Trzymam kciuki za powodzenie dalszych testów !
Mam jeszcze pytanie odnośnie zapłonnika, czyli gabaryty i skład oraz ewentualne wskazówki którymi się kierować w wyborze takiego a nie innego.
Pozdrawiam
wojtek |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
knod
Dołączył: 16 Wrz 2002 Posty: 195 Skąd: 3miasto
|
Wysłany: Pon Maj 08, 2006 8:32 pm Temat postu: |
|
|
fiu fiu pikny silniczek az milo popatrzec i posluchac jak pracuje
czekam z niecierpilwoscia na charakterystyke z proby na hamowni - ciekawe jaki Iw udalo Ci sie z niego wycisnac
pozdrawiam i zycze dalszych sukcesow
knod |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ksard
Dołączył: 07 Lis 2003 Posty: 442
|
Wysłany: Pon Maj 15, 2006 12:54 pm Temat postu: |
|
|
Witam
I oto finał badań nad paliwami HP - a właściwie nad paliwem Blue Angel.
Przedstawiam zdjęcie startującej rakiety LACERTA napędzanej moim silnikiem SR 129 właśnie na paliwo BA.
Historyczny moment miał miejsce 13 maja 2006r. na poligonie pod Krakowem.
Oto moment startu rakiety LACERTA uchwycony po mistrzowsku przez Marka Nickel - fotografującego wszystko, co działo się na pickniku rakietowym.
Przy tej okazji chciałbym przekazać specjalne podziękowania dla PINOTA za współpracę i pomoc materiałową, dzięki którym mogłem zrealizować to zadanie.
Więcej szczegółów po opracowaniu bogatego materiału fotograficzno-filmowego.
Pozdrawiam |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Paul S
Dołączył: 24 Lis 2003 Posty: 252
|
Wysłany: Pon Maj 15, 2006 1:51 pm Temat postu: |
|
|
Witam,
Moje gratulacje!!! Szkoda, ze nie moglem osobiscie byc przy starcie tej rakiety- troche daleko
Interesowalo by mnie pare danych odnosnie tego silnika oraz tej rakiety. Na zdjeciu prazentuje sie ta rakieta bardzo interesujaco. Pogratulowac wytrwalosci oraz sukcesu - SUPER !!!
Paul |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
wojtek
Dołączył: 26 Sty 2003 Posty: 168
|
Wysłany: Pon Maj 15, 2006 3:06 pm Temat postu: |
|
|
Moje gratulacje !
Ta fotka to taka przystawka przed dalszymi emocjami czekam z niecierpliwością.
Powiem nawet, że jestem dumny że to w naszym kraju osiagnięto taki sukces /przypuszczam, że nie ostatni/
Tak trzymać !!! |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Arkadiusz Gość
|
Wysłany: Wto Maj 16, 2006 1:06 pm Temat postu: |
|
|
Zdjęcie Full Gites , Super Wypas . Czekamy na więcej.
Przy okazji nie rozumiem jednej rzeczy a chodzi o pro forma. Czy dysza grafitowa była od profi silnika czy zrobił ją Paul . Jak zrobił Paul to mamy na forum pokazany pierwszy w Polsce amatorski SR na paliwie HP. Jak dysza jest od profi silnika ( podebrana ) to czekamy na kontynuację
Pozdr. A |
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|